Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
chateau
15:04 12.08.2015
#7753

Letter of intent to lease out 12 Airbus 320NEO
Tekst

Arctic Aviation Assets Ltd, a fully owned subsidiary
of Norwegian Air Shuttle ASA, announced today that
it has signed a Letter of Intent (LOI), subject to
final agreement, to lease out 12 Airbus 320NEO
aircraft to an undisclosed airline. The 12 aircraft
have scheduled delivery in 2016, 2017 and 2018.


Contact:

Tore Østby
Head of investor relations
Tel. +47 4580 4898
highlander
15:49 18.08.2015
#4830

DNB høyner Norwegian-kursmål

DNB Markets øker kursmålet på Norwegian til 450 fra 400 kroner og gjentar en kjøpsanbefaling på aksjen.

Det skjer etter at meglerhuset har høynet estimatene som følge av økte billettpriser.

- Før sommeren gjorde Norwegian nesten en dobling av kapasiteten fra UK Gatwick til USA og i henhold til tall fra britiske luftfartsmyndigheter ser det ut til at selskapet kunne opprettholde lastefaktoren, og det uten at vår egen gjennomgang av billettprisene samtidig indikerer noen reduksjon i prisene, skriver meglerhuset i en aksjerapport.

DNBs tall for utviklingen av billettprisene indikerer i tillegg en solid etterspørsel på rutene fra Oslo til New York, og fra Oslo til Bangkok.

- Prisene på disse billettene er på våre data opp rundt 15 prosent så langt i år og dette gjør at vi oppjusterer estimatene for 2015-2016, skriver DNB Markets, som påpeker at «endringer i drivstoffpriser og valuta reduserer effekten av denne oppjusteringen noe».
highlander
15:29 27.08.2015
#4874

Norwegian har inngått avtale om leveranse av ytterligere to nye Dreamlinere av typen 787-9.

Norwegian har inngått avtale om leveranse av ytterligere to nye Dreamlinere, noe som betyr enda flere langdistanseruter fremover.

Disse flyene skal etter planen settes i trafikk sommeren 2017. Flyene er av typen 787-9 Dreamliner, som er noe større enn de åtte Dreamliner-flyene Norwegian i dag bruker på sine langdistanseruter.

Selskapet vil med denne siste avtalen totalt ha 19 Dreamlinere i langdistanseflåten i 2018.

Norwegian har i dag åtte fly av typen 787-8 Dreamliner i flåten og nå 11 fly av typen 787-9 Dreamliner i bestilling. Dermed kommer selskapet foreløpig opp i en flåte på 19 langdistansefly, hvorav fire leveres i 2016, fem i 2017 og to i 2018.

- For å gjøre langdistanseoperasjonen enda mer konkurransedyktig er vi avhengige av flere nye, kostnadseffektive fly. Langdistanserutene er svært populære hos våre reisende, og jeg er svært tilfreds med at vi nå har sikret oss flere fly i flåten. Det muliggjør lansering av enda flere spennende ruter og reisemål over hele verden. Dreamlineren er et fantastisk fly, med høy passasjerkomfort, lang rekkevidde, lavt drivstofforbruk og mindre utslipp, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.

Norwegians versjon av denne større Dreamliner-modellen har totalt 344 seter, hvorav 35 i Premiumkabinen og 309 i Økonomi.

Flyene leases av Norwegians heleide datterselskap Arctic Aviation Assets.

Fakta om Boeing 787-9 Dreamliner

6 meter (20 fot) lenger enn 787-8

Betydelig større fraktkapasitet sammenlignet med 787-8

8 prosent lavere drivstoffbruk per sete enn dagens utgave, noe som også gir tilsvarende lavere miljøutslipp

Kan fly lenger enn 787-8


Endret 27.08.2015 15:29 av highlander
highlander
16:14 04.09.2015
#4893

Stappfulle Norwegian-fly i august

Flyselskapet med bedring på alle fronter:

Norwegian fraktet flere passasjerer, fylte flyene bedre og tjente mer per passasjer i august, viser flyselskapets trafikkrapport fredag.

- Langdistanseflygningene og stor ferieutfart i Storbritannia og Europa generelt påvirker tallene i positiv retning, sier administrerende direktør Bjørn Kjos i en pressemelding.

I august fløy 2,57 millioner passasjerer med Norwegian, en vekst på ni prosent fra august i fjor.

I samme periode økte den totale passasjertrafikken med ni prosent og total kapasitet steg med 1 prosent, noe som betyr økt kapasitetsutnyttelse.

Kabinfaktoren, eller fyllingsgraden, steg med 6,1 prosentpoeng til 89,7 prosent.

På langdistanse er flyene nærmest stappfulle. 97 prosent av setene på langdistanseflyene var fylt i august.

- At vi tiltrekker oss stadig flere reisende i Storbritannia, Tyskland, Spania og USA er gledelig og viser at selskapet også blir bedre rustet til å møte den internasjonale konkurransen framover, sier Kjos.

Også inntektene per passasjer øker.

I perioden steg yielden, eller inntekter per passasjerkilometer, med fem prosent til 0,47 kroner, mens RASK, eller inntekter per setekilometer, var opp 13 prosent til 0,42 kroner.

Gjennomsnittlig flydistanse økte samtidig med 1 prosent.

I august inngikk Norwegian avtale om å anskaffe to nye 787-9 Dreamliner for levering i 2017, som betyr at selskapet totalt vil ha 19 fly i langdistanseflåten i løpet av 2018.
highlander
15:56 17.09.2015
#4920

Ny dom gjør det lettere å få erstatning for flyforsinkelser

EU-domstolen har tatt forbrukernes side i et spørsmål om erstatning. Det kan få store konsekvenser.

Flyselskaper som innstiller reiser eller får forsinkelser grunnet uforutsette tekniske problemer, plikter å gi passasjerene erstatning, slår EU-domstolen fast i en dom som ble avsagt torsdag.

Dommen gjelder en sak der nederlandske passasjerer ble 29 timer forsinket på en KLM-flyving mellom Equador og Amsterdam i 2009.

KLM avviste å gi en kompensasjon til en passasjer som krevde erstatning. Begrunnelsen var at forsinkelsen var forårsaket av en uforutsett teknisk feil. Dagens dom gir passasjeren medhold i at uforutsette tekniske feil også skal gi erstatning.

Opptil 600 euro i erstatning
I henhold til EU-reglene skal flypassasjerer som rammes av forsinkelser på minst to timer, kompenseres med mellom 250 og 600 euro av flyselskapet.

Før dagens EU-avgjørelse har flyselskapene sluppet å betale erstatning for uforutsette tekniske problemer som avdekkes under drift.

Den ferske dommen slår imidlertid fast at tekniske feil på fly nesten aldri er å anse som ekstraordinære omstendigheter.

Passasjerene har derimot fortsatt ikke krav på erstatning for forsinkelser forårsaket av skjulte produksjonsfeil, terrortrusler eller sabotasje.

EU-dommen styrker flypassasjerenes rettigheter, men den kan også slå negativt ut for forbrukerne. Økte utgifter til erstatninger kan fort føre til at flyselskapene kompenserer ved å øke billettprisen.

Leser dommen nå
Forbrukerrådet har ikke svart på NA24s henvendelser i dag, men det er ventet at det kommer en pressemelding om dommen i ettermiddag.

Norwegians advokater sitter i skrivende stund og leser igjennom dommen, opplyser flyselskapets pressekontakt Lasse Sandaker-Nielsen.

Norwegian nektet flest
Onsdag ble det kjent at Norwegian er det flyselskapet som sa nei til flest vedtak fra Transportklagenemnda om erstatning til kunder i 2014. Alle sakene handler om kunder som ikke fikk fly med Dreamliner.

I fjor ble 25 av Transportklagenemndas vedtak helt eller delvis ikke fulgt av flyselskapene klagene var rettet mot. Åtte av sakene var rettet mot Norwegian, skrev NTB onsdag.
highlander
16:32 18.09.2015
#4924

Det ble omsatt NAS-aksjer for formidable 303 millioner kroner i dag, mens aksjen endte på 344,50, tilsvarende en nedgang på 4,17 %.

I tillegg til saken referert i går, har meglerhuset Carnegie blitt negativ til Norwegian, og nedgradert anbefalingen på aksjen til selg fra hold, med et kursmål på 320 kroner. Meglerhuset venter at økende kapasitet de neste to årene vil legge press på inntjeningen.
highlander
09:20 06.10.2015
#4953

Passasjervekst og økende inntekter for Norwegian

Norwegian fraktet flere passasjerer, økte kapasitetsutnyttelsen og passasjerinntektene i september.

I løpet av måneden fraktet flyselskapet 2,44 millioner passasjerer, en vekst på ni prosent fra september i fjor, viser nye trafikktall.

I samme periode økte selskapet den totale passasjertrafikken med 11 prosent, mens total kapasitet ble økt med tre prosent, noe som øker kapasitetsutnyttelsen.

Flyenes fyllingsgrad, eller kabinfaktoren, steg med 6,8 prosentpoeng til 88,2 prosent.

Langdistanserutene påvirker tallene i positiv retning, ifølge Norwegian.

- Langdistanseflygningene fortsetter å påvirke tallene i positiv retning med en fyllingsgrad på 96 prosent i september. Vi ser også at stadig flere reisende benytter seg av vårt omfattende europeiske rutenett til å fly videre til USA og Thailand, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressemelding.

Samtidig er inntektene per passasjer på vei opp.

I september var estimert yield, eller inntekter per passasjerkilometer, på 0,45 kroner. Det er opp fra 0,43 kroner i fjor. RASK, eller inntekter per setekilometer, økte med 14 prosent til 0,40 kroner.

Den gjennomsnittlige flydistansen økte med to prosent i perioden.

Selskapet fikk levert tre fabrikknye Boeing 737-800 i september av totalt 10 i 2015.
skipper*
23:38 07.10.2015
#11739

.

A $69 flight to Europe may be in your future
highlander
14:22 22.10.2015
#4997

Flyanalytiker: - Kjos er minst fem år foran konkurrentene

Flyselskapet Norwegians varsler torsdag en ny bestilling av Dreamliner-fly som vil mangedoble dagens langdistanseflåte.

Med bestillingen av 19 Boeing 787-9 Dreamliner, den største enkeltbestillingen i Europa, vil Bjørn Kjos øke til 38 Dreamlinere i løpet av de fem neste årene.

Fra analytikerhold får Kjos tommelen opp.

- Norwegian har truffet planken på langdistanse. De er minst fem år foran konkurrentene og det er også en kommersiell suksess. Det er der de store flyselskapene i dag tjener penger, men ingen andre lavprisaktører er i det markedet, sier Fondsfinans-analytiker Ivar Andreas Lemmechen Gjul til Nettavisen Stocklink.

Fordelen av å være først fremhever også DNB Markets-analytiker Eivind Veddeng.

- Bestillingen av nye fly er veldig positivt. Langdistanse er et av de områdene i selskapet som har hatt størst forbedring. Vårt syn er at Norwegian har en kjempefordel på langdistanse, siden de er først og har lavest kostnader i forhold til konkurrentene.

Stappfulle fly
Etter en trøblete oppstart, viser Norwegians tall at selskapet har fått sving på satsingen.

I september var langdistanseflygningene nærmest stappfulle med en fyllingsgrad på 96 prosent. Gjennomsnittet i løpet av de to årene med langdistanse er på over 90 prosent.

- Lastefaktoren på langdistanse har vært over 95 prosent de siste månedene. Det er ekstremt høyt. Her er det åpenbart potensial for å sette inn mer kapasitet, mener Gjul.

- Oppkjøpsobjekt
Han sier Norwegian har en posisjon på langdistanse i dag som ingen kan ta igjen på 5 års sikt.

- Det gjør også selskapet mer attraktivt som oppkjøpsobjekt. For eksempel skulle nok Ryanair gjerne hatt langdistanse og eksponering i Norden.

Det er også ute at Norwegian vokser. I tredje kvartal var innenlandske inntekter uendret, mens internasjonale økte med 18 prosent. I kvartalet kan flyselskapet vise til en vekst på 15 prosent i antall passasjerer på langdistanse.

- Vår langdistanseoperasjon og internasjonale virksomhet blir stadig viktigere, noe tallene for tredje kvartal bekrefter. Det er her vi kommer til å vokse mest fremover, noe som vil sikre selskapet større muskler i et globalt marked med sterk konkurranse, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos.

Skuffer i tredje kvartal
Tross kraftig resultatbedring i tredje kvartal når ikke Norwegian opp til markedets forventninger.

Norwegian fikk et resultat før skatt på 1,1 milliard kroner, opp fra 505 millioner kroner i samme kvartal i 2014. Ifølge estimater fra SME Direkt var det ventet et enda høyere resultat på 1,27 milliarder kroner.

På børsen straffes dermed flyaksjen, som stuper over åtte prosent.

- Billettinntektene som er størsteparten av topplinjen er kjent, slik at typisk det man ser på i topplinjen i et kvartal er ancillary revenue (tilleggsinntekter). De har vokst betydelig per passasjer de siste kvartalene, men veksttakten var noe lavere i tredje kvartal. Det gjør at topplinjen, etter vårt syn, er noe skuffende. I tillegg var enhetskostnaden en del høyere enn konsensus hadde sett for seg. Driftsresultatet ble dermed lavere enn forventet, og dette tror vi kan forklare noe av den negative kursreaksjonen i dag, sier DNB Markets-analytikeren, som legger til:

- Men selskapet guider for en enhets-kostnad for 2016 som er på linje med konsensus. 2015 blir noe skuffende hvis man sammenligner med dagens konsensus, mens 2016-estimatene bør ikke reduseres så mye.
highlander
14:48 05.11.2015
#5040

Norwegian med stappfulle fly på langdistanse

Norwegian kan vise til passasjervekst, bedre fyllingsgrad og økte passasjerinntekter i oktober.

- Det vi spesielt merker oss denne måneden er stabil vekst i det skandinaviske markedet, ikke minst i Norge hvor mange har spådd nedgang i flytrafikken, sier Norwegian-sjef Bjørn Kjos i en pressmelding.

Flyselskapet melder at oktober var preget av vekst internasjonalt, spesielt på langdistanse, som i foregående måneder.

I løpet av måneden fraktet flyselskapet 2,39 millioner passasjerer, en vekst på seks prosent fra oktober i fjor, mens fyllingsgraden økte til 87,8 fra 81,6 prosent.

På langdistanse var flyene nærmest stappfulle, med 96 prosent av setene på langdistanseflyene fylt i oktober.

I perioden steg yielden, eller inntekter per passasjerkilometer, med seks prosent til 0,47 kroner, mens RASK, eller inntekter per setekilometer, var opp 14 prosent til 0,41 kroner.

Gjennomsnittlig flydistanse økte samtidig med tre prosent.

- Norwegian har satt lite ny kapasitet i markedet de siste månedene, og trafikktallene viser en stabil og god utvikling. Det samme gjelder bookingene fremover. Trenden med vekst på langrutene, ikke minst til og fra London Gatwick, fortsetter, melder selskapet.
highlander
11:00 12.01.2016
#5341

Det er i det minste noen selskaper som tjener penger på den lave oljeprisen...

NAS er tatt inn i DNB's ukesportefølje.
highlander
10:26 18.01.2016
#5407

Stig Myrseth følger DnB Markets i dette tilfelle, ettersom han tar NAS inn i Dovreporteføljen i dag, med begrunnelse at aksjen profitterer på lavere oljepris.
highlander
09:31 22.01.2016
#5450

Arctic highlighter at estimatene på Norwegians Q4-tall har kommet svært raskt ned den siste uken. Arctic ligger fortsatt betydelig under EBITDA konsensusen i markedet. (Kilde: Xi)
highlander
08:30 25.01.2016
#5461

Stig Myrseth kaster Norwegian ut av Dovreporteføljen, etter kun én uke i varmen.

Beslutningen begrunnes ikke, men har trolig sammenheng med at oljeprisen bunnet ut forrige uke, i hvert fall midlertidig, jf. det faktum at Norwegian også ble byttet ut med oljeaksjen DNO...
highlander
21:24 11.02.2016
#5629

Drivstoffgambling ødela himmelsk Norwegian-resultat

Norwegian melder om er resultatforbedring før skatt på 1,7 milliarder kroner sammenlignet med året før.

Årsresultatet før skatt (EBT) for 2015 ble 75 millioner kroner. Tallet er sterkt påvirket av et urealisert tap på sikring av drivstoff for 2016 og 2017 som utgjør hele 800 millioner kroner.

- Korrigert for slik urealisert sikring ble resultatet før skatt i 2015 875 millioner kroner, hvilket er en kraftig forbedring fra et underskudd på 1 168 millioner året før, skriver Norwegian i en pressemelding torsdag.

Omsetningen kom opp i 22,5 milliarder kroner - en vekst på 15 prosent. Kapasiteten (ASK) økte med 5 prosent, noe som illustrerer at 2015 var en hvileskjær i Norwegians ekspansjon, forklart med at flere eldre fly ble faset ut samtidig med at nye kom inn i flåten. Fyllingsgraden ble imidlertid hele 86 prosent på årsbasis, en økning på 4 prosentpoeng fra foregående år. Nærmere 26 millioner passasjerer reiste med Norwegian i 2015, en økning på 7 prosent fra 2014.

Fjerde kvartal 2015
For fjerde kvartal isolert ble det underliggende resultatet forbedret med om lag en halv milliard kroner. Underskuddet på 703 millioner skyldes i stor grad sikring av drivstoff for 2016 og svak norsk krone.

Takket være overføringen av store deler av Norwegians flyflåte til datterselskapet Arctic Asset Aviation Ltd. (AAA), har imidlertid verdien av flyene økt i takt med dollaren. Dette har gitt en positiv effekt på 88 millioner kroner på egenkapitalen for fjerde kvartal og 421 millioner kroner på helårsbasis.

For fjerde kvartal omsatte Norwegian for vel 5,3 milliarder kroner, en økning på 16 prosent fra tilsvarende kvartal året før. Den største økningen kom i trafikken internasjonalt med 19 prosent, mens også innenriksruter i Skandinavia har hatt en positiv utvikling med 5 prosent økning. Fyllingsgraden økte med 4 prosentpoeng til 85 prosent, hvilket betyr svært mange fulle fly og få tomme seter i luften for Norwegians del også i fjerde kvartal. 6,13 millioner passasjerer fløy med Norwegian dette kvartalet, noe som utgjorde en passasjervekst på 9 prosent.

- Tankekors
- Vi går inn i 2016 med gunstige drivstoffsikringer og en av Europas nyeste flyflåter. Det er en betydelig konkurransefordel. Generelt ser vi også en god etterspørsel etter flyreiser. Samtidig skaper en uforutsigbar politisk beslutning om en ny flyavgift i Norge usikkerhet for hele flybransjen. Det er et tankekors at det selskapet som har de laveste utslippene ser ut til å straffes hardest, sier administrerende direktør Bjørn Kjos.
highlander
10:34 12.02.2016
#5642

I grunnen litt drastisk å kalle det "drivstoffgambling". Norwegian har vel ønsket forutsigbarhet i forhold til kostnader, og vært nødt til å betale en premie for det. Renspikket gambling er det imidlertid ikke.

Dog er det vært å merke seg at i takt med at oljeprisen har falt har selskapet paradoksal nok kjøpt mer sikring; for ett år siden hadde de bare hedget 30% av 2015's bensinforbruk, mens nå har de hedget omkring 50% av 2016-innkjøpene...
highlander
20:52 19.04.2016
#6089

Pareto Securities har økt sitt kursmål i Norwegian fra 450 til 550 kr pr aksje, samtidig som kjøpsanbefalingen gjentas.
highlander
11:38 21.04.2016
#6093

Tidsskriftet Kapital, derimot, anbefaler salg av Norwegian i dagens utgave av bladet, og tar selskapet ut av sin portefølje over anbefalte aksjer.
chateau
00:50 07.05.2016
#7905

Norwegian Air Shuttle (Aviation, Norway)
DNB:
Recommendation: Buy
Price target: NOK 390.00

Norwegian's April traffic figures are due at 08:00 CET on 9 May. Although our ticket price survey still points to a favourable trend (ticket prices +1% YOY), we are cautious ahead of the report as we believe the risk is higher than normal due to potential negative effects of the timing of Easter. Long-term we still consider the stock attractively valued trading at a discount to its peers and our SOTP. A potential completion of the ongoing public USD350m EETC offering represents a potential positive trigger. We reiterate our BUY recommendation and NOK390 target price.
highlander
23:42 17.07.2016
#6252

Pareto Securities har redusert inntjeningsestimatene for Norwegian med 6 - 12 prosent som følge av antatte økte kostnader.

Anbefalingen lar seg imidlertid ikke påvirke, etter som meglerhuset opprettholder kjøpsanbefalingen og kursmålet på 500 kr pr aksje.
highlander
16:59 09.08.2016
#6306

Norne Securities har en klar salgsanbefaling på NAS med kursmål 230 kr pr aksje.

Meglerhuset begrunner anbefalingen med at økt konkurranse vil påvirke resultatene negativt fremover.

Endret 09.08.2016 18:03 av highlander
highlander
14:01 11.08.2016
#6319

Carnegie, derimot, er mer positiv enn tidligere:

Meglerhuset har oppgradert NAS fra salg til hold, samtidig som kursmålet oppjusteres fra 260 til 300 kr pr aksje.
highlander
17:22 22.10.2016
#6506

Norwegian Air la torsdag frem sin kvartalsrapport med en EBITDA (driftsresultat før avskrivninger, finanskostnader og skatt) cirka 5 % over forventningene. Selskapet guider en vekst i tilgjengelige setekilometer i 2017, som overstiger forventningene (med økte kostnader som følge).

Etter rapporten har Handelsbanken Capital Markets oppgradert sin anbefaling på NAS fra reduser til akkumuler.

Analytikerne i DNB Markets, derimot, nedgraderte sin anbefaling på Norwegian fra kjøp til hold, samtidig som kursmålet reduseres fra 335 kroner til 305.

«Norwegian resultat for tredje kvartal var bedre enn ventet, men høyere enn ventet kostnadsguiding for 2017 skuffer», skrev DNB Markets i sin oppdatering.

Ser i DN at eierandelen i Bank Norwegian nå utgjør rundt 30 % av børsverdien til flyselskapet Norwegian Air. Analytikere mener flyselskapet bør selge seg ned ettersom de har store investeringer i fly de kommende årene. I tillegg fra inntekter fra selve eierskapet får Norwegian Air også betydelige inntekter fra Bank Norwegian for bruk av merkenavnet, ip-rettigheter, samarbeid om kredittkort og lojalitetsprogram. I 2015 utgjorde slike inntekter 124 millioner kroner og antas å øke kraftig fremover. Bjørn Kjos uttaler til DN at de ikke har noen planer om å redusere eierandelen i Bank Norwegian...
Profitt
21:35 03.12.2016
#14880

Usa i box!
Kraftig oppgang på mandag !?
xenon
21:53 03.12.2016
#2296

Satser på det Profitt :) Sitter, for meg til å være, pent lastet til ihvertfall... :)
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter