Du er her: Forside > In the pit - Oslo Børs > Statoil - nasjonens stolthet? 3
Statoil - nasjonens stolthet? 3
highlander
26.09.2017 14:27
#7490

Exane BNP Paribas oppgraderer sin anbefaling på Statoil fra underperform til nøytral. Kursmålet løftes samtidig fra 135 til 160 kr.
blåball
11.10.2017 09:51
#3743

Handelsbanken Capital Markets er helt tydlig på att Statoil har mer fokus på lave kostnader fremfor volum . ( Mer på Hegnar.no og DN.no i dag ) .

Det er Bull og kursmål på 175 .

Det viktigeste er att Statoil er ett Energiselskap , som er med i 100 år til .
Utbytte er jevnt bra nå .

AkerBP og Lundin følger på med digitalisering og etter hvert inn i fornybare løsninger ?

Statoil godskriver en god del produksjon og reserver med sin eiger andel i Lundin . ( Øker Statoil her ? )

Bull for alle tre selskaper .
eshuse
26.10.2017 07:59
#2591

Jeg trodde de var ferdige med nedskrivninger i USA, men neida:
"Net operating income was impacted by net impairments charges of USD 0.8 billion, mainly related to an unconventional onshore asset in North America of USD 0.9 billion, triggered by lower than expected production. "
eshuse
26.10.2017 08:01
#2592

Statoil ASA: Resultat for tredje kvartal og de første ni månedene av 2017

Statoil (OSE:STL, NYSE:STO) rapporterer et justert driftsresultat på 2,3
milliarder USD og 0,8 milliarder USD etter skatt i tredje kvartal 2017.
Driftsresultatet i henhold til IFRS var på 1,1 milliarder USD og IFRS-resultatet
var negativt med 0,5 milliarder USD.

Tredje kvartal var kjennetegnet av:

* Solid inntjening og underliggende kontantstrøm. Stabil gjeldsgrad på 27,8 %
* God drift. Forventet produksjonsvekst er økt til rundt 6 % i 2017
* Prosjektleveranser og forbedringstiltak i rute. Investeringsanslaget er
redusert til omlag 10 milliarder USD for 2017
OldNick
27.10.2017 22:56
#19619

Statoil har fått tildelt en viktig lisens i Brazil i presalt-område.

To blokker, sammen med partnerne GALT og Exxon.
Og Statoil blir operatør. Dette kan bli en ny suksess for Statoil i Brazil.

Blir operatør for «Brasils Johan Sverdrup»: Dette er stort

Statoil har sammen med ExxonMobil og Galp sikret seg kontrollen over et område i Brasil som de tror inneholder like mye olje og gass som giganten Johan Sverdrup


Marius Lorentzen, E24.no
27.10.2017

Etter tre år med oljebrems, samt en gigantisk korrupsjonsskandale i det nasjonale oljeselskapet Petrobras, er Brasils olje- og gassmyndighet (ANP) åpenbart klar for å se fremover mot lysere tider.

Fredag ettermiddag kunne ANP annonsere resultatene fra den andre og tredje auksjonsrunden for pre-saltområdene på brasiliansk sokkel. Som E24 skrev tidligere fredag, kom Statoil sammen med ExxonMobil og Galp seirende ut i konkurransen om Carcará Nord-lisensen.

I pressemeldingen sparer heller ikke ANP-sjefen på ordbruken:

– Brasil er tilbake på den globale oljescenen, sier direktør Décio Oddone i ANP.

– Auksjonsrundenes suksess viser frem de regulatoriske endringene som er gjort av brasilianske myndigheter (...) og ikke minst appellen i de forskjellige områdene, siden Brasils pre-salt inneholder reserver som har noe av det beste potensialet for å bli utviklet i verden, skriver ANP videre.

Fra Statoil og partnernes side klarer man heller ikke å skjule begeistringen over fredagens resultat:

– Dette er stort, og det er en utrolig viktig posisjon for oss, sier konserndirektør for leting, Tim Dodson, i Statoil på telefon med E24 fredag like etter at resultatene fra lisensauksjonen i Brasil er klare.

– Disse avtalene og de nye auksjonsresultatene markerer ExxonMobils inntreden i ressurser og leteprospekter i Brasil som er i verdensklasse. ExxonMobil har en lang historie i landet, og vi er trygge på at vår dypvannsteknologi og prosjektekspertise kan bistå med å videre utvikle verdiene i Brasils energiressurser, sier Darren Wood, konsernsjef og styreleder i ExxonMobil i en uttalelse om transaksjonen og auksjonen.

I tillegg til at det er snakk om et område som anslås til å inneholde milliarder av fat med olje, er Tim Dodson i Statoil vel så opptatt av avtalen man har fått på plass samtidig med selve auksjonen.

Statoil skal lede showet

Statoil, ExxonMobil og Galp har nemlig blitt enige om en unitisering (samlet eierskap) for de to områdene Carcará (også kjent som BM-S-8) og Carcará Nord.

Selv om de tre selskapene i første omgang må ut med rundt 910 millioner dollar i en signaturbonus til brasilianske myndigheter for å sikre seg Carcará Nord-lisensen, kan Statoil få ut 1,2 milliarder dollar netto.

Det skjer fordi Statoil har blitt enig om å selge andeler i sørlige Carcará til de to andre, slik at de sammen får et felles eierskap i begge lisensene.

På toppen av det hele blir Statoil operatør for den samlede utbyggingen og feltet, og vil dermed lede store deler av showet i gigantutbyggingen som skal i produksjon på midten av 2020-tallet.

Statoils letesjef mener at kombinasjonen av at de tre partnerne både vant anbudet denne uken og har blitt enige om en unitisering av hele området vil gjøre det mulig for en langt raskere og mer effektiv utvikling av feltet enn hvis noen andre vant:

– Hadde det kommet et annet operatørskap i Carcará Nord kunne det oppstått uenigheter om en rekke faktorer, og ikke minst operatørskapet for den samlede utbyggingen. Det unngår vi nå, sier Dodson.

En ny gigant

Statoil er allerede tungt inne i Brasil og er allerede i dag en av landets største oljeprodusenter. Selskapet opererer Peregrino-feltet og jobber nå med utviklingen av fase to. De er også operatør i BM-C-33-lisensen, som også ligger i Campos-bassenget.

Peregrino startet opp i 2011 og kan produsere opptil 100.000 fat olje per dag og inneholder fortsatt 300 til 600 millioner fat utvinnbar olje. I tillegg har de nå altså sikret seg to lisenser i Carcará.

– Hvor mye olje snakker vi om for hele Carcará-området?

– Rundt 2,0 milliarder utvinnbare fat totalt, hvorav 700 millioner til 1,3 milliarder anslås å ligge i sør. Dette er det vi kaller middelsestimatet, sier Dodson.

– Snakker vi her om «Brasils Johan Sverdrup»?

– Ja, det kan man godt si, sier Dodson og humrer.

Det norske gigantfeltet som ble oppdaget av Lundin Norway og nå bygges ut med Statoil som operatør inneholder anslagsvis 2,0 til 3,0 milliarder fat olje.


De lyseblå feltene viser lisensene der Statoil er operatør i Brasil. Nederst til venstre er Carcara og Carcara Nord. Foto: Statoil

mer på link
OldNick
08.11.2017 12:19
#19663

Statoil Q3-2017 rapport

STL: Statoil ASA - Resultat for tredje kvartal og de første ni månedene av 2017

Børsmelding
26.10.2017



STL: Q3-2017 Report (PDF)

STL: Q3-2017 Presentation (PDF)
______



Enorm kapasitet: «TI Europe» lagre opptil tre millioner fat olje. Foto: EURONAV



Statoils nye gigant er verdens største skip – uansett klasse

Den 380 meter lange kolossen er et av de fire største skipene som er laget


Ole Martin Skaug, E24.no
08.11.2017

I september gikk «TI Europe» inn i Statoils tjeneste.

Kolossen er 380 meter lang og er et av de fire største skipene som eksisterer i dag, skriver Dagens Næringsliv.

Skipet er en «Ultra Large Crude Carrier» og ligger fastankret i Malakkastredet.

Statoil bruker gigantskipet til å mellomlagre råolje. «TI Europe» har 21 lagertanker som gjør at oljeselskapet kan lagre 21 forskjellige kvaliteter av olje, ifølge avisen.

Olje losses deretter over i mindre skip som sendes videre til kundene.

Ett av fire

Ifølge Reuters kan «TI Europe» lagre opptil tre millioner fat olje. Noe som er mer enn det daglige oljeforbruket i Sør-Korea.

«TI Europe» er ett av fire skip samme klasse som ble bygget tidlig på 2000-tallet. To av de øvrige, «TI Asia» og «TI Africa», er omgjort til flytende oljeproduksjonsplattformer på Al-Shaheen-feltet i Qatar. Det siste, «TI Oceania», ligger utenfor Oman.

Det ligger mer enn 30 oljetankere i Malakkastredet som brukes som flytende oljelagre, skriver Reuters.

Slått av containerskip på lengde

Skipene i TI-klassen er verdens største målt etter flere faktorer, blant annet lastmasse og bruttotonnasje.

Det finnes imidlertid lengre skip.

Containershippingskipet «Mol Triumph» som ble sjøsatt i mars, er 400 meter langt, altså 20 meter lengre enn skipet som Statoil nå har tatt i bruk.

Tidenes største skip knuser imidlertid begge disse klassene på lengde. «Seawise Gigant» ble levert i 1979 og var 458 meter langt.

Skipet ble kjøpt av den norske rederen Jørgen Jahre i 1991 og omdøpt til «Jahre Viking». I 2005 ble det kjøpt av First Olsen Tanker. Det seilte under norsk flagg mellom 1989 og 2009, ifølge Wikipedia.

Endret 08.11.2017 12:21 av OldNick
OldNick
02.12.2017 09:50
#19720

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
blåball
15.12.2017 10:32
#3783

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
18.12.2017 09:46
#19761

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
18.12.2017 09:47
#19762

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
15.01.2018 13:25
#7905

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
18.01.2018 14:48
#7941

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
24.01.2018 22:46
#7986

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
26.01.2018 15:29
#8020

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
29.01.2018 15:45
#8036

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
blåball
29.01.2018 17:14
#3974

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
01.02.2018 14:07
#8072

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Beins
01.02.2018 20:40
#11610

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
07.02.2018 07:51
#19891

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
OldNick
07.02.2018 07:52
#19892

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
chateau
07.02.2018 09:14
#8069

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
07.02.2018 13:22
#8140

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
07.02.2018 13:23
#8141

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
08.02.2018 16:08
#8162

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
13.02.2018 14:02
#8226

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter