Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Norwegian Air Shuttle
Norwegian Air Shuttle
highlander
13:16
21.03.2018
#8674

Nordea Markets ser lyst på at Norwegian i løpet av det siste døgnet har sikret seg 1,3 milliarder kroner i ny egenkapital gjennom en rettet emisjon.

«I forhold til den seneste tids utvikling i drivstoffpriser og en styrket euro, ser vi dette som positivt, da det styrker balansen», skriver meglerhuset i sin morgenrapport.

I forbindelse med at emisjonen ble varslet, slapp også Norwegian foreløpige resultater for første kvartal som viser et underskudd på 2,6 milliarder kroner før skatt i perioden.

Nordea skriver at kvartalstallene «for det meste» var i tråd med deres forventninger.

«Vi ser fortsatt risiko, men har tro på en signifikant bedring av marginer i 2019. I tillegg mener vi det er en større verdi i flåten enn det markedet priser inn», skriver meglerhuset.

De gjentar en kjøpsanbefaling med kursmål 260 kroner. (E24)

Personlig synes jeg det er rart at de ikke en gang nedjusterer kursmålet noe som følge av den "lave" emisjonskursen.
highlander
09:02
22.03.2018
#8681

DNB Markets virker mer edruelige enn Nordea Makets, og gjentar sin salgsanbefaling av Norwegian. DNB Markets opererer fortsatt med et kursmål på 160 kr per aksje.

Meglerhuset har i denne vurderingen hensyntatt den foreløpige oppdateringen fra første kvartal og emisjonen som ble gjennomført på kurs 155 denne uken.

Onsdag sluttet aksjen på 169 kr og var aldri i nærheten av emisjonskursen på 155 kr...
highlander
10:44
22.03.2018
#8690

Det går rykter i markedet om at oppturen i dag skyldes short covering.

For øvrig er det verdt å merke seg at Sparebank1 Markets etter PW og emisjon gjentar salg, og holder sitt kursmål uforandret på 100 kr.
highlander
12:38
23.03.2018
#8711

Norwegian har hatt noen turbulente dager etter at selskapet varslet om kjempetap og emisjon på 1,3 milliarder kr tirsdag. Kjos har forklart kjempetapet med at det til dels skyldes sesongeffekter, men jeg er av den oppfatning at det i større grad kan relateres til generell "voksesyke", herunder høye kostnader.

Pareto Securities velger å tro på Kjos og gjentar sin kjøpsanbefaling i en analyseoppdatering etter denne ukens begivenheter.

Imidlertid nedjusterer meglerhuset kursmålet fra 350 til 300 kr. Det representerer fortsatt en stor oppside i forhold til omsetningskurser rundt 170 kr, og dette kan ha medvirket til at aksjen har snudd fra stor minus ved børsåpning (LOD 165,35) til en ørliten pluss i skrivende stund (174,50).
highlander
12:14
25.03.2018
#8716

ABG Sundal Collier gjør av og til noen merkelige stunt og snuoperasjoner hva angår graderinger og anbefalinger på aksjer. Per dags dato er det mest elendinge de har kommet med salgsanbefalingen på PGS med kursmål kr 1 da PGS bunnet ut rundt 12 kr. Senere ombestemte de seg.

Nå har meglerhuset ombestemt seg i Norwegian Air Shuttle, der de nå gjør en helomvending fra en tidligere salgsanbefaling til en kjøpsanbefaling.

Samtidig oppjusterer meglerhuset kursmålet fra 130 til 210 kr. Er analytikeren som følger denne aksjen vinglebøtte, eller har de rett og slett byttet analytiker?

Endret 25.03.2018 12:15 av highlander
highlander
09:03
06.04.2018
#8866

Relativt gode trafikktall fra Norwegian i dag, men ta høyde for påskeeffekten:

06/04-2018 08:00:01: (NAS) Traffic figures for March 2018

The total number of passengers flown in March 2018
was 2,816,164 compared to 2,453,551 last year, an
increase of 362,613 passengers (15 %).
Compared to the same period last year:
- Total passenger traffic (RPK) increased by 48 %
- Total capacity (ASK) increased by 44 %
- The load factor was 86.7 %, up 2.6 p.p.
highlander
23:12
08.04.2018
#8911

Norwegian hadde 305 klagesaker i Transportklagenemnda i fjor, mens SAS hadde 66, skriver Dagens Næringsliv.

Antallet klager meldt inn til Norwegian steg kraftig fra året før, da antallet var 50.

– Vi hadde en rekke utfordringer i fjor sommer som førte til flere lange forsinkelser og kanselleringer, og dermed også en økning i antall klager, sier kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen til Dagens Næringsliv.

Klagestormen ser imidlertid bare ut til å fortsette. Norwegian har 61 klager så langt i 2018, mot 36 klager på SAS. (DN, E24)

Endret 08.04.2018 23:13 av highlander
highlander
10:26
12.04.2018
#9029

Tidligere SAS-direktør Eivind Roald mener Pareto bommer grovt når det sier Norwegians fordelsprogram Reward er verdt NOK 10 milliarder. Han går ut mot de mest positive analysene av Reward, og mener flere av meglerhusene overvurderer verdien.

– Slike analyser bommer grovt om Norwegian Reward og hva det kan være verdt, sier Roald, og legger til:

– Enten har man overhodet ikke forstått hva de reelle verdiene er, eller man forsøker bevisst å snakke opp en aksjekurs under press. Det er spinnvilt, sier han.

Paretos svar: «I mangel på separate finansielle tall for Reward, ser vi på forskjellige transaksjoner av bonusprogrammer som er gjort i perioden 2012–2015 – noe som gir oss en implisitt prising og en indikasjon på en mulig verdi for ett bonusprogram, veldig forenklet».

Tirsdag kom Lars-Daniel Westby i Sparebank 1 Markets med en analyse av Norwegian og skriver at Reward kan være verdt mellom NOK 1-1,5 milliarder.

HSBC kutter kursmålet til NOK 45 (50) – opprettholder salg. «Vi modellerer ingen verdi på monetiseringen av lojalitetsprogrammet som vi ikke tror vil generere noen meningsfull verdi,» skriver HSBC. (DN, Xi)

Endret 12.04.2018 10:32 av highlander
highlander
12:11
12.04.2018
#9034

I en melding torsdag formiddag skriver International Airlines Group at de ønsker å inngå i samtaler med Norwegian, og vil vurderer å legge inn et bud på selskapet.

«IAG anser Norwegian for å være en attraktiv investering, og har kjøpt 4,61 prosent av aksjene i flyselskapet», skriver IAG.

De beskriver at denne investeringen er gjort for etablere et startpunkt for videre samtaler med selskapet, inkludert et bud på hele selskapet.

De bekrefter videre at de inntil nå ikke har gått inn i noen samtaler med Norwegian, og at det ikke ennå er tatt en avgjørelse om å legge inn bud på selskapet - og at det ikke er sikkert at det vil komme noe bud overhodet. (E24)
blåball
12:48
12.04.2018
#4154

NAS kan lett stige ca 300 kroner aksjen , fordi NAS har mange nye fly og mange under bestilling , til en god pris .
SAS må også skifte ut en god del av sin flåte . ( Drivstoffpriser stabilt økende , men vil nok flate noe ut etter hvert . )

Jevnt høgere oljepriser legger grunnlag for mer nye fly , og alle kan ikke bestille på en gang : fordi ventelister blir lange , mange år .

Bull.
highlander
13:28
12.04.2018
#9035

Analytiker Dan Togo Jensen i Handelsbanken mener det ikke er utenkelig at IAG overtar Norwegian Air Shuttle, etter at førstnevnte torsdag meldte om interesse og kjøp av en eierandel på 4,6 prosent i det norske flyselskapet. Han sier IAG trolig vil by på selskapet for å få adgang til fly, og trolig vil være interessert i å kjøpe hele selskapet.

-Som utgangspunkt kan det godt skje, for å få adgang til fly. Det vil være all or nothing for IAG. De vil ha hele selskapet, for å kunne ta ut synergier. Men prisen skal nok være høyere om vi skal få et bud, sier Jensen.

Han sier det vil være Bjørn Kjos sin vurdering av prisen som er interessant.

-Sist Kjos kjøpte aksjer i selskapet var kursen på 230. Så prisen må over det før dette blir relevant, sier Jensen.

Analytikeren mener det er vesentlige verdier i Norwegian-aksjen dersom ting utspiller seg korrekt, men påpeker at det også er høy finansiell risiko. Jensen legger også til at Norwegian går inn i andre og tredje kvartal, der cash flow og trafikk vil forbedres betydelig.

Luftfartsanalytiker Jacob Pedersen i Sydbank sier til Ritzau Finans at det er en konsolideringsbølge på vei i europeisk luftfart.

-Det har vi ikke sett de seneste ti årene, men nå tjener selskapene penger igjen, og har råd til å gjøre oppkjøp, sier han.

Det mulige budet kommer på et tidspunkt hvor Norwegian har utfordringer med å tjene penger, og selskapet hentet nylig rundt en milliard kroner i en rettet emisjon.

-Norwegian taper mye penger, og det er noe som må endres på relativt raskt. De har kjøpt seg tid med innhentingen av egenkapital, men har stadig noen store utfordringer som man må finne en løsning på, eller så må selskapet hente inn penger på nytt, sier Pedersen videre.

Analytikeren tror for øvrig at IAGs kjøp i Norwegian kan lede mange til å tro på oppkjøp i SAS også, men tviler på det skjer i nærmeste fremtid, ettersom til-salgs-skiltene på den norske og svenske stats eierposter ikke har munnet ut i noen stor interesse. (TDN)

Endret 12.04.2018 13:33 av highlander
highlander
13:32
12.04.2018
#9036

Den amerikanske hedgefondforvalteren og milliardæren George Soros og selskapet hans Soros Fund Management begynte å vedde på et børsfall i Norwegian i slutten av januar.

Mandag denne uken hadde Soros shortposisjoner i totalt 298.000 aksjer, noe som tilsvarer 0,83 prosent av aksjene i selskapet.

Frem til dag har dette vært et meget godt veddemål for Soros. Da Oslo Børs åpnet torsdag morgen var Norwegian ned over 20 prosent siden han begynte å shorte aksjen.

Senest 23. mars økte Soros shortposisjonen med 25.000 aksjer.

Vi vet ikke nøyaktig til hvilken kurs Soros shortet på, men med torsdagens oppgang på rundt 40 prosent har han tapt flere millioner. I tillegg har han gått glipp av en papirgevinst på et tosifret antall millioner. (E24)
OldNick
16:16
12.04.2018
#20027

En stor revansj for Bjørn Kjos og hans satsing og vilje til utvikling og ekspansjon.

En god dag for shorterne også, litt voksen opplæring i risikoen ved å shorte som de kommer til å huske.

Det liker vi.

Hurra for Kjos'ern!

Finanstilsynet sin statistikk for short i NAS per 11.04.2018:



Active positions

Position Holder Short Position Short Percent Position Date (dd.mm.yyyy)
OXFORD ASSET MANAGEMENT LLP 212 015 0,54% 11.04.2018
BLACKROCK INVESTMENT MANAGEMENT (UK) LIMITED 964 812 2,49% 09.04.2018
JPMORGAN ASSET MANAGEMENT (UK) LTD 233 820 0,57% 03.04.2018
SCHRODER INVESTMENT MANAGEMENT LIMITED 322 603 0,83% 23.03.2018
PARVUS ASSET MANAGEMENT EUROPE LIMITED 801 243 2,06% 23.03.2018
GLG PARTNERS LP 322 217 0,83% 22.03.2018
SOROS FUND MANAGEMENT LLC 298 000 0,83% 21.03.2018
ARGONAUT CAPITAL PARTNERS 187 813 0,53% 30.01.2018
GAM CAPITAL MANAGEMENT (SWITZERLAND) LTD LUGANO BRANCH 199 426 0,55% 29.01.2018

Sum 3 541 949 9,23%
______

Rangert:
Blackrock
Parvus
GLG Partners
SOROS Fund
Schroder Invest
JPMorgan
GAM Capital
Oxford Asset Man.
Argonaut Capital P.

Endret 12.04.2018 16:31 av OldNick
Apophis
16:20
12.04.2018
#216

En skikkelig nesestyver til shorterene ja, takk for turen Bjørn, kjempegøy å fly med deg i dag :)
renud
17:34
12.04.2018
#16826

Sakset fra Xtrainvestor:

SB1M: IAG can pay up to NOK340 – we expect a bid close to NOK300

Noen som kan utdype hvorfor SB1M mener å kunne hevde dette? "can pay up to NOK340"
Fanatic
17:45
12.04.2018
#28240

Basert på hvor mye penger IAG har tilgjengelig?
OldNick
17:53
12.04.2018
#20029

IAG er industrielle eiere, ikke finansielle.


Hva er potensielle synergier?

Hva er verdiene i flyene NAS har bestillt?

O.l.....
renud
18:35
12.04.2018
#16827

Vel så mye som potensielle synergier, kan IAG ha interesse av å blokkere andre aktørers potensielle ønske om å overta NAS sitt langdistansenett.

Så har man Brexit-problematikken, hvor ennå ingen vet om BA får beholde dagens muligheter til å fly på EU- og USA-destinasjoner, i det minste ikke i hvilket omfang. Da kan NAS sine ruter være gull verdt for BA.
renud
18:39
12.04.2018
#16828

Her fra NORNE:

Our Comment: IAG owns the brands British Airways, Aer Lingus, Iberia & Vueling which means that its key countries are UK, Ireland and Spain. These are also the same countries where Norwegian Air Shuttle (NAS) through Norwegian Air International (NAI) has expanded a low price offering in IAG'.

After March 29th this year the 3 legal ways to avoid Brexit have been exhausted. Brexit will now take place in less than one year on March 29th 2019 either as a hard Brexit or a softer 2 year transition. There are substantial uncertainties surrounding licenses to fly between the US & Great Britain after Brexit. The US might want more landing rights on Heathrow for its carriers at the expense of IAG's British Airways.

Already before the supply and demand disruptions from next year Norwegian Air International is a wounded bird that is hurting the profits of IAG. Today's purchase of 4.6% in NAS by IAG is mainly a defensive move to show other airlines like Air France/KLM (SkyTeam) & Lufthansa ( Star Alliance) that IAG prefers to help NAS fleet to higher revenues themselves instead of having one of the larger alliances enter its turf.

The two most likely developments going forward are one positive and one negative.

A) If there is an imminent bid for NAS or for the international part NAI it would be a positive for the stock because it would solve NAS problem with heavy losses in the long distance operation.

B) If there is no imminent bid for NAS or NAI, IAG is just the first vulture to have landed that would like a say in how NAS long distance fleet in NAI is dismantled and sold.

Med vennlig hilsen / Best Regards

Karl Johan Molnes
Head of Research
oge
20:45
12.04.2018
#18197

Takker reenud! Håper du dro inn litt i dag og ikke satt short. Jeg var oppatt og fulgte ikke XI eller andre kilder i dag. Sukk, ref mitt svar til tåka på annen tråd her. Klippet man bare skal være med på.
oge
20:47
12.04.2018
#18198

oge(e) hva jeg syns om Norwegian. Karismatisk leder, men et selskap jeg ikke reiser med. For meg vil et inntog kun være forhåpentlig rask fortjeneste. Dog bedre en Ryian air.
ps. magefølelsen betyr mye for meg. Nå er det matstreng på meg der på AH og misseren jeg gjorde i dag!

Endret 12.04.2018 20:48 av oge
renud
20:55
12.04.2018
#16835

oge
Somlet akkurat så lenge da jeg hørte om oppkjøpsryktet, at jeg ikke fikk kjøpt før MH.

Men fikk kjøpt i to puljer etterpå, på snitt på 245,60 med et passe stort lodd som jeg valgte å overnatte med.
Kursmål: 300
Jarlsberg
23:27
12.04.2018
#365

Jeg fulgte også med på dette heftige Norwegian-kjøret i dag, men ble for treg på avtrekkeren, så avstod. Lykke til dere som gikk inn her.

Kan bli profittabelt hvis det faktisk kommer et bud, men hvor sannsynlig er egentlig det?

Er vel ofte at strategiske investorer bare kjøper rundt 5 % og lar det bli med det. Ser riktignok synergiene her, men samarbeid er kanskje like sannsynlig som et eventuelt oppkjøp?
highlander
08:02
13.04.2018
#9056

Milliardær, investor og Norwegian-aksjonær Egil Stenshagen (70) har tro på at hans venn Bjørn Kjos (71) skal gjøre Norwegian til et glitrende selskap også uten British Airways-eier IAG på eiersiden.

- Vi har ikke tatt stilling til hva vi skal gjøre med aksjene hvis det skulle kommet et godt tilbud. Vi må først se hva de kommer med av tilbud. Vi har tro på at Norwegian også skal greie seg på egne ben, vi selger ikke foreløpig, sier Stenshagen. (DN)

Norwegian-aksjen gikk bananas og steg nærmere 50 prosent i går. Men Skagen-legende Kristoffer Stensrud vil ikke selge før IAG byr 500 kroener aksjen. (FA)
highlander
08:12
13.04.2018
#9061

Dette sier Roger Berntsen, Netfonds, om Norwegian på morgenkvisten i dag:

"I 2012, da Norwegian Air Shuttle, med Bjørn kjos i spissen, bestilte 222 fly fra Boeing og Airbus (Europas største fly ordre), gikk vi, gjennom vårt forvaltningsmandat Netfonds Xtra, umiddelbart inn i aksjen. Timingen den gang, virket, i våre øyner, slik det naturlig nok også gjorde for Bjørn Kjos, å være perfekt (og helt avgjørende), for å gi selskapet mulighet for å konkurrere i det internasjonale flymarkedet. Konkurrentene (de fleste) lå den gang med brukket rygg (mange av de gjør det fremdeles).

Når det er sagt, gitt selskapets egenkapitalsituasjon (altfor liten i forhold til de fremtidige forpliktelsene selskapet påtok seg), forventet vi allerede den gang en overveiende sannsynligheten for at selskapet innen fem år (utgangen av 2017), ville bli solgt til en stor aktør.

Det er derfor spennende for oss å registrere at selskapet nå, etter fem år og 4 måneder, er satt i spill, da IAG, i går, meldte at de er interessert i Norwegian. Senere i dag, kl. 13:30, skal undertegnende snakke utelukkende om Norwegian på HegnarTV. Følg med! Det kommer til å bli en spennende sending!"
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter