Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > GOGL - Bulkårene 2011-2018
GOGL - Bulkårene 2011-2018
hekken
26.01.2011 16:28
#1279

enlace - du ser ikke muligheten for et lite byks når Australia er klarert, gruvestreik over slik at lastingen kommer i gang igjen. Er det ikke slik at det oppstår et behov for å fylle opp igjen??

E24 - Redusert eksport av kull fra Australias flomrammede provins Queensland skaper problemer for verdens stålindustri og bulkrederiene.

Endret 26.01.2011 16:29 av hekken
nettopen
26.01.2011 20:15
#2894

USA bulken ser ut til å ha kommet seg og er på stigende nå i kveld.
Har vi sett bunnen i GOGL også eller er det slik at det min er 3 dager ned?

Nettopen
enlace
26.01.2011 21:00
#4102

Hekken
Sitter akkurat og leser DN for i dag. Herman Billung ser betenkt ut. Paretos shippinganalytiker Martin Korsvold (som besitter gode kunnskaper) sier: Denne gangen tror vi markedet vil forbli dårlig over en lengere periode - Svekkelse av fraktmarkedet legger press på skipsverdier som er på vei ned. Han anslår at verdiene skal ned ca 20% fra dagens nivå. Da skal GOGL ned mot kr 6,-

Jeg forstår ikke den store interessen for bulk i disse tider. Det som vil være smart er å shorte GOGL. Her vil det være penger å gjøre.

Til de historieløse, det er ikke så mange år siden at 1/7 av tonnasje under norsk flagg bukket under Reksten, min tidligere arbeidsgiver Fearnley & Eger og en rekke andre rederier gikk overende. Bøyene var fulle av skip i opplag. De som ikke tror at historien gjentar seg er naive.

Gogl vil overleve, men glem ikke at aksjen 9.mars 2009 var aksjen i kr. 2,73.

Faller ratene ned i mot 1000 vil skip begynne å gå i opplag. Så vil stabilisering komme, men om det blir i 2011 er det umulig å si.

Konkurser løser for øvrig ikke noe problem hva angår ratenivå. Det skaper press på skipsverdiene.

Endret 26.01.2011 21:03 av enlace
LinPiao
26.01.2011 21:18
#99

...og skapes det hardt nok press på skipsverdiene så hogges skipene opp i et omfang som snur markedet rundt igjen. Spørsmålet er bare om dette begynner å skje til høsten eller i 2012 og seinere.
I-box
27.01.2011 09:57
#1141

Ingen tvil om at sektoren er under press.

Oslo (TDN Finans): Goldman Sachs mener at en konkurs i Korea Line kan føre til flere omfattende endringer i tørrbulksektoren, som flere kanselleringen av nybygg og dyrere finansiering.

Meglerhuset gjentar samtidig sin nøytralanbefaling av Golden Ocean Group.

Det fremgår av en oppdatering torsdag.

Finansiering kan bli dyrere, eller utilgjengelig for noen. Dette har to konsekvenser, en negativ og en positiv. Skipsverdier kan falle videre.

Korea Line kan bli nødt til å selge tonnasje med en rabatt for å raskt
tilbakebetale gjeld. (..) Redusert finansiering kan føre til ytterligere
ordrekanselleringer, noe som vil være positivt for bransjen som preges av
overtilbud av skip, heter det i oppdateringen.

Samtidig skriver meglerhuset at den mulige konkursen gjør at en igjen blir
oppmerksom på usikkerheten knyttet til motparter.

Kursmålet på Golden Ocean blir gjentatt til 9,20 kroner.

shipohoej
27.01.2011 19:55
#260

Summarhekken tror du vi kan shoppe på rundt 6,5 og suse ud på 19 så er det en god deal
overalt
31.01.2011 08:07
#862

ESO i dag.

Golden Ocean - Buy TP NOK 8.7 (7.3): We upgrade GOGL from Sell to Buy, raising our target price from NOK 7.3 to NOK 8.7, a 5% discount to our estimated NAV at the end of Q3 2011 of NOK 9.2 assuming three charterhire defaults. We have lowered our EPS estimates by 6% for 2010, 19% for 2011 and 5% for 2012. The lower estimates relate to our new freight rate forecast which has been revised downwards by 19-25% for 2011, primarily related to the Queensland floodings, and around 4% for 2012 (assuming three defaults).
ORRY
31.01.2011 10:29
#1183

Fint driv i GOGL idag,snur vi endelig oppover igjen nå?

Kan gå fort til 8 GOGL nå:-)

Endret 31.01.2011 10:29 av ORRY
hekken
31.01.2011 14:39
#1280

China coal imports up 31%
PostTime:2011-01-30 09:43:24.0 View:9
China coal imports reach 164.83m tons in 2010, up 30.99% year on year and coal exports drop 15.03%, reported by a local media.

The National Development and Reform Commission said Indonesia was the largest coal exporter to China, followed by Australia, Vietnam, Mongolia and Russia. The five accounted for 84% of the nation's coal imports.

Coal net imports stood at 145.8m tons in 2010, up 29% from the last year.
Source:www.seatrade-asia.com
aud59
31.01.2011 14:46
#4696

Gratulere hekken!
hekken
31.01.2011 14:48
#1281


Takk. Det gjør godt å treffe en gang i blant.
hekken
31.01.2011 17:07
#1282

Er det dette som senker GOGL nå??

Enorm syklon på vei mot Queensland
LinPiao
31.01.2011 18:31
#115

BDIen ramla ned til 1137 i ettermiddag. Får enlace rett i at vi snart får en indeks under 1000? Er det så enkelt som at ratene vil falle helt til et vesentlig antall kontrakter på nye båter blir kansellert? Jeg skjønner at flåtene rundt om er for nye til at det er noe mening å hogge dem opp. Konkurser hjelper jo heller ikke.
ORRY
31.01.2011 18:44
#1184

Jeg tror vi skal ned og teste 1000 poeng før indeksen snur opp igjen,blir spennende og se hva GOGL sier på presentasjonen 25 feb.og hva som skjer med utbytte politikken fremover,vil de fortsatt holde på og utbetale min 0,05 USD i kvartalet?...eller vil de måtte"safe"litt fremover?

Var fint driv i aksjen frem til den falt tilbake mot slutten idag.
enlace
31.01.2011 20:58
#4109

LinPiao
Ikke glem at også mange skip må i opplag for at det skal bli balanse.

Det er ikke bare å hogge opp. Det skal være kapasitet for å øke opphuggingen. Det er kun Kina som har mulighet til å bygge opp kapasiteten på kort sikt. Miljøkrav gjør at Bangladesh og India sakker akterut.

Er redd at den gode Fredriksen vil ha dårlig inntjening i GOGL og Frontline og Knightbridge en stund framover. Det går bedre med Golar og DESSC.
hekken
01.02.2011 08:26
#1283

På litt sikt China to double imports by 2015 to balance trade
enlace
01.02.2011 17:57
#4112

Da faller Baltic Dry til 1084, en nedgang på 2,1%.
LinPiao
01.02.2011 19:21
#117

En ting er om indeksen faller under 1 000 - viktigere er det om den forblir nede i kjelleren framover mot påske. I så fall vil vel skjellettene falle ut rundt omkring. Det kan bli ordentlig stygt å se på.
enlace
01.02.2011 19:28
#4115

LinPiao
Har andeler i Pareto Shipping fond. Ikke ubetydelig beløp. De har heldigvis ikke mange bulkskip, men har lagt merke til at verdiene på skipene har vært bemerkelsverdig stabile under nedgangen i ratenivå. Er redd at det blir tøffere framover.

Se på olje/bunkersprisene. De er nå over 100 USD for fatet. For rederier blir det med avgifter enda dyrere. Det betyr at utgiftene til drivstoff er økt med anslagsvis 30% det siste halve året. Samtidig som ratennivået har stupt. Ingen tvil om at bare Korea lines er det første av de store.

Er også litt bekymret i forhold til bunkerspriser for RCL, selv om de utgjør mindre av de totale kostnader.
hekken
02.02.2011 07:42
#1284

Jeg har vanskelig for å tro at Louis Dreyfus Armateurs plasserer ordre uten å se muligheter for å tjene penger.
China clinches French bulk carrier octet
hekken
02.02.2011 09:07
#1285

Dette kan redde bulkmarkedet


Her er faktoren som kan sende bulkratene opp fra katastrofenivåer.
Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 02.2.11 08:40)

Skipsmeglerfirmaet Clarkson venter at rekordhøy opphugging av capesize-skip vil bidra til at ratefallet tar slutt, og etterfølges av oppgang, melder Bloomberg ifølge TDN Finans.

Clarkson tror det blir skrapet 38 skip i år, noe som vil være det høyeste antallet siden firmaet begynte å føre statistikk i 1983.

Bulkratene har stupt de siste månedene. Siden toppen i 2008 er nedturen på over 90 prosent.
hekken
03.02.2011 07:34
#1286

Rekordår for opphugging av skip. Nå skjer det noe.
Shipping Rates Seen Bottoming on Demolitions
ORRY
03.02.2011 07:36
#1185

hekken

Er du full lastet i GOGL nå?......
hekken
03.02.2011 07:59
#1287

ORRY - ja takk
ORRY
03.02.2011 08:08
#1186

Da er vi i samme båt:-)har kjempe tro på at GOGL kommer utover våren.Første trigger er utbytte i mars + at ratene begynner og stige igjen når det har roet seg i Australia.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter