"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
marve2
16.12.2003 17:59
#146

Endre
Bare 2 dager til børsnotering nå. Noen som har synspunkter og/eller forventninger?
Audun
16.12.2003 18:01
#1587

Endre
Tror jeg venter med å kjøpe til de har vært på børs en stund. De fleste opplever litt tubulens i starten.

God kjøpsmulighet til sommeren?
Audun
16.12.2003 18:36
#1588

Endre
Gleder meg til Norwegian starter med de nye rutene sine nedover i europa på vårparten. Ser blant annet de tilbyr reise tur/retur Budapest med 60% reduserte priser av hva SAS youth-rabatt medregnet.

Enda større blir det prosentvise avslaget for dere litt "eldre";)


[Endret 16.12.03 18:36 av Audun]
mugnas
16.12.2003 18:43
#51

Endre
TV 2 melder nå at Petter Stordalen dumper sine aksjer i Norwegian. Kan vel være lurt å avvente litt......
Audun
16.12.2003 18:46
#1589

Endre
Jaja, bare de ikke setter opp prisene:)
Hot
16.12.2003 19:00
#12761

Endre
Nye selskaper har en tendens til å overvurdere seg selv.
Ledaal
16.12.2003 19:01
#636

Endre
Er enig i de som venter litt, er litt skeptisk til dette, selv om de tjener penger! Det at Stordalen selger seg ut gjør ikke bildet bedre! Q free er et godt ekempel på en aksje som fikk turbulens i startfasen, (har forøvrig ikke stanset før nå) Risikere de kronen på et jeg tar feil!
Audun
16.12.2003 19:04
#1590

Endre
Er vel en viss sjanse for at det blir et salgspress de første dagene.
Truthseeker
16.12.2003 19:47
#892

Endre
Jeg tegner.
Bruce Wayne
17.12.2003 05:56
#3904

Endre
Tror det er lurest å se både NAS og NGT ann noen dager.
Truthseeker
17.12.2003 23:28
#901

Endre
Noen som har hørt resultatet av tegningen ?
Safeloen
18.12.2003 09:46
#1287

Endre
hva var emisjonskursen?
Heksen
18.12.2003 09:48
#5280

Endre
32
larsenlarsen
18.12.2003 09:48
#8926

Endre
32
Villfar
18.12.2003 09:48
#1346

Endre
Safeloen
Styret og generalforsamlingen i Norwegian Air Shuttle ASA
vedtok 17. desember å gjennomføre emisjon og børsnotering i
henhold til prospekt datert 5. desember 2003. Prisen per
aksje er fastsatt til 32 kroner og selskapet har hentet inn
NOK 250 millioner kroner i emisjonen.

Det er utstedt totalt 7.812.500 nye aksjer i emisjonen.
7.012.500 aksjer er blitt tildelt i den institusjonelle
plasseringen og 800.000 aksjer er blitt tildelt i det
offentlige tilbudet. Etter emisjonen har selskapet totalt
utestående 18.085.230 aksjer og selskapet er verdsatt til
579 MNOK.

Selskapet ønsket i emisjonen å hente inn mellom 200 og 250
MNOK og indikerte et prisintervall fra 27 til 33 kroner per
aksje. På den fastsatte emisjonskursen ble det tegnet ca.
55 millioner aksjer, tilsvarende NOK 1,75 mrd, fordelt på
rundt 800 tegnere. Dette tilsier en overtegning av
emisjonen på 7 ganger.

Styret er meget godt fornøyd med den interessen
investormarkedet har vist Norwegian i forbindelse med
emisjons- og børsnoteringsprosessen. Det var høy interesse
både fra norske og utenlandske investorer. Norwegian Air
Shuttle har etter emisjonen 17 prosent utenlandske
investorer.
Heksen
18.12.2003 09:49
#5281

Endre
Unnskyld nå sendte jeg 2 ganger.

:-))
Truthseeker
18.12.2003 10:30
#902

Endre
Hyggelig med en positiv børsintroduksjon med god interesse og oppgang. Denne kan gå opp mot 40. Endte opp med 5.000 aksjer, langt under tegningen.
marve2
19.12.2003 13:37
#149

Endre
Da er jeg ute med 79 % fortjeneste.
Truthseeker
19.12.2003 13:55
#914

Endre
Bra gjort. 79% ?? Du var altså på eiersiden før emisjonen. Svak kursutvikling nå. Liten grad av kjøp fra ABG/Enskilda. Virker rart når den ble 7X overtegnet og prisingen kunne vært satt på 33.
Info
19.12.2003 13:56
#3996

Endre
marve da må du vel flagge salget ditt?
marve2
19.12.2003 14:53
#150

Endre
Regner med å få kjøpt denne billigere når den værste hypen har gitt seg.
Bruce Wayne
28.01.2004 17:29
#4071

Endre
Ryanair styrter på sjokkmelding i dag, men NAS faller bare 4,5%. Tror vi ser NAS ned mot 20 kroner i løpet av ikke så mange dager/uker.
Audun
27.02.2004 12:37
#2203

Endre
Enskilda kommer med kjøpsanbefaling, og står for 98,4% av salget...
Truthseeker
10.03.2004 21:24
#1120

Endre
Tok meg en solid jafs i dag på under 26. Selskapet har over 17 kr i cash, dvs hele operasjonen er priset til vel 150 mill (langt over 1 milliard i omsetning). Erik Braathen kjøpte i forrige uke på rundt 28, det gjorde han ikke pga veldedighet. NAS meldte i dag om større prispress enn enkelte analytikere estimerte, merkelig at det skulle slå såpass ut.
Mot slutten av dagen var det kun CDV som solgte (stor post), når de er tom tror jeg på rask 10%-ig rekyl.
Noen som var på Stocknets presentasjon i dag som kan gi meg feed back ?
larsenlarsen
10.03.2004 23:20
#9341

Endre
Hva sa CAR om NAS? Jeg måtte gå mot slutten av den gode presentasjonen til Kjos for å nå et SAS-fly ;)

SE (iNAS)
Truthseeker
10.03.2004 23:30
#1122

Endre
Var presentasjonen bra ? Bare måtte ta meg et lodd etter fallet i dag.
Truthseeker
11.03.2004 13:08
#1123

Endre
Jaja, ikke mitt heldigste øyeblikk når en kjøper flyaksje dagen før en terroraksjon.
NAS har falt fra 29 til 24,5 på to dager!
Bruce Wayne
18.04.2004 23:21
#4517

Endre
SAS Braathens varsler priskrig
Flyselskapet SAS Braathens setter ned billettprisene med inntil 30 prosent fra neste måned. Prisnedgangen blir størst på billigbilletter.

Ifølge NRK vil de billigste billettene på korte enveisturer i Sør-Norge gå ned fra 392 kroner til 323 kroner. På ruter fra Oslo til Nord-Norge blir billigste billett satt ned fra 690 kroner til 498 kroner.

- Vi skal opptre offensivt og aggressivt for å vinne passasjerene tilbake, sier administrerende direktør i SAS Braathens, Petter Jansen.

Norwegian svarer like offensivt med å legge enda flere billigbilletter ut på markedet, og med å gjøre de billigste billettene fleksible.

(© NTB)
Audun
22.04.2004 20:52
#2591

Endre
Hehe, hakk i plata for Kjos under Tabloid i kveld; "Vi er skrudd sammen som et lavprisselskap..."

Morsomt å høre på, men samtidig litt trist at Norwegian må kjøre prisene i bånn.

Er det noen bekymrede Norwegian-aksjonærer her?

Håper dette svir skikkelig for Sas i de kommende kvartalene slik at de ikke klarer å ta livet av norwegian...
kyrreetsted
23.04.2004 12:38
#683

Endre
Til dere som har fulgt denne?

Teknisk ser den svak ut, har selskapet fortsatt 17,- i cash pr. aksje?

Noen som vet hvor stor andel utenlandsflyvninger utgør av totalt antall flyvninger for NAS? Ser ut som disse flyvningene er fullbooket til mange destinasjoner til sommeren - i hvertfall for de rimelige billettene.

Noen som antyde en gunstig inngangkurs?
marve2
23.04.2004 14:28
#198

Endre
Så lenge SAS opererer med kostnader som ligger milevis over NAS så er det de som er avhengig av at prisene går opp. Konkurransetilsynet har lært fra sist gang og kommer garantert ikke til å tillate at SAS skviser ut NAS.
undervurdert
27.04.2004 11:56
#8319

Endre
Har tatt noen lodd her, venter rekyl når som helst!
undervurdert
27.04.2004 12:10
#8320

Endre
Oi enda flere lodd, fikke akkurat tidenes billigste NAS aksjer (på OSE)
Info
27.04.2004 12:31
#4611

Endre
ut på stopp loss går jeg utifra?
undervurdert
27.04.2004 12:34
#8321

Endre
Nei jeg har bare handlet mere ;-)

Skal gi beskjed når jeg selger, tipper torsdag kl 10.05 til kr 17,50
Truthseeker
27.04.2004 13:12
#1149

Endre
Tok også en sjanse her for noen minutter siden. Kjapp rekyl må vel komme snart.
undervurdert
27.04.2004 13:15
#8322

Endre
Hvis det kun er 4800 igjen på 16,- så kommer rekylen garantert idag...

3600..
2600...
1600.....


[Endret 27.04.04 13:18 av undervurdert]
[Endret 27.04.04 13:20 av undervurdert]
[Endret 27.04.04 13:30 av undervurdert]
[Endret 27.04.04 13:38 av undervurdert]
[Endret 27.04.04 13:43 av undervurdert]
Truthseeker
27.04.2004 13:45
#1151

Endre
Ja, hvem vet. Problemet er at ingen av tilretteleggerne kjøper aksjer.
spoon
27.04.2004 13:54
#2159

Endre
Undervurdert, kanksje ASC ligger med skult salgsordre ?
undervurdert
27.04.2004 14:00
#8323

Endre
ASC har solgt skjult lenge ja, men en gang blir de vel tomme :-)

Veldig lovende ordrebilde nå.....
undervurdert
27.04.2004 14:03
#8324

Endre
Ikke glem disse, rimelige ferske er de og, sjekk kursene!!!


børsmeldinger 05.04.2004 08:40


NAS - MELDEPLIKTIG HANDEL


Frode E. Foss, finansdirektør, har 2. april kjøpt 1000
aksjer i Norwegian Air Shuttle ASA til kurs kr 20,90.
Beholdning etter kjøpet er 1600 aksjer.

børsmeldinger 04.03.2004 08:07


NAS - MELDEPLIKTIG HANDEL


Styremedlem Erik Braathen har 03.03.2004 gjennom sitt
selskap Ojada A/S kjøpt 36.000 aksjer i Norwegian Air
Shuttle ASA til gjennomsnittskurs kr 27,58 pr. aksje.
Totalt aksjeinnehav etter salget er 546.500 aksjer.



joakimrk
27.04.2004 14:27
#235

Endre
Fin landingskurve på denne flyaksjen...... hvis landingene er like behagelige i virkeligheten er det ingen vei tilbake enn opp i luften igjen.
undervurdert
27.04.2004 14:35
#8325

Endre
Der var det tomt gitt!

i et par sekunder :-/


[Endret 27.04.04 14:34 av undervurdert]
[Endret 27.04.04 15:03 av undervurdert]
Truthseeker
27.04.2004 14:39
#1152

Endre
Ute igjen med et par tiører i pluss. Er veldig usikker her når tilretteleggerne pøser ut aksjer.
spoon
27.04.2004 15:11
#2161

Endre
Truthseeker, smart tror jeg. Vi er i ukjent område her på 15-16-17 tallene
undervurdert
27.04.2004 15:16
#8326

Endre
Lite smart tror jeg (kortsiktig ihvertfall), kommer til å åpne godt opp imorgen
spoon
27.04.2004 20:21
#2163

Endre
Hvorfor skal den åpne opp i morgen ??
undervurdert
28.04.2004 08:09
#8327

Endre
Magefølelse, jeg har veddet/kjøpt aksjer på at den får en rekyl iløpet av dagen eller morgendagen...

Vi får se...
Truthseeker
28.04.2004 09:06
#1154

Endre
Problemet mitt er at etter et voldsomt fall skulle man tro i alle fall tilretteleggerne ville se stor upside. Nå er det slik at ASC og ESO den siste tiden har ledet an på salgssiden uten at de har hatt kjøpsordre. Det tyder på at noen har info om skrekkelige kvartalstall!
Men jeg følger med og kan fort gå inn igjen, en rekyl kommer gjerne etter et slikt bratt fall.
undervurdert
28.04.2004 09:08
#8329

Endre
ASC var største kjøper OG selger igår.... Lyst på billige aksjer?
spoon
28.04.2004 09:39
#2164

Endre
Undervurdert, hvis du ser på trenden det siste 6mnd da er det vel klart at den fallende trenden ikke bare snur uten noen videre. Jeg påstår faktisk at NAS kan raskt falle mot 10 kroner hvis ikke de kommer med noe utrolig bra meldinger. Husk at NAS aldri kommer til å bli en "Ryanair" !
LooseDeuce
28.04.2004 16:05
#37

Endre
NAS lever på SAS sin nåde. SAS har redusert kostnadene med 14 mrd SEK i løpet av to år og enhetskostnaden per ASK er ikke mye høyere enn den NAS kan presentere.
Konkurransetilsynet kan ikke nekte SAS å pløye en stor del av kostnadsreduksjonen tilbake til passasjerene.
NAS har en cabinfaktor på 62 %, men de trenger minst 80 % med dagens priser for å tjene nok til å overleve. NAS prøver seg på ekspansjon som bare vil øke tapene i tiden fremover. Å etablere seg på nettverksruter som flys av "de store" krever at man har råd til å fly med betydelige underskudd i flere år. NAS, Nordic Airlink og Easyjet har store problemer med dette og av disse er NAS den svakeste. Ryanair klarer seg bra så lenge de kan ekspandere i sin egen nisje, nemlig opperasjoner mellom flyplasser hvor nettverksselskapene ikke oppererer, men som har et brukbart oppland.
Dersom SAS er smart så holder de prisene på et nivå som gir NAS mulighet til å overleve i begrenset størrelse på noen få ruter. Dersom NAS går konk og SAS øker prisene så er det ikke lenge før noen annen forsøker seg på det norske markedet og det kunne jo bli noen med litt mer tyngde en NAS.
Det hjelper ikke hvordan NAS er "skrudd sammen", de overlever bare dersom SAS ønsker det og kursen er nok snart på nedsiden av 10-tallet

Løs 2er
Audun
03.05.2004 07:03
#2699

Endre
NORWEGIAN-SJEFEN:
- SAS Braathens tar knekken på oss

Av Bård Ove Molberg 03.05.04 06:28

Får SAS Braathens lov til å fortsette å selge råbillige flybilletter, vil Norwegian snart være historie, ifølge Norwegian-sjef Bjørn Kjos.


(Foto: Heiko Junge / SCANPIX )

Norwegian-sjef Bjørn Kjos er ikke i tvil om hvorfor SAS Braathens nå tilbyr flybilletter til ned mot 323 kroner.

- Det eneste strategien de har er å bli kvitt Norwegian, tordner han.

Tror SAS Braathens vil bli kvitt Norwegian

Som TV 2 Nettavisen meldte torsdag i forrige uke, gransker Konkurransetilsynet SAS Braathens for ulovlig prisdumping i forbindelse med lavpriskampanjen som ble lansert 21. april.

Det er administrerende direktør Bjørn Kjos glad for. Får SAS Braathens lov til å fortsette med å prise flyreiser så lavt, vil Norwegian før eller siden bli presset ut, hevder han.

- Dette er en rein manøver for å kjøre Norwegian ut av banen. Skal man forsvare forbrukernes priser på lang sikt, kan ikke myndighetene tillate den type rovprising, sier Norwegian-sjefen til TV 2 Nettavisen.

Kjos er ikke i tvil om at SAS Braathens taper penger på å fly folk for 323 kroner mellom byer og tettsteder i Norge.

- De taper penger på hver eneste billett de selger, det er jeg helt overbevist om. De har ikke kostnadsevne til å bære så lave priser, fortsetter Kjos, som hevder at SAS Braathens har kostnader per tilbakelagt kilometer som er dobbelt så høye som Norwegians.

- Har ikke noe valg

Norwegian svarte på lavpriskampanjen fra SAS Braathens med å senke den laveste billettprisen til 198 kroner. Det taper selskapet penger på, men Norwegian har ikke noe annet valg enn å legge seg lavere enn SAS Braathens, ifølge Bjørn Kjos.

- Ingen selskaper kan fly for 198 kroner, men vi er nødt til å ligge under SAS Braathens når de har rundt 20 daglige avganger til for eksempel Trondheim, mens vi har sju-åtte. I tillegg har de aviser og servering og jeg vet ikke hva i rush-tida, påpeker han.

Tre kongedømmer i ryggen

Dersom Konkurransetilsynet ikke griper inn, vil Norwegians kasse sakte, men sikkert gå tom, tror Norwegian-sjefen. Han mener SAS nå forsøker seg på det samme som da Color Air og Braathens brakk ryggen for noen år siden.

- Hvis de får lov til det, vil de alltid kunne knekke enhver konkurrent. Det har de gjort tidligere også. De har en større kasse å ta av, og har dessuten tre kongedømmer i ryggen, påpeker Kjos.

- De sier det jo selv også. Da de lanserte den siste lavpriskampanjen, sa de at de skal vinne tilbake tapte markedsandeler. Siden de startet på 100 og nå har 86-87 prosent, betyr det vel at de skal tilbake til en monopolsituasjon, fortsetter Kjos.

Kjos vil ikke anslå hvor lenge Norwegian kan overleve dersom Konkurransetilsynet ikke foretar seg noe.

- I forbindelse med børsnoteringen gjorde vi en emisjon og fikk inn 250 millioner kroner, men ingen kan stå imot sånne. Braathens hadde mye mer kontanter i kassa da SAS begynte å kjøre mot dem, avslutter han.
Audun
03.05.2004 07:06
#2700

Endre
Det blir vel neppe noen god børsdag på Norwegian i dag heller...
Info
03.05.2004 10:20
#4661

Endre
noen som tør å handle denne?
spoon
03.05.2004 10:25
#2204

Endre
Håper dere solgte NAS i forrige uke !
beltec
03.05.2004 11:05
#16

Endre
NAS har seg selv å takke .Man starter ikke et lavpriskonsept uten å være sterk finansielt og da snakker vi ikke i denne bransjen om noen hundre mill.
Det overrasker ellers at Kjos todde at han ville være alene om å ligge på et lavt prisnivå ,eller at han ville være den eneste i verden som kunne fly så billig?
Om det var forretningsideen må han ha vært bransjens mest naive.
at han nå ,som eneste mottrekk roper på konkurransetilsynet er også utrolig naivt.
Kom det virkelig som en overraskelse på ham at SAS kunne tilpasse seg markedet?
Om pris er den eneste forretningside lever man farlig.
NAS er desverre ferdig og de har seg selv å takke.Det er NAS som har satt markedsprisen (til glede for de som reiser) uten at de selv kan overleve på den.Utrolig naivt -desverre.
Truthseeker
03.05.2004 11:17
#1160

Endre
Korrekt. Det er jo NAS som har presset prisene til de grader. Hadde de satt prisene 15% høyere fra starten av ville de fortsatt vært mye rimeligere enn Braathen og ville hatt mer å gå på i konkurransen. Når man setter prisen så lavt at nivået blir slikt at kun en overlever bør du være så intelligent at du sikrer at den døde ikke blir deg selv. Så smart virker ikke Kjos.

Forøvrig kjøpte og solgte jeg en liten post i forrige uke med gevinst (!) og kan fort ta et nytt kortsiktig "bet". Årsaken er at rådgiverne til Norwegian nå plukker opp telefonen og prater med Ryanair m.fl. Det er jeg ganske sikker på.
marve2
03.05.2004 13:09
#199

Endre
Finnair er vel en mer aktuell samarbeidspartner, i og med at NAS allerede samarbeider med FA eide Nordic Airlink.
Truthseeker
03.05.2004 13:15
#1161

Endre
Samme f..., bare de klarer å selge selskapet. Ironisk det, at rådgiverne i så fall kan tjene massive penger på å få selskapet notert til vill overprising for deretter å tjene gode penger på suksess fee til salg til halve prisen 5-6 måneder senere..
Info
04.05.2004 11:16
#4665

Endre
ESO selger skjult 13,4 kanskje den har bunnet ut i går?
kyrreetsted
07.05.2004 12:25
#708

Endre
Vurderte inngang på 17,- for en ukes tid siden men trakk meg. Gjelder "never catch a falling knife"-prinsippet for denne aksjen nå - eller har noen en ide om hvor denne kommer til å bunne ut?
stockinfo.no
07.05.2004 16:14
#671

Endre
"never catch a falling horse" gjelder nok i dette tilfellet også ja! det er jo lite støtte når kursen er all time low...
undervurdert
12.05.2004 12:14
#8413

Endre
10,6
Info
12.05.2004 12:18
#4724

Endre
10,2
SisterBean
12.05.2004 12:21
#2371

Endre
Tipper det er noen aksjonærer som lengter tilbake til 18. desember, og angrer som en hund at de ikke solgte!!

Lavprisselskapet Norwegian tar av med kursen oppover på selskapets første dag på Oslo Børs. Flyselskapet er overveldet over interessen aksjemarkedet har vist gjennom en emisjon som ble overtegnet syv ganger.


undervurdert
12.05.2004 12:22
#8414

Endre
Har vel knapt vært en blå dag her siden kursen var 21!
Golfern
12.05.2004 12:28
#910

Endre
Var det ikke denne som var oversolgt på 16,-?
Info
12.05.2004 12:32
#4725

Endre
en ville inn litt høyere10,3 han fikk dem:-)"alle" vil ut


[Endret 12.05.04 12:33 av Info]
Info
12.05.2004 12:34
#4726

Endre
uff 10,0
undervurdert
12.05.2004 12:34
#8415

Endre
10,-
Truthseeker
12.05.2004 13:07
#1173

Endre
Kanskje jeg skal lukte på en inngang...
noel8
12.05.2004 15:33
#214

Endre
De som tenker på en inngang i NAS - glem det!!
Tok selv et lite tap da jeg gikk ut på 16,- .
Dette selskapet har rett og slett ikke en sjanse etter at SAS/ Braathen har startet opp med sin lavprisstrategi.
NAS taper penger hver eneste dag, ja masse penger, og det kommer de til å fortsette med helt til kasse er tom.
Nei, kom dere ut av dette selskapet .Det er selvfølgelig surt å ta et større tap, men det bedre enn ikke å få noe.
marve2
12.05.2004 16:34
#201

Endre
Og hvor mye penger taper SAS da?? 205 kroner hvert sekund, 24 timer i døgnet, hver dag de 3 første månedene i år for å være helt nøyaktig. Og det var FØR de satt ned prisene. Kostnadene nå er ikke noe lavere nå enn for 1 år siden.
noel8
12.05.2004 16:45
#215

Endre
At SAS har tapt store penger er det da ingen tvil om, men det hjelper ikke NAS det grann. SAS har finansielle muskler til å tåle dette.
Det har nå gått opp for de fleste hvordan inntjeningen til NAS er, det viser med all tydelighet aksjekursen.
Dette er og forblir en taperaksje, ennå er det langt igjen før den bunner ut.
Sier det enda en gang. Kom dere ut av denne aksjen.
marve2
12.05.2004 17:30
#202

Endre
Selvfølgelig har det noe si for NAS. Når SAS taper så mye penger, og i tillegg senker prisene så mye, så trenger du ikke å være rakettforsker for å skjønne at de da taper enda mer penger, og at grunnen til prisreduksjonen fra SAS kun er for å skvise ut en brysom konkurrent. De kan bli pålagt av konkurransetilsynet å sette opp prisene, og da kan NAS også sette opp prisene. Nas kan leve med mye lavere priser enn SAS. Alternativet er at SAS får bøter på opptil en milliard kroner, ifølge TV2 nyhetene.
noel8
12.05.2004 23:18
#216

Endre
Når det gjelder SAS og konkurransetilsynet, så er den saken mer eller mindre avklart, ingenting klanderverdig er funnet.
Jeg skjønner at det er noen som sitter med svært store tap i NAS, og det er jo beklagelig, jeg har medlidenhet med dere.
Det er bare det at tapene blir bare større og større til lengre dere sitter. I morgen vil nok NAS falle videre.
Gjentar det nok en gang, selg elendigheten og ta tapene, det blir bare verre til lengre dere venter.
Truthseeker
12.05.2004 23:52
#1174

Endre
Er ikke helt enig, NAS har fort falt under fair verdi. De har sannsynligvis nok kontanter til å stå løpet i mange år. Jeg lukter på en inngang, men tror at en del fond m.fl. vil fortsette å pøse ut og avventer derfor. Kanskje jeg avventer til etter Q1 som vel kommer 26.mai.
Bruce Wayne
13.05.2004 00:02
#4603

Endre
Tror NAS selv har bidratt til den elendige aksjeutviklingen med utspillene de har hatt de siste ukene, jeg har iallfall mistet en god del av tiltroen til ledelsen.
Når SAS setter minsteprisen til 321 kroner kan ikke NAS sette den 198 kroner og så klage over prisdumpingen til SAS, de aller fleste vil nok også betale en god del mer for billettene sine til begge selskapene.
delta
13.05.2004 00:11
#1364

Endre
NAS er priset på børsen som om de aldri vil tjene penger, og som om en del av selskapets kassebeholdning vil svis av med marginale årlige underskudd som ikke vil true selskapets eksistens. Hvis børsen tenderer mot konkursprising i NAS framover, vil vel kursen sakte men sikkert gli nedover til et eller annet sted i overkant av null kr. (pennystock).
Info
13.05.2004 12:32
#4738

Endre
se på ASC de har tenkt å kjøpe hele selskapet?
Info
13.05.2004 13:21
#4739

Endre
fine denne i dag;-) 21% opp til 12
undervurdert
13.05.2004 13:25
#8432

Endre
dead cat osv...
marve2
13.05.2004 13:36
#203

Endre
Saken med konkurransetilsynet er ikke avgjort. De sa selv at de trenger mer tid på å fatte en avgjørelse.
Bruce Wayne
13.05.2004 21:42
#4605

Endre
Den er kanskje ikke formelt avsluttet, men i praksis er den det.
skippy78
13.05.2004 21:45
#183

Endre
Kursen vil gå ytterligere ned ,desverre for mange aksjonærer.Men sas og braathen har litt mere power,i det lagsiktige løp.
Lofottorsken
13.05.2004 21:49
#657

Endre
Tror NAS kan være et godt bet på dagens nivå. Skal man tjene penger i aksjemarkedet så må man ha nerver til å kjøpe når andre kaster kortene. Gikk selv inn i dag med en mindre post (7000 aksjer). Satt forresten fulllastet med GGS ved inngangen til det nye året. Kursen var da ca. 2,20. I dag er den 6,00! :))
Villfar
13.05.2004 21:58
#1567

Endre
SAS/Braathen Stvgr-Oslo kr.1592 (nesten tomme fly)
Norwegian Stvgr-Oslo kr. 477 til 868 (ganske bra belegg 62%)
Bruce Wayne
13.05.2004 22:04
#4606

Endre
Jeg sjekket/bestilte 4 tur/retur Tromsø-Gardemoen i dag. Dette var de laveste prisene de hadde de respektive dagene:
Braathen: ca. 4600
Norwegian: ca. 6400
Silbermann
13.05.2004 22:59
#169

Endre
Tror også i likhet med Lofottorsken at Norwegian kan være et bra bet nå. I forhold til selskapet kan investormarkedet nå deles inn i tre grupper: de som er likegyldige, de som har lest Dagbladet og tror selskapet går konkurs, og de som hater aksjen fordi de kjøpte på 20-30 kroner og har solgt seg ut med vanvittige tap. Joda, der er i slike situasjoner man kan gjøre gode kjøp.

Kjøpte selv litt i dag, og vurderer å kjøpe ytterligere frem mot resultatfremleggelsen 24 mai, som vil vise et kraftig underskudd for Q1. Det kan være oppe i 40-50 mill. Men Q1 er årets desidert dårligste kvartal for flyselskapene (se bare på SAS), og jeg tror nyhetsstrømmen kan snu etter Q1 tallene.

Norwegian opererer med imponerende lave administrasjonskostnader. Posisjonen som kostnadsleder i det norske markedet var ledig og Norwegian plasserte seg i den. (Les Porter). SAS, som dominerende aktør, vil aldri kunne posisjonere seg som kostnadsleder, til det er forretningssegmentet for stort og viktig. Jeg tror derfor Norwegian vil klare seg rimelig bra etterhvert.

Norwegian vil i år komme opp i en omsetning på 1 1/2 - 2 mrd. kroner. I 2005 blir omsetningen over 2 mrd. I et OK år bør de klare å sitte igjen med 5 pst. på bunnlinjen. Det blir 100 mill. kroner. Dersom vi bruker en konservativ P/E på 8 får vi da en børsverdi på 800 mill. Det tilsvarer en kurs på 40.
Silbermann
13.05.2004 23:03
#170

Endre
Bruce,

Det at Norwegian ligger såpass høyt i pris til Tromsø, og høyere enn Braatens, må bety at flyet deres nesten er fullbooket. Passer med mine stikkprøver og Norwegians trafikktall, som viser at Norwegian flyr med rimelig fulle fly. I snitt ligger belegget på 65-70 pst.
Bruce Wayne
13.05.2004 23:28
#4607

Endre
re: Silbermann

Det kan stemme, prøvde noen andre dager og tidspunkt bare for å se, det var temmelig store forskjeller i prisene, for begge selskapene. Uansett, Braathens vant denne gangen, neste gang er det kanskje motsatt.
marve2
14.05.2004 09:57
#204

Endre
Ligger an til en knalldag nå!!!
Silbermann
14.05.2004 15:26
#172

Endre
Fra DN:

Anbefaler Norwegian-kjøp
Av Kristin Vallevik Gjerde

Fondsfinans snur i sitt syn og oppgraderer Norwegian til kjøp. Meglerhuset mener flyselskapet vil overleve, men advarer mot høy risiko.

Fondsfinans mener det er rom for mer enn en aktør i det norske flymarkedet, og oppgraderer Norwegian-aksjen fra hold til kjøp i en analyse datert 13. mai. Kursen var på 11,50 kroner, men har steget til 11,80 idag.

Juling
- Norwegian har fått juling så langt i år. Aksjen er ned 60 prosent og verdivurderingen ser ut til å diskontere en konkurs, skriver analytiker Per Haagensen i analysen

Meglerhuset mener imidlertid at Norwegian har skaffet seg en god posisjon i det norske markedet og derfor vil overleve.

Haagensen tror flyselskapet vil fly 2,4 millioner passasjerer i år og at gjennomsnittsprisen vil ligge på 58 kroner, noe som vil gi inntekter på 1,4 milliarder kroner i år.

Overskudd neste år
Han mener flyselskapet har nådd " kritisk masse" med tre nye fly og ytterligere 12 destinasjoner, og derfor vil enhetskostnadene falle. Norwegian vil gå i null i år og vil tjene penger neste år, tror analytikeren.

Analytikeren advarer imidlertid mot den høye risikoen i selskapet på grunn av fortsatt intenst press på inntjeningen på en rekke destinasjoner.

marve2
17.05.2004 22:38
#205

Endre
Nyhetene om at NAS og andre selskaper setter opp prisene bør vel ihvertfall ikke ha en negativ effekt i morgen. Og alt maset om at de har satt ned prisene alt for mye tror jeg er overdrevet. Dette gjelder kun 10-15 billetter pr avgang, de andre prisene er uforandret.
Silbermann
23.05.2004 21:51
#173

Endre
Janne peker på SAS' problem, som jeg også omtaler over. Over tid går det ikke å kombinere kvalitet (=mange avganger) og lave priser. Like fullt er det akkurat dette SAS Braatens prøver seg på i Norge for å slå tilbake mot Norwegian.

--------------------------------------

SAS må velge
Av dn.no

Tidligere SAS-sjef Jan Carlzon mener SAS akkurat nå har to valg, og at ledelsen i selskapet må stake ut en entydig kurs for fremtiden. Enten lavpris eller kvalitet.

Carlzon sier til den svenske avisen Sydsvenskan at han tror dagens SAS har forutsetninger for å bli et lavprisselskap ettersom organisasjonen er slanket og kostnadene er på vei ned.

Viktig
- Jag vil poengtere at jeg ikke gir noen pekepinner til SAS. Men jeg tror det er viktig for SAS å sette ned foten og velge vei, og analysere om SAS er et kvalitetsselskap med alle de produkter og kostnader det krever. Eller om SAS er et lavprisselskap. En midt i mellom posisjon er den farlige, sier Carlzon til avisen.

Den tidligere konsernsjefen tror ikke tiden er over for forretningsklassen. At få reiser flott nå skyldes lavkonjunkturen, mener Carlzon.

- Vi har vært i en bølgedal lenge, men det vil overraske meg hvis vi ikke snart kommer tilbake til en tid hvor flere vil ha kvalitetsprodukter, sier skaperen av begrepet "The Businessman`s Airline" på 80-tallet .




[Endret 23.05.04 21:52 av Silbermann]
Audun
25.05.2004 09:26
#2790

Endre

25.05.04 08:29 NAS FØRSTE KVARTAL 2004 delårsresultat 341K 98K

Første kvartal som forventet
- Resultatet i første kvartal er iht selskapets
forventninger, og vi har opprettholdt selskapets sterke
finansielle posisjon
- Selskapet har etablert seg som Norges lavprisaktør
- Fremover vil selskapet konsolidere sin markedsposisjon
innenriks og forventer å oppnå lønnsomme i annet halvår 2004


--------------------------------------------------------------------------------

Selskapet fraktet i første kvartal 398 363 passasjerer mot
210 626 i første kvartal 2003, som gir en økning på 89 %.
Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 161 %
sammenlignet med samme periode i 2003. Kabinfaktoren var 65
% mot 44 % i første kvartal 2003, en økning på 21 %-poeng.

Samlede driftsinntekter var for kvartalet MNOK 236 (239)
sammenlignet med lavprisoperasjonen isolert i Q1 2003 som
var MNOK 153, som er en økning på 55 %.

Samlet driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) ble MNOK -
49,9 (18,0) sammenlignet med lavprisoperasjonen isolert i
Q1 2003 som var MNOK -34. I resultatet er inkludert
engangskostnader på MNOK 6 knyttet til avviklet Fokker
operasjon og innføring av mva på persontransport.

Resultat etter skatt ble MNOK - 40,0 i perioden.

Selskapet har tilfredsstillende likviditet, med en
kontantbeholdning på MNOK 324,4 ved utgangen av kvartalet.
Selskapet har en egenkapitalandel på 40 %.

Styret konstituert seg i styremøte 24. mai 2004 med Erik G.
Braathen som styreformann. Tidligere styreformann Brynjar
Forbergskog fratrer som styreformann grunnet stort
arbeidspress, og fortsetter som ordinært styremedlem.

For kvartalsrapport og presentasjon se vedlegg på
www.newsweb.no



EazyE
25.05.2004 09:37
#441

Endre
Mye møkk indiskontert i kursen. Lønnsomt andre halvår kan gi kursen et bra luft. Er jo priset som en konkurskandidat..
Truthseeker
25.05.2004 09:41
#1178

Endre
Noe dårligere enn forventet. Kursen har falt så voldsomt den siste måneden mens innsiderne har vært i en stille periode (dvs kan ikke handle aksjer) - jeg tipper at vi får se en hel del innsidekjøp i dag.
Lofottorsken
25.05.2004 13:08
#673

Endre
Sikret meg en pott på 10,50. Tror ikke fallhøyden er særlig stor fra dagens nivå. Nedturen i dag var nok en overreaksjon. Selskapet er rimelig innarbeidet med en god profil og har en velfylt kasse. Ser på Norwegian som et potensielt oppkjøpscase. Tror ikke på noe konkursscenario. Det har ikke konkurransetilsynet og resten av det norske samfunn råd til.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS