Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > GOGL - Bulkårene 2011-2018
GOGL - Bulkårene 2011-2018
Utmothavet
15:00 18.06.2015
#11527

Skal en etterlengtet opptur starte for TØRRBULK Rater ?

Baltic Dry +6,6%
- Capesize +26,4%
- Panamax +3,7%
- Handysize +0,6%
- Supramax +1,3%
Beins
15:07 18.06.2015
#7346

GOGL er på felgen nå kursmessig - og det handler egentlig om Kinas import av jernmalm og kull. Jeg leste i Finansavisen at det er et visst håp om økning i jernmalmimporten etter at havnelagrene har blitt redusert noe - men det store spørsmålet er kull. Vil kineserne satse like mye på denne skitne energikilden?
Storbyene blir nedstøvet og miljømessig ødelagt av forurensingen fra kullkraft. Beijing har et stort prosjekt med overgang til gassfyrte el-verk.

Et annet spørsmål er Kinas økonomiske vekst - og utviklingen framover. Vil Kina oppleve en finanskrise grunnet massive utlån og boligboble?

Et varig oppsving i tørrlast krever også enda mer skraping av tonnasje siden det hele tida kommer nye skip inn i markedet.

Endret 18.06.2015 15:08 av Beins
Utmothavet
17:13 18.06.2015
#11528

Beins
Energi behovet i Kina er fortsatt økende, og utbygging av kraftverk demmer sortsett opp for "behov" og levestandard forbedring. Slik har det vert - om det blir det videre, - er en annen sak.

Boligboblen - den har jeg ventet på i 5 år i Kina.
Jeg viste ikke da at det er kulturelt av foreldre å kjøpe bolig til barn(et). Egenkapital krav til bolig er fortsatt høyt, i forhold til Norge (15%). Mener dem sa det var 30-40%.
Pris pr m2 i stor byene er prisene langt over små byene (2-5mill innbyggere). For 3 uker siden (var der sist), var utenfor bysentrum prisene 7-11.000RMB/m2 - i stor byene er det 15-25k - i sentrum laaanngt høyere :)
Bygger boliger, - gjør dem fortsatt enorm hastighet, - veier også.

Bil kjøp - i stor byene er det vanskelig å kjøpe bil, - registrering kostnader kan fort bli nesten like dyr som bilen. Hørte at et bilskilt i Guangzhou koste ca 200.000 RMB i vinter, og dette skiltet kan du bruke på bil nr en og bil nr 2 du kjøper - Skilt følger ikke bilen.
Parkeringsplass - kan fort bli like kostbar som skilt. Det er krav om bevis for parkeringsplass for å kjøpe bil.

Tørrbulk - så må dem skrape mye gammel kapasitet, for å få balanse i markedet.
Skrapjern prisen har falt i Kina. Lønnskostnadene er steget - RMB vs andre valuta har styrket seg - samlet er nok kostnadene økt med 30-40% siste 18 mnd.
Kol - her tror jeg forbruket vil holde seg relativt høyt - da mange har ovner som kun kan bruke kol. Nyere industri (kyst linjen + 2-3 timer biltur inn i landet) - er mere moderne og Kinesiske myndigheter er mere på "høgget" der. Det er kultur å fyre med kol i Kina :) Dessverre.
Beins
18:04 18.06.2015
#7347

Utmothavet
Jeg leste i dag et intervju i Finansavisen med Harvard-økonomen Niall Ferguson som har laget en stor dokumentar serie om Kinas industrielle vekst. Han var nå mer bekymret for Kina enn for USA - og påsto at veksten ville komme ned på 3%-tallet snart - og kanskje var der allerede.
Finansiell ustabilitet og store utlån var en del av dette bildet.

Også tidligere US finansminister og Kina-ekspert Henry Poulson, er bekymret, bl.a for den høye gjelden:

Like the United States crisis in 2008, Mr. Paulson worries that in China "the trigger would be a collapse in the real estate market," and he declared in an interview that China is experiencing a real estate bubble. He noted that debt as a percentage of gross domestic product in China rose to 204 percent in June 2014 from 130 percent in 2008.

"Slowing economic growth and rapidly rising debt levels are rarely a happy combination, and China's borrowing spree seems certain to lead to trouble," he wrote.

NYTimes

Men Poulson ser Kina store finansielle reserver som en positiv buffer i forhold til kommende utfordringer.

Ang kull - har Kina som nevnt importert mye mindre de siste månedene, og forbruket sank 8% første 4 mnd 2015 sammenlignet med året før. Dette er bl.a uttrykk for en bevist strategi iflg miljøvernorganisasjoner. Egenproduksjonen er også meget høy i forhold til behovet:


" For a drop like this to come in the absence of a widespread economic slump is unprecedented.
What's behind the drop? Part of it is, of course, the Chinese economy's own sharp slowdown. Industrial production rose 5.9% in April, the smallest increase since the global financial crisis set in during late 2008. Coal production fell 7.4%, even as electricity output rose slightly.

A related factor is that China still produces way more coal than it needs, thanks to the breakneck pace of the industry's expansion in the wake of the financial crisis, when the government made borrowing unusually cheap. Prices have fallen on the order of 20%.
And there's another important shift worth noting. Industrial giants aren't the only big users of coal; so are households and small factories, which burn coal for both energy and heat. The rising availability of electricity, and to a much lesser extent, natural gas, is helping wean these users off coal, too.
Ultimately, China plans to push coal's share of energy consumption under 62% by 2020. Greenpeace/Energydesk China's analysis suggests it's already close to this target."

Qz.com

Endret 18.06.2015 18:09 av Beins
Utmothavet
18:21 18.06.2015
#11529

Har ikke fått med meg denne, - "forbruket sank 8% første 4 mnd 2015 sammenlignet med året før". Håper det faller videre pga forurensningen :)
Tror energi problemer kan gi en utfordring på sikt....

Et børskrakk i Kina, er en stor bekymring. Mange tror det ikke kan gå nedover, spesielt nye investorer - som kan gi en midlertidig frykt for bruk av husholdning forbruket.
Utmothavet
18:28 18.06.2015
#11531

Shipping stocks higher off positive pricing trend

Shipping stocks are active on a sustained jump in the Dry Baltic Index.
The index is up 6.5% on the day and has now rallied over 25% since late May.
Prices for the Cape, Panamax, and Supramax categories of vessels are all higher.
Stocks on the move include Diana Shipping (DSX +4.5%), Golden Ocean Group (GOGL +4.1%), DryShips (DRYS +2.5%), Frontline (FRO +1.9%),
Beins
21:15 18.06.2015
#7348

BDI på 733 er mye opp fra februar-noteringen 509 som bunn - men likevel er ratene svært dårlige, man må 30 år tilbake i tid for noe tilsvarende.

I et svakt marked vil det alltid være svingninger og kanskje får vi det oppover nå - ikke godt å si. Men det fundamentale er svakt og rederne får knapt dekket driftskostnadene, så kommer avskrivninger og andre kapitalkostnader i tillegg.

Da ser tank bedre ut, men nå var JF frampå igjen med svære bestillinger - store nykontraheringer er et problem i shipping, trolig grunnet de svært gunstige skattereglene.

Endret 18.06.2015 21:15 av Beins
alexas0204
16:46 31.07.2015
#1

Kan noen forklare hvorfor GOGL ikke går opp på den markante bedringen i BCI (Baltic Cape Index)? Eksempelvis, BCI gikk opp 93 poeng idag, til 2209 (dagsrate på 17242), noe som tilsier at det er over break even kostnader. Har vært inne i aksjen nå et par uker og sett bort ifra en markant økning i midten av juli, er den tilbake rundt 30-32 NOK.

Forstår at dårlige nyheter fra Kina har en innvirkning, men på et eller annet tidspunkt må jo aksjen følge BDI på vei oppover? Eller tar jeg feil her?
Beins
12:43 21.08.2015
#7597

GOGL stuper på OSE med kurs 25,40.

Det tilsvarer vel ca 3,25 om man sammenligner med gammel kurs (13,8%)
Oppsvinget i BDI var midlertidig, og man frykter for kinesisk økonomi.
På toppen kommer nykontraheringene.
highlander
15:44 27.08.2015
#4877

Knallrødt i Golden Ocean, men rederiet venter bedring i tredje kvartal...

Et fortsatt svakt marked bidrar til at tørrlastrederiet Golden Ocean svinger i minus i andre kvartal.

For kvartalet falt driftsresultatet til minus 20,8 millioner dollar fra 6,8 millioner dollar i tilsvarende kvartal i fjor.

Samtidig var nettoresultatet ned til negative 35,5 millioner dollar fra 6,5 millioner dollar.

Det er på linje med forventningene. Ifølge estimater innsamlet av SME Direkt var det ventet et driftsresultat på minus 23 millioner dollar og et negativt nettoresultat på 33 millioner dollar.

Fallet i inntjeningen skyldes hovedsakelig det fortsatt dårlige markedet kombinert med en økning i størrelsen på flåten etter at Golden Ocean ble fusjonert med rederiet Knightsbridge i slutten av mars, opplyser rederiet.

- Spotmarkedet i andre kvartal 2015 ga ikke eiere av tørrbulkfartøy noen lettelse. Ratene endte opp på mer eller mindre lignende nivåer som i det foregående kvartalet og med begrenset volatilitet, skriver Golden Ocean i kvartalsrapporten.

Den gjennomsnittlige inntjeningen for skip av typen Suezmax var på 6.766 dollar per dag mot 6.434 dollar per dag i det foregående kvartalet. I andre kvartal i fjor var ratene 8.982 dollar per dag.

For Capesize-skip var inntjeningen på i smitt 4.600 dollar per dag, mot 4.582 dollar per dag i det foregående kvartal og 11.901 dollar per dag i andre kvartal i fjor.

Så langt i tredje kvartal er spotratene høyere enn i første halvår, og rederiet venter bedring i inntektene sammenlignet med de to foregående kvartalene.
Utmothavet
13:40 20.10.2015
#11570

Utbombet marked - mulig dette snur nå ?

Oppgang på 6-7% er bra rekyl
CAPESIZE 4TC rises $544, Now $8695 5TC rises $674, now $9811!
Utmothavet
12:59 22.10.2015
#11571

Forsetter opp i dag
Capesize 4TC rises $394, now $9761 Capesize 5TC rises $342, now $10919

Fortsatt noe å gå på til samme nivå for 1 år siden.
YEAR AGO (USD) 15879

Endret 22.10.2015 13:00 av Utmothavet
Beins
14:18 26.10.2015
#7944

Kursen på GOGL fortsetter å falle, Mærsk var ute med resultatvarsel - de har store problemer innen container-farten. Og det smitter vel noe over på GOGL som nå står i 18,6, omregnet til gammel kurs ca 2,58 kr som er langt svakere enn i fjor på samme tid, da det også var krise.

Det står og faller på kina i første omgang - noen blaff innen kull og jern kan tidvis skape litt optimisme. Men skrapingen må fortsette lenge før tørrbulkmarkedet er i balanse igjen.

Endret 26.10.2015 14:20 av Beins
Beins
23:49 26.10.2015
#7948

GOGL ned 6,47% i USA til $ 2,17 = NOK 18,07.

Omtrent på linje med nivået i Norge - sluttkurs OSE 18,10

Bare elendighet med andre ord.

Phoebus
08:50 27.10.2015
#10932

Prøv Google, eller rettere Alphabet Inc.
Beins
14:59 27.10.2015
#7951

Gogl ned 6% til idag - ei krone her og ei krone der.

Kurs 17,00.

RSI er nå så lav som 20 (Marketwatch chart), og den er moden for en rekyl innen kort tid.
javelda
20:59 19.11.2015
#5920

Shipping-indeks faller til tidenes laveste
Det er klare tegn i shipping-markedet på at Kina etterspør stadig mindre kull og jernmalm.

Baltic Dry Indeks, som måler fraktrater for alt fra kull og malm til korn, falt det 504 poeng torsdag.

Det er den laveste noteringen siden indeksen ble etablert i 1985, ifølge Bloomberg.

Analytiker Eirik Haavaldsen i Pareto Securities sier til Bloomberg at det er svak etterspørsel etter jernmalm fra Kina som er hovedårsaken til nedgangen.

- Dette markedet ser ut som en katastrofe og ratene reflekterer det, sier han til Bloomberg
Barthoma
14:54 20.11.2015
#1579

Oslo (TDN Finans): Baltic Dry-indeksen er ned 1,2 prosent til 498 poeng.

Det melder Bloomberg News fredag.

Fallet flater ut, Mulighet for en rekyl ganske snart?

Hvordan er GOGL økonomisk stilt?
Takler de nedturen bedre enn andre?
Hvem ryker først?
De sterkeste overlever jo, da det vil alltid finnes en etterspørsel, når ratene igjen blir levelige.

Endret 20.11.2015 15:02 av Barthoma
highlander
16:38 20.11.2015
#5083

Shippinganalytiker: - Dette blir ganske stygt

- Dette blir ganske stygt, i hvert fall de neste seks månedene, sier shippinganalytiker Bjørn Kristian Røed i Danske Markets til Nettavisen Stocklink.

I markedet for skipning av råvarer som jernmalm og kull har Kinas nedbremsing bidratt til at ratene er slått overende, med nøkkelindeksen som følger rateutviklingen på rekordlave nivåer.

Torsdag falt Baltic Dry-indeksen til 504 poeng, det laveste noensinne for indeksen som har eksistert siden 1985. Fredag faller indeksen nye seks poeng, til enda en bunn.

Nedgangen i år er på 36 prosent for indeksen som nådde toppen i 2008 på 11.793 poeng.

Også i februar i år var indeksen på rekordlave nivåer, men fikk deretter et lite løft inn mot sommeren, før den på ny kollapset.

- Skal stupe de neste fem årene
Mens det i tidligere år var for mange skip i markedet som tynget tørrbulkmarkedet, er det nå snarere svikt i spesielt Kinas import som trekker ned. Hittil i år har kullimporten til Kina falt med 31 prosent, påpeker Røed.

- Det er svakere tall på jernmalmimport og stålproduksjon i Kina, i tillegg til kullimport som fortsetter å falle.

- Nå er det ikke tilbudsdrevet lenger, slik som det har vært i mange år i den råvareboomen vi har hatt. Nå er det etterspørselsdrevet, alt fra Kina. Man burde i hvert fall ta som utgangspunkt at kullimporten til Kina skal fortsette å stupe de neste fem årene, fortsetter analytikeren.

Verdens største økonomi er i år ventet å vokse med 6,5 prosent, ifølge estimater innsamlet av Bloomberg. Det er det svakeste på flere tiår.

Lysere tider for tørrbulkrederiene tror ikke analytikeren på før tidligst ut i neste år.

- Jeg vil tro at man vil se en svak bedring fra andre kvartal neste år. Men år over år beregner vi en utnyttelse som ligger på samme nivå som i år, men gradvis bedring ut i andre halvår 2016. Dette avhenger selvfølgelig av at man fortsetter å skrape skip. Det er viktig.

- De blør, som alle andre
For aksjonærene i tørrbulkrederiet Golden Ocean, deriblant hovedeier John Fredriksen, har nedturen barbert bort aksjeverdier i raskt tempo. Siden nyttårsrakettene gikk i luften har aksjen stupt 61 prosent. Fredag faller tørrbulkrederiet over seks prosent.

- Man kan si at Golden Ocean er billig i dag, men det var den også på 20 og 25 kroner, og det et ikke noe i markedet som tilsier at den skal bli så veldig mye dyrere de neste seks månedene. Da er det bedre å være litt på sidelinjen, vente til ut i neste år og se hvordan utsiktene ser ut da, sier analytikeren.

Ratene som skip av typen Capesize oppnår, er nå godt under hva Golden Ocean trenger for å gå i kontantmessig balanse.

- De har en break-even på 13.000 dollar dagen. Det er klart at med rater på 5000 dollar så har de en ganske heftig «cash drain» på skipene som de opererer i dag. De er blant de mer likvide og stødige tørrlastselskapene, hvis noen i det hele tatt er det. Andre kommer til å slite før Golden Ocean. Men de blør, som alle andre. Hvis man har dagens rater godt inn i 2016 blir det tøft også for Golden Ocean, sier analytikeren.
Barthoma
14:43 27.11.2015
#1580

Ratene stiger kraftig i bulk markedet.
Er GOGL en fornuftig investering på dagens kurs hvis en tenker noen mnd frem i tid?

Regner med at det er en del short posisjoner i aksjen etter Fredriksens "stunt" i september, nå er emisjon avvist av Billung på Q3, så mulig det kommer en brukbar inndekning fremover hvis ratene fortsetter betydelig oppover? Noen synspunkter?

Endret 27.11.2015 14:49 av Barthoma
OldNick
00:05 12.01.2016
#17691

Gloomy i shippingindustrien (ekskl. tanker/LPG/LNG-trade?)

En global slowdown er frykten.

Shipping slumps as slowdown in global trade growth bites

David Uren, The Australian
Jan. 11, 2016



Global trade and shipping prices


Equities were not the only market under pressure last week with prices for bulk shipping making a new record low every day from Tuesday to Friday.

Prices for container shipping also fell amid fears that the slowdown in world trade is deepening.

While the equities slump was partly explained by regulatory bungling by Chinese authorities, the downturn in shipping points to a deeper malaise in the world economy, with its epicentre in Asia. Trade drives Asia's economies. ANZ chief Asian economist Glenn Maguire notes that while trade represents about 35 per cent of Australia's GDP, it is 70-80 per cent of GDP for most Asian economies and up to 400 per cent of GDP for Singapore.

Over the two decades to the global financial crisis, exports from the emerging countries of Asia grew by an annual average of 10 per cent, with volumes rising more than sixfold over the period. The rapid growth of Asian economies, starting with the "tiger" economies of Korea, Taiwan, Singapore and Hong Kong in the 1980s and extending to China and the ASEAN countries and finally India through the 1990s and 2000s, made Asia the exporter to the world, responsible for half global production of goods.

The big beneficiaries were suppliers of commodities like Australia and of capital goods, like Germany and the US. But over the past year, exports from the emerging economies of Asia have contracted 3.2 per cent, according to the global trade monitor compiled by the Dutch economics ministry.

Globally trade has dropped from the 6-7 per cent annual growth averaged through the pre-crisis era - or about double world GDP growth - to about 3 per cent, since 2012 or roughly the same as world GDP.

The pace of growth appears to be slowing. Global trade volumes in the three months to October were only 1.4 per cent higher than the same period last year, barely half GDP growth. The declining trade intensity of global economic growth is a complex development. Across the developed world, high levels of household debt have been restraining growth in consumption.

The ANZ's Maguire notes that the recovery in the US economy has not been accompanied by the usual surge in imports of consumer goods. Perhaps it is the ageing of the population, or it may be that households already possess multiple flat-screen TVs. The growth of household services has been stronger, but this does not help Asian exporters.

The World Bank's updated global outlook, released last week, says the depreciation of many currencies against the US dollar over the past year has resulted in slowing imports in their economies but has not brought the usual stimulation of their exports. It suggests this is because so much trade is locked into supply chains which reduce the responsiveness of trade flows to currency movements.

During the great trade boom of the 1990s and early 2000s, the forging of global value chains, with manufacturing groups distributing their operations among Asian economies according to their costs and specialisations, accelerated trade growth. But this has stabilised and is, to some extent, being reversed with Chinese companies integrating activities previously distributed in Asia.

Endret 12.01.2016 00:06 av OldNick
OldNick
00:06 12.01.2016
#17692

China's authorities have been endeavouring to shift the focus of growth from trade-intensive business investment and exports to household consumption and services. Household consumption accounts for just 35 per cent of China's economy, far less than any other significant economy and barely half the level of the US.

Business investment was more than half the economy, which was unsustainable and producing diminishing returns with a lot of investment going into debt-funded property and infrastructure development booms. Policy levers to lift consumption have included lifting real wages, improving social welfare and public health services and liberalising households access to financial services. While this is meeting with some success, the downturn in the export and investment-intensive sectors of the economy has been more abrupt than expected or desired.

This is the sharp point for commodity exporters including Australia. Although growth in China's demand for resources was expected to slow, nobody anticipated it would actually fall as it has. Having been caught short when China's boom took off in the early 2000s, the global commodity industry, including bulk shipping, geared up for growth expected to continue to 2020 and beyond.

Australia's trade performance has been a global standout, with exports in the year to September running 6.4 per cent ahead of the level a year ago, reflecting new resource projects coming on-stream. As the giant LNG projects in Western Australia and Queensland are completed over the next two years, this growth is set to continue. However, the rising volume of Australian resource exports is running into a contracting end use market, both in China and across most of the rest of Asia. Australian exports can only rise to the extent they displace producers elsewhere. The collapse in bulk-shipping rates over the past week points to the global excess capacity in commodity supply.

The Baltic Dry Index - a measure of the cost of shipping bulk commodities - is volatile. It reached 11,793 points in May 2008 ahead of the crash, at a time when there were simply not enough ships in the world to satisfy China's demand for commodities.

It slumped to 663 points by early 2009, as trade credit dried up and world trade slumped. It recovered and was still above 2000 points early in 2014 and above 1000 points mid last year. On Friday it dropped to 423 points.

The fall in shipping rates erodes Australia's competitive advantage over Brazil in the Chinese market. A number of Chinese shipping companies have collapsed over the past year and more failures are expected.

The oversupply of commodities means that not only has the volume of world trade stagnated, but its value has fallen. Over the past year, the unit value in US dollars of world trade has fallen by 12.9 per cent. Not only has world trade gone from being an accelerating force for global growth to becoming a drag, it has also become a deflationary force in the economy.
falitt
10:36 13.01.2016
#21975

Jeg sloss ikke med roboter og følger en helt annen linje for tiden. F.eks. har jeg hanket inn drøssevis av GOGL aksjer de siste dagene, og gir egentlig f... i om vi skal videre ned. GOGL en en syklisk aksje som går til store høyder i perioder. Det er nesten bare å vente for å "hente penger".
Beins
13:36 13.01.2016
#8493

Resonnementet er helt OK så lenge man unngår større, utvannende emisjoner i GOGL.
Det igjen avhenger av hvor lenge denne krisen i bulk vedvarer, jfr highlander #5083:


"Ratene som skip av typen Capesize oppnår, er nå godt under hva Golden Ocean trenger for å gå i kontantmessig balanse.

- De har en break-even på 13.000 dollar dagen. Det er klart at med rater på 5000 dollar så har de en ganske heftig «cash drain» på skipene som de opererer i dag. De er blant de mer likvide og stødige tørrlastselskapene, hvis noen i det hele tatt er det. Andre kommer til å slite før Golden Ocean. Men de blør, som alle andre. Hvis man har dagens rater godt inn i 2016 blir det tøft også for Golden Ocean, sier analytikeren."

highlander
09:34 14.01.2016
#5369

Nordea Markets er sent på banen, men nedjusterer kursmålet fra 20 til 6 kr pr aksje i en fersk rapport, og endrer samtidig anbefalingen fra kjøp til hold.

Meglerhuset tror selskapet både må restrukturere lån og hente ny egenkapital, og forventer at dette bør skje så snart som i andre kvartal.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter