Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
nerden
19:37 03.07.2014
#32133


Bjørn Kjos er på plass i London for å presentere den nye ruten. Torsdag kveld går selskapets første direkterute fra Gatwick til New York.

Easyjet og Ryanair skal skaffe Kjos passasjerer

LONDON (Aftenposten.no): Norwegian-sjefen vil bruke passasjerene fra de andre lavprisselskapene på Gatwick som kundegrunnlag til sin nye rute mellom London og New York.

HELLE SKJERVOLD Aftenpostens korrespondent i London

Det lyser i knallrødt og hvitt. Gatwick summer av sommerferieklare passasjerer og er nærmest tapetsert i Norwegian-reklame.

Torsdag kveld klokken 19.20 norsk tid går Norwegians aller første direktefly fra London til det store eplet, New York.

- Vi bryter nå inn i det siste kartellet i verden, sier en typisk smørblid Bjørn Kjos med adresse til de store flyalliansene som dominerer direkteruten mellom de to verdensmetropolene.

"Norwegian, Norwegian, It's Fantastic!", ropte de innleide duskedamene til passasjerene på Gatwick.
Det norske selskapet går nå inn i konkurransen om verdens mest populære interkontinentale flyrute, fra deres britiske base på Gatwick.

- Det er veldig mye folk som flyr mellom London og New York, men det er veldig høye priser på den ruten, sier Kjos, som mener den lukrative flyruten mellom de to storbyene har vært preget av alt for lite priskrig.
Tre ganger i uken til New York

Med billetter som ligger omtrent 2000 kroner under eksempelvis British Airways, og med tilbud ned under 4000 kroner tur-retur, håper naturligvis Norwegian å skjerpe priskonkurransen over Atlanteren.

"Kjos you're worth it" har Gatwick skrevet på lokket av en diger USA-tematisert marsipankake. Flyplassen sør for London vet å sette pris på det norske selskapet, som nå er flyplassens fjerde største selskap.

Fra nå av vil det norske selskapet fly tre ganger i uken til New York, og to ganger i uken til Los Angeles og Fort Lauderdale.
USA-passasjerer på sølvfat

Den relativt høye billettprisen for en direkte transatlantisk flytur gjør at Norwegian og andre lavprisselskaper lenge har ønsket å ta en bit av markedet.

Og Kjos' plan er at de andre billigkonkurrentene skal servere dem USA-passasjerene på et sølvfat.

- Vi er interesserte i denne ruten fordi det ikke finnes alternativer til New York fra Gatwick, og dessuten har de det største nettverket av lavprisselskaper inn til Gatwick, så vi planlegger å bruke Easyjet og Ryanair som "feedere" inn til ruten vår. Sånn sett er det helt ideelt, sier Kjos.

New York er den mest populære destinasjonen fra Gatwicks store naboflyplass Heathrow, der det i travle perioder går et New York-fly hvert femtende minutt. De sendte 2,1 millioner passasjerer direkte til New York i fjor, men de har foreløpig ikke hatt konkurranse fra noen lavprisselskaper eller fra Gatwick overhode.
Forventer konkurranse

Ryanair og andre konkurrenter vil følge nøye med på Norwegians nye USA-ruter, og har allerede uttrykt stor interesse for å etablere rimelige reiser på tvers av Atlanteren. Og Kjos hevder han ikke lar seg stresse av at de konkurrentene puster ham i nakken.

Kjos feirer ny rute med kake.
- Det er faktisk sånn at jeg håper de andre kommer etter, for det er ganske tungt å tråkke opp veien alene.

- Er det sant?

- Ja, jeg tror det bare hadde vært en fordel, for du hadde fått opp volumet veldig. Men jeg tror ikke det skjer før om 4-5 år, fordi det er ikke fly tilgjengelig som kan gjøre lavkost langdistanse, for Norwegian har tatt dem alle sammen, sier Kjos lattermildt, og sikter til deres storoppkjøp av Dreamliner-fly.
Asiatiske forhold

Det norske selskapet er i konkurranse prismessig med et knippe asiatiske selskaper, som opererer med asiatisk mannskap ved å behandle London som en mellomlandingsbase for ruter mellom Asia og USA.

Denne strategien har Norwegian ifølge Kjos ingen planer om å kopiere, han sier de nye direkterutene vil ha amerikansk mannskap.

- Nei, faktisk ikke. Vi vil bruke asiatisk mannskap på flyvninger inn og ut av Asia, men de
nerden
19:39 03.07.2014
#32134


Ser vi 240 før fellesferien, eller må vi vente til etter:

nerden
20:32 03.07.2014
#32137



Norwegian vil kjøpe 20 nye Dreamlinere

Norwegian vil kjøpe 20 nye Dreamliner-fly fra Boeing, opplyser Bjørn Kjos ifølge Wall Street Journal.
NTB
Publisert: 03.07.2014 - 20:21 Oppdatert: 03.07.2014 - 20:28

Saken oppdateres.

Ifølge avisen planlegger selskapet levering etter 2018.

- De nye Dreamliner-flyene vil være en del av vekstplaner frem til 2022, sier Kjos til WSJ.
Nye direkteruter

Torsdag kveld sendte flyselskapet også ut en pressemelding i forbindelse med oppstarten av de første flygningene mellom London og USA.

- Lanseringen av langruter fra London Gatwick er en viktig del av Norwegians globale vekststrategi, og om et par år står langruter fra Spania for tur, , sier administrerende direktør Bjørn Kjos i meldingen.

- I dag er vi er glade for at Norwegians ruter mellom London og USA er i gang. Vi mener at alle skal ha råd til å fly, også mellom Europa og USA. Det transatlantiske markedet har altfor lenge vært dominert av noen få store selskaper med dyre og lite fleksible billetter, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i meldingen.
Utmothavet
15:29 07.07.2014
#11227

Traffic Figures June 2014
Tekst
The total number of passengers flown in June 2014 was
2 304 506 compared to 1 911 841 last year, an increase
of 392 665 passengers (21 %).

Compared to the same period last year:
- Total passenger traffic (RPK) increased by 45 %
- Total capacity (ASK) increased by 39 %
- The load factor was 82.5 %, up 2.9 p.p.


Pareto i dag:
Traffic figures for June - Improved unit revenue trend

Norwegian Air Shuttle (NAS) just reported its traffic figures for June. The yield declined by 14% y/y, relatively in line with our estimate of a 13% y/y decline. However, the load factor was strong at 82.5%, 0.9 percentage point higher than our estimate and 2.9 percentage points higher than June 2013. As such, unit revenues were in line with our estimate. We expect to make limited net estimate revisions following these traffic numbers. However, we expect the share to react positively to these numbers, as the traffic numbers are evidence of a strengthened unit revenue trend for the company. We have a Buy recommendation and target price of NOK 330 for NAS.
Utmothavet
15:34 08.07.2014
#11228

Trur dette er godt kjøps nivå - som jeg tror en må vente lenge til neste gang :)
nivået er oversolgt på 208-209 kr
Target fra Pareto på 330 kr
Gode tall i går på trafikk

Forstår ikke at denne skulle falle så mye tilbake ...
OldNick
09:45 17.07.2014
#15875

NAS: Report for Q2-2014

Børsmelding
17.07.2014

- Net profit of MNOK 128.3
- Strong passenger growth, up 16% to 6.4 million passengers
- Significant capacity growth (+41%) and increased load factor (+3%)
- Voted Europe's best low-cost carrier for the second year running by SkyTrax World Airline Awards


NAS: Report Q2-2014 (PDF)

NAS: Presentation Q2-2014 (PDF)
blåball
10:17 17.07.2014
#245

NAS er ett bra case nå,faller mye tilbake i morgentimene,streik kostet 100mill....,
Dreamlinere meget dyre utgifter foreløpig.....
Voksesmerter,men NAS kommer tilbake.......
Nytt leasing selskap vil også kunne bidra til å dra markedsverdien oppover igjen....
Fokus på kostnader hver dag bidrar,mye likt flere lavpris flyselskaper......
Utmothavet
12:16 17.07.2014
#11232

Solgte før resultat - men kjøpte meg inn på nytt i dag. Så får en sjå om den snur på dette nivået....

Pareto anbefaler kjøp på "sell off"

Q2'14 comment - Earnings below consensus

Norwegian Air Shuttle (NAS) reported its Q2'14 result this morning, with an EBITDA of NOK 94m, relatively in line with our estimate of NOK 88m but well below SME Direkt consensus at NOK 275m. The deviation to consensus is explained by higher costs. The company incurred higher long haul irregularity costs due to wet lease of aircraft with higher fuel consumption than the 787-8 Dreamliner. However, these costs should be significantly reduced from Q3'14. Management reduced its production growth guidance for 2014 to 'in excess of 35%' from the previous 40%, which primarily relates to capacity adjustments in Q4'14. In our view, this should have a limited net estimate impact. We expect to make limited estimate revisions for 2015-16, and we would buy on the share price weakness today. We have a Buy recommendation and target price of NOK 330 for NAS.
nerden
21:59 17.07.2014
#32198

.
Skjønner ikke helt denne nedgangen, den kommer jo av gammel drit, ser ikke selgerene at alt går så meget bedre nå:-))

Endret 17.07.2014 22:08 av nerden
observer
22:19 17.07.2014
#20145

Skjønner du i det hele tatt noe av hvordan markedet fungerer?
observer
22:19 17.07.2014
#20146

Det kom altså er kvartalsresultat langt under konsensus i dag.
nerden
22:26 17.07.2014
#32200

.
Hva er et resultat, jo det er tilbakelagt tid, ergo gammel dritt blandt annet av denne sosialistiske streiken.

Og et selskap på børsen prises etter fremtiden og ikke fortiden, dette trodde jeg de fleste her visste må jeg si.

Endret 17.07.2014 22:26 av nerden
nerden
22:35 17.07.2014
#32203


.
Så den skulle ned til denne skremmelige streken her også, ja ikke alltid støtter holder, men her er den dobbel og bør holde:



Fanatic
22:58 17.07.2014
#26903

Med en fersk nedskyting av fly i kveld og stup i USA så får du ha lykke til med at 196kr holder på åpning i morgen. Tror ikke den bryr seg så mye om den streken.
OldNick
19:28 18.07.2014
#15884

Negative analytikere


Danske kutter på ny i Norwegian

En av analytikerstandens største Norwegian-pessimister svinger øksen nok en gang


Odd S. Parr, Hegnar.no
18.07.2014

Martin Stenshall i Danske Bank Markets er blant analytikerstandens største Norwegian-pessimister.

25. juni sendte han ut en salgsanbefaling, og senket sitt 12 måneders kursmål fra 160 til 140 kroner.

Norwegian handles nå for 195,50 kroner på Oslo Børs, og har dermed falt 8 prosent siden den gang (fra sluttkurs 212,40 kroner 24. juni).

Traff blink på kostnadene

Stenshall uttrykte den gang bekymring for kostnadsnivået, og gårsdagens kvartalsrapport viste at han traff blink.

Overfor Finansavisen fredag påpeker analytikeren at Norwegian endrer guidingen uten å endre på forutsetningen om drivstoffpris og valutakurser - som kan virke i overkant optimistisk.

Norwegian guider basert på en eurokurs på 7,75, mens kursen i dag er 8,37.

I dag ligger også fuelprisen og dollaren over Norwegians forutsetninger. Dermed er det en stor nedside en ikke har tatt høyde for, sier Stenshall til avisen.

Ser aksjen i 120 kroner

Og denne nedsiden har analytikeren nå tatt hensyn til.

Danske Bank Markets har kuttet kursmålet fra 140 til 120 kroner, melder nemlig TDN Finans fredag. Salgsanbefalingen gjentas - naturligvis.

Vi høyner vårt enhetskostnadsestimat for 2014 på bakgrunn av fortsettende valutauro og betydelige påløpte kostnader relatert til opptrapping i langtransport, heter det i en ny rapport.

Meglerhuset tror ifølge nyhetsbyrået på et fortsettende yieldpress på bakgrunn av overkapasitet og priskrig i Skandinavia.

Stenshall peker også på det tøffe makrobildet i de europeiske landene hvor Norwegian setter opp nye baser.

Ikke den største pessimisten

Danske Bank-analytikeren, som dermed ser et kursfall i Norwegian på nesten 40 prosent fra dagens nivåer, er likevel ikke den største Norwegian-pessimisten der ute.

Bank of America Merrill Lynch har et kursmål på 73 kroner, og ser altså for seg et kursfall på over 60 prosent.
______

British Airways-sjef tviler på Kjos-regnestykke

British Airways-sjef Willie Walsh får ikke Norwegian-sjef Bjørn Kjos' regnestykke til å gå opp


Eline Hvamstad, Hegnar.no
18.07.2014

British Airways-sjef Willie Walsh sier til DN at han selv har vurdert å starte opp lavprisruter mellom kontinentene. Målet har vært å finne ut om fortjenesten fra lavprismodellen i Europa kan kopieres.

- Vi har forsøkt å analysere det etter at Norwegian startet opp, forteller BA-sjefen til avisen.

Men Norwegians priser gjør ham skeptisk.

- Norwegian selger de billigste billettene mellom London og New York for 149 pund (eller om lag 1580 kroner) én vei. Utfordringen er de høye skattene som utgjør 69 pund per billett. Det er nesten halve billetten. Norwegian har 291 seter ombord, men selv om alle setene skulle bli utsolgt vil drivstoffet utgjøre 70 pund pr sete. Da er det bare ti pund igjen for å betale andre kostnader, blant annet finansiering av flyet, sier Walsh til DN.

Han peker på at de fleste flybillettene koster mer, og at de i det markedet konkurrerer allerede.

- Det er vanskelig å se hvordan lønnsomheten kan bli god nok, sier Walsh til avisen.
nerden
23:52 26.08.2014
#32286




Hva skal kunne stoppe denne før ca 240 nå, jeg bare spør, se og nyt:



nerden
21:20 27.08.2014
#32303



Litt volummotstand akkurat her den ligger nå og igjennom det er det rett til 240:-))

Graastein
00:16 28.08.2014
#603

Har kjøpt meg inn igjen i nas.

Nas kan være blandt de ti største europeiske flyselskaper i 2015 målt etter antall pasasjerer, kanskje alt i 2014. Flymarkedet har vært under restrukturering i mange år alt. Jeg tipper dette vil fortsette, og det er ikke umulig at nas kan bli stående igjen som en av de virkelig store aktørene i europeisk luftfart om en fem, seks års tid. Flere av de store konkurentene er mislykede selskaper ala SAS.

Samtidig, selskapet har enorm risiko, Kjos har virkelig satset med sine enorme bestillinger av fly. Går det ned kan det gå langt ned.
nerden
20:01 30.08.2014
#32339



Solide støtter i 200 kroners område her og oppgang til ca 240 indikeres:



Kjell T. Ringen
20:55 30.08.2014
#12276

nerden sa jo at bunnen var 216.... KTR derimot:

Kjell T. Ringen
20.06.2014 16:12
#12174
Endre Nei det var ikke alle som så bunnen her. NAS er selvsagt et langsiktig interessant case, men har vært veldig svak teknisk siste tiden.
210 er et viktig nivå, men jeg avventer. Her kan det fort bli både 190 og 180 i et svakt marked.

-------------
180 slo jo til som det suste. Det er det som er forskjellen på TA og vilkårlig strektegning.
nerden
21:01 30.08.2014
#32342


Så er han igang igjen,he he , se heller på MGP junior nå, ser ut for at IS er der som programleder i kveld, i hvertfall lignende påkledning:-))

chateau
09:15 02.09.2014
#7467

For de som har et godt øye til NAS:

NAS før trafikktallene torsdag

Norwegian legger frem sine trafikktall for august på morgenen førstkommende torsdag. Basert på signaler i markedet om dempet prispress i Norden, et mindre utfordrende sammenligningsgrunnlag fra august i fjor og vår egne gjennomgang av billettprisene venter vi et fall på i yielden på 7% år/år. I kombinasjon med en økt lastefaktor og en kapasitetsvekst på rundt 40% venter vi videre at dette vil kunne gi en implisitt EBITDA på NOK 290 mill. Vi er positive foran oppdateringen og gjentar en kjøpsanbefaling med et kursmål på NOK 250 pr aksje.

Med vennlig hilsen
DNB Markets | Online Aksjehandel
nerden
08:07 03.09.2014
#32357



USA utsetter Norwegian-søknad

Det amerikanske transportdepartementet utsetter behandlingen av Norwegians søknad om permanent flytillatelse, noe som kan ta opptil et halvt år.

I mellomtiden vil alle langdistanseflyginger mellom Europa og USA gå som normalt, opplyser flyselskapet.

Norwegian Air Shuttle har allerede alle rettigheter til å fly, mens datterselskapet Norwegian Air International (NAI) venter på behandlingen av en permanent flytillatelse.

Det amerikanske transportdepartementet (DOT) besluttet onsdag å forlenge behandlingen søknaden om permanent flytillatelse.
Advarer mot Norwegian

Både det amerikanske og det europeiske transportarbeiderforbundet gikk forrige uke ut og advarte USA om et mulig hull i Norwegians sikkerhetsklarering av kabinpersonale.

Forbundene hevder at det ikke kan dokumenteres at Norwegians asiatiske kabinpersonale har gått gjennom den samme utvidede bakgrunnssjekken som amerikansk og europeisk flypersonell er pålagt.

Dette strider ifølge forbundene med kravet om utvidet bakgrunnssjekk av alt mannskap.Kravet ble innført i kjølvannet av terrorangrepene mot USA 11. september 2001.

Norwegian kaller forbundenes anklager for falske.

- Norwegian forventer at DOT gjennomskuer alle falske anklager og de massive kampanjene for å stoppe oss, både fra konkurrenter og fagforeninger. Norwegian gjør akkurat hva Obama-administrasjonen ønsker: Skaper en rekke nye arbeidsplasser og bidrar til økt turisme, sier administrerende direktør i Norwegian Air International (NAI), Asgeir Nyseth, i en pressemelding.
Ypsilon
15:40 30.09.2014
#3688

AIRBUS A320 NEO
Dette flyet er gunstig for både Kjos og miljøet

Airbus lover 20 prosent lavere drivstofforbruk

Midt på dagen torsdag 25. september var den nye versjonen av Airbus A320, Neo, i lufta for første gang.

For mange ser MSN-6101 ut som en hvilken som helst A320 som har fløyet siden 1987.

Likevel representerer nyflyet et solid effektivitetsmessig framskritt.
nerden
21:12 25.11.2014
#32797

Ny motstand for Norwegian

190 konkressmedlemmer har signert et opprop mot Norwegian.

I et brev til transportmyndighetenes leder Anthony Foxx, skriver konkressmedlemmene at de støtter deres beslutning om å ikke innfri Norwegians ønsker i USA.

I snart ett år har Norwegian forsøkt å få permanent lisens av myndighetene til å drive i USA. Prosessen skal vanligvis ta noen uker. Men sterke krefter mener billigselskapet forsøker å undergrave dagens standarder og arbeidsvilkår i luftfarten.

Dette er saken

16. januar 2013 sa forrige arbeidsminister Anniken Huitfeldt (Ap) nei til å endre utlendingsloven. Norwegian hadde bedt om en endring for å kunne ansette asiater uten norsk arbeids- og oppholdstillatelse på norskregistrerte fly.
I mai 2013 startet Norwegian med langdistanseruter mellom Skandinavia, Thailand og USA, først med innleide fly.
I august 2013 begynte Norwegian å fly med Boeings Dreamliner-fly og asiatisk kabinpersonale. For å kunne ansette asiater ombord, og sikre trafikkrettigheter i EU, har det registrert flyene i Irland.
12. februar 2014 fikk Norwegian Air International en driftstillatelse i Irland. Selskapet venter på trafikk­rettigheter i USA for å kunne bruke flyene til og fra USA.

Selskapet er norsk, flyene registrert i EU-landet Irland og mannskapet hentet fra Asia for å fly til USA. Det er utelukkende økonomisk motivert, ifølge kritikerne.

I en sak i DN forrige uke sa Bjørn Kjos at forsinkelsene har kostet selskapet flere 100 millioner kroner.

I brevet sendt i går, skriver 190 av 535 medlemmer av konkgressen under på at de frykter konsekvensene for innenlandske flyselskaper dersom Norwegian får tilatelsen de ber om og at de mener at Norwegians forretningsmodell ikke er i linje med Open Skies-avtalen mellom USA og EU.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter