Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
blink
13:33 08.03.2015
#24728

Vi har et unikt næringsliv i Norge, der samhandling og samarbeid mellom alle profesjoner gir stort konkurransefortrinn i enkelte næringer. Norsk oljeservice har dokumentert dette over tid.
Det betyr at enkelte næringer med høyt kvalifisert personell og kontinuerlig produktutvikling har livets rett også i Norge.

Men taxi-drivere, bussjåfører, lastebilsjøfører og piloter henter vi fra lavkostland.

Det vil selvsagt ikke være fornuftig for arbeidsledige, syke og pensjonister å leve i kalde nord, med internasjonale minstepensjoner.
Disse vil nok i stor grad reise til sydligere strøk der de kan gå ut i skogen å plukke nøtter og bananer når de blir sultne, samt ikke trenger å isolere hyttene sine mot vinterkulda

Endret 08.03.2015 13:34 av blink
Provence
14:19 08.03.2015
#8620

Dagens sitat

Disse vil nok i stor grad reise til sydligere strøk der de kan gå ut i skogen å plukke nøtter og bananer når de blir sultne (!), samt ikke trenger å isolere hyttene (?) sine mot vinterkulda

;-)
nerden
15:14 08.03.2015
#34039

Dette sier Parat om forhandlingene.

NTB

Pilotenes fagforening møter pressen.

Ifølge Parat er det ikke riktig at forhandlingene mellom pilotene og Norwegian er brutt.

- Vi avventer nå en tilbakemelding fra motparten, sier kommunikasjonssjef Arve Sigmundstad i Parat til NTB.

Dagens Næringsliv melder imidlertid at forhandlingene mellom pilotene og Norwegian som har pågått siden lørdag ettermiddag, skal være stanset uten en løsning.

Partene tok opp igjen forhandlingene i 16-tiden lørdag, men litt før klokken 14.30 søndag meldte altså DN at forhandlingene var avbrutt. Det skal ha vært enighet om å avslutte samtalene fordi det ikke var grunnlag for en snarlig løsning. Ifølge DN er det uvisst om partene kommer til å møtes igjen senere søndag.

Hvis partene ikke blir enige i dag, varsler Norwegian-ledelsen flere permitteringer, melder NRK.

- Flere vil bli permittert dersom det ikke blir en løsning i konflikten, sier informasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen.

Shopping med annonselenker
Verdens største nettbutikk for sykler har vårrengjøring

Rundt tusen er allerede permittert.
blink
15:31 08.03.2015
#24729

Bra jobba av Norwegian


Håper mange lar seg provosere (av mitt forrige innlegg) til å tenke sjøl

Endret 08.03.2015 15:32 av blink
nerden
15:37 08.03.2015
#34040



Synest du er god jeg blink'en, og så slipper jeg si det selv og få tilssnakk av kverulantene, he he

delta
16:05 08.03.2015
#21659

Er det bare i na24 det spekuleres i en sammenslåing med Ryanair?

Endret 08.03.2015 16:08 av delta
livsal
20:46 08.03.2015
#733

Nei, ser ikke annet enn at flere har sett o'Leary på forskjellige steder i Norge. Rene fantomet.

Siden det er 650-700 piloter i Parat som skal fly passasjerer og bare en Bjørn Kjos, ville det ikke være lettere for Kjos å bli enig med seg selv, så vil jo konflikten være løst.

Spesielt siden han har sånn omtanke for passasjerene.

Endret 08.03.2015 20:47 av livsal
LinPiao
23:15 08.03.2015
#2056

SAS må om få år gjøre det samme som Bjørn Kjos nå prøver å gjennomføre under voldsom motstand. Alle internasjonale aktører må gjøre det norsk sjøfart måtte gjennom på 60-tallet: beholde de beste norske kapteinene, resten av mannskapet må hentes fra den 3.verden.
wrangler
09:22 09.03.2015
#953

Lin Piao har nok rett.
Med båter bygd i Kina og Korea og med mannskap fra Fillipinene, og med overskuddet bortgjemt i skatteparadiser så må jo virksomheten bli Bærekraftig, for rederne.

Endret 09.03.2015 09:32 av wrangler
livsal
10:12 09.03.2015
#734

Når vi har fått flagget ut all norsk virksomhet, må vi kanskje begynne å arbeid sjøl.
OldNick
11:20 09.03.2015
#16603

Det er bare å innse det, storparten av innbyggerne her i landet lever av overskuddet fra oljen.

Nå er det overskuddet i ferd med å forsvinne, og med det levestandarden.
Vi må ned på et nivå som landene rundt oss har.

Norwegian kommer nok til å bli flagget ut mer og mer, denne industrien som har mikromarginer, kan ikke leve med at rebelske fagforeninger streiker hvert år, da går de dukken.

Norwegian har opprettet britisk selskap

Norwegian planlegger å bytte ut det norske flagget med det britiske, melder velrenommerte Sunday Times. Selskapet bekrefter mandag at de har opprettet et britisk datterselskap, men sier det skal brukes til nye ruter til Asia og Afrika.

Anders Park Framstad, Johann D. Sundberg, E24.no
09.03.2015
safman
11:32 09.03.2015
#1824

PARAT virker svært amatørmessig på det juridiske området, nesten ulovlig naive.

Parat vil at alle fly til og fra Norge skal føres av norske piloter. Dette er i motstrid med de fire friheter i EU. Fri bevegelig arbeidskraft innenfor EU og EØS er et basiskrav. Alle EØS-piloter skal stille likt. - Straffen fra ESA er opp til 10% av årsomsetningen til Norwegian.

Parat vil ha full garanti for erstatning fra morselskapet. Men i morselskapet ligger som prioritet verdien av 220 fly og alle lån som Norwegian har tatt opp. Skulle Norwegian gå konkurs så er pilotene garantert normal lønn i Norge, og må stille i køen etter de store ganantiene Norwegian allerede har laget. "For å bedre det litt hadde Norwegian skrevet inn "hvis mulig", - som Parat strøk over. Der går konkurslovgivningen før alt annet. Uttrykket "hvis mulig" spiller ingen rolle i en konkurs.

Regjeringen burde ta denne konflikten til Tvungen Lønnssnevnd,- noe som pleier å bli innvilget ved regjeringsmøtet på fredager. Dermed forsvinner alle krav i tillegg til lønn, - også alle refereanser til ansatte i utlandet. Dermed har Parat tapt alt de strevet for. Det er straffbart å ikke adlyde en slik beslutning. Men Parat er vel domme nok til å tro at de kan streike videre. Da resikerer de 100000 pr mann i bot og i mange tilfelle inndragning av flysertifikatet.

Endret 09.03.2015 11:32 av safman
cash7374
14:07 09.03.2015
#106

Frivilig lønnsnemd! Nå raser den nok...
safman
14:19 09.03.2015
#1825

Gammeldags sikkerhet for sin egen arbeidsplass finnes ikke lengre. Det blir heller ikke diskutert nå når minst en av partene vil ha frivillig lønnsnemnd.

Begge partene må nå skrive under på at de vil adlyde resultatet som en frivillig lønnsnemnd vil komme frem til. Frivillig lønnsnemnd er en voldgiftsdomstol på linje med tvungen lønnsnemnd. Den følger regler som NHO har vedtatt for mange år siden. Likevel vil jeg tro at Parat vil forsøke seg med spesielle krav til en lønnsnemnd. Vanligvis oppnevner hver av partene ett medlem til lønnsnemnden og de sammen utpeker en formann. Avgjørelsen kan vanligvis ikke ankes. Det vil være pengedelen som behandles, og alt dette om antall piloter her og der og sikkerhet for utbetaling av lønn etc. hopper man bukk over.

Dette innebærer også at flytrafikken starter snarest når begge parter har underskrevet, - som de ikke har gjort ennå i dag.

Det høres ut som Parat er motvillige. Da er alternativene å bli enige eller at det blir tvungen lønnsnemnd, - som vedtas i lovs form av regjeringen.

Parat vil ha diverse garantier. En garanti er økonomisk det samme som å gi lån. Jeg tror Norwegian er så forgjeldet at lån er umulig. Paratfolkene må våre glade for de utbetalingene de får i form av lønn.

Paratfolkene er flygere og tydeligvis hverken økonomer eller jurister. --- Det er jo litt skremmende.

Endret 09.03.2015 14:24 av safman
wrangler
20:15 09.03.2015
#954

Frivillig lønnsnemnd behandler kun lønnsspørsmål, og fastsetter lønnen/lønnstilleggene. Flyverne diskuterer ikke lønn, og lønnsnemd er derfor uaktuellt.
Norwegian-pilotene streiker for en sak som mange, kanskje de fleste, store flyselskapen i Europa har vært i streikk for, og det forundrer meg ikke om denne streiken kan smitte over på resten av Europa,om den skulle drøye særlig lengre.
Da blir det liv...

Endret 09.03.2015 20:15 av wrangler
Birdy
20:57 09.03.2015
#972

Shorta idag, igjen. Griseheldig første gangen. Før 4 Q.

Beins
21:33 09.03.2015
#7085

12-13% arbeider i konkurranseutsatte næringer i Norge. Selv med stadig internasjonalisering, har andelen gått ned grunnet avindustrialisering.

Det er alltid mye vyer om hva som skal skje i framtida med norsk arbeidsliv. Men de største endringene handler om svart arbeid og illegale kontrakter - for utlendinger som kommer hit.

Ola Nordmann vil fortsette sin stort sett skjermede tilværelse, også i framtida.

Den største utfordringen blir å sikre balanse i utenriksøkonomien når oljen forsvinner en gang om mange 10-år. Men renter pluss store overskudd i dag gir en bra buffer å tære på.
Birdy
21:59 09.03.2015
#973

Beins, enda en som kanskje ikke tror på noe på oppsia av himmelen :)
highlander
08:18 10.03.2015
#3991

Helomvending i Norwegian-streiken

Pilotstreiken skal være langt fra over...
safman
12:52 10.03.2015
#1827

Dersom det ikke streikes for lønn og arbeidsforhold, så er dette en ulovlig streik, - som kan føre til erstatningsansvar. Jeg mener å huske at det er fem års frist for å kreve erstatningen.

Lønn og arbeidsvilkår er lovlige streiker i Norge. Regjeringen kan vedta Tvungen lønnsnevnd. Alternativet er politianmeldelse for brudd på straffeloven. Her må det pengeutpressing, som jo er ulovlig.

Da kommer også spørsmålet opp om noen av lederne i Parat har forledet sine medlemmer til utpressing, - eller andre paragrafer i straffeloven.

Gjeld, og den er stor hos Norwegian, og lån ligger i moderfirmaet. Verdien er de kjøpte 220 Boing maskinene og lånene på dem. Disse har førsteprioritet. En konkurs for Norwegian vil komme dersom Moderfirmaet ikke får inn nok penger til å betale renter og avdrag, og bankene slår dem konkurs, - etter en akkordforhandling.

Uansett kommer pilotene (ikke Parat) i lavere prioritet, og får ingenting.
Beins
13:37 10.03.2015
#7088

Sympatistreiker på gang - de må varsles og det tar 14 dager. Men viljen til å kjøre Norwegian i konkurs er absolutt til stede. Gutta på fagforeningskontoret føler seg sterke:

"Generalsekretæren for Nordisk Transportarbeiderføderasjonen sier de sender en anbefaling til alle sine medlemsforbund om å gå til sympatiaksjoner mot Norwegian.

Føderasjonen har 48 medlemsorganisasjoner i Danmark, Norge, Finland, Sverige, Island og på Færøyene.


"Generalsekretær Peter Løvkvist sier at de ønsker å ramme Norwegian og at sympatiaksjonene, hvis de blir vedtatt lokalt, vil bli iverksatt etter de lovbestemte frister som gjelder i de enkelte landene.

Aksjonene kan angå innsjekking, bagasjehåndtering, fylling av drivstoff og lignende, forklarer han.

Løvkvist sa at de anbefaler opptrappingen av konflikten selv om det skulle føre til konkurs for Norwegian, men legger samtidig til at han ikke trodde noe på at det er noen fare for konkurs."

e24

Endret 10.03.2015 13:46 av Beins
safman
13:49 10.03.2015
#1828

Man vurderer nå å ta denne streiken til retten, som betyr Oslo Tingrett. De kan ta denne saken raskt når det gjelder brudd på strafferetten. Saken kan gi oppsettende virkning, som teoretisk kan bety at streiken opphører med en gang, i tillegg til at det kan påløpe dagbøter på rundt 10% av de involvertes inntekter. Så vidt jeg vet har det ikke vært slike saker for Tingretten tidligere.

EØS kan i denne sammenhengen også komme i bruk i og med at dette er brudd på de fire friheter fra Parats side. Der er også normaldommen 10% av økonomien.

En eventuell erstatningssak for deler av tapene til Norwegian må komme separat og senere.

Mye tyder på at Parat vil innta politikernes rolle og lage nye regler for drift av virksomheter. Demokratiet kommer i annen rekke. Vi har neppe sett slutten av denne saken enda.

Jeg kjøper flybiletter fra SAS for min neste flyvning til Spania om et par-tre uker.

Endret 10.03.2015 13:52 av safman
Beins
18:34 10.03.2015
#7092

STREIKEN ER SLUTT.

iFLG KJOS BLE LØSNINGEN PÅ KONFLIKTEN JOBBGARANTI FOR 3 ÅR.

TRAFIKKEN BEGYNNER IGJEN I MORGEN ETTERMIDDAG.
Graastein
19:54 10.03.2015
#633

Spørsmålet er hva felles konsernansiennitet for alle piloter med base i Europa betyr og for hvor lenge dette er avtalt.

Skal ansiennitet være det eneste som gjelder ved nedbemanning i tiden etter treårsfredningen? I så fall har Kjos gitt mye. Da må han kanskje leve med de norske pilotene og deres vilkår meget lenge. Før det er avklart hva som ligger i dette er det ikke mulig å vurdere avtalen.

Endret 10.03.2015 19:54 av Graastein
Beins
23:34 10.03.2015
#7094

I disse tider måler man alt - og Kjos vinner sympatien hos folket, ikke uventet det.

"Folkets mann
I folket derimot er Bjørn Kjos og Norwegian tillitsvinneren. I en undersøkelse gjennomført for VG av InFact rett etter at det ble kjent at konflikten var løst, er det et solid flertall som uttrykker mest sympati med Kjos. Av de spurte svarer 49 prosent at de har mest sympati med Bjørn Kjos, 26 prosent uttrykker mest sympati med pilotene og 25 prosent vet ikke.

Gledelig nok for selskapet og alle ansatte svarer 55 prosent at konflikten ikke har svekket eller også styrket deres tillit til selskapet. Det viser at det står sterkt i folket. Selv om de har en jobb å gjøre for å bygge opp rennomméet blant de 29 prosent av de spurte som sier tilliten til Norwegian er svekket, kunne det nok sett betydelig verre ut.

Undersøkelsen viser også at Bjørn Kjos er en mann som går hjem i det norske folk. Hele 41 prosent mener han har håndtert streiken godt eller svært godt, 23 prosent sier det motsatte. Flertallet sier sågar at de ville likt å ha ham som sjef! Og jo eldre man er, jo mer ville man likt å jobbe for ham."

VG
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter