"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > FUNCOM - Conans tid er over oss
FUNCOM - Conans tid er over oss
pavenp
08.08.2008 20:59
#58

Endre
Deler med dere min post-launch analyse av AoC, skrevet tidlig august.


Lanseringen av Age of Conan var umiddelbart en braksuksess på grunn av spillets høye funfactor og en fantastisk lansering av Funcom og Eidos. Umiddelbart etter lansering var det ingen tvil om at spillerene likte spillbarheten og grafikken. Det var aldri Funcoms intensjon å lage wow-erstatteren, men uansett vil spillbarheten alltid bli målt opp mot wow når kundegruppen er den samme. Wow er spillhistoriens største suksess på grunn av overlegen spillbarhet over lang tid, og nettopp der viste aoc sin store svakhet. Med mangelfullt innhold og variasjon over tid var det mange av de som kjøpte aoc som etter sin første måned med gratis spilling bestemte seg for at de hadde fått nok for denne gang.

Selv mener jeg at svakt innhold fra level ~50 og opp sammen med det fortsatt mangelfulle "siege" systemet er hovedgrunnene til at spillerene går lei. Spillet er knallbra om man spiller en karakter opp til level 50 og legger det fra seg. Problemene starter når man spiller første karakter opp til dette nivået og går lei. Spilleren vil så ofte starte en ny karakter, men opplever da å bli tvunget til å spille gjennom nesten akkurat det samme innholdet oppover i levels. Spillerene ble så sittende igjen med ett negativt inntrykk av spillet, og den gode spillbarheten blir fort glemt.

Spillets levetid og fremtidig spillerantall vil nå bestemmes av Funcoms evne til å forbedre innholdet de kommende månedene frem til xbox og asia lansering. Ett slikt spill har ofte en svært lang levetid på markedet, men det er viktig å holde på en spillerbase som er stor nok til å kunne vidreformidle spillets kvalitet til hele miljøet. Spillere som kjøpte spillet og testet det ut for så å avlyse subscription-betaling er meget aktuelle fremtidige subscribers når innholdet utvides. "Warhammer online" lanseres 18. september og vil da bli en direkte konkurrent til aoc selv om spillene er svært ulike. Jeg blir overrasket om warhammer blir en umiddelbar suksess da det jeg kjenner til fra bekjente i beta-testingen er at spillet er i dagens tilstand middels godt og ingen wow-erstatter.

På grunn av manglende alternativer har Xfire statistikk om spillerantall i aoc blitt brukt som ett mål på hvor mange spillere det er. Leser man informasjon rett av grafene på siden forteller de at spillerantallet fra lansering har sunket jevnt til ca 1/3 av utgangspunktet. Problemet med denne statistikken er at den startet svært misvisende. Jeg har selv ført statistikk på utviklingen i xfire sitt viste spillerantall i forhold til wow over tid. Problemet oppdaget jeg umiddelbart da jeg sammenliknet de første tallene for antall spillere i aoc med wow. Jeg tok utgangspunkt i 4,5 mill wow spillere i eu+usa og sammenliknet antall spillere i aoc og wow på xfire. Tidlig i juni samme dag som funcom rapporterte at de hadde 500k "registrerte" brukere viste xfire statistikken sammenliknet med wow at det var ca 800k spillere i aoc. Denne feilmarginen tror jeg kommer av at det er de mest aktive og seriøse spillerene som bruker xfire applikasjonen, og det er også disse som er de første som tester ut de nye spillene. Av denne grunn må man forvente at xfire sin statistikk over antall spillere i aoc vil i utgangspunktet synke fra lansering til denne ujevnheten ikke lenger er gjeldende, jeg antar to måneder som tilstrekkelig.



Som regnegrunnlag har jeg ikke brukt tallene disse grafene viser, men "Xfire users playing per day" som dalig oppdateres på xfire sidene. Justeringen min omgjort i tallene disse gafene viser gir 60000*0.62=37000 som ett utgangspunkt på grafene justert for xfire feilmargin.

Endret 08.08.2008 21:01 av pavenp
pavenp
08.08.2008 21:02
#59

Endre
Overføring av de over nevnte tallene til antall aktive spillere i aoc forteller meg at det er ca 250k spillere ved dagens nivå. For øyeblikket er stemningen i markedet ekstremt negativ til Funcom og aoc, men når man vurderer Funcom finansielt må man huske at disse spillene har en lang levetid på markedet. Jeg har selv sett forbedringer i innholdet i aoc fra launch og jeg forventer at de kommende månedene vil gi ett spill med innhold som kan tilfredsstille spilleren i mange måneder. Å utvikle innhold (maps, quests) er den minst tidkrevende delen av spillproduksjon. Ved dagens Funcom kurs på 20 er aoc priset inn som en flopp. Jeg tror denne vurderingen kommer fra den negative utviklingen i spillerantall, men det er opplagt for meg at denne trenden vil snu i løpet av de kommende månedene. Om det rapporteres 250k eller flere spillere ved Q208 vil det være historiens høyste subscription antall et mmog spill har hatt ved første checkpoint etter release. Å prise Funcom som om aoc flopper vil da bli satt i perspektiv.

Endret 08.08.2008 21:03 av pavenp
StockTalk
08.08.2008 21:42
#394

Endre
Link til forrige tråd: FUNCOM - happy release og en pengemaskin

Selskapssiden til Funcom

Endret 08.08.2008 21:45 av StockTalk
yield
08.08.2008 22:55
#235

Endre
Jeg tror at alt for mange har blitt psyket ut av en liten andel spillere/tidligere spillere som klager over for lite innhold på høye levels. Det er de hyperaktive spillerne som har et problem med dette. Dette mindretallet av spillerne tilbringer det meste av tiden sin på ulike spill og lager svært mye støy på forumer hvis de ikke er fornøyd. Det betyr at det blir mye støy når denne gruppen ikke er helt fornøyd. Innholdet på de høye levels er ikke et problem for flertallet av spillerne siden de ikke bruker så mye tid i spillet og heller ikke kommer så langt så raskt. Faktum er at snittalderen på spillerne i verden er 33 år og må forventes å ha andre ting å foreta seg enn bare å spille.
Snittalder

Jeg tror at hovedtyngden av spillerne har en jobb og et liv utenom å være gamer. Dette betyr at de har inntekt og økonomi til å tåle kr. 75 noen måneder med mindre gaming (ferie mv.) og mest sannsynlig ikke gidder å stoppe betaling av spillet mens Funcom gjør AOC enda bedre. Hvor mange er det ikke som betaler medlemskapet sitt til SATS gjennom autogiro uten å benytte seg av tilbudet hver måned?

Etter mitt syn er det ikke større frafall på AOC i perioden enn hva som er normalt for bransjen ved lansering. Jeg tror på 800.000 solgte og 30% frafall = 560.000 betalende brukere.
yield
08.08.2008 23:08
#236

Endre
Jeg tror også at FUNCOM vil nå 2,0 mrd. i omsetning innen 2010 med en EBITDA på 1,0 mrd.

Jeg tror dette kan være et mulig scenario:

AOC = spillet Age Of Conan
TSW = spillet The Secret World

Året 2008

AOC:
0,5 år med 600.000 betalende brukere i snitt (600.000 x 75 kr x 12 mnd x 0,5 år). Operating cost 50%. Omsetning 270 mill. EBITDA 135 mill.

TSW:
Ikke lansert i 2008

Året 2009

AOC:
Helt år med 1,5 mill betalende brukere i snitt (1,5 mill x 75 kr x 12 mnd). Operating cost 50%. Omsetning 1,35 mrd. EBITDA 675 mill.

TSW:
Ikke lansert i 2009

Året 2010

AOC:
Helt år med 2,0 mill betalende brukere i snitt (2,0 mill x 75 kr x 12 mnd). Operating cost 50%. Omsetning 1,8 mrd. EBITDA 900 mill.

TSW: (antar lansering mars 2010)
0,75 år med 500.000 betalende brukere i snitt (500.000 x 75 kr x 12 mnd x 0,5 år). Operating cost 50%. Omsetning 337,5 mill. EBITDA 168,75 mill.


Året 2011

AOC:
Helt år med 2,5 mill betalende brukere i snitt (2,5 mill x 75 kr x 12 mnd). Operating cost 50%.
Omsetning 2,25 mrd. EBITDA 1,125 mrd.

TSW:
Helt år med 800.000 betalende brukere i snitt (800.000 x 75 kr x 12 mnd x 0,5 år). Operating cost 50%. Omsetning 337,5 mill. EBITDA 168,75 mill.
Atomics
09.08.2008 08:35
#19

Endre
Hmm...

Mange meninger, og selv mener jeg det blir hardt å si noe helt sikkert før Q2, men selvsagt, det kan fortsatt endre seg til Q3 & Q4.

Uansett folkens, ikke ha for høye forventinger. Funcom blir nok et godt selskap en dag, men skjer nok ikke over natten. Lanseringen var en braksuksess selvfølgelig, og den fasen vi ser nå er "klagefasen" hvor mange er sure pga ditten & datten.

De klagde som F på AO, og se: Den lever enda, leverer cash og spillerene konstaterer at det er ett av de spillene med mest content & muligheter i hele markedet. Releasetiden & grafikken er en naturlig blocker for alle nye MMO spillere, men stadig nye sjekker det ut. Når oppgraderingen kommer i 2009, så vil nok spillet få en liten boost igjen, kanskje den øker med 10.000 kunder.

Make no mistake! Det VIL klages på WAR når det kommer, selv om mange sier det nå er det beste MMOet på vei. Tiden for å produsere ett brukbart MMO er lang, og selv om mange konkurrenter sier at de lanserer i Q3/Q4 2008, så vil sikkert de fleste dyttes til Q1 2009, og kanskje lengre pga utsettelser. Tenk, AOC skulle vært utgitt våren 2006 orginalt med første releasedato. Forsinket med hele 2 år.

Mange mener at INGEN kan nå opp til WOW, men det samme sa dem om Everquest i 2004 når WOW kom ut, og folk sa at de kom til å floppe pga spillet hadde ikke end game content, pvp system, pvp straff osv, osv.....
Dette er en evig sirkel, og midt inni her er selskapene som prøver å få en større bit av markedet, samtidig som de prøver å overleve økonomisk sett.


Hvilke fakta sitter vi med da?

- MMO markedet er ikke stagnerende med det første, og vil bare vokse mer.
- Data/videospill generelt vil vokse sterkt, og akkurat nå en av de større industriene i Verden, selv om vesten ikke ser på det alt for seriøst, mens i Asia er det for full alvor.
Kan dette endre seg med tiden?
Hvordan vil en slik endring påvirke de mer erfarne selskapene i fremtiden?
- Det er sannsynlig at Blizzard vil trone en stund til med WOW, inntil de lanserer sitt neste MMO. Spørsmålet er om de vil lykkes like bra med det da det er en sjanse for at den nye merkevaren kan være ukjent for massene, eller ikke i den sjangeren som folk liker mest.


Slik jeg ser det nå, så er nok Funcom et LONG prosjekt for alle som ikke solgte seg ut over 50. Takler man ikke det og vil tjene raskere penger, så må man nok finne en annen aksje å satse på.
Narsaq
12.08.2008 11:35
#47

Endre
Så er jeg godt lastet op i Funcom igen, med en gak på 19,8 :)

Personligt tror jeg vi får noget af en optur efter Q2, og jeg forventer derfor at sælge ud der igen, medmindre Q2 overrasker mig meget. Jeg forventer en udmelding om ca. 450.000 abbonementer, hvilket burde beretige et kurslyft.

Selv Hegnar mener åbenbart vi skal op herfra. :)

http://www.hegnar.no/analyser/article303883.ece
Atomics
12.08.2008 21:19
#20

Endre
Dagbladet artikkel om situasjonen

Dersom DB har forstått riktig, så vil det ikke vises noen tall på aktive spillere på Fredag morgen.

I så fall så kan ting bli interessant...
juice
13.08.2008 13:33
#280

Endre
Toppselgerliste pc-spill (13.08.2008):
www.platekompaniet.no: 1. plass
www.dvdhuset.no: 1.plass
www.game.se: 1.plass
www.play.com: 35.plass
www.play-asia.com: 9.plass
www.gogamer.com: 1.plass
www.amazon.com: 29. plass (adventure)
osv...

Legg merke til asia: på www.play-asia.com selger AoC timecard mer enn WoW-timecard(!)

De som kjøper spillet nå, har helt andre forventninger enn de som kjøpte det på forhåndssalg. De møter også et mindre "buggy" spill, og en mer utviklet verden. Derfor er det rimelig å regne med at frafallet blir mindre enn i starten.

Hvor stort må frafallet være for at en aksjekurs under 20,- skal kunne forsvares? 90%? Denne aksjen må være villt underpriset.

Gleder meg til fredag. :-)
yield
13.08.2008 15:52
#237

Endre
Jepp, jeg har doblet i både Funcom og Paradox. Selv på så svake salgstall som er priset inn i Funcom p.t. (ca. 100.000 betalende spillere) burde Paradox få bra inntekter pr. år.

100.000 spillere gir PDXE fra 3,7 mill SEK til 6,4 mill SEK i ekstra inntekt. Omsetningen for hele 2007 var SEK 13,5 mill.

300.000 spillere gir PDXE fra 11,2 mill SEK til 20 mill SEK i ekstra inntekt.

Det er opplyst at PDXE skal ha royalties i intervallet 7-12%
yield
13.08.2008 16:01
#238

Endre
Tror mange har glemt hvor stort bidrag det er på denne forretningsmodellen:

Sjekk foilene midt på siden

Selv med kun 250.000 betalende spillere snurrer AOC alene en omsetning på 112 MNOK og gir et bidrag på 56 MNOK
Atomics
13.08.2008 16:40
#22

Endre
Yield, har du doblet investeringene dine?

Gratulerer, skulle ønske jeg hadde tilgang på så mye penger selv. Nå vet jeg ikke hvor mye du satt med før, men alikevel.

Royalties:
PDXE: 7-12% = ca 10%
Sci: 3-4% = ca. 4%
Funcom = ca 86% ?

Funcom kan stå foran noen gode år hvis spillet holder mål for mange nok. AO solgte 70.000 første uken sin i Norge & Nord-Amerika i 2001, mens AOC har passert 700.000. Dersom AO klarer å generere millioninntekter 7 år etterpå, så vil nok AOC klare det helt fint.
yield
13.08.2008 18:37
#239

Endre
Er inneforstått med at det er galskap i fra et risikoperspektiv, men jeg kan ikke forstå annet enn at Funcom er grovt feilpriset nå. Det må komme en kraftig rekyl opp i nær fremtid - hvis ikke siste AOC-spiller slukket lyset og forlot spillet i dag.
Atomics
13.08.2008 21:27
#23

Endre
Risk/Reward messig kan det være verdt det i lengden:

Worst Case: 20% nedgang på fredag. Synd? Ja, på kort sikt, men på en lengre sikt er det fullt overkommelig.

Best Case: 400k+ spillere: Aksjen går opp, opp og opp, og du kan se langt etter 20 blank eller under i den nærmeste fremtid da mye tvil blir fjernet.

Usikker Case: Funcom slipper ikke tall over aktive spillere, og aksjen går ned pga mer usikkerhet & skuffelse. Negativt på kort sikt, lite betydelig på lengre sikt dersom økonomien leverer i Q3/Q4.

Akkurat nå kan man antagligvis sikre seg noen av de billigste Funcom aksjene på lenge, og kanskje aldi igjen få en så god sjanse som disse dagene. Det kan gå andre veien også, men med så mye foran dem, så er den som sitter seriøst Long godt sikret avkastning på dette nivået mener nå jeg.
yield
14.08.2008 00:51
#240

Endre
er på linje med deg der, Atomics.
juice
14.08.2008 09:40
#281

Endre
Ser ut som kjøperne kommer nå. 20,50.
juice
14.08.2008 23:14
#282

Endre
Ja, snart er tallene på bordet. Kl 08.00 fredags morgen.

Tror det blir gode salgstall/churn.
ramush
14.08.2008 23:24
#4089

Endre
Tja tror vi ser dene her under 10
problemet er nok at folk kjeder seg og ikke gider å fortsete å spille

se i dagbladet
aftenposten osv.
yield
15.08.2008 00:26
#241

Endre
Funcom Q2 - hva kan vi forvente?

Tallene for 01.04.08 - 30.06.08
Husk at AOC ble lansert 20. mai med en måneds gratis spilltid ved kjøp av spillpakken. Det betyr at de som kjøpte spillet, og logget inn, i perioden 20.05. - 30.05. kunne fornye før utløp av juni måned (siste dagene av Q2). Funcom har i børsmelding av 30.06. informert om at de hadde over 700.000 solgte spill, definert som solgte spill hvor kunden hadde logget inn og lagt inn betalingsinformasjon. De informerte i samme melding om at inntekten periodiseres på den måned hvor de hører hjemme (har en kunde forskuddsbetalt for 3 eller 6 måneder blir betalingen inntektsført på de månedene de gjelder - i motsetning til å ta FAST-varianten å inntektsføre up-front når forplikelsen er inngått - eller kanskje bare intensjonsavtalen).

Funcom har også informert om at det er påløpt betydelige kostnader i forbindelse med lanseringen av AOC og at det fra lanseringen i mai vil bli kostnadsført avskrivninger tilknyttet investeringer/utviklingen av AOC. Det er i børsmeldingen av 30.06. guidet mot inntekter i størrelsesorden 11 -12 mill USD og et driftsresultat på mellom - 5,5 og -6,5 mill. USD. Til sammenligning hadde Funcom inntekter på 1,6 mill USD i Q1. Vi vet at Funcom har mottatt maks 20% av bokssalget og at det kun var få dager av juni som kunne gi inntekter på månedsavgiften. Det sier seg selv at det da er sterkt å 7-doble inntekten i forhold til Q1.

Vi vet med andre ord at det kommer til å bli røde tall for Q2 og at de skal overraske med å være enda rødere enn -6,5 mill USD for å være stygge. Et driftsresultat på for eksempel -5,0 mill USD er faktisk en positiv overraskelse.

Link til meldingen: http://www.funcom.com/funcom/frontend/files/CONTENT/080630_Funcom%20Update.pdf

Veien videre
Det er guidingen videre og tall på abonnerende spillere og frafall som kan sette fart i aksjen. Pengene ligger i månedsinntektene ikke salget av boksene.

Jeg tror mange gjør feilvurderinger av gjenværende spillermasse av følgende grunner:

 Mange kunder valgte å forskuddsbetale AOC i 3 eller 6 måneder ved innlogging. Hvis 50 % valgte 3 eller 6 måneders forskuddsbetaling ved innlogging skal det være minimum 350.000 betalende spillere nå (700.000 x 50%). Hold et øye med kontantbeholdningen og gjeld til kunder ved Q2 rapporten - kan gi en pekepinne om forskuddsbetalinger.
 Gj.sn. alder for spillere er over 30 år og må forventes å være i arbeid. Kr. 75 pr måned er ikke en stor utgift for denne gruppen. Gj.sn. brukeren har ikke tid til å være hardcore gamer og bruker heller ikke så mye tid i spillet eller på forumene for å klage.
 Det er mindretallet av kundene som lager støy og hauser opp de negative sidene med AOC. Flertallet betaler, spiller og er fornøyd med å ha en god underholdning til en lav månedspris. Flertallet gidder heller ikke å stoppe autotrekket fra kontoen når de er på ferie eller ikke spiller så mye i en måned.
 Det er fullt ut mulig å betale for to spill pr. måned (finansieres ved å gå ned fra 2 Cola i uka til 1).


Det at Funcom er stille

Mange argumentere med at Funcom er stille som et argument om at de ikke er uenig i at selskapet er priset til ca. 150.000 brukere.

Funcom skriver følgende i sine årsrapporter:

SILENT PERIOD
For a period of four weeks prior to the publication og each interim quarterly report, Funcom will minimise its contact with investments analysts, investors and journalists. This policy has been adopted to minimise the risk of any unequal treatment of different parties in the market.

15.07.08 gikk Funcom inn i sin stille periode og har derfor ikke kommentert kursfallet under kr 30 (aksjen closet under kr. 30,- 08.07.08).
Corinthian
15.08.2008 09:07
#5632

Endre
Antall betalende kunder der hvor jeg trodde eller rett under. Inkludert ikke-betalende har de 410.000 kunder. Disse tallene burde vært ute for lenge siden, noen har visst om dette.
Narsaq
15.08.2008 10:23
#48

Endre
Tænk sig at kursen falder på disse tal, i minne øjne burde vi stige op imod de 24-25 nok på dem.
yield
15.08.2008 10:33
#242

Endre
Tallene fra Funcom i dag er helt OK. De har sendt ut til forhandlere 1,2 mill spill og har 800.000 solgte spill ut i fra disse kriteriene:

> Kunden har kjøpt en spillpakke
> Kunden har logget seg på og lagt igjen betalingsinformasjon i Funcom sin database

415.000 registrerte kunder som enten er betalende eller i sin gratismåned er også bra tall. Tar vi utgangspunkt i at det er solgt 100.000 spill etter Funcom sine kriterier fra 30.06.08 til 15.08.08 er det solgt i snitt 66.000 spill pr. hele måned. Det betyr at anall spillere som er i gratisperioden er 66.000 (de som har kjøpt spillet etter 15.07.08). Det betyr at det med stor sikkerhet er 350.000 betalende spillere. Dette alene burde prise Funcom til kr. 35 - 36 pr. aksje ved PE 12 og 50% kostnader.

Hva kan vi forvente videre fremover.
Funcom guider forsiktig med 16 - 20 mill USD for 3. kvartal. Dette tilsvarer 400.000 - 500.000 betalende spillere i snitt.

Vi vet at salget i sommermånedene for slike spill er svakt. Når i tillegg Funcom har fått så mye juling på ulike forum og i pressen er det klart at salget måtte bli ekstra svakt. Funcom legger nå æren sin i å gjøre AOC enda bedre og dette vil nok øke salget.

Hvis vi sier at normalsalg er 150.000 spill pr. måned fra høsten av og at 30% av de som kjøper spillet faller fra første 30 dager og at 15% av gamle spillere faller fra etterhvert kan følgende oversikt settes opp (forutsetter PE = 12):

sept (150.000 x 70%) + (350.000 x85%) = 402.500 eller kurs kr 41,20
okt (150.000 x 70%) + (402.500 x85%) = 447.126 eller kurs kr 45,70
nov (150.000 x 70%) + (447.126 x85%) = 485.058 eller kurs kr 49,60
des (150.000 x 70%) + (485.058 x85%) = 517.302 eller kurs kr 52,90

Dette viser at selv med forsiktige salgsanslag vil Funcom klatre videre og gi god avkastning for aksjonærene.

Paradox
Den virkelige store vinneren er imidlertid Paradox Entertainment som sitter med rettighetene på merkevaren "Conan". Paradox skal ha mellom 7% og 12% av Funcom sin omsetning på AOC. Det betyr at vi allerede nå vet at Paradox vil motta ca. 37 mill SEK pr. år (ved 350.000 spillere pr. år og 10% royalties). Omsetningen for hele 2007 var til sammenligning 13,5 mill SEK. Gitt samme kostnadsnivå som 2007 for 2008 og en økning i inntektene på 37 mill SEK prises nå Paradox til en PE på 7. Når Funcom har 500.000 betalende spillere vil Paradox prises til en PE på 4,8 - gitt samme forutsetninger.

Konklusjon:

Funcom er kraftig underpriset nå - Paradox er hinnsides underpriset nå.
Mort1
15.08.2008 10:35
#6392

Endre
Synes tallene var ok. Guiding også bra. Merkelige kursutslag nå. Det er vel en brukbar kjøpsanledning for de som har troen.
NetromO
15.08.2008 11:18
#10805

Endre
Markedet ønsker antagelig å se churn ratio over noe tid før man tar beslutning om kjøp. Slik det ser ut nå så er det veldig mye negtivitet rundt frafall av spiller. Guilds intervjues og det snakkes om øde servere, og kjedelig innhold. Samtidig kommer konkurrentene utover høsten, med Warhammer og WoW utvidelser....

Utrolig vanskelig å spå noe om dette.

Jeg tror imidlertid Funcom er godt plassert i et marked (megatrend) som kanskje er det raskest voksende i verden.
Corinthian
15.08.2008 11:19
#5633

Endre
yield/mort1:
Tallene er ok. Men nysalget må kraftig opp dersom antall abonnenter skal øke fra dagens 350.000 betalende. 66.000 solgte per mnd er ikke nok til å holde dette tallet.

Det positive er at spillerne kommer tilbake etterhvert som spillet utvikler seg og når spillet blir "ferdig" kommer det en effekt med at både nye spillere kommer, og de som har hatt abonnement kommer tilbake. I Anarchy Online skjer det i gjennomsnitt 5 ganger ifølge FUNCOM i dag. Spillet er noe uferdig nå men har masse potensiale og FUNCOM har rykte på seg etter AO til å være flinke til å komme med tillegg.

Så jeg tror på en nedgang i spillere en stund til, og deretter opptur.
javelda
15.08.2008 13:45
#3144

Endre
Yield
Hvor har du det i fra at Funcom har fått så mye juling på ulike forum og i pressen er det klart at salget måtte bli ekstra svakt.
Dellamorte
15.08.2008 14:33
#39

Endre
I dag gikk jeg inn i FUNCOM på nytt (16,3). Jeg har vært ute av aksjen helt siden den stod rundt 50 kr, men nå ser jeg absolutt gevinstmuligheter igjen. Det jeg forventer vil skje fremover er at venturefondene som sitter med flesteparten av aksjene i FUNCOM nå vil begynne å lete etter en strategisk kjøper, og jeg forventer egentlig at FUNCOM i løpet av noen måneder vil bli kjøpt opp. Den mest aktuelle kjøperen slik jeg ser det er Ubisoft, men også andre selskap som SCI/Eidos, Electronic Arts, ActivisionBlizzard, og til og med Microsoft, kan være realistiske friere. Trekker vi fra cash er FUNCOM kun verdsatt til ca $120 millioner (US dollar), og jeg regner det som sannsynlig at en strategisk kjøper vil være interessert i å betale minst $200 MUSD for kompetansen som FUNCOM besitter - muligens enda mer.

Endret 15.08.2008 14:33 av Dellamorte
yield
15.08.2008 14:35
#243

Endre
Det er vel det generelle inntrykket som har vært herskende på både aksje- og gameforumer at AOC har mistet svært mange brukere pga. dårlig content på høye levels. Mitt inntrykk er at det har blitt et poeng for en del hardcore gamere å understreke sitt poeng med "nå slutter jeg" - "ja, jeg også".

Funcom på sin side jobber knallhardt for å forbedre innhold og spillopplevelse. Jeg tror vi kommer til å se "nå begynner jeg igjen" - "ja, jeg også"-effekten i løpet av høsten. I tillegg til migrering av tidligere kunder kommer nysalget.
windows22
15.08.2008 17:00
#620

Endre
15/08-2008 16:45:44: (FUNCOM) MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

Arminius AS, has on 15 August 2008 sold 400,000
shares in Funcom N.V. at NOK 17.2824 per share.
Arminius AS, is wholly owned by Mr. Trond Aas, the
CEO and Managing Director of Funcom N.V. Arminius
AS sells the shares in Funcom primarily to cover
Mr. Aas` acquisition costs of the shares as well as
accumulated wealth tax costs of the past six years
as a result of the holdings in Funcom. Mr. Aas and
Arminius AS have over the course of those 6 years
not sold any shares in the Company. The sale
represents 18,7% of his outstanding shares and
exercisable options.

After the transaction, Arminius AS and Mr. Aas own
a total of 1.187.825 shares, corresponding to 2.25%
of the outstanding shares in the company and
552.500 options in Funcom. Mr. Aas and Arminius do
not plan further share sales over the coming 12
months, except potentially to cover tax costs
related to options exercised during that period.

For further information, please contact;

Olav Sandnes
CFO Funcom
Telephone: +4792225540
Dellamorte
15.08.2008 17:36
#40

Endre
Synd han ikke fikk bedre betalt når han først måtte selge... Nå vet vi hvem som stod bak Pareto-salgene i hvert fall.
ramush
16.08.2008 15:46
#4090

Endre
aksjen snart under 10
Dellamorte
17.08.2008 11:09
#41

Endre
Trond Aas har vel egentlig opptrådt svært ryddig ifm dette nedsalget. Han har nok hatt planer om å selge seg ned over lang tid, men han har unngått å selge i perioden rundt lansering for å ikke svekke sentimentet rundt Age of Conan. Når han nå først selger, gjør han det samtidig som selskapet kommer med guiding, noe de forøvrig har gitt uttrykk for at de til vanlig ikke vil gjøre. Dermed burde vi unngå spekulasjoner om at han selger på hemmeligholdt innsideinfo.

Endret 17.08.2008 11:10 av Dellamorte
Bruce Wayne
18.08.2008 17:40
#8179

Endre
Fra Hegnars børskommentar:

"Funcom har blitt fullstendig slaktet den siste tiden på Oslo Børs. Funcom-aksjen endte ned 9,51 prosent til 14,75 kroner. Laveste notering var på elendige 13,6 kroner, et prosentfall fra toppen på 74 prosent.

- Vi har tatt kursmålet ned til 15 kroner, men vi ser ikke hva som skal snu den negative interessetrenden for spillet, spesielt da med tanke på lanseringen av Warhammer Online og Expansionpacken til World of Warcarft, begge i 2008, sier Fredrik Thoresen i DnB NOR Markets til HegnarOnline i dag. Les mer om analysen av Funcom, og utsiktene fremover her."
Bruce Wayne
18.08.2008 17:43
#8180

Endre
DnB NOR Markets kutter Funcom kraftig
Funcom skuffet markedet kraftig sist uke, og med dagens fall har 2 milliarder kroner i markedsverdi forduftet. DnB NOR Markets mener flere spillere skal falle fra.
Artikkel av: Sverre Rørvik Nilsen (HegnarOnline - 18.8.08 11:22)


Mens Arctic Securities spådde kursen opp til 100 kroner, så var det ikke alle analytikere som heiv seg på Conan-bølgen.

Meglerhuset Arctic Securities trodde Funcom klarer å få på plass 735.000 abonnenter i gjennomsnitt på «Age of Conan» i 2009. Analytikeren mente foreløpig at antall spillere vil toppe seg i 2010 med 800.000 abonnenter, og satt et kursmål på 100 kroner i juni.

Fredrik Thoresen i DnB NOR Markets har stått fast på sitt lave kursmål på aksjen, og etter mye verbal juling i vår, trakk han til sist det lengste strået.
- Det er ingen tvil om at lanseringen av Age of Conan har vært en suksess, både med tanke på det tekniske og den interessen selskapet klarte å generere i både nasjonal og internasjonal presse. Tross den foreløpige suksessen, mener vi at aksjekursen har løpt fra selskapet, og vi finner det vanskelig å forsvare dagens prising gitt den informasjonen som er tilgjengelig i markedet, sa Thoresen i juni.

Funcom-kursen toppet seg på 54 kroner, og verdtsatte da selskapet til 2,8 milliarder kroner. Turen ned har vært meget stygg, og verdier for 2 milliarder kroner er borte. Selskapet har et markedsverdi på 720 millioner kroner med gjeldende kurs.

- Vi har tatt kursmålet ned til 15 kroner, men vi ser ikke hva som skal snu den negative interessetrenden for spillet, spesielt da med tanke på lanseringen av Warhammer Online og Expansionpacken til World of Warcarft, begge i 2008, sier Fredrik Thoresen til HegnarOnline i dag.

DnB NOR Markets har hatt kursmål på 25 kroner over en lang periode, og holder på selg-anbefalingen.

Thoresen påpeker at Funcom-spillere har nomadetendenser, og spår at de skal skal videre til Warhammer, så tilbake til World of Warcraft.

Age of Conan har nå 415.000 spillere, og DnB NOR Markets mener at selskapet har 350.000 av spillerne er betalende.

Dette er også på linje med guiding til selskapet, som er en spillebase på mellom 240.000 og 330.000 spillere.

Arctic Securities har også kuttet sitt kursmål - nå til 25 kroner, som var DnB NOR Markets' kursmål over lang tid. Aksjen omsettes for 14,30 kroner i skrivende stund.
Dellamorte
18.08.2008 17:58
#42

Endre
Interessen rundt denne aksjen virker ikke å være helt på topp lenger, og det forstår jeg jo egentlig veldig godt. Men det er ingen grunn til å gi opp håpet helt enda. Funcom jobber fremdeles beinhardt med å forbedre spillet, og spillet vil naturligvis bare bli bedre og bedre i tiden som kommer. Når FUNCOM føler at spillet er tilstrekkelig pusset på vil de åpne opp for "free trials" som vanligvis innebærer at man kan spille 5-10 dager gratis, for deretter å velge om man ønsker å abonnere videre. Dette er et av virkemidlene som har vært med på å drive World of Warcraft til topps. Asia-lansering står også for tur, og innen den tid vil sannsynligvis AoC være perfeksjonert og med langt mer innhold. Asia-lanseringen bør derfor gå veldig "smooth".

Samtidig er det svært mange spillere som vil returnere til AoC når ryktet begynner å spre seg om at spillet er i bedre stand. Age of Conan vil tross alt være det grafisk mest avanserte MMORPG-spillet i lang tid fremover (sannsynligvis flere år), og det har plassert seg i sin egen nisje takket være kampsystemet og den voksne målgruppen. Jeg er helt overbevist om at den negative trenden i abonnenentmassen vil snu på litt sikt, og jeg tror fortsatt spillet kan bli en stor suksess. Det er vel unødvendig å minne folk på hvor mye kritikk som var rettet mot WoW i månedene etter lansering, og også her opplevde man et kraftig fall i abonnentmassen kort tid etter lansering.

Parallelt med at AoC vil utvikle seg i riktig retning, vil vi stadig nærme oss lanseringen av Secret World, et spill som sannsynligvis vil kunne nå ut til en bredere målgruppe, og som er svært ulikt de MMORPG-spillene som er på markedet eller planlagt lansert de neste årene.

Det er nå man kan gjøre gode penger på FUNCOM. Så snart AoC har ristet av seg barnesykdommene vil suksesshistorien starte på ordentlig.

Endret 18.08.2008 18:14 av Dellamorte
tattooha
21.08.2008 09:09
#5

Endre
Ser innsiderne selger seg ut. Riktignok en liten post som gikk i går. Er det lys i enden av tunnellen eller er det lykta fra toget som kommer oss i møte? Er usikker, jeg. Har en liten post på 8000 aksjer. Bør jeg tømme og rømme?
Mort1
21.08.2008 10:54
#6423

Endre
Innsiderne selger seg ut?

Det er vel CEO som har solgt 25% av beholdningen sin for å ha penger til skatt?

Tror aksjen er billig under 15 kr.
tattooha
21.08.2008 11:08
#7

Endre
MANDATORY NOTIFICATION OF TRADE

14:41
Jan Inge Torgersen, a controller and primary
insider is leaving the Company. In that relation he
has sold 14.000 shares at an average price of NOK
14,01 totalling 196.140 NOK.

After this transactiom Mr. Torgersen does not have
shares or options in the Company.

For further enquiries:
Olav Sandnes, CFO Funcom N.V.
E-mail: olav.sandnes@funcom.com
Phone: +47 92225540

Håper og tror du har rett i at aksjen er billig nå. Var jo derfor jeg kjøpte :)


NetromO
21.08.2008 13:19
#10810

Endre
Fyttikatta som det selges Funcom aksjer. MCAP nå nede i NOK 670 mill. Lukter billigsalg, men tør liksom ikke trykke på kjøpsknappen....

Tror det blir tøft å holde på spillerne når WOW og Warhammer Online skal markedsføres massivt utover høsten.....
Atomics
21.08.2008 21:46
#24

Endre
"State of the Game" intervju av TenTonHammer

Anbefales for seriøse investorer.

Endret 21.08.2008 22:04 av Atomics
ramush
21.08.2008 22:21
#4095

Endre
desverre nesten alle spillere har rømt fra Conan pga spillet ble for kjedeligt

tror Conan barbaren går en lansom død i vente.



Mort1
21.08.2008 22:25
#6430

Endre
Utrolig informative og nyttige innlegg fra ramush. Hvilken kapasitet denne karen er på fora.
ramush
21.08.2008 22:36
#4096

Endre
ja ja ramush solgte med litten tapp på 42
i steden å være med dene gigantiske papir tapet som deg fra 50 til 12.13 he he

ja hva mener du med kapasitet gjøken.
Corinthian
26.08.2008 01:26
#5636

Endre
På grensen til useriøst fra Hegnar i dag. Kanskje litt over grensen. Beviser spillerflukt. Det sier nok heller lite om spillerflukt, men som jeg skrev da trenden gikk opp så fører interesse til salg. Og nyhetsverdien til AoC ser ut til å ha forsvunnet.

Jeg har nå spillt en del som research og mener spillet er veldig lovende og dets viktigste problem er at det er gitt ut før det var ferdig nok. Nå begynner flere brikker å falle på plass og det blir bedre annenhver uke. Skal skrive litt mer om styrker og svakheter en annen gang :-)
Dellamorte
26.08.2008 11:11
#45

Endre
400.000 spillere i «Age of Conan»
Funcom bekrefter at de har 400.000 aktive spillere i rollespillet «Age of Conan».
Av Lars Wærstad 26.08.08 10:52, ny 26.08.08 10:54

- Vi har over 400.000 aktive spillere i «Age of Conan», bekrefter produktsjef Erling Ellingsen overfor den tyske nettsiden Onlinewelten.com.

Les hele artikkelen her
Mort1
26.08.2008 14:17
#6433

Endre
Jeg mener useriøse kommentarer som dette:

"desverre nesten alle spillere har rømt fra Conan pga spillet ble for kjedeligt

tror Conan barbaren går en lansom død i vente."

ramush, du fremstår som en klovn. Om innleggene dine er ironiske, så skal du ha for at du fremstår komisk iallefall.. :-)
Dividenten
26.08.2008 14:32
#11955

Endre
Useriøst, eller ikke.

Jeg er enig med Ramush.

Har aldri i historien hørt om et spill som har "tatt seg inn".

Se bare på GTA IV, et monsterspill - og ikke engang det dugde for den dagens sinnsykt kresne spiller.

Mange gikk faktisk tilbake å spilte GTA III...

Og med nyhetene som er i vente for andre on-line spill utover høsten er jeg redd ramush har rett,:"tror Conan barbaren går en langsom død i vente."
Corinthian
27.08.2008 15:20
#5637

Endre
Forskjellen på et konsollspill og et PC-spill, og spesielt et MMO-spill er at sistnevnte kontinuerlig oppdateres. Sånn sett er det større sjanse for AoC å hente seg inn enn det er for konsollspill etter release. Forøvrig trenger ikke AoC å ta seg inn med tanke på antall spillere. Alt som trengs er at de holder på de spillerne de har i dag og det vil være en suksess. Det er imidlertid fremdeles ting som tyder på at antall spillere går ned, ikke opp, og inntil den trenden ser ut til å snu er jeg ute.

Markedsføringen i forkant av spillet var en suksess, men etter release viser det seg at en del av markedsføringen var ren løgn. De snakket mye om ting som om de var i spillet, selv om de visste at disse tingene enten ikke virket eller kom til å bli lansert på et senere tidspunkt. I stedet for å innta en ydmyk holdning har de kjørt på og kjørt på og fortalt alle hvor fantastisk alt er både ovenfor spillere og investorer. Først i siste intervju på spillemessen i Tyskland har jeg sett en liten antydning til innrømmelser, tre måneder for sent etter min mening. Men forhåpentligvis har de innsett at det ikke nytter å bløffe når motstanderen ser alle kortene dine.

Jeg tipper at å lansere spillet i tilstanden det var ved release var en beslutning som er tatt over utviklernes hoder og at det har ført til mye frustrasjon. Noen har sikkert villet ha et forsprang på Warhammer Online og utvidelsen av WoW. Deretter har planen vært å gjøre spillet "ferdig" før Asia-releasen. Det siste er i ferd med å skje. Spillerne klager over at de ikke har noe å gjøre på topp level, mens det kommer stadige oppdateringer av innhold for lavere levels. Spillet er etter min mening i ferd med å gjøres ferdig fra bunn av. Og så holder de samtidig med å implementere en del av verden som kun har en birolle i Conans opprinnelige verden, men som inneholder et folk med asiatisk utseende. Dette er en kommersiell tilpassing, og når alt dette er ferdig blir spillet lansert i Asia. Jeg tror ikke de kommer til å gjøre feilen at denne pakken blir lansert for tidlig, så når den er ferdig er spillet "lanseringsklart". Først da vil vi se hvordan spillet står seg.

Jeg er ennå av oppfatning av spillet har potensiale, men på grunn av hva jeg oppfatter som en rekke løgner fra FUNCOM vil jeg fremdeles være forsiktig med pengene mine.
tattooha
29.08.2008 10:36
#13

Endre
Aksjen har løftet seg relativt sterkt de siste to dagene. Noen som vet noe?
Jørn O
29.08.2008 10:49
#2013

Endre
Høsten er alltid bedre for spillselskaper enn sommersesongen.
BareTom
10.09.2008 15:40
#3

Endre
Har lagt en SWAT-analyse av Age Of Conan/FunCom.


Del1:


Styrker:
Det virker som ledelsen har fokusert på en Point-Of-Difference strategi med dette spillet. Kampsystemet i Age Of Conan er unikt og involverer spillerene i større grad enn hva som er vanligt innenfor dette markedet. På den grafiske siden er spillet det mest avanserte MMO spillet på markedet.

PVP-systemet slik jeg har fostått handler om at guildene slåss om byer, noe som virker spennende. Jeg må innrømme at jeg ikke vet så mye om andre PVP-systemer men jeg slik jeg har forstått er det ett unikt PVP-system. Korriger meg om dette er feil, så skal jeg endre dette. Systemet skulle også i utgangspunktet støtte 300 spillere, hvor det er 150 på hvert lag. I World of Warcraft er det kun 80 spillere som kan slåss samtidig.

Med Age Of Conan fokuserer FunCom på ett voksent publikum, noe som gjør det lettere å lage ett produkt som appellerer mer til kunden, fordi det er mindre preferanser og grenser å forholde seg til. Dermed kan de fokusere mer på stemningen ettersom de lager ett spill som ikke fokuserer på å appellere til alle.

Bare for å gi ett eksempel kan de fokusere mer på brutaliteten i slåsskamper enn Blizzard kan gjøre, fordi de trenger ikke å ta hensyn til yngre spillere. De kan også øke kompleksiteten på oppdragene ettersom segmentet de retter seg mot har ett mye mer utviklet tankesett.


Svakheter:
Problemene med Age Of Conan er at PVP-systemet var ikke klart med lanseringen og at sytemet oppleves som mangelfullt pr dag. Ledelsen oppfattes som upålitelige ettersom de hele tiden lover en utgivelsedato, og kommer etterpå med en utsettelse. Dette vil jeg si er et stort problem som har innvirkning på FunComs aksjekurs.

Spillet har også manglende oppdrag for karakterer som er på en høyere level, noe som øker frustrasjonen blant spillerene. Kundeservicen ble også karaktirisert som dårlig når spillet ble lansert, vet ikke hvordan det er nå, men det virker naturlig at det er mindre pågang blant spillerene og at kundebehandlerene kan gjør en bedre jobb i dag.

Det har også dukket opp meldinger om at ansatte har blitt tvunget til ubetalt overtid, noe som signaliserer en grådig ledelse med fokus på kortsiktig gevinst.


Muligheter:
De bør satse på økt kundelojalitet. Dette vil påløpe større kostander i dag, men fornøyde kunder er ofte lojale kunder. Ettersom det er abonnementet som er hoved inntekten til FunCom, sier det seg selv at det de burde ønske å oppnå kundelojalitet.

For å øke kundelojaliteten bør de minimere kommunikasjonsgapene i selskapet, slik at kundene ikke føler seg lurt ettersom ledelsens mål aldri oppnåes. Ledelsen bure kommunisere klarere med utviklerene og kundene, slik at de ikke blir oppfattet som upålitelige. Det nytter ikke med ett godt produkt når verken kunden eller aksjonærene ikke tror på det.

PVP-systemet skal igjennom en kraftig oppdatering, men har blitt utsatt gjentatte ganger. Etter hva jeg har hørt kan man forvente denne oppdateringen i løpet av noen uker, sammen med en nye oppdrag.

De har allerede gitt utrykk for å satse på en markedsspredning ved å lansere spillet til konsoll og i Asia, og en utvidelsepakke på lengre sikt. Tror det vil bli spennende å se hvordan Asia reagerer på utgivelsen, MMO er stort marked der borte. En konsoll utgivelse er også spennende ettersom det er veldig få MMO De har også lansert spillet på steam for en liten stund siden, som er blant de største nedlastingsportalene for dataspill.

Endret 10.09.2008 15:45 av BareTom
BareTom
10.09.2008 15:41
#4

Endre
Del:2

Trusslene:
Warhammer blir sett på som blant de største trussler i dag mot Age Of Conan. De som har litt markedsinnsikt vet at mange av utgivelsene innenfor sjangeren har problemer i begynnelsen ved at de fokuserer på utgivelsedatoen fremfor å gjennomføre det de har lovet. Warhammer har allerede fått store problemer, men om de klarer å innfri løftene bedre enn Age Of Conan kan de være en seriøs trussel for Age Of Conan. På en annen måte fokuserer Warhammer på et liggnende kampsystem som de fleste andre MMO-lanseringer har, noe som signaliserer at de fokuser på en Point-Of-Parity strategi. Dette igjen kan minimere Warhammer som en trussel. World Of Warcraft lanserer også en utvidelsepakke som også kan være en seriøs trussel mot Age Of Conan.

Kansje den beste strategien for FunCom for å minimere trusslene er å sette de andre prosjektene på hold helt til hjulene til Age Of Conan har begynt å snurre. Ettersom de tilbyr ett produkt som er mer intensivt enn konkurrentene er det en mulighet for at kundene oppfatter en overgang til konkurrentene som ett tilbakesteg.

Hvis man ser på trusselbildet i henhold til eksterne makrosignaler virker det som at vi er på en vei mot en nedgangskonjunktur. Dette kan påvirke MMO-segmentet negativt ettersom det er en forretningsmodell som er forbundet med høye kostnader. Vi vil muligens se at folk jobber mer overtid og får seg ekstrajobber for å få hjulene til å gå rundt i husholdningen, noe som er en trussel for MMO-sjangeren fordi det er en modell som krever mye tid og penger.

Endret 10.09.2008 15:43 av BareTom
Bruce Wayne
11.09.2008 20:12
#8288

Endre
Conan slått av kabal
DnB Nor Markets nedjusterer sitt kursmål på Funcom fra 15 kroner til 10 kroner aksjen i den oppdaterte analysen på selskapet.
Atomics
11.09.2008 21:07
#25

Endre
Video Intervju fra GC08

Denne var langt mer interessant enn jeg først trodde, og treffer svært godt på situasjonen.
ArAu
16.09.2008 07:19
#920

Endre
Avsluttet abonnementet mitt i helga, nå er det Warhammer som gjelder :)
Corinthian
17.09.2008 09:14
#5683

Endre
Gaute Godager ute av leken. Ikke veldig overraskende, hadde ventet at dette skulle skjedd for lenge siden.
BareTom
17.09.2008 10:47
#5

Endre
Gaute blir byttet ut med Craig Morrison, virker som kundene reagerer veldig positivt på denne meldingen.


Link

Endret 17.09.2008 10:49 av BareTom
Hufsetufs
17.09.2008 17:32
#8

Endre
Craig Morrison og den nye patchen ser ut til å få ein strålande mottaking på foruma. Kanskje verdt å ta nokon lodd her. .
Bruce Wayne
24.09.2008 20:19
#8329

Endre
Er alt håp borte nå?
Mort1
24.09.2008 20:33
#6538

Endre
Tror det er greie kjøpsnivåer her.. Markedet ser selvsagt ingen lysning når kursen er i bunn.
ramush
24.09.2008 20:36
#4110

Endre
tror Conan er ute for alltid
spillet ble kjedeligt og heile grupen øver dene prosjektet bør ta haten og gå
Funcom må finne noe annet hvis de skal fortsete videre
desverre
Utmothavet
25.09.2008 16:26
#10114

Endre
Hvor kommer bunnen ?
Tror på rekyl i denne - bakgrunn til dette er det sterke fallet siste dagene.
- og mulig inndekning...
ramush
25.09.2008 21:47
#4111

Endre
sel er ikke mer verd en cash beholding ikke 1 øre mer
sel lagger og selger noe folk ikke vil ha
tror cash beholding er 3til 4 kr aksjen.....


er glad jeg solgte med litten tap på 42
2601
10.10.2008 15:43
#1

Endre
Har aldri hatt noen tro på conan, og er ikke overrasket over at aksjen har trynet som den har etter release. Likevel, tror det neste prosjektet deres "Secret World" - med forespeilet slippdato en gang i 2009 - har betydelig større potensiale. Er det en idé å gå inn på dagens nivå med hensikt å vente på deres neste hest?

(At de klarer å overholde release i 2009 er jo ikke akkurat noe man bør satse skinnet sitt på, men kan hende får de ræva litt i gir hvis de fortsetter å ikke tjene noe som helst på conan. Jeg mener, de ansetter jo folk til det nye prosjektet i monn...)
NetromO
10.10.2008 16:17
#10819

Endre
Spørsmålet er vel om det trengs likviditetstiførsel i løpet av 2009...?
truls
22.10.2008 10:52
#7329

Endre
vurderte bunnfiske her, men avstår.

csb pøste ut store volumer her på fallende kurs i går, og fortsetter nedsalgene i dag.

noen utenlandske banker elller fond som selger? noen som i tilfelle vet hvor mange aksjer de har?
anton123
24.11.2008 22:54
#7

Endre
Funcom Confirms U.S. Layoffs
ramush
24.11.2008 22:57
#4194

Endre
dene her er ikke verd cash beholdingen under null
anton123
24.11.2008 22:59
#9

Endre
er bare redd at løper er kjørt for FC, men sitter seffers langsiktig..lenge tror jeg.
Corinthian
24.11.2008 23:20
#5721

Endre
Jeg har sånn smått begynt å kikke på selskapet igjen.

Jeg abonnerer fortsatt på spillet og de har fått fikset en del av feilene. Spillet skulle aldri vært gitt ut da det ble gitt ut og etter min mening burde både ledelsen og styret tatt hatten og gått. Makan til voldtekt av aksjonærer og kunder har jeg sjelden sett, selv om det finnes et par andre eksempler på børsen de siste år.

Siden man ikke kan stole på noe informasjon fra selskapet har jeg fulgt med på forumet deres. Det er selvfølgelig mye færre klager nå siden nesten alle har sluttet, men av de som er igjen så er det en viss positiv tone til endringene som har kommet etter den nye game diretor tok over. Dette er endringer som var planlagt uansett så jeg antar at det neppe er hans skyld at det går bedre nå. For meg var spillet uspillbart etter level 20. Det kræsjet 5-10 ganger per time, noe som gjorde det uholdbart spesielt i gruppespill. Dette er i en stor grad fikset. Mange andre stabilitetsproblemer er også fikset. Og Ymirs Pass og PvP-systemet ser ut til å ha blitt godt mottatt.

Jeg har kun meg selv å takke hvis jeg taper penger her siden jeg nå er 100% klar over hvilke forbanna løgnere som driver selskapet jeg investerer i. Det skulle ikke forundre meg at setningen fra Q3 om at selskapet ikke trenger penger i 2009 i god gammel Funcomstil betyr selskapet trenger penger i 2009. Uansett tar jeg en liten sjanse på et lite positivt løft nå på vinteren.

2601:
The Secret World kommer ikke ut på flere år enda. Det var ikke planlagt for 2009 i utgangspunktet og uansett hva tidspunkt det var planlagt for så blir det utsatt i langt tid på grunn av at alle ressursene går med til å gjøre AoC ferdig.
Tohy
12.12.2008 13:46
#1

Endre
FC klarer seg. Gi dem litt tid så blir dette veldig bra.

Visst det som Trond Aas sier i intervjuet hos gamesindustry stemmer nogenlunde så ser det lyst ut.

http://www.gamesindustry.biz/articles/funcom-s-trond-arne-aas
Jørn O
05.01.2009 01:03
#2159

Endre
Her har jeg ikke fulgt med i det siste. Tok et surt tap i høst, og har deretter skydd Funcom. Var nettopp innom nettsiden til spillet, og så at det nå opereres med 12 ulike spillerklasser. Ved launch mener jeg at det bare var fire klasser, så noe har åpenbart skjedd.
Mye av kritikken i sommer gikk ut på at klassene var for dårlig balansert mot hverandre. Noen her som vet om dette er justert eller forandret på senere i høst?

Hvis spillet har blitt forbedret på vesentlige områder og fått utvidelser, tror jeg at en del frafalte spillere kan søke tilbake. Teknologisk jobber tiden for AoC, i og med at brukerne hele tiden får bedre gamermaskiner og økt båndbredde.

Jeg blir ikke overrasket dersom Funcom blir en av de store rekylene i vinter.
anton123
05.01.2009 23:37
#46

Endre
The readers of Voodoo Extreme have spoken, and Age of Conan has won their Massively Multiplayer Game of the Year for 2008. And according to Funcom, Age of Conan was also runner-up for the 2008 Game of the Year Winner, which went to Fallout 3.
You can check out the full list of awards here. In other MMO-related news, World of Wacraft: Wrath of the Lich King won Expansion Pack of the Year.

So what do you think about the results? Was Age of Conan the MMO of the year?

http://www.allakhazam.com/story.html?story=16516

artig for FC

--
Btw Fallout 3 anbefales, ikke ofte det spilles lengre men etter å ha rundet 1 og 2 måtte oxo v3 til pers.

Endret 05.01.2009 23:38 av anton123
Silbermann
15.02.2009 12:00
#816

Endre
Jeg har i vinter kjøpt meg inn i Funcom igjen, etter sist å ha solgt meg ut i mai. Jeg har fulgt Funcom siden de kom på børs i 2006, og min erfaring er at stemningen rundt aksjen skifter mellom skuffelse, hype, skuffelse og hype.

Nå er kursen definitivt på "skuffelse", og vel så det. Selskapet er priset under kontantbeholdningen sin. Dagens kurs litt under 4 kroner tilsvarer omtrent 200 mill. kroner, mens kontantbeholdningen pr. 3. kvartal var 35 mill. USD, som omtrent tilsvarer 230 mill. kroner.

Vi må også ta med at Funcom, i motsetning til f.eks. mange av offshoreaksjene som har falt mye, ikke har langsiktig gjeld av betydning. Enterprise-verdien av Funcom er derfor omtrent den samme som markedsverdien (200 mill + ca. 0 gjeld). For de fleste andre selskapene på børsen er enterprise-verdien mye høyere enn markedsverdien (markedsverdi + STOR gjeld).

Funcom fremstår derfor nå som lavere priset enn det aller meste på børsen. Dette er imidlertid med GOD grunn.

1. Som Corinthian er inne på i inne på er det minimal tillit til ledelsen i selskapet.
2. Age of Conan ble ett av de mestselgende PC-spillene i 2008, men mistet de aller fleste abonnementene på rekordtid.
3. Dette falt sammen med det værste børsfallet siden 30-tallet.
4. Mange uerfarne spekulanter hadde kjøpt seg inn, og måtte vettskremt selge seg ut etterhvert som kursen raste.

Er det så håp om at kursen stiger igjen, og sågar kanskje komme tilbake i "hype"-modus? Mer om det nedenfor.
Silbermann
15.02.2009 12:20
#817

Endre
Jeg ser for meg tre mulige scenarier for selskapet og kursutviklingen videre:

1. Antallet spillere i Age of Conan er for lavt til at selskapet går med positiv kontantstrøm. Kontantbeholdningen på 230 mill. kroner blir langsomt redusert, og selskapet må etterhvert hente inn mer egenkapital på lav kurs.

Jeg mener dette scenariet i stor grad er priset inn i dagens kurs. Dette scenariet så også for meg ut som nokså realistisk, slik tilstanden var i november. Da anslår jeg at antallet spillere i Age of Conan var helt nede i 50-60 000.

Funcom går typisk nok ikke ut med spillertall så lenge de er dårlige. Det siste vi hørte fra dem var så vidt jeg husker i august, da de oppga at det var 400 000 spillere.

Det de fleste gjør er imidlertid å følge trenden på x-fire. X-fire gir en god indikasjon på om antallet spillere øker eller faller.

Det er imidlertid vanskelig å bruke x-fire til å anslå nivået. Det jeg imidlertid har endt opp med å gjøre, etter å ha sammenlignet med andre spill som LotRO, WAR og WoW, er å ta antallet spillere på en ukedag, gange med 100, og trekke fra 20 pst. Fortsatt veldig stor usikkerhet, men tror jeg da er i nærheten av spillermassen.
Silbermann
15.02.2009 13:10
#818

Endre
Neste scenario er dette:

2. Antallet spillere i Age of Conan er tilstrekkelig til at Funcom går med positiv kontantstrøm. Funcom kan lansere ekspansjonspakker og nye spill uten ny egenkapital, eventuelt de kan hente inn egenkapital på langt høyere aksjekurs enn i dag

Slik jeg ser det er dette scenariet nå i ferd med å bli mer sannsynlig. Age of Conan har åpenbart hatt en positiv trend siden november, og antallet spillere er nå høyere. Mitt anslag er at antallet nå er oppe i ca. 100 000.

De som har fulgt selskapet så et stemningsskifte rundt oktober/november, der f.eks. postene på diskusjonsidene skiftet fra svært negative innlegg til "good job" og "loving the game". Den viktigste årsaken til det var de fleste buggsene da var fjernet, og spillet fungerte omsider utmerket teknisk sett.

På x-fire har antallet spillere gått fra 60-700 på ukedager (fulgte ikke så godt med selv den gangen) til ca. 1 250 nå. Tror vi må tilbake til begynnelsen av oktober siden tallene sist var på det nivået.

Vi må huske på at AoC solgte omlag 1 mill. kopier etter lanseringen, og f.eks. var det 4. mest solgte PC-spillet i USA i 2008 Det gjør at det er svært mange potensielle spillere som kan komme til å vende tilbake til spillet.

Det er akkurat det som nå også skjer i en viss grad. Siden desember har det stadig dukket opp tråder på diskusjonsforaer av typen "I have resubbed". Her er et ferskt eksempel.

Slik jeg oppfatter det har Funcom planlagt en stor "win-back" kampanje. De venter imidlertid på å få langt inn et par nye pacher med innhold (den viktigste kommer neste uke), samt å få innført den sagaomsuste DX10-grafikket, som det f.eks. stod på omlaget til lanseringen at spillet hadde.

Når Funcom kjører i gang "win-back", f.eks. med et par uker gratis spilletid, tror jeg det fort kan resultere i flere 10 000-talls nye spillere.

Funcom lanseres også i disse dager i Polen og Russland. Spesielt Russland er et virkelig stort spillemarked. For å følge med spiller jeg AoC selv, og ser at det er relativt mange russere der. Vi har f.eks. "Red Army"-guildet, som ser ut til å elske å gå rundt å "ganke" / slakte ned andre spillere.

Jeg tror Funcom også vil kunne få noen 10 000-talls nye spillere fra Polen og Russland. Men vi må være obs på at inntektene pr. spiller er lavere i disse markedene. Slik jeg har oppfattet det er prisen pr. mnd. noe sånt som 1/3-del av det den er i vesten.

Så kommer mulige nye spillere fra Asia-lansering. Dette kan bli ganske stort. Lanseringen i vesten har allerede vist at "Conan" er noe som selger. Og i motsetning til sist, så har Funcom nå et spill som er ferdigutviklet og fungerer bra.

Funcom har allerede inngått avtale med et stort distribusjonsselskap i Sør-Korea, og slik jeg har oppfattet det vil den første ekspansjonspakken til AoC inkludere en nye asiatisk raske i spillet.

En slik ekspansjonspakke vil både kunne gi nye spillere i vesten og i Asia. Jeg har oppfattet det slk at målet er at ekspansjonspakken skal lanseres i Q4 i år, men dette tar jeg overhodet ikke for gitt.

Som konklusjon mener jeg det er håp om at Funcom nå er i ferd med å få nok spillere til å finansiere driften og utviklingen av nye spill. Et mulig tegn på dette er at selskapet nå igjen er i ferd med å tilsette nye personer, noe som kanskje indikerer at de selv føler de har kontroll på situasjonen.

Endret 15.02.2009 13:14 av Silbermann
Silbermann
15.02.2009 13:15
#819

Endre
Det man imidlertid bør følge nøye med på, er utviklingen i kontantbeholdningen i kvartalene fremover. Ved utgangen av Q3 var den som kjent på 35 mill. USD. Etter det har Funcom hatt et lavt antall spillere i Q4. Men samtidig har de fått innbetalt oppgjøret fra box-salget til Eidos i Q2. Når Funcom om et par uker legger frem Q4-tallene bør de derfor helst ikke ha redusert kontantbeholdningen noe særlig.
Silbermann
15.02.2009 13:50
#820

Endre
Siste scenario er dette:

3. Age of Conan blir et stort mmo-spill, og Funcom går med store overskudd

War of Warkraft er i dag det store mmo-spillet, og har vel noe sånt som 8-10 mill. spillere. Det er langt ned til de neste på listen, som vel er Warhammer Online, Lord of The rings Online m.m. som typisk ligger omkring 3-400 000 spillere.

Dersom Age of Conan nå har ca. 100 000 spillere, er det et mellomstort spill, med antakelig akkurat nok til å forsvare drift og videre utvikling.

Etter lanseringen ble det oppgitt at 800 000 hadde aktivet konto i Age of Conan. Det er nok en lang vei tilbake til det nivået. Men jeg mener heller ikke at det er nødvendig for at kursen skal kunne løfte seg betydelig over det den er i dag.

Man skal likevel ikke helt utelukke at spillet kan bli så stort igjen. Slik jeg vurderer det er Age of Conan nå sannsynligvis det beste mmo-spillet. Det er overlegent alle andre når det gjelder grafikk, lyd og musikk.

Spillmekanismen synes også å være bedre enn alle de andre. Age of Conan har som kjent aktivt kampsystem, fremfor alle de andre der jeg oppfatter det slik at det mer er slik at man trykker på en annen spiller, og så er det et slags veid "terningkastsystem" som avgjør hvem som vinner kampen.

Age of Conan har også "kollisjonsdeteksjon", som man skulle tro alle hadde. Men slik jeg oppfatter det er det f.eks. slik i WoW at man bare kan gå tvers igjennom andre spillere.

Når det gjelder innhold mangler AoC ennå litt. Det skal visstnok være bra innhold opp til at man har levelet ferdig, så er det ennå litt lite å gjøre etter det. Men det er pachene i ferd med å løse. Og når alt er ferdig ser det ut til at AoC vil ha det mest spennende end-game innholdet, der de ulike klanene konstant vil være i krig med hverandre og kjempe om kontroll med battlekeeps og landområder med ressurser.

Jeg spiller som nevnt selv AoC for å følge med. Jeg har nå bare kommet til level 30. Jeg må tilstå at selv om jeg synes grafikken og musikken er helt fantastisk, så synes jeg selve spillingen er litt kjedelig. Man går frem og tilbake og løser quester og dreper monsterer, og det føles litt som en jobb for å få høyere level.

Det morsomme er å sloss mot andre spillere. Men her fungerer det stort sett slik at det er jeg som blir slaktet. Men dette må tross alt være ganske moro for de andre, og jeg smiler når jeg tenker på at jeg egentlig er vinneren for en liten andel av pengene deres nå går til meg...

Så alt i alt er konklusjonen min at AoC nå ER et av de aller beste mmo-spillene, om ikke det aller beste. Men her skulle jeg gjerne hatt noen gode vurderinger av andre personer som har litt mer greie på mmos, og kan sammenligne AoC med WoW, Warhammer og LotRo.

Problemet for Funcom kan da være at de har et veldig bra mmo, men at spillet har fått et dårlig omdømme og det nå kan bli vanskelig få mange til å skifte fra andre spill.

Noe som imidlertid KAN komme til å snu fullstendig på dette, er lanseringen av en mulig nye Conan-film. Er det EN ting som selger spill, så er det kombinasjonen med en storfilm. Et eksempel er f.eks. at konsollspillet "Beowulf" solgte veldig bra, selv om det var helt elendig og fikk dårlig kritikk.

Millennium-films, som bl.a. har dratt inn mange penger på den siste Rambo-filmen, jobber med ny Conan-film. Det siste som har vært sagt er at den etter planen skal komme på kino sommeren 2010. Men i denne bransjen er alt usikkert, både om filmen til slutt blir produsert og når den da kommer.

Jeg blir i alle fall sittende med aksjene mine en god stund, så får vi se.
Silbermann
15.02.2009 13:53
#821

Endre
Her kommer et eksempel på Age of Conan med den nye DX10 grafikken som etter planen skal legges inn i spillet om noen uker. Jeg synes dette ser helt rått ut. Pass på å trykk "watch in HD".

Silbermann
15.02.2009 13:56
#822

Endre
Her er en artikkel som omhandler det stemningsskiftet som kan ser ut til å ha funnet sted fra oktober/november og frem til nå:

Fall from Grace or Return to Power?
Have the Server Merges Brought Life Back to Age of Conan?

Endret 15.02.2009 13:59 av Silbermann
Silbermann
15.02.2009 13:56
#823

Endre
-

Endret 15.02.2009 13:56 av Silbermann
Silbermann
16.02.2009 19:20
#824

Endre


Hyggelig nyhet knyttet til aksjen i dag.

Paradox har sendt ut pressemelding om at Millennium har betalt 0,5 mill. USD for fortsatt å beholde rettigheten til Conan-filmen. Det hadde de ikke gjort dersom de var i ferd med å droppe prosjektet. Det gjentas også at produksjonen forventes å starte i sommer. Da venter vi bare på offentliggjøring av lead actor og regissør, som helst bør komme snart.

Endret 16.02.2009 19:21 av Silbermann
Silbermann
18.02.2009 20:19
#825

Endre
Funcom var i dag igjen sterk på en ellers svak børs.

Tekniske forhold er åpenbart av betydning for denne aksjen. Det var nok en del som kjøpte aksjer på det de følte var røverpris i høst, bare for å se at den halverte seg uka etterpå.

Jeg er ikke ekspert på teknisk analyse, men for meg ser det meste nå bra ut. Aksjen har brukt god tid på å danne en skålformet bunnformasjon, og ligger nå i en fin oppadgående trend. 10 dagers gjennomsnitt har brutt opp gjennom 30 dagers gjennomsnitt, og nå også opp gjennom 100 dages gjennomsnitt.

Det kan fort komme noen korreksjoner etter de siste dagenes oppgang, men det må i alle fall være lov å håpe på stigende topper og bunner fremover.



Endret 18.02.2009 20:24 av Silbermann
Tohy
19.02.2009 13:03
#2

Endre
Funcom kom med patch 1.04 på ca 1 Gb. Denne innholder blant annet The Slaughter house cellar, Black Ring Citadel og Xibaluku. Allt dette er beregnet på Level 80 spillere. Tradeskills og PVP minigames har også fått seg en god overhaling i denne patchen.

Dx 10 er vel ikke så langt unna heller.

Tror ting ser lyst ut for Funcom i år.
Silbermann
21.02.2009 23:28
#826

Endre
-

Endret 21.02.2009 23:28 av Silbermann
Silbermann
21.02.2009 23:39
#827

Endre
Statistikk fra alexa.com viser at nettsiden til Age of Conan for første gang siden august har større trafikk enn "erkekonkurrenten" Warhammer Online (skriv inn warhammeronline.com i feltet under ageofconan.com). De som er inne i spillet ser også at aktiviteten er rekordhøy etter patch 1.04. Dette bekreftes også av at antallet spillere på xfire.com nå er det høyeste på omlag 4 måneder.

En fin opptakt til fremleggelsen av Q4-tallene mandag.

Endret 21.02.2009 23:45 av Silbermann
Silbermann
22.02.2009 01:12
#828

Endre
-

Endret 22.02.2009 01:12 av Silbermann
Silbermann
22.02.2009 16:54
#829

Endre
Egen russisk versjon av Age of Conan ble som kjent lansert på fredag. Dette ble det 6. språket spillet er lansert i, etter engelsk, tysk, fransk, spansk og polsk.

Jeg tror dette er en smart strategi fra Funcom. Det sosiale er svært viktig for å holde på spillerne i mmos, og da liker folk at dialogen i spillet og diskusjonen blant spillerne er på sitt eget språk. Dersom man sjekker på alexa.com ser man f.eks. at tyskere utgjør en uvanlig stor gruppe.

Russland er med sine 140 millioner innbyggere et potensielt kjempemarked. Som jeg har skrevet over synes det også allerede å være nokså mange russiske spillere i Age of Conan (de gjør i alle fall mye ut av seg...).Nedenfor ser vi et innslag fra MTV Russia, der spillet synes å få meget god gratisreklame.



Endret 22.02.2009 16:57 av Silbermann
Verdi75
23.02.2009 09:39
#33

Endre
Må nesten kommentere Funcom.

Det slår meg hvor greit det er å ha en forståelse for bransjen, produktet og kjøpsmønsteret til spillere (det er disse som er inntektskilden for selskaper som Funcom.

Lurer på om Celina selv spiller noe særlig... ikke tror jeg det.. og jeg lurer på hvem som er hennes rådgiver.

Det som er klart er at Age of conan er et dødt produkt.. og når man ser tilbake på den tiden hvor det var "i live" ser man en verdi av funcom som er helt hinsides.

Nå er spillet dødt .. EA går ut og sier at finanskrisen er med på å renske ut de spillutviklerne som egentlig ikke har noe å komme med. Det er selvsagt trist at vi ikke har et Norsk firma i denne milliard industrien, men slik er det nu altså.

Det irriterer meg at forståsegåpere (Aksje analytikerne her) som er helt blanke på spill industrien og produktene (her Age of conan).. greier ut om store tall og heftige gevinster.

De vet sikkert masse om olje.. energi.. dollar .. gull osv.. men SPILL ? nei der her de rimelig blanke.

Dette Age of Conan er et dødt produkt.. hva venter man på nå ? Funcom har solgt seg billig til MS for å få spillet ut på xbox 360.. med mulighet for spillin over XBOX LIVE.. men det hjelper da lite.. Det er mange virkelig gode spill som aldri tar helt av (se svenskproduserte Mirrors Edge) et kanon produkt... men det selger ikke.. AGE OF CONAN er IKKE et kanon produkt.. og kommer ikke til å bli det.. Tallene er klare, les historien og aksepter at dette er over...

(legger til at å spille type MORPG på konsoll som xbox er langt ifra optimalt.. krever mus og en ung gutt (stort sett) som lever forran skjermen som bruker twitter og alskens andre pc kommunikasjons programmer samtidig.. i sin digitale hverdag. Disse brukerne er kjempe kritiske til hva de driver med.. og avgjørelsen på om produktet er godt eller dårlig avgjøres hurtig... er ikke eller sjeldent reverserende i sin avgjørelse

Dette er ikke bashing for å få kursen ytterligere ned... har ingen interesse av funcom.. hadde bare lyst å få dette ut.. til en forsamlig som mes sansylig leser dette.

Endret 23.02.2009 09:40 av Verdi75
Silbermann
23.02.2009 23:09
#830

Endre
Funcom kom i dag med tallene for Q4. Disse var på de fleste punktene bedre enn jeg hadde forventet.

Som jeg har skrevet over er det særlig kontantstrømmen og kontantbeholdningen man bør følge med på, og denne bør helst ikke reduseres så mye fra kvartal til kvartal. Funcom overrasket med en økning i kontantbeholdningen på hele 4,6 mill. USD. Dette gjør at kontantbeholdningen nå utgjør 39,4 mill. USD, tilsvarende omlag 5 kroner pr. aksje.

Den viktigste grunnen til at kontantbeholdningen økte var at Funcom hadde fått innbetalt oppgjøre fra Eidos for bokssalget. Selskapet skriver imidlertid også at den operasjonelle kontantstrømmen var positiv, noe som er meget bra. Et sterkt bidrag til dette var at driftskostnadene hadde blitt kuttet kraftig, fra 10,3 mill. i Q3 til 7,4 mill. i Q4.

En viktig årsak til reduksjonen i driftsutgiftene igjen, var at bemanningen hadde blitt kuttet fra 318 til 302 i løpet av Q4. Dette var mer enn jeg hadde trodd, og viser at selskapet har evne og vilje til å tilpasse kostnadene til inntektene.

I outlooken skriver de også at de vil fortsette å tilpasse kostnadene til inntektene. De gjentar også at de anser at de har tilstrekkelige finansielle ressurser til å fullføre og lansere de pågående prosjektene.

Når det gjelder Age of Conan skriver de at lengden på abonnementene har tatt seg opp i 2009, og at de samlede tallene har vært relativt stabile. Her skulle jeg gjerne hørt enda litt mer positive toner. Mitt klare inntrykk fra xfire er også at antallet spillere har økt fra januar og frem til nå.

Funcom foretok i Q4 en del nedskrivninger, noe som ga et kraftig negativt resultat. Jeg bryr meg verken om nedskrivninger eller avskrivninger for øyeblikket. Selskapet har tidligere hentet inne egenkapital på skyhøye kurser, og aktivert de høye utviklingskostnadene til Age of Conan. Dette synes jeg det er helt riktig å skrive ned nå, og det har som kjent ingen kontanteffekt.

Nedskrivningene skremte imidlertid noen umiddelbart etter resultatfremleggelsen, slik at kursen falt en del. Den tok seg imidlertid bra opp utover dagen, og endte opp omtrent i 0 på en eller svak børsdag. Et viktig bidrag til dette var at dagens store kjøper var administrerende direktør Trond Aas. Som vi har vært inne på tidligere er det en del som har begrenset tillit til ledelsen i selskapet. Da kan det være lurt å følge med på hva de gjør, fremfor hva de sier.

Endret 23.02.2009 23:24 av Silbermann
Silbermann
23.02.2009 23:26
#831

Endre
-

Endret 23.02.2009 23:27 av Silbermann
Silbermann
23.02.2009 23:28
#832

Endre
-

Endret 23.02.2009 23:31 av Silbermann
Silbermann
25.02.2009 00:41
#833

Endre
Den siste patchen 1.04 inneholdt en drøss av nye elementer til spillet, og så langt ser det ut til at den har blitt meget godt mottatt. Den kanskje viktigste endringen er at spillerne i end-gamet ikke lenger bare kjemper om å bygge borger, og erobre disse fra hverandre. Nå må man også kjempe om landområder der man samler inn metaller og andre ressurser som man trenger til borgene. Her er en liten smakebit:



Endret 25.02.2009 00:43 av Silbermann
Silbermann
01.03.2009 18:31
#834

Endre
Noen områder i Age of Conan er beryktet for kampene som foregår spiller mot spiller. Dette gjelder blant annet "White Sand Isle" på ett av de innledende områdene i spillet. Mange ferske spillere har nok fått solid bakoversveis av sin første tur ut dit.

Her ser vi eksempel på en "ranger" som går rundt og skyter ned andre spillere. Vedkommende har for øvrig et grafikkort som yter spillet rettferdighet. Pass derfor på å trykk "high quality" og merk dere den utrolige grafikken.



Endret 01.03.2009 18:31 av Silbermann
Silbermann
04.03.2009 00:36
#835

Endre
Synes også vi får ta med denne. En fyr har laget en samling av de hotteste damene i spilluniverset, og Age of Conan er selvsagt representert.



Endret 04.03.2009 00:36 av Silbermann
Jørn O
04.03.2009 09:07
#2192

Endre
DX10 på serverne til AoC kan bety enormt mye for spillopplevelsen.

Muligens kan man snakke om AoC 2.0 etter dette.
StLink
04.03.2009 10:35
#588

Endre
Orion:

Funcom reported Q4 results and the guiding below our estimates. However, we see some positive signs in the development of AoC player base. We believe that the share is punished too much for the failure of AoC after the launch. Thus, we recommend Buying the share with a target price of NOK 5,00.
Silbermann
07.03.2009 06:59
#837

Endre
Som vi har vært inne på vil en mulig lanseringen av den planlagte Conan-filmen i 2010 være en sterk salgsbooster for Age of Conan. Her er lenke til en nettside som følger utviklingen for filmen.

Nedenfor er en uoffisiell review av manuset for filmen, hentet fra nettsiden latinoreview.com/. Anmelderne gir manuset en god omtale. Det ligger an til et temmelig juicy innhold med sex, vold og store episke slag med krigsmammuter.

Endret 14.04.2009 07:54 av StockTalk
Silbermann
08.03.2009 19:16
#838

Endre
Endgamet i Age of Conan ser virkelig ut til å ha falt på plass nå. Det var løftene om episke slag der guildene kjempet om kontrollen med borger og landområder, som virkelig dro folk til spillet da det ble lansert. Ikke rart spillerne da følte seg snytt når dette rett og slett ikke virket.

Men dette fungerer altså nå utmerket. Det legges stadig ut nye videoer på youtube, der slag på opptil 48 mot 48 spillere vises. Dette høres kanskje ikke så mye ut, men i et spill oppleves dette virkelig som et stort og kaotisk slag.

Her har vi en artig video, som tar fullstendig av etterhvert. Den viser den stolte klanen "Shadowdancer" som endelig har reist sitt første "tier III keep"...



Endret 08.03.2009 19:29 av Silbermann
Silbermann
10.03.2009 22:32
#841

Endre


The Secret World skal for første gang vises frem under GDC-konferansen i San Francisco 24. og 25. mars. Ragnar Tørnquist, mannen bak Dreamfall og The Longest Journey, er game director og skal stå for presentasjonen. Blir virkelig spennende å få mer informasjon om dette spillet.

Endret 10.03.2009 22:32 av Silbermann



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS