Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Statoil - nasjonens stolthet? 3
Statoil - nasjonens stolthet? 3
Stockamateur
15.02.2017 11:16
#11612

blåball #3157

"Ja , Statoil tjener mer nå , enn ved 100 Dollar fatet"

Hva i hule, heite mener du med dette???
blåball
15.02.2017 12:22
#3190

Det viser bare att Statoil ikke har drevet riktig i tidligere år , skiferolje og oljesand utmerker seg negativt .

( Step 3 programmet , og f.eks Helge Lunds tilbakesending av prosjektet Johan Castberg , er og var en genistrek . )

Enda bedre var oppkjøp av aksjer i Lundin ( over 20 % som kan bokføres som ekstra ressurser i rekneskapet til Statoil . ) Og fremtidige oljefunn fra Norges beste " sniffer " av olje og gass .
highlander
23.03.2017 15:51
#7074

Macquarie tar ifølge Bloomberg News opp dekning på Statoil med anbefalingen «underperform», skriver TDN Finans.

Meglerhuset har satt kursmålet til 120 kr.
OldNick
05.07.2017 13:44
#19269

Mange nedjusteringer av Statoil de siste dagene.

Noe smittsomt som går?

Det er vel hovedårsaken til at Statoil-kursen har fortsatt å falle etterat oljeprisen bunnet og har steget 4-5$ de siste dagene.

Meglerhus: Ikke lenger «kjøp»

Société Générale har nedgradert anbefalingen på Statoil til hold


John Inge Seljehaug, Hegnar.no
20.06.2017

Société Générale har nedgradert anbefalingen på Statoil til hold fra kjøp, opplyser Bloomberg tirsdag, ifølge TDN Finans.

Meglerhuset kutter samtidig kursmålet til 157 kroner fra tidligere 172 kroner.

Statoil-aksjen har så langt i 2017 og den siste måneden falt henholdsvis 6,17 prosent og 4,48 prosent.

Det siste året har aksjen imidlertid hatt en oppgang på 12, 69 prosent.
_____

Meglerhus jekker ned Statoil

Analytikere er ikke oppmuntret


Odd S. Parr, Hegnar..no
20.06.2017

Utdrag:

Meglerhus kutter

En annen medvirkende årsak til dagens Statoil-fall kan være at Société Générale ifølge nyhetsbyrået nedgraderer Statoil fra kjøp til hold og kutter kursmålet fra 172 til 157 kroner.

Meglerhuset har et oljeprisestimat på 55 og 60 dollar for hhv. 2017 og 2018.

- Men gitt den siste tidens trend i oljeprisen, har vi besluttet å kjøre vår Statoil-modell på hypotetiske 50 dollar for 2017/18. Under dette scenariet vil Statoils frie kontantstrøm bli negativ fra 2. kvartal 2017 til 4. kvartal 2018 (eksklusive 1. kvartal 2018), går det ifølge Reuters frem av begrunnelsen.
______

Meglerhus nedgraderer Statoil

Fearnley Securities nedgraderer anbefalingen på Statoil


Martine Holøien, Hegnar.no
26.06.2017

Fearnley Securities nedgraderer sin anbefaling på Statoil til akkumuler fra kjøp, ifølge TDN Finans.

Kursmålet kuttes samtidig til 147 fra 168 kroner.
______

Meglerhus ser nedside i Statoil-aksjen

Den svake oljeprisen gjør at Credit Suisse kutter resultatanslagene sine for sektoren med rundt 20 prosent


John Inge Seljehaug, Hegnar.no
29.06.2017

Statoil overgikk i 1. kvartal analytikernes forventninger på både topp- og bunnlinjen med god margin. Men at oljegiganten gjentar det samme i 2. kvartal tviler Credit Suisse på, ifølge TDN Finans.

Mens meglerhuset rangerer oljeselskapene Eni og Galp øverst i Europa, finner vi Statoil og OMV i motsatt ende.

Takket være lavere oljepris enn ventet, kutter meglerhuset resultatanslagene for hele sektoren med rundt 20 prosent.

Ser nedside i Statoil

Credit Suisse har ifølge nyhetsbyrået en «underperform»-anbefaling på Statoil-aksjen, med kursmål 120 kroner.

Med torsdagens aksjekurs på 141 kroner, betyr dette at meglerhuset ser en nedside i aksjen på 17,5 prosent.

Hovedårsaken er at analytikerne i Credit Suisse er at gassvolumene ventes å ha falt i andre kvartal og at de realiserte råvareprisene trolig har kommet noe ned. Det trekkes også frem at Statoils enhetskostnad trolig har steget gjennom kvartalet på grunn av planlagt vedlikehold og oppstart av nye prosjekter.

I tillegg poengterer Credit Suisse at markedet nå er mer klar over Statoils kostnadsreduksjonsprogram enn hva som var tilfellet tidligere, slik at rommet for positive overraskelser er mindre enn før.

Endret 05.07.2017 13:45 av OldNick
OldNick
05.07.2017 13:46
#19270

Jekker ned Statoil-kursmål

Deutsche Bank nedjusterer sitt kursmål på Statoil


Marianne Skarsgård, Hegnar.no
05.07.2017

Deutsche Bank nedjusterer ifølge en oppdatering sitt kursmål på Statoil til 120 kroner, fra tidligere 125 kroner, skriver TDN Finans.

Analytikerne gjentar sin salgsanbefaling på aksjen.

Det seneste året har aksjen falt marginale 0,20 prosent på Oslo Børs.
highlander
16.08.2017 11:30
#7363

Pareto Securities har kuttet i sine oljeprisestimater fremover, ifølge en analyseoppdatering.

Meglerhusets nye estimater for Brent:

2017: 53 USD/fat (tidl. 60 USD/fat)
2018: 60 USD/fat (tidl. 70 USD/fat)
2019: 65 USD/fat (tidl. 72,5 USD/fat)
2020: 70 USD/fat (tidl. 75 USD/fat)

Som en følge av nedjusterte oljeprisestimater kutter meglerhuset samtidig i kursmålene for følgende oljeaksjer, men opprettholder allikevel kjøpsanbefalingene:

Statoil: 185 kr (vs. tidl. 200)
DNO: 12 kr (vs. tidl. 14)
Aker BP: 160 kr (vs. tidl. 180)
highlander
26.09.2017 14:27
#7490

Exane BNP Paribas oppgraderer sin anbefaling på Statoil fra underperform til nøytral. Kursmålet løftes samtidig fra 135 til 160 kr.
blåball
11.10.2017 09:51
#3743

Handelsbanken Capital Markets er helt tydlig på att Statoil har mer fokus på lave kostnader fremfor volum . ( Mer på Hegnar.no og DN.no i dag ) .

Det er Bull og kursmål på 175 .

Det viktigeste er att Statoil er ett Energiselskap , som er med i 100 år til .
Utbytte er jevnt bra nå .

AkerBP og Lundin følger på med digitalisering og etter hvert inn i fornybare løsninger ?

Statoil godskriver en god del produksjon og reserver med sin eiger andel i Lundin . ( Øker Statoil her ? )

Bull for alle tre selskaper .
eshuse
26.10.2017 07:59
#2591

Jeg trodde de var ferdige med nedskrivninger i USA, men neida:
"Net operating income was impacted by net impairments charges of USD 0.8 billion, mainly related to an unconventional onshore asset in North America of USD 0.9 billion, triggered by lower than expected production. "
eshuse
26.10.2017 08:01
#2592

Statoil ASA: Resultat for tredje kvartal og de første ni månedene av 2017

Statoil (OSE:STL, NYSE:STO) rapporterer et justert driftsresultat på 2,3
milliarder USD og 0,8 milliarder USD etter skatt i tredje kvartal 2017.
Driftsresultatet i henhold til IFRS var på 1,1 milliarder USD og IFRS-resultatet
var negativt med 0,5 milliarder USD.

Tredje kvartal var kjennetegnet av:

* Solid inntjening og underliggende kontantstrøm. Stabil gjeldsgrad på 27,8 %
* God drift. Forventet produksjonsvekst er økt til rundt 6 % i 2017
* Prosjektleveranser og forbedringstiltak i rute. Investeringsanslaget er
redusert til omlag 10 milliarder USD for 2017
OldNick
27.10.2017 22:56
#19619

Statoil har fått tildelt en viktig lisens i Brazil i presalt-område.

To blokker, sammen med partnerne GALT og Exxon.
Og Statoil blir operatør. Dette kan bli en ny suksess for Statoil i Brazil.

Blir operatør for «Brasils Johan Sverdrup»: Dette er stort

Statoil har sammen med ExxonMobil og Galp sikret seg kontrollen over et område i Brasil som de tror inneholder like mye olje og gass som giganten Johan Sverdrup


Marius Lorentzen, E24.no
27.10.2017

Etter tre år med oljebrems, samt en gigantisk korrupsjonsskandale i det nasjonale oljeselskapet Petrobras, er Brasils olje- og gassmyndighet (ANP) åpenbart klar for å se fremover mot lysere tider.

Fredag ettermiddag kunne ANP annonsere resultatene fra den andre og tredje auksjonsrunden for pre-saltområdene på brasiliansk sokkel. Som E24 skrev tidligere fredag, kom Statoil sammen med ExxonMobil og Galp seirende ut i konkurransen om Carcará Nord-lisensen.

I pressemeldingen sparer heller ikke ANP-sjefen på ordbruken:

– Brasil er tilbake på den globale oljescenen, sier direktør Décio Oddone i ANP.

– Auksjonsrundenes suksess viser frem de regulatoriske endringene som er gjort av brasilianske myndigheter (...) og ikke minst appellen i de forskjellige områdene, siden Brasils pre-salt inneholder reserver som har noe av det beste potensialet for å bli utviklet i verden, skriver ANP videre.

Fra Statoil og partnernes side klarer man heller ikke å skjule begeistringen over fredagens resultat:

– Dette er stort, og det er en utrolig viktig posisjon for oss, sier konserndirektør for leting, Tim Dodson, i Statoil på telefon med E24 fredag like etter at resultatene fra lisensauksjonen i Brasil er klare.

– Disse avtalene og de nye auksjonsresultatene markerer ExxonMobils inntreden i ressurser og leteprospekter i Brasil som er i verdensklasse. ExxonMobil har en lang historie i landet, og vi er trygge på at vår dypvannsteknologi og prosjektekspertise kan bistå med å videre utvikle verdiene i Brasils energiressurser, sier Darren Wood, konsernsjef og styreleder i ExxonMobil i en uttalelse om transaksjonen og auksjonen.

I tillegg til at det er snakk om et område som anslås til å inneholde milliarder av fat med olje, er Tim Dodson i Statoil vel så opptatt av avtalen man har fått på plass samtidig med selve auksjonen.

Statoil skal lede showet

Statoil, ExxonMobil og Galp har nemlig blitt enige om en unitisering (samlet eierskap) for de to områdene Carcará (også kjent som BM-S-8) og Carcará Nord.

Selv om de tre selskapene i første omgang må ut med rundt 910 millioner dollar i en signaturbonus til brasilianske myndigheter for å sikre seg Carcará Nord-lisensen, kan Statoil få ut 1,2 milliarder dollar netto.

Det skjer fordi Statoil har blitt enig om å selge andeler i sørlige Carcará til de to andre, slik at de sammen får et felles eierskap i begge lisensene.

På toppen av det hele blir Statoil operatør for den samlede utbyggingen og feltet, og vil dermed lede store deler av showet i gigantutbyggingen som skal i produksjon på midten av 2020-tallet.

Statoils letesjef mener at kombinasjonen av at de tre partnerne både vant anbudet denne uken og har blitt enige om en unitisering av hele området vil gjøre det mulig for en langt raskere og mer effektiv utvikling av feltet enn hvis noen andre vant:

– Hadde det kommet et annet operatørskap i Carcará Nord kunne det oppstått uenigheter om en rekke faktorer, og ikke minst operatørskapet for den samlede utbyggingen. Det unngår vi nå, sier Dodson.

En ny gigant

Statoil er allerede tungt inne i Brasil og er allerede i dag en av landets største oljeprodusenter. Selskapet opererer Peregrino-feltet og jobber nå med utviklingen av fase to. De er også operatør i BM-C-33-lisensen, som også ligger i Campos-bassenget.

Peregrino startet opp i 2011 og kan produsere opptil 100.000 fat olje per dag og inneholder fortsatt 300 til 600 millioner fat utvinnbar olje. I tillegg har de nå altså sikret seg to lisenser i Carcará.

– Hvor mye olje snakker vi om for hele Carcará-området?

– Rundt 2,0 milliarder utvinnbare fat totalt, hvorav 700 millioner til 1,3 milliarder anslås å ligge i sør. Dette er det vi kaller middelsestimatet, sier Dodson.

– Snakker vi her om «Brasils Johan Sverdrup»?

– Ja, det kan man godt si, sier Dodson og humrer.

Det norske gigantfeltet som ble oppdaget av Lundin Norway og nå bygges ut med Statoil som operatør inneholder anslagsvis 2,0 til 3,0 milliarder fat olje.


De lyseblå feltene viser lisensene der Statoil er operatør i Brasil. Nederst til venstre er Carcara og Carcara Nord. Foto: Statoil

mer på link
OldNick
08.11.2017 12:19
#19663

Statoil Q3-2017 rapport

STL: Statoil ASA - Resultat for tredje kvartal og de første ni månedene av 2017

Børsmelding
26.10.2017



STL: Q3-2017 Report (PDF)

STL: Q3-2017 Presentation (PDF)
______



Enorm kapasitet: «TI Europe» lagre opptil tre millioner fat olje. Foto: EURONAV



Statoils nye gigant er verdens største skip – uansett klasse

Den 380 meter lange kolossen er et av de fire største skipene som er laget


Ole Martin Skaug, E24.no
08.11.2017

I september gikk «TI Europe» inn i Statoils tjeneste.

Kolossen er 380 meter lang og er et av de fire største skipene som eksisterer i dag, skriver Dagens Næringsliv.

Skipet er en «Ultra Large Crude Carrier» og ligger fastankret i Malakkastredet.

Statoil bruker gigantskipet til å mellomlagre råolje. «TI Europe» har 21 lagertanker som gjør at oljeselskapet kan lagre 21 forskjellige kvaliteter av olje, ifølge avisen.

Olje losses deretter over i mindre skip som sendes videre til kundene.

Ett av fire

Ifølge Reuters kan «TI Europe» lagre opptil tre millioner fat olje. Noe som er mer enn det daglige oljeforbruket i Sør-Korea.

«TI Europe» er ett av fire skip samme klasse som ble bygget tidlig på 2000-tallet. To av de øvrige, «TI Asia» og «TI Africa», er omgjort til flytende oljeproduksjonsplattformer på Al-Shaheen-feltet i Qatar. Det siste, «TI Oceania», ligger utenfor Oman.

Det ligger mer enn 30 oljetankere i Malakkastredet som brukes som flytende oljelagre, skriver Reuters.

Slått av containerskip på lengde

Skipene i TI-klassen er verdens største målt etter flere faktorer, blant annet lastmasse og bruttotonnasje.

Det finnes imidlertid lengre skip.

Containershippingskipet «Mol Triumph» som ble sjøsatt i mars, er 400 meter langt, altså 20 meter lengre enn skipet som Statoil nå har tatt i bruk.

Tidenes største skip knuser imidlertid begge disse klassene på lengde. «Seawise Gigant» ble levert i 1979 og var 458 meter langt.

Skipet ble kjøpt av den norske rederen Jørgen Jahre i 1991 og omdøpt til «Jahre Viking». I 2005 ble det kjøpt av First Olsen Tanker. Det seilte under norsk flagg mellom 1989 og 2009, ifølge Wikipedia.

Endret 08.11.2017 12:21 av OldNick
OldNick
02.12.2017 09:50
#19720

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
blåball
15.12.2017 10:32
#3783

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
18.12.2017 09:46
#19761

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
18.12.2017 09:47
#19762

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
15.01.2018 13:25
#7905

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
18.01.2018 14:48
#7941

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
24.01.2018 22:46
#7986

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
26.01.2018 15:29
#8020

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
29.01.2018 15:45
#8036

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
blåball
29.01.2018 17:14
#3974

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
01.02.2018 14:07
#8072

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Beins
01.02.2018 20:40
#11610

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
07.02.2018 07:51
#19891

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter