Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Solstad Farstad - supply
Solstad Farstad - supply
oupa
13.05.2007 14:04
#51

Dersom man foretrekker å kjøpe noe billig, bryr man seg ikke om hvor store hovedeierne er.
Villtotningen
13.05.2007 23:00
#3589

Sjekket litt nøyere på kontrakten på den nye AHTSen til SOFF og det viser seg at det var en 5 års kontrakt med en rate på 290 000,- kr pr dag. Den ble inngått sammen med to nye skip fra HAVI som vil gå på en rate på ca 219 000,- kr per dag. Jeg lurer litt på hvordan dette vil slå ut på spotmarkedet framover. Det at STL knytter til seg 3 slike nye store båter i så lang tid minsker vel dette selskapets behov i spot markedet skulle jeg tro.

Her er omtalen av disse 3 kontraktene klippet fra den forrige supply topiken:


Villtotningen [2632]
11.10.06 09:31

To lange og meget gode kontrakter er meldt i dag. Først SOFF som drar inn 290.000 kr pr dag i 5 år.

Fra DN: Halv milliard til Solstad
Statoil satser på Solstad Offshore i fem år.

TDN Finans

Solstad Offshore har inngått en fem-årig kontrakt med Statoil om utleie av et ankerhåndteringsfartøy som er under bygging. Kontrakten har en verdi på rundt 530 millioner kroner.

Det opplyses i en børsmelding onsdag.

I tillegg inneholder kontrakten opsjoner på utleie av skipet i ytterligere tre ganger ett år, og inkludert opsjonene er den totale verdien på kontrakten rundt 850 millioner kroner.

Skipet bygges ved Flekkefjord Slipp & Maskinfabrikk og leveres i april 2007.


Og så HAVI som også drar i land to gode kontrakter på sine nybygg, noe lavere rate en SOFF men det kan ha sammenheng med størelse og utstyr på båtene uten at jeg har sjekket det enda :

HAVI - KONTRAKTINNGÅELSER MED STATOIL
11.10.2006 08:41

Havila Shipping ASA har i dag inngått avtaler med
Statoil for to av rederiets store
ankerhandteringsfartøyer som er under bygging ved
Havyard Leirvik. Kontraktene er på 3 år fast, med
ytterlige 3 årlige opsjoner på hver, og har en
totalverdi på ca NOK 480 mill for den faste
perioden. Fartøyene Havila Mars og Havila
Mercury, er av typen UT 786 CD og har levering i
henholdsvis mars 2007 og juli 2007. Partene er
videre enige om at fartøyet Havila Force skal gå
som frontrunner fra 01.01.07.

Kontraktene er av stor strategisk betydning for
Havila Shipping ASA, og gjennom dette blir
rederiet en av hovedleverandørene av AHTS
tjenester til Statoil. Videre viser dette at
Statoil velger langsiktige partnere som
vektlegger sikker operasjon, miljø og moderne
tonnasje. Dette er bevist på disse fartøyene
gjennom installasjon av sikkert AHTS utstyr,
miljømessige faktorer gjennom blant annet
installasjon av katalysator for rensing av
utslipp samt at fartøyene er designet med Clean
design.

Kontraktene gir videre Havila Shipping ASA
muligheter til ytterlig utvikling innen dette
segmentet, og befester rederiet sin posisjon som
en langsiktig foretrukket partner for større
selskaper. Videre bekrefter dette rederiets
befraktningsstrategi om en kombinasjon av
langsiktige kontrakter og spoteksponering.

Kontaktpersoner: Njål Sævik + 47 90935722 eller
Nils Peter Skeide + 47 91530965
petterdale_50
13.05.2007 23:44
#3

En spennende tanke du tar opp Villtotningen, angående Statoil (og dermed Hydro) sitt behov for AHTSer fra spot markedet fremover. Kontraktene for disse 3 båtene opptar for tiden 2 spot båter (Normand Neptune og Havila Force), som begge fungerer som frontrunnere. Dermed blir det kanskje en dobbelteffekt; StatoilHydro sitt behov for AHTSer synker og 2 "nye" båter kommer ut i spot markedet igjen. Personlig tror jeg tror jeg det kan bli enstund til vi ser rater rundt 100 000 GBP per dag igjen, men håper naturligvis jeg tar feil. Solstad har f.eks. sluttet sin Normand Progress ned til Vest-Afrika nå i mai/juni/juli, noe som normalt ville vært lukrativt melkemarked i Nordsjøen. Kanskje de ser det samme vi her inne ser?!

De tre båtene Statoil har sikret er ikke småbåter i Norsjøen heller. Normand Ferking går helt til topps i rankingen og er der oppe med Olympic Hercules, Normand Master og Normand Mariner. Denne er i mine øyne allerede en suksess for både Solstad og Statoil. For Solstad blir dette en seddelpresse som sikkert skal dunke og gå for statsoljeselskapet i 10-15-20 år, det har skjedd før når Solstad har bygd stort! For Statoil blir dette en arbeidshest uten like. Tipper skipet kommer til å være lead for de store forflytningene ettersom den er sterk som en bjørn og har det fresheste utstyret hva gjelder sikker ankerhåndtering.

Jeg synes forøvrig kontraheringene innenfor AHTS begynner å bli urovekkende høye. Det er vel det berømte markedet som fungerer her. Alle vet at det ikke burde bygges så mye mer, men man vet at hvis ikke "vi bestiller", så bestiller rederiet på naboskjæret. Så da kan jo likevel vi bestille, så bestiller kanskje ikke det nevnte naborederiet. Det hele ender sannsynligvis med marginer som svekkes og rederier som overbyr hverandre. Men så var det dette med norske rederier i utlandet. De store norske (Farstad, Solstad, Dof) har etterhvert fått et betydelig fotfeste i utlandet, og dette kan bli en meget verdifult når markedet her hjemme ikke er like lukrativt. Så er det vel ingen tvil om at i mange markeder der ute teller kontakter/bekjentskap og erfaringer enda mer enn her hjemme i Nordsjøen. Både Farstad, Solstad og Dof har STORE AHTSer for levering i 2009 og 2010 og jeg nekter å tro disse er tenkt inn i spot markedet. Dermed skal det bli meget spennende å se hvilke kontrakter disse kapitalkrevende skipene kan oppnå, både dagrater og kontraktslengde. Kanskje kommer de første kontraktene nå i 2.halvår av 2007?
petterdale_50
14.05.2007 15:46
#4

Tok med seg 200 til dåp

"Normand Ferking", verdens mest avanserte ankerhåndteringsskip ble lørdag døpt ved Flekkefjord Slipp.

http://www.h-avis.no/article/20070514/NYHET/105140019/1010/AKTUELT#
petterdale_50
20.05.2007 20:51
#7

Møkster kjøper to skip fra Solstad
Reiarlaget Simon Møkster Shipping i Stavanger kjøper to eldre forsyningsskip fra Skudeneshavn-reiarlaget Solstad Offshore.


Skipa, som heiter «Normand Ranger» og «Normand Prosper», er begge bygde i 1982 og blir overtatt av Møkster i desse dagar. Eit tredje Solstad-skip, «Normand Hunter», blir samtidig selt til det tyske reiarlaget RF Forschungsschiffahrt. Til saman hentar Solstad Offshore inn 135 millionar kroner på dette salet.

Møkster skal nytta dei to innkjøpte skipa som standbyfartøy. Men skipa blir flagga ut til Færøyane når Møkster Shipping tar over. Solstad sine mannskap på 24 personar per skip, vil bli flytta over til reiarlagets mange nybygg.

Om bord i «Normand Ranger» var det att 12000 kroner i velferdskassa når skipet skifter eigar.

- Mannskapet har bestemt at pengane skal nyttast som gåve til SOS-barnebyar, seier personaldirektør i Solstad Offshore, Terje Næss.
Villtotningen
08.06.2007 15:29
#3643

Årets skip 2007 er kåret.

Klippet fra HO:

Årets skip 2007

Prisen Årets skip 2007 er tildelt «Normand Seven», et offshore konstruksjonsskip. Det er bygget for Solstad Offshore i Skudeneshavn av Ulstein Verft.


Artikkel av: NTB (7.6.07 12:40)



Skipet er meget avansert, og er bygget for å utføre alle tenkelige installasjonsarbeider på havbunnen. Det er andre gang at et skip bygget av Ulstein er kåret til Årets skip.
Prisen blir overlevert av næringsminister Dag Terje Andersen (Ap) under messen Nor-Shipping førstkommende tirsdag. Nordens største skipsfartstidsskrift Skipsrevyen har utdelt Årets skip siden 1997.

petterdale_52
15.06.2007 14:37
#3

Noen fantastiske kontrakter fra Solstad!!!!!!!


----------------------------------------------------------------------
15/06-2007 14:31:20: (SOFF) KONTRAKTSINNGÅELSER
Solstad Offshore ASA (SOFF) har i dag inngått
intensjonsavtaler for befraktning for to av
rederiets skip.

PSV `Normand Carrier` er sluttet for en periode på
ca 100 dager for operasjon i Middelhavet.
Kontrakten påbegynnes i september/oktober 2007.
AHTS `Normand Master` er sluttet for en periode på
ca 100 dager for operasjon i US Gulf. Kontrakten
påbegynnes i november 2007.

Begge kontraktene er for arbeid i subsea-markedet
og oppdragsgiverne er blant de store subsea
kontraktørene.

Verdien av kontraktene er totalt ca USD 19 mill

Skudeneshavn 15. juni 2007
----------------------------------------------------------------------

Mitt forslag til dagratene kommer her:
Normand Carrier 65 000 USD/dag i 100 dager = 6,5 mUSD
Normand Master 125 000 USD/dag i 100 dager = 12,5 mUSD

Totalt 19 mUSD :)

Dette tilsvarer da rater på henholdsvis 400 000 NOK/dag og 750 000 NOK/dag.

Gratulerer Solstad Offshore!!


[Endret 15.06.07 14:41 av petterdale_52]
Villtotningen
15.06.2007 15:00
#3664

Enig dette var kjempe kontrakter :-))
petterdale_52
18.06.2007 14:08
#4

Det finnes en elitedivisjon innenfor alle bransjer. Solstad kjemper definitivt i toppen hva gjelder ankerhåndtering :)

18/06 NORMAND MASTER MLS Transocean Leader NOK 925.000
Fraiser
18.06.2007 14:19
#3284

Det virker som om det er iferd med å etableres et klarere prisskille mellom større og mindre AHTS fartøyer.
petterdale_53
04.07.2007 17:01
#7

Fondsfinans publiserer idag en ny analyse på Solstad Offshore med tittelen "SOLSTAD OFFSHORE - Estimates reduced on 2Q market slowdown" og kommer på bakgrunn av denne med en hold anbefaling. Jeg har ikke selv tilgang på analysen, men klarer ikke helt å henge med på konklusjonen.

Man skal ha nesen ganske høyt hevet hvis man kaller det markedet (spot) for svakt i 2.kvartal, vel og merke det markedet Solstad opererer i. Spot båten fremfor noen i Solstad sin flåte, Normand Master, har så vidt jeg har fått med meg seilt på fantastiske rater i store deler av kvartalet. Nå i juni har den hatt rater på ca 1 million NOK per dag, noe som bør være langt over de estimatene ethvert meglerhus har liggende inne. Tidligere i kvartalet har vel raten for skipet ligget rundt 500 000 NOK per dag, anstendig også dette. Normand Titan har seilt til helt andre rater, men så er da også spekk'en på dette skipet en helt annen og forventningene bør justeres deretter. Solstad eier heller ikke 100% i dette skipet.

Videre har et par skip vært utenfor Kongo i kvartalet og deltatt på et lukrativt prosjekt, i hovedsak utsetting av anker. Normand Carrier har seilt for Statoil til 400 000 NOK per dag, en anstendig rate for en PSV over en så lang periode. Videre har selskapet også signert en ny lang kontrakt for levering av konstruksjonsskip til Saipem til en bedre rate enn tidligere.

På bakgrunn av dette forstår jeg ikke konklusjonen i Fondsfinans til analyse. Det som skjer i markedet er da alt annet enn en slowdown?!?

Noen som har tilgang til analysen og kan formidle budskapet?
Villtotningen
04.07.2007 22:27
#3697

Re: Petter Dale

Jeg er enig i dine betraktninger SOFF med sin kvalitets tonnasje er vel den som blir minst rammet av et noe spakere spot marked for AHTSer i Nordsjøen.

Denne ferske oversikten fra Westshore viser det med all tydelighet.

04/07 SEA COUGAR ADTI R/M Ensco 80 GBP 14.500
04/07 ZEUS OMC R/M Ensco 85 RNR
04/07 OCEAN SCOTSMAN Total C/R + Opts GBP 15.000
03/07 NORTHERN CHALLENGER Conoco Philips N R/M Port Rigmar RNR
03/07 NORMAND TITAN Conoco Philips N R/M Port Rigmar Cancelled
02/07 PACIFIC BLADE Petrocanada C/R RNR
02/07 NORMAND MASTER Heerema Assist Hermod, d/d 7 GBP 45.000
02/07 LADY ELIZABETH RWE Supply duties-day/day 14 GBP 22.500
02/07 SEA COUGAR Marathon N. R/M Deepsea Bergen GBP 27.500

Sitat slutt.

Det er vel mer DESSC aksjonærene som har en mindre og lettere spekket tonnasje som burde vært bekymret.

Det var ikke mye å spore av det i dag DESSC steg til ny ATH og det ble også meldt om innside kjøp.


Morgan Stanley mener marginene i offshore bransjen kan økes betydelig i årene framover. mer om det kan du lese her:

link

Ha en fortsatt god kveld.

Mvh VT

petterdale_54
06.07.2007 14:23
#1

Solstad med ny hjemmeside idag. Ny innpakning, men samme innhold...
petterdale_54
17.07.2007 00:46
#4

Solstad melder at Reliance har benyttet sin opsjon til å avslutte
kontraktene for AHTS Normand Jarl og AHTS Normand
Trym. Begge skipene har støttet bore operasjoner i India.

Med dagrater på ca 120' NOK/dag i India er dette en hyggelig kansellering for Solstad. Begge skipene er ettertraktet i farvannet de opererer i, og Solstad har nå flere mulige alternativer for skipene;
1 Operere skipene i spot markedet i Asia og oppnå hyggelig inntjening i et stramt marked, for så å ha muligheten til å selge skipene når det foreligger et godt bud. Skipene er bygget i 1984/85, så disse kan med fordel selges videre til andre selskaper for å opprettholde profilen til Solstad. Dette vil frigjøre mannskaper og få frem verdier ift bokførte verdier.

2 Legge skipene inn på lange kontrakter med en bedre dagrate enn dagens grunnet et helt annet marked. Denne strategien medfører at skipene seiler for Solstad enda noen år...

I forhold til et "vanlig" Solstad år har det vært rolig på kontraktsfronten til nå i 2007. Regner med at det kan ta seg opp i 2.halvår og skape et positivt sentiment rundt selskapet.
petterdale_58
03.09.2007 20:22
#1

Normand Ferking er såvidt jeg vet fortsatt ikke helt klar for operasjoner.

Verftet har hatt store utfordringer med dette skipet, av flere grunner.

Nå står verftet i økonomiske problemer, og dette kan vel få konsekvenser for Solstad sitt nybygg som skal leveres neste år.

Les mer her:

http://web3.aftenbladet.no/innenriks/okonomi/article504660.ece
Info
13.09.2007 08:47
#7695

Skipsreiar Lars Peder Solstad varslar dramatiske konsekvensar lokalt dersom dersom regjeringa sitt rederiskattesystem blir gjennomført.
Det skisserte opplegget er rett og slett eit rant og eit gigantisk løftebrot, tordnar sjefen i Solstad Offshore, som også er styreleiar i Haugesund Rederiforening og styremedlem i Maritim Forum for Haugalandet og Sunnhordland.

Solstad siktar til avtalen som blei inngått i 1996, om eit system kor midlar som blei reinvestert i skip, ikkje skulle skattleggjast, medan det skulle betalast skatt av utbytte til eigarane for all type verksemd.

Det er me som blei verande i Noreg og som var lojale og trudde på avtalen, som nå blir straffa, seier han.
Solstad viser til at pengane regjeringa nå vil krevja inn, ikkje står på bok. Dette er midlar som er reinvestert i nye skip og arbeidsplassar, i tråd med avtalen.

For rederiet i Skudeneshavn sin del dreier det som om rundt ti milliardar i nybygg og ca 500 nye norsk arbeidsplassar sidan 1996.

Kva blir konsekvensane lokalt?

For det første betyr dette systemet redusert eigenkapital og dermed svakare musklar til å investera i nye skip. Men det vil også slå ut på likviditeten som igjen kan bety sal av skip for å betala skatt. Eg vil heller ikkje utelukka konkursar, svarer Lars Peder Solstad.

Dei som blir vinnarane dersom regjeringa sitt forslag blir vedtatt, er dei som valte å flytta ut i 1996 fordi dei ikkje stolte på styresmaktene. Nå kan dei flytta heim igjen utan å bli kravd skatt verken for overskot i perioden fram til nå eller for framtida.

http://www.haugesunds-avis.no/article/20070913/NYHET/709130015/1003/AKTUELT
blink
02.10.2007 20:23
#12772

Hvordan er eierforholdet i Solstad Offshore ASA og Solstad Rederi AS ?

Er det slik at "grunderene" sitter som eiere av Solstad Rederi ?

Bakgrunnen for spørsmålet er dagens transaksjon av ca 8 mill DESSC-aksjer fra SOFF til Solstad Rederi.

Dagens kursutvikling i DESSC var underlig.
En spekulativ tanke kan da være at Solstad Rederi hadde interesse av å holde DESSC-kursen lavest mulig inntil handelen var gjordt.



[Endret 02.10.07 20:35 av blink]
Villtotningen
22.10.2007 17:46
#4173

SOFF opp over 6 % på en generelt dårlig dag.

Her skal skjulte verdier fram i lyset :-))

BØRSNOTERING AV NOR OFFSHORE PTE. LTD. I SINGAPORE

16:12
BØRSNOTERING AV NOR OFFSHORE PTE. LTD. I SINGAPORE

Det Singapore registrerte selskapet, Nor Offshore
Pte. Ltd. (NOR), hvor Solstad Offshore ASA (SOFF)
har en eierandel på 50%, søkte 5. september 2007
om børsnotering til Singapore Exhange Securites
Trading Limited (SGX-ST). NOR avventer p.t.
melding om betinget aksept for børsnotering
gjennom en `rett til notering` fra SGX-ST.

I henhold til Singapores finanslovgivning, skal
NOR, etter mottatt `rett til notering`, innlevere
et foreløpig prospekt til `Monetary Authority of
Singapore` (MAS). MAS vil registrere det endelige
prospektet mellom 14 til 21 dager (begge dager
inkludert) fra innleveringsdato av nevnte
foreløpige prospekt. Tegningsperioden i NOR vil
kunne starte når det endelige prospektet er
registrert hos MAS.

Ytterligere informasjon vil bli gitt når NOR
innleverer foreløpig prospekt og når det endelige
prospektet blir registrert hos MAS.

Skudeneshavn, 22 oktober 2007

Solstad Offshore ASA

Kontakt personer: Lars Peder Solstad eller Sven
Stakkestad (Tlf. 52 85 65
rune_hos
14.01.2008 17:48
#2

Løfter denne fram i lyset igjen :)

Det pågår en børsnotering av Nor Offshore i Singapore, dette vil vise hvilke verdier Solstad sitter på i det selskapet. Videre har de en fin posisjon i Rem Offshore, uansett hva som skjer. Videre er de aggresive i MPU Offshore. Regner med at Solstad blir hoffleverandør av offshore støtte ifm dette venture prosjektet. Selskapet har sikret PSV flåten (5x skip) på lang kontrakt til 2012 og har store, attraktive AHTSer tilgjengelige og etterhvert noen subsea/ROV båter.

Regner med salg av gamle skip i nærmeste fremtid :)
rune_hos
21.01.2008 11:03
#7

SOLSTAD PÅ BILLIGSALG NÅ!!!!

Aksjen ligger godt under Farstad, historisk har disse ligget ganske jevnt, med Solstad som regel over Farstad i kurs.

Inntjeningen i 2007 ligger vel et stykke opp på 20 tallet, altså snakker vi om en PE på bare litt over 5!! Inneværende år vil også komme over 20 kroner med et normalt spot marked og gode langsiktige kontrakter i bunn som gradvis fornyes til bedre rater. Det kommer også til å bli solgt unna eldre tonnasje til hyggelige gevinster som vil booste EPS ytterligere. Dermed prises selskapet ned mot en PE08 på 4 tror jeg. Når ting roer seg på børsene vil dette kunne doble(!) seg ganske raskt tror jeg. Historisk har Solstad blitt tradet på ca 10 ganger årets inntjening :)
Villtotningen
21.01.2008 11:46
#4399

Ja SOFF og mange andre selskaper med god inntjening er absolutt på billigsalg. At det fundamentalt er behov for oljeservice tjenester er det heller ingen tvil om, selv om spot markedet i Nordsjøen er surt for øyeblikket.

Nybygg for lange gode kontrakter. Det er dette et bevis på:

REM: REM - KONTRAKTSINNGÅELSE




Rem Offshore ASA har inngått en befraktningsavtale med det
Meksikanske selskapet Cisca på nybygg 320 som bygges ved Kleven
Verft AS med levering i april 2008. Kontrakten har en fast varighet
på 6 år, med opsjoner på 3 x 1 år. Skipet går umiddelbart på kontrakt
etter overlevering fra verft. Kontrakten er inngått på markedsmessige
vilkår.

Kontraktsinngåelsen er med på å stadfeste Rem Offshore ASAs strategi
om at MPSV skipene skal sluttes på lengre kontrakter.

Kontaktpersoner;
Åge Remøy (CEO), +47 70081164 / +47 90591292
Arild Myrvoll (CFO), +47 70080894 / +47 90014188

Villtotningen
21.01.2008 11:49
#4400

At skipsverdiene holder seg på et høyt nivå ser dere i denne ferske børsmeldingen:

REM:SOLGT SKIP UNDER BYGGING, GIR KONT.EFF PÅ CA 74M, GEV. CA 36

Oslo (TDN Finans): Rem Offshore har inngått en avtale om salg av et UT 755
LN-skip som er under bygging med levering i juni 2008. Salget gir en
regnskapsmessig gevinst på rundt 36 millioner kroner og en kontanteffekt på
rundt 74 millioner kroner i første kvartal 2008.

Det opplyses i en pressemelding mandag.

Kjøper av skipet er BUE Marine Ltd.
--
TDN Finans
SH
22 00 11 55
finans@tdn.no

#CODES C/REM

rune_hos
22.01.2008 11:34
#9

Hvis jeg ikke husker feil ga Solstad et utbytte på 4 kroner for 2006 (utbetalt 2007).

Hva kan vi forvente oss av utbytte for 2007? Blir dette offentliggjørt ifm 4.kvartals rapporten?
jonwill
04.02.2008 13:41
#130

Supplyrederiet har kjøpt seg ytterligere opp i MPU Offshore Lift.


Av:Jarle Birkeland - Stocklink - 04.02.2008 08:44


Ifølge en børsmelding har Solstad Offshore kjøpt 746.000 aksjer i MPU Offshore Lift til 5 kroner per aksje. Etter kjøpet har SOFF totalt 26.126.150 aksjer i MPU, tilsvarende en eierandel på 30,23 prosent.

Lars Peder Solstad, administrerende direktør i SOFF er styreforman i MPU.

Hvilke hensikter har SOFF ved kjøp av MPU-aksjer? Diskuter på StockTalk!


Solstad Offshore: siste 135.0 2,27%
Daxen
06.02.2008 00:25
#3



Noen som har noen tanker om denne på kort sikt? Sitter med en post, og er veldig i tvil nå.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter