Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
renud
28.12.2015 12:46
#11317

OldNick
Jeg ordlegger meg ikke alltid like presis som visse andre her på fora, og påberoper meg heller ikke, i motsetning til visse andre, å være smartere enn 97% av de forskerne i verden som har tatt stilling til en helt annen problemstilling, men som ikke er helt irrelevant for kursutviklingen vi nå ser i NEL.

"Spetalen" har vist seg å være en meget dyktig investor, som det ofte, men ikke alltid, lønner seg å følge, og han har nå, via NEL, satset penger på en produksjonsprosess som hevdes å være revolusjonerende og som det også er tatt verdenspatent på.

Det holder for meg for å hive meg på bølgen, så får tiden vise om denne robolyzer-teknikken fungerer. Gjør den ikke det, vil det neppe påvirke NELs kursutvikling negativt, men gjør den det, vil kursen kunne gå det man på godt norsk kaller bananas.

Endret 28.12.2015 12:52 av renud
OldNick
28.12.2015 13:12
#17662

re. fjellbonde,


Hvorfor skulle jeg lese den meldingen igjen?

Hvis du hadde fulgt med, ville du se at jeg la inn samme meldingen med en del ekstra info tidligere i tråden.


re. renud,

Da slo du fast det jeg hadde en mistanke om, at du ikke har peiling på teknologien bak Robolyzer, og antakelig lite om NEL-teknologien.

Det er ingenting å skamme seg over, man trenger i grunnen ikke vite noe om et selskap for å kjøpe aksjer i det.

Mange gjør det, basert på teknisk analyse, stjernetegn og pilkasting og hva vet ikke jeg.

Men, siden jeg hare litt greie på akkurat hva NEL holder på med, så tar jeg meg den frihet å kritisere de som later å vite for å hausse.

Det finnes fortsatt folk som er lette å lure, "the even bigger fool".

Det har vi fått vitnemål om her - i andre aksjer.
______

ang klimadiskusjonen, så tar vi det på den respektive tråden - senere.

Endret 28.12.2015 13:12 av OldNick
fjellbonde
28.12.2015 13:26
#22053

ok. sorry, da trenger du ikke lese den meldingen.
OldNick
28.12.2015 13:44
#17663

Link til Norsk Patent 332015 i Espacenet, Europeisk Patentdatabase


Link til Norsk Patent 332015 (PDF)


som jeg refererte til i tidligere innlegg, OldNick #17194.

Jeg har ikke lest den enda, men får vel tid en av de nærmeste dagene, så ser frem til hva andre får ut av denne.


Finner ingen andre relevante referanser til Åge Skomsvold og H2-produksjon hverken i den norske patentdatabasen eller Espacenet.

Endret 28.12.2015 13:44 av OldNick
Kjell T. Ringen
28.12.2015 13:46
#13055

Som jeg sa lengre oppe så er det jo spennende dersom rotalyzeren fungerer. Og klart den også bidrar i prisingen av selskapet. pr nå så vet heller ikke NEL om teknologien fungerer så jeg forstår godt at renud sliter med å forklare den.

Endret 28.12.2015 13:49 av Kjell T. Ringen
renud
28.12.2015 13:54
#11318

OldNick
"...så tar jeg meg den frihet å kritisere de som later å vite for å hausse."

Den påstanden er direkte feil. Hvor mener du jeg "later å vite"?

Ellers burde jeg vel oppfatte det som smigring, når du tillegger meg så stor påvirkningskraft at jeg ved å skrive på ST klarer å bevege NEL-kursen en millimeter den ene eller andre veien.

NEL omsatt i dag (foreløpig): 128,86 millioner NOK
renud
28.12.2015 14:36
#11319

Hansson, som nå i E24 flagger at han har sikret gevinst på den eventyrlige oppgangen, oppsummerer min egen vurdering av den generelle ståa meget greit:

Casher inn i årets børsrakett Den Monaco-baserte investoren Alexander Hansson mener tiden er inne for å sikre gevinst i hydrogenselskapet Nel. (E24) Publisert: 14:04 - 28.12.2015
"- Jeg mener man må være blind for å ikke se det massive holdningsskiftet som nå foregår i verden. Uansett om du tror på menneskeskapte klimaforandringer eller ikke, er det åpenbart at flere enn tidligere velger miljøbevisst. Som investor er det en trend man kan ri på, gjennom for eksempel Nel, sier Hansson."
NetromO
28.12.2015 15:07
#12787


Greit signal fra Hansson.
Jeg solgte mellom 5,75 og 5,30 i dag. Satser på en hyggeligere inngang.

Vi ser an på nyåret.

ingfa
28.12.2015 15:41
#4732

Solgte på 5,85, men er inne igjen - som planlagt.
Ville bare se bevegelsene frem mot åpning i USA først, for så å akkumulere igjen. Men sjansen kom fortere og mer akutt enn vanlig. Slik blir det vel når stop loss og roboter lager de store svingningene med stor omsetning og forvirring.

Endret 28.12.2015 15:46 av ingfa
Beins
28.12.2015 15:46
#8405

Jeg vil anta at NEL har mye steget på framtidsvyer om hydrogenets økte rolle i økonomien. Gorwell får forklare hvorfor alle de store bilfabrikkene satser på hydrogenbaserte modeller - med Toyota og Honda i spissen - dersom dette er dødfødt.

Ingen laget "flybiler" som ble en tegnbrettsdrøm - mens hydrogenbiler er allerede på markedet.

Utfordringen ang NEL er at det vil ta noen år før hydrogen er mye brukt. Foreløpig virker 2020 og som et mulig gjennombruddsår internasjonalt om man ser på Toyotas planer om satsingen til Tokyo-OL.

NEL kan nok gå både høyt og lavt framover. Vyer og inntjening vil ikke samsvare i oppbyggingsperioden.

Endret 28.12.2015 15:47 av Beins
Beins
28.12.2015 17:32
#8406

Man skal ikke kimse av mercedes sine outlooks for framtida. Der har hydrogen en viktig plass:

Looking at models currently available from Germany's BMW and Mercedes-Benz, it appears that both carmakers are focusing on battery electric over fuel cell vehicles, but that may not be the long-term plan for either.

Recent interviews with executives at the two brands suggest that BMW and Mercedes are using hybrids and plug-in vehicles as stepping stones, and betting that the strongest future lies with fuel cell technology.

"We stay committed to fuel cells," said Thomas Weber, member of the board of management of Daimler AG Group Research & Mercedes-Benz Cars Development.
"Nobody knows if the hype on the battery-electric vehicle side will pay off. It's not clear. The range isn't clear. The future isn't clear."

Ironically, one of the weak points Weber lists for battery electric vehicles (BEVs) are linked with refueling.

"The cars are quite good," said Weber. "The weak point is, where can I charge my car?"

At this point, hydrogen refueling stations are also limited. But Weber said that this will soon change around the world.

"Weber insists demand will force fuel suppliers to upgrade their infrastructure," noted Business Day Live. "Germany has around 50 hydrogen filling stations today and plans to have 400 by 2023, ostensibly to help its car makers meet [European Union] emissions targets."


Endret 28.12.2015 17:34 av Beins
renud
28.12.2015 17:34
#11320

Beins
Utviklingen går som tidligere nevnt, og behørig kritisert, fort:

HYDRICITY Slik skal kraftverket levere fornybar elektrisitet 24 timer i døgnet Hybridkraftverk med solkraft og hydrogenproduksjon. Av Jannicke Nilsen (@jannickenilsen) tu.no 28. desember 2015

Utdrag:
"- Det foreslåtte konseptet representerer et potensielt gjennombrudd for kontinuerlig og effektiv elektrisitetsproduksjon, sier professor i kjemisk engineering, Rakesh Agrawal ved universitetet.

- Tre ganger mer volum
Løsningen, som forskerne presenterte rett før jul, er hybridkonseptet Hydricity, som kombinerer konsentrert solkraft med produksjon av hydrogen, hvor resultatet av å smelte de to prosessene sammen ifølge forskerne skal føre til en rekke forbedringer for effektiv energilagring.

Forskerne mener konseptet er et langt bedre alternativ enn å lagre fornybar energi i batterier.

- Lagringstettheten forventes å være tre ganger større enn de beste batteriene, noe som betyr at man bruker tre ganger mindre volum på å lagre samme mengde energi. Samtidig unngår man bruk av sjeldne jordmetaller som brukes til å produsere effektive batterier, sier professor i kjemisk engineering, Rakesh Agrawal, ved Purdue University til Climatecentral.

En annen fordel skal være at den lagrede energien ikke forvitrer eller forringes over tid."
Beins
28.12.2015 18:30
#8407

renud
Ja, det er interessant når ulike konsept konkurrerer og det etter hvert utkrystalliserer seg løsninger som er bedre enn andre.

To viktige ting -

Hvor energi-effektive kan kommersielle solceller bli etter hvert.

Hvor mange kwh vil man trenge for å produsere kommersielt 1 kg H2 mest effektivt om noen år.

Endret 28.12.2015 18:31 av Beins
highlander
29.12.2015 09:47
#5257

Morsomt å følge med på handelen i denne aksjen, da den er meget volatil p.t. og har store intradagsvingninger på høyt volum.

Det er bare et halvt års tid siden man kunne få kjøpt så mange aksjer man orket rundt 1,35 (emisjonskurs). Det lå da i kortene at det skulle blåses en boble. Etter å ha tatt firegangern i løpet av noen få måneder er det bare rett og rimelig at det blir en kamp mellom frykt og grådighet; gevinstsikring vs. ønsket/håpet om å cashe inn jackpot en gang i fremtiden. Dette gir volatilitet i aksjen, og gode muligheter for å tjene/tape penger både for dagtradere og mer langsiktige investorer.

Jeg "kjøper" sammenligningen med Opticom, i den forstand at aksjen befinner seg innenfor en sektor som p.t. hypes i finansmarkedene, akkurat slik det var under "dått kåmm"-hypen da Opticom skulle revolusjonere datalagring gjennom Gude(n) Gudesens unike teknologi, eller drømmen om dette.

Place your bets. Good luck!
Phoebus
29.12.2015 09:51
#10988

Ikke dårlig!

Hydrogen-selskapet NEL var dagens mest omsatte aksje med en omsetning på 303 millioner kroner. Aksjen endte opp 5,5 prosent etter volatil utvikling gjennom dagen.

Men hva skjer nå???
Rune Hansen
30.12.2015 11:47
#8770

NEL ned for andre dag på rad. Synd, men det blir alltid en pust i bakken etter en så enorm oppgang vi har hatt siste 2 mnd.

Ønsker alle k-NEL-ere et god nytt NEL-år.
gorwell
30.12.2015 13:51
#22086

Vedrørende Rotalyzer, om den fungerer eller ikke vil muligens ha betydning for produksjon av hydrogen. Rotalyzer vil ikke påvirke hydrogens bruk som drivstoff.

Hva Spettet holder på med kan best beskrives som en samling av kjent hydrogenteknologi med håpefull hydrogenteknologi pakket inn og solgt som en bærekrafts-boble.

Det er ikke ulovlig "å håpe" på et teknologisk gjennombrudd, ei heller å tjene penger på "the even bigger fool". Men dette er nok lite annet enn engineera bondefangeri og et pyramidespill.

gorwell

Beins
30.12.2015 14:24
#8416

Skal man diskutere H2 sin rolle innen samferdsel og energi - er Spetalen og NEL helt perifert.

Poenget er at bilfabrikantene driver denne utviklingen - ikke Spetalen eller andre norske investorer. Det er Toyota og Honda i spissen. Mercedes, Ford, BMW osv er og med på dette løpet

De store bilfabrikkene vedder på at hydrogen vil bli en helt sentral energibærer noen år fram i tid. En såkalt revolusjon.

Myndighter kan framskynde eller bremse denne utviklingen via sin "klimapolitikk". I Norge har vi indirekte brukt store penger på å støtte opp om en bilfabrikk i California som lager batteridrevne biler.
Vi får se hvordan det blir med hydrogenet - Norge liker jo å være et foregangsland.

Så vil det komme selksaper som rir på denne bølgen - noen vil tjene bra og andre vil tape. Timing er viktig etc.

NEL kan ikke tjene penger på kort sikt fordi markedet ligger inne i framtida et sted.

Endret 30.12.2015 14:25 av Beins
Kjell T. Ringen
30.12.2015 14:28
#13066

hydrogenbiler startet man vel for minst 20 år siden, har ikke akkurat tatt av enda.... Jeg vil ikke si at bilfabrikkene vedder på at H2 blir sentralt - da hadde de store nok lansert modeller i for lenge siden. Men det tørr ikke vedde på at H2 IKKE blir viktig så derfor tusler de på med forskning så de er klar om det skulle bli aktuelt. Og det har de altså holdt på med i 20 år - minst.
gorwell
30.12.2015 14:43
#22089

Jeg ser ikke bort fra at møndigheta sørger for å få etablert noen hydrogen-stasjoner for å drifte de bilene de selv kjøper eller leaser inn for å kaste blår i øynene på RE industriens fotsoldater og finansierer tullet med dine og mine skattepenger...

Noen handlekraft må de tross alt vise etter Månecrash'et.

Det skulle ikke forundre meg det bøss om vi får lese rosenrøde politisk infiserte rapporter, kalkulasjoner og forestillinger om bærekraftig produsert hydrogen basert på Statkraft eller Statoil-driftede RE installasjoner...

Keiseren er naken.

gorwell
Beins
30.12.2015 14:46
#8417

KTR

Bilfabrikantene har "syslet" med hydrogen i 20 år. Og den store utfordingen har hele tida vært de dyre brenselscellene som umuligjorde masseproduksjon.

Nå har Toytota fått til langt rimeligere brenselscelleutgaver, og kostnadene vil presses enda lavere de neste årene iflg IEA og andre kilder.

2017 blir et viktig år. Da kommer de fleste andre store med hydrogenmodeller. Bak en ny bilmodell ligger store FOU-kostnader.

Hydrogen står så sentralt i alle Toyotas utviklingsplaner og forretningsbase framover at det er ganske dekkende å si at de vedder på hydrogen. De bruker milliarder NOK på å utvikle prosjektet og har 2020 og Tokyo OL som en viktig milepæl. Men Toyota kan ikke gjøre jobben helt alene -energiselskaper og myndigheter må følge opp.

Toyota sier klart at de ser hydrogen som brennstoffet for store og middels kjøretøyer, mens batteri passer best for småbiler og korte turer.

Over the next several decades, Toyota says it will slash emissions generated from new vehicles and its production processes. To get there, the company is betting on hydrogen and renewable energy.

Endret 30.12.2015 14:48 av Beins
Beins
30.12.2015 14:51
#8418

gorwell

Hydrogen har du ikke greie på, men du er flink på å skrive tøys og konspirasjonsteorier.
gorwell
30.12.2015 15:43
#22091

Man kjenner da ei lus på ganglaget?

gorwell
highlander
30.12.2015 16:36
#5268

Forventningene er nok alt for høye i NEL (slik de også var i OPC i sin tid), men det er ikke dermed sagt at boblen ikke kan blåses mye større før luften går ut av den. Det blir uansett uten meg som passasjer. Men de som klarer å tjene penger på NEL, er vel undt hver krone...
Beins
30.12.2015 17:15
#8420

gorwell

- Det var sånt man sa i Det Norske Arbeiderparti på 50- og 60-tallet.

Eller: "Noen av oss har snakket sammen."

Nå spørs det hva partitoppene sier om hydrogen når de snakker sammen.
Om Jonas og Trond har sans for knallgass.

Han Håkon hadde nok omfavna hydrogenet - og knekt all motstand som ei lus.
Statsmonopol i hver ei bygd og by - hadde han krevd.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter