Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
Provence
12:37
09.01.2018
#9949

Finansavisen 9.1.2018

Trekker tilbake short-aksjer

LUFTFART:Som sagt, så gjort: Etter å ha uttalt at for mange aksjer var utlånt, ser Kjos ut til å ha reagert på slutten av forrige uke.

Sven Chr. Stenvaag


– Jeg liker ikke at aksjekursen svinger så mye. Den er for volatil, det må vi forsøke å gjøre noe med. Vi bør ikke medvirke til at aksjen svinger like mye som den har gjort i år, sa Bjørn Kjos til Finansavisen i romjulen.

På en pressetilstelning torsdag i forrige uke ville han ikke røpe akkurat når han skulle gjøre ord til handling.

– Vi kan stramme inn utlånene i dag om vi vil det. Men vi ønsker samtidig en viss omsetning i aksjen, så derfor har vi ikke gjort det ennå. Det handler om timing, sa han torsdag.

Men nå ser det ut som han brukte forrige uke til å trekke tilbake en del av de utlånte aksjene. Ferske aksjonærlister viser at Bjørn Kjos’ og Bjørn H. Kises felleseide selskap HBK Holding forrige uke økte sin aksjebeholdning med 187.000 aksjer til 5,78 millioner aksjer.

Lett shortskvis?

Fredag opplevde Norwegian sin beste børsdag noensinne, med en oppgang på 20,2 prosent til 228,20 kroner. Vanligvis kan en aksjonær som låner ut aksjer til bankene for shorting ikke reagere på dagen, siden avtalene går over lengre tidsrom, men mange satt med følelsen av at det var mer enn trafikktall og ny guiding som skapte euforien i aksjen fredag.

Kjos fortalte til svenske Dagens Industri i 2015 at han hadde en løpende avtale med flere banker.

– Vi har en avtale med Nordea og Danske Bank der de får låne 5 prosent av våre aksjer, uttalte Kjos da.

Siden har omfanget av utlånene økt betydelig. HBK Holding eier 9,6 millioner aksjer i Norwegian, tilsvarende 26,8 prosent. Men aksjonærlistene viste i går, selv etter økningen på 187.000 aksjer, fortsatt bare en eierandel på 16,2 prosent.

Det innebærer at 3,8 millioner aksjer fortsatt er utlånt – og at Kjos kan stramme inn betydelig mer hvis han vil.

Bedre over Russland

I går falt Norwegian-aksjen lett tilbake med 1,4 prosent til 225,10 kroner etter fredagens fest. Det skjedde til tross for positive meldinger fra danske Check-in.dk, som meldte at Norwegian får tilgang til å fly to ruter til over den sørlige delen av Russland.

I november 2016 fikk Norwegian lov til å fly ruten Oslo-Bangkok gjennom russisk luftrom. Denne gangen er det også snakk om tillatelser til Bangkok, fra henholdsvis Stockholm og København.

NORWEGIAN

Graf NAS0801 i Grafer

Faksimile 27.12 FA side 4-5

Bjørn Kjos varslet i julen at han ville redusere antallet utlånte aksjer.
highlander
13:55
15.01.2018
#7915

Nordea Markets er fortsatt positiv til Norwegian Air i en analyseoppdatering, der kjøpsanbefalingen gjentas.

Imidlertid kutter meglerhuset kursmålet fra 350 til 300 kr.
blink
12:27
17.01.2018
#24899

SEB ser nesten 50 prosent oppside i Norwegian-aksjen
2 timer siden · Eirik Nysveen
Svenske SEB gjentar kjøpsanbefalingen på Norwegian Air Shuttle i en oppdatering onsdag.
I tillegg heves kursmålet med 30 kroner, til 330 kroner per aksje.
Det gir en oppside på 105 kroner, eller 46,7 prosent mot kurs onsdag formiddag.
Så langt i dag er Norwegian-aksjen opp 1,67 prosent, til 225 kroner per aksje.
SEB-analytiker Jo Erlend Korsvold konkluderer med at langdistansesatsingen er sunn, med sterkt inntjeningspotensial – men det poengteres også at den finansielle risikoen er høy.
Analytikeren mener at forholdet mellom risiko og avkastning i aksjen er attraktivt.
blåball
13:15
23.01.2018
#3947

NAS stiger bra i dag , og short andel minker markert . ( Ref Dn.no / Sparebank 1 Markets ) .

Drivstoff priser er like for alle , og mer fordel for NAS , med effektive nye motorer .

Men markedet i flybransjen er rimlig hardt .

Ny lånefaselitet gir rom videre drift ? ( Salg av deler av NAS kan komme fortere enn markedet venter . )
highlander
15:21
23.01.2018
#7981

Re. blåball #3947

Ja, ifølge den nordiske shortrapporten til Sparebank 1 Markets har shortandelen i Norwegian nå falt til under 30 prosent – et fall fra over 36 prosent i november i fjor.

Fallet i shortandelen kommer samtidig som aksjen har steget betydelig. På én måned har Kjos’ flyselskap klatret over 20 prosent på Oslo Børs.

Aksjen er fortsatt den mest shortede i Norge, foran BW LPG og PGS, ifølge DN.

At investorer som har shortet en aksje vil dekke posisjonene sine i frykt for en kursoppgang, kan ofte føre til betydelige kurssvingninger. (Kilde: DN, E24)
blåball
10:20
24.01.2018
#3949

re:highlander #7981:
Ja , dette trigger tydligvis flere AnalyseSelskap med short oppdragsgiver .
blåball
10:32
24.01.2018
#3950

Og da kan NAS kjøpe tibake dei neste 14 dager , eller før .
BULL.
highlander
15:07
26.01.2018
#8014

Norwegian signs agreement with Widerøe

Norwegian and Widerøe has today signed an interline agreement. The agreement
includes all Widerøe's Public Service Obligation routes in Norway (listed below)
and Norwegian's domestic routes in Norway. Initially, the flights will only be
available for purchase through Widerøe's channels, with an estimated launch
during the first half of March.

The following Widerøe routes are included in the agreement:
- Oslo - Røros
- All routes from Oslo and Bergen to Sogn og Fjordane and Ørsta/Volda
- All routes between Trondheim and Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund og
Sandnessjøen)
- Trondheim and Oslo to Rørvik and Namsos
- All routes in Nordland, Troms og Finnmark, except from Bodø - Bardufoss
- Direct routes from Oslo to Helgeland (Mo i Rana, Mosjøen, Brønnøysund,
Sandnessjøen) and Lofoten (Svolvær, Leknes, Stokmarknes)
- Direct routes from Bergen to Bodø and Tromsø
- Sandefjord/Kristiansand/Trondheim to Evenes

Norwegian Air Shuttle ASA
Oslo, 26 January 2018
erlingi
20:17
27.01.2018
#4382

https://e24.no/naeringsliv/norwegian-air-shuttle/norwegian-faar-groent-lys-i-argentina/24243880

Argentinaprosjektet er bevisst satsing fra Kjos og kommer nok til å bety ganske så mye mer for selskapet enn man skulle tro.
Vinteren på den norlige halvkule har vært og er "nedetid" for luftfarten som bare/eller for det meste driver her oppe på globusen.
For å få utnytte tilgjengelig materiell maksimalt i selskapet, så er den sørlige delen av kula vår løsningen.
Dette vil effektivisere drifta av selskapet og skape ytterlige konkuransefordeler mot andre selskaper som drifter året rundt i nord.
Kan ikke unngå å være med på denne reisen som Kjosern legger opp til med å nyte alle fordeler dette gir med å opperere hele globusen maksimalt året rundt.
Kjosern ligger svært godt ann i løypa også i denne globale strategien han her legger opp til framover.
highlander
14:49
31.01.2018
#8059

Den amerikanske hedgefondforvalteren og milliardæren George Soros og selskapet hans Soros Fund Management har shortet 183.000 aksjer i Norwegian, ifølge registeret til Finanstilsynet.

Det tilsvarer 0,51 prosent av aksjene i Norwegian.

George Soros er en av verdens mest kjente hedgefondforvaltere og er blant annet kjent for å ha senket det engelske pundet i 1992. Soros gikk tungt inn og shortet pundet, fordi han mente valutaen ble holdt på et kunstig høyt nivå. Da pundet ble devaluert tjente Soros minst en milliard dollar på handelen.
Norwegian er ned 0,52 prosent onsdag ettermiddag og handles til 227,50 kroner. Aksjen er opp over 26 prosent så langt i år.

Norwegian er en av de mest shortede aksjene på Oslo Børs. (Kilde: E24)
Provence
07:00
01.02.2018
#9994

Finansavisen igjen 1.2.2018

Soros går «all in»

Norske finansnettsteder slo i går stort opp at den legendariske investoren George Soros, mest kjent for å ha senket pundet på 90-tallet, nå shorter Norwegian-aksjer for 42 millioner kroner gjennom selskapet Soros Fund Management. Det de unnlot å skrive var at posisjonen er så liten at den utgjør cirka 0,017 prosent av kapitalen i selskapet hans. Altså, noen aksjer må man jo shorte hvis man tror verdens børser snart skal stupe, som han jo i et par år nå har satset på.



Skal jeg tilføye noe her, individer oversatt til "Soros" har all båndbredde i media og skaper turbulens i et forsøk på å påvirke sentimentet til sin egen fordel.

Her på forum kom i sin tid 2x larsen frem med overskrifter "Jeg har loppet en robot" men når sannheten kom frem så var avkastningen knapt det halve. Men overskriften er hva alt dreier seg om.

Sånn går nå dagene ..
highlander
16:44
01.02.2018
#8077

Ferske tall fra Finanstilsynets shortregister viser at milliardær George Soros og hans hedgefond har økt shortposisjonene i det norske flyselskapet Norwegian.

Investoren har økt til 273.000 aksjer, tilsvarende 0,76 prosent av aksjene i flyselskapet. (Kilde: E24)
highlander
22:50
13.02.2018
#8241

To dager før Norwegian slipper resultatet for 2017, gjentar Bjørn Kjos at året var et «rot» som følge av pilot- og flymangel under sommersesongen, ifølge Bloomberg.

Selskapet ble nødt til å sette flere Boeing 737 Max-fly på bakken som følge av motortrøbbel, noe som ga uker med forsinkelser og for få flytimer til at pilotene kunne krysse Atlanteren.

Kostnaden kom på omkring én milliard kroner, etter at selskapet måtte leie inn personell og eldre og mindre effektive fly.

– Hva kunne vi gjøre? Vi hadde allerede begynt å selge mange billetter. Vi kunne ikke si «beklager, vi kan ikke fly dere,» til passasjerene. Det beste med 2017 er at det nå er 2018, sier Kjos til Bloomberg.
På tampen av fjoråret beskrev Bjørn Kjos 2017 som et «drittår» på Hegnar TV. Der spådde han rød bunnlinje for regnskapsåret, men meldte at han hadde tro på at 2018 ville bli bedre.

Ifølge Bloomberg venter analytikerne et tap før skatt på 1,43 milliarder kroner når selskapet legger frem årsresultatet for 2017 torsdag. (Kilde: Bloomberg, E24)
highlander
14:34
15.02.2018
#8280

Norwegian melder om et resultat etter skatt på minus 918,5 millioner kroner i 4. kvartal 2017, mot 197,2 millioner kroner i samme periode i fjor.

Ifølge TDN Direkt var det ventet et resultat minus 598 millioner kroner.

Resultat per aksje ble minus 25,9 kroner, mot 5,5 kroner ved samme korsvei i fjor.

- Norwegian har gjort betydelige investeringer i 2017 for å ruste konsernet for framtidig vekst. Samtidig har høyere drivstoffpriser, innleie av fly og mannskap, samt utlegg og kompensasjon til passasjerer påvirket resultatet, skriver selskapet.

Resultatet før skatt ble minus 1.431 millioner kroner, sammenlignet med 299,7 millioner kroner i fjor. Konsensus lå her på minus minus 771 millioner kroner.

Driftsresultatet (EBIT) ble minus 1.025 millioner kroner, mot 335,5 millioner kroner året før.

EBITDA endte på minus 652 millioner kroner mot fjorårets 673 millioner kroner.

Driftsinntektene beløp seg til 7.844 millioner kroner, sammenlignet med 6.027 millioner kroner i 4. kvartal 2016.

Økningen på 30 prosent er hovedsakelig drevet av internasjonal vekst og større trafikk i Norden.

Kjos ikke fornøyd
- Vi er selvsagt ikke fornøyd med dette resultatet. Samtidig var 2017 preget av global vekst, nye ruter, høy fyllingsgrad og fortsatt flåtefornyelse. Gjennom vår globale strategi, bidrar vi til verdiskaping og nye arbeidsplasser overalt hvor vi flyr. I 2017 fikk vi flere store internasjonale kundepriser som aldri ville vært mulig uten alle våre dedikerte kolleger, sier konsernsjef Bjørn Kjos i Norwegian.

- Norwegian har et bra utgangspunkt for 2018, med godt billettsalg og et stadig større interkontinentalt rutenett som kombinert med det store europeiske rutenettet gjør Norwegian stadig mer konkurransedyktig. Dessuten har vi en langt bedre bemanningssituasjon sammenlignet med i fjor. Den største globale veksten vil avta i andre halvdel av 2018 når 32 av totalt 42 Dreamlinere er satt i trafikk, fortsetter Kjos.

Mer gjeld
Norwegian netto rentebærende gjeld var på 22.265 millioner kroner per fjerde kvartal 2017, fra 18.262 millioner kroner per tredje kvartal 2017.

Enhetskostnad eksklusive drivstoff endte på på 0,34 kroner i fjerde kvartal 2017, mot 0,32 kroner i samme kvartal året før, og ventet 0,32 kroner.

4. kvartal 2017 i et nøtteskall er at kostnadene økte med 60 prosent, mens inntektene økte med det halve - 30 prosent.

2017 i samme nøtteskall er at kostnadene økte med 35 prosent, mens inntektene økte med 19 prosent.
(Kilde: TDN, HO)

Dette er et klassisk eksempel på "voksesyke"... Aksjen har i dag vært meget volatil, og så langt svingt mellom 175,65 på det laveste og 191,75 på det høyeste.

Men skal vi tro på det Bjørn Kjos sa for 2 dager siden blir det bedre i 2018.

Endret 15.02.2018 14:35 av highlander
highlander
13:41
16.02.2018
#8286

Norwegian fortsetter fallet etter gårsdagens elendige kvartalsrapport.

"De lærde" strides imidlertid om ferden videre:

SEB Equity Research og Arctic Securities er fortsatt optimister, anbefaler kjøp og beholder sine luftige kursmål på henholdsvis 330 og 300 kr.

Nordea Markets anbefaler fortsatt kjøp, men reduserer kursmålet fra 300 til 260 kr.

Sparebank1 Markets opprettholder salgsanbefalingen med kursmål 100 kr. Det gjør også HSBC, men som halverer kursmålet fra 100 til 50 kr!

Blir nok en stund til aksjekursen tar av igjen; nå minner kursutviklingen mer om en nedstigning i rufsevær…
highlander
14:34
07.03.2018
#8520

Vi har tidligere påpekt "voksesyke" for Norwegian. Sakset fra HO/FA i dag:

2017 ble et «drittår» - 2018 kan bli verre

Norwegian-sjef Bjørn Kjos tar i mot nye fly på løpende bånd og opprettet nye ruter i øst og vest.

Flyselskapet vokser så det knaker og bare i fjor økte driftsinntektene med smått fantastiske 5 milliarder kroner i fjor, fra 26 milliarder kroner til 31 milliarder kroner. Men veksten kostet.

I 4. kvartal tapte flyselskapet over 1 milliard kroner på driften, og i hele 2017 gikk selskapet med et driftsunderskudd på 2 milliarder kroner - påvirket av global ekspansjon, flåtefornyelse og ekstraordinære kostnader, som det het i årsrapporten.

Etter skatt satt flyselskapet likevel igjen med et resultat etter skatt på «bare» minus 298,6 millioner kroner i fjor.

Vokser videre – kan tape mer
Ifølge estimater innhentet av Bloomberg, regner analytikerne ifølge Finansavisen i snitt med at inntektene i år vil øke med nye, utrolige 11,3 milliarder kroner, til 42,3 milliarder kroner.

Hvor mye vil det koste?

Det er resultatene flyselskapet skal leve av og Norwegian-sjef Bjørn Kjos var ærlig på det da han på HegnarTV før jul i fjor uttalte at 2017 hadde vært et «drittår».

Han var glad året var omme og så frem til at 2018 skulle bli bedre. Nå hadde han i hvert fall nok piloter.

Men resultatmessig ligger det an til at 2018 kan bli verre enn i fjor, og usikkerheten rundt inntjeningen er enorm skriver Finansavisen i dag.

Store sprik
Ifølge estimater innhentet av Bloomberg, regner analytikerne i snitt med et underskudd på 627 millioner kroner i 2018. Det er mer enn dobbelt så ille som i 2017.

Den mest positive analytikeren forventer et lite plussresultat i år, mens Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets, som mener aksjen ikke er verdt mer enn 100 kroner, estimerer et underskudd på hele 2,3 milliarder kroner.

Det spriker også kraftig i kursmålene. Storbanken HSBC opererer med et kursmål på kun 50 kroner, mens det mest positive meglerhuset, Pareto Securities, mener aksjen kan stige til 350 kroner.

DNB Markets, som har et kursmål på 160 kroner, estimerer ifølge avisen at Norwegian vil tape 1 milliard kroner i år.

Tøffe tak - før det bli bedre
I inneværende kvartal, som typisk er flybransjens verste, venter analytikerne i snitt et tap på 1,6 milliarder kroner. Så skal flyselskapet altså bruke andre halvår på å gjøre tallene litt mindre røde, skriver avisen.

2018 vil i så fall bli det verste året siden 2014, da bunnlinjen viste et underskudd på 686 millioner kroner. Den gang falt aksjekursen fra en topp på nær 300 kroner i 2013 til en bunn på 180 kroner i 2014.

I snitt venter analytikerne imidlertid også med at det vil bli bedre igjen i 2019 og i 2020 - og at Norwegian neste år vil få et overskudd på 446 millioner kroner.

I 2020 regner analytikerne i snitt med et overskudd på hele 1,7 milliarder kroner, skriver Finansavisen.

Norwegian vs konkurrentene
Utviklingen speiles i aksjekursen. Den har svinget voldsomt de siste årene og månedene.

I skrivende stund er aksjen bare ned 0,9 prosent til 175,25 kroner. Det er imidlertid 55 prosent under toppen på 385 kroner fra 3. september 2015

Børsverdien på flyselskapet er da «bare» 6,3 milliarder kroner. Av dette utgjør imidlertid aksjene flyselskapet eier i Bank Norwegian hele 2,8 milliarder kroner, noe som betyr at flyselskapet alene har en verdi på 3,5 milliarder kroner

Uten å sammenligne nærmere har Ryanair, notert på London-børsen, en børsverdi på 174 milliarder kroner, mens Norwegians samarbeidspartneren, EasyJet, også notert på London-børsen, har en børsverdi på 67 milliarder kroner. (Kilde: HO/FA)
highlander
21:34
15.03.2018
#8608

Norwegian gjør en helomvending etter at Finanstilsynet begynte å grave i regnskapene. Dermed blir 2017-regnskapet betydelig svakere enn først rapportert.
Dette ble kjent kl 15:55 i dag - og jeg mener at markedet bare til en viss grad rakk å reagere på den negative nyheten før stengetid:

I andre kvartal i fjor gjorde flyselskapet to grep som etterhvert fattet Finanstilsynets interesse.

Flyselskapet solgte seg nemlig ned i Bank Norwegian fra 20 til 17,5 prosents eierskap (mens de inngikk en aksjelånsavtale som beholdt den økonomiske eksponeringen). Aksjesalget ga en gevinst på like under to milliarder kroner på bunnlinjen.

I tillegg endret Norwegian måten de bokfører aksjene i banken på, noe som økte Norwegians bokførte egenkapital med snaue to milliarder.

Etter at Finanstilsynet banket på døren i desember i fjor, har Norwegian nå valgt å føye seg etter anbefalingen fra tilsynet. Det kommer frem i en børsmelding.

Norwegian vil nå starte «den nye» bokføringen av banken fra første kvartal 2018, og dette sørger for at flyselskapet må endre regnskapene for 2017:

For det første reverseres endringen i balansen med 1,993 milliarder, noe som fører til at balansen ved årsslutt er halvert fra 4,1 til 2,1 milliarder.

Det fører til at Norwegians resultat etter skatt ikke ble -298,6 millioner, men hele -2,3 milliarder kroner.

– Dette vil ikke ha noen effekt på Norwegians bokførte egenkapital per 31. mars 2018, ettersom investeringen i Norwegian Finans Holding (Bank Norwegian, journ.anm.) vil bli bokført på markedsverdi fra første kvartal 2018, fremfor fra andre kvartal 2017 som tidligere annonsert, skriver flyselskapet i meldingen.

Norwegian-aksjen har foreløpig ikke reagert på nyheten, men da Finanstilsynets undersøkelser og resultatene for fjerde kvartal ble kjent falt aksjen markant.

Med en balanse på to milliarder ved årsslutt, og ikke fire, er Norwegian dermed mye nærmere den grensen kreditorene har satt i flyselskapets lånevilkår om at de til enhver tid må ha 1,5 milliarder i bokført egenkapital. (E24)
highlander
11:02
20.03.2018
#8659

– Oi. Der gikk alarmen min på NAS. Kursen prøver seg under 171. Et nivå som har holdt som teknisk støtte ved mange anledninger siste år, skriver Karl Oscar Strøm i Pareto Securities på Twitter.

Norwegian-aksjen har på det laveste stått i 170,20 kroner tirsdag formiddag. Nå handles den til 171,35 kroner, ned 0,38 prosent for dagen.

Sist gang Norwegian ble handlet til en sluttkurs under 171 kroner per aksje var i 2013. (Twitter, E24)
Proact
20:21
20.03.2018
#1173

Molne i Norne Securities er ikke spesielt positiv til NAS. For å si det forsiktig... "Tjener penger bare i juli" , og f.eks. "en av mange fremtidige emisjoner". "Businessmodellen helt feil".

Og så den superdiplomatiske kommentaren til slutt: – De som eier aksjer i Norwegian har sovet altfor lenge, og de kan ingenting om fly. Jeg er lite imponert. Men de får bare holde på.

Hehe. Herligere med tydelig tale, enn tåkeprat.

Spennende hva emikursen blir. Greier de 155?

Emisjon og "bunnløst sluk"

Endret 20.03.2018 20:30 av Proact
Provence
08:20
21.03.2018
#10049

re:Proact #1173:

155kr ble det. Du traff estimatet perfekt !

Kursen på de nye aksjene har blitt satt til 155 kroner per aksje.

Emisjonen var overtegnet, skriver flyselskapet i børsmeldingen.

Norwegian melder i en ny børsmelding natt til onsdag at det nå vil hente ytterligere 200 millioner kroner til samme kurs. Denne emisjonen, en såkalt påfølgende emisjon, rettes mot aksjonærer som ikke deltok i den rettede emisjonen. Disse får tegningsretter.

Til sammen vil Norwegian dermed hente 1,5 milliarder kroner.
highlander
13:16
21.03.2018
#8674

Nordea Markets ser lyst på at Norwegian i løpet av det siste døgnet har sikret seg 1,3 milliarder kroner i ny egenkapital gjennom en rettet emisjon.

«I forhold til den seneste tids utvikling i drivstoffpriser og en styrket euro, ser vi dette som positivt, da det styrker balansen», skriver meglerhuset i sin morgenrapport.

I forbindelse med at emisjonen ble varslet, slapp også Norwegian foreløpige resultater for første kvartal som viser et underskudd på 2,6 milliarder kroner før skatt i perioden.

Nordea skriver at kvartalstallene «for det meste» var i tråd med deres forventninger.

«Vi ser fortsatt risiko, men har tro på en signifikant bedring av marginer i 2019. I tillegg mener vi det er en større verdi i flåten enn det markedet priser inn», skriver meglerhuset.

De gjentar en kjøpsanbefaling med kursmål 260 kroner. (E24)

Personlig synes jeg det er rart at de ikke en gang nedjusterer kursmålet noe som følge av den "lave" emisjonskursen.
highlander
09:02
22.03.2018
#8681

DNB Markets virker mer edruelige enn Nordea Makets, og gjentar sin salgsanbefaling av Norwegian. DNB Markets opererer fortsatt med et kursmål på 160 kr per aksje.

Meglerhuset har i denne vurderingen hensyntatt den foreløpige oppdateringen fra første kvartal og emisjonen som ble gjennomført på kurs 155 denne uken.

Onsdag sluttet aksjen på 169 kr og var aldri i nærheten av emisjonskursen på 155 kr...
highlander
10:44
22.03.2018
#8690

Det går rykter i markedet om at oppturen i dag skyldes short covering.

For øvrig er det verdt å merke seg at Sparebank1 Markets etter PW og emisjon gjentar salg, og holder sitt kursmål uforandret på 100 kr.
highlander
12:38
23.03.2018
#8711

Norwegian har hatt noen turbulente dager etter at selskapet varslet om kjempetap og emisjon på 1,3 milliarder kr tirsdag. Kjos har forklart kjempetapet med at det til dels skyldes sesongeffekter, men jeg er av den oppfatning at det i større grad kan relateres til generell "voksesyke", herunder høye kostnader.

Pareto Securities velger å tro på Kjos og gjentar sin kjøpsanbefaling i en analyseoppdatering etter denne ukens begivenheter.

Imidlertid nedjusterer meglerhuset kursmålet fra 350 til 300 kr. Det representerer fortsatt en stor oppside i forhold til omsetningskurser rundt 170 kr, og dette kan ha medvirket til at aksjen har snudd fra stor minus ved børsåpning (LOD 165,35) til en ørliten pluss i skrivende stund (174,50).
highlander
12:14
25.03.2018
#8716

ABG Sundal Collier gjør av og til noen merkelige stunt og snuoperasjoner hva angår graderinger og anbefalinger på aksjer. Per dags dato er det mest elendinge de har kommet med salgsanbefalingen på PGS med kursmål kr 1 da PGS bunnet ut rundt 12 kr. Senere ombestemte de seg.

Nå har meglerhuset ombestemt seg i Norwegian Air Shuttle, der de nå gjør en helomvending fra en tidligere salgsanbefaling til en kjøpsanbefaling.

Samtidig oppjusterer meglerhuset kursmålet fra 130 til 210 kr. Er analytikeren som følger denne aksjen vinglebøtte, eller har de rett og slett byttet analytiker?

Endret 25.03.2018 12:15 av highlander
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter