Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
Ypsilon
08:05
30.06.2017
#3977

Utrolig hvor klossete og dårlig vinkling på en nyhet som burde virke veldig positiv. Typisk Hegnar?

CNN: Bjørn Kjos vil kjøpe fly som ikke eksisterer

http://www.hegnar.no/Nyheter/Naeringsliv/2017/06/CNN-Bjoern-Kjos-vil-kjoepe-fly-som-ikke-eksisterer

Endret 30.06.2017 08:06 av Ypsilon
Ypsilon
09:20
14.07.2017
#3983

For mange kunder og for få fly. Voksesmerter de luxe ..
blåball
11:48
16.07.2017
#3560

Tross sterke " voksesmerter " er Ryanair best i klassen i dag , finansiering innen flybransjen er ikke som i andre bransjer . ( Se Hegnar TV tilbake i tid ; Kjos og Hegnar . )

Usikkerhet er nok for en short , jo flere som følger på , desto bedre .
blåball
12:08
16.07.2017
#3561

Hegnar er ofte medspiller , Marine Harvest burde betalt mer utbytte f.eks .

Ypsilon
15:40
16.07.2017
#3986

Her beskrives virkeligheten rundt NAS ...Sannheten om NAS vs SAS ...
Ypsilon
19:56
20.07.2017
#3990

NAS får bank av NOFIBankers ?

Endret 20.07.2017 19:56 av Ypsilon
highlander
08:36
31.07.2017
#7334

Norwegian tas i dag inn i Dovreporteføljen med følgende begrunnelse:

"Dollarvinner
Mens 60 prosent av driftskostnadene er i dollar, er under ti prosent av inntektene i Norwegian det. Det kraftige dollarfallet i sommer kan gi positive resultatoverraskelser fremover, og det sikrer aksjen en plass i Dovre-porteføljen."
Ypsilon
11:42
31.07.2017
#4002

Noen shortere kan trolig få seg en kalddusj hvis de ikke er våkne ...
Ypsilon
10:55
01.08.2017
#4006

Litt amerikansk "scwung" over NAS her
highlander
08:34
14.08.2017
#7358

Jaja, NAS kastes ut av Dovreporteføljen igjen i dag, etter to uker inne i varmen...
Ypsilon
17:44
14.08.2017
#4014

... og stiger likevel 6,94% uten meldinger, tilsynelatende som et resultat av anbefaling fra Carnegie.
highlander
14:34
25.09.2017
#7485

I helgen ble det kjent at Norwegian, gjennom et datterselskap, nå får være utenlandsk flyoperatør i USA. Norwegian UK fikk godkjennelse av det amerikanske transportdepartementet, og tillatelsen er permanent. Det britiske datterselskapet søkte om landingstillatelsen for to år siden, og har siden i sommer flydd på en midlertidig tillatelse. Norwegians ja fra amerikanske transportmyndigheter vil slå positivt ut på aksjekursen, mener Pareto. I tillegg vil det fyre opp om oppkjøpsspekulasjoner. (Kilde: FA/Xi)
highlander
13:58
03.10.2017
#7511

I går ble det britiske flyselskapet Monarch Airways satt under administrasjon, og blir ifølge TDN Finans det største britiske flyselskapet som kommer under administrasjon.

I september meldte Press Association at Norwegian angivelige var i kontakt med Monarch for å undersøke muligheten for å kjøpe hele eller deler av virksomheten i september.

Analytiker Hans-Marius Lee Ludvigsen i Kepler Cheuvreux tror likevel det ikke er aktuelt for Norwegian å bla opp sjekkheftet. (Kilde: TDN/HO)
blåball
14:12
03.10.2017
#3706

NAS er BULL , har dei beste og nyeste flyene , drivstoff gjerrige , og kort og langdistanse gir bedre logistikk , samt opptil 18 timer i luften per fly .

det gir posetive enhetskostnader som overgår dei fleste Flyselskaper i Verden .

Her blir det short skvis .

Og Bank Norwegian er solid .


highlander
14:15
09.10.2017
#7528

Sakset fra Stig Myrseths nyhetsbrev:

«Denne uken flyr Norwegian inn i Dovre-porteføljen. Det gigantiske innsidekjøpet til Kjos og Kiese for en knapp måned siden frister. Sterke konjunkturer taler også til aksjens fordel.»
highlander
14:41
06.11.2017
#7611

NAS fløy i dag ut av Dovreporteføljen igjen, etter en snau måned inne i varmen...
highlander
16:21
08.12.2017
#7721

Investorer bekymrer seg over Norwegians raske vekst, som legger press på kostnadene, og analytikere peker på en svak sommer, skriver Financial Times.

Enhetskostnadene økte seks prosent i tredje kvartal, og dette er ikke ideelt for et lavkostnads-flyselskap, sier CAPA-analytikere Jonathan Wober.

Ifølge Bloombergs konsensusprognoser vil kombinasjonen av fallende enhetsinntekter og høyere enhetskostnader gjøre at flyselskapet får et driftsunderskudd på 1,48 milliarder kroner i 2017.

På Oslo Børs er Norwegian ned 38,5 prosent så langt i år. Analytiker mener det er svakere enn ventet, «særlig tatt i betraktning de lønnsomme tidene for andre europeiske navn i et år med lavere oljepris og lavere finansieringskostnader», sier analytiker Hans-Marius Lee Ludvigsen i Kepler Cheuvreux. (Kilde: E24)
highlander
13:51
14.12.2017
#7755

Flyselskapet Norwegian fortsetter ekspansjonen innen langdistanse etter lanseringen i 2013. Selskapet melder nå at de åpner fire nye ruter mellom USA og Amsterdam, Milano og Madrid ( Amsterdam - New York, Milano – Los Angeles, Madrid – New York og Madrid – Los Angeles.)

Rutene vil gå fra sommersesongen 2018 og vil trafikkeres tre til fire ganger i uken.

– Vi er svært fornøyd med å kunne gi reisende på begge sider av Atlanteren enda flere direkteruter mellom Europa og USA. Styrket trafikk mellom kontinentene bidrar til at flere får muligheten til å reise til en lavere pris, økt verdiskaping og flere arbeidsplasser. Vi ser fram til å ønske enda flere velkommen om bord våre nye Dreamlinere,sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian i meldingen.

I tillegg til de 61 langdistanserutene til USA, har Norwegian også begynt å ekspandere utenfor Atlanterhavet. Selskapet har fra før en rute til Bangkok, og denne har nå blitt supplert med London-Singapore. I tillegg har selskapet lansert rute mellom London og Beunos Aires, som kommer samtidig som selskaper jobber med lanseringen av innenriksruter i Argentina. (E24)

Endret 14.12.2017 13:51 av highlander
highlander
14:37
20.12.2017
#7784

Sparebank1 Markets er fremme med kniven i førjulstiden og kutter anbefalingen på Norwegian Air til selg.

Meglerhuset reduserer samtidig kursmålet til 100 kr pr aksje.
blåball
13:40
02.01.2018
#3860

( Det er meget " hårfin" balanse man driver med i Sparebank 1 Markets og DN.no avis , senest i dag for sistnevnte . ) Mer på Dn.no i dag .

Kanskje det er mangel på " voksesmerter " i DN.no........ ?

Bull .
highlander
03:30
03.01.2018
#7835

NAS ble en av "nyttårsrakettene" og steg med 8,69 % tirsdag, årets første handledag.

Blant nyhetene som trolig er med på å drive aksjen oppover er oppgraderingen som kom fra meglerhuset Bank of America Merrill Lynch, som anbefaler «Kjøp» på Norwegian-aksjen blant flere europeiske flyselskaper.
Dagens Næringsliv påpeker også at Bjørn Kjos under et intervju på Hegnar TV (sendt 21. desember) indikerte at han ikke likte all shortingen og kurssvingningene i Norwegian-aksjen og at han kanskje kom til å stramme inn på sitt eget utlån av aksjer til shorting.

En strammer utlånspraksis av Norwegian-aksjen vil isolert sett kunne drive aksjen høyere, og enkelte investorer kan spekulere i dette nå og dermed drive aksjekursen oppover.

I intervjuet beskrev Bjørn Kjos forøvrig 2017 som et «drittår» for Norwegian, noe han begrunnet med at pilotmangel, planleggingsfeil og andre faktorer kostet selskapet rundt en milliard kroner. Han sa også at han har en langt lengre horisont enn et halvår, da han ble spurt om det urealiserte kurstapet han og Bjørn Kiese har hatt siden de kjøpte flere Norwegian-aksjer på sensommeren 2017. (Kilde: DN/E24)
highlander
17:07
05.01.2018
#7861

"Nyttårsraketten" NAS fortsetter med uforminsket kraft; i dag opp hele 20,17 % og sluttet på 228,20 = HOD.

Kjos får ros for billettprisvekst

Norwegian-aksjen tar av etter meldinger om stram kostnadskontroll og sterk trafikkutvikling i desember... (mer på lenke)
blink
13:45
06.01.2018
#24886

NAS toppet short-lista v/ årsskiftet


På torsdag var det fortsatt 5 641 047 shortede aksjer.
Det endret seg sannsyligvis en del i går, da det ble omsatt 2,4 mill aksjer.

Men det er fortsatt mange som sitter å svetter i helga.
Det kan bli travelt og press på inngangsdøra også neste uke. Svette shortere er fantastisk å ha når stemninga snur til kjøp.

Endret 06.01.2018 13:50 av blink
Provence
15:05
06.01.2018
#9941

Finansavisen i dag 6.1.2018

Vi har lånt ut for mange aksjer

LUFTFART:Bjørn Kjos varsler at han kan starte innstramminger av utlånspraksisen for Norwegian-aksjene når somhelst, men at timingen er avgjørende for når han vil gjøre det.

Jonas Sortland Fougner


Det ble fest i Norwegian-aksjen i går etter at selskapet både justerte guidingen for 2018 torsdag ettermiddag og leverte sterke trafikktall for desember i går morges.

Siden julaften er aksjen opp hele 32,7 prosent, og den positive utviklingen startet i romjulen da Norwegian-sjef Bjørn Kjos varslet et strammere regime for utlån av aksjer til shorting. Det står han fast på.

– Det er mange investorer som ikke har kjøpt Norwegian-aksjer fordi det er for høy volatilitet i aksjen. Det betyr at vi har lånt ut for mange aksjer, sier Kjos til Finansavisen.

Allerede før jul uttalte han til Hegnar TV at 2017 hadde vært «et drittår» for selskapets aksje, med et fall på rundt 40 prosent. Så langt har 2018 vært det motsatte, og aksjen hoppet hele 20,2 prosent i går. En rekke shortere ser ut til å dekke seg inn.

Norwegian-aksjen er ifølge ­Finanstilsynets register den aksjen på Oslo Børs som er mest shortet. Etter Kjos’ utspill om at han vil stramme inn på utlånspraksisen, er imidlertid shortinteressen i Norwegian ned 3 prosentpoeng, til 34,5 prosent, ifølge SpareBank 1 Markets.

Ikke bare shorteffekter

Kjos’ uttalelser har skapt reaksjoner i ulike debattfora, og utlånspraksisen hans er åpenbart noe som har engasjert Norwegian-aksjonærene. Men konsernsjefen vil ikke si noe om når han vil redusere aksjeutlånene.

– Vi kan stramme inn utlånene i dag om vi vil det. Men vi ønsker samtidig en viss omsetning i aksjen, så derfor har vi ikke gjort det ennå. Det handler om timing, forklarer Norwegian-sjefen.

Uttalelsene falt under flyselskapets pressetreff torsdag ettermiddag, hvor Kjos la frem planene for 2018. Der endret man guidingen fra en kapasitetsvekst på 35 prosent i år til 40 prosent, grunnet høyere kapasitetsutnyttelse som senker enhetskostnaden ekskludert drivstoff (hvor man forventer en høyere kostnad enn tidligere).

Kjos tror likevel ikke det kun er hans egne utspill som gjør at shortinteressen i Norwegian har avtatt de seneste ukene.

– Det har kommet noen positive analyser nylig som har bidratt til å løfte kursen. Nå skal vi jobbe for å stabilisere den på et høyt nivå og ikke medvirke til at den svinger så mye, sier Kjos.

– Bedre tall i ‘18

Gjennom HBK Holding, der Kjos eier 84 prosent av aksjene, kjøpte Norwegian-sjefen 803.000 aksjer til en kurs på 240 kroner i september i fjor. Kjos er Norwegians største aksjonær med drøyt 8 millioner aksjer.

Norwegian-aksjen fikk imidlertid kjørt seg kraftig på børsen i fjor, med et fall på 40 prosent. Kjos sa til Finansavisen i romjulen at han synes 240 kroner aksjen var billig. Nå vil han ikke utelukke at det kan være aktuelt å handle mer.

– Men jeg har et avslappet forhold til det. Først og fremst er jeg godt fornøyd med de aksjene vi fikk tak i. Å handle til 240 kroner aksjen var attraktivt, men nå er jo kursen lavere, påpeker Kjos.

Norwegian-sjefen er overbevist om at 2018 blir et bedre år, både økonomisk og i aksje­markedet.

– Vi kommer til å levere bedre resultater i 2018. Det håper jeg vil gi resultater i aksjemarkedet også. Det er ikke noen tvil om at aksjen falt altfor mye i 2017.

Desembertall løfter aksjen

I går presenterte Norwegian gode trafikktall for desember. Totalt fløy selskapet over 2,4 millioner passasjerer, en økning på 12 prosent sammenlignet med tilsvarende periode i 2016. Kjos flyr imidlertid ikke høyt av den grunn.

– Vi fortsetter å fly mange passasjerer, og det går den veien jeg håpet og forventet. Egentlig gir ikke tallene noen store overraskelser for meg, sier Kjos til ­Finansavisen.

Allerede en halvtime etter børsåpning fredag steg aksjen med over 10 prosent, og endte på 228,20 kroner, opp 20,2 prosent som er rekord på én dag.

Særlig overrasker inntjeningen per setekilometer (yield) på 37 øre positivt. Ifølge DNB Markets er det over konsensusestimatet på 36 øre, og en betydelig forbedring fra 33 øre i november, som skuffet markedet.

– Bookingene for 2018 ser meget lovende ut, derfor tror jeg at vi kommer til å frakte enda flere passasjerer i år, sier Kjos.

På pressetreffet kunne Norwegian-sjefen blant annet fortelle at 2018 vil preges av Argentina-satsningen; første innenriksflyvning i Argentina er ventet i oktober, mens strekningen London–Buenos Aires starter opp i midten av februar. I tillegg kom han innpå Russland-problematikken – nemlig at selskapet fremdeles venter på tillatelse til å fly over Russland, noe som hemmer Asia-satsningen.

Kjos påpekte nok en gang at han kan skape 18.000 arbeidsplasser om Sibir-korridoren åpnes, men foreløpig er det kun SAS som har lov til å fly der.

Norwegian
blåball
22:55
06.01.2018
#3884

Dette sikrer Kjos betydlig flere aksjer , og samtidig blokkerer for fientlige oppkjøp ?

Ett bud på hele selskapet settes da vesentlig høgere .

Ha en long skitur i helga , men før stormen på Nord Vestlandet og Trøndelag ..........
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter