Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > GOGL - Bulkårene 2011-2018
GOGL - Bulkårene 2011-2018
Utmothavet
10.06.2014 15:07
#11218

Baltic Dry-indeksen drives opp av Capesize tirsdag.

Baltic Dry-indeksen stiger 0,5 prosent til 1.004 poeng tirsdag.

Capesize 14.829 dollar (+ 4,2 prosent)
Panamax 5.609 dollar (- 1,9 prosent)
Handysize 7.053 dollar (- 0,7 prosent)
Supramax 8.232 dollar (- 1,2 prosent)
Beins
14.08.2014 18:00
#6039

GOGL har gått som ei kule siste dager - samtidig med at BDI her gått opp ca 200 poeng. Men fremdeles ligger BDI under 1000, så her er mye å gå på.

GOGL sluttet på 11 kr i dag. Mange analytikere har forventninger om videre oppgang i høst. DnB har kursmål 13,90 annonsert fre 08.08.

Endret 14.08.2014 18:00 av Beins
Mort1
14.08.2014 20:00
#8692

GOGL har vært helt rå et par dager nå. Jeg sa takk for meg på 10.50.

Pass på Western Bulk som er billig nå og kan gå mye om ratene kommer opp..
Beins
16.08.2014 14:48
#6046

Arctic er positive til GOGL:

- Vi har ventet lenge på en rateoppgang i tørrbulkmarkedet. Det er mye brasiliansk jernmalm som skal fraktes den kommende tiden, og det vil mest sannsynlig bidra til ytterligere oppgang i ratene, sier analytiker Erik Stavseth i Arctic Securities i lørdagens børsintervju i Finansavisen.

For én uke siden ble capesize-skipningene sluttet til rundt 8.000 dollar pr. dag. I dag forlanger rederne 15.000 dollar, som er rundt break even-nivå.

Aksjekursen til tørrlastrederiet Golden Ocean er ned over 25 prosent så langt i år, men pleier å reagere raskt på et tigersprang i ratene.

- Golden Ocean ser spennende ut, sier Stavseth, som mener rederiet er et godt kjøp på dagens nivåer. Han peker også på at selskapet er interessant ut fra et oppkjøpsperspektiv, og sikter til en potensiell match med Knightsbridge Tankers i USA som vil skifte navn til Knightsbridge Shipping i september for å bedre reflektere det faktum at selskapet kun eier capesize-skip.

hegnar

Det bør vel legges til at DnB tok ned kursmålet fra 13,90 til 12,60 da kursen begynte å gå oppover igjen og BDI viste mer positive takter.


highlander
18.08.2014 01:35
#3558

Re. Beins #6046

Kan legge til at DnB har fortsatt kjøpsanbefaling, selv om de har redusert kursmålet fra 13,90 til 12,60. DnB mener Golden Oceans lave kontraktsdekning gjør rederiet god posisjonert for den ventede oppgangen i spotmarkedet.

For øvrig kommer GOGL med Q2-rapporten 27. august. DnB venter et nettoresultat på minus 6 millioner dollar, mens konsensus ligger på minus 1 million dollar.
Beins
21.08.2014 15:06
#6053

Baltic Dry-indeksen stiger 3,3 prosent til 1.096 poeng torsdag.

Capesize 16.416 dollar (+ 7,0 prosent)
Panamax 6.519 dollar (+ 1,3 prosent)
Handysize 6.025 dollar (+ 1,8 prosent)
Supramax 9.674 dollar (+ 1,4 prosent)
All time high for Baltic Dry er fortsatt på 11.793 poeng, satt 20. mai 2008. Laveste notering kom 31. juli 1986 og var på 554 poeng

hegnar

Endret 21.08.2014 15:06 av Beins
Utmothavet
27.08.2014 13:11
#11253

BULK: Capesize rates will see a strong growth in the second half of the year, according to Maersk Broker, and the broker expects rates of USD 26,000 in the second half of the year, the company tells ShippingWatch.
Riegrot
29.08.2014 15:08
#111

Rater :
http://www.dryships.com/pages/report.asp
Beins
16.09.2014 14:44
#6104

BDI har steget fra 723 på det laveste i sommer til 1173, en ganske positiv utvikling.

Men GOGL utvikler seg motsatt med bunnotering for 2014 med 8,85 - langt fra DnBs kursmål på 12,90 og diverse andre anbefalinger.

Nå kunne man tro at kursen motsatte utvikling av BDI skulle snu ganske snart, men jeg tror det er riktig å si at GOGL har vært overpriset i forhold til BDI de siste 10 månedene, og at det vi nå ser er en fornuftig tilpassing.

Likevel, dersom BDI går over 2000 igjen bør det være duket for et nytt kursløft.

Overkontrahering er et stort problem innen shipping, jeg lurer på om det har sammenheng med utrolig gunstige skatteregler som gjør at bransjen tiltrekker seg mye kapital og ditto investeringer. Skatt blir jo sett på som "rottegift" i enkelte rederkretser, men fjerning av skatt viser seg heller ikke å ikke være problemfritt.

Endret 16.09.2014 14:45 av Beins
chateau
17.09.2014 09:42
#7489

Golden Ocean - Kinesiske importrestriksjoner

Kinesiske myndigheter meldte i går restriksjoner fra 2015 på bruk av kull med aske- eller svovelinnhold fra et visst nivå. Nyheten ga bekymring for redusert importvolum og bidro dermed til å sende kursen i Golden Ocean ned med nesten 2%. Vi hadde en runde med besøk hos de viktigste aktørene i det asiatiske shippingmarkedet for kun få uker siden og inntrykket både fra disse møtene og når man ser på rapportert volum er at kullimporten inn til Kina allerede i noe tid har stagnert. Etterspørsel etter tonnasje har allerede flatet ut og fartøyene har til dels orientert seg mot andre produkter eller fraktruter. Vi ville dermed vært mer bekymret dersom jernmalmimporten til Kina skulle bli utsatt for lignende tiltak. Jernmalmprisene er i dag på et nivå som gjør at flere av de kinesiske gruvene taper penger. Myndighetene må imidlertid også ta hensyn til kjøperne, som i tillegg til å få billigere internasjonal malm heller ikke ville være fornøyd med å erstatte utenlandsk malm, med et jerninnhold på rundt 60% (fra Brasil), med innenlandsk malm ,med jerninnhold på rundt 18%.Restriksjoner på importen vil potensielt også påvirke hele den økonomien negativt i en situasjon hvor målsettingen om en BNP-vekst på 7.5% i inneværende år allerede ser ut til å kunne gi utfordringer . Vi ser derfor begrenset sannsynlighet for at veksten i denne importen vil avta og vi har en kjøpsanbefaling på Golden Ocean med et kursmål på NOK 12.60 pr aksje.

Les mer i morgenrapporten "Aksjemarkedet i dag" og se siste selskapsanalyse.

Mvh
DNB Markets
Aksjehandel Online
Tlf: 08940
E-post: ah.markets@dnb.no
Beins
22.09.2014 12:31
#6119

BDI er nå på 1075 og ganske lav, men gogl-kursen er 8,54.
For et år siden var BDI ca 2000 og kursen kr 9,00.

Det innebærer at i forhold til ratene er Gogl for høyt priset om vi legger tidligere kurs-rate relasjon til grunn. Denne overprisingen skjøt fart i november 2013 grunnet forventninger om stigende rater i bulkmarkedet. Forventninger som aldri ble innfridd.

Nå har Gogl etablert seg i en fallende trend og alle tekniske signaler er negative.
Kursen synes å være inne i en klar reprising nedover siden den nådde over 15 kr i vinter.

Never catch a falling knife, heter det.
javelda
22.09.2014 13:01
#5175

Oslo (TDN Finans): Carnegie kutter kursmålet på Golden Ocean til seks kroner aksjen fra tidligere åtte kroner.

Det fremgår av en oppdatering fra meglerhuset.

Meglerhuset skriver at de ikke venter et tørrbulk-rally i fjerde kvartal 2014, og at de heller ikke venter en innhenting i 2015.

De viser til at mindre etterspørsel etter stål og kull fra Kina, og Australias økende markedsandel av Kinas import av jernmalm. Dette ventes å begrense capesize-ratene. Nedgangen i kulletterspørsel kan påvirke panamax-ratene.

Carnegie har en salgsanbefaling på Golden Ocean
Beins
23.09.2014 13:12
#6124

GOGL faller som en stein nå til 7,62 - det må vel og ligge en Trøim-effekt i dette.
blåball
23.09.2014 13:25
#525

Det er overkapasitet både i tørrbulk og tankmarkedet,de er ett stykke til høykonjektur ennå.
Men Fredriksen har vel en plan på gang.......
kot
23.09.2014 15:20
#509

Den planen skulle jeg like å se.
Nei slik det er nå så må det masse skip til skroting for å få ratene opp igjen og det kommer ikke til å skje.
Når så da de markedene som tidligere har vært gode ref spesielt Kina nå på høsten sier de kommer til å bremse med det meste, ja da er det bare en vei med kursene på tørrbulk og det er ned ned ned.
OldNick
08.10.2014 08:55
#16164

Vel, planen er her.

Golden Ocean og Knightbridge Shipping planlegger å slå seg sammen.

GOGL: Golden Ocean Group Limited and Knightsbridge Shipping Limited agree to merge

Børsmelding
07.10.2014

Hamilton, Bermuda Golden Ocean Group Limited (OSE:GOGL) ("Golden Ocean") and Knightsbridge Shipping Limited (Nasdaq:VLCCF) ("Knightsbridge") have today entered into an agreement and plan of merger (the "Merger Agreement"), pursuant to which the two companies have agreed to merge, with Knightsbridge as the surviving legal entity (the "Combined Company"). The Combined Company will be renamed Golden Ocean Group Limited upon completion of the merger. As a result of the expected merger, the Combined Company would become one of the world's leading dry bulk companies with a modern fleet of 72 vessels, of which 36 are newbuildings under construction. The merger is subject to approval by the shareholders of Golden Ocean and Knightsbridge in separate special general meetings expected to be held in December 2014 or January 2015 and the merger is expected to close shortly thereafter. Completion of the merger is also subject to the execution of certain definitive documents, customary closing conditions and regulatory approvals.

Knightsbridge's ordinary shares are currently listed for trading on the NASDAQ Global Select Market ("NASDAQ"), and Golden Ocean's ordinary shares are currently listed for trading on the Oslo Stock Exchange (the "OSE") and the Singapore Stock Exchange. In accordance with the Merger Agreement, the Combined Company will apply for a secondary listing of its ordinary shares on the OSE, and expects that after the merger its ordinary shares will be listed for trading on both NASDAQ and the OSE.

Shareholders in Golden Ocean at the time the merger is completed will receive shares in Knightsbridge as merger consideration. Pursuant to the Merger Agreement, one share in Golden Ocean will give the right to receive 0.13749 shares in Knightsbridge, and Knightsbridge will issue a total of 61.5 million shares to shareholders in Golden Ocean as merger consideration.

Upon the effectiveness of the merger, the 3.07% Golden Ocean Group Limited Senior Unsecured Convertible Bond Issue 2014/2019 that was issued by Golden Ocean in January 2014 will be converted into a convertible bond in the Combined Company pursuant to the terms of the bond agreement.

In connection with the special general meetings, Hemen Holding Limited ("Hemen"), a company indirectly controlled by trusts established by John Fredriksen for the benefit of his immediate family, and certain of its affiliates, (including Frontline 2012 Ltd.) have entered into voting agreements to vote all of their respective shares in favor of the merger. Approval of the merger by the shareholders of each Company requires the affirmative vote of those shareholders, as of the record date, representing 75% of the ordinary shares of that company which are voted at its special general meeting.

After the merger is completed it is expected that Hemen and such affiliates, collectively will own approximately 39% of the shares and votes in the Combined Company, which includes Hemen's indirect ownership in the shares owned by Frontline 2012 Ltd. After the second step of the Frontline 2012 transaction is completed in March 2015, this will increase to approximately 42%.

Mr. John Fredriksen, Mr. Gert-Jan van der Akker and Mrs. Kate Blankenship will be added to the Board of Directors of the Combined Company after the merger is completed. Mr. Ola Lorentzon will continue as Chairman of the Board for the Combined Company. Mr. Gert-Jan van der Akker is Senior Head of Region at Louis Dreyfus Commodities ("LDC"). Prior to joining LDC earlier this year, Mr. Gert-Jan van der Akker had 27 years of experience at Cargill where his last position was a platform leader for the global energy, transportation and metals platform.

Endret 08.10.2014 08:54 av OldNick
OldNick
08.10.2014 08:55
#16165

The current corporate management team and employees of Golden Ocean, which currently is the commercial manager of the Knightsbridge dry bulk fleet, will manage the Combined Company. Herman Billung, who currently serves as the principal executive officer of Golden Ocean, will serve as the principal executive officer of the Combined Company, and Birgitte Ringstad Vartdal, who currently serves as the principal financial officer of Golden Ocean, will serve as the principal financial officer of the Combined Company.

After the merger is completed, the Combined Company expects to have a fleet of 46 Capesize vessels, 10 ice class Panamax vessels, 8 Kamsarmax vessels and 8 Supramax vessels, of which 36 are newbuildings under construction. In addition the Combined Company expects to have a small number of leased vessels and one vessel owned through a joint venture.

Commenting on the transaction, Ola Lorentzon, Chairman and CEO of Knightsbridge, and Chairman of Golden Ocean Group Limited, John Fredriksen stated: "By combining Knightsbridge and Golden Ocean we seek to create a company with a unique fleet and strong balance sheet and build one of the world's leading dry bulk shipping companies. With the current weakness in the dry bulk market, we believe there will be attractive consolidation opportunities going forward. Our ambition is to be a clear market leader both from a financial and operational perspective. Upon an expected recovery of the dry bulk market and as newbuilds are brought into the fleet, we believe the Combined Company will generate significant cash flow. The intention is to pay out excess cash as dividends in the Board's discretion."

About Knightsbridge Shipping Limited

Knightsbridge is a Bermuda exempted company founded in 1996, with its principal executive offices located in Hamilton, Bermuda. Knightsbridge is engaged in the transportation of dry bulk cargoes. Knightsbridge owns and operates, through its subsidiaries, a fleet of 27 Capesize dry bulk carriers, of which 11 are sailing and 16 are newbuildings under construction. Knightsbridge entered into an agreement with Frontline 2012 Ltd. ("Frontline 2012") in April 2014, to purchase 25 newbuilding contracts with expected deliveries between September 2014 and September 2016. The first stage of the acquisition involving 13 newbuilding contracts closed on September 2014 and the second stage of the acquisition is expected to close in March 2015. Each of Knightsbridge's vessels is owned by a subsidiary and has been flagged in the Marshall Islands or Hong Kong. The total carrying capacity of Knightsbridge's fleet is approximately 4.9 million dwt.

About Golden Ocean Group Limited

Golden Ocean was established in 2004, and its shares were admitted to trading on the Oslo Stock Exchange in the same year. Golden Ocean is an international dry bulk shipping company based in Bermuda, mainly operating in the Capesize and Panamax market segments. Golden Ocean owns or controls 25 vessels and has newbuilding contracts for the construction of eight Supramax dry bulk vessels with scheduled delivers during 2015 and 2016. In addition, Golden Ocean has one vessel owned through a joint venture, two vessels operating under a bareboat charter and four chartered-in vessels on longer term durations.

Golden Ocean Group Limited
Hamilton, Bermuda

Contact Persons:
Herman Billung: CEO, Golden Ocean Management AS, tel. +47 2201 7341
Birgitte Ringstad Vartdal: CFO, Golden Ocean Management AS, tel. +47 2201 7353
_____

Media:

Fredriksen vil skape tørrbulk-kjempe

Nå fusjonerer Golden Ocean med Knightsbridge Shipping.

Susanne R. Andersen, E24.no
08.10.2014

Endret 08.10.2014 09:04 av OldNick
samuelt
08.01.2015 09:20
#2001

Lenge siden denne har vært fremme, bulkåret 2015 kan vi håpe på blir bra. Dagen i dag bewgynner bra men det er litt å ta igjen.
Solgte FRO for tidlig her skal jeg sitte.
highlander
08.01.2015 10:27
#3658

Bulkratene har falt betydelig i det siste, så kanskje litt tidlig med vendepunt opp i GOGL allerede? Ser at aksjen var oppe på 5,80 høy tidlig i dag (opp hele 12,6 prosent fra gårsdagens sluttkurs), men at aksjen nå faller tilbake igjen.

Men det er en spennende aksje, som jeg følger fra sidelinjen. Velger imidlertid å se konturene av en bunnformasjon i bulkratene før jeg handler.
samuelt
08.01.2015 10:50
#2002

Re Highlinder,
Skjønner din filosofi, jeg har plukket på 4 tallet p.g.a. lavere bunkerspriser. Videre ser jeg oppgang i frakt av varer på de 7 hav dersom oljeprisen holder seg ned i sumpa. Kan fremdeles være god inngang nå vi så hvordan FRO gikk i været ved rate endring. ( der feiget jeg ut på 19.70 )
highlander
08.01.2015 10:57
#3660

Re. samuelt

Din filosofi vil trolig vise seg å være god, og akkumulering på 4-tallet var nok veldig lurt. Den dagen ratene snur er det for sent med bunnfiske. Jeg vil i det minste se en utflating i bulkratenes falltakt først. :-)
Beins
09.01.2015 09:24
#6590

At GOGL går godt på børsen er flott for de som har aksjer der, men med BDI på 724 virker fundamentet for oppgangen ganske skjørt. I går var BDI ned ytterligere 20 poeng, og Cape Size er helt smadret. Generelt: markedet er elendig.

Med så dårlige markeder for tørrbulk og en kjempemessig ordrebok for nye skip, så ville jeg vært litt forsiktig, i hvert fall sett nøye på tekniske signaler.
highlander
09.01.2015 16:06
#3665

For andre dag på rad toppet GOGL intra dag rundt 5,80, før den falt kraftig tilbake. Jeg kjøpte noen i sluttmatchen i går på 5,335 som ble solgt på 5,84 i dag. Blir det ny reprise på mandag? Så lenge aksjen oppfører seg som den gjør nå er den attraktiv å trade, og jeg kjøpte akkurat tilbake det solgte volumet på 5,405. Handler bare små volumer. Vil ikke gå tungt inn før man ser klare signaler på utflating av falltakten i bulkratene - men når de snur, kan det gå virkelig fort oppover, ref. FRO.

Happy trading! :-)
samuelt
09.01.2015 16:31
#2003

Ble trade på meg også i dag med gevinst, som jeg gikk inn i FRO med. Ser FRO stiger bra i US etter OB stengte.
Morsomt med trading når det blir gevinst.
Beins
12.01.2015 09:38
#6607

Fredag sluttet BDI på 709 - det er laveste på over et år, ratene er meget svake.
GOGL og tørrbulk er en bet på Kina -spesielt om og når jernmalm- og kullimporten vil ta seg opp igjen.
Noen meglere vedder positivt på det, men når, vet ingen foreløpig.

Inntil videre synker BDI mot nye bunner, all time low er 647, ikke så veldig langt ned dit.

Endret 12.01.2015 09:41 av Beins
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter