"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > FUNCOM - happy release og en pengemaskin
FUNCOM - happy release og en pengemaskin
yield
13.05.2008 12:39
#154

Endre
Det passer egentlig bra at den gamle tråden er låst rett før release og nye æra for FUNCOM. Suksess for AOC vil gjøre FUNCOM til en vinner i 2008. Vi vet mye i løpet av mai.

Link til forrige tråd

Nærmeste triggere:

> stor fest med 100 journalister i kveld 13. mai.
> fortsatt boost på PR-siden
> nedlasting av releasversjon tilgjengelig i denne uken
> offisiell releasedato 23.05.08
> salgstall for mai i løpet av juni

NetromO
13.05.2008 12:44
#10685

Endre
Corinthian/yield

Hva er deres estimater på forhåndssalg av AoC ?

Etter mitt syn er forventningene alt for høye, og enkelte later til å tro at det er forhåndssolgt 1 mill. kopier.

Jeg antar at et forhåndssalg på 300.000 eks. er veldig bra. go at man i løpet av sommeren og høsten, MULIGVIS kan styre mot 1 mill. spillere.....
Silbermann
13.05.2008 12:44
#701

Endre


Features
google.com - søk Age of Conan
alexa - traffic details ageofconan.com
thesimexchange.com - anslag for salg av Age of Conan / PC
xfire.com - mest aktive PC-spill

Anmeldelser
GameStats.com
Gamerankings.com
Metacritic.com
N4G.com

Salg USA & Canada
Gamestop/EB-games - bestselgere alle plattformer
Amazon.com - bestselgere alle plattformer
Amazon.com - bestselgere PC
amazon.com - world of MMOs - mestselgende spill
Wal-Mart - bestselgere PC
BestBuy - bestselgere PC

Salg UK
play.com - bestselgere alle plattformer
play.com - all time top 100 PC-games
game.co.uk - bestselgere PC
amazon.co.uk - bestselgere alle plattformer
amazon.co.uk - bestselgere PC

Salg Tyskland
amazon.de - bestselgere alle plattformer
amazon.de - bestselgere PC

Salg Frankrike & Spania
amazon.fr - bestselgere alle plattformer
amazon.fr - bestselgere PC
MeriStation - bestselgere PC

Salg Australia & New Zeeland
Gameswarehouse.com.au - bestselgere PC
gpstore.co.nz - bestselgere PC

Salg Asia
play-asia.com - hovedside PC-spill



[Endret 13.05.08 12:45 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 12:47 av Silbermann]
[Endret 28.05.08 23:46 av Silbermann]
[Endret 28.05.08 23:48 av Silbermann]
[Endret 28.05.08 23:50 av Silbermann]
[Endret 31.05.08 13:18 av Silbermann]
yield
13.05.2008 12:44
#155

Endre
Verdifastsettelsen av FUNCOM er det store diskusjonsspørsmålet.

Dette er sakset ut av Q1 -08 presentasjonen fra FUNCOM:

The part of Blizzard Entertainment that owns World of Warcraft, Vivendi Games was valued at USD 8,12 billion in November 2007. The World of Warcraft game accounted for 85% of its revenues in the first nine months of 2007.

> 1,0 mill brukere av AOC tilsvarer ca. 10% av dette og burde gi aksjekurs ca. kr. 80,-
> 2,0 mill brukere ca. 20% og kurs ca. 160,-

Dette harmonerer godt med tidligere regnestykker på brukere vs. aksjekurs:

Kaupthing har regnet litt på aksjepris gitt PE 12, USD 15 pr. mnd og EBITDA 45-50% ved mer enn 300.000 brukere:

300.000 brukere = aksjekurs 20
450.000 brukere = aksjekurs 32
600.000 brukere = aksjekurs 45
750.000 brukere = aksjekurs 57
1.000.000 brukere = aksjekurs 77
1.500.000 brukere = aksjekurs 117
2.000.000 brukere = aksjekurs 158
2.500.000 brukere = aksjekurs 198
3.000.000 brukere = aksjekurs 239
4.000.000 brukere = aksjekurs 320
5.000.000 brukere = aksjekurs 401
6.000.000 brukere = aksjekurs 482
7.000.000 brukere = aksjekurs 563
8.000.000 brukere = aksjekurs 643
10.000.000 brukere = aksjekurs 805

yield
13.05.2008 12:49
#156

Endre
Re. NetromO [10701]

Jeg synes egentlig aksjekursen p.t. gjenspeiler sannsynlig forhåndssalg ganske godt. Dvs. at jeg tror det er solgt ca. 400.000 - 500.000 til nå.

Det betyr også at resten av FUNCOM er verdsatt til nesten null - noe som er alt for negativt. Hvis vi tar utgangspunkt i at FUNCOM ex. AOC er verdt kr. 17 pr. aksje er det priset inn ca. 350.000 forhåndssolgte nå. Det er ganske nøkternt etter mitt syn.


[Endret 13.05.08 12:50 av yield]
NetromO
13.05.2008 12:52
#10687

Endre
Jeg styrer forventningene mine inn mot ca 300.000 i forhåndssalg....og at salget vil ta av i etterkant av lanseringen - hvis det tekniske holder mål....

Analysen til Kaupthing synes jeg virker lettvinn. Hva legger de i antall brukere? Legger de inn subscriber churn?
yield
13.05.2008 13:00
#157

Endre
Det er klart det kan gjøres mye mer sofistikert enn dette for å regne på verdifastsettelsen - på den andre siden er det ikke alltid nødvendig. Regnestykket tar kun utgangspunkt i subscribers på AOC.

Hvis vi tar utgangspunkt i en faktor mellom antall solgte spill og antall subscribers på f.eks. 30% (DnB NOR) tar man etter mitt syn en unødvendig omvei via salgstallene. Det som er av interesse er antall betalende brukere på ulike måletidspunkter og om trenden er opp eller ned.

Jeg tror vi vil se at tallet på betalende brukere raskt (innen 3 mnd.) vil gå over 1,0 mill., og at stigningstakten vil være + 40-50% pr. år i de nærmeste 2-5 årene.
Silbermann
13.05.2008 13:53
#702

Endre





[Endret 13.05.08 15:38 av Silbermann]
[Endret 17.05.08 19:15 av Silbermann]
[Endret 17.05.08 19:15 av Silbermann]
[Endret 22.05.08 22:09 av Silbermann]
[Endret 28.05.08 23:48 av Silbermann]
[Endret 29.05.08 17:09 av Silbermann]
NetromO
13.05.2008 13:55
#10688

Endre



CONAN BLØR FOR NORGE !!!


Silbermann
13.05.2008 14:14
#703

Endre


http://www.ooge.com/pic/age-of-conan/th/AoC_Thief.jpg

http://www.ooge.com/pic/age-of-conan/th/AoC_Playboy.jpg

http://www.ooge.com/pic/age-of-conan/th/AoC_Thron.jpg

http://www.ooge.com/pic/age-of-conan/th/AoC_FOBkeyart.jpg

....|....
....|....
....|....
.../.\...
...|.|...
..//.\\..
.//...\\.
.||.F.||.
.||.U.||.
.||.N.||.
.||.C.||.
.||.O.||.
.||.M.||.
.||....||.
.||....||.
.||.©.||.
.//|||\\.
//.|||.\\



[Endret 13.05.08 14:15 av Silbermann]
[Endret 29.05.08 19:53 av Silbermann]
[Endret 29.05.08 19:54 av Silbermann]
[Endret 31.05.08 17:05 av Silbermann]
yield
13.05.2008 14:24
#159

Endre
Dette var interessant:

.... gjennomsnittsalderen på verdensbasis har økt til 33 år og at så mye som 37 prosent av spillerne nå er kvinner.

link
NetromO
13.05.2008 14:26
#10689

Endre

Hvis Funcom stjeler store deler av spillermassen til WoW så kan man tjene dobbelt på denne strategien :

Kjøp Funcom
Short Vivendi
Corinthian
13.05.2008 14:39
#5481

Endre
Morten:
Jeg har ikke så store formeninger om forhåndssalget. Jeg har vært inne på det mange ganger at jeg føler det umulig å si noe om totalsalg basert på nettsalg på grunn av at størsteparten av spill vanligvis selges i butikk.

Forhåndssalg er forøvrig ikke spesielt interessant med tanke på langsiktig kursutvikling. Det er kun antall abonnenter som gjelder. Dersom de får teknologien til å holde etter lansering og luker ut de verste feilene tror jeg at AoC for kan nå en million abonnenter med tanke på den ekstreme hypen som råder rundt spillet. Jeg tror knapt det finnes en voksen MMO-spiller som ikke vet om at spillet finnes, og dersom spillerne deler oppfattelsen til de mange spilleanmelderne som har gitt gode karakterer så blir det veldig bra.

Risikoen er imidlertid enda veldig høy. Jeg sitter med en følelse av at det blir enten 150-300.000 abonnenter på sikt eller 1-2 millioner. Kursen vil i så fall halveres eller flerdobles.
yield
13.05.2008 15:10
#160

Endre
Norsk barbari i verdensklasse

I dag er det pressevisning på det lenge etterlengtede spillet Age of Conan til den norske spillutvikleren FunCom . Vi har allerede prøvd betavrsjonen av spillet som er i verdensklasse.

Link
Corinthian
13.05.2008 15:58
#5482

Endre
(Tar med denne fra forrige tråd siden bildet er dynamisk og man ser google-interessen målt mot hovedkonkurrenten)

Interessen er stor. Over 1 million registrerte seg for betatest. Dette er det høyeste for noen spill noensinne ifølge Funcom.

I tillegg har google-søk for lengst gått forbi Warhammer. Merk at Warhammer inkluderer alle som søker på alle warhammer-produkter, hvilket er mye større enn de som kun søker på warhammer online. Age of Conan vs Warhammer Google søk.




In addition to the incredible beta numbers, Funcom confirms that almost 800.000 gamers have signed up for the Clan of Conan newsletter. The hundreds of thousands following the development of the game have moreover resulted in a rapidly growing forum community. Last week Funcom registered over 115.000 posts on the official forums, across four languages. This comes in addition to Age of Conan discussions on external forums and in other languages.

In 2008, Funcom has also seen a tremendous growth in the amount of people who visit the official Age of Conan websites. Since January 2008, Funcom has registered more than 5 million unique visitors, from more than 200 countries. Last week alone over 725.000 unique visitors came to the Age of Conan sites.
Silbermann
13.05.2008 16:06
#704

Endre
Funcom og Eidos får hederlig omtale av markedsføringen av Age of Conan:

– The hand-painted art that was chosen here looks like it was ripped straight from the pulpy fantasy paperbacks that sustained many young men, then in adolescence. Evoking such a reaction is a perfect fit for the Conan property, which instills confidence in the target audience that the people who made this game know how to handle the franchise.

Lenke



[Endret 13.05.08 16:08 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 16:09 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 16:11 av Silbermann]
aksjedude75
13.05.2008 18:13
#4

Endre
Hallå!!!!
Gleder meg som en unge i disse dager. Føler dette blir stort. Har fattet interesse for firmaet Paradox Ent.(PDXE) som kan handles på Nordic Growth Market(NGM). Noen som har noen formening om dette selskapet. Hvordan foregår kjøp/salg på NGM. Er disse aksjene likvide-kan kjøpes/selges på lik linje som Oslo Børs. Som dere forstår er jeg rimelig fersk i dette. Takknemlig for svar.
samuelt
13.05.2008 18:25
#1169

Endre
Re Corinthian

Du skriver enten blir det 100K eller over 1.000K spillere, ok da blir det enkelt sett 100K i verste fall blir det 50% ned og du sitter igjen med 50K
Blir det derimot " mest trolig" 1.000K så vil potensialet være en økning på 200 - 300% og vips så er 100K blitt til 200 - 300K.

Her er det bare å ta lodd nedsiden er mye mindre enn oppsiden.

Det er det som er fint med aksjer en kan ikke tape mer enn 100% men en kan tjene 1000% dersom man tar de rette loddene som ligger i blokken.
Silbermann
13.05.2008 19:06
#705

Endre
aksjedude,

Jeg mener Paradox relativt sett er veldig mye lavere priset enn Funcom. Paradox vil få mellom 7 og 12 pst. av alle inntektene fra AoC, og har INGEN av utgiftene. Bare dette gjør at Paradox burde prises til kanskje 30 pst. av Funcom. I dag er Paradox priset til ca. 250 mill. NOK, mens Funcom er priset omlag 2,2 mrd., dvs. at Paradox er priset til bare 11-12 pst. av Funcom.

I tillegg til dette har Paradox lisensiert ut Conan til et 10-talls andre selskaper enn Funcom, innen film, bøker, tegneserier, brettspill, klær osv. Den viktigste av disse er Millennium films, som etter pengemaskinen Rambo nå holder på med en Conan-film med budsjett på 100 mill USD (tilsvarer blockbuster-budsjett i Hollywood).

Paradox har ticker PDXE, er notert på den svenske listen "Nordic Growth Markets", og kan handles hos Netfonds og de andre norske meglerhusene på vanlig måte.

Her er lenker til analyse fra 2006 som gir en god beskrivelse av selskapet og potensialet. Dersom du søker på siden får du også opp nyere analyser.



[Endret 13.05.08 19:06 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 19:10 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 19:26 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 19:42 av Silbermann]
aksjedude75
13.05.2008 19:54
#5

Endre
Re Silbermann

Takk for info. Meget nyttig. Så etter ditt syn er Paradox en potensiell "cash cow"? Hypotetisk tenkt. Har du noe formening om hva kursen på dette selskapet kan bli bare baser på salg av AoC spillet om dette skulle bli 2 mill abbonenter? Vet det er et meget vanskelig spørsmål, men....virker som du har peiling på selskapet.
Silbermann
13.05.2008 20:07
#706

Endre
Aksjedude,

Ja, mens Funcom vil bruke mye av inntektene fra AoC på markedsføring, drift og utvikling av utvidelser og nye spill, vil Paradox kunne bli penge- og utbyttemaskinen av de to. Selskapet har nesten ikke kostnader, bare en håndfull ansatte. Etter mitt syn er det i dag ikke priset inn inntekter fra mer enn et par hundre tusen AoC-spillere i kursen til Paradox. Er vanskelig å spå, men dersom AoC skulle komme opp i 1-2 mill. kontinuerlige spillere, bør kursen mangedoble seg.



[Endret 13.05.08 20:08 av Silbermann]
[Endret 13.05.08 20:31 av Silbermann]
NetromO
13.05.2008 22:02
#10692

Endre
AKER BRYGGE (Dagbladet.no): I går ankom over hundre utenlandske journalister Oslo for å bivåne lanseringen av det norskutviklede dataspillet «Age of Conan». annonse

Spillet, som først er å finne i norske butikker den 23. mai, blir i kveld feiret med en kjempefest i Holmenkollen med både kavalerislag og Turboneger-konsert.

Men først var det pressekonferanse på Latter på Aker Brygge, der journalistene - og en håndfull heldige guild-ledere fra hele verden - fikk et lengre innblikk i hva «Age of Conan» dreier seg om.

Etter et par times framvisning av blant annet raid- og siege-spilling, slo Dagbladet.no av en prat med noen av de tilreisende journalistene. Forhåpningene til spillet var generelt gode, skulle det vise seg.

- Vi har et system som måler «pulsen» på interessenivået for spill på nettsiden vår. «Age of Conan» har lenge ligget på førsteplass, selv over «World of Warcraft», sier John «Boomjack» Hoskin, redaktør for den anerkjente MMO-siden Ten Ton Hammer til Dagbladet.no.

Denne tendensen forsterkes ytterligere av en fersk pressemelding som Funcom i dag sendte ut. Der forteller de at det var over én million mennesker som meldte seg til betatesting av «Age of Conan».

- Vi har ikke klart å finne noen høyere beta-tall for et MMO-spill i den vestelige verden. Vi tror dette utgjør det største antallet påmeldinger til en beta i sjangerens historie, skriver salgs- og markedssjef Morten Larssen i pressemeldingen.
NetromO
13.05.2008 22:07
#10693

Endre

Internasjonal presse er imponert
Senior Member
13.05.2008 22:16
#2826

Endre
Laster ned early access nå, hadde egentlig ikke tenkt å spille dette her, men må jo drive litt research for å sjekke ut betalingsrutiner etc. for å vite om jeg skal dumpe aksjene før storinnrykket kommer. Så langt har alt fungert knirkefritt, bortsett fra at når man skal finne et kult brukernavn og det er opptatt, må man punche inn hele kredittkortnummeret og diverse passord omigjen. Bannet stygt etter 7. forsøk. (Tips: Ikke prøv Conan, det er opptatt...) Jaja, nå har jeg lært meg kredittkortnummeret mitt utenat, og det er jo positivt. Så alle som vil få seg et bra brukernavn uten en teit underscore_923 etc. må kaste seg inn på elkjøp og kjøpe spillet nu! Sier ikke hva jeg heter ennå, tipper at jeg kommer til å drite meg ut i Hyboria, blir banket opp av en liten pike på 14 eller noe. Jaja, man kan vel selge brukeren og neshornet på E-bay etterhvert.

Men det tar fanden meg over 11 timer med bredbånd, 0.4% complete. Jaja, 14 GB er jo endel...

Vi sees i Hyboria, jeg er han med størst muskelmasse og et fryktinngydende ansikt som skremmer vannet av dere alle sammen. Men dypt der inne banker det et hjerte av gull...

update: 1.8% complete...

mvh SM
NetromO
13.05.2008 22:31
#10694

Endre

VG intervju i kveld
NetromO
13.05.2008 22:41
#10695

Endre
Norsk spillvold klar for verden
Det er norsk. Det er rått og voldelig. Og har skremmende god grafikk. Age of Conan fra FunCom er spillet som kommer til å sette Norge på verdenskartet når det gjelder avansert spillutvikling.

REKKER UT HANDA: Conan barbareren - denne gang i norsk innpakning og design - kommer til å bli et av årets mest omtalte onlinespill.

Trond Heggelund
Publisert: 13.05.2008 16:36

Vi har brukt norskutviklet spillteknologi. Blandet det opp med en dæsj sex og rå vold. Resultatet er Age of Conan – noe vi har brukt 450 "utviklingsår" på.

Dette sier spillregissør Gaute Godager i FunCom som i dag viste den endelige versjonen av Age of Conan for første gang for pressen.

Stor presseinteresse
Over 120 journalister og spilleksperter fra hele verden var flydd inn til Oslo for å være med på dagens arrangement.

I tillegg hadde norske spill- og IT-journalister gått mann av huse for å få med seg det som kanskje er årets lansering i IT-Norge hva gjelder ny teknologi.

Begynner videreutvkling
I følge Godager er ikke utviklingen av spillet slutt selv om de lanserer det for allmenheten 23. mai.

– Det er da vi begynner å utvikle nye og ukjente sider av spillet, der en normalversjon tar over 24 timer å spille igjennom, vel og merke dersom du er god. Jeg regner med at Age of Conan kan leve som onlinespill i kanskje mellom fem og ti år, dersom vi er heldige, sier Godager til TU.no.

Klar for 600 000 besøkende
FunCom regner med storinnrykk på online-serverne deres når spillet blir tilgjengelig for almenheten.

Godager sier at de har plass til mellom 500 000 og 600 000 spillere samtidig i startfasen, så de regner med at dette vil holde en stund. Men målet deres er å få flere spillere enn dette.

Koster mye
For å bruke spillet må du ut med cirka 15 kroner i måneden, avhengig av hvilket nivå i spillet du befinner deg på.

Spillet antas å ha en total prislapp på mellom 150 og 200 millioner kroner. Men dette vil ikke produktsjef i Funcom, Erling Ellingsen, bekrefte.

Han sier at utviklingen har kostet over 100 millioner kroner. Når spillselskapet vil gå i break even på Age of Conan har han ingen kommentar til.

Total nerd
Både han og spillprodusent Godager – som omtaler seg som en total nerd – er mer opptatt av det de har klart å skape i Age of Conan.

Spillet er så omfattende at dersom du vil ha en fullversjon installert på PC-en din, så krever dette 26 gigabyte! Det er 2,5 time med spesialkomponert musikk til spillet og det er tillegg 11 000 dialogfiler.

Fire og halvt år med utvikling
Godager startet utviklingen av Age of Conan for fire og et halvt år siden med 30 utviklere:

- I dag har Conan-spillet 130 utviklere som totalt har brukt 450 ”utviklingsår” på jobben. Og da snakker vi ikke om et vanlig arbeidsår på 1650 timer, sier Godager stolt.

Han omtaler sine 50 hardkodeprogrammerere som superprofesjonelle.

Veldig omfattende spill
- Det vanskeligste med dette spillet er utviklingen av ny teknologi som vi har gjort selv. Derfor har da også resultatet blitt så bra. Age of Conan er noe av det mest omfattende og maskinkrevende onlinespillet som kommer på markedet dette halvåret, sier FunComs spillprodusent.

Produktsjef i Funcom, Erling Ellingsen, omtaler spillet som et sultent dyr når det gjelder maskinkraft og båndbredde for å få maksimalt grafisk utbytte av spillet.

NetromO
13.05.2008 22:41
#10696

Endre
- Veldig ambisiøst prosjekt
- Jeg har prøvd betaversjonen av Age of Conan og ble hekta. Etter pressevisningen er jeg veldig imponert over alle detaljene, den utrolige grafikken og musikken som de har fått laget. Dette er spillutvikling i verdensklasse. 15 kroner for å spille dette online er derfor ikke mye. Jeg tror at Age of Conan har gode muligheter til å bli en suksess hos voksne som er opptatt av eventyr- og fantasispill, blod og gørr.

Dette sier Steven Saunders, Journalist og spillekspert fra Holland

- Endelig et godt voksenspill
- Grafikken på Age of Conan er bra, musikken er himmelsk og spilldramaturgien er spennende. Jeg har testet betaversjonen, men ble virkelig imponert hva spillutviklerne i FunCom har fått til da jeg fikk presentert fullversjonen her i Oslo. Det fine med spillet er at det er for voksne folk – ikke for barn og ungdom. Det har gjort at de har fått med helt rå sekvenser. Prisen på spillet – altså 15 kroner per måned – er ikke veldig dyrt eller billig.

Dette sier Dariusz Pasturczak, Spilljournalist og grafiker fra Polen

BjarneGold...
13.05.2008 22:52
#5

Endre
15 US$


[Endret 13.05.08 22:56 av BjarneGold...]
Senior Member
13.05.2008 22:52
#2827

Endre
€12.99
gauntlet
13.05.2008 22:57
#155

Endre
Jeg bøyer meg i støvet for Funcoms propagandamaskin!
gauntlet
13.05.2008 23:03
#156

Endre
Se på Kveldsnytt nå. Kommer innslag om AoC om få minutter.
finansakrobaten
13.05.2008 23:05
#71

Endre
Edit: Ja det var påpekt tidligere gitt.


[Endret 13.05.08 23:06 av finansakrobaten]
Corinthian
13.05.2008 23:20
#5483

Endre
Hos en av verdens største MMO-sider, Ten Ton Hammer, har de flere oppslag på Age of Conan enn de har på WoW ifølge redaktøren i intervju i Dagbladet i dag.

Dette blir enten tidenes mageplask dersom systemet ikke holder, eller så blir det tidenes norske kultursuksess ved siden av Hamsun og Sputnik.
Akira
13.05.2008 23:43
#2279

Endre
Salget ser ut til å nå nye høyder ettersom dagene går. På Amazon.com er spillet på sin til nå høyeste plassering blant alle plattformer (5. plass). Amazon i Tyskland synes utrolig nok å være utsolgt for standardutgaven.... CE ble revet bort der og ble utsolgt på veldig kort tid.

Som det før er fortalt ligger spillet på topp hos Gamestop, forbi GTA4.

Det synes å være et utrolig bra momentum nå. Hva som skjer med salget når spillet kommer i butikkene blir mildt sagt spennende.

-----------
Akira
yield
13.05.2008 23:55
#161

Endre
Fra VG-snutten:

Spørsmål: "Det kan ikke være billig det den dagen her"

Svar: "Det er klart det koster penger å slå på stortromma........ Du kan ikke regne med å gjøre en suksess globalt hvis du ikke også er villig til investere det som må til"

Jeg får et sterkere og sterkere inntrykk av at Funcom har vært strategisk - høflig og korrekt, nøktene målsetninger, men har i realiteten dimensjonert for en reell utfordrer til WOW.

Det er noen spennende dager vi går i møte nå.
jørgen888
14.05.2008 00:05
#5

Endre
Jeg kom nettopp hjem fra Funcoms fest i Holmenkollen. Kjæresten min (som ikke ante hva Conan var) fikk invitasjon til festen på email for noen dager siden.. Hun fikk, men ikke jeg som er aksjonær! Forstå det den som kan :D
Uansett, arrangementet virket veldig proft. God mat og hyggelige folk. På mediadekningen før festen virket som det skulle være flust av kjendiser og slikt, men virket som det var aller mest nerder og en og annen B/C kjendis. Utrolig flinke skuespillere utkledd som barbarer fra Conans tid sørget for å skape stemning. Funcom hadde virkelig brukt mye tid og penger på dette, og resultatet var imponerende. Blir sikkert mye mediadekning av festen i morgen, da det var mange mediafolk til stede. De jeg så som filmet mye var VG Nett, TVNnorge og NRK.

Vi dro før Turboneger skulle spille, da det var begynt å bli for kaldt for vår smak :) En flott kveld som virket veldig godt planlagt! Bra jobba Funcom!

Lykke til i ukene som kommer, alle Funcom/Paradox Entertainment aksjonærer!

Jørgen
yield
14.05.2008 00:15
#162

Endre
Takk for rapporten jørgen. Godt å vite at også denne delen av PR-opplegget var proff.

Fra hegnar. no

Funcom tror på norsk spillsuksess

Det norske spillselskapet Funcom leverer svake førstekvartalstall. Det legger likevel ingen demper på stemningen før lanseringen av selskapets potensielle gullgruve.

Link

P.S Håper det går bra med deg i Hyboria, SM :o)

Corinthian
14.05.2008 00:17
#5484

Endre
Har lurt på om The Secret World bygges på samme motor som AoC og det ser det ut til at den gjør. Det betyr i praksis at dersom AoC lykkes teknisk stiger verdien på TSW også og omvendt hvis det går dårlig. Jeg har egentlig bedre tro på å lage et spill i en moderne setting enn i en svunnen tid. Mulighetene er uendelige, men det blir kanskje kompleksiteten også når alt skal balanseres i spillet.

Gamespot:
As for other projects, the Norwegian firm revealed sci-fi MMOG Anarchy Online now has a new rendering engine and that work is being carried out on a booster pack. Upcoming MMOG The Secret World, which has a modern-day setting with massive monsters and secret societies lurking beneath the everyday facade, is being built with the Funcom proprietary engine DreamWorld.

According to Funcom, "four playfields are well underway towards completion." The company adds that some of the staff from Age of Conan will be moving over to the project once the game has been released. There are also plans for a series of casual MMOs, which are in the "technology development phase."
yield
14.05.2008 00:30
#163

Endre
Fra DN:


Link
Silbermann
14.05.2008 00:36
#707

Endre
Fra NRK / I kveld:

Lenke
eplesafta
14.05.2008 00:45
#1

Endre
Kveldsnytt:

http://www1.nrk.no/nett-tv/indeks/131856
Corinthian
14.05.2008 00:49
#5485

Endre
eplesafta:
Er du i slekt med druesaft?
Netnick
14.05.2008 02:13
#3

Endre
"Klar for 600 000 besøkende

FunCom regner med storinnrykk på online-serverne deres når spillet blir tilgjengelig for almenheten.

Godager sier at de har plass til mellom 500 000 og 600 000 spillere samtidig i startfasen, så de regner med at dette vil holde en stund. Men målet deres er å få flere spillere enn dette. "

http://www.tu.no/nyheter/article161503.ece


Hva skal vi legge i dette ? Når det gjelder hvor mange spill de kan ha solgt ?
NetromO
14.05.2008 08:53
#10697

Endre
Netnick

Med et antatt forhåndssalg på 300-400.000 så bør det holde en stund med serverkapasitet for 600.000 spillere.

Regner med at de trenger høsten og vinteren på å nå 1 mill. spillere.
Silbermann
14.05.2008 09:47
#708

Endre
Mitt syn etter å ha fulgt preorderlistene siden nyttår er at AoC minimum kommer til å ha solgt 1 mill. kopier i løpet av den første uka.

Jeg tror for så vidt at en serverkapasitet på 600 000 kontinuerlige spillere går greit. Men jeg tror likevel at Funcom allerede er i gang med å øke kapasiteten. Når Gaute uttaler seg slik han gjør tror jeg det er fordi han og de andre er livredde for å si noe børssensitivt som ikke allerede er formidlet skriftlig i børsmelding. Jeg tipper vi kort etter lansering får en melding om bra salg og at serverkapasiteten er/vil bli utvidet.
yield
14.05.2008 09:58
#164

Endre
Goldmann, tror du kan ha rett i den betraktningen.
yield
14.05.2008 10:15
#165

Endre
Hyggelig å se at ASC er nettokjøper i dag. Tipper det betyr at de er ferdig med emisjonsoverhenget sitt.

For øvrig ser det ut til at nettmeglerne nettoselger og større hus begynner å kjøpe. Alt i alt sundt for kursen.
gauntlet
14.05.2008 11:52
#157

Endre
Early access UTSOLGT! :-)

Hello everyone. We here at Funcom are extremely happy with the demand that has been for our Early Access program. That demand has been so immense, that we are now sold out! We know that several people will be unhappy to not receive their Early Access time, but please bear with us in the remaining days. So:

All English Early Access has sold out
Some Early Access still available in Germany and France
All Virtual items work will work on valid pre-order keys
Pre-orders on accounts that was later cancelled will have their keys/account disabled

Thank you and look forward to seeing you all in Hyboria very shortly!
gauntlet
14.05.2008 12:01
#158

Endre
Hva er det med Hegnar og AoC? Dette er vel tredje gang de slår opp med krigstyper at Funcom er "overpriset". Irriterende!
pavenp
14.05.2008 12:47
#21

Endre
I denne uttalelsen fra DNB markets er det ihvertfall fokus på tallene og ikke direkte løgner\misforståelser som den forrige var.

I intervjuet i videoen fra dn.no ser man grunnen til at de mener spillet kun forsvarer kurs 25. De antar at hver spiller betaler kun fire månedsabbonementer. Dette tilsier at de forventer ett svakt spill med nærmest ingen lang tids spilleglede. Ut i fra min erfaring fra begge beta-testinger og konstant probing av forumer og andre spillere har dette spillet en spillbarhet som forsvarer langt mer enn fire måneders spillbarhet.

For øyeblikket opererer jeg med 10-12 måneders spillbarhet i mine kursmål, men dette er ett svært foreløpig estimat siden jeg fortsatt bare har testet ca 10% av det endelige produktet. Mine kursmål og utsiktene jeg foreløpig ser til forhåndssalg og populæritet gjør at jeg sitter svært komfortabelt på aksjene mine når kursen er rundt 40.


I tillegg kan man jo tenke på hva grunnen er til at "early access" er utsolgt. Dette er ett nedlastings-basert system som ikke har noen begrensinger på f.eks maks antall opptrykte kopier. Den eneste logiske forklaringen jeg kan komme på at er at det faktisk nå er 600 000 som har bestilt early access og de må utvide serverparken for å kunne slippe inn flere.


[Endret 14.05.08 12:51 av pavenp]
NetromO
14.05.2008 12:56
#10700

Endre
Blodig barbarfest
Norges største kommersielle kulturprodukt, Age of Conan, ble i går feiret med tidenes lanseringsfest i Holmenkollen.
Marte Solbakken marte.solbakken@nrk.no
Publisert i dag 08:22.

Conan barbaren har inntatt scenen. Vi befinner oss i en teltleir hvor menn i brynje vifte med våpen. Skinnkledde kvinner spytter flammer, skitne soldater gnager kjøtt av bein - og enormt mange tar bilder av det hele.

- Typisk mannespill
For produktsjef i FunCom Erling Ellingsen, er dette en stor dag.

- Jeg vil ikke ut med nøyaktig hvor mye penger vi har brukt på lanseringen, men det er klart vi må feire at Age of Conan snart er ferdig, vi har brukt over fire år på dette spillet. Når vi bringer 100 utenlandske journalister inn her og alle drar hjem og skriver om spillet, er det uvurderlig, sier Ellingsen.

Og de mange fremmøtte internasjonale spilljournalistene deler hans entusiasme.

- Det er røft, blodig og et typisk mannespill, sier Sebastian Toer, redaktør for det tyske nettstedet onlinewelten.com.

Han var en av de om lag 100 utenlandske journalistene som var til stede under lanseringa av AOC i går kveld.

- Det kommer til å få spillere, for Conan-universet er allerede stort. Det er mange fans av filmene og tegneseriene. Men i Tyskland kan det bli vanskelig å bygge opp en stor skare av spillere, på grunn av 18-årsgrensen.
- En brutal verden
Anmelder Berit Ellingsen fra Nordens største spillmagasin, gamereactor.no, ga spillet 9 av 10 mulige poeng - etter å ha brukt mange timer i Hyboria, Conans brutale verden. Hun mener Age of Conan er blant det mest realistiske hun har spilt - men ikke bare det:

- Spillet er skikkelig macho. Det er en brutal verden. Men det tar litt fra historiske tider, fra vikinger, gamle Egypt, keltere, det var en brutal verden den gang, og det reflekteres i spillet.

Ellingsen påpeker at det samtidig finnes sterke kvinneskikkelser i Age of Conan. Er de utviklet for å selge spillet også til et kvinnelig publikum?
Kanskje, samtidig tror jeg også at mannlige spillere synes det er kjekt med markante kvinnelige figurer i et spill, for ofte står de bare og hyler i bakgrunnen. Derfor er det kjekt når det er kvinnelige karakterer som betyr noe i spill. Samtidig skal det sies at Conan sin verden også har sin andel pyntedokker.

- Conan er en tøffing, sier Martin Rosmo Hansen som også skriver for gamereactor.no.

- Det er en bra miks, det blir slossing, det blir barbarisk, attenårsgrense, det blir noe annet enn vi er vant til vanligvis.

Gigantfeiring for gigantspill
Det er ingenting vanlig over lanseringa av Age of Conan heller. Vi befinner oss plutselig på tilskuerplass til et slag. Blodig sminkete barbarer nedkjemper hverandre, hestene galopperer og plastikkhoder flyr gjennom lufta. Ingen liten feiring på Funcoms regning.

- Remember, all the drinks are free, brøler en skinnkledd barbar fra scenen.

Erling Ellingsen betrakter opptrinnet fornøyd.

- Dette er et gigantisk kulturprodukt, for spill er kultur, det er det ingen som helst tvil om. Jeg tror at de siste årene har verden våknet opp og skjønt at spill er veldig viktig for kulturen.
NetromO
14.05.2008 12:58
#10701

Endre
Et norsk dataeventyr

Norske Funcom har betalt reisen for over 100 pressefolk fra hele verden for å lansere dataspillet «Age of Conan». Men ikke alle er like opptatt av spillet.

Over 100 pressefolk har fått reisen betalt av Funcom for å være til stede under lanseringen av det norske dataspillet «Age of Conan». Ikke alle var interessert i det som skal være den største satsingen på et norsk underholdningsprodukt noensinne.
– Vi er her fordi vi fikk gratistur, reisen er betalt av Funcom. Den tok oss over 30 timer fra dør til dør, sier journalistene Richie Young og Benny McKeley fra Sydney, Australia. De er med norske Funcoms lansering av mye omtalte og sterkt forsinkede norske onlinespill «Age of Conan».

Gutter på tur
Den australske duoen har eget nettshow, og hadde reist lengst av alle pressefolkene som var med på Funcoms brask og bram-lansering av det nye PC-spillet. Funcom hadde fløyet inn over 100 utenlandske journalister til lanseringen av Conan-spillet, den største satsingen på et norsk underholdningsprodukt noensinne.

Funcoms PR-maskineri jobbet i høygir med show både på Aker Brygge og i Holmenkollen i går, for å overbevise de tilfraktede pressefolkene om det norske PC-spillets fortreffeligheter. Reporterne Dagsavisen snakket med hadde likevel et mer avslappa forhold til oppstyret.

– «Conan» blir stort, om det er et bra spill. Jeg har ikke sett det enda, sier Benny McKeley.

– Det skal bli spennende å se om det kan konkurrere med «World of Warcraft». Markedet for Conan-spillet er enormt på verdensbasis. Spillets popularitet avhenger kanskje av at folk liker Conan-figuren. Det gjør ikke jeg, sier Benny McKeley.

Conan på polsk
Journalist og spillfantast Dariusz Pasturczak fra den polske TV-stasjonen Gry.TV har et mer avmålt forhold til spillet, som skal komme blant annet i polsk versjon.

– Vi er her for å late som om vi jobber. Jeg skal prøve å ikke bli full igjen, sier Pasturczak. Han har prøvd en testutgave av spillet.

– De har sagt at vi ikke skal si noe om hvordan beta-versjonen var. Det var noen problemer med det, sier Pasturczak.

– I Polen vil folk være mest opptatt av prisen, sier Damian Bedarek, journalist i PC-bladet CDAction.

– «Conan» kan slå an hos oss, det er mange gamere og Conan-fans i Polen, sier Bedarek.

Det har tatt Funcom fem år å lage «Age of Conan». Spillet skal ha kostet over 200 millioner kroner, og lanseringen har vært utsatt en rekke ganger de siste årene. Spillet er det heteste på spillmarkedet i år, og har toppet bestillingslistene hos Amacon.com, Play.com og Walmart i lang tid før lansering. Her hjemme slippes spillet neste fredag, i nattåpne butikker.

Blant barbarer
«Age of Conan» er et onlinespill hvor man spiller sammen med andre, i en brutal og blodig mytologisk verden basert på Robert Howards fortellinger om Conan, barbaren. Ifølge Funcom har over 1 million mennesker verden over allerede testet gratisversjonen på nett. Spillet er regissert av Gaute Godager, som var med å starte Funcom i 1993.

«Age of Conan» er en norsk spillnyhet av verdensformat. Det fastslår spilljournalist Jørgen Kirksæther i NRK.

– Det er ingen andre norske kulturprodukt det er stilt denne type kundeforventninger til, og her er det snakk om forventninger fra hele verden. At 100 pressefolk tar turen til Norge for å oppleve et norsk kulturprodukt er jo en historisk begivenhet i seg selv. Om selve produktet kan leve opp til dette, er en annen sak. Jeg har ikke spilt spillet ennå. Jeg tipper at den typiske «Conan»-spilleren er en mann på 27, som er single, eller som i hvert fall blir det, sier Kirksæther.
Silbermann
14.05.2008 13:10
#709

Endre
.


[Endret 14.05.08 13:10 av Silbermann]
[Endret 14.05.08 13:13 av Silbermann]
jørgen888
14.05.2008 14:04
#6

Endre
Finansdirektøren i Funcom om Conan

Olav Sandnes har uttalt seg om Age Of Conan og potensialet i det

HegnarOnline har tidligere snakke med DnB NOR Markets analytikeren Fredrik Thoresen, og har nå fått uttalelser fra finansdirektøren Olav Sandnes om diverse tema rundt lanseringen.

Les hele artikkelen her: http://www.hegnar.no/bors/telecom/article271840.ece

Edit: :)


[Endret 14.05.08 14:31 av jørgen888]
pavenp
14.05.2008 14:27
#22

Endre
Jeg setter stor pris på å få referert relevante artikler her på forumet, men personlig ville jeg foretrukket om dere linket til disse artiklene i stedet for å lime inn hele innholdet. Jeg kan ikke snakke for alle, men jeg ville tro at de fleste er enige i at det gir en mer oversiktlig forum-tråd. Lag gjerne ett kort eller langt sammendrag i teksten som man trykker på for å komme til siden som linkes til.
NetromO
14.05.2008 14:30
#10703

Endre

Jeg synes personlig det er OK at teksten limes inn, men det er sikkert andre som ønsker linker.

Silbermann
14.05.2008 14:53
#710

Endre
Folkens,

Flott at vi begynner å få noen av "våre" på innsiden av spillet! Men lov meg at dere tar det litt pent dersom dere treffer på denne dama her... :-)





[Endret 14.05.08 15:02 av Silbermann]
[Endret 14.05.08 15:04 av Silbermann]
yield
14.05.2008 14:57
#167

Endre
Jepp, mer motiverende med slike bilder :o)
yield
14.05.2008 15:27
#168

Endre
Sundal Collier ser helt klart ut til å være ferdig med å selge for en stund. Nettokjøpt 114K
yield
14.05.2008 16:51
#169

Endre
Funcom med i porteføljen

Ukens anbefalte aksjer
NetromO
14.05.2008 20:59
#10707

Endre

Turboneger er Conan fan
arena
14.05.2008 22:46
#504

Endre
SJEKK INFO. SOM KAN GI PEKEPINNE PÅ MULIGHETEN TIL AoC ! (påstand som virker for god til å være sant?):

http://www.dn.no/forum/?display=topic&forum_id=608&topic_id=3700

Presemelding (utdrag): 29.000 av Catch-Gamers medlemmer sier de vil kjøpe Age of Conan : Narvik / Bodø / Oslo, 14. mai 2008 ? I følge en spørreundersøkelse foretatt på nettsamfunnet Catch-Gamer, viser det seg at over 29.000 av nettsamfunnets 103.000 medlemmer vil kjøpe Age of Conan.
Undersøkelsen ble foretatt gjennom en såkalt poll, hvor nettstedet spurte sine medlemmer om de ville kjøpe spillet Age of Conan når det ble sluppet.

"Det at over 29.000 av våre medlemmer ønsker å kjøpe Age of Conan er langt mer enn vi hadde forventet?, sier Salgs- og markedsansvarlig Rune Aslaksen i Catch-Gamer.no. www.catchgamer.no ble etablert i september 2003, og eies av selskapet Recoil AS



Silbermann
14.05.2008 22:50
#712

Endre
Video fra pressevisningen av spillet. Ser virkelig imponerende ut!


aocliveoslo_0001.wmv
Corinthian
15.05.2008 00:50
#5491

Endre
Vivendi med tall. Vivendi games solgte i Q1 for 221 millioner euro, hvorav hele 192 euro fra Blizzard som står bak WoW. Ned fra i fjor på grunn av at de da lanserte en ekspansjonspakke.

WoW fikk 700.000 nye abonnenter i løpet av kvartalet og de er nå oppe i 10.7 millioner abonnenter.

Det finnes ca 290 millioner PC-spillere i verden så det er nok å ta av.
arena
15.05.2008 09:11
#505

Endre
hehe nå har Hegnar også blitt positiv??

Står i kø for å kjøpe Age of Conan
29.000 av Catch-Gamers medlemmer sier de vil kjøpe Age of Conan.

Artikkel av: Stian Jacobsen (HegnarOnline - 15.5.08 08:47)
Leserinnlegg(0) Tips en venn Skriv ut
Relaterte artikler
Finansdirektøren i Funcom om Conan
- Age of Conan blir en suksess, men...
Nyheter senker aksjer på en positiv børs
Funcom tror på norsk spillsuksess
Lanseringen av Age of Conan blir en kjempefest
DnB NOR Markets mener Funcom-aksjen kan stupe


Ifølge en spørreundersøkelse foretatt på nettsamfunnet Catch-Gamer, viser det seg at over 29.000 av nettsamfunnets 103.000 medlemmer vil kjøpe Age of Conan. Undersøkelsen ble foretatt gjennom en såkalt poll, hvor nettstedet spurte sine medlemmer om de ville kjøpe spillet Age of Conan når det ble sluppet.


– Det at over 29.000 av våre medlemmer ønsker å kjøpe Age of Conan er langt mer enn vi hadde forventet. Dette viser også at våre medlemmer spiller varierende typer spill og at det er meget stor interesse for spillet, sier salgs- og markedsansvarlig Rune Aslaksen.

jørgen888
15.05.2008 13:14
#7

Endre
God artikkel om AoC Launch: http://www.virginmedia.com/games/gamingnews/news-story.php?storyid=24874028
Narsaq
15.05.2008 13:25
#11

Endre
Jeg sider lige nu md 20% af pf i Funcom. Jeg er dog lige gået kontant med resten af PF her til morgen, og jeg overvejere derfor kraftigt at øge lidt i Funcom, jeg venter dog lige og ser om den kommer under 40.
jørgen888
15.05.2008 14:25
#8

Endre
Virker som Funcom får flere spillere enn de regnet med:

"Statement regarding sold out Early Access Program

Funcom has been working very hard towards setting up gaming server capacity to launch this game comfortably for all the people who want to play Age of Conan. We are estimating that on Day One, a very high number of gamers will want to enter Hyboria.

The Open Beta finished on Sunday and we have been prepping those servers to be used as Live game servers, with the first ones to be used for the Early Access Program. Once those are set up and ready, we’re doing final adjustments to the other servers to prepare for full launch.

We measured how much capacity we thought we would need for this program and registrations have been on pace for this capacity – until two days ago. On Monday the registrations spiked and on Tuesday they increased even more. Early on Wednesday the capacity limit was reached and automatically shut off. The entire program is now mostly sold out globally, with some local variation. We had no way of anticipating the spike we saw at the end.

Our goal for Early Access was always to provide the best possible gaming experience for the ones who would get into the program. We scoped servers and download capacity for the 15gb client for a set number, based on our best projections. Those have been soundly surpassed. We are of course extremely humbled by the fact that so many players can’t wait to play the game.

We understand that there’s been some unfortunate confusion about the pre-order keys in some markets. Early Access has been a special limited offer that was exclusively available through the Age of Conan billing pages once you registered your pre-order key. Just to clarify there are no ‘Early Access keys’, and all pre-order keys do of course give the exclusive mounts and item benefits to your account as intended.

Now we have few choices. We could shut down the Closed Beta and reformat those servers to set them up for Early Access instead, but the fact is that the Closed Beta is supplying extremely valuable information that we would not want to miss. Quality is always our first goal and we would not want to compromise that but rather focus on the experience for all of you at launch.

Our best course of action is to move as quickly as we can to finalize the adjustments of the full range of launch servers, and to concentrate on being completely prepared for launch. It is only a matter of days even for those who are not in the Early Access program to set foot in Hyboria.

We are looking forward to greet you there!

Yours sincerely,

Funcom Development Team
__________________
Oliver 'Tarib' Kunz
Senior Community Manager"

yield
15.05.2008 14:40
#170

Endre
Dette er jo kjempenyheter - gode odds for at antall solgte enheter i løpet av mai sprenger "flagget" kapasitet og at det må annonseres dobling av kapasiteten.

Dette kan bety at neste kapasitetsgrense blir 1,2 mill brukere samtidig.


[Endret 15.05.08 14:41 av yield]
NetromO
15.05.2008 15:50
#10710

Endre
Det er slik legender skapes. Gled deg over hvert øyeblikk !!!


http://www.gamereactor.no/anmeldelser/113707/Age%20of%20Conan%3A%20Hyborian%20Adventures/



[Endret 15.05.08 15:50 av NetromO]
[Endret 15.05.08 15:50 av NetromO]
jørgen888
15.05.2008 15:56
#9

Endre
Godt gjemt artikkel på Hegnar.no:

Med en million spillere spås Funcom opp 80 prosent

Carnegie-analytiker Espen Torgersen uttaler seg om Funcom. Han er positiv til aksjen.

Carnegie opererer med en "trading range" i det korte bildet mellom 45 - 55 kroner. Aksjen handles i skrivende stund for 41,30 kroner.

Hvorfor vanskelig å sette vurdere i dag

Torgersen forteller HegnarOnline om hvordan selskapets struktur, og spesifikt den operasjonelle gearingen som årsaker til at det er vanskelig å sette et kursmål slik det ser ut i dag. Carnegie opererer derfor med en såkalt "trading range". I denne er det innbakt mellom 500- 600.000 spillere av Age of Conan. Trading rangen har et tidsperspektiv på tre til seks måneder.


Servere

- Det er ennå uklart om i hvilken grad Funcom kan oppskalere sine servere og hvordan dette vil gjennomføres, forteller Torgersen HegnarOnline. Derimot roser han selskapet med å ha valgt en fysisk distribusjon i startfasen, da dette vil holder kontroll over spillerne, og forhindre det mange frykter: serverkrasj.

Verdien

- Verdidriveren i selskapet er antall kunder og hvor lenge de spiller, forklarer Torgersen. Slik Carnegie har beregnet situasjonen per dags dato ligger det priset inn 5-600.000 kunder i trading rangen 45 - 55 kroner.

- Skulle selskapet selge 10 % av det World of Warcraft har solgt, forsvarer dette en kurs på 60-70 kroner. Og med 1 million kunder tilsvarer det et kursmål på ca. 75 kroner, ifølge Torgersen.
yield
15.05.2008 16:18
#171

Endre
Flott Jørgen! Dette harmonerer med mine egne betraktninger rundt prisingen.

> 1,0 mill brukere = kr. 80,- pr. aksje
> 2,0 mill brukere = kr. 160,- pr. akjse
jørgen888
15.05.2008 16:20
#10

Endre
:)
jørgen888
15.05.2008 17:07
#11

Endre
Flere som følger Paradox Entertainment i dag? Opp 25% nå :)
Har selv 60% av portfolioen i PXDE og 40% i Funcom

Jørgen


[Endret 15.05.08 17:07 av jørgen888]
pavenp
15.05.2008 17:25
#23

Endre
.


[Endret 15.05.08 18:33 av pavenp]
Corinthian
15.05.2008 22:36
#5493

Endre
Asgardserveren havnet i Tyskland. Det var nedtur. Skal du ta turen innom Helga SM eller holder du deg til engelsk? Serverlisten early access. De trenger tydeligvis en del flere servere enn jeg trodde, uten at det betyr flere spillere slik vi trodde tidligere.
Senior Member
15.05.2008 23:17
#2830

Endre
Ich komme.

Nei det må vel bli engelsk, tyskere har en form for humor som jeg aldri har forstått. Oi, der stigmatiserte jeg 60 millioner mennesker med et pennestrøk. Sannelig det sier jeg, pennen er mektigere enn sverdet.

Synd man ikke kunne få en penn som in-game item, jaja et neshorn er vel greit det og.

Skal du også spille Corint? Ser ikke ut til at jeg får testet det ut før uti neste uke engang, får besøk til helgen, og da blir det vel drekking istedet.

mvh SM
Ulvehjerte
15.05.2008 23:38
#655

Endre
Ser ut som det er 30 servere er klare til 17 mai.

Blir det 20,000 spillere på hver av disse serverne er vi da oppe i 600.000 spillere fra 17 mai.

Men må understreke jeg ikke vet hvor mange spillere Funcom sine servere har fysisk plass til.

Mener å huske WoW sine servere har en maks på rundt 15.000?

gauntlet
15.05.2008 23:43
#160

Endre
Jeg mener at jeg har lest at serverne er skalert til 3500-5000 spillere.

Edit: fant det:
"11.7 How many people can play on each server?
We would like to reach market standards, meaning about 3500 players online at any given time approaching 5000 during peak hours, but no final decisions have been made. Our goal is to have a low enough population on each server so that “everybody knows your name,” since that will make the rivalries more fun and exciting and create a sense of community while maintaining that Massively Multiplayer feeling."

http://community.ageofconan.com/wsp/conan/frontend.cgi?func=publish.show&template=content&func_id=2328&table=CONTENT

Et enkelt regnestykke tilsier da at serverparken for "Early Access" er skalert til 150.000 spillere. Det høres jo isåfall ut som en utrolig bra start!


[Endret 15.05.08 23:45 av gauntlet]
[Endret 15.05.08 23:46 av gauntlet]
[Endret 15.05.08 23:53 av gauntlet]
Ulvehjerte
16.05.2008 01:34
#656

Endre
Re Gauntlet.

5000 spillere online samtidig på peakhours. Peakhhours er kl 19-22 gjerne i helger.

Ikke ALLE som "bor" på serveren er online samtidig.

La oss bruke dine tall å si at 3500 spillere er online bestandig på en server. Så bruker vi 6 timer som gjennomsnitt spilletid per spiller. Regnestykket blir da 3500 x 4 = 14000 totale spillere på serveren.

Da havner vi på 14000 per server som hørest normalt ut i mmo sammenheng. 14000 x 30 = 420000 spillere fra 17. mai.

Til info så husker jeg i begynnelsen av WoW at i peakhours måtte du gjerne vente i kø for å komme inn på serveren, dette om du var på en populær server. Enkelte servere hadde kø på flere timer.




[Endret 16.05.08 01:44 av Ulvehjerte]
Ulvehjerte
16.05.2008 07:36
#657

Endre
Videogamer er enige med min første vurdering.

Has scaled its server to cope with 600,000 players on day one.


http://www.videogamer.com/pc/age_of_conan/news-8302.html
pavenp
16.05.2008 08:15
#24

Endre
For noen dager siden ble "early access" utsolgt. Siden dette er ett nedlastingsbasert system tolker jeg det som at forhåndssalget nå er overskredet serverkapasiteten (ca 600k). Noen uenige?
tope
16.05.2008 08:32
#51

Endre
Ja jeg er uenig, jeg har inntrykk av at de har reservert ressurser til uploading av klienten, og at de bruker deler av serverparken til beta.

Men jeg er enig i regnestykket på 14000 totale kontoer pr realm,
14000 x 30 = 420000 ser fornuftig ut.


Hvis det stemmer så har de en million innen noen måneder...

Ellers kan jeg bare si at jeg aldri kom meg inn i pdxe og angrer litt ja. Lurer på om det er for sent eller om jeg kan finne en liten dipp før jeg hopper inn...
yield
16.05.2008 09:21
#172

Endre
Marketcap PDXE: 426 mill
Marketcap FUNCOM: 2.211 mill

Funcom sitter igjen med ca. 50% av omsetningen mens PDXE får ca. 10% av samme omsetningen "gratis".

Dvs at bare ut i fra AOC betraktningen burde PDXE prises til 20% av FUNCOM. I dag er den priset til ca. 19,3%. Da har du filmrettigheter og alle de øvrige "opsjonene"i PDXE gratis med på kjøpet.

Jeg tror PDXE fortsatt er et kjøp på disse nivåene.
tope
16.05.2008 10:07
#52

Endre
Heh mulig det, men forbanna nettbanken til dnb hater meg. Klarer ikke finne pdxe uansett hva jeg gjør... Akkurat sendt en sur mail til dnb...

Fikk opprettet sånn "internasjonal handel" tidligere i uken men ser fremdles bare de samme børsene som jeg så før, de skandinaviske og noen europeiske.

Klikka meg rundt på "sverige" og søkt etter pdxe i hytt og pine uten å få et eneste treff... crap!

Ellers så tok den en fin dipp i dag... passer meg bra:)
yield
16.05.2008 10:26
#173

Endre
Ring 08940 (DnB NOR Markets Internetthandel) og si at løsningen ikke er kommet på lufta for deg og at du må handle nå. Forlang internettkurtasje.
tope
16.05.2008 10:51
#53

Endre
Svaret var at den ikke var en del av internettløsningen og at alle handler måtte skje via megler. Det var 550 kr i kurtasje og jeg har lite peng klar til å gå inn med så droppet det.
yield
16.05.2008 11:07
#174

Endre
OK - jeg handlet mer
Narsaq
16.05.2008 11:35
#12

Endre
Hvad sker der lige nu, er der noget jeg overser, eller er dette ikke en god mulighed for at få fyldt lidt op igen.
yield
16.05.2008 11:40
#175

Endre
Enten er DIF unaturlig nervøs før lansering, eller så gambler de på at de kunne sette en hyggelig short. Tipper de vil dekke seg inn i løpset av dagen
gauntlet
16.05.2008 11:41
#161

Endre
Tipper det har med denne å gjøre
pavenp
16.05.2008 11:52
#25

Endre
I mine øyne er nå feilprisingen betydelig i motsatt retning av tidligere for funcom-pdxe. Solgte en liten andel i pdxe i dag og kjøpte for tilsvarende beløp i funcom rett i underkant av 40.
yield
16.05.2008 12:08
#176

Endre
Jeg synes uttalelsen til ABG-analytikeren var bullish for Funcom. Det er vel ingen som forventer at releasen kommer til å gjennomføres prikkfritt, som han antyder. Derimot sier han at en kundebase på 1,0 mill betyr dobling og har 12 måneders gj.brukstid på kundene.

Klart det kan bli volatilt neste uke, men jeg tror vi så bunnen i dag.
Jørn O
16.05.2008 12:29
#1882

Endre
Det var en fin dipp i dag, så jeg tok et lodd her.

Som jeg har nevnt her før, så er det en mengde guilds som migrerer fra WoW til AoC. I tillegg har betatestingen gått bra, og Conan er et knallsterkt navn som merkevare fra før. "Alle" vet hva Conan og Hyboria er etter filmene på 80-tallet.
Jeg tror at det er hundretusenvis av gamere som har spilt seg "fast" i WoW, som nå kan starte med blanke ark i AoC.

De første nettstedene der man kan kjøpe og selge Conan-gull er allerede oppe og går. Det vil bli bygd mye rundt AoC, som gir Funcom gratis drahjelp.
Narsaq
16.05.2008 12:34
#13

Endre
Det var da en helt fantastisk morgen, selv om min PF's risikoprofil nu er betragtelig, idet jeg nu er inde med 35% af PF i en aktie (Funcom). Jeg kunne dog ikke lade sådan et dyp under 40 gå forbi uden at få fyldt lidt på.

Jørn O
16.05.2008 12:39
#1883

Endre
Hvis det blir 5-600000 spillere, så er grunnlaget lagt for dobling.
Silbermann
16.05.2008 12:43
#713

Endre
Funcom har brukt nesten 5 år på å utvikle AoC. De har nå et teknologisk forsprang som de andre aktørene vil måtte bruke minst 2 år på å ta igjen.

Funcom har faktisk satt Blizzard i en kattepine. Dersom Blizzard beholder det antikvariske kampsystemet i WoW, vil AoC dominere alene blant alle som vil ha action i spillene. (Og det ser vi i spillmarkedet at de fleste ønsker - se bare på konsollsiden). Men dersom Blizzard legger om kampsystemet i WoW vil store grupper klage og mene at dette ikke er slik spillet skal være. Jeg tror faktisk ikke Blizzard har noe annet valg enn å la WoW bli en langsomt døende (men svært lønnsom) dinosaur.



[Endret 16.05.08 12:47 av Silbermann]
Jørn O
16.05.2008 12:47
#1885

Endre
Jeg har sett litt på kampsystemene i videoer på Youtube.

Systemet til WoW ser antikvarisk og dustete ut i forhold til AoC. Nesten barnslig i forhold. Funcom revolusjonerer MMO'ene med dette spillet.
Silbermann
16.05.2008 12:51
#714

Endre
Jørn O,

Hyggelig at du har kjøpt deg inn igjen by the way. Husker du har hatt mange gode innlegg på tråden tidligere, bl.a. allerede da Funcom gikk på børs i årsskiftet 05/06. Var litt stillere på tråden den gangen.
Ulvehjerte
16.05.2008 12:54
#658

Endre
Se hvor flott MMORPG.com ble med Conanreklamen!

Link: www.mmorpg.com



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS