Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > EU's hjelpende hånd 2
EU's hjelpende hånd 2
gorwell
12:53
02.10.2012
#20994

The Spanish government is ready to ask for an official bailout as soon as this weekend, but Germany has voiced reservations, Reuters reported Tuesday.

Har tyskera reservasjoner mot at spanjakkene som de har terrorisert og mobbet i lang tid for å få til å be om redningspakke, nå ber om redningspakke?

Om dem da gjør det...

(...) giving euro-zone finance ministers a chance to discuss it next Monday at a regular meeting in Luxembourg.

Dette er vel neppe finmin`enes ansvar, dvs de mangler kompetanse. Det er egne institusjoner som er etablert for redning med tilhørende prosedyrer og bestemmelser for hvordan de skal opptre under markedsforstyrrelser (høy innlånsrente) og som de er pokka nødt til å følge om det er nevnte markedsforstyrrelser. Disse bestemmelser omhandler ikke austerity, kun stabiliserings-verktøy.

Vetoing (the) request ligger i samme gata. Dette har sovereingene ikke noe med å mene noentingsomhelst om. For finmin`ene har vel ikke tenkt at deres enkelte sovereigns skal stå for pakken, vel?

gorwell

Endret 02.10.2012 12:58 av gorwell
gorwell
13:24
02.10.2012
#20996

LONDON--The euro zone's temporary financial rescue fund sold three-month treasury bills Tuesday at a negative yield that was closely in line with the level seen at its last sale.

The European Financial Stability Facility sold 1.99 billion euros ($2.56 billion) of treasury bills at an average yield of -0.0433%, compared with -0.0454% at the previous sale of the same maturity held in early September, said the Bundesbank, Germany's central bank.

The bid-to-cover ratio for Tuesday's sale, which measures demand for the offering against the amount of debt sold, was 2.8.


*****

Symptomatisk for pengeflukt inn i sikre, rede penger.

gorwell
gorwell
15:01
02.10.2012
#20999

Tro om Norges Bank i forbindelse med Nibor-skandalen som ignoreres som best den kan, har pålagt norske banksters å innrapportere utenlands-baserte innskudd, deres størrelser og rentebetingelser?

Hmmmm...???? Ikke så allmuen får greie på det?

gorwell
rug_0573
22:03
02.10.2012
#13752

Nå ja, nå kommer virkeligheten.....

Økonoma har fått politikerne til å tro at cafeLatee og hårklipp gir verdiskaping og økt BNP, samt fått ditto til å tilrettelegge gunstig skatt på working Capital, same what hvor.....

Nå blir de som ikke har råd til offentlig subsidiert Latee-vekst puffer tilbake.....

Mens arbeiderne er i Kina og working Capital har maks avkastning.

Hvem må betale......

God Afteen.
rug_0573
22:05
02.10.2012
#13753

Og da blir det dobbelt vondt for mor stat.... Tap av skatteinntekter på arbeid og også trygdeutgift....

God Afteen II
falitt
11:21
03.10.2012
#20694

German Car Sales down

Car sales in Germany plunged in September, ending the country's surprising resistance to the ongoing crisis in the European automotive industry. Overall, the sector is facing its worst performance in the European Union in 17 years -- and there is no turnaround in sight.


For the first six months of this year, car sales in Germany had managed to steer around the industry crisis hitting other European markets. But now the Continent-wide slump appears to have begun moving north. On Tuesday, the Federal Motor Transport Authority (KBA) announced that new car registrations in Germany were down some 11 percent in September against the same month last year.

---
Bilindustrien er utrolig viktig for sysselsetting både i Tyskland og Europa. En underskog av underleverandører sysselsetter millioner, i tillegg til direkte ansatte i bilfabrikkene. Den store krisen for 17 år siden, ga store omveltninger i industrien. Nå er man der igjen...
falitt
11:42
03.10.2012
#20695

Litt mer om bilsalget:

Industry Agony

The numbers back up that assessment. On Monday, France indicated that car registrations there dropped by 18 percent in September against the same month a year ago. In Italy, the drop was 25.7 percent, whereas Spain saw registrations plummet by a whopping 37 percent. Overall, the European Union has seen a 7.1 percent drop in new registrations over the first eight months of the year, with final numbers for September still pending.

---
Luksus markedet har ikke merket samme tegn til avflating så langt, selv om disse også nå snakker om mindre salg fremover enn forventet tidligere.

Det er faktisk nok et sykdomstegn på det som skjer og har skjedd globalt og i Europa over lang tid. Forskjellene øker. De rikeste tar større og større del av kaka på bekostning av resten.
Phoebus
11:48
03.10.2012
#10239

Kanskje de har fått større konkurranse?
falitt
12:02
03.10.2012
#20697

phoebus:
Tenk deg litt om. Når bilsalget faller med 30% i et land, så skyldes det ikke " konkurranse".

Og artikkelen gjelder bilsalg i USA. Det har tatt seg opp iår. Det skyldes at USA så langt har gått brukbart, og ikke minst at bilindustrien i USA kom fra omtrent 0.

Dessuten Chrysler er FIAT, bilprodusenten som kanskje sliter mest i Europa.
Phoebus
12:06
03.10.2012
#10240

I USA har man hatt krise og har justert prisene, dermed overtar de tyske markedsandeler. Rimelig og logisk.
falitt
12:13
03.10.2012
#20698

phoebus:
DE overtar ikke tyske markedsandeler. De tyske verdensomspennende merkene selger som varmt hvetebrød i USA. Derfor går også BMW, Mercedes, VW og Porshe svært bra selv om man merker avflating i Europa. De som sliter mest i Tyskland er OPEL og Ford. Sjekk nå litt fakta først...
Phoebus
12:22
03.10.2012
#10241

Javel? I forrige innlegg skrev du at Fiat var de som slet mest.
falitt
12:32
03.10.2012
#20700

phoebus:
Leser du før du skriver ?
FIAT er et av merkene som sliter mest i EUROPA, fordi bilsalget i ITALIA, FIAT's store marked, har falt med 26% hittil i år.

OPEL og FORD sliter mest av de TYSKE bilmerkene, fordi markedet for bilene de produserer er EUROPA, og her faller bilsalget kraftig i år...
Phoebus
15:20
03.10.2012
#10242

Falitt

Jeg ser av mye av det du skriver at du har en blind tiltro til det som skrives i aviser og på nettsider.

Tenk deg to gryngubber som snakker sammen og lurer på hvordan de skal få deg til å selge aksjene dine i KOA, og de inviterer en journalist på Teatercafeen, propper han med rekesmørbrød og får han til å skrive noe om bilsalget med sorte sørgekanter. Har gryngubbene flaks vil du legge ut dette på ST og påvirke andre også.

De finner da et sted der det ikke står så bra til (Europa) og en passende periode.

De hos Chrysler derimot ønsker å selge KOA, så de rosemaler et spesielt firma som har hatt rimelig success.

Bilsalget de seneste årene worldwide har vært:
2011 59,929,016
2010 58,264,852
2009 47,772,598
(Jevn stigning, men 2009 var utypisk lavt) I 2012 vil nybilsalget for første gang passere 60 mill, (allerede over 46 mill) og bilene blir ikke billigere pr stk.

Hvorfor er det da krise fordi enkelte regioner sliter?

Svaret er at det er ikke noen krise, bare forskjeller i markedsandeler.

Det du kanskje kan lære av dette, Falitt, er at tendensiøse artikler kan du stole på like langt som du kan kaste Oslo Rådhus. Se nøye på hva de egentlig forklarer deg.

Tyskland står for under 10% av bilproduksjonen regnet i antall.

Kineserne kjøper over 18 mill biler i året, USA kjøper ca 13 mill og Tyskerne sliter med å holde seg over 3 mill.

Hvorfor fokuserer man da på Tyskland/Europa? Svaret er kanskje at de gjerne vil ha tak i KOA aksjene til falitt, men det kan være andre årsaker, som at de vil pushe et eller flere bilmerker.

Her trenger du ikke så mye tro, og det er lov til å tenke selv også.
falitt
15:27
03.10.2012
#20702

Herregud da phoebus:
Vi snakker om 2012 og hva som skjer nå. Bilsalget tok helt av Kina i 2011. I 2012 er det fortsatt bra, men stagnerer. I 2011 var bilsalget fremdeles svært bra i Europa.

Fiat sliter bl.a. fordi bilsalget i Italia har falt med 26% så langt i 2012 i forhold til 2011 (som du tror representerer virkeligheten idag)

Worldwide står Europa for nesten 1/4 del av bilmarkedet. Vel, nå poster altså Europa 7% nedgang (og økende nedgang måned for måned) fra 2011 som var et relativt bra år. Og tendensen er altså fallende. Samtidig flater også salget i Kina og USA ut med svakere utsikter fremover.

Det er situasjonen og vi er i 2012 ikke i 2011...

Endret 03.10.2012 15:32 av falitt
gorwell
16:43
03.10.2012
#21012

While reports out this week showed China's economic growth overall has slowed significantly to about 7%, car sales in June rose 9% to 1.58 million, the Associated Press reports, citing data from the China Automobile Manufacturers Association, a government-sanctioned industry group.



Vekst. For alle unntatt en måned, kraftig vekst. Flere enheter enn året før for alle unntatt en måned, nærmere bestemt januar 2012.

Så kan vi diskutere hva det betyr for verdensøkonomien, lokal-industrien her og der og for den som ønsker det, klima. For denne siste er det en egen tråd under politikk.

My take vil være at det er bra for verdensøkonomien og at denne går bra. Ikke dermed sagt at vi unngår Cliff Grexit-problemer.

gorwell

Endret 03.10.2012 16:51 av gorwell
OldNick
17:58
03.10.2012
#13874

re. gorwell,

klima er ikke noe problem i bilindustrien, nesten alle bilene utstyres med air condition idag. Haha
______

re. falitt #20694,


det var en interessant artikkel.

Den europeiske bilindustrien er svær, og en hjørnestein i EU's økonomi.

Tallene indikerer at sydeuropeiske forbrukere lukker lommeboken, sparer og betaler ned gjeld. Fornuftig nok, men det har sine kostnader.

Italia med sitt gjeldsberg å betjene ser det dystert ut for. Man kan spørre hvorfor Italia har tatt på seg så vanvittig stor gjeld, når demografien har vært stabli befolkning, mens levealderen stadig øker. I en slik situasjon burde regjeringen betale ned gjeld istedet for å øke, fordi det er færre unge til å betale den i fremtiden.

Tallene gir vel en indikasjon på at forskjellen i konkurransekraften blant europeiske produsenter øker. Hvorfor kan jeg ikke svare på, da jeg kan lite om industrien og bildesign/teknologi. Men, det peker mot restrukturering, og flere Japanske og Europesiek merker er vel utsatt?

Vil bare korrigere noen av de detaljene du har oppgitt:
- China's bilsalg "tok helt av" i 2009 og 2010, ikke 2011
- Europeisk (som for USA's) bilmarked har falt 18-20% de siste 10 årene, og det har falt nesten kontinuerlig siden 2007.
- Europa har nå en andel av bilsalget på nesten nøyaktig 20%, ikke en 1/4-part, det var for 10 år siden.
- Produksjonen derimot utgjør ca. 32% av totalen WW.
gorwell
18:07
03.10.2012
#21016

ON, klima-noteringen var bare litt sublim "trekk" fra min side, LOL!

Med 18-20% fall siste 10 årene (ville ellers trodd at fallet startet ifm subprime-krisen, nærmere bestemt rundt årsskiftet 2007-2008), tenke seg til hvordan middle-income-fabrikantene vil gå når de begynner med vekst igjen...

gorwell
OldNick
18:48
03.10.2012
#13875

Det er riktig,

tok bare forskjellen mellom 2003 og 2012E-tallene i en JPM-rapport (fra mandag 1-okt) som viste statistikken.

Europeisk bilmarked - "Annual Light Vehicle SAAR"

2003: 14.2m
2007: 14.7m
2012E: 11.8m

USA til sammenligning:

2003: 16.7m
2007: 16.1m
2012E: 14.2m
2009: 10.4m (min i 10-års perioden)

China til sammenligning:

2003: 4.3m
2007: 8.1m
2008: 8.8m
2009: 13.0m
2010: 17.2m
2011: 17.9m
2012E: 19.0m
Phoebus
18:53
03.10.2012
#10243

Her er world wide statistikken. Noen som kan se en decline her? I 2012 ligger vi an til godt over 60 mill.

year cars produced in the world
2011 59,929,016
2010 58,264,852
2009 47,772,598
2008 52,726,117
2007 53,201,346
2006 49,918,578
2005 46,862,978
2004 44,554,268
2003 41,968,666
2002 41,358,394
2001 39,825,888
2000 41,215,653

Endret 03.10.2012 18:53 av Phoebus
nerden
19:23
03.10.2012
#28271



Regjeringen i Portugal øker inntektsskatten som et ledd i de nye spareplanene for 2013-budsjettet.

NTB

Sentrum-høyre-regjeringen til statsminister Pedro Passos Coelho har lagt opp til skatteøkninger etter at andre, omstridte tiltak er blitt møtt med omfattende protester blant portugiserne.
AdTech Ad

Regjeringens plan om å la lønnsmottakere betale mer for sosiale ytelser, ble lagt på hylla etter en storm av protester over hele landet.

Tiltak
Siden da har regjeringen forsøkt å finne andre måter å utforme krisetiltakene på, for landet er nødt til å stramme inn og spare for å få utbetalt kriselån.

Den portugisiske spareplanen må derfor også godkjennes av landets internasjonale långivere i EU og Det internasjonale pengefondet IMF.

Den gjennomsnittlige skattesatsen kommer til å stige fra 9,8 prosent i år til 13,2 prosent neste år, sa finansminister Vitor Gaspar onsdag uten å gjøre det klart hvor store inntekter man regner med å skape gjennom økningen.

Resesjon
Portugiserne er midt i sin verste resesjon siden 1970-tallet, og nedgangen kan komme til å fortsette med alle spareprogrammene og kuttene som gjennomføres.

I andre kvartal krympet økonomien med 1,2 prosent, og nedgangen er ventet å nå 3 prosent for året som helhet.

Pusterom
Samtidig har Portugal fått et pusterom ved at de onsdag tok et viktig skritt på veien tilbake til obligasjonsmarkedet. De har vært ute av finansmarkedene siden de måtte be om krisehjelp verdt 78 milliarder euro i fjor.

Landet fikk med et obligasjonsbytte onsdag en mer langsiktig gjeld og dermed bedre tid på å håndtere den. (NTB)
nerden
19:25
03.10.2012
#28272

.
http://e24.no/makro-og-politikk/han-fortsetter-kampen-mot-draghis-redningsplan/20281609
OldNick
10:05
04.10.2012
#13879

Er Tesko's problemer selskapsspesifikke, eller et tegn på kontraksjon i England?

Tesco halts sales slide at great cost while rivals gain

By James Davey and Neil Maidment (Reuters)
Oct. 3, 2012

LONDON - Britain's biggest retailer Tesco halted an 18-month slide in UK sales, though the billion pounds ($1.6 billion) it is spending to do so meant profits fell by more than 10 percent in the first half, the first decline in 20 years.

The company said the 0.1 percent rise in underlying sales in the second quarter - an improvement from a 1.5 percent fall in the first quarter - meant its costly plan to bring customers back by adding staff and smartening up its stores was working.

But hard economic conditions in both Britain and foreign markets where it aims to expand means rough times still loom.

Tesco's difficulties were underscored by better-than-expected sales figures at rival J Sainsbury, which, like other British grocers, has capitalised on Tesco's troubles by promising to match its signature low prices.

Shares in Tesco were down 2 percent at 1437 GMT, while shares in Sainsbury were up 1.1 percent, outperforming a flat FTSE 100 index.

Tesco is the world's third-largest retailer behind France's Carrefour and U.S. leader Wal-Mart, and accounts for more than one in every 10 pounds spent in British shops.

It stunned investors in January with its first profit alert in more than 20 years, and in April it launched its recovery plan to reverse a decline in UK market share to Sainsbury, Wal-Mart's Asda, Morrisons, discounters Aldi and Lidl, and upmarket grocer Waitrose.

Mer på link
falitt
11:25
04.10.2012
#20707

Fra Guardian:

Overall, the Spanish bond auction is considered to be a success, with yields falling on the expectation the country will be forced to seek a bailout soon.

Yields on the two and five year bonds came down compared with auctions in July. Yields on the three-year bond ticked up. However, that was compared with the last auction in September, which took place after the ECB announced the bond-buying scheme, so investors were already betting on European support, driving prices up and bond yields down.

10:05 BST
Updated at 10:10 BST

Spain's borrowing costs come down
Spain has got its bond auction away and yields, for the most part, have come down.

The five-year bond had an average yield of 4.77%, compared with 6.46% at the last auction.

The two-year bond had an average yield of 3.28%, compared with 5.2% at the last auction.

---
Det kan jo bli en catch 22 dette her.
Markedet driver lånekostnadene ned fordi man tror Spania må søke bailout.
Men, når lånekostnadene går ned, så trenger jo ikke Spania søke denne "bailouten" med det første...

Kanskje "markedet" sitter med svarteper likevel ?

I så fall, lenge leve grådigheten til markedet...
gorwell
12:45
04.10.2012
#21026

Begge de to rentefallene er dramatisk store. Og ja, skulle Spania søke bailout vil det være på bakgrunn av markeder som ikke fungerer (hvorfor også EU-instittusjonene er dannet in the first place).

Spania nekter å la seg terrorisere til å søke bailout fordi de ikke trenger den. Faller renta så trenger de den ennå mindre og sannsynligheten for at en slik bailout søkes, faller naturligvis også tilsvarende.

Skulle man tro.

gorwell
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter