Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Avance Gas Holding
Avance Gas Holding
highlander
18:12 18.01.2017
#6825

DNB Markets har blitt mer positiv til LPG-selskapene igjen i en ny oppdatering.

Meglerhuset gjentar kjøp, samtidig som kursmålene løftes markant:

I Avance Gas økes kursmålet fra 28 til 41 kr, mens i BW LPG økes det fra 38 til 54 kr.
Beins
13:26 06.02.2017
#9808

Ut fra highlander #6733 bør vi ikke satse på LPG-frakt nå selv om kurser og rater skraper bunnnivåer.
Her kan timing bli viktig - dersom begynnelsen av Q2 merker den nye tonnasjen godt, kan vi få en kraftig dipp i mars/april.

Samtidig pleier markedet å ta seg opp til sommeren, selv om vi ikke kan regne med solide rater når rederne er så dumme at de kontraherer på harde livet.

Men kan vi gjette på en oppgang i perioden april -juli? Disse rederiene er flotte tradingobjekter over noe tidsrom med sine store svingninger i kursen.

Hva sier ekspertisen på ST?
highlander
16:09 15.02.2017
#6929

Etter at Avance Gas i går presenterte sin Q4-rapport har meglerhusene kommet med analyseoppdateringer:

Nordea Markets opprettholder kjøp, og øker kursmålet fra 38,50 til 40,00 kr.

Sparebank 1 Markets gjentar også kjøp, og løfter kursmålet fra 36 til 38 kr.

Danske Bank Markets opprettholder kjøp, kursmål 40 kr.

ABG Sundal Collier nedgraderer imidlertid aksjen fra kjøp til hold, kursmål 28 kr.

Endret 15.02.2017 16:09 av highlander
highlander
13:56 03.04.2017
#7108

Til tross for at det nå handles færre tonn LPG enn i desember/januar har ratene steget over 100 % i løpet av de to siste ukene. Forklaringen er at en fullbooket Panama-kanal har medført at flere skip har tatt den mye lengre distansen rundt Afrika for å nå frem til USA. (Kilde: FA/Xi)
highlander
14:22 27.09.2017
#7494

Nordea Markets gjentar kjøp av Avance gas i en analyseoppdatering.

Meglerhuset oppjusterer samtidig kursmålet fra 41 til 46 kr.
highlander
14:55 24.10.2017
#7568

Carnegie har nedgradert Avance Gas fra kjøp til hold.

Meglerhuset har samtidig justert kursmålet fra 40 til 25 kr.
delta
22:57 26.10.2017
#22405

Pareto var 24. okt. ute med en bullish oppdatering på LPG shipping. Bl.a. sier de:
* Økning i LPG eksport fra USA hittil i år vs. i fjor tilsvarer ekstraetterspørsel etter 15 VLGC
* Kvartalvise leveringer av nybygde VLGC var ca. 15 stk i snitt for kvartalene Q3'15-Q2'16, ca. 6 stk pr. kvartal f.o.m. Q3'16 og t.o.m. Q1'18. Det ventes ingen leveringer av nybygde VLGC i Q2'18 og Q3'18. Deretter 2 stk i Q4'18, 6 i Q1'19 og ca. 2 pr. kvartal resten av 2019.
* Eksportøkning av LPG fra USA til Asia er ventet å være driver i etterspørselsvekst etter LPG skip de neste par årene.

* Pareto venter sterkere vekst i etterspørselen etter LPG skip enn vekst i flåtekapasitet de neste par årene og snittrate USD 25k/dag i 2018 og USD 30k/dag i 2019. I det kortere bildet sier de at BWLPG nylig har inngått 3 mnd kontrakt på USD 19k/dag. Spot ligger i øyeblikket rundt USD 18k/dag etter å ha vært nede i årslaveste på USD 5,5k/dag i august.
* BWLPG and AVANCE trade well below replacement cost..
…with no dillution risk as we see it now. Rates going up, much like last year…
Current quote: USD 67m per LPG vessel, "distressed quote": USD 60m per LPG vessel
Parity EPS (30k/day) of NOK 5.4 in AVANCE and NOK 8.2 in BWLPG
* Kursmål: BWLPG NOK 51, AVANCE NOK 37


Nordea er ute med en sektoroppdatering for shipping i dag. Om Avance sier de bl.a.:

Trough earnings
We reduce our forecast realised rate for Q3 and expect the period to
represent the trough in the current down-cycle. In Q4, spot rates have
improved, although they remain below cash breakeven. We expect spot
rates to continue improving and maintain our investment case that there
will be a turnaround in the VLGC market in 2018. The US will continue
to increase exports, and Asia – primarily China – will expand its US
market share at the same time as fleet growth falls to very low levels.
We reiterate our Buy recommendation with an unchanged, multiplebased
target price of NOK 46.

We calculate a NAV per share of NOK 38.9, up from NOK 38.4 previously
(see our company update from 27 September).

We assume a resale value of USD 70-71m (basis: South Korea-built and
unchanged) and a 10% discount for Chinese-built VLGCs (USD ~64m).
We adjust for depreciation (USD 40m) and one-year operating cash flow
of USD 13m to arrive at a one-year forward NAV of NOK 35.6 per share,
basically unchanged from NOK 35.4. Our NAV is further supported by
implied rates of USD ~24,000 per day per vessel throughout the life of the
fleet, which is about USD 11,000 below our 2018E spot rate average.
Based on our 2018 estimates, however, the stock is valued at an EV/
EBITDA of 5.3x, compared with a peer group median of about 10.5x.

Nordea har høyest kursmål av samtlige analytikere, og kursmålene til Nordea er multippelbaserte og ikke utledet av NAV.
Kursmål for Avance: NOK 46, for BWLPG NOK 74.

Nordea venter spotrater i snitt på USD 35k/dag både for 2018 (med kvartalsvis fordeling Q1'18: 15k/dag, Q2'18: 35k/dag, Q3'18: 50k/dag, Q4'18: USD 40k/dag) og 2019.
delta
22:02 27.10.2017
#22406

DnB Markets nedgraderte i dag Dorian til Hold fra Buy og kursmålet til USD 7,90 fra USD 11 da de ikke venter reprising før likviditetssituasjonen forbedres gitt DnBs rateprognoser framover.

DnB opprettholder i dag Buy på BWLPG og AVANCE, men tok ned kursmålene til hhv. NOK 44 (fra 49) og NOK 28 (fra 34) på basis av reduksjon i forventning til snittrater i årene framover for VLGC, til USD 21k/dag i 2018 (fra 29k), USD 31k/dag i 2019 (fra 35) og forutsetter USD 36k/dag for 2020.

DnB mener Avance har tilstrekkelig likviditet til Q3'19 selv om vi skulle få en repetisjon av 2009 (med snittrate ca. USD 10k/dag), noe de mener er lite sannsynlig.
I et potensielt stresscenarium for BWLPG med USD 10k/dag vil kontantbeholdningen falle under USD 50 mill. i Q4'19 gitt refinansiering av nåværende gjeld. Snittspotratene for 2017 ser ut til lå bli USD 15,5k/dag, som er nest svakeste år i historien.

DnB antar flåteutnyttelse for VLGC som følger: 2017: 84%, 2018: 87%, 2019: 90%.

BWLPG er DnBs toppvalg i sektoren pga. dets størrelse, likviditet og prestasjoner over tid.

DnB har angir USD 18,107/dag som spotrate for VLGC pr. i dag.
highlander
15:42 03.11.2017
#7603

Syns AVANCE har falt for mye i det siste, og har tatt en spekk her på 19,70 i dag.

Selv om ratene er noe lavere enn tidligere estimater, er aksjen fortsatt en god bet, særlig fordi aksjen har falt mer enn reduksjonen i ratenivået skulle tilsi...
delta
21:14 03.11.2017
#22408

Og tidshorisonten med investeringen din, highlander?
Beins
22:05 03.11.2017
#11290

Jeg synes å huske at det en slag årssyklus i dette markedet med en bunn gjerne før jul før det tar seg opp igjen utover året.
Nå hadde jeg omtrent avskrevet dette markedet i og med den veldige kapasitetsveksten i flåten, mens DnBs analyse er jo overraskende positiv mht flåteutnyttelse.

Hva sier du delta som følger med i segmentet - er du enig med DnB ang de positive utsiktene, og skal vi litt mer ned før året er omme - før det snur opp igjen?

Man må på BWLPG om man bruker ASK, antar jeg.

Edit: Her må bruke vanlig konto både på Avance og BWLPG.
Vel, ikke noe stort problem det.

Endret 03.11.2017 22:08 av Beins
delta
22:22 03.11.2017
#22409

Beins
Timing ikke helt enkelt hvis man vil treffe evt. ny bunn før evt. stigning. Nå har oljeprisen kommet pent opp slik at det er på plass som driver for LPG-pris i Asia. Nå "ødela" uvær i USA for noe produksjon og lagerbygging der. LPG-prisen bør ned i USA-markedet gjennom storstilt produksjon og lageroppbygging der slik at det blir betydelig lavere LPG-pris i USA enn i Asia slik at Asia vil finne det mer attraktivt å kjøpe USA-LPG på bekostning av andre steder (arbitrasje). Arb markedet har vært lukket i flere år nå. Det man håper på, er at dette skal "åpnes" neste år, og da vil ratene kunne får godt fotfeste og fart oppover.

Endret 03.11.2017 22:23 av delta
Beins
22:52 03.11.2017
#11291

Jeg får se litt mer på dette, la merke til at markedet er i noe bedring fra et svært lavt nivå i sommer. Den bunnen kommer nok ikke tilbake med det første.
Spørsmålet er hvor "sikker" åpningen til Asia er, om det er en forhåpning eller noe man må regne med skjer. I tilfelle kan dette gi bra stigning, jfr DnBs rateprognoser.
delta
23:08 03.11.2017
#22410

Beins
Fint som du ser mer på det. Er interessert i synspunkter rundt dette. Det er voldsom gearing i LPG-shipping, og i medvind kan aksjekursene lett gå 50% i løpet av ett år.
Beins
00:14 04.11.2017
#11292

Tar med outlook fra dorians rapport for juli, aug, sept - deres Q2. Rapport datert 3.11.17

Market Outlook Update

U.S. Gulf LPG export volumes recently surged following a temporary stoppage of activities due to Hurricane Harvey flooding in the area. Total U.S. LPG exports registered nearly all-time monthly records in September and particularly in October. The East Coast of the U.S. saw sharply increased exports, resulting in lower October propane inventories for the start of the stock drawing
heating season.

Chinese LPG imports for September reached 1.7 million tons and the first nine months were up 14% year-overyear compared to 2016. We expect imports to continue to be strong in the fourth calendar quarter of 2017 and into the first calendar quarter of 2018, as Chinese residential and petrochemical demand will be supported by higher LPG consumption due to the government’s mandate to shut down coal fired boilers in Northern China from the end of October. In addition, LPG demand growth is expected from a number of planned new PDH plants and from existing PDH plants that should ramp up after recent planned maintenance.

Indian LPG imports jumped by almost 1.1 million tons in August and demand increased year-over-year by 7.2%. The third calendar quarter of 2017 is expected to show continued growth. As demand in Asia for LPG begins to firm up in advance of the heating season, markets will likely source incremental product from the U.S., adding significant ton-miles to the VLGC fleet. The waiting times experienced for Panama Canal transits have recently increased to 3-4 days on account of much higher export activity from the U.S. post Hurricane Harvey and the increased traffic from other sectors. This has resulted in freight rates moving higher on the Houston to Chiba voyage via the Canal, and significantly improving fleet utilization.

The order book stands at about 11% of the VLGC fleet, while the old VLGCs, over 20 years of age, currently comprise 15% of the fleet. There are four vessels expected to be delivered in 2017, and another eight in 2018. We continue to think that new environmental regulations will make older VLGC vessels attractive demolition candidates and removed from the fleet.

Looking to the future, we are optimistic that LPG will continue to penetrate a variety of end user markets globally. In complying with the upcoming IMO 2020 mandate on 85% reduction of sulphur emissions, we believe LPG as marine fuel has the potential to capture a meaningful share of the marine fuels market and likely to become an attractive and cost-effective alternative to other marine
fuels. We therefore believe that it further supports the case for LPG as a mainstream fuel to the global energy markets and to consumers around the world.

Seasonality
Liquefied gases are primarily used for industrial and domestic heating, as a chemical and refinery feedstock, as a transportation fuel and in agriculture. The LPG shipping market is typically stronger in the spring and summer months in anticipation of increased consumption of propane and butane for heating during the winter months. In addition, unpredictable weather patterns in
these months tend to disrupt vessel scheduling and the supply of certain commodities. Demand for our vessels therefore may be stronger in our quarters ending June 30 and September 30 and relatively weaker during our quarters ending December 31 and March 31, although 12-month time charter rates tend to smooth these short-term fluctuations.

To the extent any of our time charters or the charters of the vessels in the Helios Pool expire during the relatively weaker fiscal quarters ending December 31
and March 31, it may not be possible to re-charter the vessels at similar rates. As a result, we and the Helios Pool may have to accept lower rates or experience off-hire time for the vessels, which may adversely impact our business, financial condition and operating results.
Beins
15:51 04.11.2017
#11294

delta, har du lestdenne analysen her fra juni 2017, skrevet av en ikke-profesjonell som er ganske optimistisk på vegne av LPG-markedet for VLGC. Den er på 16 sider og du må registrere seg for å lese hele saken, ingen kostnader, men noen mail'er kommer dann og vann.



For 2017, the EIA expect net U.S. LPG exports of 24.9 million tonnes while production is forecast to grow by 2.9% to 78.6 million tonnes and domestic consumption to remain flat at 54.2 million tonnes.

Looking ahead to 2018, EIA's forecast call for stronger LPG production growth of 6.1% and minimal domestic consumption growth of 0.8%. Net exports are forecast to grow by 12.3% in 2018, hitting 28 million tonnes.


Det må undersøkes om EIA har endret sine forecasts i forhold til denne analysen her. Ellers er det tydelig at Kina er den store driveren på etterspørselssiden og at man har vyer om økt bruk innen transport (shipping).

Dorian hadde en del kommentarer som seasonal faktorer som stemte med inntrykket fra tidligere.
highlander
18:32 04.11.2017
#7604

Re. delta #22408

Tidshorisont er alltid åpent for revisjon, men i utgangspunktet tenkte jeg å sitte med denne til våren.
Beins
16:43 05.11.2017
#11297

Drewry har sine LPG-rapporter kvartalsvis, pris 2840 USD for ett års abonnement, for mye for meg så vi får nøye oss med pressemeldingene, nå sist fra august 2017 som angir en bearish outlook de neste 12 mnd, men med bedring i andre halvår 2018, for VLGC.

Aug 2017.
Shipping analysts have been bearish on the VLGCs market since the beginning of the year and rates so far have been in line with expectations. Vessel earnings in the spot market are currently below operating cost. Drewry maintains a bearish outlook and believes that the next twelve months will continue to be tough for VLGC owners due to strong fleet growth. The recovery phase will not start until the second half of 2018 as fleet growth slows as a consequence of weak ordering over the past 18 months.

One anomaly in the current market is that second-hand VLGC values have not come down as sharply as the freight market and are trading at a high multiple to vessel earnings. For instance, the asset price of a five-year old VLGC is currently trading at a high multiple of 26 to its EBITDA, while historically (2011-15) it has traded at an average multiple of eight. Similarly, the asset price of a 10-year old VLGC is trading at a multiple of 20 to its EBITDA, as compared with the historical average of six.

“Considering our weak freight outlook for the next twelve months, we expect there is more downside risk to second-hand values of VLGCs. Therefore, we expect second-hand prices of VLGCs to correct by another 5%-8% over the next one year,” commented Shresth Sharma, senior analyst for gas shipping at Drewry.


Bedring i realmarkedet vil vise seg i aksjemarkedet i forkant - opptil 6 mnd før - er ikke det en gammel regel.

Endret 05.11.2017 16:45 av Beins
Beins
15:52 07.11.2017
#11299

Lorentzen og Stemoco outlook for november i halloween-preget språkdrakt.

The LPG Shipping market

We expected October to remain bloodcurdling flat from September
but the market was not as corpse like as expected and the Baltic,
riding slowly on its broomstick, crept over the US$ 30 mark as the
month came to a close. Rates have been spookily driven upwards
by a web of exports from the US and the market in the West has
commanded a grisly premium of around US$ 6 over the gruesome
Baltic Index. The ghostly momentum has been relatively limited
though due to VLGC owners’ scary willingness to ballast into the
Atlantic region. Going into shadowy November we expect a spell
like slow down again due to high product prices in the US killing
arbitrage and the availability of trader relets haunting owners.

The Midsize and Handy markets, which resembled a graveyard at
the start of the month with prompt vessels littering the market like
tombstones, howled its way back to life. Several vessels were taken
on time charter albeit at levels resembling a trick and this segment
moved out of its mummified state. Newbuilding deliveries early
next year remain a ghostly apparition that can reawaken the nightmare
but for the time being orange is the new black for these
ships. The Small pressurised vessels continue to remain untouched
by the grim reaper. Like cheeky goblins they continue to bask in the
moonlight of fiendish activity particularly in the East. Larger Coasters
however are still the bogeyman showing slight zombie like qualities
creeping after part cargoes in the absence of more activity.

Endret 07.11.2017 15:58 av Beins
Beins
16:21 07.11.2017
#11300

Inntrykket etter å ha lest litt kommentarer og analyser er vel at markedet for VLGC vil bedre seg noe til neste år først og fremst grunnet mindre tilgang på ny tonnasje, samtidig som LPG-forbruket i verden, og US-export fortsetter å vokse.

Spørsmålet er når man kan spore en slik bedring i aksjemarkedet, det spørs hvor framoverlent markedet er - i verste fall vil man ha facts på bordet. Det beste er om aksjemarkedet tar med seg både den sesongmessige oppgangen pluss den underliggende bedringen i markedsbalansen ut på vårparten 2018.
Men det kan og tenkes at endringen først og fremst vil motvirke noe det vanlige fallet man har sensommer eller på høstparten en eller annen gangen. Jeg legger da til grunn at bedringen i markedsbalansen kommer i H2 2018.

Usikerhetsmomenter handler om det blir bestilt enda flere skip framover.
Og om USA øker produksjonen og exporten av LPG i samme takt som før. Jan-august 2017 virket meget lovende i så måte, basert på eia-tall, sammenlignet med året før.
Beins
13:51 13.11.2017
#11316

Fra Avance Q3-rapport. Det man kaller forsiktig optimisme, og noe veldig oppsving er det heller ikke grunn til foreløpig.

OUTLOOK
Avance Gas expects US VLGC cargo volumes to continue to grow in line with US shale oil and gas
production. With global VLGC fleet utilization already at high levels, and with deliveries of newbuildings declining, an increase in LPG exports are expected to have a positive impact on fleet utilization which normally will lead to improved freight rates.

At quarter-end, the VLGC order book stood at 29 ships, of which 12 ships, or 5% of the existing fleet, are scheduled for delivery until end 2018. The remaining orderbook will be delivered in 2019 and 2020.
The Board and management of Avance Gas continue to focus on maintaining high levels of operational
efficiency, on reducing costs where possible and on preserving the company’s strong liquidity position
and balance sheet.
highlander
16:08 05.12.2017
#7710

AVANCE skraper nå bunnen ved at aksjen tangerer tidligere intradagbunner.

Jeg tror nedre del av 19-tallet er en perfekt inngang, og forventer bedring av rater og dermed inntjening i løpet av 2018.

Endret 05.12.2017 16:23 av highlander
highlander
14:05 08.12.2017
#7716

Ja, AVANCE var et meget bra kjøp på 19,10 for et par dager siden.

Ved de siste forsøkene på opptur har AVANCE buttet rundt 20-20,20 og det har faktisk flere ganger vært mulig å trade aksjen fra nedre del av 19-tallet og så opp til dette nivået.

HOD så langt er 20,10. Må aksjen nok en gang ned for å hente fart, før bruddet opp blir et faktum...?
highlander
10:17 11.12.2017
#7727

Fint brudd opp i dag. HOD 20,90 så langt.
Beins
14:14 19.12.2017
#11422

Avance går bra den - 22,90 nå.

Noen som følger med på ratene?
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter