Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > "Hydrogenselskapet" NEL
"Hydrogenselskapet" NEL
bjth
13.11.2016 15:29
#29

Din side 13.11.2016
Test: Toyota Mirai
Den har ingen girkasse, slipper bare ut vann, drivstoffet måles i kilo - og vi har testet den
Toyota Mirai er første hydrogenbil på markedet som er utviklet som det fra bunnen av. Vi har kjørt mange mil i det som en god stund vil fortsette å være en bil for fremtiden.

http://www.dinside.no/motor/den-har-ingen-girkasse-slipper-bare-ut-vann-drivstoffet-males-i-kilo---og-vi-har-testet-den/64931225
MERLOT
16.11.2016 08:57
#17

Hydrogenselskapet Nel sier onsdag at det har inngått intensjonsavtale med et ledende globalt solenergiselskap om en joint venture for å produsere hydrogen drevet av solenergi i USA.
- Vi er glade for å inngå denne avtalen om å utvikle det første produksjonsanlegget for fornybar sol-til-hydrogen i USA, sier konsernsjef Jon André Løkke i en melding.
- Gitt kravet fra regjeringen i California om at hydrogen i transportsektoren må være 33 prosent fornybar er vi sikre på at dette vil bli et attraktivt marked for våre felles teknologiløsninger, sier han.
Avtalen skal tre i kraft før året er omme, og målet er å starte produksjon i andre halvdel av 2017, skriver selskapet. Anlegget skal ligge i California og ha en kapasitet på 120 tonn i året.
Det er rundt 1000 hydrogenbiler i California, men Nel venter at dette vil øke til opp mot 10.000 neste år. Det meste av hydrogenet i delstaten produseres i dag ved hjelp av naturgass.
MERLOT
16.11.2016 16:28
#18

Public Workshop for VW Zero Emission Vehicle Investments, December 2, 2016

Noen kommentar fra publikum:

Just to play devil's advocate, what's stopping VW from spending a big chunk of the $2 Billion (if not all of it) on hydrogen fueling stations, since it's earmarked to "Fund new infrastructure and access for zero-emission vehicles"?

I don't see anywhere in the proposed settlement that ZEV refers to only EVs and not also to hydrogen FCVs.

Buy yeah, they absolutely could spend a lot of it on hydrogen refueling stations because they are ZEVs also, and it's no secret that the VW Group has been bullish on H2.

Why all this worry? As I understand it, California will clamber for more Hydrogen dispenser filling stations for the Mirai and Clarity. At $2 million a pop for the larger ones, that's only 1000 stations - not a super huge amount for a vast state like California.

No percentages on each of the above have been set on either the $800 million for California or the $1.4B for the 49 States, but the charging infrastructure is listed last. The Lions share could go to public outreach/education and car/ride sharing programs. And since CARB is involved and pushing hard for Fuel Cells, a bunch of it will be spent on hydrogen fueling stations in CA.

Still, I'd really prefer if it wasn't VW alone deciding the locations, the equipment, what fuel they are supporting (remember hydrogen fueled cars are ZEVs also, and VW has always supported H2) and the pricing.
MERLOT
18.11.2016 14:11
#19

Toyota to explore heavy-duty truck hydrogen fuel cell application in California



Endret 18.11.2016 14:20 av MERLOT
MERLOT
30.11.2016 09:20
#21

Nikola will also reveal its lineup of hydrogen stations located throughout the U.S. "Over 300 planned stations are going to be announced at the December 1 event. Nikola will have the largest hydrogen network in the world. We are proud to be on the forefront of this clean energy revolution," said Milton.
"As each station comes online, Nikola will begin selling hydrogen to non-Nikola customers for around $3.50 per kg, nearly half the current market price. We believe that hydrogen power generation is a better deal per mile than plugging in for electricity," added Milton.



Nikola Motor Company to Make Three Landmark Unveilings on December 1
MERLOT
02.12.2016 10:34
#22

Much like Tesla charging stations, Nikola will create a network of hydrogen fueling stations across the US and Canada. The work on which is expected to start from 2018.

Nikola Unveils A Hydrogen Fuel Cell Powered Semi Truck



Endret 02.12.2016 10:41 av MERLOT
renud
02.12.2016 14:20
#14368

Er inne igjen i NEL med snitt 2,5, etter å ha tatt de første på 2-blank i går. Tok i utgangspunktet på rent teknisk, og ser først nå Merlot-innleggene som startet allerede 16. november.

Men så lenge man må regne med at Spettet dumper ca 34 mill aksjer når lock up går ut 31.12.16, er NEL handle with care.
MERLOT
03.12.2016 08:47
#23

Nikola One heter trekkvogna som etter planen skal komme på markedet i 2020. I tillegg kommer et nybygd nettverk av hydrogenstasjoner.

TU har en bra artikkel om Nikola.

Lastebilen har plass til 100 kg hydrogen. Forbruket anslås i snitt til 4,6 kg H2/100 km.

Selskapet akter å bygge 364 hydrogenstasjoner selv som skal dekke hele USA og deler av Canada. Lastebilen kan kjøre opp til 1200 miles (1.931 km) mellom hver fylling.

Akkurat konseptet her er noe uklart. Nikola nevner både 100 MW solkraftanlegg, elektrolyse på stedet, reformering av naturgass samt transport av hydrogen opp til ti tonn av gangen. Uten at det kommer helt fram hvor mange produksjonsanlegg selskapet ser for seg, og hvor mange av stasjonene som kun skal ha lagring av hydrogen.

Uansett er planen å begynne byggingen av de første stasjonene i 2018, med åpning av de første stasjonene mot slutten av 2019.

Dette er kjempeviktig for Nel. Med over 7000 bestilte biler allerede, betyr det at det er mye hydrogen som skal produseres og fylles fremover. Dette gjør det amerikanske markedet enda mer interessant, sier Bjørn Simonsen, som er direktør for forretningsutvikling i Nel Hydrogen.
...sa Simonsen i august.

Nikola vil framskynde arbeidet til store lastebilprodusenter som Scania og Volvo med å bygge tilsvarende utslippsfrie lastebiler.
....og da forhåpentligvis vil dette trigge flere fyllestasjoner for hydrogen.
renud
05.12.2016 12:43
#14390

Synes det begynner å brygge opp til en perfect storm i NEL, ref. blant annet infoen i de mange innleggene med god informasjon fra MERLOT de siste ukene, så jeg økte i dag med nesten 200%. Fortsetter å øke derom den skulle korrigere tilbake mot +/- 2-blank, og tar en ny vurdering når det begynner å bli close til Spettets lock up som går ut 31.12.16.

Edit. Ser at jeg skrev snitt 2,5 sist, skulle selvfølgelig ha vært 2,05. 2,16 i snitt nå.

Endret 05.12.2016 12:49 av renud
MERLOT
07.12.2016 00:40
#24

Range, adaptability, and refueling time will put hydrogen fuel cells ahead of the competition
Svært god artikkel også postet på NEL sin twitterside.


Kartet for Nikolas planlagte stasjoner

How California is leading the way in hydrogen fuel development

Endret 07.12.2016 00:58 av MERLOT
MERLOT
08.12.2016 06:18
#26

Jacob Krogsgaard slår seg løs i Hannover

I den midterste videoen fra 07:00 og utover kommer Krogsgaard inn på tilkjøringen av hydrogen til CAR-200 noe som samstemmer godt med Nikola sine planer.
MERLOT
08.12.2016 19:07
#27

Visioner og norske millioner

De kampe vi kæmper lige nu, afgør om vi får 3 eller 30 procent af verdensmarkedet for brintstationer. Når en gang vi ser ketchupeffekten og man så måler vores markedsandel, så kan man se, om vi gjorde det rigtigt. Så vil vi jo også på det tidspunkt se, om vi har 100 medarbejdere eller over 1000, siger han.
MERLOT
09.12.2016 15:55
#28

Greenstat sin presentasjon på Hardangerkonferansen 10.november
OldNick
10.12.2016 15:54
#18598

Vi vet at Praxair har interesse av hydrogen (H2) til transport, som et mulig nytt stort forretningsområde.

De gikk som kjent inn som 20% partner i UNO-X/NEL's JV UNO-X Hydrogen, som ble annonsert 24.05.2016 (se f.eks. OldNick #18087 fra tidligere i topic).

Nå diskuterer selskapet en sammenslåing med det tyske industrigass-selskapet Linde AG om å mulig skape en mer global og dominerende aktør som kan konkurrere med giganten franske Air Liquide som har vært den dominerende aktøren innen industrigasser (ihvertfall i den "vestlige verden").

95% av hydrogen produseres nå ved dampreformering av naturgass eller andre lette, hydrokarboner. For fornybar H2 til transport er det jo anvendelse av vannelektrolysører som drives av fornybar strøm fra vann, vind, sol og biomasse som eksempler.

Vi ser pr idag at Tyskland, Japan og California kan bli de første, store markedene for hydrogendrevne brenselscelle-biler. I Tyskland og California kan Linde-Praxair bli en dominerende aktør. Derfor kan JV med NEL i Norge bli av en stor betydning som et demoprosjekt.

Linde of Germany to Resume Merger Talks With Praxair

Chad Bray, NYTimes.com
Dec. 07, 2016

London - Linde of Germany said on Wednesday that it would resume talks over a potential merger with Praxair, an American rival, after ending discussions in September over a deal to bring together two of the world's largest suppliers of industrial-gas products.

Combining the companies would create a giant in the industry with more than $30 billion in annual revenue and a market capitalization of more than $60 billion.

Linde's executive board, after a consultation with its supervisory board, "has decided to resume talks over the essential terms of a potential merger of equals between the two companies," the company said in a news release. "All members of the supervisory board support resuming the talks."

Praxair, which is based in Danbury, Conn., confirmed last week that it had approached Linde about resuming discussions.

On Wednesday, Linde also said that Aldo Belloni would replace Wolfgang Büchele as chief executive. Mr. Belloni served on the company's executive board from 2000 to 2014.

The day after the merger talks collapsed, Linde said that its chief financial officer would step down immediately and Mr. Büchele would leave next year in a management shake-up at the company.

"With the resumption of the talks, a successful merger is now drawing near," Mr. Büchele said in a statement. "With a succession plan in place, the necessary continuity is assured without interruption for the demanding tasks of the coming months."

News of the renewed talks sent Linde's shares up about 2 percent in afternoon trading in Frankfurt on Wednesday. Praxair shares were up about 1 percent in early trading in New York.

In August, Linde, which is based in Munich, confirmed that it was in preliminary talks with Praxair, but it said at the time that the discussions had not "resulted in any concrete results or agreement yet" and that it was not "foreseeable whether there will be any kind of transaction."

Linde called off the talks in September, saying that shareholder representatives on its supervisory board, along with its chief executive, had recommended that the company terminate the discussions.

The merger discussions came after Air Liquide, a French industrial-gas producer, completed its acquisition in May of Airgas for more than $10 billion.

mer på link
OldNick
13.12.2016 09:06
#18606

Minikontrakt til NEL

NEL: NEL ASA - Awarded contract for electrolyser plant in Mexico and celebrates delivery to country number 60

Børsmelding
13.12.2016

Oslo - Nel Hydrogen Electrolyser, a division of Nel ASA, has entered into an agreement with Instituto Mexicano del Petróleo (IMP), a research institute, for the delivery of a Nel A-150 electrolyser plant. With this agreement, Nel Hydrogen Electrolyser celebrates delivery as many as 60 different countries worldwide.

From Ecuador in the west to Japan in the east, from South Africa in the south to Finland in the north, electrolysers from Nel Hydrogen have been installed and recognised for their reliability amongst global, regional and national companies in a wide span of industries. With the agreement with IMP, Nel Hydrogen Electrolysers reach a new milestone as it marks delivery to a customer in the 60th country. But more importantly, it also represents a new exciting end use of the electrolyser technology, which potentially have a large impact on future business of Nel Hydrogen Electrolyser.

"The Nel A-150 is the benchmark of efficiency in the market and we are proud to have been selected by IMP for the delivery of this complete on-site electrolyser plant. The Nel A-150 will play an important role in IMP's research project for Mexico's national oil company, Pemex. The facility will be used to explore how hydrogen can increase the efficiency of oil extraction," says Division Manager Lars Markus Solheim in Nel Hydrogen Electrolyser.

Including add-on services, the total project value for Nel Hydrogen Electrolyser has a total value exceeding EUR 1 million. The electrolyser plant will be delivered in the second half of 2017.

"If this project is successful and demonstrates assumed efficiency gain, we could see a large demand for hydrogen production technology in this market", Solheim concludes.

IMP awarded the contract to Nel Hydrogen Electrolysers after exploring various alternative electrolyser suppliers globally.

"After reviewing the worldwide market, we choose Nel from Norway as our supplier as their technology is proven, robust and has a very high efficiency level. We value the long experience of Nel within electrolyser technology, as it is of utmost importance for us in the research project to have a stable and continuous supply of hydrogen. This combined with an attractive cost level made Nel the obvious choice for us", says José Manuel Dominguez head of the research project within Mexican Petroleum Institute (IMP).

Further information:
Jon André Løkke, CEO, +47 9074 4949
Bjørn Simonsen, VP Market Development and PR, + 47 9717 9821
MERLOT
13.12.2016 09:31
#29

Anlegget vil bli brukt til å utforske hvordan hydrogen, kan øke effektiviteten av oljeutvinning, sier Lars Markus Solheim i Nel Hydrogen elektrolyse.

"Hvis dette prosjektet er vellykket og viser antatt effektivitetsgevinst, ville vi kunne se en stor etterspørsel etter hydrogen produksjonsteknologi i dette markedet", avslutter Solheim .

Hydrogen for refineries is increasingly provided by industrial suppliers

Refineries use hydrogen to lower the sulfur content of diesel fuel. Refinery demand for hydrogen has increased as demand for diesel fuel has risen both domestically and internationally, and as sulfur-content regulations have become more stringent. EIA data show that much of the growth in hydrogen use at refineries is being met through hydrogen purchased from merchant suppliers rather than from increased hydrogen production on-site at the refinery. The increased use of purchased hydrogen has implications for the refining industry's use of natural gas as a feedstock.

Nå vet jeg ikke om det er i raffineringen av oljen Pemex skal bruke hydrogenet, men det er der det er vanlig.
Mulig Pemex har også andre bruksområder for hydrogen i oljeutvinningen...

Demand for hydrogen will increase in the upcoming years as a result of stricter environmental legislation

Litt gøy også at NEL "knabbet" denne kontrakten fra Linde..

Endret 13.12.2016 09:39 av MERLOT
MERLOT
13.12.2016 13:55
#30

In an exclusive interview, Trevor Milton, CEO of Nikola Motors tells Megan Lampinen his company's electric truck solution has 'solved the biggest transportation problem in our history'

Selskapet har til hensikt å etablere tre hydrogen gårder i USA, fordelt jevnt over hele landet for å tillate tett distribusjon.

I tillegg til lastebiler og hydrogenproduksjonsstasjonene, eier Nikola solarselskap som leverer panelene for å produsere hydrogen. "Vi er i stand til å installere solcellepaneler med våre egne lag. Vi er i stand til å sette i hydrogen elektrolyse anlegg på mye rabattert pris, "utdypet han. "Det er første gang i bransjen at noen har vært i stand til å bringe både høna og egget til markedet på samme tid, og det er egentlig fordelen med det vi har."

Nikola vil begynne å levere de første lastebilene til kunder for testing i slutten av 2017. "Når vi begynner å bygge ut denne infrastrukturen, tror jeg innen ti år vil du ikke engang være i stand til å kjøpe en diesel i USA," han prognose . "Folk har vanskelig for å fatte teknologien fremme så fort, men se hvor mobiltelefoner var for ti år siden. Utslippene er et så stort problem over hele verden, og jeg personlig tror byene vil begynne å forby dieselmotorene på ti år. "

"Dette må skje, og vi gjør det," understreket Milton. "Vi er de eneste med nok guts til å gjøre det."

Endret 13.12.2016 14:03 av MERLOT
renud
13.12.2016 14:38
#14458

MERLOT.
Vet du, eller antar du, at "NEL "knabbet" denne kontrakten fra Linde"?

Ps. Har selv plukket en del NEL i det siste, og økte på dagens melding. Skal bare en gnist til nå for å fyre av NEL som nyttårsrakett, så får man heller satse på at Spettet enten ikke selger "sine" ca totalt 33 mill aksjer, eller at de blir plukket raskt opp i markedet.
MERLOT
13.12.2016 15:03
#31

IMP awarded the contract to Nel Hydrogen Electrolysers after exploring various alternative electrolyser suppliers globally.

"After reviewing the worldwide market, we choose Nel from Norway as our supplier as their technology is proven, robust and has a very high efficiency level. We value the long experience of Nel within electrolyser technology, as it is of utmost importance for us in the research project to have a stable and continuous supply of hydrogen. This combined with an attractive cost level made Nel the obvious choice for us", says José Manuel Dominguez head of the research project within Mexican Petroleum Institute (IMP).

Om de har trålet hele verdensmarkedet tror jeg kan si det noenlunde sikkert at de har vurdert Linde sine løsninger også.

Linde sine løsninger

Linde ble utkonkurrert!

Endret 13.12.2016 15:13 av MERLOT
MERLOT
13.12.2016 15:26
#32

In the production of hydrogen, there are generally two technologies which are commonly applied. For smaller amounts and where natural gas supply is limited, the electrolysis of water is used. For larger amounts and especially where
natural gas is available, steam methane reforming is commonly used.

Linde is a globally active gas and engineering company that supports customers in over one hundred countries around the world with gases, applications know-how, extensive services and state-of-theart hardware.

Men Linde har ingen løsninger for storskalaproduksjon av "GRØNN" hydrogen.
Ved storskalaproduksjon må de bruke sine "BRUNE" løsninger ved å bruke metan blant annet.
MERLOT
14.12.2016 09:06
#33

Velkommen til selskapspresentasjon og update på driften til NEL Hydrogen.Tir, Des 20, 2016 1:00 PM - 2:00 PM

Velkommen til selskapspresentasjon og update på driften til NEL Hydrogen.

I dette nettmøtet treffer du Jon Andre Løkke, CEO som vi delta i dette nettmøtet. NEL Hydrogen er sikkert kjent for mange. Selskapets hovedprodukter er hydrogenproduksjonsanlegg basert på vannelektrolyse, komplette hydrogenstasjoner for transportsektoren, og fornybare energilagringsløsninger. Hyundai har kommet med en hydrogenbil, Toyota, Honda, Nissan, BMW, Ford og Volkswagen skal lansere hydrogenbiler de neste årene. Dette er et marked som kommer.

I fjor på samme tid var aksjen en rakett på Oslo børs. Kjente investorer og fondsforvaltere hadde kjøpt og aksjen gikk fra to til fem kroner på kort tid. Spetalen omtalte NEL og Hydrogen som den "neste industrielle revulusjonen", før han solgte 42 millioner aksjer til kurs 2,75. Spetalens tilknyttede selskaper eier fortsatt ca. 4,86% av selskapet. Spetalens selskaper har inngått en såkalt «lock-up»-avtale med Arctic, Carnegie og DNB Markets som varer til 31. desember 2016 for de resterende aksjene i selskapet. Kommer disse nå i spill?

I dette nettmøtet får du høre siste nytt fra selskapet og hvordan driften går.

De som deltar på nettmøtet har anledning til å skrive inn spørsmål til selskapet i en egen Q & A.

Nettmøtet er gratis, og åpent for alle. Du kan følge presentasjonen på PC, nettbrett eller mobil.
MERLOT
14.12.2016 09:46
#34

Tysklands transportdepartement vil investere 250 millioner euro innen 2019 for å gjøre hydrogendrevne biler egnet for masseproduksjon
MERLOT
14.12.2016 13:58
#35

ELAVGIFT PÅ HYDROGENPRODUKSJON REDUSERER ENERGIKOSTNADEN MED 25 %

Interessant regnestykke som viser at kostnadene på hydrogenproduksjon for NEL er 20kr/kg.
OldNick
15.12.2016 10:50
#18618

re. Merlot,

Tror regnestykkene til ZERO er litt for positive.

Gj.snittlig strømforbruk for NEL elektrolysører (og andres forsåvidt) er høyere enn 4.1 kWh/Nm3 H2 over levetiden ved normal bruk, mer i området 4.5.

Dessuten er det annet el.forbruk ved H2-produksjon (rundt sirk. av el.lytt, gassbehandling, overvåking, styring etc., slik at NEL oppgir man bør bruke et tall på ca. 55kWh/kg H2

El.forbruket for å komprimærer opp til lager, og få H2 levert til forbruker er også av NEL anslått til ca. 15 kWh/kg H2.

Sum: ca. 70 kWh/kg H2

Henvisningen til NEL er B.Simonsen.
Jeg fant ikke linken til kildehenvisningen (en pres.slide) i farten. Skal legge den inn når jeg får tid til å lete.

Det er slik at regnestykkene til "ekstremister" som ZERO skal man alltid ta med en klype salt, og ettersjekke.

De tar alltid kun med de positive elementene til det de har på pluss-siden, og alltid bare de negative elementene til det de har på minus-siden.
______

NEL: Nel ASA: Awarded contract to build hydrogen fueling station in Bergen

Børsmelding
15.12.2016

Oslo - Nel Hydrogen Solutions, a division of Nel ASA (OSE:NEL), has been awarded a contract by Uno-X Hydrogen AS (Uno-X Hydrogen) to build the first H2Station® in Bergen, Norway.

"Uno-X Hydrogen is developing a world-class hydrogen network in Norway and we are exited to initiate the roll-out in Bergen and the Norwegian West Coast. This brings us one step closer to enabling hydrogen transportation between all the major cities in Norway. In addition, there is a strong regional demand for hydrogen solutions in Bergen, where hydrogen cars have already been deployed and are simply waiting at the harbor for fueling stations to be finalized," says Jacob Krogsgaard, Senior Vice President of Nel Hydrogen Solutions.

The new H2Station® will be the first of two new hydrogen fueling stations in Bergen. The contract has a value of approximately EUR one million, and will be deliverd during the second quarter of 2017. The contract award brings NelZs 2016 year-to-date order intake to approximately NOK 135 million.

Further information:
Jon André Løkke, CEO NEL ASA, Tel: +47 9074 4949
Bjørn Simonsen, VP Market Development and PR, NEL ASA, Tel: +47 9717 9821
MERLOT
15.12.2016 12:04
#39



Nikola har også detaljerte planer for et nordamerikansk nettverk av hydrogenstasjoner til å støtte Nikola One's lastebiler. Nettet av stasjonene på 56 er planlagt i utgangspunktet - som til slutt vil ese ut til 364 stasjoner. Byggingen av de første stasjonene vil starte i januar 2018 og begynne å åpne i slutten av 2019.

Hydrogendrivstoff for stasjonene vil komme fra solenergi gårder eid av Nikola, sier selskapet. Gårdene vil hver forventes å produsere mer enn 100 megawatt strøm ved hjelp av elektrolyse.

Nikola Motor CEO Milton forklarer Hydrogen Fuel Cell Truck Strategy
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter