Behandler innhold .. vennligst vent..

Beins
09:23
08.03.2024
#19548

Hoegh Autoliners viser hode-skulder formasjon i utfoldelse. Den kan falle en drøye ti-krone til om man følger chartet bokstavelig. Ikke aksjen å anskaffe akkurat i øyeblikket.


Beins
08:35
21.03.2024
#19623




Ut fra en EW-betraktning ligger SPX i en oppadgående trend der markedet er inne i den tredje fasen som pleier å være den sterkeste. Når den tredje delfasen er fullført gjenstår en nedadgående og en tilvekstfase før syklusen på 5 bølger i en oppadgående retning er fullført. Dette vil ta en god del tid å få unnagjort.
Beins
14:49
23.05.2024
#19693




Ut fra EW kan SPX se ut til å nærme seg slutten av en oppgangssyklus på 5 bølger. Hvor lenge den nåværende oppgangen tværes ut avhenger noe av positive inputs i markedet. Ikke så lett å forutse på kort sikt.

Ifølge denne teorien skal SPX ned 10-12% når oppgangen er tatt ut. Hovedbildet er dermed at det de neste uker ikke er store forventninger om solide sprang opp innebygd i chartet. Sensommer/tidlig høst kan være en krevende tid for aksjemarkedet. Kanskje også i år.

Endret 14:49 23.05.2024 av Beins
Beins
11:34
23.07.2024
#19881

Jeg har lenge vært positiv til børsen med basis i EW, men antydet i forrige innlegg at vi kunne se en mulig korreksjon om ikke altfor lenge. Imidlertid er det ingenting som tyder på det akkurat nå. Derfor har jeg prøvd å tilpasse betraktningen og gitt rom for enda mer stigning innenfor den varige trenden som er etablert.

Her er vi nesten midtveis i Intermediate 3, en bølge som normalt er den sterkeste i oppgangsyklusen på 5 totalt, der nr 2 og 4 er korreksjoner

Børsene går bra, også i den normalt svakere perioden på sommeren. Framover kan det komme rentesenkninger og ytterligere stimuli, litt forsinket i forhold til tidligere forventninger.



Beins
10:26
21.08.2024
#20002

Det overordnede bildet framtrer som positivt, men SPX må gå over tidligere topp for å bekrefte dette. Det mangler ca 1% stigning for at det positive bildet skal bli stadfestet.
Ut fra EW redigerte jeg grafen for litt tid siden for å gi plass for mer stigning. Den inneværende korreksjonen er i så tilfelle av ganske begrenset art. Nå er fokus på SPX=5670.


Beins
10:11
20.09.2024
#20150

SPX gikk rett igjennom motstanden på 5670. Nå ser det umiddelbart bra ut for børsene i USA. SPX sluttet på 5715 - opp 1,7%.

Også tyske DAX gikk gjennom motstanden rundt 19000 og satte all time high. Men ikke en like markant bevegelse opp som i USA.
gorwell
11:54
20.09.2024
#31755

Beins, gidder du begå en sektor-analyse på hvilke sektorer som har gått best versus dårligst, slik at vi kan fremsette noen postulater på hva som skjer?

Eh, bil-industrien og petrokjemisk industri sammen med andre selskap som er avhengige av billig energi, går nok rævva. ThyssenKrupp og andre krigs-industrielle virksomheter går nok godt.

Hvordan står det til med elektro-, mat-, kles- og møbel (etc) retail og andre domestic consumption selskap? Reise-selskap, restauranter og andre spaß-virksomheter?

gorwell

Endret 11:54 20.09.2024 av gorwell
Beins
13:04
20.09.2024
#20153

re:gorwell #31755

En sektorvis vurdering om økonomiske utsikter passer best på USA-tråden. Jeg skal lime inn fra en Morningstar-artikkel der seinere. Leste for øvrig at gass er ekstremt billig i Texas - tilsvarende 12 USD/fat for olje iflg Finansavisen. Det gir billig input for en rekke sektorer.
Beins
18:04
10.03.2025
#21201

Vi ser en tilnærmet dobbel topp i Nasdaq-chartet. Indeksen er i en kraftig korreksjon og har sunket ca 13% fra topp. Høyt P/E nivå på mange tech selskaper gir rom for relativt store fall.


Beins
14:23
13.03.2025
#21229

Vi har en korreksjon på SPX, den er ganske aggressiv og bratt. Sammenlignet med "rød 2" i 2023 er denne nedgangen raskere. Det kan bety at den skal lenger ned enn de 12% vi så da. Sannsynligvis skal denne korreksjonen vare ei stund til fordi vi bør se en vipp oppover og deretter ny nedgang hvis den følger det vanlige mønsteret. Dette kan ta litt tid.



Endret 14:25 13.03.2025 av Beins
gorwell
10:52
15.03.2025
#32996

Fra mine samleindeks data gjeldende det samlede resultatet for alle land (som jeg følger):

Vi er for alle land på 97.8% av siste 90 handelsdagers høyeste registrering og også siden pre-Covid (1 januar 2020),
For land i Hagen, vi er på 96.9% av siste 90 handelsdagers høyeste registrering og også siden pre-Covid,
For Jungelen, vi er på 98.8% av siste 90 handelsdagers høyeste registrering og på 92% siden pre-Covid.

Jungelen har falt siden pre-Covid (siden toppen i april 2021 og med bratt fall fra april 2022 Ukraina). I denne Jungelen har likevel India steget fra 15000 poeng til 26000 poeng (and change) før den falt tilbake fra september-oktober 2024 til 22400 i dag (sånn 14%).

Basic resources, CRB, olje, oilservice er kraftig ned selv om XOI, aluminium og kobber er kraftig opp: Jeg tror vi kan tenke proteksjonistisk sanksjonspolitikk her.

Idet SPX også tildels er dominert av magnificent 7, det ser slett ikke usannsynlig ut at indeksen skal falle til korreksjons-territorie ~4900 og kanskje under ~4500.

Det bredere markedet, Russel 3000, er foreløpig ned 6.7%.
https://www.investing.com/indices/russell-3000

gorwell

Endret 10:54 15.03.2025 av gorwell
Beins
16:56
17.03.2025
#21261

Interessant utvikling på OSEBX som stanger i taket på ATH. Her kan man få dobbel topp - eller nye rekorder.
Jeg forventer at SPX skal nedover igjen, men det trenger ikke skje umiddelbart.


Beins
16:52
21.03.2025
#21288

Den forrige korreksjonen på SPX varte i 3 måneder. Dersom det første beinet ned (blå A) nå er unnagjort, kan denne bli litt kortere, men det er ikke avklart. Jeg forventer en måned til med svak utvikling slik bildet er nå med fortsatt handelskrig. En fullstendig korreksjon har tre hoveddeler (A-B-C). Nå kan vi være inne i B. Mer vil bli avdekket underveis.



Endret 16:53 21.03.2025 av Beins
Beins
10:59
26.03.2025
#21297

SPX har falt fra 6147 til 5505. En nedgang på 642 poeng eller 10,4%. Nå ser vi en retrace som har nådd 5787. Det begynner å nærme seg 50% av fallet. Ut fra boka er det mest sannsynlig med en ny runde nedgang, i hvert fall til 5505, eventuelt lavere. Kraften i retrace'en ser ut til å ha dabbet av. Det er og et gap opp i chartet som man forventer skal tettes.

Oppsummert: Overvekt for et negativt scenario kortsiktig.
Beins
18:28
28.03.2025
#21301

Korreksjonen på spx følger et forventet mønster. Vi ser ut til å være ferdige med den midlertidige oppgangen "B" og er nå inne i siste fase "C". Da blir det interessant hvor langt ned "C" skal. Dersom det siste beinet ned faller like mye om "A", kan vi komme ned på ca 5140. I tilfelle er det snakk om en ganske kraftig korreksjon på hele 16,3%. Kanskje vil "C" derfor bli noe mer moderat enn som så.


Beins
14:40
08.04.2025
#21359

SPX ser i øyeblikket ut til å åpne 2,7% opp. Det tekniske bildet sett fra EW kunne tilsi en ferdig korreksjon
A, B, C som var ned 21% på det meste.

Men en ting skurrer: Tiden. Det er kun gått 18 dager siden børsen var på toppnivå. En korreksjon tar gjerne 1-2 måneder, eller mer. Derfor tar jeg chartets bokstaver som foreløpige merkelapper.

Det kan godt tenkes at den viste nedgangen kun er første ledd i en større korreksjon. Her må man ha flere muligheter åpne.


Beins
17:17
09.01.2026
#22382

Stigende triangel på gang i SPX. Hvis det slår til, kan indeksen gå opp med 400 poeng. Men - det nærmer seg slutt for tidslinjen her. Et brudd opp bør komme i løpet av en ukes tid, om man skal følge vanlige regler.


Beins
18:40
12.01.2026
#22398

NAS leverte svakere trafikk-tall for desember enn markedet likte, dermed ble det en klar pullback.

Nå er det vesentlig at aksjen ikke faller under 14,95 der det er et gulv med flere bunner. Svinger den opp fra nåværende fall, er det et sunnhetstegn. Går den ned til 15 akkurat er det svakt, og et fall igjennom nevnte gulv betyr dårligere dager framover.


Beins
14:19
21.01.2026
#22443

Triangel-formasjonen på SPX endte med 0 brudd opp, etter hvert som triangelet nærmet seg lukking, ble det mer sannsynlig.

Med geopolitisk uro reagerer børsene som ventet nedover- inntil videre mest turbulens. SPX må lenger ned for å signalisere tiltakende fare for fall. Et nivå under 6720 betyr noe trøbbel , med det viktigste er 6535. Hvis SPX går gjennom dette nivået, er det absolutt fare på ferde.



Endret 14:20 21.01.2026 av Beins
Beins
18:32
30.01.2026
#22492

Chartet for SPX viser nå mer en form for stigende kile, men positiv fordi toppene ikke synker. Bullish Compression er visst nok et faguttrykk for denne situasjonen der selgerne ikke makter å feste et varig grep nedover.
Vi får se om de fortsatt optimistiske mønstre gir reell oppgang.



Endret 18:44 30.01.2026 av Beins
gorwell
21:20
30.01.2026
#34634

Fun facts:

I det herrens år 2000 kjøpte DOW indeksen 40 unser gull. Den har deretter vært nede i gode 6 unser, oppover igjen til gode 22 unser, og befinner seg "i dag" på snaue 9 unser.

I 2003 og 2008 kostet OSE 0.5 barrels of oil. Vi kan se bort fra svindelen i Cushing når oljeprisene gikk i minus og tvang eierne til å dumpe olja på mottakere som tok betalt opp til 30 dollar fatet for å ta imot den. I det store bildet har OSE kostet 0.5-1.0 barrels of oil.

I dag er OSE i ATH relativt til oljeprisen, og koster 2.5 barrels of oil.

gorwell
Beins
14:35
09.03.2026
#22633

Med krigen i utvikling kan vi få en lengre korreksjon, det vil si at oktober-november-korreksjonen som jeg har merket som avsluttet (rød 2) på ny skyter fart og forsterker seg. Her er nivået å være obs på 6535, markert med strek ned i chartet.

Ikke usannsynlig at vi skal nedenfor dette nivået, om krigen holdes fram.


Beins
20:07
22.03.2026
#22678

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
gorwell
13:45
28.03.2026
#34952

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Beins
15:01
01.06.2026
#22845

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Nytt innlegg