Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
Kjell T. Ringen
21:47 05.03.2015
#12699

Kjos kommer ikke til å gi seg.
Graastein
21:56 05.03.2015
#632

Vi får se.
skipper*
22:43 05.03.2015
#11267

Flygerne har tapt i denne konflikten.

NRK debatten gav en klar forklaring hvorfor flygerne driver med rent flisespikkeri, å forlange å bli ansatt i morselskapet er bare tull...

De må være sikker på at de får lønn så lenge de er ansatt og eventuell pensjon dersom de blir pensjonister, det må være poenget... men slik flygerne nå driver på er det ikke sikkert..
Meget smart organisering av Norwegian med baser i NY og andre steder...

Vi flyr Norwegian så snart de er klare må være ST motto fremover.. når de er billigst .




Proact
23:11 05.03.2015
#1058

Selv om dette var NAS' debatt - var det utrolig ekkelt å se og høre på den glatte SAS-representanten kritisere NAS. Hvor mange milliarder har SAS fått fra skattebetalerne de siste årene for å holde seg flytende? For å beholde den skandinaviske modellen - som har vært en fiasko fra ende til annen. I en internasjonal knallhard bransje de side 10 årene. Hvor mange år er det siden de i realiteten tjente penger? Hadde ikke staten reddet dem gang på gang, hadde de vært konkurs. Mange ganger. Kvalmende.

Endret 05.03.2015 23:13 av Proact
Beins
23:43 05.03.2015
#7050

Folk har dårlig hukommelse.

For få år siden holdt fagforeningene i SAS et himla sirkus med streiker i tide og utide. Det vekslet fra piloter, til kabinansatte til bakkemannskap, stuere etc i en evig runddans.

Spesielt de danske ansatte som aldri bidro med noe overskudd til driften, var militante til tusen.
SAS måtte senest sist helg true med å si opp hele den danske cabin-gjengen dersom de ikke tok opp arbeidet etter nye aksjoner.
Men nå er det Norwegian som rammes mest.

Problemet er oppgjørsformen der flere foreninger har streikerett i et enkelt selskap. Men i arbeidslivet ellers har man vanligvis steikerett kun overfor bransjen.

Sykepleiere og leger (utrolig dyktige folk) på Rikshospitalet kunne sikkert presset lønningene veldig oppover, dersom de hadde egne oppgjør på RH etter modell av Norwegian. Men de forhandler og stemmer sammen med alle andre offentlige leger og sykepleiere, og gjerne sammen med lærere, prester,politifolk og alle slags kategorier i offentlig sektor.
Dermed unngår man den særgruppementaliteten som driver disse fagforeningene innen luftfart.

Endret 05.03.2015 23:45 av Beins
Phoebus
08:38 06.03.2015
#10820

Jeg skjønner ikke at pilotene tør. Kjosern er en hard nøtt som heller la hele firmaet gå i dass enn å gi seg.

Selv har han penger nok til å greie seg strålende resten av livet, mens pilotene må starte som buss-sjåfører med buss- sjåførlønn fordi ingen andre flyselskap vil røre dem med naboens flaggstang.
LooseDeuce
08:49 06.03.2015
#8815

De skal fortsettet forhandlingene i dag og snart må vel pilotene og Parat forstå hvor de er på vei og snu i tide.
LooseDeuce
08:55 06.03.2015
#8816

Nå snakker et dansk LO-forbund om sympatistreik i tillegg til Serviceforbundet. Dette er selvsagt bare tullprat. De kan ikke starte sympatistreiken før om 10 dager og dersom pilotene streiker så lenge så er selskapet konkurs og de må forhandle med NAV i stedet.
javelda
09:41 06.03.2015
#5617

Det var utrolig å høre SAS sin representant under debatten i NRK i går kritisere NAS og lovprise den "nordiske modellen" de organiserer seg på. Det var synd ikke Kjos minte dem på alle streikene i SAS og alle ganger staten har kommet inn og reddet stumpene. SAS har virkelig frekkhetens nådegaver.
Fanatic
09:46 06.03.2015
#27336

Ja, jeg ventet også på at Kjos skulle nevne at modellen til sas funker fint så lenge staten redder dem hver gang de går konk, men han grep ikke den muligheten.
wrangler
10:37 06.03.2015
#946

Kjos er veldig opptatt av å bevare arbeidsplassene. Det gjentok han jo gang på gang i går.
Det er de asiatiske og syd-europeiske arbeidsplassene han er mest opptatt av å bevare, på bekostning av de norske, som er alt for dyre.
Og disse arbeidsplassene vil han kunne skalte og valte med etter eget forgodtbefinnende ved å plassere dem i selskaper uten ansvar for noen ting.

Endret 06.03.2015 10:38 av wrangler
Kjell T. Ringen
10:50 06.03.2015
#12700

wrangler

han er nok opptatt av alle arbeidsplassene. Dersom det er som du sier at det er de asiatiske og syd-europeiske arb.plassene så ville Norwegian vært nedlagt i Norden for lenge siden.

Det handler om å bevare de skandinaviske arbplassene, og vokse ute. Det er noe annet en du sier
wrangler
11:00 06.03.2015
#947

Klart han er opptatt av alle de arbeidsplassene han har bruk for.
Det han kjemper for er å kunne bruke lavkostarbeidskraft over alt, og har jo allerede fått luftfartsmyndighetene på gli. Vi får se hva som skjer når den dispensasjonen går ut, i juni.
wrangler
20:08 06.03.2015
#948

Det var ikke min mening å stoppe debatten her.
Jeg mener bare at de norske pilotene ser litt lengre enn bare til sin egen nestipp.
Forskjellen mellom rike og fattige i denne verden er for stor i dag. Verden er blitt for liten for denne forskjellen.
Spørsmålet er derfor hvor skal vi møtes ? Skal vi ned på de fattiges nivå med "slavekontrakter", eller skal de opp på vårt?
Det ser ut som at Kjoser´n vil det første, ved til å begynne med, plassere sine skandinaviske piloter i selskaper uten noe forpliktende arbeidsavtaler.
Det er dette gutta sloss imot. Det kan se ut som en ugjevn kamp, men jeg tror og håper fornuften seirer.
Selv er jeg pensjonist, så jeg sier ikke dette for min egen sak, men for det som er oppnådd i arbeidslivet gjennom de siste håndfull antall generasjoner.

Endret 06.03.2015 20:11 av wrangler
Beins
20:38 06.03.2015
#7056

wrangler

så vidt jeg se er dine påstander om Kjos sine målsetninger tatt ut av lufta.
Det går fram av selskapets kravliste ved forhandlingene for NAN-pilotene

Gjennomsnittlig årslønn for kaptein: 1.142.172 kroner og pilot: 744.468 kroner
NORWEGIAN KREVER
Lønnsfrys i år.

PILOTENE HAR
Jobber i gjennomsnitt 17 arbeidsdager i måneden, noe som tilsvarer 204 arbeidsdager i året. De har 26 feriedager i året, slik at netto antall arbeidsdager er 177.
NORWEGIAN KREVER
Pilotene må jobbe i gjennomsnitt 18,4 dager i måneden, altså halvannen dag mer enn i dag.

PILOTENE HAR
Pilotene har i henhold til det europeiske regelverket lov til å fly opptil 900 timer i året. I gjennomsnitt flyr Norwegians piloter rundt 750 timer i året.
NORWEGIAN KREVER
At gjennomsnittlig flytid i året nærmer seg 900 timer.

Dette er ikke u-landsvilkår og sosial dumping, så vidt jeg kan se.

Endret 06.03.2015 20:41 av Beins
nerden
21:47 06.03.2015
#34005

Se hva den ''røde brigade'' her finner på nå, skulle hatt sparken hele gjengen, heia Kjos:

Parat varsler sympatistreik på offshore-helikoptre
javelda
22:42 06.03.2015
#5620

Så de vil ramme oljeindustrien også nå. Som om ikke de har nok problemer allerede. Min sympati for pilotene i Norwegian har forsvunnet som dugg i solen.
nerden
22:59 06.03.2015
#34008

.
Og her er/blir resultetet av den ''røde arme's'' herjinger, heia Kjos:

SAS-sjefen om fremtiden: - Alle piloter blir ansatt midlertidig
Kjell T. Ringen
23:25 06.03.2015
#12701

Dersom resultatet er at alle piloter i fremtiden blir midl ansatt så er det jo IKKE som følge av det nerden kaller den røde armes herjinger - men som følge av at Kjos og hans likesinnede vinner frem.
javelda
09:33 07.03.2015
#5621

klipp

Like etter 05.30 lørdag morgen ble det klart at det ble brudd i den frivillige meklingen mellom Norwegian og Parat.

- Vi er veldig skuffet over at vi ikke klarte å komme til en avtale. Og vi er særdeles skuffet med tanke på de kundene som i dag også blir berørt av streiken, som da selvfølgelig fortsetter, sier kommunikasjonssjef Anne-Sissel Skånvik i Norwegian i en kommentar til NTB etter bruddet.

- Strukket oss langt

- Vi har lagt mye på bordet, vi har strukket oss veldig langt. Vi har blant annet gitt samtlige 700 piloter i Skandinavia en stillingsgaranti slik at de skal være helt trygge på jobbene sine, legger hun til.

http://e24.no/jobb/norwegian-air-shuttle/norwegian-vi-er-saerdeles-skuffet/23410052
nerden
10:00 07.03.2015
#34013

.

Endret 07.03.2015 10:00 av nerden
nerden
10:00 07.03.2015
#34014



Ja ikke rart at den ene etter den andre flytter aktivitetene sine ut av dette landet og flere blir det skal dere se:(

LooseDeuce
10:08 07.03.2015
#8817

Dersom de ikke blir enige i løpet av helgen tror jeg pilotene kan se langt etter jobbene sine i fremtiden.
nerden
10:27 07.03.2015
#34015


Ja måtte det bare skje slik at det kan bli slutt på dette tullet en gang for alltid, samt en lærepenge for den "røde arme":-))



wrangler
11:40 07.03.2015
#949

De sakene du nevner, Beins, er det jeg kaller knapper og glansbilder i forhandlingssammenhengen.
Det som nå er på gang, og som pilotene kjemper mot med nebb og klør, er raseringen av framtidig norsk arbeidsliv.
Selskapene, ikke bare flyselskapene, vil ha slutt på faste ansettelser og arbeidskraften blir stående i kø ved porten hos "Manpower". Da vi er tilbake til det vi kalte "dagsing" i gamle dager, jobb dag for dag for den som er billigst.
Da slipper Kjos unna arbeidsgiveransvaret, med de risker lønnsforpliktelsene medfører, og han kan få lånegarantier for sine investeringer i nye fly.
Og de som står i kø utenfor "Manpower", uten fast arbeid, hvilke garantier kan de få for å køpe seg hus ??
Og i en verden med stadig mer internasjonalisering vil dette i fremtiden ikke gjelde bare Piloter.

Dette er jo system som praktiseres i de fleste land syd- og østenfor oss.
Og som jeg spør i mitt forrige innlegg: Er det dette nivået vil ned på?
Er det det du mener, nerden ??

Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter