Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
OldNick
12.10.2016 16:11
#18423

Ny liten kontrakt fra ASKO til NEL, leveranse av "elektrolysør-i-container" løsning, samt H2-påfyllingsutstyr for truck, lastebil og personbil.

NEL: Nel ASA - Awarded contract with ASKO for hydrogen production and fueling solution in Trondheim

Børsmelding
12.10.2016

Oslo - Nel Hydrogen Solutions, a division of Nel ASA (OSE:NEL), has been awarded a contract by ASKO, Norway's largest grocery wholesaler, for the delivery of a new solar-powered hydrogen production facility and fueling station solution in Trondheim, enabling ASKO forklifts and delivery trucks to be fueled with locally produced renewable hydrogen.

"We are very pleased to have been awarded a contract to deliver a combined C-150 containerized hydrogen production unit and H2Station to ASKO in Trondheim, Norway. The solar-powered facility will enable ASKO to fuel their forklifts and delivery trucks with locally produced hydrogen, and offers a zero-emission solution for their trucks covering short and long distances. Working with ASKO, one of Norway's largest transport companies with over 600 trucks on the road every day, is an exciting step for Nel towards enabling climate neutral transport solutions all across Norway," says Jacob Krogsgaard, Senior Vice President of Nel Hydrogen Solutions.

The dedicated solar facility will produce energy for Nel's turn-key C-150 containerized electrolyser with the total production capacity of more than 300 kg of hydrogen per day. The H2Station® will be installed with three separate dispensers, two dispensers at 350 bar dedicated for forklifts and trucks, and one dispenser at 700 bar dedicated to cars. The installation will take place during the second half of 2017 at ASKO's facility at Tiller in Trondheim.

"ASKO searched the market for producers who have built and commissioned larger hydrogen production plants and fueling stations solutions with strong operating results, and after an extensive tendering process involving both Norwegian and international suppliers, the choice fell on Nel", says Jørn Arvid Endresen, CEO of ASKO MIDT-NORGE.

The hydrogen production plant is expected to be operational in the autumn of 2017 together with the H2Station® and combined forklift fueling solution. The delivery truck dispenser will be in place before the first hydrogen-fueled ASKO trucks from Scania are expected to be deployed during the autumn of 2018.

The project has been partially funded by Enova. The parties have agreed to not disclose the total contract value.

Further information:
Jon André Løkke, CEO, Nel, Tel: +47 9074 4949
Bjørn Simonsen, VP Market Development and PR-dept, Nel, Tel: +47 9717 9821
Jørn Endresen, CEO, ASKO MIDT-NORGE, Tel: +47 9528 7845
______

NEL: Nel ASA - Awarded EUR 1.1 million grant for H2Station® technology development

Børsmelding
12.10.2016

Oslo - A subsidiary of Nel ASA (Nel, OSE:NEL) has been awarded two R&D grants totaling EUR 1.1 million from the Danish EUDP program for the continued H2Station® hydrogen technology development.

Additional information regarding the Danish R&D grants is presented in the official news announcement for the projects:

1. Project H2Cost-2

2. Project HyBoost-2

For additional information, please contact:
Jon André Løkke, CEO, Tel: +47 9074 4949
Bjørn Simonsen, VP Market Development and PR-dept, TEl: + 47 9717 9821

Endret 12.10.2016 16:13 av OldNick
Stockamateur
02.11.2016 09:34
#11216

Dårlig oppfølging i NEL etter at jeg tok inn igjen 26/9. På tur ned fra en tentativ trendkanal (se under), uten at jeg bryr meg altfor mye om det. Toppet ut lavere 12/10 enn 5/9, så det begynte å minne mer om et triangel. Som det nå er brutt ned fra.



Konklusjonen ble "selg", men fikk heldigvis 7% i gevinst på en forholdsvis mislykket trade, på grunn av pen inngang. Hadde inne en gevinst på 15-16% lenge, men bakspeilet hjælper ikke når man kjører forover.

Endret 02.11.2016 09:37 av Stockamateur
renud
02.11.2016 11:50
#14157

Vær også obs på denne meldingen som medførte at de 62 millioner aksjene i Elmo Holding ble splittet opp i 4 like store beholdninger som alle "tilfeldigvis" er under den meldepliktige grensen på 5%. Godt timet i forkant av det forventede utsalget av "Spettets" totalt ca 33 mill aksjer etter at bindingstiden utløper 31.12 i år?


FLAGGEMELDING - NEL ASA. 28.10.2016 16:32

Elmo Holding AS ("Elmo") er eiet av Lars Markus
Solheim, Erik Evju, Ole Arndt Lindgren og Magne
Myrhaug, og selskapet eier 62 000 000 aksjer i Nel
ASA. Den 28.10.2016 ble Elmo splittet og eiendelene
likt fordelt mellom eierne. Samlet eierskap i Nel ASA
etter delingen er uendret for de fire.

Delingen ble teknisk gjennomført som en fisjon ved at
¼ av eiendelene ble beholdt i Elmo, mens de øvrige
eiendelene ble fisjonert ut i like deler til tre
selskaper eiet av henholdsvis Solheim, Lindgren og
Myrhaug. Etter fisjonen eies Elmo av Erik Evju alene,
og Elmo eier 15 500 000 aksjer i Nel ASA, tilsvarende
ca 2,27% av samtlige aksjer og stemmer i Nel ASA.
MERLOT
04.11.2016 07:20
#1

Hans Iver Odderud har intervjuet Rune Holmen i Enova som savner en direkte instruks fra departementet.
Han får vel noen telefoner i dag og innkalling til møte får en håpe.
MERLOT
04.11.2016 07:22
#2

http://bildr.no/image/bVNzZWZH.jpeg For full size
Artikkelen her

Endret 04.11.2016 07:36 av MERLOT
OldNick
07.11.2016 17:29
#18512

Kan NEL ha reagert ned pga. av artikkelen under?

Isåfall har aksjonærene latt seg manipulere (igjen).

Avis: Toyota snur og vil lage elbiler likevel

Toyota planlegger å komme med elbiler med lang rekkevidde innen 2020, ifølge avisen Nikkei


Kristin Norli, E24.no
07.11.2016

Dersom nyheten som Reuters vidererapporterer fra den japanske avisen stemmer, innebærer det i så fall en dramatisk kursending for Toyota.

Bilprodusenten har nemlig i årevis vært tydelig på at de ikke har villet satse på elbiler og batteriteknologien som kreves for å drifte rene elbiler med stor rekkevidde.

Isteden har verdens mestselgende bilprodusent satset på hybrider og hydrogenbiler som det som skal erstatte konvensjonelle kjøretøy. Batteridrevne biler har Toyota ment at egner seg best for korte kjøreturer og pendlerruter.

Men ifølge avisen Nikkei, som ikke oppgir sine kilder, har Toyota nå ombestemt seg. Allerede i starten av 2017 skal Toyotas nye elbilteam være på plass og starte arbeidet med de batteridrevne bilene som skal få en rekkevidde på 300 kilometer per lading.

Avkrefter ikke

Avisen skriver at Toyota har mål om å selge sin første langtrekkende elbil i 2020.

Toyota har ifølge Reuters hverken bekreftet eller avkreftet det som skrives i japanske medier mandag.

I et e-postsvar til Reuters skriver Toyota at de «ikke kommenterer sine planer for produktutvikling og at de har ulike drivstoffeffektive teknologier under utvikling, inkludert elektriske kjøretøy».

Det kan altså se ut til at bilgiganten nå omsider vil følge konkurrenter som Nissan, Volkswagen og Tesla som alle har elbiler med stor rekkevidde som sin primære satsing innen grønn bilteknologi.

Samtidig kan det Nikkei skriver mandag være en nyhet som overrumpler mange i underskogen av investorer i null- og lavutslippsteknologi.

At nettopp personbilgiganten Toyota har signalisert så sterkt at de satser på hydrogen og hybrider, er nok av mange blitt betraktet som et sikkert tegn på at det ikke er sikkert at fremtiden er skrevet i el.

Blant dem som har vist til Toyota er investor Øystein Stray Spetalen, som har satset stort på at hydrogenmarkedet i Norge skal ta av. I april i år uttalte Spetalen til E24 at Toyota ikke har tro på elbilen, og bare på hydrogenbiler, som argument for hvorfor Teslas fremtid er usikker.

Gir etter

Eksperter mener det er to ting som ligger bak at Toyota nå tilsynelatende «gir etter» på elbilfronten.

Det ene er de strenge utslippsreglene som fra 2018 vil bli gjeldende i California - av mange betraktes den amerikanske delstaten som et globalt referansepunkt for hva som vil bli gjeldende utslippsstandarder for bil.

Det andre er at kinesiske myndigheter nå går aktivt inn for at batteridrevne biler skal tas i bruk i stor skala.

- Toyota har holdt igjen når det gjelder elbiler, men det ser ut som at de nå innser at uten disse så vil det bli vanskelig å holde seg innenfor utslippsreguleringen. Ikke å ha elbiler som et produkt vil utgjøre en risiko for å bli møtt med salgsrestriksjoner i enkelte markeder, sier Takeshi Miyao, leder for konsulentselskapet Carnorama.

Endret 07.11.2016 17:29 av OldNick
Savepig
07.11.2016 23:38
#116

Toyota vil jo ha det beste utgangspunkt for å lage rene elbiler, i og med at de har hatt elektrisk drivverk i bilene sine lenger enn noen andre.

For meg minner dette mye om at Microsoft til slutt ga opp Microsoft Network på nittitallet og motvillig måtte innse at det var Internett som var greia. Fordelen til de virkelig store gutta er at de trenger ikke å være first movers for å finne sinn plass på markedet, de albuer seg inn når de vil.
ingfa
08.11.2016 07:56
#4910

Artikkelen over forteller oss vel først og fremst at Toyota må dra et ben etter seg i utviklingen for å hente alle fordeler av offentlig politikk i California og Kina - som er basert på den mest kjente/ anvendte teknologien som brukes i dag for å redusere CO2 - utslippene.
Det er ikke noe nytt at politikernes regelverk som regel er en konsekvens av den praksis som fronter denne type nyvinninger.
Hydrogen er vel i praksis en viktig del av forbedrede løsninger for elektrifiseringen - et viktig supplement som lagringsmedium av energi til elektrisitet gjennom forbedrede teknologiske og mer fleksible praktiske løsninger.
Her i Norge har Toyota fokusert på hydrogen og Mirai mer enn noen gang i sin markedsføring de siste dagene.

Endret 08.11.2016 08:01 av ingfa
MERLOT
08.11.2016 09:38
#3

Kineserne har gitt signaler tidligere at det er el-biler som passer best for dem, enn så lenge.

Saab successor Nevs signs $12 billion China electric car deal
http://www.reuters.com/article/us-nevs-panda-electric-vehicles-idUSKBN0U01QB20151217

At Toyota ønsker å ha et produkt som kan konkurrere med svenskene i det kinesiske markedet forstår jeg godt.

Men de skroter nok ikke Mirai'en.

Endret 08.11.2016 09:40 av MERLOT
MERLOT
08.11.2016 10:54
#4

Japan is aiming to have 40,000 hydrogen-powered cars on its roads by 2020, with plans for a 20-fold expansion to 800,000 by 2030, according to a report released by the Ministry of Economy, Trade and Industry on Wednesday outlining the future use of hydrogen and fuel cells.

http://www.bloomberg.com/news/articles/2016-03-16/japan-eyes-40-000-fuel-cell-cars-160-hydrogen-stations-by-2020

Må ikke glemme at den Japanske regjeringen annonserte nylig at det ville utvide antall ladestasjoner for hydrogendrevne biler fra dagens 77 stasjoner til 900 stasjoner i 2030.
Savepig
08.11.2016 11:21
#117

Hvilket betyr at NEL egentlig er et investeringsprosjekt hvor man må være ekstremt tålmodig?
MERLOT
08.11.2016 11:52
#5

Skal bare nevne noen særlig spennende tall:
 Frankrike planlegger 100 fyllestasjoner (HRS) i 2020 og har som mål 1000-2000 kjøretøy.
 Korea har allerede 12 HRS og 71 biler. Skal ha 9000 biler, 250 HRS I 2020, 100 000biler og 500
HRS i 2025 osv.
 Tyskland har 20 HRS nå, og skal ha 100 i 2018, 400 i 2023. Daimler har sagt at den første
FCEV skal komme i 2017 og være modell GLC.
 Japan satser sterkt på hydrogen frem mot OL i 2020. De skal da ha 40 000biler og 160 HRS i
2020, 200 000 biler i 2025. Det er stor satsing på import av hydrogen som flytende
(Kawasaki) eller i form av en organisk forbindelse som hydrogeneres/dehydrogeneres
(toluen/metylcycloheksan).
 USA har 51 åpnete eller nesten ferdige HRS in California. 12 er planlagt på Østkysten. De har
allerede 11 600 HFC forklifts (trucker).

I tillegg har interessen for hydrogen i Quebec begynt å røre på seg i tllegg til at 13 andre stater i USA har adoptert Californias nullutslipp når det gjelder kjøretøyer. Disse kommer dinglende etter når California kommer i siget.

Det vi kan få svar på i løpet av heller kort tid er California og Tizir i Tyssedal, og på senåret/2017 Tyskland og Frankrike.
Sikkert noe jeg har glemt også.
Beins
08.11.2016 11:57
#9109

Hvor vil bil-evolusjonen gå fra fossil energi og videre ?

Det er en konkurranse mellom ren batteridrift og brenselsceller (FC) som bruker hydrogen, og der batteri så langt er i ledelsen.

Toyota som det vises til, har hatt en strategisk tenkning om at batteri vil dominere småbil og nærkjøring, mens FCV vil ta markedet for familiebiler og tyngre kjøretøy.

Artikkelen til OldNick kan tyde på en endring hos Toyota - at de og ser muligheten for batteri i det større sjiktet - i hvert fall vil de ikke bare se på, men delta selv.

Grunnen kan være annonserte forbedringer i batteri med rekkevidde opp til 50 mil og rask lading. Ikke minst er VWs planer svært interessante:

Volkswagen boss Matthias Mler revealed at the Geneva motor show that the firm would launch an electric family car with a range of 500km (310 miles) and a recharge time of 15 minutes for a price lower than that of an equivalent Golf.

Hydrogen-fordelene som rask fylling og lang rekkevidde kan dermed bli spist opp, samtidig som hydrogen-basert er mindre energieffektivt, de ligger på 35-40% av batteri. Slik sett noe mindre klimavennlige.

På store kjøretøy (buss, trailer) kan det tenkes at batteri er for tungt og at FCV vil ta over. Dersom FCV får ned vekta mye, kan de og ha en mulighet på personbil. Men de første FCV'ene er og skikkelig tunge. Mirai:1800 kg.

Hydrogen har en fordel i at man kan produsere om natta når det er mye overskuddskraft. Spørsmålet er om den fordelen veier tungt nok.

Ikke godt å si så tidlig i kappløpet, men så langt har batteri en tydelig ledelse i personbilutviklingen.

Endret 08.11.2016 12:01 av Beins
MERLOT
08.11.2016 12:19
#6

Hybrid av EL og H2 tror jeg på for fremtiden.
Enkel batteripakke som ikke er for tung til småkjøring til/fra jobb med kapasitet 80-100km.
I tillegg FCEV med hydrogentank da for lengre turer.
Alt i en bil.
MERLOT
08.11.2016 13:03
#7

Kan Norge bli en hydrogen-nasjon?
Norge har alle forutsetninger for å ta en lederrolle internasjonalt innen produksjon og bruk av hydrogen som energibærer. Det var budskapet under NHOs hydrogenseminar i Trondheim.

Presentasjoner:

https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_olje--og-energiminsiter-tord-lien.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_adm.dir.-torkild-reinertsen.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_dr.-nils-a.-rokke.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_statoil.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_toyota.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_yara.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_greenstat-as.pdf
https://www.nho.no/siteassets/nhos-filer-og-bilder/filer-og-dokumenter/energi-og-klima/energiseminar_nel-hydrogen.pdf
Beins
08.11.2016 13:50
#9111

Merlot

Toyota FCV har batteri (nikkel-metall-hybrid) allerede for å jevne ut tilgangen på strøm. Men de ser vel ikke særlig grunn til å kjøre på batteriet alene foreløpig.

Norge kan bli en hydrogennasjon helt klart, men det vil avgjøres i utlandet som vil utvikle det meste av teknologien det er snakk om, brenselsceller, batterier etc. Norge kan bidra på nisjer - som hexagon gjør.
Men de store tingene ligger i hendene på forskerne hos Toyota, Mercedes, Tesla osv og noen universiteter som MIT.

Norge må se til utlandet og teknologi-utviklingen der hele tida, og ikke investere mye i feil spor ut fra egne betraktninger.

Foreløpig har vi greie støtteordninger både for batteri og hydrogen.
ingfa
08.11.2016 16:35
#4911

Powering the future
Hydrogen fuel cell vehicles could change mobility forever
Around the world, efforts are being made to harness the power of hydrogen,
the most abundant element in the universe.
Recognizing hydrogen's vast potential as a clean energy source,
Toyota is actively developing and producing fuel cell vehicles (FCV).
We believe hydrogen can help us contribute to
the next 100 years of the automobile.

http://www.toyota-global.com/innovation/environmental_technology/fuelcell_vehicle/

Endret 08.11.2016 16:35 av ingfa
MERLOT
08.11.2016 17:52
#9

Om to uker åpner Reitangruppens Uno-X Hydrogen kommunens første fyllestasjon for hydrogen. Byggepris på snaut 30 millioner kroner dekkes delvis inn med støtte fra Enova og Akershus fylkeskommune.

Åpner hydrogenstasjon i Bærum 22. november

Fyllekapasitet på minimum 200 kilo H2 i døgnet dekker behovet til 50 biler, om de tankes fra tom til full tank hver dag. 1 kg hydrogen gir rundt 100 km rekkevidde.

Anlegget på Kjørbo ser ut til å bli det første i verden som produserer hydrogen av overskuddsstrøm fra et kontorbygg. Til å begynne med vil riktignok anlegget driftes med tilkjørt hydrogen produsert på Rjukan.

Men neste år installeres egne elektrolysør slik at hydrogenet kan produseres på stedet, og delvis med nødvendig energi fra det nærliggende Powerhouse Kjørbo. Resten av energien hentes fra det ordinære strømnettet.

Da Stortinget banket gjennom energimeldingen rett før sommerferien, sto hydrogenet sentralt i det grønne skiftet. Det betyr i praksis at hydrogenbilene gis de samme incentivene som elbilene har i dag fram til 2025, eller til det er 50.000 av dem på veiene.

Hydrogenbilene er fritatt for engangsavgifter og moms, de nyter godt av alle de andre incentivene og kan dessuten kjøres i de kollektivfelt som av framkommelighetsårsaker er sperret for elbiler i rushtrafikken.

Endret 08.11.2016 17:56 av MERLOT
ingfa
08.11.2016 18:14
#4912

I siste overskrift i min link ovenfor kommer det klart frem at satsing på utvikling av batterier er en sentral del i selskapets arbeid med innovasjon. Utvikling av batteri- og hydrogenteknologien fremstilles som to sider av samme innovasjonsarbeid. Det blir derfor feil om nyhetsjournalister i disse dager bidrar til et inntrykk av at Toyota er i ferd med å velge en ny innovasjonsstrategi i tilfeller der selskapet skulle finne det smart å tilpasse sin markedsstrategi etter de politiske regelverk som måtte gjelde de ulike steder til enhver tid.

Siste temaet i linken har følgende overskrift:

-Promoting familiarity of electric-powered vehicles.
In order to encourage the widespread adoption of electric-powered vehicles that use electricity as a power source (electric vehicles, plug-in hybrids, etc.), Toyota is developing various key technologies for electric motorization.

-Research on next-generation batteries that surpass lithium-ion batteries.
Toyota has started research on next-generation batteries whose energy density greatly exceeds that of the lithium-ion batteries currently used for electric-powered vehicles. We are strengthening collaboration with outside research organizations and have been building collaborative structures for production technology since 2010. We are continuing our efforts and making steady progress towards practical application in the future.

Endret 08.11.2016 18:15 av ingfa
MERLOT
08.11.2016 21:13
#10

Uno-X hydrogen - ny aktør
 Ny stasjon høsten 2016: verdens første hydrogenstasjon som benytter overskuddskraft fra solceller (Reitan gruppen og NEL ASA står bak)

Endret 08.11.2016 21:31 av MERLOT
MERLOT
08.11.2016 21:15
#11



Endret 08.11.2016 21:30 av MERLOT
MERLOT
10.11.2016 10:20
#13

I klimapakken, som presenteres i dag, samtidig med at Ap legger frem sitt alternative statsbudsjett for 2017, tallfester Ap for første gang hvordan partiet mener Norge skal oppfylle Paris-avtalen med konkrete kutt for ulike sektorer.

Vi må ha en radikal omlegging for transportsektoren når det gjelder utslippskutt.
Transportsektoren står for over halvparten av utslippene i ikke-kvotepliktig sektor.

Regjeringens avvikling av Enova-fondet skaper stor usikkerhet for det videre klimaarbeidet. Vi vi heller styrke Enovas fondskapital med 32,5 milliarder kroner, slik at det kommer opp i 100 milliarder i 2017.

I tillegg foreslår de 100 millioner kroner i direkte støtte til utbygging av fyllestasjoner (for e- og hydrogenbiler) landet rundt.

Tiltak for å få flere nullutslippsbiler:

Fortgang i utbygging av ladestasjoner og hydrogenladestasjoner.
Økt støtte til Enova (100 mill. kroner i 2017 ) skal bidra til en slik utbygging.

For å få flere lastebiler med nullutslipp: Etablere et CO2-fond, for tilskudd til investeringer i null- og lavutslippskjøretøy.
MERLOT
10.11.2016 16:33
#14

VW's $14.7 billion settlement

$2 billion can be used for infrastructure such as electric-vehicle charging stations and hydrogen fuel pumps
MERLOT
10.11.2016 17:47
#15

President Trump: Energy, Reality, Focus

California and the States:
Don't forget, California is the sixth-largest economy in the world. A President can't change the state's renewable energy demands, set in statute! California will impact and drive the entire Western U.S. electrical grid, from within the Pacific Ocean itself to Wyoming. New demands from Oregon and Washington will complement. Very likely, other states will step up, realizing they need to become more aggressive when non-fossil-based investments demonstrate sustainable technological and economic benefits for citizens and ratepayers. A President can "lift restrictions" on energy access but that hardly guarantees interest from state legislators, utility commissions, ratepayers, executives and investors. Energy and power are far more complicated.
MERLOT
12.11.2016 11:01
#16

Hydrogenbilene vil endre elbilene slik vi kjenner dem i dag.

Det sier professor ved Kjemisk institutt ved Universitetet i Oslo, Ola Nilsen.

Han tror vi om rundt fem år kommer til å få en ny generasjon med elbiler som kan skifte fra el til hydrogen, slik dagens plug-in hybrider skifter til bensin eller diesel.

- Dette er for å skape miljøvennlige biler med utvidet kjørerekkevidde, sier professoren.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter