Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
nerden
11:44 07.03.2015
#34020

.
Kjapp deg nå og se på NRK1 nå wrangler, ekstrasending.


ps wrangler, det mange nivåer imellom ytterpunktene her og alle,
ja alle bør kunne se at det her på berget har det gått alt for langt.

Endret 07.03.2015 11:48 av nerden
blink
11:59 07.03.2015
#24723

Riktig det.
Dette er EU sitt ønske om felles arbeidsliv og felles marked, som videreføres til globalt felles marked og felles arbeidsliv.

Det er vel ganske håpløst å stritte i mot.
Alternativet er at AirAsia eller andre overtar.

Syd-europeiske entreprenører er på full fart inn i norsk anleggsdrift.
Storparten av veksten i Norge har vært tuftet på polsk og øst-europeisk arbeidskraft de siste 10 åra.

Jeg tror vi må innse at arbeidsmarkedet blir globalt.
En pilot er bussjåfør med flysertifikat. Språket er engelsk. Det er ingen grunn til å bruke norske piloter som krever millioninntekt, når alternativet er billigere.

Vi har et unikt næringsliv i Norge, tuftet på særnorsk arbeidsorganisering hvor alle er sterkt involvert i både planlegging og produksjon. Det har bl.a. Stor suksess i oljeservice, hvor norske har tatt store markedsandeler i løpet av de siste 20 åra. I slike tilfeller hvor "den norske organiseringa" kommer til sin rett, vil vi kunne opprettholde norske lønninger osv.
Men sjåfører og piloter er like over hele kloden. De må innfinne seg med indisk lønnsnivå
blink
11:59 07.03.2015
#24724

Slettet

Endret 07.03.2015 12:00 av blink
blink
12:57 07.03.2015
#24725

Det er ikke levedyktig å opprettholde høyere kostnadsnivå enn verdensmarkedet.

Det betyr ikke at lønna må være like.
Men det betyr at lønnskostnadene pr enhet etterhvert blir lik over hele kloden.

Norge investerer mye i å eksportere vannkraft.
Det betyr at norsk industri mister sin fordel med billig kraft, som igjen betyr at de må justere ned lønnskostnadene til konkurrentenes nivå, for å overleve i konkurransen.

De næringer som klarer å oppnå høyere produktivitet enn internasjonale konkurrenter, vil kunne opprettholde høyere lønnsnivå.
Det gjelder selvsagt ikke sjåføryrkene (pilot)

Endret 07.03.2015 13:01 av blink
wrangler
13:16 07.03.2015
#950

Helt enig i at vi økonomisk har det alt for godt , spesielt i Norge, med alt for høye lønninger. Som jeg her sagt tidligere: Verden er blitt alt for liten for slike stor forskjeller, både hva gjelder lønns- og arbeidsvilkår.
Men at VI skal ned på "slavekontrakter" eller gå med lua i handa for å utligne ugjevnhetene i arbeidsvilkårene er jeg ikke med på. Vi trenger forutsigbarhet både i næringsliv og privatliv.
Og jeg ser det vel ikke som så fordømmand mye viktigere at Kjos skal få kjøpe et ubegrenset antall fly, enn at naboen min her i Norge skal kunne ha en jobb han kan leve av, her i Norge.
Indisk lønnsnivå, liksom......
Proact
13:27 07.03.2015
#1060

Kjos sier at han må utvide (kjøpe flere fly) også for å sikre norske arbeidsplasser og flyvninger i Norge / Skandinavia.
Uansett har Kjos ønske om å utvide.
Men pilotene mener at de må få bestemme over Kjos på dette. "Strategi over Norwegian må eierne holde seg borte fra, det er selvsagt pilotenes område". Drit opp i utvidelser - la Norwegian forbli et miniselskap - så lenge vi piloter opprettholder vårt lønningsnivå.
Kan ikke pilotene starte sitt eget flyselskap bare i Norge da? Da kan de få bestemme sin lønn selv....
Beins
14:01 07.03.2015
#7059

wrangler

Folk må lære seg å skille mellom egne "vyer" og de konkrete forhandlingene. Det klarer ikke wrangler. Man leser alle mulige av egenkonstruerte prinsipper inn i forhandlingssituasjonen og kommer derfor ingen vei bortsett fra løst prat.

Pilotene er ansatt i Norwegian datterselskaper, og forhandlingene gjelder disse datterselskapene lønns og arbeidsforhold, slik jeg har påvist.
Det er vrøvl å si at de skal overføres til Manpower. Bare tullprat!

Og ett spørsmål wrangler: Hvilke flyselskap drives av bemanningsbyråer på pilotsiden.
Beins
14:38 07.03.2015
#7061

Flybransjen kunne blitt mye sunnere om man fikk et forbud mot statlig subsidiering. Subsidieringen har gjort det svært vanskelig å stå på egen bein, når konkurrenten har gått på dop.

Sånn er det fremdeles, med en blanding av rene selskap, og de statssubsidierte, der spesielt de arabiske har hele statskassen bak seg. Qatar Airways kan underby hvem som helst.

I Skandinavia har SAS fått sine rikelige andel fra statsbudsjettet, sist i 2010. Men politikerne har lovet at det nå er slutt på de snille gavene. Vi får se.

Skal norwegian vokse i utlandet, slik de ønsker, kan de ikke legge norsk kostnadsnivå til grunn. Det er innlysende. Men de kan ha nordisk kostnadsnivå på norske ruter og i Skandinavia.

Så blir det konflikter om kostnadene på ruter ut av Skandinavia. Her vil pilotene ha styringen. Det gir konflikt.

Norwegian svei av 1,06 mrd NOk av sin egenkapital i fjor.

De har 2,1 mrd igjen, men det skal ikke så mye til før de er i brudd med lånebetingelsene sine. De balanserer på kanten nå.

Endret 07.03.2015 14:40 av Beins
wrangler
15:44 07.03.2015
#951

Bare et par opplysende forklaringer til Beins:
Du skjønner, at jeg mente ikke Manpower sånn bokstavelig, bare som eksempel på et bemanningsselskap. Og det var derfor jeg skrev det i " ", (anførselstegn, heter det)
Og de tre selskapene som nå opprettes for flyvere i de skandinaviske landene blir rene bemanningsselskaper, som jeg liksom kalte Manpower, hvor flyverne skal være ansatt, og få sin lønn når det er behov for dem i morselskapet Norwegian.
Det er i dag en del fly (13 ?)i det pilotselskapet som nå splittes i 3, men de kan overføres til morselskapet med det samme pennestrøket som danner de 3 nye selskapene.
Og det er selvfølgelig ingen flyselskap som drives av bemanningsselskaper. De bare skaffer folk.
Sånn er det livet.
Beins
17:05 07.03.2015
#7062

wrangler

Nå har norwegian endret struktur under streiken, slik at NAN med 700 piloter og 30 fly, overfører sine piloter til nye datterselskap. Du betegner disse som bemanningsselskaper. Men de er fremdeles en del av konsernet, og pilotene er fast ansatt, ikke innleid, i sitt selskap.

Hva er feilen med å ha pilotene i datterselskaper når de norske pilotene er fast ansatt på norske lønninger og vilkår? Intern fakturerering mellom datterselskaper er vanlig i konsern som er spredd over flere land.
nerden
18:03 07.03.2015
#34027

He he, kommer seg nå:
Bjørn Kjos har tvunget pilotene i kne, og møtt dem hos Riksmeklingsmannen. Ekspertene er klare på hva han ønsker å oppnå.
OnanCristian
18:13 07.03.2015
#38

Det er trist at utviklingen går i retning av at dem med kapital skal bli rikere.
Det er ikke bærekraftig.

Hva skal man gjøre for å endre dette, før det smeller?
nerden
18:44 07.03.2015
#34029


Ja det er viktig at arbeiderne jobber halve tiden og tjener det dobbelte enn de som sitter med ansvaret, he he

Beins
19:31 07.03.2015
#7063

Ifølge Parat gjenstår bare ett punkt som nå skiller partene - det er jobbgaranti der Norwegian vil gi 3 års jobbgaranti, hvilket er for lite for fagforeningen.

Pilotene har gitt seg på en del andre viktige punkter, bl.a hvem de skal ha tariffavtalen med.

http://e24.no/jobb/norwegian-forhandlingene-bare-ett-sentralt-punkt-gjenstaar/23410275.

Beins
19:32 07.03.2015
#7064

Dette er eneste problem som gjenstår - jobbgarantien som her blir kommentert av advokat Wullum, e24s jobbekspert:

"- Det ser ut til at Norwegian har strukket seg langt siden de frasier seg retten til å nedbemanne i tre år fremover. Det er ikke vanlig at selskap gir fra seg den retten i forhandlinger. Det er betenkelig i flybransjen som endrer seg veldig fort. Å miste den fleksibiliteten i tre år virker skummelt, sier Wullum.

- Det harmonerer ikke med det Kjos selv har sagt om å være konkurransedyktig fra dag til dag, og at det som fungerer i dag ikke fungerer om ett år, to år fem. Så det sitter nok langt inne, legger han til.

E24 har fått tilgang til tilbudet Norwegian sendte pilotene etter bruddet lørdag morgen.

Der garanterer selskapet for at de skal opprettholde det samme antallet pilotstillinger i de tre nye piloteselskapene til sammen, som man har i dag. Det betyr at antallet stillinger i det enkelte selskap kan justeres, men at totalen i Skandinavia skal beholdes."

e24

Endret 07.03.2015 19:39 av Beins
Dividenten
19:34 07.03.2015
#15149

Hvor lang skal garantien for jobb være?

Aner jeg konkurranse med Kim Il-Sungs avtale?
nerden
19:39 07.03.2015
#34031

.
He he, den var god og nå måtte jeg flire litt her, ja i hvertfall veldig rødt:-))

Endret 07.03.2015 19:40 av nerden
nerden
20:16 07.03.2015
#34032


Fra konas FB side, skal si de støtter Kj0s'en:

Vi som støtter Bjørn Kjos
2 t

Er helt satt ut, straks 10000 likes dette er helt fantastisk og for n'te gang, tusen tusen takk, dere er helt suverene.
nerden
20:18 07.03.2015
#34033


Nå kom denne:

Vi som støtter Bjørn Kjos
7 min

Da har vi fått en gruppe som heter vi som støtter pilotene, dem har 1800 likes, vi skal ikke la dem ta oss igjen??, del og del:))

LinPiao
20:25 07.03.2015
#2055

Jeg kan skjønne at de pilotene som har vært i Norwegian noen år kan få garantert noen år, men ikke resten. Vi andre i privat sektor har jo ikke garantier?
Dividenten
20:35 07.03.2015
#15163

Helt enig. Selv vi i det offentlige klarer ikke mer enn frem til fylte 70.

Skandaløst egentlig.
OnanCristian
07:47 08.03.2015
#47

Du har ikke lov å være her Dividenten. Du ødelegger for pitgutta, vet du.
blink
10:24 08.03.2015
#24726

Det sier seg selv at norske lønnsvilkår for piloter ikke er levedyktig i framtida.

Hvem betaler for "galskapen" ?
Næringslivet.

Det norske næringslivet blir påført et økonomisk handikap sammenlignet med utenlandske konkurrenter.
Er det fornuftig?

Over tid vil myndigheter og lønnstaker-organisasjonene måtte innse at det IKKE er levedyktig å opprettholde særnorske forhold som gir handikap overfor utenlandsk konkurranse.
blink
13:04 08.03.2015
#24727

Norwegians-konflikten leder tankene til hvordan neste generasjon vil leve i et globalisert marked.

Industrien blir stadig mer automatisert.
Varehandelen blir stadig mer automatisert.
Video-overføring gjør samling unødvendig. Man trenger ikke møtes for å konferere. Man trenger ikke møtelokale, man trenger ikke kontorlokaler, man trenger ikke reise på jobb.
Droner vil bli brukt til mindre varetransport og befaringer etc.

Alt i alt vil det bli stort overskudd av arbeidskraft. Overflødige mennesker som ingen har bruk for.
Vekstnæring : Hjemmehjelp og tjenerskap for oss rike.

Her er det bare å sette seg i godstolen å glede seg til framtida

Endret 08.03.2015 13:06 av blink
wrangler
13:12 08.03.2015
#952

Helt enig med deg, blink. Det er nok ingen norske lønnsvilkår som vil være levedyktige i framtiden. Til det er avstanden til resen av verden for stor.
Der er bare det som er så synd, at lønnsvilkårene må være sånn passe tilpasset levekostnadene.
Og hvor mye er vi villig til å stramme inn, tror du ?

Men har du en norsk minstepensjon så kan du leve som en greve dersom du kommer til India eller østafor, og til og med i Polen kan du ha det riktig bra.
Men så er igjen spørsmålet: Hva vil minstepensjonen bli under indiske lønnsvilkår, som du anbefalte i ditt innlegg #24723 i går ??
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter