"
Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > KINA EN ØKONOMISK KJEMPE
KINA EN ØKONOMISK KJEMPE
dow
23.05.2005 21:22
#8057

Endre
BW

Det har med at det er delvis statseide selskaper og man regner med at markedet vil ha problem med å absorbere nedsalgene. Hang Seng har jo klart seg mye bedre.
lanse
23.05.2005 21:35
#6222

Endre
Poenget mitt dammerud er att du kan samenlignes med taxisjåførene,,,,,

Kanskje er vi i reverseringen, i Chinas påvirkning av den vestlige påvirkning,

BDI har en urovekkende utvikling for tiden.


lanse
lanse
23.05.2005 21:38
#6223

Endre
Opps, ser att feige dow er her også.


lanse
dammerud
23.05.2005 22:00
#8880

Endre
Til lanse:

Mitt motiv eller hva som fikk meg til å starte denne topic var kort og godt at jeg reiser til Kina til mandag
I forkant av denne turen som er litt spesiell fordi den arrangeres av en av folkehøyskolene i Norge som har egen Kinalinje ,er at deltagerne har i løpet av vinteren hat 9 tretimers forelesninger om kultur, historie, skikker, geografi og den økonomiske utvkling. Samtidig har vi den kinesiske kanalen vi får på parabolen og litteratur.
Spising med pinner og kinesisk gymnastikk har også vært på programmet.

Vi skal til Bejing og muren, Xian, Guelin i sør og noen dager i Shanghai.

Dette at Kina nå etter den såkalte kulturrevolusjonen snudde helt om gikk i en økonomisendringæra var så interessant og spennende at jeg opprettet denne topicen og prøver å følge med.
Det var det og ikke at jeg ville hoppe bedre enn Wirkola som gjorde at jeg opprettet denne topicen.

Anbefaler alle å se på linken fra
KINAFORUM MED MASSE LINKER


MVH.

Jan.

lanse
23.05.2005 22:05
#6229

Endre
dammerud [8882]

All respekt til deg dammerud og god reise, skulle nesten likt å følge deg.

Det jeg mener er att jeg håper du ikke blir blendet av reisen og att "den nye økonomien" kanskje er på hell.


mvh
lanse

PS. god reise
skipper*
23.05.2005 23:41
#1374

Endre
hei igjen dammerud, jeg skulle vært i seng,

men china historie og kultur er alltid interesannt

... derfor må jeg fortelle deg en sann historie fra gamledager da Capteinen alltid hadde boy såkalt "Captains Boy", det var forresten en av de mest respekterte stillingene blant det chinesiske crew...

Well, dette var en gammel Kaptein som drakk litt for mye og da kune han til tider være litt stygg med Boyen sin og gi han en ørefik ....
så en dag så var kapteine edru og hadde fått bonanger for at han hadde vært stygg med den gode boyen sin. Så han bestemteseg for å være snill med han for fremtiden... så han sa til til Kim ..."My dear Kim, from today I will never hit you more , you are a good boy, I am very sorry"
"Thank you my dear Captain, if so is true, I will stopp piss in you coffecup every morning before I serve you coffe , my dear Captain" ...

Så slik var china mannens hevn på overmakten... kapteinen...








[Endret 23.05.05 23:42 av skipper*]
[Endret 23.05.05 23:43 av skipper*]
Bruce Wayne
23.05.2005 23:57
#6107

Endre
Husker jeg kjøpte meg en en NAD-forsterker på midten av åttitallet, ble overrasket over at den var laget i Kina og hadde såpass høy produksjonskvalitet. Tenkte da litt over mulighetene Kina hadde, men det tok jo noen år...
Utmothavet
24.05.2005 00:38
#5271

Endre
Hei Dammerud
Ser du skal til Bejing og muren, Xian, Guelin i sør og noen dager i Shanghai.

Det blir en opplevelserik tur - har ikke vert i Guelin - men besøkte for 2 år siden Xian og Bejing på en uke, - det var i minste laget. Skulle brukt 4-5 dager til - for det ble hektisk.

Shanghai er jeg 3-5 ganger i året, og var der sist i april og neste blir mulig om en mnd.
Kulturell er denne byen en nedtur i forhold til dem andre, men et økonomisenter av dimensjoner. Skyskrapere og enorme boligblokker er kjennemerke. Vist du er der en dag med lite "forurensning" kan du ta turen opp i Orient Perle Tower (første perlen 278m over bakken), for å få god utsikt over havnen og en del av skyskraperne. Du må ta en tur på shopping "Kopi markedet" (kle, klokke, bagger, DVD etc.), for her kan du prute prisene til det hele blir morsomt - også for menn :-)
PS. viser du interesse for produktet - blir prisen høyere en den kunne blitt :-))

Ha en god tur

Kinesiske myndigheter sier de vil revaluere sin valuta, men sier at de ikke har noen tidsplan for når dette kan gjennomføres.
dammerud
24.05.2005 09:30
#8884

Endre
Takk for tipsene ,Utmothavet.
Gleder meg.

Til Skipperen:
En gammel halmhistorie.

Skipperen (kapteinen) og førstestyrmannen var ikke helt gode venner . Etter at en litt fuktig kveld og førstestyrmann på vakt, skrev kapteinen i loggboka " Førstestyrmannen ikke helt edru i dag" Nestkommanderende ble rasende og krevde det fjernet".Men nei", sa K." det er jo riktig"

Neste dag sto det i loggboka: "Kapteinen edru i dag".

K ble sint og forlangte det fjernet.
"Men stemmer jo", svarte førstestyrmannen.

Jan





[Endret 24.05.05 09:42 av dammerud]
skipper*
25.05.2005 09:10
#1379

Endre
Good Morning

Ser på Chinesisk TV CCTV Buiz-China ... og der refereres en chinesisk høytstående finans politiker som sier at
" Revaluering av den Chinesiske valutta vil være et setback for Chinese økonomi "..... så noen revaluering tror jeg amerikanerne kan glemme... det er jo de som kjører presset for revalueringen av den chinesiske valutta ..

Og for norge og Norges Bank blir det liten hjelp å få på prisstigningen for china importen på sko, tekstiler m.v... så norsk rente blir nok ikke satt opp på lenge..........

Chineserne begynner nå å ha tilstrekkelig økonomisk markeds makt til å styre seg selv og sin egen økonomi..

EU's Ministeren som var på CCTV i dag, og diskuterte Chinesisk tekstil idustriens export til EU , han mente det var ingen motforestillinger av noe slag der i gården mellom China og EU.....

Så verden kommer til å bli oppdresset med China klær så lenge verden består , ser det ut for ...

Så mitt reiseråd .........dammerud
ta minst mulig med deg i kofferten, du får alt i china... ha en fin tur !!!









[Endret 25.05.05 09:13 av skipper*]
lanse
26.05.2005 20:22
#6253

Endre
Mye ifra China er tatt ut, som alltid så er "taxisjoførene" i bakkant.


lanse
dammerud
27.05.2005 07:38
#8906

Endre
Sykler du lanse?

Kina er den "store stygge ulven" re oljebehovet.

Fra Aftenposten:
Sykkel taper for bil i Kina
For 15 år siden hørte Beijings sykkelstier til de beste, sikreste og triveligste i hele verden. Det var en mektig følelse å bølge frem med klyngen av syklister på vei hjem fra jobben. Syklistene eide gaten.
TORBJÖRN PETERSSON
Beijing

Bilen er i ferd med å fortrenge sykkelen som fremkomstmiddel i Kina. Her må syklistene ta i bruk all sin fantasi for å finne en vei gjennom bilkøen i sentrum av Beijing.

I dag gjøres den kinesiske hovedstadens sykkelveier smalere, mens det legges til en fil ekstra og parkeringsplasser for kjøretøy med motor. Syklistene har etter hvert fått samme rettigheter i Beijing-trafikken som plankton har i verdenshavene; hvis de ikke holder seg unna, er det slutt for dem.

En folkestimmel står bøyd over en sykkel som akkurat har kollidert og ligger forvridd i et gatekryss. Ved siden av ligger det et livløst menneske som ikke hadde den minste mulighet til å komme seg unna på sykkelen. Det er et skremmende, men ikke spesielt uvanlig syn.

Sterk vekst.

For hvert år er bilparken i Beijing vokst med 200 000 kjøretøyer; nå er den på to millioner. Det er nok å betrakte nybygde veier og ringveier for å kunne fastslå hvilken type fremkomstmiddel som prioriteres. Ved slutten av fjoråret sluttet byen med den tidligere obligatoriske sykkelregistreringen.
For 20 år siden var sykler fremdeles en av de største anskaffelser en familie gjorde i løpet av en generasjon. I dag er sykkelen nedgradert og ses på fremfor alt som et billig fremkomstmiddel for fattige.
- Politiet pleide å stå i denne gaten for å innkreve sykkelskatten på fire yuan pr. år (ca. det samme i kroner), men nå er den skatten fjernet, sier Wang Shifeng, som er vakt ved en parkeringsplass for sykler utenfor et kontor i sentrum av Beijing.
Raseri.

Mange syklister ble sinte og nektet å betale skatten da de merket at sykkelstiene etterhvert ble overtatt av bilene. De lokale trafikkmyndighetene tok protestene på alvor og avskaffet skatten. Det var ikke verdt bryderiet å bruke arbeidskraft til å kreve inn bare fire yuan pr. syklist.

Da skatten forsvant, ble det oppfattet som et klart tegn på at det virkelig gikk mot slutten for Kina som "sykkelens rike", og at landet gikk over til å dyrke bilen.

- Men fremdeles finnes det flere syklister i trafikken enn det er bilister, selv om syklistene ikke kan ses like mye som før, sier sykkelparkeringsvakten i Beijing sentrum.

Tettere i Nederland.

Guo Haiyan, som er nestformann i foreningen til sykkelens fremme, holder frem en diger bunke med statistikk og fastslår at det fremdeles finnes nesten 10 millioner sykler i Beijing.

- Det er blitt vanskeligere å bruke sykkelen, og de som har råd, skaffer seg bil i stedet, men det er fortsatt mange som sykler i bolig- og studentkvartalene, sier hun.

Kineserne er med andre ord fremdeles et syklende folk, men sykkeltettheten pr. innbygger er faktisk større i Nederland enn i Kina.
Guo Haiyan i foreningen til sykkelens fremme roter frem mer statistikk: Det er 470 millioner sykler i Kina, mot bare 20 millioner registrerte biler. Kina produserer 70 millioner nye biler hvert år, hvorav 50 millioner går til eksport.
Jeg glemmer å spørre henne om foreningen arbeider for å påvirke myndighetene for å tillate lys på syklene etter mørkets frembrudd. Hvis sykkellykt brukes i dag, anses det som et lovbrudd, for med sykkellys risikerer man å blende møtende bilister.

I stedet skjuler Beijings mørklagte forsteder på kveldstid mange syklister som tråkker omkring med livet som innsats.
Sitat slutt.

Konklusjon.
Bedre økonomi gir mulighet for kjøp av bil.
Bilen trenger veier, parkeringsplasser og ikke minst drivstoff.
20 mill nye kinesiske biler til eget bruk hvert år + import ? skaper et enormt behov for drivstoff.
Jo bedre økonomi jo flere biler jo mer drivstoffbehov desto mer oljeimport desto sto større press på oljeprisen desto raskere minsking av reserver osv > Peak oil.
Jan




[Endret 27.05.05 07:38 av dammerud]
dammerud
27.05.2005 14:00
#8910

Endre
ITfremstøt fra Kina i Norge !!!!!!

ZTE builds NMT’s CDMA network in Norway

Timo Poropudas

Nordic Wireless Watch - May 27, 2005 at 04:04 GMT





ZTE Corporation, China’s largest listed telecommunications manufacturer and leading wireless solutions provider, on Thursday unveiled Europe’s first CDMA-based digital trunking network in Oslo, Norway.

The network, built for NMT (Nordisk Mobiltelefon AB), is one of the pioneering technologies for Norway’s broadband mobile public services, special enterprises and professional subscribers. The network is based on ZTE’s GoTa (global open trunking architecture) technology, the world’s first CDMA-based trunking technology.

NMT has secured a license for the 450MHz band in Norway and in Sweden. It is bidding for the same radio frequency in Finland.

MobileMonday has invited all the Finnish bidders to a public discussion forum on Monday, June 6 starting at 18 o’clock in Restaurant Teatteri in downtown Helsinki.

The NMT network will cover the whole of Norway and phase I of the project is scheduled to be completed by June this year. A variety of services, including voice, high-speed data, professional trunking, and value-added services such as location, video monitoring, streaming media, cell broadcast and VOD, will be available to customers in Norway via the new network.

The network follows a successful demonstration of ZTE’s GoTa technology last year and the signing of a contract with NMT in December 2004.

“The demonstration of our technology last year received high praise from the Norwegian government,” said Fang Rong, Vice President of ZTE’s International Division. “The GoTa system’s feature-rich services, high spectrum efficiency and high data rate were particularly noted.

“ZTE is extremely proud of its position as a leading supplier of CDMA and its development of GoTa – the world’s first CDMA-based digital trunking mobile communications system – and we are very pleased to be bringing this technology to Europe.”

As a 3G-based technology, GoTa offers significant advantages over traditional 2G-based trunking systems, offering high-speed data services, smooth migration to all-IP, low installation costs and high-quality voice services.

ZTE offers a full CDMA portfolio, from network products to service platforms, service applications and terminals, all of which are in use around the world. ZTE’s GoTa system has been successfully deployed in more than 15 countries, including China, India, Indonesia and Brazil, and has become one of the world’s major digital trunking technologies.

Related News

dammerud
28.05.2005 08:27
#8925

Endre
Power plant needs generate business
(China Daily)
Updated: 2005-05-25 08:56

A host of infrastructure projects in China's energy sector are being pushed forward to satiate the country's soaring energy demands, a senior official from the National Development and Reform Commission (NDRC) said yesterday.

Addressing the Higher-level Forum on China's Energy Strategy of the eighth China Beijing International High-Tech Expo yesterday in Beijing, NDRC Vice-Minister Zhang Guobao said the central government has planned a raft of projects to ensure energy supply by promoting nuclear power, hydro-power and other renewables, and the liquefied natural gas (LNG) sector.

"We have completed the blueprint to build large scale LNG facilities across the country," said Zhang, referring to the LNG projects in Guangdong and Fujian in South China currently under construction.

Many gas companies, both foreign and domestic, such as Sinopec, PetroChina, China National Offshore Oil Corp (CNOOC), BP and Shell, have shown interest in China's LNG sector and submitted proposals to the top policy maker, the NDRC, to build LNG terminals close to China's coastal cities.

These pending gas projects could be in line with the policy planner's blueprint layout.

The country will also put an intensified focus on developing nuclear and renewable energies to generate power, Zhang indicated.

"The renewable energy law passed earlier this year has set a target to generate 20 million kilowatts of power using renewables by 2020," said Zhang.

Wind power will be the focus of much development, said Zhang, given China's huge land mass which has great potential for application of the technology. The word's second largest energy consumer after the United States will offer public tenders to global wind power equipment vendors to build several 1,000 megawatt (MW) wind power plants across the country, said Zhang.

These wind power plants will be located in China's wind-rich areas such as Jiangsu in the east, Guangdong in the south, Inner Mongolia in the north and Jilin in northeastern China.

On the nuclear power front, the State Council has recently approved projects to extend the Ling'ao plant in South China's Guangdong Province and the Qinshan plant in Zhejiang Province.

Two 1,000-MW nuclear reactors will be added in the Ling'ao phase two project, said Zhang.

A further two 650-MW reactors will be put into the phase two project at the Qinshan plant.

China has vowed to increase nuclear power generation fourfold to 40,000 megawatts by 2020. It will eventually account for 4 per cent of the country's installed capacity - which means at least 30 new nuclear plants will need to be built within 15 years.

According to industry insiders more reactors are planned for Liaoning, Shandong and Guangdong.

The bidding process has recently been concluded for construction of 12 hydro-power generation units for the right bank power plant of the Three Gorges Project, Zhang added. The plant is expected to go operational in two to three years.

Surging energy demand and hefty investment in the energy sector have boosted rapid growth in China's equipment manufacturing industry and raw material production, said Zhang.

The fast expansion of the gas and power industry have provided a large number of orders to steel makers, ship builders and electric power equipment suppliers both in China and abroad.

China's large industrial producers such as Baosteel, Dalian Shipyard Co Ltd and other foreign power transmission & generation equipment makers such ABB, Alstom are all competing to supply the market Zhang said.


dow
30.05.2005 07:09
#8180

Endre
Det drar seg til i textil krigen

TOKYO (MarketWatch) -- China will abolish export tariffs on a total of 81 categories of textile products beginning June 1, while scheduled tariff increases on another 74 categories of textiles will also be scrapped, according to published reports Monday.

Remove is apparently in response to U.S. import quotas imposed on some Chinese products earlier this month. See full story.

China's ministry of finance said in a statement on its Web site that the export duties it has charged on 78 types of textile products since Jan. 1 will be removed and it will also scrap plans to impose duties on exports of flax yarn.

China also restated its previously announced plans to end duties on two other types of textile products.

China's reversal of the decision to voluntarily impose and increase tariffs on textile exports comes just days ahead of a planned visit by US Commerce Secretary Carlos Gutierrez, who is expected to raise the issue with Chinese authorities, according to AFX-Asia.

The move follows decisions by the U.S. and the EU to set new curbs on imports of Chinese made textile products after a steep surge in shipments this year.

Trade friction is rising around China's textile exports, as its shipments of certain products to U.S. and European markets soared as much as 500% in the first quarter of this year. A global quota system expired at the end of last year.

Earlier this month, the Bush administration said it will re-impose quotas on Chinese textile imports, ruling that the imports pose a threat to the U.S. clothing industry
OldNick
01.06.2005 00:27
#2426

Endre
AFX News Limited
China exploring ways to use forex reserves to buy oil - report
05.30.2005, 11:56 PM

BEIJING (AFX) - China is exploring ways to use some of its huge foreign exchange reserves to buy imported oil, the Shanghai Securities News reported, citing an unidentified source.

The newspaper said the plan, which was first proposed as early as 2000, would reach the twin objectives of making better use of the nation's foreign exchange and ensuring vital oil supplies.

The paper quoted Li Yang, a senior economist at the Chinese Academy of Social Sciences and a former member of the monetary policy committee under the central bank, as saying the plan to use foreign exchange reserves to build up strategic oil reserves is reasonable.

But he said the biggest obstacle to the plan is coordinating the actions of various government ministries and departments.

China had foreign exchange reserves of 659 mln usd as of the end of March.

A number of economists have recommended that China diversify its reserves, which are still heavily weighted towards US dollars.

In March, Guo Shuqing, director of the State Administration of Foreign Exchange, suggested China could use some of its foreign exchange reserves to purchase imported oil.

He also said at that time: 'Such a move would not cost us too much of our foreign exchange reserves... Purchasing 100 mln tons of oil would require only some 30 bln usd.'

China is already planning to build a strategic oil reserve though actual stocking of the reserve is said to be moving ahead slowly.

Niu Li, a researcher on global oil issues with the State Information Center, was quoted in the Shanghai Securities News today as saying the government should speed up this plan to shift reserves into oil in order to reduce investment risk.

......

Det har vaert snakk om aa bygge opptil 550 mill. fat reservekapasitet, men forelopig er ca. 30 mill. fat anlegg meldt under bygging.
dammerud
14.06.2005 23:11
#8967

Endre
Re Kina.
Jeg kom hjem i går etter en rundreise i Kina og Der går det så energien står på.

1. Motorveibyggingen går for fulle mugger.
2. Millioner av nye biler på veiene
3. Millioner biler bestillt til O.L i 2008 (spesielt drosjer)
4, Trafkkkaos i de fleste byene jeg var inne i.
5. ca 100 millioner kinesere har så god økonomi(meget god økonomi) at de har råd til ny bil.
6. Har reist litt på kanalene . Millioner av elvebåter som frakter kull(enorme mengder) byggematerialer og gods. osv .
De har dieselmotorer.

7. Overaskende .
Flere airconditinannlegg enn i USA.

Beijing har 14 mill innbyggere,trafikkaos og jeg antar flere millioner airconditionannlegg.
mestepartem av gamle Bejing er borte og nye 20 etasjers blokker gror opp som pattehatter samt en rekke finansinstitusjoner.

Shanghai med sine 16 mill inbyggere med store bygg, skyskrapere og bygging i forstedene og svære bilfelt i flere etasjer og en enorm trafikk. Tusenvis av nye boligblokker bygges. Alle har en airconditionkasse utenfor.

Her er det enorme tall.

Det er store kullforekomster i China og masse gruveulykker.

Moderniseringen fører til øket behov for energi.
I Shanghai er det nærmest strømrasjonering fra kl. 10 om kvelden.

Moderniseringen av bilparken har vært rettet mot personbiler og det er stort sett meget nye biler på veiene.
Lastebilene er av en eldre dato.

1300 millioner kinesere er i gang.

Og oljen er en viktig del i denne utviklingen.

Jan



[Endret 14.06.05 23:11 av dammerud]
Gomle
14.06.2005 23:15
#1871

Endre
flott innlegg Hr. Dammerud.
Tyren
15.06.2005 00:06
#2555

Endre
De sa på CNBC i dag at boligprisen var ned 20% i Shanghai siste år, og ant. boligsalg ned 70%. Rart... mulig jeg hørte/så feil.
dammerud
15.06.2005 06:14
#8969

Endre
Til Tyren. Det er riktig. Myndighetene satte med nye regler en stopp for den kraftige økning i boligprisene. masse boliger ble også bygget spekulativt for å tjene på stadig økende boligpriser.

Fyller opp med bakgrunnsstoff.
Hadde en kjempefin tur rundt i Kina, meget lærerik og via forelesninger så oppfattet, og lærte (Learning by knowing)
utrolig mye.
Særlig i elvebåt på noen av kanalene ga meg en bakgrunnsinnfo som jeg ikke tror mange europeere har vært borte i .
Millioner av elvebåter som tar tungtransporten langt inn i Kina og i et finmasket nett av store og små kanaler.

Hva var det som dro i gang denne økonomiske oppgang.
President Ding (72 år den gangen og han blir hyldet og lovprist nå , men Mao er meget lavt nede) åpnet Kina og sa at Shanghai skulle være dragekjeften som som åpnet seg for verdens handelen.
Men president Clinton gjorde sitt:
Her er en bakgrunnsstudie hentet 15.juni 2005;

PBS.

U.S trade with China. Expectations vs. Reality

av Ned Barker



A closer look at the debate over U.S. trade with China: What has been the result of permanent trade relations and China's entry into the World Trade Organization, how much does the trade deficit matter, do the Chinese have unfair advantages and what's the outlook going forward?

In the late 1990s, Washington was a sharply divided political city, but there was a growing consensus on one big issue. Most Republicans and Democrats agreed that trade with China would be a boon for America.

President Clinton summed up the mainstream consensus in Washington with a message to Congress in the spring of 2000. In a letter circulated to House members, he wrote, "China with more than a billion people is home to the largest potential market in the world… If Congress makes the right decision, our companies will be able to sell and distribute products in China made by American workers on American soil, without being forced to relocate manufacturing to China. …We will be able to export products without exporting jobs."
Her tok Clinton 100 % feil. Amerikanske foretak etablerte seg med skattefritak, PSA og billig arbeidskraft fra Kina.
Kina utdanner nå 400 000 ingeniører i året og 100 000 er og har vært studenter i USA. Det er store tall , men så er det enormt mange mennesker i Kina.)

Clinton was pushing Congress to permanently normalize trade relations with Beijing, helping to ease China's entry into the World Trade Organization (WTO). Big business was furiously lobbying Capitol Hill in favor of the legislation. It saw China, with its 1.2 billion consumers, as a vast new emerging market and many parts of Corporate America wanted a piece of the action.

Just weeks before the legislation received the president's signature, Robert Burt, chairman of the Business Roundtable, an association of CEOs of leading American corporations, spoke boldly about the future. "This historic legislation will be remembered as the key that opened the door for America to sell its products and services to the world's largest emerging marketplace," he declared.

Other executives around the U.S. were equally strong in supporting U.S. trade with Beijing, and China's efforts to get into the WTO because they reasoned that China would then be required to play by the same trading rules as the WTO's other members. Moreover, as Europeans rushed to do business in China, American corporate captains did not want to be left behind. They worried that unless the U.S. backed the move, they would lose out to the Europeans, a worry Chinese officials played upon effectively from time to time during the 1990s.

On Capitol Hill, legislation to normalize trade with China got overwhelming bipartisan support in the Senate, where it passed, 83 votes to 15. Even in the House, where Democrats were split on the issue, the president received support from three-quarters of the Republicans, and the legislation passed by a wide margin, 237 to 197.

President Clinton signed the legislation at the White House in early October, and China joined the WTO 14 months later, on Dec. 11, 2001.




[Endret 15.06.05 06:27 av dammerud]
[Endret 15.06.05 06:52 av dammerud]
dammerud
15.06.2005 06:16
#8970

Endre
So How Did the U.S. Trade Opening with China Work Out?

For many, America's trade with China has not lived up to the enthusiastic advance billing from the Clinton administration, its Republican supporters on Capitol Hill and Corporate America.

Expanded trade with China has, in fact, been a blessing for large U.S. multinationals like Boeing, Caterpillar, and Cargill, which had trumpeted the prospect of a massive Chinese market for American products and services. China is the world's fastest growing market for commercial aviation, and needs billions of dollars worth of airplanes from Boeing. Its growing infrastructure has been a boon for companies like Caterpillar, which produces tractors and other heavy equipment. And it is importing billions of dollars worth of farm products, a boon to companies like Cargill. Last year, China bought $2.9 billion worth of soybeans -- the top U.S. export crop to China. China also has proven to be a growing market for U.S.-made fertilizer and chemicals.

But China has been a tougher market to crack for smaller and mid-sized American companies, like those selling bicycles, vacuum cleaners, and lawn mowers, who face stiff price competition from Chinese manufacturers of these products. And they also face discriminatory rules, burdensome red tape, language difficulties, and a population that earns only a fraction of what U.S. consumers make, and therefore lacks the purchasing power to buy consumer goods made in America.

Yvonne Smith, the communications director at the Port of Long Beach, literally sees the imbalance in U.S.-China trade. She reports that through Long Beach alone, the U.S. is importing $36 billion in goods yearly from China and exporting just $3 billion. By her account, the mix of products is very unfavorable to the U.S.

"We export cotton, we import clothing," Smith reports. "We export hides, we bring in shoes. We export scrap metal. We bring back machinery. We're exporting waste paper, we bring back cardboard boxes with products inside them."

Overall, the U.S. trade deficit with China reached a record $124 billion dollars in 2003 and the figure is headed even higher this year. Today, U.S. imports from China outpace U.S. exports to China by more than five to one, and the deficit shows no signs of abating.

These deficits are much larger than the trade deficits that the United States experienced in the 1980s and 1990s with Asian trading partners such as Japan. Put in historical perspective, America's current trade deficit with China is roughly double what it was at its height with Japan in the mid-1980s, when trade frictions between the U.S. and Japan led Sen. Lloyd Bentsen (D-Texas) to famously declare on the floor of the U.S. Senate: "We're in a trade war, and we're losing it."

dammerud
15.06.2005 06:19
#8971

Endre
Does the Trade Deficit with China Matter?

Economists disagree about the significance of the U.S. trade deficit with China. The U.S.-China Economic and Security Review Commission, a 12-member panel set up by Congress several years ago to report annually on our relations with China, says the burgeoning trade deficit is a matter of "long-term economic health and national security" for the U.S.

Conservative economist Paul Craig Roberts, who served in the Reagan administration, predicts the trade deficit will cause a crash of the U.S. dollar before long, and warns that the U.S. will wind up having a third-world economy, supplying raw-materials to other countries, who then ship back finished goods to the U.S. Economist Larry Mishel, president of the liberal Economic Policy Institute, contends that the trade deficit with China has cost the United States more than a million jobs over the past decade.

But free-traders like Washington Times columnist Bruce Bartlett argue that the U.S. can afford high trade deficits with countries like China because China and other countries from which we buy consumer goods turn around and invest roughly $500 billion a year of their capital in the U.S. economy.

"Economic theory tells us that if we ever reach the point where it becomes a problem, there is an automatic adjustment mechanism, which is that the dollar will fall in value," Bartlett says. "When the dollar falls, then that makes U.S. exports cheaper on the international market in terms of foreign currencies and it makes imports more expensive in terms of dollars."

Brink Lindsey, economist and vice president for research at the libertarian Cato Institute in Washington, adds that the bilateral trade deficit with China should not worry Washington. "Bilateral trade deficits don't matter at all -- except politically," Lindsey asserts. "It's an eyesore, politically, that we sell less to China than we buy. And it drives up protectionist pressures, so in that sense it's something to be concerned about. But as far as economic fundamentals, the fact that we run a trade deficit with China doesn't particularly matter. What matters is our overall trade balance."

However, it is the overall trade balance, now running at more than $500 billion a year, that worries some on Wall Street, as well as economists such as Larry Mishel.

"We have a trade deficit now that's running around 5 percent of GDP," says Mishel. "This is very large by historical standards, and you run the risk of foreign investors losing confidence in the United States, pulling back from the dollar, the exchange rate falling, and interest rates rising, and all that could cause a major recession in the United States."
Dette avsnittet illustrerer det som skjer i Kina:

Another reason for concern about the trade deficit with China among American industrialists and the U.S. labor movement is the size of China's massive population. With a workforce that is far larger than the combined populations of Japan, Korea and the other so-called "Asian Tigers," China is fast becoming the world's primary factory, producing everything from footwear, clothing, furniture, toys, and computers to big-screen television sets, lasers, space components and huge port cranes.

Analysts concerned with long-term U.S. economic security see China's seemingly inexhaustible supply of cheap labor, coupled with the Chinese government's commitment to a rapid development strategy and the movement of Chinese industries into high-tech sectors, as posing a long-term threat to American producers across the board.





[Endret 15.06.05 06:22 av dammerud]
nedfortelling
15.06.2005 07:55
#3289

Endre

Sterk produksjonsvekst i Kina
Av TDN Finans

Industriproduksjonen i Kina steg 16,6 prosent på årsbasis i mai sammenliknet med måneden før.

Dette viser foreløpige tall fra kinesiske myndigheter offentliggjort onsdag, ifølge Bloomberg News.

Ifølge en sammenstilling foretatt av Bloomberg News var det på forhånd ventet en oppgang på 15,8 prosent på månedsbasis.

I forrige måned steg industriproduksjonen med 16,1 prosent på årsbasis.

Så langt i år er industriproduksjonen i Kina opp med 16,3 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

dammerud
15.06.2005 08:03
#8973

Endre
Re produksjonen, så er det mest i lavteknologi som silke, klær, sko osv. viderefoeredling av innkjøpte produkter.
var på 3 silkefabrikker under mitt besøk og voldsom produksjon av silkeprodukter so er av meget høy kvalitet.
Kjøpte selv silkedyner, skjorter, jakker og andre relaterte silkevarer.
Anbefales å kjøpe silke i Kina.

Her finner du infoen om forholdet Kina - USA

forholdet USA - Kina




[Endret 15.06.05 08:34 av dammerud]
sentrum
15.06.2005 08:56
#862

Endre
Utrolig dette med Kina, var selv en rekke ganger i Shanghai i perioden 1986 til 88.
Bybilde den gang var preget av sykkler med trafikkpoliti som dirigerte traffikken fra bambustårn i veikanten.
Ikke en skyskraper å se men men som nå en utrolig forurensning forårsaket av kullfyrte ovner.



Stocktalk.no eies av MarketMind AS
Adresse: Thunesvei 2, 0274 Oslo Tlf: 21 07 50 08 Email: st [at] stocktalk.no Orgnr: 979 175 027 MVA
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter © 2008 Vestover AS