Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
Truthseeker
13:10 25.05.2004
#1180

Vurderer en inngang da jeg tror på at innsidekjøp blir gjort i det aller nærmeste.
Silbermann
13:41 25.05.2004
#176

Gratulerer Lofottorsken. Prøvde selv å kjøpe på 10.50, men med et sykt barn på armen gikk det litt for fort for meg. Har uansett en del til OK pris fra før.

Enig i at det ikke kan være så mye nedside igjen for NAS. Er heller ikke bekymret for konkurs. De vil nok klare et lite overskudd i 2. halvår. I 2005 vil de i værste fall ligge like under break even. Dersom det går bra kan de tjene 50 mill. i 2005.

Noen emisjon er heller ikke aktuelt i NAS på lang tid. Dersom ledelsen mot formodning ser at de ikke vil tjene penger i overskuelig fremtid blir Sundal og Enskilda gitt i oppdrag å finne en oppkjøper. Det bør ikke være noe problem. Norwegian er jo en liten Easyjet-kopi.

Enig med Truthseeker i at det er stor sannsynlighet for innsidekjøp i dagene fremover.

Silbermann
15:33 25.05.2004
#177

Trenger ikke vokse mer
Av Henrik D. Meyer

Norwegian vil ikke bli større. Heretter skal det jobbes med å tilpasse de eksisterende rutene. Dukker ikke passasjerene opp kan rutetilbudet kuttes på 14 dager. Vi gidder ikke å fly på ruter hvor det ikke er utsikter til å tjene penger, sier Norwegian-sjefen.

Norwegian har ekspandert kraftig siden oppstarten av lavprisrutene for halvannet år siden. Fra opprinnelig fire innenriksruter har selskapet i dag 11 innenlandsruter og 17 utenlandsruter.

Utvidelsen av rutenettet har gitt en langt bedre utnyttelsen av flyparken. Mens flyparken har blitt utvidet med 83 prosent siden oppstarten, har antall timer i luften økt med 205 prosent.

Ferdig ekspandert
Så stor vekst kan ikke Norwegian regne med videre, dersom selskapet skulle velge å sette inn enda flere enn dagens 11 fly.

- Vi har hele tiden sagt at vi skal ekspandere så kraftig at vi når kostnadsnivået til EasyJet. Det har vi greid. Øker vi til 14 fly nå så senker vi kostnadsnivået noen øre, men vi klarer ikke de kvantesprangene lenger, sa Norwegian-sjef Bjørn Kjos på kvartalspresentasjonen tirsdag.



Gidder ikke fly
Noen utenlandsruter vil starte opp som planlagt i sommer, men utover det vil Kjos nå fokusere på å tilpasse de rutene som er. Selv om mange av rutene har innfridd bedre enn forventet for eksempel Budapest, innser Norwegian-sjefen at man ikke kan treffe hundre prosent med oppstart av så mange ruter selskapet har hatt.

Det betyr at Norwegian er forberedt på å kutte eller utvide antall avganger avhengig av om passasjerene benytter seg av flytilbudet eller ei. Slike endringer har selskapet bevist kan skje svært raskt.

Rogalendingene fikk bare et par uker på seg til å bevise at de var interessert i å fly Norwegian til London.



Bjørn Kjos
Vi gidder ikke å fly på ruter hvor det ikke er utsikter til å tjene penger, sier Kjos.

Rett etter påske startet Norwegian å fly mellom Stavanger og London Stanstead. Selskapet startet friskt med flygninger alle dager unntatt lørdag. Allerede tredje mai konkluderte flyselskapet at oppslutningen blant passasjerene var for dårlig til å forsvare daglige flygninger, og ruten ble dermed redusert til fire ukentlige avganger.

Ultimatum
Nå gir Bjørn Kjos rogalendingene et ultimatum. Dersom ikke trafikken på de gjenværende flygningene fra Stavanger til London tar seg opp, kan de også forsvinne.

- Tar det seg ikke opp på helgene, mister Stavanger sitt lavpristilbud, sier Bjørn Kjos.

Bruce Wayne
15:36 30.05.2004
#4638

Tysk lavprisfly til Norge

Av NTB

Det tyske flyselskapet Condor har startet ukentlige flyvninger fra Frankfurt til Oslo, Tromsø og Bergen, melder nrk.no.

Condor opererer idag 64 ruter i Europa, og til Afrika, Sørøst-Asia og Nord- og Mellom-Amerika. Billetter til og fra Norge er ennå ikke annonsert, men kan bestilles på selskapets internettside.


Publisert: 29.05.2004 - 12:03 Oppdatert: 29.05.2004 - 12:04
marve2
09:06 23.06.2004
#218

Blir spennende å se om denne følger opp gårsdagen i dag.
Silbermann
09:27 23.06.2004
#183

Norwegian er nå en opplagt doblingskandidat. Jeg tror nyhetsstrømmen nå er i ferd med å snu til det positive, og at det vil slå kraftig ut på kursen.

Vi som følger flybransjen vet at juni måned er den desidert mest traffikerte i hele året, både innenlands og til utlandet. Det betyr at kabinefaktoren til Norwegian i juni blir rekordhøyt. I mai var den nesten 70 pst. samlet og hele 75 pst. innenlands. I juni tipper jeg den kommer opp i 75 pst. samlet. Jeg har også sett at prisene på reiser i juni har vært høyt, det betyr at det meste er booket og at de har solgt en del på OK priser.

Trafikktallene for juni, som legges frem 13 juli vil derfor bli en positiv nyhet. Alle månedene i tredje kvartal er også godt traffikerte. Samtidig vil enhetskostnadene til Norwegian i Q3 falle fra rundt 0,55 til ned mot 0,50 kroner pr. setekilometer. Det er derfor rimelig sikker at de går med driftsoverskudd i Q3.

Truthseeker
09:54 23.06.2004
#1197

men PW fra SAS viser at bransjen sliter enormt.
marve2
10:03 29.06.2004
#222

En undersøkelse gjort av Nettavisen viser at NAS har høyere priser enn SAS på de fleste rutene. Samtidig vet vi at NAS har høyere belegg enn SAS, og kostnader som er langt under. Bør ikke dette være godt nytt?
Silbermann
14:28 06.07.2004
#191

Bidrar med et lite innlegg for de som vil tjene penger på denne aksjen:

Norwegian legger tirsdag 13.7., før børsen åpner, frem tall for trafikkutviklingen i juni. Jeg føler meg temmelig sikker på at tallene blir bra.

Jeg synes de fleste aksjene på OSE er dyre. Det eneste skikkelige unntaket jeg finner er NAS. Noen sier NAS er priset som om det går konkurs. Det er selvsagt ikke riktig. Men NAS er priset med temmelig høy sannsynlighet for konkurs. Dersom denne blir borte, vil kursen stige kraftig.

Jeg tror NAS vil gjøre det rimelig bra utover høsten, og at kursen nokså raskt vil kunne stige til 20 kroner. Nyhetsstrømmen vil derfor fra mandag av kunne snu fra negativt til positivt. Først får vi OK oppslag i DN og Finansavisen, deretter oppgraderinger fra analytikere. Så vidt jeg har sett har Enskilda anslått en driftsresultat for juni på omlag - 8 mill. kroner. Mitt anslag ser dere nedenfor...

-----------------------------------------------------------------------------------

Vi som gidder følge med vet at juni er den desidert mest traffikerte måneden i året. I tillegg har trafikken i år økt betydelig i forhold til 2003. Så vidt jeg kjenner til har NAS i tillegg truffet meget godt på mange av utenlandsdestinasjonene sine, godt hjulpet av dårlig sommervær i Norge. Mange av flyavgangene til destinasjoner som Koratia, Spania, Ungarn og Portugal har 100 pst. belegg. Da tjener NAS bra med penger.

NAS vil derfor ha rekordhøy kabinefaktor i juni. Jeg anslår 74 pst. I mai var den til sammenligning omlag 70 pst. I tillegg bør yield'en stige noe i forhold til mai. Mitt tips er omlag 0,75 kroner pr. omsatte setekilometer. Samlet gir dette i min modell en positivt driftsresultat på omlag 3 mill. kroner. Dette er godt over analytikerestimatene, som alle ligger inne med driftsunderskudd.


Mvh,

Silbermann




[Endret 06.07.04 14:29 av Silbermann]
[Endret 06.07.04 14:30 av Silbermann]
[Endret 07.07.04 09:22 av Silbermann]
marve2
11:24 26.07.2004
#234

Da har SAS begynt å sette opp prisene. Og NAS kommer etter. Kanskje en fin mulighet nå til å benytte sommerstillheten til å fylle ytterligere opp i NAS? Er dette fordi SAS plutselig har oppdaget at de ikke er et lavprisselskap allikevel, eller kommer dette etter pålegg fra konkurransetilsynet?


[Endret 26.07.04 12:08 av marve2]
[Endret 26.07.04 12:40 av marve2]
marve2
09:12 29.07.2004
#235

NAS har i dag via sitt codeshare samarbeid med Nordic Airlink fått alle svenske statsansatte som flyr ARN-OSL.
LooseDeuce
09:35 29.07.2004
#41

Konkurransetilsynet har ikke gitt noen pålegg om å sette opp prisene. SAS setter opp prisene for å øke inntjeningen og for å unngå at NAS går konkurs. Det ville være meget uheldig for SAS om NAS gikk under, men de blir nok holdt på omtrtent det nivået de har i dag eller noe mindre.
SAS er ikke et lavprisselskap, men de er store nok til å operere innenfor den sektoren også. Vi må også være klar over at ingen av lavprisselskapene tjener penger i dag og prisene kommer til å stige og noen kommer til å trekke seg ut eller gå konk.

Løs2er
Silbermann
08:31 03.08.2004
#209

Nyheten nedenfor betyr to ting: SAS har åpenbart hatt store tap etter prisnedsettelsen i april, og det bekrefter at Konkurransetilsynet har en god sak. I tillegg kan Norwegian endelig sette opp prisene igjen, og det betyr at selskapet ikke lenger bør prises til 200 mill. kroner, og med en stor konkurssannsynlighet.

-------------------------------------------------------------------------

SAS hever prisene i dag


Tirsdag 03. august 2004 kl. 06:17
Skrevet av: iMarkedet - iMarkedet


SAS Braathens vil øke prisene på flere flybilletter med opptil 35 prosent, og det ventes at Norwegian vil følge etter.

Dette har Aftenposten fått bekreftet. Prisøkningene vil ikke finen sted på de allerede billigste innelandsbillettene, som vil forbli uendret, melder avisen.

SAS Braathens-sjefen Petter Jansen sier til Aftenposten at selskapets nye priser gjelder billetter som kjøpes fra og med i dag, for flygninger fra og med tirsdag 17. august.

De billigste enveisbillettene for flyvninger i henholdsvis Sør-Norge og mellom Sør- og Nord-Norge beholder sine priser på 360 og 540 kroner.

For de andre billettene innenlands i Norge er det snakk om økninger mellom 45 og 190 kroner en vei og 90 og 380 kroner for en turreturreise.

Jansen fastslår overfor Aftenposten at han med de nye prisene håper å styrke selskapets økonomi.

- Vi er jo ikke i stand til over tid å videreutvikle våre tilbud hvis vi ikke har lønnsom drift, sier Jansen til Aftenposten.

Det har også vært ventet at Norwegian ville føle seg tvunget til å komme med prispåslag.





[Endret 03.08.04 08:31 av Silbermann]
Finbeck
22:10 18.04.2013
#4513

Denne er det morsomt å lese i dag. Merker meg Stordalens exit. :)
Dividenten
19:08 02.05.2013
#14524

Når stopper dette toget...? Ehh...flyet...?
delta
19:58 02.05.2013
#20405

Vinneraksjer er ikke for ST'ere. Merkelig at noen drar frem denne tråden... :-)
OldNick
16:23 06.06.2013
#14638

Dette vil koste selskapet dyrt hvis de ikke får de norske pilotene over på innskuddspensjon.

Merkelig at det ikke blir sendt børsmelding?

Norwegian tapte pensjonssak mot pilotene

Arbeidsretten mener Norwegian brøt tariffavtalen da de fjernet de norske pilotenes ytelsespensjon. Det kan bli dyrt for flyselskapet. Nå må ny ytelsespensjon på plass


Bente Bjørndal, DN.no
06.06.2013

Før jul endret Norwegian pensjonsordningene for selskapets ansatte. Dermed ble ansatte med ytelsespensjon kastet ut av ordningen og overført til innskuddspensjon.

Den nye ordningen om innskuddspensjon oppfyller ikke den tariffmessige retten pilotene hadde til pensjonsavtale, skriver Arbeidsretten i sin ferske dom.

- Vi har nettopp fått dommen, og må få bruke litt tid på å sette oss inn i den, sier kommunikasjonsdirektør Anne-Sissel Skånvik i Norwegian til DN.no.

På tross av tapet i retten og de økonomiske konsekvensene det kan få for selskapet, har Norwegian valgt ikke å sende ut børsmelding.

- Vi har ikke sett behov for det, sier Skånvik.

- Har dere noen anslag over hva dommen vil koste dere?

- Vi har selvsagt endel formeninger om det, men vi vil ikke gå ut med potensielle regnstykker før det er nærmere avklart hva som vil skje videre, svarer kommunikasjonsdirektøren.

Nye regnskapsregler

Nye regnskapsregler for bokføring av pensjonsforpliktelser var årsaken til at Norwegian 1. desember kastet alle de ansatte over på innskuddspensjoner. Fra nyttår måtte forpliktelsene til ytelsespensjoner regnskapsføres i balansen, og de spiser derfor av egenkapitalen i selskapet.

- Vi må se på hvordan vi skal håndtere dommen videre. Vi ønsket å løse dette gjennom dialog og ved kompenserende tiltak. Likevel valgte pilotene å gå rettens vei, sier Skånvik, som understreker at dommen kun gjelder pilotene som er omfattet av den norske tariffavtalen.

- Det gjelder ikke hele selskapet, selv om alle gikk over til innskuddspensjon, sier hun.

Mer på link
Mort1
17:35 08.07.2013
#8611

Stille på tråden her..

Tok noen aksjer i dag rundt 254 kr..
addict
22:20 08.07.2013
#1293

Var dagens fall en overreaksjon på tallene eller skal vi lenger ned? Selskapet tjener tross alt penger og har en lysende fremtid, ser det ut til. Et kjøp på disse nivåene kan ikke være helt galt.Da tar i alle fall analytikerne feil igjen.
Mort1
16:27 09.07.2013
#8612

Tok litt mer i dag. Store bevegelser.. Kan sikkert falle mer, men jeg tror NAS gjør mye riktig om dagen. Se også på Norwegian bank som de eier mye av..
KULING
08:31 11.07.2013
#99

Norwegian reports a pre-tax result of 277 MNOK
- an improvement of 152 MNOK
The second quarter is characterized by a strong unit cost reduction, solid production growth and a higher
load factor. The unit cost reduction of 9 percent was achieved despite start-up costs for Norwegian's longhaul
operation and the establishment of new bases in Europe. The cost reduction is essential to strengthen
the company's competitiveness.
The total revenue in the second quarter was 4 BNOK, up 27
percent from the same quarter last year. More than 5.5
million passengers chose to travel with Norwegian during
the second quarter, which is an increase of 23 percent and
more than 1 million passengers compared to the same
period last year. The company's traffic growth (RPK) was
considerably higher at 35 percent which reflects that each of
Norwegian's passengers on average flies significantly
longer than they did a year ago.
Norwegian realized a solid production growth (ASK) of 34
percent. The growth is distributed across all markets in
which the company operates. Despite Norwegian's strong
capacity growth, the company is still filling its seats. The
load factor in this quarter was 77 percent, up one
percentage point from the same quarter last year. On its
long-haul routes, Norwegian has had a load factor of 96
percent, while the load factor at the new Gatwick base has
already reached 85 percent on the newly launched
Mediterranean routes.
"This has been a very good quarter for Norwegian. We have
finally started our long-haul flights and we have opened a
new base in London. The international growth strategy is
starting to yield results; we have managed to cut costs
despite substantial growth, which is essential to strengthen
the company's competitiveness," said Norwegian's CEO
KULING
08:43 11.07.2013
#100

Sterkt andre kvartal for Norwegian
Norwegian leverte bedre enn ventet i årets andre kvartal.

Artikkel av: (HegnarOnline - 11.7.13 08:38)

0
Se aksjeticker:NAS

Norwegian Air Shuttle melder om et resultat etter skatt på 197 millioner kroner i 2. kvartal 2013, mot 91 millioner kroner i samme periode året før. Ifølge TDN Finans var det ventet et resultat på 139 millioner kroner.

Resultatet før skatt ble 277 millioner kroner, sammenlignet med 125 millioner kroner året før. Snittforventningene til analytikerne tilsa et resultat før skatt på 192 millioner kroner.

Driftsresultatet ble 446 millioner kroner, mot 322 millioner kroner året før. Her hadde analytikerne ventet et resultat på 397 millioner kroner.

Driftsinntektene beløp seg til 4.012 millioner kroner, sammenlignet med 3.169 millioner kroner i 2. kvartal 2012. Analytikernes forventninger lå her på 3.989 millioner kroner.
KULING
08:59 11.07.2013
#101

NAS:SER ASK-VEKST I 2013 OVER 30% (TIDL OVER 25%)

08:33
Oslo (TDN Finans): Norwegian Air Shuttle venter en produksjonsvekst (ASK) på over 30 prosent i 2013 inklusive langdistanserutene, fra tidligere guiding på over 25 prosent.



Det fremgår av selskapets kvartalsrapport torsdag.

Selskapet guider en enhetskostnad (CASK) på rundt 0,42 kroner for 2013, mot tidligere 0,42-0,43. Dette forutsetter drivstoffpris på 950 dollar pr tonn og en dollarkurs på 5,75.



Videre venter selskapet fortsatt konkurransepress i det europeiske markedet.



HB, finans@tdn.no

TDN Finans, +47 22 00 11 55
KULING
09:00 11.07.2013
#102

NAS:LANGDISTANSEETTERSPØRSEL FORTSATT OVER FORVENTNINGENE

08:33
Oslo (TDN Finans): Norwegian Air Shuttle opplever fortsatt at etterspørselen etter deres langdistanseflyvninger overgår forventningene.



Det skriver selskapet i kvartalsrapporten torsdag.



Langdistanseproduksjonen vil vokse i tråd med innfasing av fly. 787-flyet vil brukes i det europeiske nettet i løpet av juli, og ventes satt inn på langdistansenettet i august, heter det.



TF, finans@tdn.no

TDN Finans, +47 22 00 11 55
chateau
14:51 11.07.2013
#6552

Det går opp og ned her i verden.
Ikke mer enn et par dager siden analytikerkorpset påstå at Norwegian skulle ned med 30%.
Hva sier de samme analytikerne nå?
Analytikerne er stort sett en flokk med sauehoder, og har en stor grad av inkompetanse.


NAS:BEDRE Å HA PENGENE I SELSKAPET OG HØY AKSJEKURS -ANALYTIKERE

Oslo (TDN Finans): Analytikerne er imponert over den underliggende driften til Norwegian Air Shuttle, men mener at pengene selskapet tjener er best plassert i selskapet og ikke hos aksjonærene.
Det fremkommer av en ringerunde til analytikere som TDN Finans har gjennomført torsdag.
-Selskapet har 2,9 milliarder kroner i kontanter, men jeg tror det er viktigere å styrke balansen enn å betale utbytte, sier analytiker Hans Erik Jacobsen i Swedbank First Securities til TDN Finans.
En styrket balanse og dermed mindre risiko vil tjene aksjonærene bedre enn å betale utbytte, ifølge ham.
Jacobsen mener at de to store risikomomentene for Norwegian i år har vært de nye basene i Europa og langdistansesatsingen.
-Norwegian konkurrerer mer og mer med Ryanair og Easyjet, og det har de fått til. Det viser tallene som har kommet. I tillegg har langdistansesatsingen fått en formidabel start. Flyene er jo nesten fulle, sier Jacobsen til TDN Finans.
Jacobsen mener derfor at fremtiden ser lovende ut:
-Alt i alt så går ting fortsatt på skinner hos Norwegian, sier Jacobsen.
Swedbank First Securities har et tolvmåneders kursmål på 350 kroner pr. aksje.
Analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul i Fondsfinans støtter Jacobsen, og mener at egenkapitalandelen er for lav til å kunne betale utbytte i år og neste år.
Norwegian har hatt som mål en enhetskostnad på 0,42-0,43 kroner pr tilgjengelig setekilometer i 2013, og nådde 0,43 i andre kvartal. For året er målet skjerpet til 0,42, og Norwegian skjerpet også sitt mål til enhetskostnad eksklusive drivstoff fremover torsdag.
På spørsmål om enhetskostnaden til Norwegian vil bli lavere svarte Gjul:
-På sikt skal den videre nedover, definitivt, de kommer til å fly lengre og veksten ute vil komme på lavere kostnader hjemme.
Gjul tror at guidingen for enhetskostnad på 42 øre for hele året er en øvre grense, og ser derfor videre nedgang i enhetskostnaden for 2013.
Fondsfinans har Norwegian-aksjen til vurdering og eventuell endring i kursmål er ikke besluttet.
Både Jacobsen og Gjul mener at det er en høy aksjekurs som aksjonærene venter av Norwegian og at utbytte derfor ikke er nødvendig.
Aksjen er opp 14,47 prosent til 279,3 kroner pr aksje torsdag, omsatt for 196 millioner kroner.
kenneth.kjos@tdn.no
TDN Finans, +47 22 00 11 55
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter