Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > GOGL - Bulkårene 2011-2018
GOGL - Bulkårene 2011-2018
hekken
07.01.2011 14:27
#1240

Panamax fremdeles i pluss.

Innkommet 07.01.2011 14:21 - TDN

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 1,6 prosent fredag til 1.519
poeng, mens capesize-indeksen er ned 8,3 prosent til 12.897 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News.

Baltic Dry -1,6%
Capesize -8,3%
Panamax +2,9%
Handysize -0,5%
Supramax -0,8%

BALTIC DRY-INDEKSEN I POENG, OG SEGMENTER I RATER (USD):

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
07/01 1.519 12.897 15.416 11.196 14.023
06/01 1.544 14.057 14.987 11.253 14.137
05/01 1.621 16.670 14.513 11.466 14.493
04/01 1.693 18.697 14.312 11.805 14.860

Endret 07.01.2011 14:28 av hekken
aud59
07.01.2011 14:30
#4658

GOGL "kan" komme i fokus igjen pga. flommen i Australia. Kineserne må nå hente kullet sitt fra lengre distanser (Brasil og Sør Afrika). Ratene i atlanterhavet er sterke, mens stillehavet faller. Skulle ratene flate ut i stillehavet som følge av båter som ballaster over til atlanteren vil vi kunne se en rebound i aksjen. Sentimentet har vært negativt i lang tid, og det skal ikke mye til for en liten rekyl. Volumet var høyere enn normalt i går...



hekken
08.01.2011 15:53
#1241

Lurer på om ikke Sterk økonomisk vekst i vente i India vil føre til reduksjon av overskuddet på tonnasje etter hvert. Kan gå fort når det først starter. Kommer det signaler på økt import av kull, malm eller annet skal vi holde godt fast på aksjen.
aud59
08.01.2011 17:11
#4659

Hekken helt enig.Valgte og gå inn på torsdag da jeg har tro på en oppgang i ratene fremover.
God helg.
enlace
10.01.2011 14:11
#4078

Vel folkens ratene stuper og Aud kjøper, ikke mer å si om det, men råd lytter hun ihvert fall ikke til. Som sagt innen april/mai er vi muligens under 1000 poeng. Det er end nedgang på ca 33% fra dagens nivå og forsatt et stykke fra historisk lav.

Siden 17. desember har Capesize-ratene falt hele 31,5 prosent. Pareto Bassøe skriver i sin seneste ukerapport at ratekollapsen skyldes flom i gruvene i Australia og tilførsel av ny tonnasje til markedet.

T/C-ratene fra kontinentet til Østen var på 26.000 dollar, mot 43.000 dollar i midten av desember. Ratene fra Østen til kontinentet var på 3.500 dollar, mot 9.000 dollar i rapporten 17. desember.

Panamax-markedet startet året positivt. Atlanterhavs-markedet leder an med rater rundt 25.000-27.000 dollar. Stillehavsmarkedet er roligere, men ratene begynte å ta seg opp mot slutten av forrige uke.

Supramax-markedet har falt betydelig siden 2010, spesielt i det fjerne østen. I Atlanterhavet er ratene fortsatt stabile.
ORRY
10.01.2011 14:15
#1176

Jeg kjøper også enlace,så det er ikke bare aud som kjøper.Så mer er det ikke og si om det:-)jeg for min del tror ratene kommer til og snu ganske raskt og brått oppover igjen,innen januar er omme.
hekken
10.01.2011 14:18
#1242

Panamax fremdeles opp!!

Innkommet 10.01.2011 14:12 - TDN

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 1,6 prosent mandag til 1.495
poeng, mens capesize-indeksen er ned 7,7 prosent til 11.900 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News.

Baltic Dry -1,6%
Capesize -7,7%
Panamax +1,5%
Handysize -0,8%
Supramax +0,3%

BALTIC DRY-INDEKSEN I POENG, OG SEGMENTER I RATER (USD):

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
10/01 1.495 11.900 15.645 11.104 14.064

07/01 1.519 12.897 15.416 11.196 14.023
06/01 1.544 14.057 14.987 11.253 14.137
05/01 1.621 16.670 14.513 11.466 14.493
04/01 1.693 18.697 14.312 11.805 14.860
hekken
10.01.2011 14:19
#1243

Når Australia åpner kan det gå kjapt, men vi får se. Uansett - på litt sikt - kan det være en god kjøpsanledning nær åttetallet:)

Endret 10.01.2011 14:19 av hekken
aud59
10.01.2011 14:51
#4661

Håper og tror at dette er bunn hekken.
LinPiao
10.01.2011 19:17
#63

Da ramla den ned på 7,95. Det var da jeg hadde tenkt å kjøpe. Men jeg venter til BDI lager noe som ligner på begynnelsen av en bunnformasjon. Kan ikke skjønne at den skal helt ned til 1 000 som enlace antyder, men det vil vise seg.
hekken
11.01.2011 08:49
#1244

det er lenge siden den har vært langt nede.
ORRY
11.01.2011 09:14
#1177

hekken

kjøper du mer?...siden du er"så"langt nede:-)

Endret 11.01.2011 09:13 av ORRY
hekken
11.01.2011 09:16
#1245

Skal jeg kjøpe mer må den langt ned. Kjøpte beklageligvis endel noe for tidlig, så nå sitter jeg her med lang nese.
hekken
11.01.2011 11:00
#1246

Jeg observerer at JIN er opp ca. 5 prosent, mens GOGL er ned 0,25 prosent. Jeg ville tro at denne handles med stor rabatt. Den har tross alt kontrakter på 85 prosent av flåten, og Kina skal importere mer jernmalm. Etterspørselen vil øke, og Capen går oppover bare Australia er på bena igjen. Tror vi kan se litt positivt på framtiden.
ORRY
11.01.2011 13:24
#1178

hekken

Enig med deg,jeg kjøper 25K på hver 10 øre nedover,magefølselsen min sier at vi snart får et solid rykk oppover.
aud59
11.01.2011 15:44
#4665

Innkommet 11.01.2011 00:10 - TDN
Oslo (TDN Finans): Havnen i Brisbane, Australia vil stenges fra midnatt,
lokal tid, grunnet forverrede værforhold. En vurdering om gjenåpning vil
gjøres onsdag morgen.

Det skriver TradeWinds på sine nettsider tirsdag.

Kullagrene er ifølge rapportene lave ved den viktige kullhavnen Dalrymple
Bay, men leveransene er tilstrekkelig til å fortsatt laste skip, skriver
TradeWinds.

Samme situasjonen gjør seg gjeldende ved havnen i Gladstone.

-Kullagrene er ekstremt lave for øyeblikket sier sjefen for Gladstone
Ports, Leo Zussino til Bloomberg News.

Ifølge talsmenn for Gladstone-havnen kan det gå alt fra dager til uker før
de igjen mottar kulleveranser som vanlig.

Lederen for Queensland Resource Council, Michael Roche, ga tirsdag en
oppdatering på kullproduksjonen i delstaten Queensland.

-Det vil bli en kullmangel som vil påvirke det globale markedet en liten
periode. Man må regne med at tømmingen av vann fra oversvømte gruver vil
fortsette inn i neste måned, sier han til Bloomberg News tirsdag.

Gruveselskapet New Hope melder tirsdag at produksjonen ved deres gruver i
New Acland og New Oakleigh er stengt grunnet det kraftige nedbøret de
seneste 48 timene, og at produksjonen ved gruven i Curragh er betydelig
påvirket.

Analytiker Christian Dyvik i Handelsbanken Capital Markets sier de har
advart mot å sitte med tørrlastaksjer i det korte bildet grunnet den årlige
svakheten i Baltic Dry-indeksen i januar-februar-perioden.

-Mange skipseiere valgte å holde igjen nybygg leveranser fra verft i
desember, som ventes å komme på markedet i januar. Situasjonen i Australia
har bidratt til ytterligere forverring av ratesituasjonen, hovedsakelig for
capesize, sier han til TDN Finans tirsdag.

Utover det kortsiktige bildet ser Dyvik oppsidepotensial for
tørrbulkratene, ettersom manglende produksjon fra Australia må erstattes
med økt skipning av kull og jernmalm fra Atlanteren til Asia på lengre
sikt.

-Får vi økt aktivitetsnivå og en langvarig problematikk i Australia, så kan
køer dannes, som kan påvirke tørrlast rater positivt, sier Dyvik, som
legger til:

-Markedet har helt klart for mye kapasitet for øyeblikket, men vi tror
ratene bunner ut snart. Det kan bli en spennende vår innen tørrlast.
--
therese.riiser@tdn.no
TDN Finans - tel +47 22 00 11 55

#CODES BULK C/GOGL C/JIN C/NHY
hekken
11.01.2011 15:50
#1247

"-Det vil bli en kullmangel som vil påvirke det globale markedet en liten
periode. Man må regne med at tømmingen av vann fra oversvømte gruver vil
fortsette inn i neste måned, sier han til Bloomberg News tirsdag."

Da bllir det vel litt press på ratene igjen da??
enlace
11.01.2011 17:21
#4082

14:16
Tørlastindekset Baltic Dry falder tirsdag 1,0 pct. til 1480 point. Det skriver Bloomberg News.

Baltic Dry-indekset udarbejdes af London-baserede Baltic Exchange og dækker priserne for at få fragtet last som kul, korn og jernmalm. Indekset er baseret på en daglig rundspørge til mæglere over hele verden.

Baltic Dry nåede et foreløbigt højdepunkt den 20. maj 2008, da indekset ramte 11.793.

Kommentar
Kontrastene er store 11793 og dagens 1480. Bulk er ikke for de med dårlige nerver. Ser at Hekken har et håp om en rateendring om en måneds tid. Det kan selvsagt skje at det blir en liten oppgang i segmentet for store bulkskip når den tid kommer, men det ser ikke spesielt lyst ut.

Kan ikke mye om gruveindustri bortsett fra at jeg har tapt noen hundre tusen på Crew og lærte litt der, men vet at det tar ting å starte opp prosesser etter en voldsom flom. Havnekapasiteten er neppe økt som en følge av naturkatastrofen i Australia, snarere tvert i mot. Vil derfor være meget forsiktig med å satse på en oppgang. Havnekapasitet i Australia og skip på timecharter kontrakter vil først fylles opp. Mulig at det blir en vist antall skip på reden, men om det vil være så vesentlig med tonnasje at det skaper behov slik at ratene økes er det umulig å si noe om.

Tilstrømmingen av nybygg fra Asia forsetter som en asiatisk flom, og den stopper ikke i løpet av en måned eller to. Det må skip i opplag, det er det eneste som kan løfte ratenivået vesentlig. Skip som går i løsfart vil tape penger på dagens rater, men det er mulig det forsatt er dekningsbidrag og da forsetter gjerne redere. Det blir forsatt litt igjen til renter, om ikke til avdrag. En ytterligere nedgang i ratenivå vil føre til opplag, så faller prisene. Det er jo det Fredriksen venter på, jfr. hans fylleprat på Bristol før jul.
hekken
11.01.2011 17:43
#1248

enlace - har du oversikt over skraping, eller planer om det. Leste at nå er prisene gode, og det ville være fornuftig og kanskje lønnsomt å hugge noen av de gamle Capene.
enlace
11.01.2011 18:22
#4084

Hekken
Hei, ordreboken for nye bulkskip presenterer ca 50% av eksisterende flåte i dwt. Det er forventet at det vil bli levert 3/4 av disse skip i 2011. Analytikere hos Pareto mener at 20 - 25% av denne tonnasjen vil bli forskjøvet framover om mulig, samt at kun 10% vil bli kansellert(nevnt i tidligere innlegg, stål innkjøpt etc noe som gjør kansellering meget dyrt, men senere iverkesettelse er lettere).

Volumet i skipninger er beregnet å øke med 13% i år, 10% i 2012 og 9% i 2013. Med andre ord ser det ikke helsvart ut i et perspektiv på flere år. Men alt er avhengig at forsatt vekst i Kina.

Du har helt rett i at når ratene faller og opphuggingsprisene er høye vil det kunne bli en god utgang. 15% av dagens bulkflåter er over 25 år (gjennomsnittalder ca 28,5 år). Eldre skip vil ha høyere driftskostnader og de må klasses oftere samt det må settes av mer midler til dokking. Nå er det ikke samme problemstilling med dobbelskrog som med tankskip, men økt skrappingen vil kunne ta noe av overkapasiteten.

Problemene her er nye miljøstandarder. IMO og miljøfolk har satt sine øyne på den forurensende aktivitet som i årtier har vært bedrevet i India og Bangla desh hvor skipene forsatt kjøres på land ved høyvann og blir stående mens de manuelt blir plukket fra hverandre.

Dessverre tar det tid å bygge opp kapasitet til å skrote gamle skip på en miljømessig god måte. Kina har bygd opp kapasitet og blitt nummer to etter India, Vietnam vet jeg har planer.

Den store scrappingbølgen som en følge av IMO regler mot enkeltskrogstankskip er over og det er mulig at det vil kunne øke skrapekapasiteten for andre segment. 246 bulkskip ble skrapet i 2009 (det ble levert 1812 skip i følge Clarkson).

Skrapingen av eldre skip i 2011 vil om prisene holder seg i nivået rundt US 250 utvilsomt forsette i samme fart, men likevel vil det bli en stor nettotilgang. Kapasitetsøkningen fra 2009 til 2010 ble doblet, mye takket være Kina.

Håper det var noe svar på det du spurte om.
hekken
11.01.2011 18:33
#1249

Ja, dette var mer enn jeg hadde ventet. Takker for innlegget, det var ikke meningen at du skulle jobbe så jævlig mye med dette. Men det er sikkert andre brukere av gruppen som også setter pris på oversikten du satte opp, så takk.

Jeg synes heller ikke det ser helsvart ut, men slik utvikling som årene før finanskrisen kan vi bare drømme om.
enlace
11.01.2011 18:34
#4085

Hekken
Min favoritt i shipping de siste år er Golar. Det har også utviklet seg til å bli en god utbytteaksje. Samme eier som GOGL. Det er forsatt et potensiale i den aksjen.

En annen shippingaksje som jeg tror vi bli bra i 2011 og som også er en god trading aksje er DESSC. Samme eier her, ratene vil øke fra februar/mars og ifølge shippingkretser har dominerende eier sagt at selskapet er til salgs for rett pris. Hva nå det måtte bety. Uansett har han kun drøyt 34% eierandel og det gjør selskapet mer åpent.

Fredriksen solgte seg ned i Marine Harvest for å frigjøre kapital. Han ønsker å kjøpe flere tank og bulkskip og har uttalt at han vil satse på Seawell og Seadrill.
hekken
12.01.2011 09:06
#1250

Meglerhus tror ikke raset er over ennå Men presiserer dette med langsiktige rater. Gogl kan komme over kneika uten store tap.
aud59
12.01.2011 09:10
#4666

Ser ikke bort ifra om dette vedvarer en stund til, at Fredriksen hamstrer mer bulktonnarsje.
ORRY
12.01.2011 11:07
#1179

Fint driv i GOGL igjen idag,blir spennende og se om den holder seg:-)
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter