Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
OJJackson
19:06
12.02.2014
#55

Kjøpskandidat -Kort sikt, 12. feb 2014 Analyseforklaring

Norwegian Air Shuttle har brutt den fallende trenden og reagert kraftig opp. Det er foreløpig vanskelig å si noe om den framtidige trendretningen. Aksjen ga kjøpssignal fra en omvendt-hode-og-skuldre-formasjon ved bruddet opp gjennom motstanden ved 225 kroner. Videre oppgang til 281 kroner eller mer er signalisert. Aksjen har støtte ved ca 228 kroner og motstand ved ca 247 kroner. Volumbalansen er positiv og styrker aksjen på kort sikt. Aksjen anses samlet sett teknisk positiv på kort sikt.
nerden
20:14
12.02.2014
#31436

.
He he , flere som har oppdaget brudd av den fallende trenden, mulig de ikke er så dum på lærestrengen alikevel da:

Men nå er det farlig, noen som våger videre:



Endret 12.02.2014 20:14 av nerden
Kjell T. Ringen
20:17
12.02.2014
#11815

nerden

du kan lese mitt innlegg nr #11789 fra 9.feb

Merk at grafen er laget slik at den nå er automatisk oppdatert med endringer siden 9.feb. Der ser du momenter du burde følge med på disse dagene, har du gjort det?

Ditt chart over brøt jo fullstendig sammen etter som begge dine støttelinjer brøt sammen. Men det har vi jo snakket om før.
Kjell T. Ringen
20:19
12.02.2014
#11816

og så endret du chartet ditt.
litt vanskelig å diskutere med deg da.

Resultatet, i morgen er det vel, vil overstyre eventuelle tekniske signaler. Så selv ikke du kan forutse den utviklingen.

Endret 12.02.2014 20:25 av Kjell T. Ringen
nerden
20:20
12.02.2014
#31437

He he , godt å se ting tidlig ser jeg, får bare si velkommen etter, he he



Endret 12.02.2014 20:22 av nerden
nerden
20:22
12.02.2014
#31438



Kan du kjeltrtingen passe dine egne saker nå og la andre være i fred, gjett om det er mange som er lei deg nå, har kikket litt rundt på trådene og pass egne saker og la andre være i fred.

Kjell T. Ringen
20:26
12.02.2014
#11818

nerden

la andre være i fred? Er ikke dette et diskusjonsforum? Toler du ikke kommentarer på dine chart? Er du så jævla hårsår?
nerden
20:27
12.02.2014
#31439

Fortell hva du mener ogstår for og dritt i andre som ønsker å være i fred for slik hauking, men en kjelltring er en KjellTRing, og da er det vel ikke enkelt.

Pass deg selv og la andre være i fred Basta!

Endret 12.02.2014 20:28 av nerden
Fanatic
20:28
12.02.2014
#26609

Kjell T. Ringen
20:31
12.02.2014
#11819

nerden

dersom du ikke ønsker diskusjon så er ikke et diskusjonsforum stedet for deg. Du burde lage deg en blogg der du kan poste i fred uten at andre leser og kommenterer dine innlegg. Da får du være i fred.

Og ja, dette er ment som et vennlig råd. Pass på blodtrykket ditt.
Kjell T. Ringen
20:48
12.02.2014
#11821

Viser til nerdens innlegg #31437
Dette er postet på TA-topicen hans 28.januar.

Siden dette vistnok bare er noe nerden har sett får jeg legg inn min kommentar her også fra 28.januar:
Kjell T. Ringen
28.01.2014 21:19
#11738
ingen OHS før halslinje brytes.
og du må bruke samme høyde i target, og ikke samme kroneverdi.

-----------------

Jeg ser også at nerden slenger dritt om undertegnede på sin egen topic. Det må han gjerne gjøre. Artig nok så er kommentaren at det ikke er mye å se til meg... og her er det visst det motsatte som er problemet.

Til nerdens informasjon. Jeg er NAS-aksjonær og komfortabel med det.

Endret 12.02.2014 20:49 av Kjell T. Ringen
nerden
20:54
12.02.2014
#31441



Helt ærlig, kan du bli voksen nå og passe dine egne saker og la andre være i fred, takk.

macland
21:26
12.02.2014
#11026

Er for egen del ikke lei andre enn deg nerden. Du er for selvisk og har ingen selvinnsikt. Du prøver hele tia å gjøre narr av folk på ta-tråden,så det er rette ræva som fis når du føler deg utsatt. For meg er du en person som jeg nok aldri vil ha interesse å ha dialog med. Treffer du på noe så blåser du det opp og ler av andre,tar du feil så hører man ingenting. Nå kommer vel nas med resultat i morra og da er det ikke ta som teller,men skapes.
nerden
21:54
12.02.2014
#31442


mack'en vah her også ja, he he

perplex
20:12
13.02.2014
#4

Har ikke vært inne på ST på over 4 år. Betalte for å få tips og nyheter som kan gavne meg i forbindelse med aksjehandel. Svært skuffende å komme tilbake og se at her er et fåtall personer som skriver seriøse innlegg. Mange av de som skriver har mere interesse av å sleng dritt om hverandre enn å diskutere topicen/aksjer.

Håper bildet retter seg. Men tviler på om jeg kjøper videre abonnement

Per P
Kjell T. Ringen
20:16
13.02.2014
#11830

Teknisk noe strekt nå?
Vi fikk et nytt GAP, og har dermed 2 GAP på kort tid. Begge kan forklares med fundamentale ting, men likevel er jo dette litt skummelt.

Merk også at RSI er høy.
Kanskje vi kan ta ut den skeive OHS'en? Vi får se!
OldNick
09:23
14.02.2014
#15432

Hvis det er slik at Norwegian må kjøpe et ellerede etablert selskap med lisens til å fly til USA for å etablere de rutene, vil jeg tro det vil legge press på NAS-kursen.

Kjos er forberedt på USA-flause

Norwegian-sjef Bjørn Kjos vil kjøpe et annet flyselskap dersom han ikke får trafikkrettigheter i USA


NTB, E24.no
14.02.2014

Norwegian fikk denne uken irsk driftstillatelse for datterselskapet Norwegian Air International til å fly langdistanse mellom Europa, Asia og USA. Denne er imidlertid ubrukelig dersom de ikke får trafikkrettigheter i USA.

- Da har vi to valg. Vi kan enten fly på den norske tillatelsen som i dag, eller kjøpe et annet flyselskap, sier Kjos til Dagens Næringsliv.

Han legger til at førstnevnte alternativ er uaktuelt, fordi den norske tillatelsen har for mange begrensninger.

- Vi har jo cirka tre-fire tilbud på selskaper vi kan kjøpe og som allerede har rettigheter i dag, sier Kjos.

Amerikanske fagforeninger ønsker at Norwegians datterselskap skal bli nektet de rettighetene fordi selskapet er etablert utenfor Norge og flyr med asiatisk personell mellom USA og Europa. Norwegian sier de regner med en løsning innen kort tid.

Dreamliner-regning

Torsdag la Norwegian også frem resultattall som sendte selskapet opp i rakettfart på Oslo Børs. Selv om selskapet store satsning i fjor - langdistanserutene - har vist seg å bli en kostbar affære for Norwegian, ble resultatet mottatt positivt da det endelig ble klart hva Dreamliner-trøbbelet har kostet selskapet.

Det er spesielt tilleggskostnadene ved å bruke erstatningsfly for Dreamliner, etter den kronglete oppstarten og å betale kost og losji til «Kjos-faste» passasjerer som har vært betydelige.

216 millioner kroner kom regningen på

Norwegians driftsresultat (EBITDA) endte på minus 40,8 millioner kroner, en svekkelse fra et driftsoverskudd på 53,3 millioner kroner i fjerde kvartal 2012.

I snitt ventet analytikerne i en undersøkelse fra Stocklink iMarkedet at Norwegian ville øke inntektene til 3.719 millioner kroner fra 3.105 millioner kroner i fjerde kvartal 2012, mens det var ventet et resultat før skatt på minus 346 millioner kroner.

Samtidig ventet analytikerne at driftsresultatet før av- og nedskrivninger (EBITDA) falt fra 53 millioner kroner til minus 116 millioner. Driftsresultatet var ventet ned til minus 270 millioner kroner fra minus 51 millioner kroner.
LooseDeuce
10:15
14.02.2014
#7790

Her er et nytt bevis på at det ikke er særlig smart å følge de "bedrevitende".

Danske Bank Markets høyner sitt kursmål på Norwegian Air Shuttle fra 150 til 165 kroner. Salgsanbefaling gjentas.

SEB høyner kursmålet på Norwegian Air Shuttle fra 250 til 285 kroner etter kvartalsrapporten.
OldNick
08:57
07.03.2014
#15528

NAS: Traffic Figures February 2014

Børsmelding
06.03.2014

The total number of passengers flown in February 2014 was 1 527 099 compared to 1 254 643 last year, an increase of 272 456 passengers (22 %).

Compared to the same period last year:
- Total passenger traffic (RPK) increased by 48 %
- Total capacity (ASK) increased by 46 %
- The load factor was 79.3 %, up 1.0 p.p.

NAS: Traffic Febr. 2014
______

Norwegian merker tøffere konkurranse, yield'en faller...

Tidenes verste sørger for kraftig Norwegian-skvis

Analytiker mener Norwegian er under betydelig press. Overskuddene skvises


Odd S. Parr, HegnarOnline
06.03.2014

Norwegian la i morges frem trafikktall for februar.

Disse viste en økning av kabinfaktoren, men yielden (inntekt per flydd setekilometer) falt kraftig fra februar i fjor.

Yield-presset bekymrer analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken.

- Yielden falt 22 prosent fra februar i fjor - til 39 øre. Yield-fallet er det største Norwegian har registrert noensinne, og distanserer betydelig fallet i enhetskostnaden, som er guidet til 5-6 prosent på årsbasis i 2014.

- Marginen er altså betydelig under press i øyeblikket. Dette gjenspeiler etter vårt syn vedvarende tøffe konkurransevilkår i det nordiske luftrommet, samt at den økende trafikken på interkontinentale ruter vil påvirke yielden negativt, grunnet den lengre distansen, skriver Togo Jensen i en oppdatering.

Overskuddene skvises

Han lot seg ikke imponere av at kabinfaktoren steg ett prosentpoeng til 79,3 prosent.

- Sammenlignet med tidligere måneder er forbedringen i kabinfaktoren ikke like sterk. Med et økende press på yielden, skvises overskuddene, skriver Togo Jensen.

Analytikeren venter at yielden vil øke fra februar - til rundt 44 øre i mars (ned 20 prosent på årsbasis), i tråd med det vanlige sesongmønsteret. Han beholder sin kjøpsanbefaling på aksjen.

Norwegian trekker ned én prosent til 262,90 kroner på Oslo Børs torsdag - på dagens høyeste volum.
______

Innsider selger noen aksjer

NAS: Mandatory notification of trade

Børsmelding
06.03.2014

Primary insider Ola Krohn-Fagervoll has sold 3,400 shares at an average price of NOK 262.71. Following the transaction Mr. Krohn-Fagervoll holds 62 shares in the company.

Endret 07.03.2014 09:08 av OldNick
nerden
15:52
08.03.2014
#31560



Kraftig prisfall i luften

Flybillettprisene faller både for Norwegian og SAS ved starten av året.

Trafikktallene for februar som kom denne uken, var ikke så mye å juble for.

- Trafikktallene til SAS var meget svake, sier analytiker Hans-Erik Jacobsen i Swedbank First Securities.

67 prosent belegg i SAS
Trafikken falt med én prosent, samtidig som SAS økte kapasiteten med 2,2 prosent.

Dette medførte et fall i kabinfaktoren - hvor fulle flyene er - til 67 prosent. Samtidig falt billettprisene kraftig i januar, med hele 7,4 prosent i snitt.

- En ikke ubetydelig andel av dette kan tilskrives en svakere norsk krone mot svenske. Men den underliggende utviklingen i billettprisen er uansett negativ og dette må oppveies av kostnadsreduksjoner, sier Jacobsen.

Februar-prisene falt også, men SAS har ikke offentliggjort hvor stort fallet er.

SAS skal ifølge planen få full effekt av sitt kostnadskutteprogram 4 Excellence Next Generation i år. SAS jobber også med å refinansiere gjelden og har utstedt preferanseaksjer og fått inn 3,5 milliarder kroner. Et konvertibelt obligasjonslån på 1,6 milliarder svenske kroner er også snart på plass. Pengene SAS får inn skal brukes til å kjøpe nye fly, nedbetale eksisterende gjeld og generelle selskapsformål.

SAS klarte å kare seg i pluss i siste regnskapsår, som ble avsluttet i oktober 2013, og ledelsen satser på at 2014 skal vise ytterligere forbedringer.

Svake Norwegian-tall
Heller ikke Norwegians trafikktall får tommelen opp.

- Norwegians trafikktall var også svake, sier Jacobsen.

Trafikkveksten var imidlertid bedre enn han hadde ventet - den var på 48 prosent. Norwegians fly fylles i større grad enn SAS' maskiner, nesten 80 prosent belegg.

- Men billettprisene falt betydelig mer enn ventet, sier Jacobsen, som viser til at billettprisene falt 21 prosent.

- At billettprisene faller er naturlig på grunn av langdistansesatsningen og nye ruter med lengre snittdistanser. Man må også se fallet i billettprisen opp mot den kraftige veksten, hvor Norwegian prioriterer å fylle flyene fremfor å holde en høy pris. Men vi var allikevel overrasket over størrelsen på nedgangen, sier Jacobsen.
Ypsilon
07:25
26.03.2014
#3562

Her bygges flytypen Norwegian har bestilt 100 av

«Luftfartens bestselger» nærmer seg jomfruferd.

Med over 2700 solgte eksemplarer på tre år, liker Airbus å kalle dette flyet for luftfartens bestselger.

Fram til nå har A320 Neo kun eksistert på papiret og i forskjellige komponenter spredt rundt i Europa.

Men i forrige uke startet sluttmontasjen av det første flyet som etter planen skal i lufta første gang om et halvår.

Norwegian bestilte hele 100 slike fly i 2012 og SAS bestilte 30 av samme flytype i 2011.
chateau
15:36
30.04.2014
#7105

Oslo (TDN Finans): Norwegian Air Shuttle ventes å legge frem en ebitda på -552 millioner kroner i første kvartal 2014, mot 189 millioner kroner i samme kvartal året før.
Det viser gjennomsnittet av estimater SME Direkt har hentet inn for TDN Finans blant syv analytikere.
Driftsresultatet ventes til -716 millioner kroner (69) av en omsetning på 3.485 millioner kroner (2.904). Ebitdar ventes å bli -168 millioner kroner, mot 438 millioner året før.
Av de syv analytikerne anbefaler seks kjøp, mens en har hold-anbefaling. Gjennomsnittlig kursmål er 312 kroner, varierende fra 275 til 350 kroner.
Deltagere: ABG Sundal Collier, Arctic Securities, Carnegie, DNB Markets, Fondsfinans, Sparebank 1 Markets og Swedbank.
SH, finans@tdn.no
TDN Finans, +47 22 00 11 55
nerden
17:11
19.06.2014
#31962




Inne i en fallende trend her, men møtte nedre linje pluss horisontal støtte i dag og rekyl forventes i morgen:



Kjell T. Ringen
17:49
19.06.2014
#12171

Jeg synes derimot NAS ser svak ut. Selvsagt kan man få et par kroner opp, men risikoen er så definitivt på nedsiden. Stay away!

Mort1
17:51
19.06.2014
#8662

NAS er en aksje som ofte korrigerer 30-50 kr hver "runde". Kjøp av NAS mellom 220 og 200 for å selge mellom 235 og 250 tror jeg blir bra..
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter