"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Hegnar skriver at WWI er oppsiktsvekkende billig.
Hegnar skriver at WWI er oppsiktsvekkende billig.
dave
25.05.2001 08:18
#73

Endre
Det samme gjelder for andre shippingselskaper.
gorwell
26.05.2001 09:29
#1925

Endre
Sikkert. Og hvorfor? Likviditet, likviditet og likviditet. Skal du inn, får du betale overpris, skal du ut, får du underkurs. Stay away!

gorwell
tea
28.05.2001 10:33
#582

Endre
Gorwell
"Sikkert. Og hvorfor? Likviditet, likviditet og likviditet. Skal du inn, får du betale overpris, skal du ut, får du underkurs. Stay away!"

Greit nok at illikvide aksjer skal handles med rabatt, men det får da være grenser? Beregninger som bl.a. er referert i siste nummer av Kapital antyder at WWI handles til rundt 60 prosent rabatt. Dette synes jeg er altfor mye!

Hvor stor synes du at rabatten bør være, Gorwell?
Tank-Andersen
28.05.2001 10:36
#1271

Endre
..


[Endret 28.06.01 21:41 av Tank-Andersen]
MrStock
28.05.2001 10:44
#67

Endre
Jo, selvsagt betyr dårlig likviditet mye for prisingen, men det får da være måte på rabatt. WWI har jo en direkteavkastnig som også er god : NOK 3,75 i utbytte i år. Dessuten er jo de fleste shippingselskaper kontrollert av en stor aksjonær.
Rabatten i WWI er for stor !
gorwell
28.05.2001 11:27
#1966

Endre
Likviditetseksempel, Ganger Rolf er ned 11.50 i dag. På 50 aksjer omsatt. Den går nok opp igjen så snart Fred Olsens megler våkner opp og ser det.......

gorwell
Tank-Andersen
28.05.2001 12:49
#1273

Endre
..


[Endret 28.06.01 21:41 av Tank-Andersen]
jovi
28.05.2001 13:59
#675

Endre
Shippingselskaper er ofte dominerte av "reder-familier" og ikke sjelden er det slektninger der som ikke tåler trynet på hverandre. Slikt dårlig samarbeide hos store aksjonærer gavner vel neppe småaksjonerene særlig bra.

I motsatt tilfelle er f.eks. Havila Supply en god del bedre i så måte, der aksjonærstrukturen mer åpen og likviditeten relativt ok.
tea
05.07.2001 08:39
#616

Endre
Lite futt i Wilhelmsen om dagen. Den har nå seget under 70 kr. Basert på siste års utbytte gir aksjen nå en direkteavkastning på rundt 5 prosent.

I tillegg er det altså store merverdier i balansen. Forstå det den som kan....
MrStock
05.07.2001 11:58
#84

Endre
Kanskje Wilhelmsen burde børsnotere Barber International og Barwil Agencies ? Dette er interessante enheter som også vurderes lavt så lenge de ligger under WWI. Dersom Wilhelmsen ønsker å få fram verdier og samtidig bli med på konsolidering/restrukturering innen disse segmenter burde disse skilles ut.
MrStock
14.08.2001 16:07
#85

Endre
Leste ledelsen i WWI mitt innlegg mon tro ??!

Fra dagens børsmelding :
Wilh. Wilhelmsen ASA har gleden av å invitere analytikere,
investorer og presse til en presentasjon av resultatene for
1. halvår 2001. I tillegg vil vi sette fokus på
situasjonen for vårt selskap Barber International Ltd.

Arrangementet finner sted i Shippingklubben, Haakon VII`s
gate 1 tirsdag 21. august kl. 08.30
flush
14.08.2001 16:37
#135

Endre
Oppsiktsvekkende stort volum i dag!!!
Dette er ikke dagligdags i wwi. Utfra substansverdier kjøper man en krone for under 50 øre. Det blir spennende tirsdag å høre om ledelsen har noe ønske om å sette aksjonærverdiene i fokus. Hvis det er tilfelle kommer det vel tilbakekjøp av egne aksjer samt strukturendringer som kan gi et hyggelig løft. Hvis ikke forblir aksjen i skyggenes dal - til tross for lav prising.
studenten33
14.08.2001 20:21
#12

Endre
For en ukes tid siden ble det hintet litt om denne og LHO.
Sistnevnte har gått ca. 15% og det kommer nok til å fortsette et stykke til oppover. Når det gjelder denne har jeg ikke satt meg like godt inn men i første omgang må jeg si at jeg er like sugen på å kjøpe litt her også.
Orkla har handlet ganske mye de siste dager og vet (ofte) hva de holder på med !!
gazza
14.08.2001 22:09
#82

Endre
Denne anbefalte Hegnar for 20 år siden også.
MrStock
21.08.2001 13:55
#88

Endre
Noen som har vært på presentasjonene i dag ? Hva ble i så fall sagt om Barber Int. ?

dævelsen
07.09.2001 00:51
#141

Endre
170 mill. på bunnlinjen 1.halvår gir en p/e på ca. 5 for inneværende år.
Kontantstrøm på 530 mill. første halvår gir en p/cf for året på 1.7.
Tar vi med bokført EK på 4.6 mrd skulle vel det meste være sagt.
Hvorfor i h...... går ikke kursen opp?
/AXEL
07.09.2001 00:56
#1187

Endre
Fordi eiersituasjonen er fucket opp..

I tilegg er likviditeten så dårlig i aksjen, at det er en skam.

Hvordan kapital kunne finne på å ta denne dritten, forstår jeg bare ikke..

BTW: Det er nok av selskaper på OSE, som er i samme situasjon..

/axel.
tea
07.09.2001 08:05
#730

Endre
"Hvordan kapital kunne finne på å ta denne dritten, forstår jeg bare ikke.."

Vet ikke helt om jeg skjønner hva du mener, men jeg sitter i hvert fall komfortabelt med en forholdsvis stor post (i forhold til egen økonomi).

Et utbytte i størrelsesorden 3-3,5 kroner gir en direkteavkastning på rundt 5 prosent. Jeg synes faktisk det er meget bra.

Når det gjelder eiersituasjonen, så har Wilhelmsen-familien full kontroll, men innen shipping så gjelder vel nesten alltid at én gruppering kontrollerer selskapet?



[Endret 07.09.01 08:05 av tea]
earnings
20.11.2001 00:11
#27

Endre
Har plukket noen poster i WWI ved flere anledninger de siste månedene, så da kan du Trygve Hegnar, ta frem pennen din å skrive noen ord igjen om "børsens billigste aksje", slik at vi får det etterlengtede løftet, og jeg kan komme meg ut med en pen gevinst
Hører du..?
flush
20.11.2001 00:36
#309

Endre
Bilsalget til bunns, tankrater på bunnivå og en ledelse med liten fokus på aksjonærverdier. Hva er triggerne her og hvor lenge må vi vente?
CADA
26.11.2001 19:47
#43

Endre
Selskapet tjener penger - og vil få 2001 resultat på linje med 2000. Var det 15 kr pr.aksje, dvs en PE på litt over 4 .... ? Dette må sies å være meget bra i disse tider. Utbytte vil trolig(håper...) øke igjen i 2001 pga fjerning av utbytteskatten (store familieposter - som ikke ønsker å ta ut for mye under slike omstendigheter). Har du "god tid" når du skal realisere, kan jeg anbefale denne aksjen ! Sikker og god.
MrStock
02.01.2002 11:13
#112

Endre
Dersom verdensøkonomien snur i løpet av 2002 og pilene begynner å peke oppover igjen, vil denne bli enda billigere. Her kan en nærmest betalt for IKKE å ta risiko. Ser en på WWI's aktiviteter, som ikke bare er tradisjonell shipping, burde denne være interessant på dagens kursnivå for den forsiktige investor.
tea
18.01.2002 12:53
#895

Endre
Er det mulig å få Wilhelmsen ut av dødvannet?

Analyseselskap kommer med seks norske aksjefavoritter.
Artikkel av: Øystein Byberg (18.1.02 12:20)

I forbindelse med et seminar i går anbefalte Orion Analyse følgende aksjer, melder Stocklink:
- Axis-Shield
- ABG Sundal Collier
- District Offshore
- SAS
- Wilh. Wilhelmsen A
- Olav Thon Eiendom


MrStock
12.02.2002 10:11
#125

Endre
Se på denne :
-direkteavkastning på 6,5 % (foreslått utbytte NOK 4,25 ).
-aksjekurs 30-40 % av substans.
-veldrevet rederi som klart vil kunne dra nytte av en oppgang i -verdenskonjunturene.
-andre internasjonale aktiviteter (Barwil og Barber)

Burde være klar for et løft !?

Det er ikke bare WWI som har en låst eierstruktur...
tea
12.02.2002 19:43
#994

Endre
En økning i utbyttet til 4,25 (3,75 for år 2000) på tross av nedgang i resultatet, viser at selskapet ønsker å belønne de tålmodige aksjonærene, som ikke har fått den kursutviklingen som verdiene i selskapet og den underliggende driften gir grunnlag for.

Nå er riktignok RISK beregnet til omtrent det samme som utbyttet - med negativt fortegn - slik at utbyttet etter skatt (RISK-verdien får effekt først ved salg) blir drøyt 3 kr. Jeg kan ikke skjønne annet enn at utbytteutbetalingene nå vil begrense fallpotensialet i aksjen. Og potensialet for kursstigning bør i høyeste grad være til stede!
undervurdert
13.02.2002 09:32
#3549

Endre
Hjemmeside? Linken på Stocknet virker ikke...
Morty
13.02.2002 10:05
#487

Endre
Hei shippingvenner !

Føyer meg inn i "klagekoret" over frustrerte aksjonærer. WWI-kommer en dag. For hver dag som går er en nærmer en aksjekurs på minst kr 200,-. Inne max 2 år burde denne "kurstargeten" være innen rekkevidde.

Trøst dere med utbytte på solide kr 4,25 i mellomtiden !

Har selv ingen aksjer i WWI, men opplever en tilsvarende situasjon (dog skulle jeg gjerne hatt tilsvarende utbytte og norskbasert ledelse) i bulkrederiet JIN. Ser at mange av JIN-aksjonærene også er tilstede i WWI.

***

Morty - "When I look at the world - I see great opportunities"
undervurdert
13.02.2002 10:09
#3552

Endre
Tror jeg skal inn i WWI snart, men timingen er nok feil..Stiger en del pga utbytte..Venter til den faller ned igjen om noen uker
Morty
13.02.2002 11:09
#489

Endre
Tror ikke du får fisket så mye lavere enn kurs p.t. kr +/- 67,- for WWI "undervurdert", men du må vel håpe.

WWI var notert til kr 170,- senest januar 1998. Har siden økt aksjonærverdiene. Hadde en kursbunn rundt WTC-tragedien med kurs ned mot 50-lappen, men på meget tynt volum.

I min glasskule ser jeg at WWI skal inn i en kursstigningsperiode som trolig vil vare noen år der kursen skal passere minst kr 200,- pr. aksje.

Har en ledige midler kan WWI trygt anbefales. Jeg holder meg fortsatt til JIN.

***

Morty - "Sailing in victory to sunny beaches"
undervurdert
13.02.2002 11:12
#3557

Endre
Re Morty

WWI blir nevnt i media et par ganger i året, da stiger den gjerne 5-10%, dette har skjedd nå, så jeg venter på rebounden.
MrStock
14.02.2002 13:04
#128

Endre
undervurdert :

Jeg tor du undervurderer WWI i dagens marked. Du vil neppe få denne aksjen lavere enn dette. Hvis ikke verden gå inn i en ny resesjon og det meste faller sammen....
undervurdert
14.02.2002 13:37
#3606

Endre
Hjemmeside?
tea
14.02.2002 15:42
#1011

Endre
undervurdert

http://www.wilh-wilhelmsen.com/

Hmm, virker visst ikke.
Prøv om du finner noe interessant her:

http://hdlab.net/gg/bors/graf/wwi.html




[Endret 14.02.02 15:47 av tea]
MrStock
14.02.2002 15:55
#129

Endre
Datterselskapene har hjemmesider. Som f.eks. http://www.barwil.com/ og http://www.barbership.com/...
MrStock
26.02.2002 13:23
#145

Endre
Skal bli spennede å se om denne passerer 70 i dag. I så fall er den klar for et løft.
Er ikke mange bedre alternativer for dem som har risikoavers og kan lese regnskap...
lyngordon
26.02.2002 13:36
#1069

Endre
Husker sist jeg hørte på Hegnar. Det var i 1998- anbefalte Bergesen og nettopp WW. Gikk inn med tunge støvler i Bergesen på kurser rundt 210, for videre å være med på et kursras ned til ca.100. Solgte meg ut på rundt 130.

Tok igjen tapet i Gambak og NCL, men likevel; Makan til brøler skal man lete lenge etter. Nei denne mannen er ingen aksje- guru.

Tror faktisk Bergesen bare unntaksvis har vært over det jeg kjøpte på siden!

Den ser forøvrig fin ut nå......
MrStock
26.02.2002 13:48
#146

Endre
Shipping er typisk sykliske papirer. Garantert får vi svingninger i kursen over tid. Jeg har likevel 3 grunner til å anbefale både wwi og bea.
1) Ser interessante ut teknisk.
2) Solide, veldrevne selskaper som betaler utbytte.
3) Vil utvilsom dra nytte av en (eventuell ) konjunkturoppgang.
lyngordon
26.02.2002 14:31
#1075

Endre
MrStock;

Her er jeg helt enig med deg, og tidspunktet i dag er nok mye bedre enn sist gjerrigknarken kom med sine anbefalinger. Men etter og ha svidd fingrene mine kraftig, kommer jeg aldrig mer til å høre på babbelet til til denne mannen.



Det kan selvfølgelig hende at han får rett, men ikke fordi han er noen guru.

Syns forøvrig ikke WW blir spesielt interessent teknisk før den evnt. bryter 77,-


[Endret 26.02.02 14:33 av lyngordon]
[Endret 26.02.02 14:35 av lyngordon]
MrStock
26.02.2002 15:58
#150

Endre
RE lyngordon:

Skjønner deg godt, men prøv å være rasjonell og se på dagens situasjon. WWI kan meget godt vende opp nå, i en langsiktig trend.
lyngordon
26.02.2002 16:34
#1088

Endre
MrStock;

Ja, jeg ser den har brutt opp gjennom rektangelet, noe som i første omgan indikerer videre oppgang. Sammen med de fundamentale forhold er jeg enig at denne godt kan gå mye i en lang trend.

Det som provoserte meg var headingen med Hegnar som referanse. Har etterhvert lær meg å vurdere aksjer på eget initiativ, og ikke etter hausseinnleggene til blåruss- avisene.

Ha forøvrig en fin.fin kveld




Heia Trygve!
MrStock
26.02.2002 16:40
#151

Endre
Takk i like måte lyngordon.

Kanskje WWI fortjener en ny topic snart...
tea
27.02.2002 12:20
#1078

Endre
WWI stiger sakte, men sikkert.

Sist omsatt 71. Alt under 100 kan vel sies å være et røverkjøp hvis man er langsiktig i aksjen.
earnings
27.02.2002 12:31
#51

Endre
Tea

Enig
Betydelig rabatt på underliggende verdier her, i tillegg til bra inntjening.
Den blir ikke mindre når lastevolumer og skipsverdier igjen begynner å peke oppover.
200 kr i løpet av 2003 ?
tea
28.02.2002 14:07
#1080

Endre
Sist omsatt 75.
Dette gir en direkteavkastning i form av utbytte på 5%.
Kan altså fortsatt gjøre et røverkjøp.
MrStock
28.02.2002 14:22
#158

Endre
Merkelig at ikke flere har sett denne perlen :
1) Er i ferd med å bryte en 4-5 år gammel negartiv trend.
2) Stor rabatt på underliggende verdier
3) Godt drevet selskap.
4) Stort utbytte.
5) Godt posisjonert for en konjunkturoppgang.

.. jeg sier ikke mer...
undervurdert
28.02.2002 14:33
#3881

Endre
Skulle gjerne hatt årsrapporter/info osv fra selskapet, hvilken emailadresse skal jeg sende til?
MrStock
28.02.2002 14:38
#159

Endre
Re undervurdert:

Du finner all info ved å gå inn på WWI på Stoclink. Dette er definitivt noe for deg - "undervurdert"
undervurdert
28.02.2002 14:42
#3884

Endre
finner ikke noe
MrStock
28.02.2002 14:49
#160

Endre
Finner du ikke noe her..?
http://www.stocklink.no/bin/Server?x-service=companyInfo&security_oid=410

"Siste børsmeldinger" og "Rapporter (fra Hugin)." (PDF)
undervurdert
28.02.2002 14:51
#3885

Endre
Jeg er litt gammeldags, vil ha papirutgaven...Med bilder av skipene osv ;-)
MrStock
28.02.2002 14:56
#161

Endre
Ring selskapet tlf 67584000.
undervurdert
01.03.2002 09:18
#3900

Endre
Hva er dette? Går jeg glipp av noe nå?

:(

Wilh. Wilhelmsen suspendert - melding kommer mandag
Fredag 01. mars 2002 kl. 08:57
Skrevet av: Inge Berge - iMarkedet

Wilh. Wilhelmsen sendte melding om suspensjon fredag morgen.



Selskapet vil kommer med en melding om suspensjonen mandag, melder selskapet.


SisterBean
01.03.2002 10:47
#819

Endre

Noen som visste noe?? Det er i så fall ikke første gang.
Maestro
01.03.2002 10:50
#2425

Endre
Da blir det vel sendt til Kredittilsynet, men det spørs vel om de finner noe.



Maestro
undervurdert
01.03.2002 10:55
#3907

Endre
Forbanna, hadde en finger på kjøpsknappen igår, men avventet :/
MrStock
01.03.2002 13:33
#163

Endre
Synd undervurdert, men det går sikkert flere tog. Prøv BEA eller et annet shippingselskap i mellomtiden. Flere shippingselskaper er på vei opp nå.
MrStock
04.03.2002 08:55
#167

Endre
Skal bli spennede å se hva som kommer herfra i dag. Med et så stort oppkjøp kan det vel spøke for utbytte i år..
ow
04.03.2002 09:27
#55

Endre
Mr. Stock,

Utbyttet for 2001 er foreslått til kr. 4,25. Siden utbytte igjen er skattefritt gir dette en meget god direkteavkastning etter skatt. WWI har lagt stor vekt på å opprettholde et godt utbytte. Tror derfor det skal mye til før utbyttet kuttes for 2002. Selskapet har en meget sterk kontantstrøm som gjør at utbyttebetalingen ikke utgjør noen stor belastning.
MrStock
04.03.2002 09:35
#168

Endre
ow.
Dersom spekulasjonene i helgen om oppkjøp av Huydai til ca 12.6 mrd kroner er riktige, trenger WWI hver eneste krone for å finansiere dette. I tillegg er partneren Wallenius sterkere finasielt. Skal WWI fortsette å være likeverdig Wallenius lurer jeg på om utbyttet droppes for i år.
undervurdert
04.03.2002 09:37
#3917

Endre
WWI - INTENSJONSAVTALE MED HYUNDAI


Wilh.Wilhelmsen ASA, Lysaker og Wallenius Lines AB,
Stockholm har i fellesskap inngått en intensjonsavtale med
det koreanske rederiet Hyundai Merchant Marine om en mulig
overtagelse av rederiets biltransportdivisjon. Avtalen
skisserer kun partenes intensjoner og er ingen formell
kjøpsavtale. Partene har imidlertid forpliktet seg til å
forhandle videre på eksklusiv basis.

Vedlegg på www.ose.no.

MrStock
04.03.2002 09:40
#169

Endre
Javel, så vet vi det. Skal bli spennede å se hvordan markedet oppfatter dette. Kan neppe slå ut negativt.
MrStock
04.03.2002 14:45
#170

Endre
Orkla liker tydeligvis ideen med å kjøpe Hyundays bilskip. De laster innpå i dag.
undervurdert
04.03.2002 15:55
#3943

Endre
Egentlig et merkelig oppkjøp, bilferger er jo ikke akkurat det mest lønnsomme som finnes, dessuten har selskapet enorm gjeld!

*skeptisk*
MrStock
04.03.2002 16:11
#172

Endre
Ideen er nok synergi og oppsving i verdensøkonomien inkludert økt eksport av biler fra Østen(Korea). Da kan dette bli bra.
Tank-Andersen
04.03.2002 23:41
#1357

Endre
..


[Endret 14.09.02 06:15 av Tank-Andersen]
Morty
05.03.2002 09:54
#554

Endre
Hei Tank-Andersen, savner deg på JIN-topicen.

Du virker som en "mann" med kunnskapene iorden innen shipping/aksjemarkedet. Kunne du ta deg bryet ved en passende anledning og gi noen kommentarer på JIN-topicen m.h.t. din vurdering av bulkmarkedet og da spesielt handymax/-size og Panamax for de kommende år.

***

Ellers er det meget gledelig å registrere at WWI og andre shippingselskaper er i "vinden" om dagen. På høy tid. Måtte trenden fortsette.

***

Morty - "Regner det på presten drypper det på klokkeren"
MrStock
05.03.2002 12:08
#176

Endre
Dette viser også at ledelsen har en offensiv holdning til fremtiden. Det er viktig å posisjonere seg innen et område en er stor fra før med tanke på en konjunkturoppgang som ser ut til å komme. Bare denne holdningen fra ledelsens side burde kvalifisere for en økt fokus på aksjen.
Neptune
05.03.2002 12:52
#50

Endre
Er blitt fortalt at aksjen har brutt ut av en lang nedgangstrend, er dette riktig? Hvis dette er tilfelle, hvordan ser aksjen ut videre teknisk?
MrStock
05.03.2002 14:07
#177

Endre
Re Neptune:
Jeg klarte ikke å lime inn grafen her, men dersom du går inn på f.eks. Netfonds og foretar en teknisk analyse med trendkanal, så vi du se selv. Ingen tvil om at en langsiktig trend er brutt slik jeg tolker det.
undervurdert
05.03.2002 14:26
#3959

Endre
Teknisk analyse er selvfølgelig bare tull i denne aksjen nå. Her er det et gigantoppkjøp på gang, sannsynligheten for at dette blir gjennomført og markedets syn på oppkjøpet vil avgjøre kursen.
MrStock
05.03.2002 14:37
#178

Endre
Re undervurdert :
Jeg synes det er noe overdrevet å si at teknisk analyse er bare tull i denne situasjonen. Oppkjøpet er stort, men det er ikke så spesielt. Det vil ofte være hendelser som trigger endringer i trender. TA bryr seg ikke om hva disse hendelsene består i, enten det er store kontrakter, uventede resultater eller andre ting.
Jeg mener at det stort sett bare er ved oppkjøp at en kan legge TA til side.
Morty
05.03.2002 16:15
#558

Endre


Av chartet ovenfor kan det se ut som om WWI er i ferd med å bryte ut av den langsiktig fallende trendkanalen.
MrStock
05.03.2002 16:20
#180

Endre
Ved dagens kurs (79,50) er bruddet et faktum.
Tank-Andersen
05.03.2002 23:18
#1358

Endre
Morty - det var da svært... Takk for innspill.Selvsagt - for what it is worth. Kommer tilbake senere innom Jin men kjenner ikke Jin i det hele tatt. Kjenner bare mange som har gode historier med Jin investeringer på begynnelsen/midten av 90-tallet....

...


[Endret 05.03.02 23:41 av Tank-Andersen]
[Endret 14.09.02 06:14 av Tank-Andersen]
tea
06.03.2002 09:05
#1095

Endre
Denne kan passere 100 uten at noe særlig endrer seg:

-fortsatt billig i forhold til substansverdiene
-fortsatt moderat priset i forhold til inntjeningen
-fortsatt god avkastning i form av utbytte.
MrStock
06.03.2002 09:11
#181

Endre
Et lite tankeeksperiment :
WWI-kursen er i dag priset til ca 30-35 % av substansverdien. Wilhelmsen-familine kontrollerer i overkant av 50% av stemmene men bare 40% av kapitalen.
Dersom A og B-aksjen ble slått sammen ville selskapet ha fått en mer åpen aksjonærstruktur og kursen ville stige betraktelig. Kanskje dobles til ca 70% av substans. Da ville familiens verdier ha steget fra dagens ca 800 mill. til ca 1,6 mrd ! Er virkelig full kontroll i rederiet verdt 800mill ?? I tillegg kunne en da bruke en emisjon for å få finansiert et oppkjøp av HMM.
tea
06.03.2002 09:16
#1096

Endre
MrStock

Nå er det vel ikke noe mål i seg selv for Wilhelmsen-familien å få størst mulig formueskatt, men poenget med WWI-aksjer som oppgjør i ulike transaksjoner er relevant.
MrStock
06.03.2002 09:20
#182

Endre
tea

Jeg tviler på at formueskatten alene er motivet for å holde aksjekursen nede, selv om det selvfølgelig er relevant. Poenget er aksjonærpolitikken hemmer selskapet muligheter i en del sammenhenger. F.eks. i forbindelse med fusjoner og emisjoner.
MrStock
06.03.2002 09:26
#183

Endre
...dessuten er nå formueskatten foreslått fjernet...
tea
06.03.2002 09:29
#1098

Endre
MrStock

"...dessuten er nå formueskatten foreslått fjernet..."

Er det riktig?
MrStock
06.03.2002 09:32
#184

Endre
Næringsministeren foreslår det i dag. J.fr. www.stocklink.no.
undervurdert
13.03.2002 11:07
#4095

Endre
Lite aktivitet her, håper dere har fått med dere at kjøpsprisen blir mye høyere enn først antatt. Prisen er så høy at bransjen er svært skeptisk til hele oppkjøpet.
MrStock
13.03.2002 11:20
#195

Endre
Ja, det ser ut til å bli et dyrt oppkjøp. Men så spørs det da hvilke fraktavtaler som følger med. Wilhelmsen vet nok hva de gjør i denne sammenhengen og jeg tviler på at rederiet vil vokse for enhver pris. Spesielt interessant kan dette bli dersom konjunkturbunnen nå er i ferd med å passeres, hvilket det er tegn som tyder på.
earnings
13.03.2002 11:32
#86

Endre
HMM trenger midlene fra salget, og ønsker å ha et salg gjennomført innen april. Ifølge markedsaktører er HMM meget interesserte i å vise kreditorene at midler er på vei. Rederiet til Hyundai-konsernet skal tilbakebetale 152 millioner dollar o avdrag i overgangen mars/april.


Dette tyder ihvertfall på at WW har gode forhandlingskort

MrStock
13.03.2002 12:06
#198

Endre
WWI, som har eksklusive forhandlingsrettigheter, burde avgjort være i best forhandlingsposisjon.
Tank-Andersen
15.03.2002 00:33
#1371

Endre
Hvor har dere sett at prisen blir høyere og tall på gjeld osv?? Jeg er ikke i Norge og får dermed ikke fulgt med i norsk presse så godt.
MrStock
19.03.2002 15:03
#208

Endre
Sakset fra Stocklink:
"Ifølge kilder i Hyundai Merchant Marine har avtalen som forhandles frem med Wallenius Wilhelmsen en total verdi på rundt 1,5 milliarder dollar inklusive gjeld.

Egenkapitalen i det koreanske selskapet verdsettes til 1-1,2 milliarder dollar, skriver TDN Finans som henviser til Lloyd''s List tirsdag. "

For øvrig ser det ut som at WWI tar et nytt hopp oppver i dag. Fremdeles bar 30-40 % av substans....



Tank-Andersen
19.03.2002 23:39
#1378

Endre
Takk - lest endel i det siste. Skummelt dette med at HMM bruker WW som et mulig verktøy for å prise goodwill for så å få til avtale selv. Dette blir litt spennende. Klarer de kapitalisere goodwill hence få til egen finansieringsløsning er jo WW rett og slett voldtatt.
MrStock
20.03.2002 09:10
#209

Endre
Jeg tror jeg skjønner hva du mener T-A. Men tror du ikke WW er klar over dette, og dersom WW brått skulle trekke seg, har vel ikke HMM fått bevist noenting som helst. WW og HMM skulle jo forhandle ekslusivt, uten å kjøre noe parallet løp, men det kan muligens ikke hindre at HMM's kreditorer sitter på bakrommet og trykker på kalkulatorene sine.
Tank-Andersen
20.03.2002 23:19
#1380

Endre
Ja du sier noe - spennende for gamle Wilhelm dette her....
MrStock
21.03.2002 09:20
#214

Endre
Vi får vente og se hva som skjer. For WW burde dette kun ha en oppside.
Neptune
26.03.2002 13:01
#52

Endre
Sakset fra Tradewinds i dag.

HMM homes in on key car carrier contract
Korean owner Hyundai Merchant Marine (HMM) is in final negotiations with Hyundai Motors over a vehicle shipment contract that is key to its ongoing talks with Wallenius Wilhelmsen Lines (WWL), the would-be purchaser of HMM's car carrier unit.

Updates on the talks began circulating after HMM reported its progress to its financiers.

A spokesman for HMM told TradeWinds the company is closely working with Hyundai Motors on a COA agreement.


He said the company is aiming to conclude this in early April, with the intention of tying up the sale of the car carrier business to Wilhelmsen by the middle of that month.

HMM's spokesman said: "Prospects are looking very bright."

Wilh Wilhelmsen's spokesman Hans Christian Bangsmoen has said the purchase price for the sale is dependent on sealing a car carrier contract with Hyundai Motor.

HMM is understood to be keen to tie up a COA with Hyundai Motors covering a seven to eight year period, while the Korean car giant would prefer a five year contract.

The total freight value of the contract is between $500 and $600m per year.

WW began exclusive talks with HMM this month after signing a non-binding MOU over a $1.8bn sale of the Korean owner's 70-vessel car carrier unit.

HMM is keen to show its creditors that funds may be forthcoming, particularly since its debt repayment schedule includes a KRW 200bn ($152.3m) payment due between March and April and a further KRW 700bn due during November and December.

The Korean owner is planning to pay off all its KRW 2.7 trillion of short-term debt with the proceeds from the car carrier unit sale, and the KRW 923bn it has raised itself through the sale of properties and ports.

The sale would bring together the 70-vessel fleet of HMM with more than 60 vessels in the existing WWL joint venture, giving the Scandinavian owners a 30% share of the world car carrier market.

MrStock
27.03.2002 10:58
#220

Endre
Dette tyder på at det største hinderet for avtalen med HMM snart er ryddet av veien. En fraktavtale med Hyundai Motor er en forutsetning for kjøpet av HMM. Det skal bli spennende å se hva som blir det endelige resultatet av forhandlingene. Det skal også bli interessant å se hva slags finansiering som blir brukt. Kanskje dette også kan bli en begynnelse til en mer åpen og aksjonærvennlig politikk fra WWI ? I dag har ikke WWI muliget til å bruke kapitalmarkedene på samme måte som en kunne ha gjort dersom aksjekursen hadde vært nærmere substansverdien.
Jeg tror at Wilhelmsen på et eller annet tidspunkt enten må ta selskapet av børs, eller slå sammen A- og B-aksjen.
MrStock
17.04.2002 09:51
#238

Endre
Skal bli spennende å følge WWI de neste ukene. Koreaavtalen er nært forestående og kursutviklingen har vært veldig bra den siste tiden, men her er fremdeles mye å gå på i forhold til substansverdi. Langvarig negativ trend er brutt.

DN i dag :
KOREA-AVTALE KAN BANE VEI FOR WILHELMSEN. Hyundai Merchant Marine og Hyundai Motor er enige om en fem-års kontrakt om frakt av nye biler. I løpet av april blir det klart om Wilh. Wilhelmsen og Wallenius overtar bilskipsvirksomheten. (DN side 15)
Morty
30.04.2002 15:22
#714

Endre
Meglerhuset Pareto ser pr. 30.04.2002 potensialet for betydelig reprising på kort sikt for rederiet Wilh.Wilhelmsen. WWI prises til ca. 40% av "slakteverdi" etter hva jeg har fått med meg.

Emisjon benektes fra WWI etter at markedet har spekulert i dette om oppkjøpet av Hyundai-bilflåten går orden.

***

Har ikke selv aksjer i WWI. Følger imidlertid shipping rent generelt da jeg sitter tildels tungt investert i JIN. Ser at en rekke av shippingselskapene OSE har en tendens til å følge hovedtrendene opp/ned. Regner det på presten (WWI) så drypper det gjerne også litt på klokkeren (JIN).

Liker hva jeg ser i min "glasskule" m.h.t. fremtidig kursutvikling WWI.
Morty
30.04.2002 15:38
#715

Endre
Kursutvikling Wilh.Wilhelmsen siste 5 år:




Som en ser er det litt å innhente kursmessig for å innhente tidligere kurstopp rundt kr 160,- pr. aksje. Jeg tror imidlertid WWI skal over kr 200,- innen 2-3 år.

Tror shipping rent generelt vil bli en vinnerbransje de kommende år. Spesielt shipping-selskaper som ikke driver innen tank. Dette som følge av at disse er kraftig underpriset i varierende grad samt at jeg antar de samme selskaper vil få noen gode år fremover rent inntjeningsmessig. Dette vil trolig markedet omsider snart vise å verdsette. Kurskollapsen innen TMT vil også trolig favorisere shippingselskaper i form av sektorrotasjon fremover.

***

Morty - "If you can dream it - You can do it"
Stev
01.05.2002 15:07
#329

Endre
Hei, gikk inn i denne på tirsdag.
Noen som har åeiling på forventninger fremover her?
Tank-Andersen
02.05.2002 01:53
#1396

Endre
oppover


[Endret 08.08.02 01:14 av Tank-Andersen]
MrStock
14.05.2002 22:32
#248

Endre
Pareto tok det som var å oppdrive på slutten av dagen i dag. Finnes det noen aksjer med bedre TA enn denne akkurat nå ?
Tank-Andersen
15.05.2002 03:53
#1418

Endre
Noen som vet mer om Korea? Ny toppsjef i datterselskapet Wallenius Wilhelmsen?



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS