Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
Provence
24.05.2016 22:56
#9191

Ikke akkurat noen Elon Musk i dette om ny grønn energi.

I et debattforum, fremholdt Spetalen at hydrogen løsningen var en precursor for el.drift som et svar til Musk om el.biler.

Hadde ikke lest meldingen men det stemmer med min pre-oppfatning om Spetale som noe helt annet..

Øystein Stray Spetalen and affiliated companies,
Strata Marine & Offshore AS and Ferncliff Maris AS
(the "Shareholder") have retained Arctic Securities
AS, Carnegie AS and DNB Markets to explore the sale of
up to 42,000,000 shares in NEL ASA ("NEL" or
the "Company") through an accelerated bookbuilding
process (the "Placing").
NetromO
25.05.2016 08:16
#12892


2,75.....

OldNick
25.05.2016 08:38
#18097

Dumpet for enhver pris ser det ut til, 17% under gårsdagens sluttkurs.

Jeg ville formode at andre, større aksjonærer, da mer spesifikt anført danskene bak H2-logic kaller inn til EOGF for å gjøre endringer i styret, mer spesifikt å bytte ut styreformannen og få inn en mann som har mer industriell erfaring og større tid til å ta seg av styringen enn en mann som M.Nes, som synes å sette sin og sin arbeidsgivers interesser før selskapets, og har for full agenda med alle sine andre aktiviteter, skal vi ta hans listede posisjoner som troverdige.

NEL: Mandatory notification of trade and disclosure of large shareholding

Børsmelding
25.05.2016

Oslo - Reference is made to the stock exchange announcement on 24 May 2016 regarding the potential sale of shares in NEL ASA ("NEL") by Øystein Stray Spetalen and affiliated companies, Strata Marine & Offshore AS and Ferncliff Maris AS (the "Shareholder").

The Shareholder has on 24 May 2016 sold 42,000,000 shares, representing 6.17% of the share capital and voting rights in NEL. The shares were sold at a price of NOK 2.75 per share.

Following the sale, the Shareholder owns 33,211,285 shares in NEL ASA, representing 4.88% of the share capital based on a total number of outstanding shares of 680,601,326. The remaining shares held by the Shareholder are subject to a lock-up agreement with Arctic Securities AS, Carnegie AS and DNB Markets ending 31 December 2016.

Øystein Stray Spetalen is represented on the Board of Directors of NEL. Martin Nes, CEO of Ferncliff TIH AS and board member of Saga Tankers ASA, is the Chairman of NEL's Board of Directors.
Stockamateur
25.05.2016 11:44
#10733

renud

Der fikk vi en eklatant demo på Spettet's mange krumspring. Den mannen er ikke til å stole på i det hele tatt. "Investor", "langsiktig" osv. blir helt feil. Spettet er en rendyrket spekulant som driter i absolutt alt utenom sin egen lommebok. Heldigvis hadde jeg glemt å fornye kjøpsordren fra mandag (se over), men jeg sitter med spekulasjonspotten min. "Spekulasjonspotten" er riktig uttrykk! Her kan dere diskutere opp og ned av stolpene hvor smart hydrogen er og hvordan teknologien funker. Det driter den største investoren i, han sitter sikkert å flirer hvis han skulle finne på å lese ST.

Endret 25.05.2016 11:44 av Stockamateur
renud
25.05.2016 12:18
#12724

Stockamateur, Provence og OldNick

Det er mye som skurrer her, blant annet denne:
The annual general meeting of NEL ASA was held on 20 May 2016.

3 dager før "Spetalen selger langt over halvparten av aksjene sine (ikke fullt 2/3 som jeg skrev feilaktig i et tidligere innlegg), lar både han og Nes seg gjenvelge til styret som henholdsvis styremedlem og styreformann. De visste med andre ord ikke på fredag at de skulle dumpe på onsdag? På godt nors kalles dette å villede markedet.

Videre er det selvfølgelig ren bullshit å snakke om "The Shareholder is committed to being a shareholder in the Company", så lenge lock-up'en er begrenset til et drøyt halvår og eierandelen "tilfeldigvis" ble redusert til rett under de meldepliktige 5%.

Selv kan jeg takke en hunch av dårlig magefølelse for at jeg dumpet resten sist uke på 3,57/3,58 (dokumentert på Xtrainvestor). Men det var ren og skjær flaks, og ikke en beslutning fattet på tilgang til lik informasjon i markedet. Noe det sjeldent eller aldri er i selskap hvor Spetalen og hans våpendragere er på eiersiden.

Jeg er derfor enig med Provence i at det er på tide å avkle Spetalen og hans likesinnede.

Endret 25.05.2016 12:18 av renud
Phoebus
27.05.2016 09:24
#11054

Er hjelt ute etter å ha hatt masse flaks med denne. Nå kan det virke som det kan være fristede å ta et spekk igjen.
gorwell
27.05.2016 10:10
#22315

Verdien i NEL ligger i hard virkelighet, den teknologien som selskapet har kjøpt for å ligge i bunn i selskapets virkelighet.

Spettet har nok en viss anelse om hva Skatt Øst kommer til å vedta. Ikke dermed sagt at Skatt Øst's vedtak vil holde i Høyesterett, men der i gården driter de i det for de kan bruke 10 år på saken og få skattyter til å betale for gildet...

gorwell
Stockamateur
27.05.2016 10:56
#10738

Høres ut som en grei forklaring gorwell.

Det er ikke noen solide støttenivåer i NEL før 2 kr.
Phoebus
30.05.2016 13:51
#11055

Mye kjøpsvillighet fra rundt 2,6 i alle fall
OldNick
05.06.2016 16:39
#18126

Politikken i Oslo er helt absurd.

Det må være som å leve i bakvendtland.

Alt som er økonomisk og effektivt skal forkastes, nå skal man over på ineffektive og dyre løsninger, og for å nå målet skal de som bedriver verdiskapning flås gjennom økte skatter og avgifter, samtidig som man skal tømme oljefondet (nei, det bestemmer ikke Oslo-politikerne direkte), og dette skal overføres til deres følgere.

Disse ekstremistene i politikken som ikke ser ut til å ha noe annen målsetning enn å ødelegge det samfunnet vi har, burde ikke få lov å sitte på stortings- eller bystyre-benkene, de burde settes på tiltalebenken, anklaget for samfunnsødeleggende virksomhet.

Men, det til side, disse aktivitetene kan gavne NEL, og jeg ser på innehav av NEL-aksjer som en slags forsikring mot den politiske galskapen vi ser utfolde seg i Norge.

Kilder til VG: MDG-Lan sier ja til «monsterveien» E18

Gunn Kari Hegvik, Frank Ertevåg, VG.no
04.06.2016

Stikk i strid med Miljøpartiet De Grønnes valgkampgarantier har miljøbyråd Lan Marie Nguyen Berg akseptert motorveiutbyggingen av E18 vest for Oslo, ifølge VGs kilder.

...

Innfører rushtidsavgift

I tillegg har MDG, ifølge utkastet, fått med seg partene på en målsetning om at biltrafikken gjennom bomringen i Oslo skal reduseres med 15 prosent innen 2019. Hvis målet ikke nås er partene enige om at de kan møtes til en reforhandling av bomtakstene.

I forhandlingene skal partiet, etter det VG har fått opplyst, ha fått gjennomslag for en tidsdifferensiert bompengeavgift, såkalt rushtidsavgift.

Høyre skal, ifølge VGs opplysninger, ha kjempet mot differensieringen. MDG skal derimot ha ønsket en større differensiering av satsene, men ikke ha fått gjennomslag for dette.

Ifølge avtaleutkastet vil det fra 2017 koste 48 kroner for en personbil, som går på diesel, å kjøre gjennom Oslo-ringen utenom rushtiden, og 58 kroner i rushtiden. Prisen for en tilsvarende bensinbil blir fem kroner lavere.

mer på link
______

Samtidig kan vi lese at ekstremistene i Høyre har overtatt styringen i transport-politikken, eksemplifisert ved dette siste forslaget. Og, hører vi et pip fra FrP, de er tydeligvis helt enige.

Man kunne jo håpet at de "blå-blå" hadde hatt som målsetning å gjøre Norge billigere å drive og bo i, men de er nesten verre enn de sosialistiske grønnskollingene.

Norge trenger en ny politisk bevegelse som bør ha som målsetning å nettopp gjøre Norge billigere og enklere å bo og drive i, her bør det være stort potensiale til et xx%-parti som kan ta velgere fra høyresiden, men også fra AP.

DN: Enighet om å stanse salg av diesel- og bensinbiler. Høyre: Oppslaget er feil

Dagens Næringsliv skriver at de borgerlige er enige om at det ikke skal selges nye bensin- eller dieselbiler fra 2025. Høyre avviser dette.

NTB/E24.no
03.06.2016

OldNick
06.06.2016 15:39
#18131

En journalist hos Hegnar mener at hydrogen-bil blir eneste mulighet for privatpersoner som kjører bil, å slippe bompenger i Oslo.

Who knows?

Slik slipper du unna bompenger i Oslo

Det er ikke lenger nok å kjøre elbil.

Øystein Byberg, Hegnar
06.06.2016
Rune Hansen
06.06.2016 16:01
#8880

Kastet mine siste NEL tidligere i dag. Den ser helt tragisk ut om dagen.
Jeg hopper på toget igjen når den går under 2,00 (Hvis den gjør det da vel og merke)
Phoebus
10.06.2016 09:10
#11059

NORGE:BORGERLIG ENIGHET OM FYLLESTASJONER FOR HYDROGEN -AVIS

13:38
Oslo (TDN Finans): Neste år skal byggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner begynne.



Det er beskjeden til Enova fra regjeringspartiene Høyre og Frp, og samarbeidspartiene Venstre og KrF før behandlingen av energimeldingen i Stortinget mandag, skriver Dagsavisen torsdag.



-Så langt har Oslo og Akershus vært i front i satsingen på hydrogen. Nå løfter vi dette opp til et nasjonalt nivå med et landsdekkende nettverk av hydrogenstasjoner. De skal bygges fra og med 2017, sier Ola Elvestuen (V).



-Det er av avgjørende betydning at folk føler trygghet for at de kan bruke hydrogenbilen over hele landet, sier Øyvind Korsberg (Frp).



Ifølge Elvestuen er det opp til Enova hvor mange hydrogenstasjoner som er nødvendig og hvor de skal bygges.



-Målsettingen er 50.000 hydrogenbiler i løpet av ti år, ifølge Elvestuen.



ØT, finans@tdn.no

TDN Finans, +47 21 95 60 70
renud
10.06.2016 09:15
#12945

Så det samme på twitter i går, og tok derfor litt NEL i dag.
Langt fram til 2017, men avtalene landes nok en stund før. Vurderer nå risk/reward som mye bedre og kommer derfor til å øke på eventuelle dipper.
gorwell
10.06.2016 09:46
#22340

Gjett hvem som betaler Enova's tilskudd? Frp er åpenbart blitt en del av problemet.

gorwell
renud
10.06.2016 10:16
#12946

Man kan mene mye om mangt gorwell, men Norge har nå engang forpliktet seg til å oppfylle visse mål satt i Paris, sammen med resten av verden. Da synes jeg det er greit å posisjonere meg i forhold til det og overlater til andre å leke Don Quixote.
gorwell
10.06.2016 11:52
#22342

Har du en link til denne forpliktelsen? Ikke politiker-vås eller Zero-analyser. En underskrevet avtale verifisert av Stortinget?

Uten en slik verifiserbar avtale finnes kun policy som kan gi byråkrat-nautene ammunisjon til forskriftsproduksjon.

For all del, du forholder deg som du finner fornuftig. Så får du la Don Quixote forholde seg som Don Quixote finner fornuftig enten det er det eller ei.

Selv håper jeg Don Quixote finner det fornuftig å gå på fundamentet til vindmøllen og styrer klar av vingene på rotoren slik at han ikke får en i ryggen når han er uoppmerksom.

gorwell

Endret 10.06.2016 11:57 av gorwell
renud
10.06.2016 12:41
#12947

Hehe
renud
10.06.2016 12:47
#12948

Parisavtalen ratifiseres i år. Regjeringen.no Dato: 29.04.2016

"Regjeringen la fredag 29. april fram en proposisjon om samtykke til at Norge går med i den nye internasjonale klimaavtalen. - Dette gjør det mulig for Stortinget å ratifisere Parisavtalen før sommeren, sier klima- og miljøminister Vidar Helgesen."

Den ytterst mikroskopiske, teoretiske muligheten for at Stortinget ikke kommer til å ratifisere avtalen, gidder jeg rett og slett ikke å kaste bort tid på å diskutere.


Så litt funfact, fra den samme meldingen:
"Parisavtalen vil tre i kraft når 55 land med 55 prosent av de globale utslippene av klimagasser har ratifisert avtalen. Under seremonien i New York 22. april ratifiserte 15 land avtalen, for det meste små øystater.

De 15 som har ratifisert så langt, representerer 0 prosent av verdens utslipp av klimagasser. Med Norge blir tallet 0,1 prosent.

Ytterligere om lag 20 land indikerte at de ville bli del av klimaavtalen i 2016. Disse landene utgjør nesten 50 prosent av verdens utslipp av klimagasser."
renud
10.06.2016 12:53
#12949

Prop. 115 S (2015-2016) Samtykke til ratifikasjon av Parisavtalen av 12. desember 2015 under FNs rammekonvensjon om klimaendring av 9. mai 1992 Tilråding fra Utenriksdepartementet 29. april 2016, godkjent i statsråd samme dag. (Regjeringen Solberg)

"Proposisjon til Stortinget (forslag til stortingsvedtak)
Regjeringen anbefaler Stortinget å samtykke til ratifikasjon av Paris-avtalen om klima. Prop. 115 S gjør rede for bakgrunnen for denne tilrådningen, gjennomgår avtalens hovedelementer og vurderer dens innhold og konsekvenser for Norge."

(Les dokumentet på egen link i linken)
gorwell
10.06.2016 13:32
#22343

Takker!

"Parisavtalen er ikke tidsbegrenset og er den første klimaavtalen som etablerer juridisk bindende forpliktelser for alle parter om at de skal ha nasjonalt fastsatte bidrag som skal meldes inn hvert femte år. De nasjonalt fastsatte bidragene skal inkludere utslippsreduksjoner, og partene kan også inkludere tiltak for klimatilpasning, klimafinansiering, kapasitetsbygging og teknologiutvikling og -overføring. Avtalen etablerer også en juridisk bindende forpliktelse om at alle parter skal gjennomføre nasjonale tiltak for å følge opp disse nasjonalt fastsatte bidragene. Nasjonale bidrag kan gjennomføres både med innenlandske tiltak og ved frivillig samarbeid med andre parter, for eksempel i form av overføring av utslippsreduksjoner. Avtalen oppretter et styrket måle- og rapporteringssystem for tiltak og støtte der hver part skal gi informasjon om utslipp og opptak av klimagasser (nasjonalt regnskap) og informasjon om gjennomføring og oppnåelse av sine nasjonalt fastsatte bidrag til utslippsreduksjoner. "

Her er ingen forpliktelser annet enn at landet skal ha nasjonalt fastsatte bidrag som skal meldes inn hvert femte år og oppfylle de nasjonalt vedtatte bidragene samt å gi informasjon, herunder utslipp og opptak av klimagasser?

Utslipp av klimagass.. Det skal ikke rare enigheten til før nasjonalforsamlingen vedtar at all CO2 sluppet ut som resultat av eksport av olje og gass ikke skal inngå i det norske utslippsregnskapet (disse utslipp tilregnes kjøperen).

Opptak av klimagass... Det skal ikke rare vedtaket til i nasjonalforsamlingen om det da overhode er nødvendig på å regne den årlige økning i skog å være et netto opptak av klimagass.

Det får holde med disse to. For den som kan lese byråkratsk, her er ingen forpliktelser i det hele tatt. Regimet har sikret at regimet bestemmer hva som til enhver tid gjelder.

Denne slags piss er også omtalt som demokrati.

gorwell

Endret 10.06.2016 13:36 av gorwell
gorwell
10.06.2016 13:40
#22344

Ett av de mest grunnleggende elementene i Parisavtalen er at den gir hver part ansvaret for å fastsette sine nasjonale bidrag Partene er ikke juridisk bundet til å gjennomføre bidragene

Adskillig ammunisjon til byråkrat-nautene her, det skal du ha.

gorwell
renud
10.06.2016 14:02
#12950

"Denne slags piss er også omtalt som demokrati"
Jepp.

Og dette pisset medfører at partier som MDG kommer i posisjon, og dermed tvinger de etablerte partiene til å tilpasse seg stemningen hos saueflokken som også kalles "velgere".

Ergo slippes "Paris-avtale programmer" som den tidligere i dag nevnte hydogensatsningen, som forøvrig vil bli (ikke kan) fast fisk førstkommende mandag når energimeldingen behandles i Stortinget, og dermed også vil bli gjort til aktuell politikk de neste 15 årene.

Så må man gjerne argumentere med gode argumenter imot det, men det hjelper lite eller ingenting.

Se forøvrig Enovas kommentar i denne artikkelen:
Fra CO2 til H2O - nå skal Norge bygges for hydrogenbiler. Neste år skal byggingen av et nasjonalt nettverk av hydrogenstasjoner begynne. Publisert 9. jun 2016

"Det er beskjeden til Enova fra regjeringspartiene Høyre og Frp, og samarbeidspartiene Venstre og KrF, før behandlingen av energimeldingen i Stortinget mandag.
De fire partiene er samstemte om at hydrogenbilen er framtidens bil, med tanke på behovet for å redusere klimagassutslippene."

Og:
-"Enova er klar til å følge opp et eventuelt stortingsvedtak om hydrogen, forsikrer kommunikasjonssjef Eiliv Flakne.
- Hvis vi får en bestilling fra Stortinget om hydrogen, vil det ikke være noe problem for oss, sier Flakne.

Han påpeker at Enova allerede har bidratt med midler til etablering av flere hydrogenstasjoner.
- Har dere disponible midler til å få igangsatt bygging av hydrogenstasjoner allerede fra neste år?
- Om nødvendig disponerer vi om. Vi har en viss fleksibilitet slik at vi kan få til det, selv om utbygging av hydrogen er litt mer kostnadskrevende enn ladestasjoner for elbil, svarer Flakne."

Endret 10.06.2016 14:02 av renud
gorwell
10.06.2016 14:17
#22345

Lite tvil om at det er godt med ammunisjon her for regimet å implementere den policy regimet finner seg tjent med....

gorwell
renud
11.06.2016 14:00
#12971

Ikke bare i Norge, gorwell.

Toyota, Honda and Nissan join hands to develop Hydrogen Fuel Cell infrastructure by Autocar Pro News Desk Jun 10, 2016

Utdrag:
"Where three of the biggest contenders in the market have agreed to work on a project together, Hitoshi Kawaguchi, senior vice president of Nissan, said the companies will continue to compete on products, but they must come together on supporting hydrogen fueling stations and other needed infrastructure."
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter