Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
nerden
03.03.2015 08:55
#33969


Ja noen er latterlige her på ST, helt utrolig hve en kan ''lire'' av seg, men nok er nok og dette er abselutt siste gangen jeg kommenterer slikt ''møl''.

Phoebus
03.03.2015 09:18
#10817

Denne aksjen er vel for de ekstremt risikoperverse for tiden. Kjosern kjører heller hele greia i grøfta enn a gi etter. Da går aksjen mot zero.
highlander
03.03.2015 09:36
#3983

Norwegian har foreløpig kansellert 13 avganger fra flyplasser i Norge, samt Stockholm og Helsingfors tirsdag.

- Vi prøver å operere så mange fly som mulig, men har kansellert noen få flygninger. Alle de berørte passasjerene har fått beskjed via SMS, og så mange som mulig har blitt booket om til neste flygning. Målet vårt er fremdeles å få alle passasjerer fram til destinasjonen sin, sier informasjonssjef Charlotte Holmbergh Jacobsson i Norwegian til NTB.

Alle Norwegians flypassasjerer anbefales å møte opp til riktig tid på flyplassene.

- De som blir berørt av streiken, vil få beskjed så fort som mulig av oss, sier Jacobsson. Hun sier reisende kan finne oppdatert informasjon om enkeltflygninger på selskapets nettsider.

Reisende som rammes av kansellerte fly som følge av streiken blant pilotene i datterselskapet Norwegian Air Norway, kan ringe telefonnummeret 21 49 21 49 for å få hjelp til å booke om billetter og få refusjon dersom de har krav på det.

Ni av de kansellerte avgangene er fra Gardermoen, Flesland, Torp og Værnes. Fire avganger i Stockholm, Göteborg og Helsingfors blir også rammet.

Kilde: NTB
Ypsilon
03.03.2015 19:41
#3884

Full splid: Norwegian-ansatte angriper pilotenes krav
OldNick
03.03.2015 20:20
#16576

Dette var jo et interessant leserinnlegg fra en anonym NAS-ansatt.

Han fikk ihvertfall tømt seg for antipatien for flygerne som streiker.
Og fikk media-oppmerksomhet med på kjøpet også.


Du glemte linken Ypsilon.


http://www.tv2.no/2015/03/03/nyheter/norwegian/toppsaker/6640455
highlander
04.03.2015 14:47
#3984

Dette var interessant:

Analytiker: - Fly på bakken er penger spart for Kjos

I Norwegian eskalerer arbeidskonflikten med pilotene og all innenrikstrafikk i Skandinavia er innstilt onsdag.

Lørdag ble 70 Norwegian-piloter tatt ut i streik etter at meklingen mellom partene brøt sammen.

Etter opptrappingen onsdag, hvor Parat og Norwegians pilotforening tar ytterligere 615 piloter ut, er totalt 685 Norwegian-piloter i streik.

Streiken får trolig økonomiske konsekvenser for flyselskapet og på børsen blør Norwegian-aksjen, men effektene på inntjeningen er ifølge flyanalytikere usikre.

Et poeng er at Norwegian er i lavsesong og uansett taper penger på å fly i denne perioden.

- Det er ikke noe entydig svar på det. Man er i lavsesong så det kunne vært verre. De tjener egentlig ikke penger på å fly i dag. Vi estimerte et tap på 500 millioner kroner i første kvartal og setter man flyene på bakken så er det penger spart. Men det krever at de klarer å fryse kostnadene tilsvarende, noe de delvis gjør gjennom permitteringene. De har nok likevel mer kostnader enn det trafikken i dag kan bære og det blir nok et minusfortegn. Men det er vanskelig å si eksakt hvordan mye dette slår, sier analytiker Haakon Aschehoug i DNB Markets til Nettavisen Stocklink.

- Det er lett å tenke seg at når man kutter 70 prosent av trafikken så er det masse penger rett ut av vinduet, men det er det altså ikke. I utgangspunktet tjener man ikke på å fly i dag, mener analytikeren.

Overfor det danske nyhetsbyrået Ritzau anslår imidlertid flyanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank et pilotenes streik koster Norwegian «et sted mellom 25 og 60-70 millioner kroner» hver dag, men han understreker at anslaget er usikkert.

Skulle streiken bli langvarig vil konsekvensene bli større.

- Man drar seg inn mot påske mot slutten av måneden. Det er høysesong og en periode hvor man tjener godt med penger. Da vil det være negativt å ikke kunne fly som vanlig. På litt lenger sikt kan man frykte for omdømmet til Norwegian, men det er jeg ikke veldig bekymret for. Det er fort glemt, når folk skal ut å reise er det laveste pris som gjelder igjen, sier Aschehoug.

Den finansielle posisjonen til Norwegian kan også komme under press.

- Selskapet har en strukket balanse og lånebetingelser som må opprettholdes. Samtidig skjønner nok långiverne at dette er en viktig kamp for Norwegian og vil sikkert være villige til å gi lempelser i det korte bildet på lånebetingelser. I tillegg følger Norwegian situasjonen tett og de vil ikke risikere selskapet på denne streiken, sier Aschehoug.

Den viktigste striden mellom pilotene og Norwegian-ledelsen og pilotene står om prinsipper. Pilotene ønsker en tariffavtale som er knyttet til morselskapet, noe Norwegian motsetter seg.

Analytiker Preben Rasch-Olsen i Carnegie tror prinsippstriden kan bidra til at streiken trekker ut i tid.

- Det er alvorlig fordi man har en konflikt mellom ledelse og ansatte. Det kriges ikke om penger og det er lettere å bli enige om penger enn om prinsipper. Det kan indikere at dette vil ta tid.
highlander
05.03.2015 09:42
#3986

Kjos: - Pilotstreiken begynner å påvirke trafikktallene

Flyselskapet Norwegian fraktet 1,63 millioner passasjerer i februar, noe som tilsvarer en vekst på syv prosent fra februar i fjor.

Det viser selskapets trafikkrapport torsdag.

I samme periode økte kabinfaktoren, eller flyenes fyllingsgrad, med 5,5 prosentpoeng til 84,8 prosent, som en følge av at den totale trafikken steg med enn kapasitetsveksten.

I en melding skriver Norwegian at trafikkveksten i februar skyldes sterkere satsing i det europeiske markedet og god vekst i langdistansetrafikken, men på grunn av streiken blant skandinaviske piloter organisert i Parat/NPU opplever selskapet et fall i antall bestillinger for mars, spesielt på innenlandsrutene med kort reisehorisont.

- Vi har hatt en god start på 2015, helt til vi fikk pilotstreiken som vi nå ser begynner å påvirke trafikktallene. Det er en svært beklagelig situasjon. Selv om trafikken går tilnærmet normalt på langdistanse og fra våre baser utenfor Skandinavia vil streiken likevel påvirke hele selskapet, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

I perioden fra februar 2014 til februar 2015 steg RASK, eller inntekter per setekilometer, til 0,32 kroner fra 0,31 kroner, mens yielden, eller inntekter per passasjerkilometer, var ned til 0,38 fra 0,39 kroner.

- Økningen i passasjertrafikk, produksjon og passasjerer er primært drevet av etableringen av nye europeiske kortdistansebaser og langdistanseoperasjoner til Nord-Amerika og Sørøst- Asia, rapporterer Norwegian.
highlander
05.03.2015 09:47
#3987

DNB Markets: - Fallet i aksjen har vært for høyt

- Streiken i selskapet har gitt økt usikkerhet på kort sikt, men etter vårt syn har fallet i aksjen vært for høyt. Vi venter at selskapet vil manøvrere gjennom utfordringene og har ikke gjort noen endringer i kjøpsanbefalingen eller kursmålet på 330 kroner per aksje, skriver DNB Markets i en aksjerapport.

Der regner meglerhuset seg frem til at Norwegians brutto driftsresultat (EBITDA) havnet på minus 207 millioner kroner i februar, noe svakere enn ventede minus 175 millioner.

Yielden, eller inntekter per passasjerkilometer, falt med tre prosent, mens meglerhuset hadde ventet en oppgang på to prosent.

- På den annen side var lastefaktoren bedre enn ventet og kompenserte dermed for noe av differansen, påpeker DNB.
skipper*
05.03.2015 10:25
#11265

.
Denne streike en totalt meningsløs og kan kjøre Norwegian rett i grøfta.
Vi har utallige eksempler for det opp gjennom tidene..

Først står pilotene med lua i handa og trygler Norwegian om jobb , så når de har fått en Mill i årslønn... så vil de videre, de vil bestemme konseptet..

Det kan bli med norske flygere som med norske sjøfolk, eierne flagger ut, utenlandske sjøfolk tar over ( ikke tro at norske sjøfolk og norske piloter er vedens uerstattelige) ..

Slik kommer det å gå med luftfarten også og pilotene som tror de er uerstattelige havner på NAV.. Norske sjøfolk trodde også at de var uerstattelige...

For det er bare for regjeringen å gi utenlandske flyselskaper tillatelse til å fly innenlands så er spillet i full gang.... er pilotene dumme eller er de blitt forherligete og tjener alt for mye penger.. tror det siste..

Det aller siste på skipsfartens stamme er skipsreder Torstein Hagen i "Viking Cruise "som kommer til Bergen med sitt første cruiseskip som skal seile på norskekysten i NIS.. regjeringen vil forandre NIS-reglene for cruiseskip..

Han er hjertelig velkommen av hele Bergen ..og handelsminister Monica Meland... kanskje hun ordner det samme for flytrafikken innenlands også..........fikser litt på reglene..

Endret 05.03.2015 10:34 av skipper*
javelda
05.03.2015 11:07
#5604

Litt av en ordning.

Dersom en pilot av helsemessige årsaker fratas flysertifikatet sitt, vil vedkomne få utbetalt 5,3 mill kr. I teorien kan man ved få utbetalt dette beløpet flere ganger, dersom man ved bedret helse går tilbake i jobb som pilot og ved et senere tidspunkt på ny mister sertifikatet sitt. Det er leger som beslutter om piloter skal miste lisensen. Antall LoL-utbetalinger har økt kraftig de siste årene, til 19 tilfeller i fjor. Denne ordningen koster nå Norwegian 100 millioner kroner i året.

LooseDeuce
05.03.2015 11:43
#8807

javelda
LOL utbetales bare en gang.
javelda
05.03.2015 12:26
#5608

Så det er ikke riktig det som jeg har referert fra pressen?
LooseDeuce
05.03.2015 12:32
#8808

javelda
Nei, men at pressen ikke sjekker før de skriver er vel ikke noe nytt.
javelda
05.03.2015 12:38
#5609

Loss of Licence-forsikring

VG har vært i kontakt med Norwegian, Parat og Luftfartstilsynet for å oppsummere hva pilotene har i dagens avtale og hva Norwegian krever av dem

'Dette er en forsikring de skatter av. Tviler på at det er feil. LD, hva er feil her da?

Endret 05.03.2015 12:40 av javelda
LooseDeuce
05.03.2015 12:57
#8810

javelda
Det er riktig at det skattes av den, men det har vel egentlig ikke noen betydning i denne sammenheng.
For å få utbetalt LOL så skal grunnen være av varig karakter og den utbetales bare en gang.
Slik er det i SAS og andre Star Al. selskaper og jeg regner med at det gjelder i Norwegian også.
Jeg snakker her om avtalefestede forsikringer. Det er selvsagt opp til den enkelte å tegne private forsikringer så mange ganger mann vil.

Endret 05.03.2015 12:59 av LooseDeuce
javelda
05.03.2015 13:01
#5611

LD
Det høres utrolig ut at VG tar feil når de har sjekket med både Norwegian, Parat og Luftfartstilsynet, men hva vet jeg.
LooseDeuce
05.03.2015 13:03
#8811

Vær på vakt.
Parat snakker nå om at det haster med å finne en løsning for passasjerenes skyld. Det er et klart tegn på at de kommer til å gi seg og streiken snart er over. Det betyr et kraftig hopp i kursen som det er mulig å gjøre noen raske kroner på for de som er på vakt.
LooseDeuce
05.03.2015 13:25
#8812

javelda
Jeg har sjekket med Norsk Flygerforbund og vi har rett og feil alle sammen. Det er nemlig slik at i noen selskaper kan LOL utbetales bare en gang, men i andre selskaper kan den utbetales mer enn en gang. Så da vet vi det.
Forøvrig er det ganske streng bedømmelse av hva som er en varig tilstand som gir utbetaling, så to utbetalinger til samme pilot må nærmest ses på som en kuriositet.
javelda
05.03.2015 13:53
#5612

Den er god.
javelda
05.03.2015 14:03
#5614

Nok er nok sier Kjos.

Nå starter nedtellingen, med en frist for NPU og Parat til kl. 15:00

http://e24.no/jobb/norwegian-gir-parat-frist-til-klokken-15-00/23408888

Endret 05.03.2015 14:04 av javelda
javelda
05.03.2015 14:25
#5615

Ikke lett å henge med i svingene. Det vil ikke være lett for pilotene å forsvare seg i media hvis dette er riktig.

Norwegian synes det er synd at en dansk fagforening varsler sympatistreiker. Samtidig registrer selskapet også på at gjennomsnittslønner på over en million kroner blir beskrevet som «horrible» av den danske fagforeningen.

http://www.vg.no/forbruker/luftfart/norwegian-registrerer-at-de-synes-1-1-millioner-kroner-i-loenn-er-horribelt/a/23408756/
LooseDeuce
05.03.2015 14:29
#8813

Kjøp i dag. Streiken slutter før åpning i morgen og kursen vil stige kraftig uansett resultat av kveldens forhandlinger.
Fanatic
05.03.2015 15:54
#27334

Norwegians subsidiary Norwegian Air Norway (NAN) to reorganize its operations

In an extraordinary meeting today the Board of
Directors at Norwegian Air Norway has decided to
establish three new subsidiaries for its pilots in
Norway, Sweden and Denmark respectively.

All employees will be transferred to the companies
in his/her respective country with the existing
tariff agreements, working conditions and benefits.

For further details, please see press releases from
the Group

Oslo, 5 March 2014

Norwegian Air Shuttle ASA

http://www.newsweb.no/newsweb/search.do?messageId=372867

Endret 05.03.2015 15:54 av Fanatic
Fanatic
05.03.2015 16:03
#27335

Norwegian Air Norway (NAN) etablerer nye skandinaviske pilotselskaper i Norwegian-strukturen
Graastein
05.03.2015 21:43
#631

Jeg tror Kjos kommer til å gi seg, det er mitt tips. Eller at det inngås et kompromiss der pilotene får mest.

Pilotene er nå er trengt opp i et hjørne, dersom pilotene aksepterer å jobbe i den strukturen som ledelsen har konstruert vil pilotene ha en meget svak forhandlingsposisjon i senere konflikter. Hvis de gir seg nå må de regne med å gå betydelig ned i goder og lønn på sikt. Dette har både Kjos og fagforeningen skjønt.

I et chicken game tror jeg Kjos vil gi seg først. Norwegian er livsverket hans. Det kan gå rundt selv med høye lønninger til pilotene. Og viktigere, Kjos kan nå målet på andre måter, på sikt. Han kan bygge ned den norske organisasjonen over tid. Det kan ingen nekte ham.

Endret 05.03.2015 21:53 av Graastein
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter