Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > TESLA Inc.
TESLA Inc.
Provence
20:59 23.11.2017
#9870

OldNick, fossilt drevet infrastruktur kommer vi til å leve med i lange perioder fremover. Man kan ikke skjalte ut en oppegående infrstruktur over natten til fordel for noe annet slik MDG som politisk parti ser det. Men grunnleggende, hva Musk og Tesla driver med har mye for seg og jeg er entusiast der.

Missing topic Alberta og oilsands er i pipeline og kommer om ikke lenge.

Endret 23.11.2017 21:01 av Provence
yemaya 2
22:06 23.11.2017
#8776

Denne teslaen må vel regnes som hybrid og får følgelig ikke kjøre i kollektivfeltet.
Men med hjelp fra sine rakettmotorer kan den sveve over.
highlander
10:15 24.11.2017
#7684

Sakset fra E24:

Tesla-sjef Elon Musk lovet Australia å bygge verdens største litium-ionbatteri på 100 dager. Nå er det ferdig installert og skal testes.

Hvis du skryter på sosiale medier over ting du skal utrette, bør du helst levere.

Det har Elon Musk gjort, etter at den sørafrikanske Tesla-grunnleggeren tidligere i år skrøt av at han kunne levere batterier for å fikse det ustabile strømnettet i delstaten Sør-Australia.

Han skulle til og med levere dem gratis hvis de ikke var på plass innen 100 dager.

Ifølge BBC begynte nedtellingen da prosjektet ble godkjent av myndighetene 30. september, så fristen går ut 8. januar neste år.

Nå er batteriene levert og skal testes i de kommende dagene. Med mindre noe går galt under testingen er Tesla i rute til å nå fristen.

Det kommer frem i en melding fra Jay Weatherill, statsminister i delstaten Sør-Australia.

Tesla-batteriene er nå fullt installert nær Jamestown, og er koblet til Neoens vindprosjekt Hornsdale for å kunne lagre strømmen til bruk når det trengs.

Neste uke skal batteriet lanseres offisielt.

– Mens andre bare snakker, leverer vi på vår energiplan, og gjør Sør-Australia mer selvforsynt og tilbyr lagring av kraft og rimeligere kraft for sør-australierne denne sommeren, sier Jay Weatherill.

– Verdens største litium-ionbatteri vil bli en viktig del av vår energimiks, og det sender et klart budskap om at Sør-Australia vil være ledende innen fornybar energi med batterilagring, sier han.

Hvis batteriet fungerer som det skal og bidrar til å unngå strømbrudd, vil det trolig være god reklame for Weatherill og Musk, men det er stor fallhøyde hvis strømbruddene fortsetter, skrev avisen Financial Review denne uken.
OldNick
15:03 01.12.2017
#19718

Manglende kvalitetskontroll hos TESLA?

Sladder eller facts?


Build fast, fix later: speed hurts quality at Tesla, some workers say

Alexandria Sage, Reuters
Nov. 29, 2017
OldNick
14:30 28.12.2017
#19775

Kom over en fin Bloomberg-artikkel som diskuterer problemstillinger vedrørende ytelsene de nye lanseringene som TESLA kom med i november.

Artikkelen er datert i Nov., men jeg har ikke lest den før nå.

Tesla’s Newest Promises Break the Laws of Batteries

Elon Musk touted ranges and charging times that don’t compute with the current physics and economics of batteries.

Tom Randall, John Lippert, Bloomberg NEF
Nov. 24, 2017
highlander
00:17 04.01.2018
#7842

Tesla-aksjen faller i etterhandelen etter markedsoppdatering:

Tesla informerer i en pressemelding onsdag kveld at de i fjerde kvartal leverte totalt 29.870 kjøretøy i fjerde kvartal, fordelt på 15.200 Model S, 13.120 Model X og 1.550 Model 3.

Etter nyheten faller Tesla-aksjen 2,10 prosent i etterhandelen på Wall Street.

Det har vært sprikende analytikerestimater og mye usikkerhet knyttet til antallet Model 3 Tesla kom til å få levert i fjerde kvartal, men 1.550 virker ikke å være nok til å overbevise markedet, skriver CNBC. Dette til tross for at Tesla sier de nå har fått fortgang i produksjonen.

Tesla leverte 101.312 biler av Model S og X i 2017, noe som er høyere enn tidligere guiding på 100.000. (Kilde: E24)
OldNick
16:38 08.03.2018
#19941

TESLA-aksjen trader i en egen (atmo)sfære.

Slik kan også hovedaksjonær Elon Musk nesten tillate seg hva som helst uten at markedet reagerer.

Slik som dette, styret foreslår "å gi bort" TESLA-aksjer verdt $2.5mrd. til den godeste Musk.

Ikke at han skulle trenge dem for å bli mer inspirert, han kontrollerer allered aksjer vedt. mer enn $10 mrd. i selskapet, og selger jevnlig aksjer for 100-vis av mill-$.

Det surrealistiske er at TESLA's "suksess" hviler på en urealistisk forestilling om at CO2-utslipp fra bil-trafikk kan drive jordens klima ut av balanse, og at ved å la folk kjøre TESLA EV istedenfor Ford, GM, VW eller Toyota bensinbiler så kan verden reddes. Selv om det skjer på bl.a. norske skattebetaleres regning, som de i praksis ikke har noen kontroll på.

Så, MUSK burde sende norske skattebetalere en stor takk og fortelle dem at han har dem med i aftenbønnen hver dag om at den kilden aldri går tom!

Personlig venter jeg på det punktet hvor markedet innser at TESLA ikke har ressurser til å konkurrere med gigantene i massemarkedet, og vil forbli en nisje-produsent.


Big Tesla Shareholders Back Musk’s $2.6 Billion Pay Package

- Baillie Gifford, T. Rowe Price supportive of compensation plan
- Proxy adviser Glass Lewis has called payout too costly

Dana Hull, Anders Melin, Bloomberg
Mar. 07, 2018
highlander
10:56 20.03.2018
#8656

Teslas aksjekurs har falt med nesten 20 prosent siden toppen i september.

Goldman Sachs spår at markedets forventninger ikke vil innfris når salgstallene for første kvartal legges frem 3. april.

Goldman gjentar derfor sin salgs-anbefaling, med et kursmål på USD 205.

Til sammenlikning ble Tesla-aksjen i går ettermiddag handlet for i overkant av USD 316. (FA)
highlander
11:58 31.03.2018
#8763

Tesla-aksjens tunge mars-fall vil ha negativ innvirkning på selskapets evne til å hente frisk kapital, sier Morgan Stanley-analytiker Adam Jonas, skriver CNBC.

Ifølge analytikeren er selskapet nødt til å få fart på Model 3-produksjonen dersom de ønsker å hente nye penger til en fornuftig pris.

– Tidspunktet for når Tesla kan oppnå en produksjon på 2.500 biler per uke, og videre 5.000 biler per uke, kan være forskjellen på hvorvidt Tesla kan hente kapital fra en svak posisjon, med en aksjekurs på 175 dollar per aksje, hvilket er vårt negative scenario. Eller om de kan hente kapital med muskler og en aksjekurs på 561 dollar per aksje, hvilket er vårt mest optimistiske scenario, skriver han.

Tesla hadde 3,4 milliarder dollar i kontanter ved utgangen av 2017, hvilket er akkurat hva de brant gjennom i fjor da selskapet gikk med 2 milliarder dollar i underskudd.

Gitt hvordan selskapet tømmer restene av pengebingen, har 230 millioner i gjeld med forfall i november, og ytterligere 920 millioner i mai neste år, mener analysehuset Moody’s at Tesla må hente penger snart. De nedgraderte Teslas kredittrating tidligere denne uken.

Til uken kommer Tesla med ferske produksjonstall for første kvartal, «ingen» tror de har nådd målet om 2.500 Model 3 i uken, men analytikerestimatene spriker fra 800 til 2.000. (CNBC, E24)
highlander
15:42 03.04.2018
#8796

Tesla stiger etter å ha levert produksjonstall:

Aksjen er i skrivende stund opp drøye 4 prosent på Wall Street etter en fersk produksjonsoppdatering.

Mandag skrev bilnettstedet Jalopnik at Tesla hadde kommet opp i en produksjon på 2.000 av Model 3 i uken.

Tirsdag bekrefter selskapet at det produserte 2.020 av modellen forrige uke, samtidig som det forventer å produsere 2.000 de neste syv dagene.

Teslas tidligere uttalte mål var 2.500 Model 3 i uken i årets første kvartal.

Totalt produserte selskapet 34.494 kjøretøy i kvartalet, mens det leverte 29.980 ut til kundene.

Elbilprodusenten forventer at produksjonen vil øke kraftig i andre kvartal, skriver CNBC.

Tesla sier i meldingen at de ikke trenger å hente mer penger dette året, ifølge Marketwatch. (CNBC, MarketWatch, E24)
highlander
10:20 04.04.2018
#8809

Tesla informerte tirsdag om at de ikke trenger frisk kapital i år.

Nyheten sendte Tesla-aksjen opp nesten seks prosent på Nasdaq, men spørsmålet er om investorene faller for Tesla-sjef Elon Musks optimisme.

For det er ikke første gang Musk og Tesla kommer med slike lovnader, skriver Bloomberg.

Under en telefonkonferanse i forbindelse med fremlegging av kvartalstall i februar i fjor uttalte Musk at man med daværende finansieringsplan ikke trengte å hente mer kapital for produksjon av Model 3.

– Men vi er veldig nærme kanten. Det er sannsynligvis ikke det beste for aksjonærene, så vi ser på flere muligheter, sa Musk.

Tre uker senere annonserte Tesla at de ville hente minst 1,15 milliarder dollar ved aksjesalg og utstedelse av konvertible obligasjoner. Om lag fem måneder etter det igjen hentet selskapet ytterligere 1,8 milliarder dollar gjennom salg av usikrede obligasjoner. (Bloomberg, E24)

Endret 04.04.2018 10:24 av highlander
highlander
14:30 06.04.2018
#8876

Tesla har støtt på mange problemer knyttet til bilproduksjon den siste tiden, men det solcelleavdelingen
Solarcity kan også bli trøblete for elbilprodusenten, skriver Bloomberg.

Tesla kjøpte Solarcity for to milliarder dollar for halvannet år siden, men sammen med selskapet kom også 2,9 milliarder (21,5 milliarder kroner) i lån, hvor en god andel snart forfaller.

– Solarcitys gjeld trenger ikke gi Tesla problemer med det samme, men det hjelper ikke på situasjonen akkurat nå, sier analytiker for Covenant Review LLC Alexander Diaz-Matos til Bloomberg.

Hele 27 av 29 av Teslas lån som forfaller i 2019 tilhører Solarcity. (Bloomberg, E24)
highlander
21:40 07.04.2018
#8900

Beste børsuke for Tesla siden 2014:

Det har vært en lang vinter for Tesla-investorer, men den siste uken kan tyde på at det går mot vår...

Markedet ser ut til å være lettet over produksjonstallene som ble sluppet tidligere denne uken, sammen med det faktum at selskapet sier de ikke trenger å hente mer kapital inneværende år.

Tesla-aksjen steg fra mandag til fredag med over 12 prosent, og hadde ifølge Marketwatch sin beste børsuke siden 2014.

Uken markerte også enden på den fem uker lange rekken med kursfall.

For året er aksjen fortsatt ned 3,87 prosent, men siste 12 måneder er det nå en liten oppgang på 0,2 prosent. (E24)
highlander
08:25 10.04.2018
#8946

Jan Petter Sisseners investeringsselskap Canopus har kommet med månedsrapporten for mars. (Fondet falt 1,40 prosent i mars, mens OBX-indeksen på Oslo Børs i samme periode var ned 2,02 prosent.)

Fondet har økt short-posisjonen i Tesla, det vil si at det har høynet i veddemålet mot elbilaksjen.

– Tesla er blant fondets fem største posisjoner da vi fortsatt mener at aksjen er ekstremt overpriset i forhold til selskapets operasjonelle og finansielle situasjon. Vi forventer et meget svakt 1. kvartal samt at selskapet må hente penger i løpet av 2018, skrives det i rapporten, ifølge E24.
highlander
08:37 11.04.2018
#8972

BP og Tesla skal samarbeide om oljeselskapets første batterilagringsprosjekt ved et av selskapets vindprosjekter i USA, skriver Reuters.

Det skjer som en del av BPs strategi om å satse innen fornybar energi.

Tesla skal levere batteriet ved vindfarmen i andre halvår. Prosjektet i Sør-Dakota er en av 13 vindfarmer BP opererer i USA.

Selskapet har et mål om å investere en halv milliard dollar årlig i lavkarbonteknologi. (Reuters, E24)
highlander
23:10 11.04.2018
#9005

Tesla vil starte produksjonen av Tesla Model Y i november 2019, melder Reuters.

Produksjonen i Kina vil begynne to år senere.

Tesla har meldt at Model Y vil være mindre og rimeligere enn model S og X.

Elon Musk fikk store problemer i produksjonen av den seneste Model 3, med produksjon langt under målet.

I begynnelsen av april meldte likevel selskapet at produksjonen tok seg kraftig opp i årets første kvartal.

Fra å ha levert drøye 1.500 biler totalt i fjorårets fjerde kvartal, har Tesla nå kommet opp i 2.000 biler per uke. (Reuters, E24)
highlander
08:49 12.04.2018
#9015

Flere investorer vedder mot elbilprodusenten Tesla enn noen annen amerikansk aksje, melder CNBC, som viser til en rapport fra S3 partners.

I dollar økte shortposisjoner i Tesla med 28 prosent den siste måneden, til 10,7 milliarder dollar, tilsvarende 83 milliarder kroner.

Over 25 prosent av Teslas utestående aksjer er nå solgt short, ifølge Factset.

– Tesla-shortere har snudd, etter å ha redusert eksponeringen i de to første månedene av året. De siste fem ukene har de shortet Tesla-aksjen tungt igjen, heter det i rapporten fra S3.

Nyheten kommer dagen etter at Goldman Sachs oppfordret til å selge Tesla-aksjer. De tror ikke noe på at selskapet vil nå egne produksjonsmål for Model 3.

– Plasser veddemålene, svare Tesla-sjef Elon Musk på Twitter. (CNBC, Factset, E24)
highlander
15:10 13.04.2018
#9105

En twittermelding fra Tesla-sjefen Elon Musk driver opp prisen på aksjen i førhandelen i New York:

Som et svar på en artikkel i The Economist, som hevder at Tesla trenger å hente 2,5–3 milliarder dollar i 2018, svarer Musk på Twitter at Tesla vil gå med overskudd i både tredje og fjerde kvartal, og derfor ikke trenger å hente mer penger.

Umiddelbart etter at meldingen gikk ut, begynte handelen i aksjen å ta seg opp. En drøy halvtime før åpning er aksjen opp 3,01 prosent. (E24)
Fanatic
15:34 13.04.2018
#28241

Han lever vel litt farlig med de twitterutsagnene? Om de ikke får overskudd så kan han vel fort anklages for brudd på diverse SECregler skulle man tro.
highlander
15:44 13.04.2018
#9107

Re. Fanatic #28241

For å sitere nøyaktig hva Elon Musk twitret i svaret til The Economist:

"The Economist used to be boring, but smart with a wicked dry wit. Now it’s just boring (sigh). Tesla will be profitable & cash flow+ in Q3 & Q4, so obv no need to raise money."

Enig i at han lever farlig på dette utsagnet, om Tesla ikke leverer. Han er opprinnelig sydafrikaner, men ble amerikansk statsborger i 2002, og der står erstatningsretten mye sterkere enn f.eks. i Norge.

Han risikerer gruppesøksmål fra forsmådde investorer om ikke uttalelsen slår til. Mulig han har latt seg inspirere av president Donald Trump, slik at han også mangler filter og ikke tenker seg om før han trykker "send"...?

Endret 13.04.2018 15:45 av highlander
highlander
07:03 16.04.2018
#9130

Tesla har gjentatte ganger feilmerket og undertelt arbeidsulykker for å gi inntrykk av at selskapets sikkerhetshistorie er bedre enn den faktisk er, ifølge en undersøkelse gjort av radioprogrammet Reveal, gjengitt av CNBC.

Selskapets ledelse merket gifteksponering, muskelbelastninger og gjentatte stresskader som personlige medisinske problemer eller mindre uhell som bare trengte førstehjelp, og senket de offisielle ulykkestallene, ifølge Reveal.

Sikkerhetskompromissene ble gjort for å tilfredsstille Tesla-sjef Elon Musks estetiske preferanser, ifølge kanalen.

I undersøkelsen brukte reportere i radiokanalen måneder på å samle inn og evaluere skade- og sykdomsrapporter, ansattbonuser, samt telefonsamtaler til brann- og nødnumre. (Reveal, CNBC, E24)
highlander
06:24 17.04.2018
#9179

Tesla stanser midlertidig produksjonen av Model 3 for minst andre gang på rundt to måneder, skriver Bloomberg.

Det skjer like etter at Tesla-sjefen innrømmet feil som har hindret hans viktigste bil.

Nedetiden ved både bil- og batterifabrikkene er planlagt for å bedre automatiseringen og adressere flaskehalser.

Før helgen meldte Elon Musk på Twitter at i overstrakt mye bruk av automatisering i Tesla var en feil, og
Musk sa at det var hans feil.

Nedstengningen er enda et tilbakesteg for Musk. (Bloomberg, E24)
highlander
08:57 17.04.2018
#9195

Elon Musk satser også på andre prosjekter:

Tunnelboringselskapet med det klingende navnet The Boring Company har hentet inn 113 millioner dollar (878 millioner kroner) i en investeringsrunde, skriver Finwire.

Grunnleggeren av selskapet, milliardæren og storinvestor Elon Musk, skal ha stått for 90 prosent av investeringen.

Ingen eksterne investorer har blitt invitert og kun ansatte i selskapet har vært med på runden.
The Boring Company graver tunneler som er tiltenkt hyperloop-prosjektet.

Den første tunnelen er ferdig og skal gå mellom den internasjonale flyplassen i Los Angeles til Culver City, Santa Monica, Westwood og Sherman Oaks. (Finwire, E24)
OldNick
14:01 23.04.2018
#20053

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
highlander
11:44 29.04.2018
#9588

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter