Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Golden Ocean og bulkratene
Golden Ocean og bulkratene
Utmothavet
14:00
12.01.2015
#11336

Ser vist ut som Bulk blir mere interessant og kan se ut som TC indikerer positivt.

Capesize 4TC jumps $793, now $4108 Capesize 5TC jumps $820, now $5387
Beins
14:54
12.01.2015
#6611

Cape Size trekker noe opp, mens Panamax og Supramax er litt negative slik at BDI står i 723. Sum: meget svakt.

Ikke noe "tankmarked" her foreløpig.

Ifjor vinter var det et løft til over 2000 i BDI.
highlander
15:01
12.01.2015
#3680

Enn så lenge er GOGL velegnet for veldig kortstiktig trading. Fredagens inngang ble også solgt med 40 øre pluss.

Happy trading! :-)
Beins
09:18
13.01.2015
#6618

GOGL stiger videre i dag og gir dermed en rekke positive tekniske signaler.
Men BDI på 723 viser at ratene er elendige.

Bunkers blir billigere, men jeg leste i en kommentar frykt for at større fart på båtene grunnet billig drivstoff, kunne forsterke over-tonnasjen i markedet.
highlander
09:42
13.01.2015
#3685

Re. Beins

Jeg tror det kan ha sammenheng med at falltakten i BDI har flatet noe ut i det korte bildet + at samme "hype" som har løftet FRO og RCL m.fl. til en viss grad også slår inn i denne aksjen.
Utmothavet
10:48
13.01.2015
#11338

Trur nok TC hoppet jeg nevnte i går er en sterk fremtidig indikator i markedet. Vektet meg noe opp i GOGL og JIN - mulig helt feil :)

Tror ikke på noen FRO gjentakelse i Bulk, men BDI er rimelig utbombet i forhold til historikken Baltic Dry Index (BDI) (pr 12 Jan. +14 723) var opp 2% i går.
BCI ga et godt løft (18% i går) og det er en grunn til dette som neppe slutter der, men den er fortsatt under 50% for et år siden.
Tror BCI har påvirket BPI (Panamax index) og BSI (Supramax index), og håper dette vil komme andre grupper tilgode i tiden fremover.


Oljeprisen = lavere drift kostnader
Fallet i USD vs NOK gir en fordel på OSE :)
Beins
13:50
13.01.2015
#6622

Etter å ha sett på diverse chart, ser jeg at BDI fremstår som meget "oversolgt" basert på RSI 14 med en verdi på bare 14,95.

Det kan muligens åpne for en reaksjon opp, dersom skipsrater følger samme reaksjonsmønstre som aksjer.

Det har vært et par sånne reaksjoner opp i fjor etter at RSI gikk under 30.

Så det er ikke fundamentale forhold primært som styrer her, men tekniske betraktninger og noe FRO-smitte. Men den kan stige bra på det. Dog risikofullt.
Utmothavet
14:59
13.01.2015
#11339

Beins
Har aldri tenkt TA på BDI :) Bra oppgang i dag

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er opp 5,4 prosent til 762 poeng. Det melder Bloomberg News.
Beins
15:08
13.01.2015
#6624

Ja, det var et bra løft idag på BDI'en.

TA brukes på det meste, valuta, aksjer, olje etc.
Beins
15:56
13.01.2015
#6626

Utmothavet

Kjøpte en del gogl også jeg grunnet samme som deg - oppgang på capesizedelen av BDI.
Da er vel Kina som gjelder og det kan muligens gi et videre løft.
Utmothavet
17:52
13.01.2015
#11340

Beins
Drar i morgen, - får sjekke forholdene i Kina neste ukene da :)

Behovet for Cape er tydlig på plass, - og vil også løfte andre klasser i BDI (balanse i markedet).
BCI (Cape index) ga et godt løft (18% i går) og i dag 7021 +1634 (30,3%)
Sammenligne med mitt innlegg #11336

Skal bli spennende å følge dette segmentet videre.
ingfa
12:19
14.01.2015
#4155

RPT-UPDATE 2-AKSJE -Oslo slutt tirsdag
Innkommet 14.01.2015 06:00

Klipp vedr. GOGL:

-Golden Ocean og Jinhui er opp 17 og 19
prosent tross et elendig marked den siste tiden, men med pluss
5,4 prosent i ratene på tirsdag.
Handelstallene fra Kina viser at halverte priser på jernmalm
ga de høyeste importtallene siden januar.

highlander
09:10
20.01.2015
#3759

GOGL hadde en opptur til 6,40-6,50 i løpet av få dager, men er nå inne i intervallet der jeg har foretatt trading-kjøp flere ganger tidligere, nemlig 5,30-5,40. Denne gangen er jeg imidlertid avventende. Aksjen var svak i går på sterk børs.
Beins
10:31
20.01.2015
#6697

Denne har jeg gitt opp etter et lite innhopp.
Det fundamentale er i ubalanse med stor overkontrahering. Jeg forsto på JINs melding at det ikke bare skyldes rederne, men og investorer som bygger på spekulasjon drevet av tilgang på billig kreditt.

Det kan komme noen blaff når kineserne skal fylle opp jernmalmlagre eller Argentina skal selge kornhøsten og slikt. Er man dyktig og litt heldig, kan man tjene noe der. Ellers ikke.

BDI rundt 740 betyr store tap og dårlige tider i bransjen.

Knightsbridge (fusjonspartner) har også svære nykontraheringer underveis.

De to rederiene hadde samlet 36 skip i bestilling i høst. 36 skip!
Utmothavet
15:46
21.01.2015
#11348

Baltic Dry Index (BDI) +17 770
BDI opp vel 2% men det er Cape som drar BDI opp

BCI (Cape index) 971 +219
SPOT TC AVG (USD) 9050 +996
Beins
22:23
28.01.2015
#6749

BDI-indeksen falt i dag til det okkulte nivået 666, og truer med å sende bulkrederiene et visst sted. Knightsbridge ned 10% i ordninær handel i USA.
Beins
15:40
02.02.2015
#6776

BDI i dag ned til 580 (!), nå går det ned i kjelleren.

Nedgangen er fordelt på:

Capesize 5.529 dollar (- 3,0 prosent)
Panamax 3.380 dollar (- 5,7 prosent)
Handysize 5.031 dollar (- 2,1 prosent)
Supramax 5.931 dollar (- 3,1 prosent)

hegnar
nettopen
16:50
02.02.2015
#3107

Vi nærmer vel oss ATL for BDI snart, om dette ikke snur er det ikke mye igjen av BDIen.
Når skal en eventuell fusjon med GOGL besluttes?

Nettopen
Beins
21:24
02.02.2015
#6782

nettopen

Du tenker på fusjonen mellom Knightsbridge og Gogle - den skal godkjennes av generalforsamlingen i hvert selskap - som antakelig ikke har funnet sted ennå.

Baltic Dry index vil nok overleve - selv om noen tørrbulk selskaper går konkurs.
javelda
16:11
09.02.2015
#5508

Fraktratene på det laveste siden 80-tallet.

http://www.dn.no/nyheter/energi/2015/02/09/1304/STLOSE/opec-tror-p-kt-oljeettersprsel
highlander
09:51
27.02.2015
#3965

Ikke overraskende at Q4/14 ble elendig. Q1/15 blir ikke så mye bedre...

Knallrødt i Golden Ocean

Golden Oceans regnskap for fjerde kvartal preges av store nedskrivninger og tørrlastrederiet taper dermed langt mer enn ventet.

For kvartalet falt de totale inntektene til 53 millioner dollar fra 71 millioner i tilsvarende periode i fjor, mens driftsresultatet var ned til minus 126 millioner fra 22 millioner dollar.

Tallene preges av nedskrivninger på fartøy på 183 millioner dollar, hor mesteparten skyldes fallende skipsverdier.

Før skatt ble dermed underskuddet på 135 millioner dollar mot et overskudd på 18 millioner året før. Ifølge estimater fra SME Direkt var det ventet et underskudd på 5,4 millioner dollar.

Styret i Golden Ocean dropper også utbetaling av utbytte for fjerde kvartal.
Provence
11:22
31.03.2015
#8642

Siste noteringsdag

".will receive 0.13749 common shares of the
combined company for each share they own in Golden Ocean"

Siste kurs VLCCF 5$
Markedsverdi ca. 3,2 mrd NOK

GOGL handles nå på 5,07 NOK
Markedsverdi 2,34 mrd

Ved sammnslåing og om kursen i VLCCF er retningsgivende får man 5$ x 0,13749 => 5,57 NOK
Gratispenger eller aprilsnarr ? (Har sikkert misforstått noe)

I aksjekonkurransen er der 9 som har denne i sin portefølje. Det sammenslåtte selskapet vil i fortsettelsen handles under ticker GOGL. 20% vekting blir da endret til 20% x 0,13749 => 2,75%

Endret 31.03.2015 11:36 av Provence
Provence
02:44
01.04.2015
#8647

VlCCF endte opp til USD 5

Aprilsnarren kommer i morgen ;-)
Provence
09:25
07.04.2015
#8649

For dere som har denne i aksjekonkurransen for 2015, har jeg gjort følgende justering ifm. fusjon med Knightsbridge Shipping

7 gamle GOGL aksjer gir 1 aksje i det sammenslåtte selskapet
highlander
21:02
28.05.2015
#4431

Tørrbulkratene har vært elendige, og kvartalsrapporten bærer tydelig preg av dette. GOGL endte ned 3,22 prosent til 32,81, etter å ha vært nede på 31,60 på det laveste.

Svakeste inntjening i tørrbulk siden 1980-tallet.

Golden Ocean svinger i minus i første kvartal etter at tørrbulkrederiet tar en nedskrivning på 141 millioner dollar.

- Første kvartal 2015 viste seg å være en massiv skuffelse for eiere av tørrbulkfartøy, skriver rederiet i kvartalsrapporten.

Der vises det til at kun Supramax-segmentet oppnådde en inntjening som dekker driftsutgiftene. Svakest var Capesize som hadde en gjennomsnittlig inntjening på 4.582 dollar per dag i første kvartal, ned fra 16.298 dollar i samme kvartal i fjor.

- Utnyttelsen av tørrbulkflåten var på rundt 80 prosent i løpet av kvartalet og viser tydelig en overkapasitet av tørrlastskip, noe som fører til inntjening på nivåer som ikke er opplevd siden midten av 1980-tallet, skriver Golden Ocean.

For kvartalet fikk rederiet et nettoresultat på negative 75 millioner dollar mot et overskudd på 11 millioner dollar i tilsvarende kvartal i fjor.

I perioden falt inntektene til 18 millioner dollar fra 20 millioner dollar, mens driftsresultatet var ned til minus 154 fra 11 millioner dollar.

Utenom nedskrivningene på fem skip og en gevinst på 81 millioner dollar var nettoresultatet minus 15 millioner dollar for rederiet.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter