Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
Kjell T. Ringen
17.12.2015 13:41
#13045

Når man snakker om vindkraft, solkraft og slikt så må dere være klar over at NEL sin teknologi ikke er egnet for denne type varierende kraftkilde. For hydrogenproduksjon generelt er nettopp slik grønn kraft avgjørende, og da som "lagertank" for denne energien. Men da må dere som sagt se på andres teknologier, og ikke NELs.

Endret 17.12.2015 13:41 av Kjell T. Ringen
Stockamateur
17.12.2015 14:11
#10307

Det er mulig jeg ikke har skjønt alt ved NELs teknologi, men fra hjemmesiden ser det ut til at elektrolyse brukes for å produsere hydrogen. (De henviser til Hydro og historikk tilbake til 1927.) Jeg skjønner ikke at det skal spille noen rolle om strømmen kommer fra fossen, olje eller vind/sol?
motbedreviten
17.12.2015 15:02
#2464

Beins,
Data, dogma og propaganda.
3 viktige elementer i hverdagen til oss alle.
Veldig viktig å lære seg å se disse for å finne ut hva som er riktig og galt.
Oppvekst, utdanning og livserfaring skaper evnen til det.
Jeg ønsker å basere min mening mest på data og fakta.
Jeg har ingen problem med at andre ser tingene annerledes,
bare de ikke baserer seg på dogma og propaganda.
.
Beins
17.12.2015 16:32
#8368

motbedreviten

Nå er det slik at man innen "Science" har drøftet på ulikt grunnlag metoder og vinklinger som skal gi mest mulig korrekte data. Det er og slik innen Science at man ikke skal trekke store slutninger på tynt grunnlag - og at et resultat står seg bedre når flere kommer fram til det samme - på uavhengig grunnlag.

Meg bekjent er det ikke forskjellig grunn-tilnærming når NASA sender ut romteleskop eller sonder som kan fotografere Pluto på nært hold - kontra deres advarsler om global oppvarming. Jeg tror faktisk ikke at de skifter ham - fra vitenskapmenn til dogmatiske lurendreiere når temaet endres.

Men alltid interessant å lytte til personer med andre synspunkter - også de som vet mer enn ledende internasjonal forskning og vitenskap.

Endret 17.12.2015 16:34 av Beins
renud
17.12.2015 17:03
#11225

Stockamateur.
KTR har så vidt jeg kan bedømme, rett i det. Vind- og solenergi gir et variabelt utbytte, naturlig nok, og ikke den jevne og uavbrutte strømtilførselen som det ser ut til at NEL's teknologi krever.

Jeg vil anta at man kan løse dette ved enten å kombinere vind/sol med vanlig nettbasert nettstrøm og/eller en batteripakke som mellomlagring, noe NEL sikkert villig vekk svarer på dersom man sender en mail og spør.

Endret 17.12.2015 17:03 av renud
Beins
17.12.2015 17:04
#8370

Vi trenger 500 000 km2 og bra vær - pluss noe bedre solceller.

Elon Musk er batterimann - ikke hydrogenmann. Men fornybar det er både han og Toyota enige om.

"Under et intervju med fagforeningen for amerikanske geofysikere fortalte Musk at om man i USA dekket et lite hjørne av delstatene Utah eller Nevada med solcellepaneler, ville man kunne dekke hele USAs energibehov.

Under klimakonferansen i Paris holdt Musk et foredrag på Patheon-Sorbonne-universitetet i Paris, der han også overførte det hele til Europa.

- Om det eneste energikilden vi hadde var solceller, kunne vi dekket hele Europas energibehov ved å bare bruke en liten del av Spania, uttalte Musk, ifølge Tech Insider.

Det høres nærmest urealistisk ut med tanke på hvor mye energi verden bruker, men tanken er langt fra fremmed. Flere studier har sett på hvor stor landareal med solcellepaneler man vil trenge for dekke jordas energibehov.

En framstilling er laget av Land Art Generator Initiativ, er prosjekt opprettet for å fremme fornybar energi.

De har brukt USAs energidepartements prognoser for energiforbruk av alle slag i 2030, og omgjort dette til solkraft.

Med gjennomsnittlig 250 soldager i året og åtte timer sollys, samt solcelleteknologi som klarer å ta til seg 20 prosent av energien sola stråler mot jorda, ville man trengt et område på 496 805 kvadratkilometer med solceller for å dekke hele verdens energibehov - et område omtrent på størrelse med Spania.

Deres framstilling er fra 2009, men er blitt brennaktuell igjen etter Musks uttalelser.

- Trenger ikke stort areal
Ved Institutt for energiteknikk (IFE) på Kjeller utenfor Oslo, forskes det hver dag på fornybar energi og hvordan å gjøre solcelleteknologi mer effektivt.

- Vi har ikke gjort egne beregninger på dette, men vi har selv brukt ulike framstillinger og sett ulike studier som viser at det ikke nødvendigvis må være veldig store arealer til. I teorien tror vi på dette, men det er ikke rett fram, sier kommunikasjonsdirektør i IFE Viktor A. Wikstrøm jr. til Dagbladet.

En av årsakene er selvsagt at teknologien ikke er på plass. Blant annet er solceller som klarer å ta opp 20 prosent av solas energi foreløpig forbeholdt laboratorier.

Ei heller er batteriteknologien god nok i dag, noe Musk blant annet har forsøkt å gjøre noe med med nyvinningen Powerwall, et kraftig hjemmebatteri.

- Solenergi vil bety veldig mye i åra framover, og potensialet er enormt. Til sjuende og sist dreier det seg om kostnader og politisk vilje. Det må også være en back up. Sola skinner ikke hele tida, og vi må forske videre - blant annet på batteriteknologi, sier Wikstrøm.

- Ikke svaret alene
Framtidas batterier er nemlig et globalt teknokappløp, der silisium ses på som et av de mest lovende materialene. Et prosjekt som jobbes med hos IFE akkurat nå.

- To ting vi spesielt ser på nå er hvordan å få mer kraft ut av hver solcelle og hvordan man kan produsere solceller med silisium som utgangspunkt mer effektivt. Det krever mye energi og er dyrt, sier han.

- Sol er ikke svaret alene. Vi må jobbe videre med vindkraft, vannkraft, CO?-håndtering og selv om folk ikke liker det - kjernekraft. Det lar seg ikke gjøre på 15 år, og det er heller ikke bare å bygge overføringskabler, som per nå heller ikke er dimensjonert for å takle det, sier han. "

renud
17.12.2015 17:07
#11226

safman
17.12.2015 10:26
#1931
"Stocktalk har gitt meg to labels, hvorfor vet jeg ikke. Det var tre en periode."

Takk for oppklaring. Så lenge du, som andre tidligere har gjort, ikke diskuterer med deg selv/støtter dine egne innlegg, så er ikke det lenger noe jeg gidder å bry meg om.
OldNick
17.12.2015 21:47
#17643

mye interessante innlegg og diskusjon de siste dagene.

Har vært for opptatt til å delta.
______

re. MBV, beins o.a.,


Vi skal ikke dra klimadiskusjonen her, den kan heller flyttes til topic'en vi har for det temaet (hvor jeg har lagt inn et svar).
______

re. safman #1928,

Det var et spørsmål om energi-innhold for hydrogen.

Det er 2 ulike tall som sirkulerer, og det ene er representativ dersom H2 skal brukes til forbrenning (∆H), det andre er representativt dersom hydrogen skal brukes i en brenselscelle, og da gjennom en elektrokjemisk reaksjon (∆G, via Nernst ligning).

Basis for de to er gitt i ligningen: ∆G = ∆H - T x ∆S

Teoretisk potensial for energi-utbytte fra reaksjonene er ulikt, men det er også virkningsgraden (til mekanisk energi). Selv om ∆H normalt er større enn ∆G (eksoterme reaksjoner), så er utbyttet i form av utnyttet mekanisk energi normalt høyere for en brenselscelle enn en forbrenningsmotor (som eks.)

Jeg er klar over det finnes langt mer i termodynamikken, men hadde ikke tenkt å dra gjennom et termodynamikk-kurs her.

ang. bensin/diesel,

jeg er klar over at det er ulik kvalitete over ulike typer, men tok bare tallene som sto på Wikipedia, derfor skrev jeg ca. ~. Det er vel typiske tall.
______

re. 68791 #211 & 212,

Du har selvsagt rett, og KTR feil.

Likevel, noen smådetaljer.

Cracking brukes vel til å lage råstoff til drivstoff og petrokjemisk/polymer-produksjon. Hydrogen er et biprodukt (nyttig dog).

For å produsere hydrogen effektvt fra hydrokarboner, kalles vel prosessen "reforming", hvor man ved å kontakte overhetet damp med naturgass eller lette hydrokarboner (fra etan og oppover) over en katalysator produserer syntese-gass:

CH4 + H2O = 3H2 + CO

Da får man høyt utbytte av hydrogen, og det gjør vel Yara på Herøya for å lage ammoniakk.

Oksygen får man nok ikke som biprodukt fra crackere, men vann kan man vel få.
______

re. safman #1931,

Du mener nok NO2, ikke NO3.

I forbrenning hvor luft er en av fødematerialene (for å få tak i oksygenet), så er alltid NOx et biprodukt.

Jo høyere temperatur, trykk og overskudd oksygen man har, jo mer NOx får man.

Nitrogen og oksygen er heldigvis lite reaktive.
Det er logisk når man tenker på det. Hvis ikke, så hadde vi ikke hatt den ?

Heldigvis finnes det gode renseprosesser for NOx, og Yara besitter dem selvsagt.
Kjell T. Ringen
18.12.2015 08:43
#13046

renud

med tanke på variabelkraftkilde som vi var inne på.
Du sier:
Jeg vil anta at man kan løse dette ved enten å kombinere vind/sol med vanlig nettbasert nettstrøm og/eller en batteripakke som mellomlagring, noe NEL sikkert villig vekk svarer på dersom man sender en mail og spør.

Dette er selvsagt rett, men jeg vil heller forvente at produsenter da velger annen teknologi, som Siemens PEM-elektrolyse.
Den kan du lese om her:
http://www.industry.siemens.com/topics/global/en/magazines/process-news/drives-motion-control/Pages/pem-electrolysis.aspx
Stockamateur
18.12.2015 11:24
#10308

Klare svar fra renud, OldNick og KTR.
Beins
18.12.2015 13:12
#8376

Toyota jobber med klima-alarmistene og regjeringene - ikke mot dem.

Toyota er tydelig overbevist om at klimaendringene vil føre til enorme forandringer i internasjonal økonomi og toneangivende teknologier. De har gjort et strategisk valg og satser milliarder på det.

Hele produksjonslinjen og modellutvalget blir innrettet mot store utslippskutt

"Over the next several decades, Toyota says it will slash emissions generated from new vehicles and its production processes. To get there, the company is betting on hydrogen and renewable energy.

Toyota outlined Wednesday a series of ambitious environmental targets-the earliest of which kick in by the end of the decade. The Japanese automaker says it will cut emissions generated by production to roughly half of 2001 levels by 2020, and roughly one-third by 2030. Emissions generated by new vehicles will be slashed 22% by the end of the decade, compared to Toyota's 2010 global average. By 2050, Toyota says it will cut emissions from new vehicles 90% and eliminate them altogether at its factories (at new plants and new production lines).


Fortune.com
OldNick
18.12.2015 23:11
#17647

Jeg tror du har misforstått litt, beins.


Toyota responderer på endringer i klimapolitikken, ikke klimaendringene i seg selv slik jeg leser utklippet du har limt inn.

Og mer kan vi jo ikke lese, siden du ikke har limt inn en link.

Slik mange andre selskaper reagerer.

Det er jo slik at du som regel må uttrykke det den som betaler lønna di mener, uansett hva du selv mener.

Hvis ikke kan du risikere jobben.

Og alternativet kan ofte være det, si hva sjefen mener, eller skift jobb.
Beins
19.12.2015 00:23
#8383

OldNick

Kanskje burde klippet suppleres med annet Toyota-stoff. Det er uansett slik at Toyota har respondert lenge før vi har fått noen gjennomgripende klima-avtaler og -reguleringer - slik som Paris kanskje kan medføre på noe sikt.

Og måten de fremlegger klima-saken på, minner mest om en miljøvernorgansiasjon, og lite om en tradisjonell bilfabrikant. Men så er ting også i ferd med å endres.
Toyota legger til grunn IPCCs rapporter.
Om Toyota fullt ut mener alt det de skriver - vil jeg ikke spekulere i - jeg tar det til etteretning som deres klare business-profil nå og for framtida. Mirai'en og hydrogensatsingen er en naturlig konsekvens av den tenkningen.

Basic Approach to a Low Carbon Society

The Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) published its latest Fifth Assessment Report in installments between September 2013 and April 2014, covering scientific assessments, climate change-related impacts, adaptation and vulnerability, and measures to mitigate climate change. The report states that (1) warming of the climate system is unequivocal, (2) it is virtually certain that the upper ocean has warmed, and (3) it is extremely likely that human activities have been the main cause of the observed warming since the mid-20th century. The impact of global warming is not limited to increases in average temperatures but, as shown in the diagrams, also includes a range of potential risks associated with climate change globally. Examples of such weather events are increased frequency of heavy precipitation events and increased maximum wind velocity associated with tropical cyclone activity. Evidence of change is already being felt in Japan, such as sudden downpours causing extensive damage, and record amounts of heavy precipitation.

When floods and other natural disasters occur, caused by typhoons and heavy rain thought to be the result of climate change, they have the potential to cause damage or delays to Toyota's business operations, including the procurement of raw materials, parts and other materials for the manufacture of Toyota products in the main markets where Toyota manufactures, distributes and sells products. Climate change also increases the occurrence of droughts and it impacts biological diversity and agricultural production. To prevent such a situation, the entire world must commit to building a low carbon society with a lower level of CO2 emissions.

Toyota positions taking action to reduce further global warming as a top priority management issue, and is working to reduce greenhouse gas emissions at all stages of the vehicle lifecycle, including development, design, production, logistics, and sales, as well as in all of Toyota's business areas.


Endret 19.12.2015 00:39 av Beins
Rune Hansen
21.12.2015 11:22
#8755

NEL dundrer videre på høyt volum. Opp 9,81% i skrivende stund.
Julekvelden kom tidelig i år gitt...
highlander
21.12.2015 13:35
#5184

De 30 største aksjonærene pr i dag (NB! husk det er 2+1 virkedag etterslep fra handledato til det er ajour i VPS).

(endring siden forrige liste av 14.12.15 i parentes)

1 H2 HOLDING APS DNK 126 755 557
2 ELMO HOLDING AS 62 000 000 (+ 30 000 000, trolig øverført fra Carnegie meglerkonto, ut av listen)
3 STRATA MARINE & OFFSHORE AS 51 908 055
4 DATUM AS 50 201 468
5 DALLAS ASSET MANAGEMENT AS 25 016 292
6 FERNCLIFF MARIS AS 22 303 230
7 VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG GAMBA 20 145 147
8 CARNEGIE INVESTMENT BANK DK BRANC DNK 14 066 666
9 ARCTIC FUNDS PLC IRL 13 742 603 (+ 5 520 000)
10 DEUTSCHE BANK AG GBR 8 071 226 (+ 3 206 231)
11 STOREBRAND VEKST 8 067 376 (- 1 650 000)
12 NORDNET LIVSFORSIKRING AS 7 405 024 (+ 984 550)
13 HIGH SEAS AS 6 000 000 (- 10 000 000)
14 BNP PARIBAS SEC. SERVICES S.C.A FRA nom 4 430 000
15 VERDIPAPIRFONDET STOREBRAND OPTIMA 3 637 634 (- 350 000)
16 THE BANK OF NEW YORK MELLON SA/NV GBR nom 3 482 111 (INN)
17 HANEKAMB INVEST AS 3 146 457
18 NORDNET BANK AB SWE nom 2 848 492 (- 283 237)
19 VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG AKTIV 2 634 797
20 NETFONDS LIVSFORSIKRING AS 2 478 175 (+ 209 284)
21 VERDIPAPIRFONDET DNB SMB 2 450 000 (- 50 000)
22 NEW NEL HYDROGEN AS 2 355 136
23 ELLINGVÅG INGVE 2 230 000 (+ 300 000)
24 PEDERSEN ROAR CHARLES 1 865 000
25 GADE LEIF JOHAN 1 800 000 (INN)
26 J.P. MORGAN BANK LUXEMBOURG SA LUX nom 1 780 000 (+ 77 222)
27 LCS AS 1 752 991
28 OLA STORMYR INVEST AS 1 701 361
29 VERDIPAPIRFONDET ALFRED BERG NORGE 1 700 000 (INN)
30 DANSKE BANK A/S DNK nom 1 693 566 (INN)

UT av listen:

CARNEGIE AS MEGLERKONTO UTLAND brok 30 000 000 (UT, men ses i sammenheng med økningen til aksjonær nr 2)
FL INVEST APS DNK 1 977 778 (UT)
SIMONSEN INVEST AS 1 665 769 (UT)
NEMETH FINANS AS 1 622 883 (UT)
Rune Hansen
22.12.2015 13:09
#8756

NEL-toget dundrer videre...
Phoebus
22.12.2015 15:05
#10978


NEL:TILDELT KONTRAKT FRA EKSISTERENDE KUNDE FOR STASJON I DANMARK

15:26
Oslo (TDN Finans): Nel har gjennom sitt datterselskap H2 Logic mottatt ordre for å levere n hydrogen-fyllestasjon, en såkalt H2Station til Danish Hydrogen Fuel (DHF), som er en eksisterende kunde.



Det opplyses i en melding mandag.



Den nye fyllestasjonen skal ligge i Esbjerg i Danmark og skal leveres i løpet av 2016.



EM finans@tdn.no

TDN Finans, +47 22 00 11 55
Rune Hansen
22.12.2015 16:30
#8758

Nye 7,82% i dag på stort volum. Morgendagen kan ingen spå, men jeg er ganske sikker på at vi får en fantastisk dag i morgen også.
Rune Hansen
23.12.2015 09:11
#8760

Hydrogen stiger. Så også NEL-kursen. Opp nye 3,85% i skrivende stund. Spørsmålet er bare hvor høyt skal vi før børsslutt i dag?
Ser vi 5-tallet tro?
OldNick
23.12.2015 10:06
#17653

Ser du hyller deg selv for å ha kjøpt NEL.


Aner du hvorfor det stiger?
Rune Hansen
23.12.2015 10:11
#8761

Jeg hyller ikke meg selv selv om det kanskje kan se slik ut. Jeg er mest overlykkelig for å ha tjent 2-3 normale årslønninger på 4-5 uker og smiler hele dagen lang.

Den stiger på forventninger om at det vil bli MANGE store leveranser fra NEL de kommende årene.

Siste er 4,76 opp 7,94%
fjellbonde
23.12.2015 12:03
#22039

ser ut som toget på youtube er på en ganske lang tur.
Rune Hansen
23.12.2015 12:05
#8762

Ja. NEL-toget skal langt så det er absolutt ikke for sent å hoppe på.
Rune Hansen
23.12.2015 14:23
#8764

Nå sier jeg bare gratulerer til alle NEL - ere og god jul.
fjellbonde
23.12.2015 15:07
#22040

god jul, og godt nytt år til NEL.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter