"
Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Gjeld i norsk supply
Gjeld i norsk supply
Graastein
13.07.2015 21:26
#658

Endre
I helgen har jeg "moret" meg med å gjennomgå balansen pr 1. kvartal for en del supplyselskaper. De 7 børsnoterte selskapene Havila, Farstad, Eidesvik, Solstad, Deep Sea Supply og Siem og DOF.

Til sammen hadde selskapene over 79 milliarder i gjeld og en bokført egenkapital på ca 32 milliarder. Samlede verdier ca 111 milliarder. Nærmere 80 milliarder i gjeld, det er mye penger det. Ser ikke ut som noen av selskapene har tatt noen nedskrivninger, når det gjelder skipsverdier. I egenkapitalen ligger også noe immatrielle verdier, oa som i realiteten ikke
lar seg realisere.

Jeg vet ikke hva de reelle skipsverdier er, men legger vi til grunn en verdi på ca 30 % under bokført verdi, er det lite egenkapital igjen og DOF vil være insuffisient med god margin. Jeg tar gjerne imot synspunkter på hva de reelle verdier er.

Kontraktsdekningen for de fleste i 2015 ser ok ut, men i 2016 ser det beintøft ut for de fleste. Dersom ikke oljeprisen raskt kommer betydelig opp, tror jeg det må kapitalinnsprøytning til. Her følger ek og gjeld for de enkelte selskaper:

Ek. Gjeld
Havilas 2 milliarder 6,4 milliarder
Farstad 6,2 13,5
Solstad 4,7 13
Eidesvik 2 4
DOF 6,2 27
Siem 6 11,2
Deep Sea 4,8 4

Som vi ser skiller DOF seg ut med særlig mye gjeld i forhold til ek. Riktignok har DOF mye lange kontrakter, men tror nok det er en del bankfolk som har satt bonuser sin på spill i 2016, (de får sikkert bonus uansett, skulle bare mangle).

Endret 13.07.2015 21:36 av Graastein
Beins
13.07.2015 21:34
#7464

Endre
Jeg leste om et notat fra DnB i Finansavisen der Deep Sea ble ansett som eneste sikre kandidat til en emisjonfri framtid.

Men ut fra tallene til Graastein ligger også Farstad, Eidesvik og Siem foreløpig bra an.
Så er spørsmålet om det kommer store nedskrivninger på skipene dersom det elendige markedet fortsetter framover.

Ut fra en pessimsitisk 2016-konklusjon på brabsjens vegne, antar jeg at Graastein har noen overveielser på det spørsmålet?
Graastein
13.07.2015 21:54
#659

Endre
Tipper det er krisestemning hos de tre selskapene du nevner.

Fortsatt er det flere skip som er under bygging. Sikkert alt nærmest umulig å omsette for en ok pris. Jeg tror banken alt i dag har et problem. Etter min mening er megleranslagene for "snille" alle er jo alltid med på å snyte banken. Siems siste kapitalutvidelse er, for øvrig, ikke med i oppstillingen.

Jeg er jo også litt skeptisk til at oljeprisen skal opp med det første, så her kan det bli action.
Graastein
13.07.2015 21:58
#660

Endre
Bare for å forklare oppstillingen, som ble litt annerledes når jeg sendte det. Eksempelvis Farstad, har verdier for rundt 19,7, hvorav gjeld er 13,5 og egenkapital de resterende 6,2.
Beins
13.07.2015 22:10
#7466

Endre
Enig i at nykontrahering er et svært negativt aspekt.
Jeg forstår det slik at du er negativ til bransjen i overskuelig framtid - et syn jeg ut fra min avislesning deler.
Spørsmålet er om DESSC er interessant på noe sikt.
Graastein
13.07.2015 22:16
#661

Endre
Flere av selskapene har låneavtaler med klausuler om at egenkapitalen skal utgjøre en hvis prosent. Vi må dermed regne med at de bokførte verdiene vil være oppblåst.
Graastein
13.07.2015 22:42
#662

Endre
Beins
Hvis oljeprisen og markedet snur, vil DOF ha en utrolig gearing, Børsverdien er vel rundt 600 mill. Fint selskap å holde under oppsikt. Kanskje kommer det en mulighet om noen år, hvis selskapet fortsatt eksisterer og gjelden er restrukturert.
Beins
13.07.2015 22:47
#7469

Endre
Ok, det skal jeg notere!
Jeg har vært inne der tidligere et par ganger.

Vi får se om de unngår ødeleggende emisjoner.
skipper*
13.07.2015 23:46
#11502

Endre
Gråstein
Meget interessant det du skriver.
Nå det gjelder DOF så har selskapets strategi vært lange kontrakter til gode rater. Det som er spennende nå er hvordan det går i Brasil når kontraktene skal fornyes.
Den høye dollaren er DOF beste venn i skrivende stund..
skipper*
13.07.2015 23:54
#11503

Endre
Re DOF

MS Skandi Anglia på 8 års kontrakt fr 15 May 2015

Endret 13.07.2015 23:54 av skipper*
skipper*
14.07.2015 10:07
#11505

Endre
Dollaren styrker seg i igjen det er godt nytt for norske supply rederier ..
skipper*
15.07.2015 19:44
#11507

Endre
Her er det shorting på gang.. det kan bli en fin rekyl når den tid kommer
Proact
01.08.2015 18:03
#1095

Endre
For Havila Shipping-sjef Njål Sævik står finansiering øverst på dagsordenen. Emisjon har han imidlertid ingen planer om pr. i dag.

- Det får analytikerne synse om. Vi jobber kontinuerlig med finansieringen for å komme oss gjennom dette. Vi har en god kontraktsdekning, og det er litt av motstykket til dette, sier Sævik til Finansavisen.

DOF og HAVI verst iflg. DnB's Sveinung Alvestad
Proact
05.08.2015 22:57
#1098

Endre
Her ligger båtene uvirksom. Hvor lenge?

Vi får håpe supplyselskapene ikke har mangedoblet antall aksjer / gått konkurs, når båtene en gang kommer i virksomhet igjen.

Endret 05.08.2015 22:57 av Proact
skipper*
06.08.2015 09:25
#11557

Endre
Mange av de båtene som ligger i Bergen er fortsatt på kontrakt...
skipper*
17.09.2015 17:38
#11668

Endre
.
Kristian Siem tar grep om offshore

Tror det er flere om må ta samme medisin og så billig som offshoreaksjer er i dag kan dette være et klokt grep for fremtiden..
Villtotningen
18.09.2015 13:54
#5989

Endre
Verd å merke seg:

Eidesvik Offshore har signert en intensjonsavtale
om salg av European Supporter til en ikke navngitt
kjøper. Depositum er mottatt og overlevering vil
skje i oktober 2015. Skipet er gjeldfritt. Det vil
i 4. kvartal 2015 bli bokført en salgsgevinst på
omtrent MNOK 100.

hgsd300
18.09.2015 18:41
#292

Endre
Hvem oberlever ?
Graastein
28.09.2015 22:25
#671

Endre
Jeg tipper eid, far og særlig soff og rem vil slite. Soff hadde ved siste kvartal en flåte på 46 skip. Av disse ville 13 være på kontrakt ved utløpet av 2016. Greit nok at de har fått et par nye kontrakter siden 2. kvartal og de vil sikkert få en del fler i løpet av det neste året, men disse må vi anta inngås til en brøkdel av tidligere nivåer. Eidesvik har kanskje ikke like dårlig kontraktssituasjon, men, så vidt jeg kan se, har de særlig stor eksponering mot Nordsjøen. Etter som jeg er negativ til olje på mellomlang sikt, setter jeg en knapp på at aksjekursen i soff, far og rem, enten er redusert med minst 95 prosent, eller at konkurs har inntrådt, i løpet av en tre års tid.
Graastein
28.09.2015 23:08
#672

Endre
Interessant å se de forskjellige strategiene selskapene har møtt de dårlige tidene med. Siem er vel den eneste som, så langt, har gjort en emisjon. Dermed kunne Siem også koste på seg å nedskrive flåteverdiene. Dette er en ryddig og en kreditorvennlig strategi, tenker jeg. Siem er jo involvert i en del og ser seg kanskje tjent med å holde seg på god fot med kreditor.

Det kan se ut som de andre selskapene, har valgt en mer grisete taktikk. Her insisteres det på at flåteverdien er fantasihøy, så lenge som mulig, slik at kreditor kan tvinges til å ta en kutt, i forbindelse med eventuell ny kapital.
highlander
02.02.2016 09:49
#5549

Endre
Finanstilsynet retter søkelyset mot supplyrederienes bruk av meglerestimat som grunnlag for flåteverdiene.

Finansdirektøren i DOF sier at de ikke har bedre uavhengige anslag, mens forvalter Thrane Nielsen i Storebrand mener at skipsverdiene i disse regnskapene settes såpass mye høyere enn de virkelige verdiene at årsregnskapene er ubrukelige. Finanstilsynet sendte nylig brev om problemstillingen til DOF og varsler at aktører innen offshore og oljeservice vil få lignende brev i nær fremtid, ifølge Xi.
highlander
22.02.2016 08:41
#5704

Endre
Ser at Peter Hermanrud mener at supplyselskapenes nedskrivninger er et skritt i riktig retning, men han tror at de reelle verdiene sannsynligvis er mye lavere.

Hermanrud mener selskapene burde offentliggjort hvilke meglere som avgir hvilke verdianslag. Faren for fallende omdømme og søksmål kunne da stoppet meglere fra å komme med de villeste anslagene...

Mens Havila, Farstad og Deep Sea har skrevet ned sin flåte men 7-20% i fjerde kvartal skriver DOF sin flåte kun med 0,6%.

DOF-sjef Mons Aase henviser til at flåten er annerledes, kontraktsdekningen bedre og peker at en stor andel av skipene er i Brasil og hevder at disse snarere heller kan ha steget i verdi.

Imidlertid innrømmer han at de må kutte rater for å vinne jobber og betegner markedet som helt forferdelig. Selskapet har en rentebærende gjeld på nesten 22 milliarder kroner. Sparebank 1 Markets tror DOF vil bryte lånevilkårene i løpet av 2016.

Endret 22.02.2016 08:45 av highlander
Graastein
21.04.2017 11:54
#698

Endre
Tok ett lite lodd i DOF i dag. Kanskje er jeg to, tre år for tidlig ute og jeg er veldig i tvil om dette er riktig, dette er høyrisiko.

Så et intervju med Mons Aase, daglig leder i DOF. Han gir et meget solid inntrykk. DOFs strategi med å vinne nye kontrakter, (sikkert til elendige rater) har jeg mere tro på, enn å legge skipene i opplag, fremfor å gå ned i pris (Solstad).

Solstad bærer også kosten ved å restrukturere bransjen. Det krever resurrser fra ledelsen. Tenk på all energi som kommer til å legges i posisjonering og intrigemakeri, når kart for den nye organisasjonen skal legges.
Profitt
21.04.2017 13:36
#14897

Endre
Ser at NAO på Usa- børsen anbefales-sist omsatt 0,86$ 😇
Ref. Hegnar



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS