Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
Rune Hansen
06.01.2016 11:02
#8776

Jeg har plukket et par hundre K i dag til snitt 3,98 og håper snuplassen ligger i dette området, men det er ikke umulig at vi skal ned til 3,70-3,80 før den snur, men jeg turte ikke å gamble på det. Men ligger med kjøp på de nivåene også så får vi se. Får jeg dem, så får jeg dem. Så enkelt er det.
Rune Hansen
06.01.2016 12:52
#8777

Da fikk jeg handlet resten på 3,86 så nå kan den begynne å gå oppover igjen.
highlander
06.01.2016 13:00
#5292

Ville vært forsiktig. Den sterkt stigende trendkanalen er brutt, og det er nå etablert en ny fallende trendkanal, i hvert fall i det korte bildet.

Normalt vektlegger jeg ikke teknisk analyse noe særlig, men i selskaper som er priset ut fra mer eller mindre urealistiske forventninger om fremtiden, er det lite substans i bunn, så fallhøyden kan i mange tilfeller være ubehagelig stor. (Dette i motsetning til selskaper med inntjening og substans i bunn, der fallhøyden uansett er begrenset.)

Lykke til.

NetromO
06.01.2016 13:03
#12790

Etter emisjonen på 3,70 så var den en liten svipptur på 3,40 tallet, før veien gikk rakt til 5,50-5,75...

Jeg tror emisjonskurs er et greit bunn nivå. Har selv kjøpt tilbake rett under 4,00 i dag etter salget på 5,50ish...

Det skal ikke store nyheten til før den spretter opp en krone igjen...

Endret 06.01.2016 13:03 av NetromO
Stockamateur
06.01.2016 13:05
#10326

Jeg tør ikke gamble på at NEL skal dette videre (!) og har stoppa ut.

Det er ikke gambling å være ute av en aksje!
NetromO
06.01.2016 13:19
#12791


Fair enough....

Thai
06.01.2016 14:03
#7577

Godt nytt år folkens ,,da er jeg hjemme fra et flott opphold i Solens Land Thailand ,,og i dag har jeg kjøpt mine første aksjer i NEL ,,snitt 3,88 kroner ,,,,håper og tror og vet at dette blir bra ,,lykke til til folket
gorwell
06.01.2016 14:25
#22099

KTR,
http://www.statsbudsjettet.no/upload/Statsbudsjett_2016/dokumenter/pdf/skatt.pdf side 140 flg.

Kraftkrevende industri kan du gjøre regning med får priser som ligger rundt selvkost for Staten, muligens litt justert ift "politisk vilje" uten å komme i for dyp konflikt med EU-bestemmelsene.

Side 142, pris til husholdningene på 80 øre. Så er spørsmålet enkelt, betaler den subsidierte sektoren mer enn 30 øre?

gorwell
gorwell
06.01.2016 14:31
#22100

high, NEL skal ha at de har hentet inn penger for å kjøpe opp teknologi og produksjon. Så selskapet er nok muligens verdt det samlede emisjonsbeløpet dividert på antallet aksjer.

Sånn i motsetning til oppkonstruert emisjonsbeløp multiplisert med antall aksjer...

Den "mangelfulle substans" er utelukkende pyramide-argumentasjonen at hydrogen muligens blir en bærekraftig transportenergi-kilde i en gang fremtiden.

gorwell
Thai
06.01.2016 14:50
#7578

Nærmer seg 4kr ,skal Thai dra den over for Dere?
Rune Hansen
06.01.2016 15:09
#8778

Ja takk.

Og velkommen som k-NEL-er Thai.

Endret 06.01.2016 15:09 av Rune Hansen
Beins
06.01.2016 16:22
#8444

Jeg håper folk tjener bra på NEL-aksjer.
Men det er svært tidlig i løpet og mye kan skje.
Psykologi styrer mye - og det er en ustabil faktor.

Men hydrogen som sådan er ikke noe pyramidespill som en skrev over.
Pyramider er luftslott der kun initiativtakerne tjener penger - på de øvrige deltakernes bekostning.

I Hydrogen-sammenheng er det mest omvendt.

Bilfabrikantene investerer titalls mrd USD i nye bilmodeller, og det vil gå lang tid før de har tjent noe som helst på investeringene. De er i ferd med å bygge et nytt marked der de første steinene er lagt.

Om 5 år vil dette markedet få noe størrelse, men fremdeles kun være en nisje. Toyota satser på salg av 30.000 H2-biler om 5 år.
Om 10 år derimot - kan både bilfabrikanter og H2-leverandører ha meget interessante tider.
Da er det kun 5 år til de store Co2-reduksjonene (40%) skal være gjennomført i EU-systemet inkl Norge.

Endret 06.01.2016 16:40 av Beins
Rune Hansen
06.01.2016 17:40
#8779

4.00
Bra jobba Thai.
He-he.
gorwell
06.01.2016 18:45
#22101

30000 biler om 5 år er en produksjon for selskapet å ha et øre innen teknologien, for spesielt interesserte av typen vise seg frem og for våre idioter på Stortinget og i regjering/statsbyråkrati å vise politisk vilje?

Jeg har tidligere fulgt med på argumentsjon rundt OPC og annet smått. Argumentasjonen rundt OPC var en pyramide så god som noen, skal innrømme at denne dreide seg om "the even bigger fool".

Jeg har også sett selskap som har hatt minimum aksjekapital begå en mini-emisjon til 10 ganger pålydende 2-3 ganger slik at "verdien" av aksjen gikk fra (si) 100,000 aksjer @ 1 krone (samlet verdi 100,000) via 10 kroner aksjen i emisjon 1 til 1000 kroner i emisjon 3 sånn uten noen annen virksomhet enn emisjonene.

Hvilket økte selskapets verdi som uttrykt i omsetningskurs for aksjen fra nevnte 100,000 til kanskje 100 mill.

gorwell
Kjell T. Ringen
06.01.2016 18:56
#13085

30.000 biler i året om 5 år for Toyota? Fortsatt mygg av en mygg altså.
Toyota produserer 10 mill biler pr år nå... så altså etter 5 år med fantastisk utvikling så snakker vi om 0.3% .... jaudå.
NetromO
06.01.2016 19:32
#12792


Industrielt så forstår jeg at det kan stilles spørsmål fra våre gode venner på ST..

Jeg setter mer min lit til Spetalen og hans egen evne til å produsere en stadig økende positiv nyhetsstrøm fra selskapene han er involvert i... det skal ikke så mye til for at traderne kjører denne opp en krone.....
Beins
06.01.2016 20:45
#8449

Vel, man kan sammenligne med Toyotas Hybrid-modeller.
Prius ble lansert i 1997 i Japan og solgte på verdensbasis 33.400 eks fram til juni 2003. Det tok ca 6 år.

Ved utgangen av 2015 har Toyota et akkumulert salg på over 8 millioner hybrider. Både i 2013 og 2014 solgte de godt over 1 mill hybrider.

På få år har en liten nisjebil blitt en stor suksess og kopiert av svært mange andre produsenter. Dette skjedde uten særlige endringer i rammebetingelsene - kun de små restriksjonene i Kyoto-avtalen om 5% reduksjon av klimautslippene.

Toyota tar seg tid med Fuel Cell - slik de gjorde med hybrid. FC er et langt mer komplisert prosjekt, men de har omtrent samme progresjonen når vi ser på planene for de første årene.

Dessuten vil FC få stor boost via klimatiltakene som kommer etter hvert. Det vil garantert komme måltall på biler og utslipp som er meget gunstige for batteri og hydrogen. Samferdsel blir ett av hovedområdene der CO2-utslippene skal veldig mye ned fordi der er teknologien i anmarsj.

Dersom konkurrentenes modeller faller i smak - eks Mazda, Mercedes, Audi, BMW, Ford som kommer i 2017, kan dette gå fortere enn dagens planer tilsier. Men infrastrukturen må på plass.

De store fabrikantene satser enormt på hydrogen, men ting vil selvsagt ta tid. Innen 2050 er fossile kjøretøyer for det meste parkert, påstår Toyota.

Batteri er et springbrett til hydrogen-bilene og kan nok lede kappløpet i noen år til. Men Toyota f.eks mener hydrogen etter hvert blir langt viktigere enn batteri.

Så får ekspertene på ST si hva de vil:-) Det er dessverre ikke der dette løpet blir lagt.

Endret 06.01.2016 21:00 av Beins
Rune Hansen
07.01.2016 08:45
#8781

Ser ut som om NEL får seg en rett i trynet i dag pga stor nedgang på børsen i Kina og krakk i oljeprisen.

Ikke moro.
Stockamateur
07.01.2016 16:17
#10327

Kanskje jeg burde gjøre jobben skikkelig før jeg inntar posisjoner! Stolte på at 50% retrace skulle holde i NEL, men overså den negative divergensen RSI/kurs. Et bearcross var også i kjømda, som manifesterte seg i går. Retrospektivt kan det også kommenteres at volumdroppet inn i "konsolideringen" ikke var imponerende, sammenlignet med f.eks. utviklingen etter det forrige legget i desember.
Phoebus
08.01.2016 09:31
#10997

Er det noen som har regnet på betaverdien på denne jojoen? Daytraderne må jo bli helt sjøsyke.
Rune Hansen
08.01.2016 09:32
#8785

Da er NEL tilbake på vinnersporet etter en turbulent uke. Opp 15% på blytungt volum.
Beins
08.01.2016 10:54
#8463

Arctic ser stor oppside i NEL, kursmålet er hele 7,00 kr.
Hvordan de har beregnet det, er ikke godt å si.

"Arctic Securities starter dekningen av NEL med en kjøpsanbefaling og ser en oppside på over 85 prosent.

Artikkel av: Helene Kleppe (Hegnar.no - 8.1.16 09:14)

Arctic Securities skriver ifølge TDN Finans i en fersk rapport at de ser fyllestasjoner for biler og lagring av hydrogen for bruk i kraftproduksjon som selskapets største markeder fremover.

Det potensielle markedet for NEL som ventes å ha 800 fyllestasjoner installert innen 2025, anslås til 15,7 milliarder dollar, og meglerhuset ser også Spetalen-raketten som en oppkjøpskandidat etter hvert som markedet modnes.

Arctic omtaler NEL som en konsept-aksje, og påpeker at det dermed en tid fremover vil være nyhetsstrøm og ikke kvartalsrapporter som vil være kursdrivere.

Sluttkurs torsdag var 3,76 kroner, mens Arctic opererer med et kursmål på sju kroner per aksje."
chateau
08.01.2016 11:43
#7839

Hvordan skal hydrogen konkurrere med billig olje?
renud
08.01.2016 12:14
#11368

chateau
Ikke på pris, i hvert fall ikke foreløpig, men på stadig forsterkete, internasjonale krav til utslippsreduksjoner.
OldNick
08.01.2016 12:59
#17689

re. safman #1929,


Du antyder at Glomfjord var det siste stedet man benyttet H2-elektrolysører i Norge.

Det er nok feil.

NEL har lagt ut en produkt-brosjyrer, hvor kundelisten står.

NEL Brochure: Efficient Electrolysers for Hydrogen Production (PDF)


På side 5 står et imponerende bilde av elektrolysør-hallen i Glomfjord, som du da sikkert har besøkt, og på side 6 står "kundelisten". Der finner du flere norske bedrifter/navn, som da formodentlig har NEL-elektrolysør installert.

Det kan jo også finnes norske firma som har elektrolysører fra andre leverandører enn NEL, men det vet ikke jeg.
______

I NEL-brosjyren(e) er angitt at elektrolysørene kan ha et energiforbruk innenfor en range på 3.8-4.4 kWh/Nm3 H2.

Men, de angir også at de største enhetene A-485 er utstyrt med en likeretter på 2.2MW, det betyr at maks strømforbruk ved 485 Nm3/h blir: 2 200/485 = 4.53 kWh/Nm3, som jeg brukte i mine anslag i OldNick #17640.

Men strømforbruket kan også øke utover dette, og det medfører bare at produksjonen vil bli litt laverefordi likeretterene ikke kan levere mer. Dette er en naturlig forvitring av elektrodene med alderen, slik at overspenningen øker.

Når de angir forbruk ned til 3.8 kWh/Nm3, vet jeg ikke hva som ligger i det, kanskje

- det oppnås ved ved lavere load (strømpådrag), eller
- har de alternative katalytiske belegg med lavere overspenning (men ingen info er gitt om det)
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter