Norwegian Air Shuttle
|
marve2
12.05.2004 17:30 #202
|
Selvfølgelig har det noe si for NAS. Når SAS taper så mye penger, og i tillegg senker prisene så mye, så trenger du ikke å være rakettforsker for å skjønne at de da taper enda mer penger, og at grunnen til prisreduksjonen fra SAS kun er for å skvise ut en brysom konkurrent. De kan bli pålagt av konkurransetilsynet å sette opp prisene, og da kan NAS også sette opp prisene. Nas kan leve med mye lavere priser enn SAS. Alternativet er at SAS får bøter på opptil en milliard kroner, ifølge TV2 nyhetene. |
noel8
12.05.2004 23:18 #216
|
Når det gjelder SAS og konkurransetilsynet, så er den saken mer eller mindre avklart, ingenting klanderverdig er funnet. Jeg skjønner at det er noen som sitter med svært store tap i NAS, og det er jo beklagelig, jeg har medlidenhet med dere. Det er bare det at tapene blir bare større og større til lengre dere sitter. I morgen vil nok NAS falle videre. Gjentar det nok en gang, selg elendigheten og ta tapene, det blir bare verre til lengre dere venter. |
Truthseeker
12.05.2004 23:52 #1174
|
Er ikke helt enig, NAS har fort falt under fair verdi. De har sannsynligvis nok kontanter til å stå løpet i mange år. Jeg lukter på en inngang, men tror at en del fond m.fl. vil fortsette å pøse ut og avventer derfor. Kanskje jeg avventer til etter Q1 som vel kommer 26.mai. |
Bruce Wayne
13.05.2004 00:02 #4603
|
Tror NAS selv har bidratt til den elendige aksjeutviklingen med utspillene de har hatt de siste ukene, jeg har iallfall mistet en god del av tiltroen til ledelsen. Når SAS setter minsteprisen til 321 kroner kan ikke NAS sette den 198 kroner og så klage over prisdumpingen til SAS, de aller fleste vil nok også betale en god del mer for billettene sine til begge selskapene. |
delta
13.05.2004 00:11 #1364
|
NAS er priset på børsen som om de aldri vil tjene penger, og som om en del av selskapets kassebeholdning vil svis av med marginale årlige underskudd som ikke vil true selskapets eksistens. Hvis børsen tenderer mot konkursprising i NAS framover, vil vel kursen sakte men sikkert gli nedover til et eller annet sted i overkant av null kr. (pennystock). |
Info
13.05.2004 12:32 #4738
|
se på ASC de har tenkt å kjøpe hele selskapet? |
Info
13.05.2004 13:21 #4739
|
fine denne i dag;-) 21% opp til 12 |
undervurdert
13.05.2004 13:25 #8432
|
dead cat osv... |
marve2
13.05.2004 13:36 #203
|
Saken med konkurransetilsynet er ikke avgjort. De sa selv at de trenger mer tid på å fatte en avgjørelse. |
Bruce Wayne
13.05.2004 21:42 #4605
|
Den er kanskje ikke formelt avsluttet, men i praksis er den det. |
skippy78
13.05.2004 21:45 #183
|
Kursen vil gå ytterligere ned ,desverre for mange aksjonærer.Men sas og braathen har litt mere power,i det lagsiktige løp. |
Lofottorsken
13.05.2004 21:49 #657
|
Tror NAS kan være et godt bet på dagens nivå. Skal man tjene penger i aksjemarkedet så må man ha nerver til å kjøpe når andre kaster kortene. Gikk selv inn i dag med en mindre post (7000 aksjer). Satt forresten fulllastet med GGS ved inngangen til det nye året. Kursen var da ca. 2,20. I dag er den 6,00! :)) |
Villfar
13.05.2004 21:58 #1567
|
SAS/Braathen Stvgr-Oslo kr.1592 (nesten tomme fly) Norwegian Stvgr-Oslo kr. 477 til 868 (ganske bra belegg 62%) |
Bruce Wayne
13.05.2004 22:04 #4606
|
Jeg sjekket/bestilte 4 tur/retur Tromsø-Gardemoen i dag. Dette var de laveste prisene de hadde de respektive dagene: Braathen: ca. 4600 Norwegian: ca. 6400 |
Silbermann
13.05.2004 22:59 #169
|
Tror også i likhet med Lofottorsken at Norwegian kan være et bra bet nå. I forhold til selskapet kan investormarkedet nå deles inn i tre grupper: de som er likegyldige, de som har lest Dagbladet og tror selskapet går konkurs, og de som hater aksjen fordi de kjøpte på 20-30 kroner og har solgt seg ut med vanvittige tap. Joda, der er i slike situasjoner man kan gjøre gode kjøp.
Kjøpte selv litt i dag, og vurderer å kjøpe ytterligere frem mot resultatfremleggelsen 24 mai, som vil vise et kraftig underskudd for Q1. Det kan være oppe i 40-50 mill. Men Q1 er årets desidert dårligste kvartal for flyselskapene (se bare på SAS), og jeg tror nyhetsstrømmen kan snu etter Q1 tallene.
Norwegian opererer med imponerende lave administrasjonskostnader. Posisjonen som kostnadsleder i det norske markedet var ledig og Norwegian plasserte seg i den. (Les Porter). SAS, som dominerende aktør, vil aldri kunne posisjonere seg som kostnadsleder, til det er forretningssegmentet for stort og viktig. Jeg tror derfor Norwegian vil klare seg rimelig bra etterhvert.
Norwegian vil i år komme opp i en omsetning på 1 1/2 - 2 mrd. kroner. I 2005 blir omsetningen over 2 mrd. I et OK år bør de klare å sitte igjen med 5 pst. på bunnlinjen. Det blir 100 mill. kroner. Dersom vi bruker en konservativ P/E på 8 får vi da en børsverdi på 800 mill. Det tilsvarer en kurs på 40. |
Silbermann
13.05.2004 23:03 #170
|
Bruce,
Det at Norwegian ligger såpass høyt i pris til Tromsø, og høyere enn Braatens, må bety at flyet deres nesten er fullbooket. Passer med mine stikkprøver og Norwegians trafikktall, som viser at Norwegian flyr med rimelig fulle fly. I snitt ligger belegget på 65-70 pst. |
Bruce Wayne
13.05.2004 23:28 #4607
|
re: Silbermann
Det kan stemme, prøvde noen andre dager og tidspunkt bare for å se, det var temmelig store forskjeller i prisene, for begge selskapene. Uansett, Braathens vant denne gangen, neste gang er det kanskje motsatt. |
marve2
14.05.2004 09:57 #204
|
Ligger an til en knalldag nå!!! |
Silbermann
14.05.2004 15:26 #172
|
Fra DN:
Anbefaler Norwegian-kjøp Av Kristin Vallevik Gjerde
Fondsfinans snur i sitt syn og oppgraderer Norwegian til kjøp. Meglerhuset mener flyselskapet vil overleve, men advarer mot høy risiko.
Fondsfinans mener det er rom for mer enn en aktør i det norske flymarkedet, og oppgraderer Norwegian-aksjen fra hold til kjøp i en analyse datert 13. mai. Kursen var på 11,50 kroner, men har steget til 11,80 idag.
Juling - Norwegian har fått juling så langt i år. Aksjen er ned 60 prosent og verdivurderingen ser ut til å diskontere en konkurs, skriver analytiker Per Haagensen i analysen
Meglerhuset mener imidlertid at Norwegian har skaffet seg en god posisjon i det norske markedet og derfor vil overleve.
Haagensen tror flyselskapet vil fly 2,4 millioner passasjerer i år og at gjennomsnittsprisen vil ligge på 58 kroner, noe som vil gi inntekter på 1,4 milliarder kroner i år.
Overskudd neste år Han mener flyselskapet har nådd " kritisk masse" med tre nye fly og ytterligere 12 destinasjoner, og derfor vil enhetskostnadene falle. Norwegian vil gå i null i år og vil tjene penger neste år, tror analytikeren.
Analytikeren advarer imidlertid mot den høye risikoen i selskapet på grunn av fortsatt intenst press på inntjeningen på en rekke destinasjoner.
|
marve2
17.05.2004 22:38 #205
|
Nyhetene om at NAS og andre selskaper setter opp prisene bør vel ihvertfall ikke ha en negativ effekt i morgen. Og alt maset om at de har satt ned prisene alt for mye tror jeg er overdrevet. Dette gjelder kun 10-15 billetter pr avgang, de andre prisene er uforandret. |
Silbermann
23.05.2004 21:51 #173
|
Janne peker på SAS' problem, som jeg også omtaler over. Over tid går det ikke å kombinere kvalitet (=mange avganger) og lave priser. Like fullt er det akkurat dette SAS Braatens prøver seg på i Norge for å slå tilbake mot Norwegian.
--------------------------------------
SAS må velge Av dn.no
Tidligere SAS-sjef Jan Carlzon mener SAS akkurat nå har to valg, og at ledelsen i selskapet må stake ut en entydig kurs for fremtiden. Enten lavpris eller kvalitet.
Carlzon sier til den svenske avisen Sydsvenskan at han tror dagens SAS har forutsetninger for å bli et lavprisselskap ettersom organisasjonen er slanket og kostnadene er på vei ned.
Viktig - Jag vil poengtere at jeg ikke gir noen pekepinner til SAS. Men jeg tror det er viktig for SAS å sette ned foten og velge vei, og analysere om SAS er et kvalitetsselskap med alle de produkter og kostnader det krever. Eller om SAS er et lavprisselskap. En midt i mellom posisjon er den farlige, sier Carlzon til avisen.
Den tidligere konsernsjefen tror ikke tiden er over for forretningsklassen. At få reiser flott nå skyldes lavkonjunkturen, mener Carlzon.
- Vi har vært i en bølgedal lenge, men det vil overraske meg hvis vi ikke snart kommer tilbake til en tid hvor flere vil ha kvalitetsprodukter, sier skaperen av begrepet "The Businessman`s Airline" på 80-tallet .
[Endret 23.05.04 21:52 av Silbermann] |
Audun
25.05.2004 09:26 #2790
|
25.05.04 08:29 NAS FØRSTE KVARTAL 2004 delårsresultat 341K 98K Første kvartal som forventet - Resultatet i første kvartal er iht selskapets forventninger, og vi har opprettholdt selskapets sterke finansielle posisjon - Selskapet har etablert seg som Norges lavprisaktør - Fremover vil selskapet konsolidere sin markedsposisjon innenriks og forventer å oppnå lønnsomme i annet halvår 2004
-------------------------------------------------------------------------------- Selskapet fraktet i første kvartal 398 363 passasjerer mot 210 626 i første kvartal 2003, som gir en økning på 89 %. Den totale passasjertrafikken (RPK) økte med 161 % sammenlignet med samme periode i 2003. Kabinfaktoren var 65 % mot 44 % i første kvartal 2003, en økning på 21 %-poeng.
Samlede driftsinntekter var for kvartalet MNOK 236 (239) sammenlignet med lavprisoperasjonen isolert i Q1 2003 som var MNOK 153, som er en økning på 55 %.
Samlet driftsresultat før avskrivninger (EBITDA) ble MNOK - 49,9 (18,0) sammenlignet med lavprisoperasjonen isolert i Q1 2003 som var MNOK -34. I resultatet er inkludert engangskostnader på MNOK 6 knyttet til avviklet Fokker operasjon og innføring av mva på persontransport.
Resultat etter skatt ble MNOK - 40,0 i perioden.
Selskapet har tilfredsstillende likviditet, med en kontantbeholdning på MNOK 324,4 ved utgangen av kvartalet. Selskapet har en egenkapitalandel på 40 %.
Styret konstituert seg i styremøte 24. mai 2004 med Erik G. Braathen som styreformann. Tidligere styreformann Brynjar Forbergskog fratrer som styreformann grunnet stort arbeidspress, og fortsetter som ordinært styremedlem.
For kvartalsrapport og presentasjon se vedlegg på www.newsweb.no
|
EazyE
25.05.2004 09:37 #441
|
Mye møkk indiskontert i kursen. Lønnsomt andre halvår kan gi kursen et bra luft. Er jo priset som en konkurskandidat.. |
Truthseeker
25.05.2004 09:41 #1178
|
Noe dårligere enn forventet. Kursen har falt så voldsomt den siste måneden mens innsiderne har vært i en stille periode (dvs kan ikke handle aksjer) - jeg tipper at vi får se en hel del innsidekjøp i dag. |
Lofottorsken
25.05.2004 13:08 #673
|
Sikret meg en pott på 10,50. Tror ikke fallhøyden er særlig stor fra dagens nivå. Nedturen i dag var nok en overreaksjon. Selskapet er rimelig innarbeidet med en god profil og har en velfylt kasse. Ser på Norwegian som et potensielt oppkjøpscase. Tror ikke på noe konkursscenario. Det har ikke konkurransetilsynet og resten av det norske samfunn råd til. |