Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Golden Ocean og bulkratene
Golden Ocean og bulkratene
aud59
13:52
12.01.2011
#4667

Meglerhus tror Golden Ocean vil tjene på flommen i Australia og anbefaler kjøp av aksjen.

Artikkel av: Øystein Byberg (HegnarOnline - 12.1.11 13:44)
Tips en venn Facebook Twitter Skriv ut
Relaterte artikler Se aksjeticker
Meglerhus tror ikke raset er over ennå
Ratene tilbake på 2002-nivå GOGL


John Fredriksens bulkrederi Golden Ocean snur opp etter flere dager med fall. Aksjen stiger 2,8 prosent til 8,14 kroner.

First Securities har gjenopptatt dekningen av Golden Ocean Group med en kjøpsanbefaling, melder TDN Finans. Kursmålet er satt til 11,50 kroner.

Meglerhuset tror selskapet vil tjene på flommen i Australia.

"Golden Ocean Group ventes å bli positivt påvirket av økte rater som følge av økt etterspørsel av tørrlastfrakt etter flommen i Australia. Force majeure ved australske eksporthavner ventes å øke tonnasjemilene siden asiatiske kjøpere blir tvunget til å se til Atlanterhavet for kulleveranser", heter det i oppdateringen.

Bulkratene, representert ved Baltic Dry-indeksen, har falt 20 dager på rad, og er ned 32 prosent siden 6. desember.

enlace
14:19
12.01.2011
#4086

SIX): Baltic Dry-indeksen faller 1,8 prosent til 1.453 poeng.
Det viser statistikk fra det britiske selskapet Baltic Exchange
innhentet via SIX Telekurs iD.


Indeksene:

Baltic Exchange Dry Index TM 1453 (DOWN 27)
Baltic Exchange Capesize Index TM 1637 (DOWN 82)
Baltic Exchange Panamax Index TM 1970 (DOWN 5)
Baltic Exchange Supramax Index TM 1360 (UP 10)
Baltic Exchange Handysize Index TM 758 (DOWN 2)


(Se historiske data nederst)

Endret 12.01.2011 14:19 av enlace
hekken
14:25
12.01.2011
#1251

Nå faller faen meg Panamaxen også. Godt å være ute igjen.


Innkommet 12.01.2011 14:18 - TDN

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 1,8 prosent onsdag til 1.453
poeng, mens capesize-indeksen er ned 8,7 prosent til 10.285 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News.

Baltic Dry -1,8%
Capesize -8,7%
Panamax -0,2%
Handysize -0,2%
Supramax +0,7%

BALTIC DRY-INDEKSEN I POENG, OG SEGMENTER I RATER (USD):

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
12/01 1.453 10.285 15.709 11.015 14.223
11/01 1.480 11.266 15.742 11.042 14.120
10/01 1.495 11.900 15.645 11.104 14.064
aud59
14:36
12.01.2011
#4668

Pen oppgang idag hekken. Du valgte og selge?
hekken
14:39
12.01.2011
#1252

Regner med en lavere inngang igjen. Var bare nødt til å selge på den stigningen. Gevinstsikring.
Bobben
15:41
12.01.2011
#4041

Kommer det snart en melding om a Freddy laster igjen?
hekken
10:02
13.01.2011
#1253

Pareto har kursmål på 7,50 i dag. Mener ratene kommer under ytterligere press framover.
hekken
15:17
13.01.2011
#1254

Hva kan man tro om dette??

BALTIC DRY-INDEKSEN: FALLER 0,5 PROSENT TIL 1.446 POENG

14:49

(SIX): Baltic Dry-indeksen faller 0,5 prosent til 1.446 poeng.
Det viser statistikk fra det britiske selskapet Baltic Exchange
innhentet via SIX Telekurs iD.


Indeksene:

Baltic Exchange Dry Index TM 1446 (DOWN 7)
Baltic Exchange Capesize Index TM 1627 (DOWN 10)
Baltic Exchange Panamax Index TM 1949 (DOWN 21)
Baltic Exchange Supramax Index TM 1362 (UP 2)
Baltic Exchange Handysize Index TM 760 (UP 2)

Endret 13.01.2011 15:17 av hekken
enlace
17:39
13.01.2011
#4088

Hekken

Her skal du få en liten gavepakke av meg.

Ferske nyheter om hva som vil skje omkring kapasiteten for 2011. Det er så mange faktorer som vurderes og det kommer ingen klar konklusjon om hvordan ratenivået vil bli, men når en ser på økning i lastemengde og tonnasjetilgang så skal det jammen ligge mange skip på reden for at de skal oppta så store mengder tonnasje som tilflyter markedet eller de skal seile store omveier, kanskje rundt Hvaler. Som jeg tidligere har nevnt tror jeg ikke at opphoggingskapasiteten totalt vil øke så meget i 2011. Den ble dobblet i 2010, men jeg tror at miljøstandarden og annet vil kunne påvirke kapasiteten for 2011.

Det at LNG vil ta over for kull mener jeg er meget fornuftig ut fra miljøsyn, men ikke minst fordi jeg har aksjer i Golar LNG.

Lorentzen & Stemoco venter en vekst i

tonnmiletterspørselen etter bulkfrakt på inntil femten prosent i 2011, men

markedet vil avgjøres av verftenes levering av nye bulkskip, som estimeres

til rekordhøye 130 millioner dødvekttonn.



Det skriver Nicolai Hansteen, Knut Stangebye Olsen og Thomas Zwick i

skipsmeglerforetaket i en rapport torsdag.



Selve volumveksten for sjøbåren last estimeres til 11,5 prosent i 2011, men

lengre fraktdistanser innebærer en høyere vekst i tonnmiletterspørselen.



Havnekøene vil trolig holde seg høye, og holde mange bulkskip unna det

aktive markedet, og dermed styrke flåtekapasitetsutnyttelsen, skriver

Hansteen, Stangebye Olsen og Zwick.



Flommen i Australia estimeres å ha tatt ut totalt 37 millioner tonn ulike

typer kull fra eksport, og asiatiske stålverk søker nå alternativ

leverandører lenger unna, som Nord-Amerika. Også andre energisorter, som

LNG, kan bli mer aktuelle.



Tørrbulkmarkedet ser ut til å være volatilt, men med sterke underliggende

forhold. For året venter vi en sterk vekst, og Kina vil trolig komme

tilbake med behov for import av jernmalm, skriver skipsmeglerforetaket,

som tror på en rekordhøy import av nesten 700 millioner tonn kull til Kina.

India ventes trenge mer enn 100 millioner tonn.



Lorentzen & Stemoco mener imidlertid markedet vil bestemmes av i hvilken

grad skipene som er i ordre blir levert, og estimerer selv en

leveringsprosent på rundt 30 prosent.



Ulike nybyggforutsetninger gir meget ulike ratescenarier ettersom

markedsbalansen flukturerer rundt teknisk viktige 90 prosent. Hvis relativt

få skip blir levert vil markedet være fast. Hvis relativt flere skip

leveres, kan ratene falle. Skraping av gamle skip vil aksentueres, og bli

et aktuelt alternativ i et svakere marked, skriver de tre

Endret 13.01.2011 17:41 av enlace
hekken
18:43
13.01.2011
#1255

Mange analyser er forskjellige og til dels motstridende.
Fikk akkurat se denne Pareto nedgraderer Jinhui og bulk
Disse "analysene", eller synsingene kan forvirre mang en kjøper. Får se det an litt tror jeg.

Endret 13.01.2011 18:44 av hekken
hekken
12:11
14.01.2011
#1256

Hentet fra HO. Mye spekulasjoner, men er det fremdeles håp om at vi ikke dukker under 7,50 ??

Oslo (TDN Finans): Citigroup estimerer at fem millioner tonn kulleksport
allerede har gått tapt som følge av uværet i Australia, og at minimum ti
millioner tonn vil gå tapt, bare som følge av stengningen av Blackwater-
jernbanesystemet.

Det kommer frem i en analyse av bulkråvarer fra Citigroup torsdag.
Meglerhuset mener at selv om skadene er betydelig på gruvene i Queensland,
så vil skadene på jernbanenettverket forbli flaskehalsen de kommende
månedene.

Citigroup har hørt rapporter om strukturell skade på flere av broene i
Blackwater-jernbanesystemet. I så fall vil dette påvirke eksporttonnasjen
betydelig og i lang tid, ettersom lagrene var lave fra før grunnet uværet i
desember, heter det i analysen.

I sin morgenrapport skriver Fondsfinans at situasjonen i Australia er verre
enn først antatt og viser til spekulasjon om at det kan gå seks måneder før
produksjon og handel er tilbake på normalt nivå.

Ifølge Fondsfinans har skip blitt hyret til å frakte mer kull fra Colombia
i stedet, som vil medføre økt tonnmil og økte rater.

Fondsfinans lanserer derfor Golden Ocean Group som en Trading buy.

Fraværet av ti millioner tonn coking-kull vil imidlertid medføre en
reduksjon i verdens stålproduksjon på 25 millioner tonn. Dette vil i neste
instans medføre en reduksjon i behovet for jernmalm på 37 millioner tonn, i
følge Citigroup sine beregninger.

Værutsiktene er ifølge analysen negative og ytterligere store
nedbørsmengder kan ramme Queensland-regionen.

Februar er statistisk sett den måneden med høyest nedbør i Queensland og
ifølge det australske meteorologiinstituttet er det 60 til 70 prosents
sannsynlighet for større enn vanlig nedbørsmengde i januar-mars.

--

TDN Finans

CA

22 00 11 55

finans@tdn.no
nettopen
21:39
14.01.2011
#2887

For GOGL er det vel også en sak at 80 % av båtene går på lange kontrakter
da er ikke svingningen i spot så viktig.
det gjenspeiler vel mere stålprisene og de er viktige også for gogl prisingen

Nettoppe
aud59
09:41
18.01.2011
#4677

Tungt her om dagen.

AS i dag.
Bare dårlige nyheter i tørrbulkshipping om dagen. Nå er Herman Billung CEO i Golden Ocean, i avisen og sier at skipsverdiene skal falle 10-20%. Jeg kan umulig tro at ikke Golden Ocean vil få problemer hvis dette dårlige markedet svekker seg. Selv om de har mange båter ute på lengre kontrakter, så er det viden kjent at motparter sniker seg ut av ansvaret sitt hvis kontraktene blir for ufordelsaktige. I tillegg vil de få problemer med å hedge seg i 2012-2014, for her kommer prisene også ned..


hekken
09:49
18.01.2011
#1257

Jeg er også usikker med tanke på chinamaxene. Tror det blir en periode hvor bulkaksjer ikke er så attraktive. Men det skjer mye innenfor sektoren, så man får vel følge med om det snart skulle skje noe positivt.
Lave skipsverdier kan jo også føre til at GOGL kjøper flere båter og dermed styrker sin posisjon framover.
LinPiao
13:54
18.01.2011
#75

Nå har vi hatt to dager med utflatende BDI-rater, men jeg tør ikke gå inn med Gogl-kurser på 8-tallet.
hekken
14:34
18.01.2011
#1258

LinPiao - sikkert lurt tenkt!Q!

Innkommet 18.01.2011 14:25 - TDN

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 0,5 prosent tirsdag på 1.432
poeng, mens capesize-indeksen er ned 1,0 prosent til 9.537 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News.

Baltic Dry -0,5%
Capesize -1,0%
Panamax -2,5%
Handysize +0,6%
Supramax +1,1%

BALTIC DRY-INDEKSEN I POENG, OG SEGMENTER I RATER (USD):

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
18/01 1.432 9.537 14.676 11.319 14.947
17/01 1.439 9.638 15.048 11.257 14.780
hekken
18:29
18.01.2011
#1259

Er det en bitte liten lysning i mørket???

DRY BULK MARKET HAS BOTTOMED OUT, AS WEATHER IN AUSTRALIA DIALS DOWN -
LinPiao
18:39
18.01.2011
#78

Jo, ratene kan begynne å bunne ut, men på halvparten av nivået før jul, men med omtrent samme aksjekursen. Høvdingen i Gogl sier et sted i dag at det kan være aktuelt å kjøpe billige båter (eller kanskje rederier) nærmere sommeren. Det er jo spennende og det vil uansett bli deilig med sommer. Men mye opptur i aksjen før det tror jeg ikke på.

Endret 18.01.2011 18:39 av LinPiao
hekken
14:23
19.01.2011
#1260

Synes det er rart at denne fremdeles ligger over åtte!

Innkommet 19.01.2011 14:15 - TDN
Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 1,5 prosent onsdag på 1.411
poeng, mens capesize-indeksen er ned 4,1 prosent til 9.143 dollar pr dag.

Det melder Bloomberg News.

Baltic Dry -1,5%
Capesize -4,1%
Panamax -3,5%
Handysize +0,7%
Supramax +0,5%

BALTIC DRY-INDEKSEN I POENG, OG SEGMENTER I RATER (USD):

Dato BDI Capesize Panamax Handysize Supramax
19/01 1.411 9.143 14.166 11.402 15.023
18/01 1.432 9.537 14.676 11.319 14.947
17/01 1.439 9.638 15.048 11.257 14.780
ORRY
14:54
19.01.2011
#1180

hekken

Det er nå du skal kjøpe:-)...derfor ligger den over 8......
enlace
15:20
19.01.2011
#4091

Reaksjonen ned i aksjekurs må komme. Skipsprisene er under press, en annen vesentlig faktor er drivstoff som har økt voldsomt de siste måneder. Det vil merkes på regnskapene.
hekken
15:23
19.01.2011
#1261

Tror vel kanskje at den skal under åtte, og da taper jeg jo hvis jeg kjøper nå.
Synes du ikke det høres lurt ut - ORRY

Det er liksom tings iboende. Kjøper jeg nå, går den ned. Gjør jeg det ikke .....?

Endret 19.01.2011 15:25 av hekken
ORRY
18:17
19.01.2011
#1181

hehe...var litt av en regle du hadde i siste setning der:-)

Mulig den skal under 8 på kort sikt,men jeg tror for min del tror at nedsiden er begrenset...og buskene lusker freddy:-)
aud59
11:41
20.01.2011
#4679

Der kom meldingen gutter!
Tar ned estimater i Golden Ocean
Av: Magnus Klever - StockLink iMarkedet
Publisert: 20.01.2011 11:00:30 - Oppdatert: 20.01.2011 11:00:30
Fall i skipsprisene gir redusert verdijustert egenkapital.
Danske Markets trekker frem John Fredriksens tørrlastrederi Golden Ocean i sin morgenkommentar.
De gjentar salgsanbefalingen reduser og kursmålet på syv kroner per aksje.

I rapporten skriver de at flommen i Australia har medført store forstyrrelser i forbindelse med de globale kulleveransene. Det har sørget for at capesize-ratene har falt ned mot 9.000 dollar per dag. Dette vil likevel kun ha begrenset innvirkning på Golden Ocean.

Årsaken er at rederiet har en høy kontraktsdekning, og at de venter at capesize-ratene vil hente seg inn igjen til mer normale nivåer i løpet av første halvår i år.

Meglerhusets analytikere har valgt å redusere den estimerte verdijusterte egenkapitalen (NAV) til 9,4 kroner fra 10,5 kroner per aksje. Det skyldes fallende priser i annenhåndsmarkedet for bulkskip samt å reflektere at flåten blir eldre.

- Vi venter at NAV vil fortsette å svekke seg i år med skipspriser som trolig innta det historiske forholdet til fraktratene, skriver Danske Markets.




enlace
14:38
20.01.2011
#4093

"venter at capesize ratene vil hente seg inn til mer normale nivå i løpet av første halvår".

Det knytter seg usikkerhet til den videre utvikling og det er derfor litt for lett å komme med en slik vurdering. Tonnasjetilvekst er stor, se eventuelt tidligere innlegg.

Når det gjelder Australia og den videre betydning for ratenivået vil jeg være forsiktig med å satse på det som en faktor for økt ratenivå. Det er så mange ledige skip, og befrakter vil tape stort om skipene blir liggene å vente i månedsvis for å få lastet. Her vil trolig oppbygningen komme gradvis over tid, i mellomtiden kommer det stadig nye skip til markedet. Det skaper overkapasitet.

Det at tonnasje/mil øker som en følge av Australia delvis er stengt er en annen faktor, men den skal heller ikke overdrives da kapasiteten i andre havner også har sine begrensninger. LNG prisene er lave for tiden og det gjør LNG stadig mer attraktivt som et alternativ til kull (kjøp Golar Lng og Energy)ikke minst fordi det ikke forurenser.

Bulk er et dårlig investeringsalternativ i det korte og mellomlange perspektiv.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter