Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > TESLA Inc.
TESLA Inc.
highlander
08:37 11.04.2018
#8972

BP og Tesla skal samarbeide om oljeselskapets første batterilagringsprosjekt ved et av selskapets vindprosjekter i USA, skriver Reuters.

Det skjer som en del av BPs strategi om å satse innen fornybar energi.

Tesla skal levere batteriet ved vindfarmen i andre halvår. Prosjektet i Sør-Dakota er en av 13 vindfarmer BP opererer i USA.

Selskapet har et mål om å investere en halv milliard dollar årlig i lavkarbonteknologi. (Reuters, E24)
highlander
23:10 11.04.2018
#9005

Tesla vil starte produksjonen av Tesla Model Y i november 2019, melder Reuters.

Produksjonen i Kina vil begynne to år senere.

Tesla har meldt at Model Y vil være mindre og rimeligere enn model S og X.

Elon Musk fikk store problemer i produksjonen av den seneste Model 3, med produksjon langt under målet.

I begynnelsen av april meldte likevel selskapet at produksjonen tok seg kraftig opp i årets første kvartal.

Fra å ha levert drøye 1.500 biler totalt i fjorårets fjerde kvartal, har Tesla nå kommet opp i 2.000 biler per uke. (Reuters, E24)
highlander
08:49 12.04.2018
#9015

Flere investorer vedder mot elbilprodusenten Tesla enn noen annen amerikansk aksje, melder CNBC, som viser til en rapport fra S3 partners.

I dollar økte shortposisjoner i Tesla med 28 prosent den siste måneden, til 10,7 milliarder dollar, tilsvarende 83 milliarder kroner.

Over 25 prosent av Teslas utestående aksjer er nå solgt short, ifølge Factset.

– Tesla-shortere har snudd, etter å ha redusert eksponeringen i de to første månedene av året. De siste fem ukene har de shortet Tesla-aksjen tungt igjen, heter det i rapporten fra S3.

Nyheten kommer dagen etter at Goldman Sachs oppfordret til å selge Tesla-aksjer. De tror ikke noe på at selskapet vil nå egne produksjonsmål for Model 3.

– Plasser veddemålene, svare Tesla-sjef Elon Musk på Twitter. (CNBC, Factset, E24)
highlander
15:10 13.04.2018
#9105

En twittermelding fra Tesla-sjefen Elon Musk driver opp prisen på aksjen i førhandelen i New York:

Som et svar på en artikkel i The Economist, som hevder at Tesla trenger å hente 2,5–3 milliarder dollar i 2018, svarer Musk på Twitter at Tesla vil gå med overskudd i både tredje og fjerde kvartal, og derfor ikke trenger å hente mer penger.

Umiddelbart etter at meldingen gikk ut, begynte handelen i aksjen å ta seg opp. En drøy halvtime før åpning er aksjen opp 3,01 prosent. (E24)
Fanatic
15:34 13.04.2018
#28241

Han lever vel litt farlig med de twitterutsagnene? Om de ikke får overskudd så kan han vel fort anklages for brudd på diverse SECregler skulle man tro.
highlander
15:44 13.04.2018
#9107

Re. Fanatic #28241

For å sitere nøyaktig hva Elon Musk twitret i svaret til The Economist:

"The Economist used to be boring, but smart with a wicked dry wit. Now it’s just boring (sigh). Tesla will be profitable & cash flow+ in Q3 & Q4, so obv no need to raise money."

Enig i at han lever farlig på dette utsagnet, om Tesla ikke leverer. Han er opprinnelig sydafrikaner, men ble amerikansk statsborger i 2002, og der står erstatningsretten mye sterkere enn f.eks. i Norge.

Han risikerer gruppesøksmål fra forsmådde investorer om ikke uttalelsen slår til. Mulig han har latt seg inspirere av president Donald Trump, slik at han også mangler filter og ikke tenker seg om før han trykker "send"...?

Endret 13.04.2018 15:45 av highlander
highlander
07:03 16.04.2018
#9130

Tesla har gjentatte ganger feilmerket og undertelt arbeidsulykker for å gi inntrykk av at selskapets sikkerhetshistorie er bedre enn den faktisk er, ifølge en undersøkelse gjort av radioprogrammet Reveal, gjengitt av CNBC.

Selskapets ledelse merket gifteksponering, muskelbelastninger og gjentatte stresskader som personlige medisinske problemer eller mindre uhell som bare trengte førstehjelp, og senket de offisielle ulykkestallene, ifølge Reveal.

Sikkerhetskompromissene ble gjort for å tilfredsstille Tesla-sjef Elon Musks estetiske preferanser, ifølge kanalen.

I undersøkelsen brukte reportere i radiokanalen måneder på å samle inn og evaluere skade- og sykdomsrapporter, ansattbonuser, samt telefonsamtaler til brann- og nødnumre. (Reveal, CNBC, E24)
highlander
06:24 17.04.2018
#9179

Tesla stanser midlertidig produksjonen av Model 3 for minst andre gang på rundt to måneder, skriver Bloomberg.

Det skjer like etter at Tesla-sjefen innrømmet feil som har hindret hans viktigste bil.

Nedetiden ved både bil- og batterifabrikkene er planlagt for å bedre automatiseringen og adressere flaskehalser.

Før helgen meldte Elon Musk på Twitter at i overstrakt mye bruk av automatisering i Tesla var en feil, og
Musk sa at det var hans feil.

Nedstengningen er enda et tilbakesteg for Musk. (Bloomberg, E24)
highlander
08:57 17.04.2018
#9195

Elon Musk satser også på andre prosjekter:

Tunnelboringselskapet med det klingende navnet The Boring Company har hentet inn 113 millioner dollar (878 millioner kroner) i en investeringsrunde, skriver Finwire.

Grunnleggeren av selskapet, milliardæren og storinvestor Elon Musk, skal ha stått for 90 prosent av investeringen.

Ingen eksterne investorer har blitt invitert og kun ansatte i selskapet har vært med på runden.
The Boring Company graver tunneler som er tiltenkt hyperloop-prosjektet.

Den første tunnelen er ferdig og skal gå mellom den internasjonale flyplassen i Los Angeles til Culver City, Santa Monica, Westwood og Sherman Oaks. (Finwire, E24)
OldNick
14:01 23.04.2018
#20053

TESLA har fundamentale problemer med giga-fabrikken sin, skal vi tro denne CNBC-artikkelen.

Det nye batteridesignet, 2170 (21mm diam., 70mm lengde, min kommentar) som skal inneholde nesten dobbelt så mye el.energi enn de gamle 18650-modellen (18.6mm diam., 65mm lengde, min kommentar) fra Panasonic har ikke vært prøvd tidligere, så det er ikke rart det er noen barnesykdommer.

Hvor mye, det er usikkert. VI får krysse fingrene for TESLA og E.Musk for at de kan overkomme problemene og få fabrikken til å fungere.

Tesla battery production is the real bottleneck, not Model 3 production, analyst says

- Tesla's new battery cells may have quality issues, says Oppenheimer analyst Colin Rusch.
- The company may need a partner to ramp production, said Kelley Blue Book editor Matt DeLorenzo


Robert Ferris, CNBC.com, @RobertoFerris
Apr. 18, 2018

The company may need a partner to ramp production, said Kelley Blue Book editor Matt DeLorenzo. Tesla's battery production for the Model 3 is the company's real obstacle to putting cars on the road, not Model 3 assembly itself, said Oppenheimer analyst Colin Rusch on CNBC's "Power Lunch."

"The real concern for us ultimately is how many batteries they can make that fit the specs," he said, adding that he thinks Tesla is having quality issues with the 2170 battery cells. The 2170 is a new cell found only in the Model 3.

"We think they have a quality issue with the move to the 2170s and the chemistry changes, and we think that is the real bottleneck here," Rusch said.

Tesla said claims of quality issues with its 2170 cells are false.

Tesla has had numerous issues as it has ramped up production of the Model 3, and has repeatedly missed its own production targets. CNBC has previously reported on issues with battery production at the Gigafactory, near Reno, Nevada.

On Tuesday, an email to employees from CEO Elon Musk was leaked to the press saying Tesla is going to try to be able to increase production capacity to the point where the factory can churn out up to 6,000 cars at any given point by the end of June. From there, the company is going to work toward achieving a steady production rate of 6,000 cars per week.

But given its history, Tesla will need to find a production partner on the assembly line to hit those kinds of numbers, Kelley Blue Book managing editor Matt DeLorenzo told CNBC. "They need to partner because they have been doing this stop-start thing," he said. "Now the batteries may have an effect on that, but if they are going to hit a 6,000 run rate they are going to need a lot more people and better management to get that kind of throughput," he said.

DeLorenzo referred to a Bloomberg report of an email from executives asking for volunteers from among Tesla employees to work on the Model 3 production line in order to meet the company's quarterly production goal of 2,500 cars per week and "prove the haters wrong."

Tesla previously missed the target, producing just over 2,000 Model 3 cars in the first quarter.
highlander
11:44 29.04.2018
#9588

Tesla har kunngjort sakslisten for sitt årlige aksjonærmøte som skal avholdes 5. juni i år. Det mest oppsiktsvekkende på sakslisten er sak nummer tre der en aksjonær foreslår å bytte ut Elon Musk som styreleder med en uavhengig person.

Jing Zhao heter aksjonæren. Han har 12 aksjer i Tesla, og tror selskapet er bedre tjent med en uavhengig styreleder.

Elon Musk har vært administrerende direktør for Tesla siden 2008, og styreleder siden 2004, omtrent siden selskapet så dagens lys. Zaho skriver i forslaget at Tesla i oppstartsfasen var tjent med at begge jobbene tilhørte samme mann, men at med større konkurranse og raske endringer innen den teknologiske industrien, så er det vanskeligere å holde oversikt over forretningene og ledelsen ved å kombinere de to stillingene.

Zaho peker også på at Musk har en betydelig eierandel og er styreformann i selskapet SolarCity som Tesla overtok i 2016. Også andre sentrale personer i Tesla har interesser i SolarCity. I tillegg kommer Musks rolle som sjef og storaksjonær i SpaceX.

Styret i Tesla anbefaler aksjonærene å stemme mot forslaget, og hevder selskapets suksess inntil nå ikke hadde vært mulig hvis styret var ledet av noen uten Musks daglige kontakt med selskapets forretninger.

Styret mener at dette også er tilfelle for å få selskapet til å vokse i fremtiden. Styret skriver at et skille mellom CEO og styreleder på nåværende tidspunkt hverken ville gagne selskapet eller aksjonærenes interesser. (DN)
highlander
22:25 02.05.2018
#9707

Tesla har kommet med tall etter at Wall Street stengte på onsdag. Dette sier MarketWatch:

Tesla Inc. reported first-quarter results after the bell Wednesday, with a focus on the Model 3 sedan and how much cash Tesla is burning to produce that car and its other ventures.

Tesla reported an adjusted loss of $3.35 a share on sales of $3.4 billion, beating analyst expectations for both. Wall Street has fretted about Tesla’s cash burn and the Model 3 production rate. Tesla is expected to end the quarter with $2.46 billion in cash on hand. The company has kept a production-rate target of 5,000 Model 3 units a week by the end of the second quarter, and it has said it won’t need to tap capital markets, but that hasn’t stopped investors’ hand-wringing on both fronts.
highlander
08:21 03.05.2018
#9727

Investorene er ifølge Financial Times fortsatt bekymret for Teslas pengebruk.

Nye lovnader om Model 3-produksjon klarte ikke overbevise investorene, og aksjen falt fem prosent i etterhandelen onsdag. (FT)
highlander
09:55 03.05.2018
#9747

Investorene likte heller ikke Elon Musk's oppførsel under presentasjonen...

Fra MarketWatch:
Elon Musk acted like a jerk, and Tesla stock paid the price

Typisk eksempel på at en gründer tar alt for mye plass og at det kan være på tide å skifte han ut...?

Til sammenlikning har facebooks Mark Zuckerberg, som også har vært i hardt vær, en mer ydmyk og imøtekommende stil, noe investorene synes å sette pris på.
OldNick
18:58 03.05.2018
#20088

Hvis påstandene i denne artikkelen er nær sannheten, står TESLA overfor store problemer når de skal over til masseproduksjon for å konkurrere med gigantene i bransjen.

What In The World Is Tesla Doing? Bizarre Manufacturing Processes Produce Massive Cash Burn

Jim Collins, Forbes.com
Apr. 13, 2018

About a month ago, CNBC published an article noting Tesla's use of reworked parts in its factories. That report was lacking in substance and somewhat misleading, but the reporter, Lora Kolodny, published a new report this afternoon with much more detail, including pictures. She nailed it. That Tesla has racks of castings and door frames sitting outdoors at a local facility owned by a nonaffiliated machining company is startling.

My first reaction was: what are they doing? My second: that's not how you make cars! The pictures Kolodny took get at the heart of Tesla's problems. Tesla has not yet replied to a request for comment, but, clearly, TSLA's processes are totally at odds with the best practices of major players like Volkswagen, Toyota and General Motors.

After reading Elon Musk’s early morning tweet predicting profitability and positive cash flow in Q3- and Q4-2018, I was befuddled and rechecked my numbers. I still believe, as I noted in this Forbes article, that Tesla will need to raise at least $2 billion to fulfill its obligations into 2019—the Jefferies report quoted in the Economist article to which Musk was responding mooted a figure of $2.5 billion to $3.0 billion—and now there is photographic evidence of Tesla's cash burn.

I visited my first auto plant in 1992, and have been fortunate enough to visit plants in most countries where cars are made. I have seen workers sleeping under half-finished bodies in Brazil, seen employees trying to make doors fit by using rubber hammers at a now-closed Ford facility in New Jersey and, noted, that, yes, they do have beer in the vending machines at many German auto factories. To see a rack of die castings sitting outside exposed to the weather at a facility that is, according to Google Maps, 10.7 miles away from the actual Tesla assembly facility in Fremont is just mind-boggling.

Tesla is the worst car manufacturer in the developed world. Bar none. Note that I didn't write "designer" or “marketer," but manufacturer. Musk had zero auto industry experience when founding Tesla and CTO J.T. Straubel—who according to Tesla's 10-K filing personally holds Tesla’s important patents—developed a love for electric vehicles by rebuilding golf carts. It's just astounding to me that the markets are affording a $50 billion valuation to a company that can't perform the most basic task for which it was incorporated.

Famed VW purchasing chief José Ignacio López de Arriortúa famously walked into a plant and repeatedly pointed at boxes of yet-to-be-used parts and yelled the word "capital." When capital is tied up in byzantine manufacturing processes that stunts the development of cash flow. It's all connected. This is why Tesla has such dire cash flow problems. This is why I believe—sorry, Elon—Tesla is going to have to issue equity this year.

My favorite automotive mantra is "quality is designed in." That's the most damning piece of information in the CNBC article, actually, more damning than the pictures of parts racks. Here is the quote:

"Current and former employees from the company's Fremont, Calif. and Sparks, Nevada factories blame Tesla for spending less time to vet suppliers than is typical in auto manufacturing. These people said the company failed to comprehensively test "variance specs" with some vendors before embarking on Model 3 production."

Tesla has cut corners in building up to current production, and published reports this week indicated Tesla was alerting suppliers of an incredibly fast 19-month design-to-job one timetable on the upcoming Model Y crossover. So, it would seem corner-cutting is continuing, and that is a terrible way to produce a consumer product, and a terrible way to generate returns for shareholders.

Endret 03.05.2018 18:59 av OldNick
OldNick
11:57 05.05.2018
#20094

Med Q1-2018 rapporten fra TESLA kom det interessant informasjon om endringer i batterikjemiaen som selskapet bruker i modell 3.

Dette kan vi lese på side 2 i rapporten:

The Model 3 battery has sophisticated power electronics, cooling systems and structure that enables high level of safety, sports-car like acceleration, Supercharging, a 120,000 mile warranty and low cost. Cells used in Model 3 are the highest energy density cells used in any electric vehicle. We have achieved this by significantly reducing cobalt content per battery pack while increasing nickel content and still maintaining superior thermal stability. The cobalt content of our Nickel-Cobalt-Aluminum cathode chemistry is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a Nickel-Manganese-Cobalt ratio of 8:1:1. As a result, even with its battery, the gross weight of Model 3 is on par with its gasoline-powered counterparts.


I batteri-katoden (som er den kritiske og mest kostbare delen av Li-ion batteriet/LiB) bruker TESLA (eller Panasonic, som utvikler batteri-kjemien) en såkaldt NCA-katode, som består primært av Ni-Co-Al oksyder, med nikkel som det dominerende element. Li (lithium) beveger seg mellom anoden og katoden, avhengig av om man er i opp-lading eller ut-ladings fasen. Det er Ni og Co som gir katode-funksjonen (og ikke Al).

Resten av BEV-industrien jobber hovedsakelig med NMC-katoder (Ni-Mn-Co). Her bidrar alle elementene til katode-funksjonen. De første NMC-batteriene kom med 1-1-1 mix (vekt-ratio av elementene i katoden). Men, ettersom behovet for å redusere batteri-kostnadene økte, har ulike leverandører prøvd alternative blandinger.

Av de som er publisert, har vi:

4-3-3
5-3-2
6-2-2
og det siste (og hotteste) er: 8-1-1

Her består katoden altså av:

8 deler nikkel
1 del mangan
1 del kobolt

Typisk innhold kan være ca.:

800 gram Ni, 100 gram Mn og 100 gram Co per 1 kWh batteri-kapasitet.

Nå står det i artikkelen (under) at analytikere ikke forventer denne kjemien (mix'en) vil ha tatt betydelige markedsandeler i 2020, men hvis de lykkes, kan det endres utover 2020-tallet. Og da får vi se hvilken effekt det har på Ni-etterspørselen globalt.


Tesla delivers bad news for cobalt price, boost for rare earths

Frik Els, Mining.com
May 04, 2018

Wall Street is aghast at Elon Musk’s dismissive attitude toward analysts’ probing following a quarter of record (but less than expected) losses for Tesla, but the electric vehicle maker did provide some answers to questions that’s been vexing the mining industry.

Benchmark Mineral Intelligence, a provider of price information and research on battery supply chains, parsed the numbers after Tesla gave a rare indication of the relative proportions of raw materials used in its latest lithium-ion battery for its Model 3.

At first blush it’s not good news for miners of cobalt, a crucial ingredient in batteries used in electric vehicles and cellphones that's been trading near decade highs above $90,000 a tonne.

Nickel-Manganese-Cobalt (NMC) batteries favoured by most vehicle makers contain around 20% cobalt. Tesla is a proponent of nickel-cobalt-aluminium (NCA) technology which requires less than a third the amount of cobalt.

Musk said on Wednesday the cobalt content of its NCA cathode chemistry “is already lower than next-generation cathodes that will be made by other cell producers with a nickel-manganese-cobalt ratio of 8:1:1″.

Benchmark said over six years – from the Roadster to the Model 3 – the EV producer has reduced its cobalt needs by 59% on average per vehicle.

Tesla’s US rivals and Japanese, Korean and German automakers have a lot of catching up to do when it comes to thrifting which suggests cobalt producers should not lose too much sleep:

Since their inception, cathode and battery manufacturers have been working on reducing their cobalt dependency as this is the most expensive raw material input.

With NCM, a number of formulations have been developed over the last 25 years, each with a lower cobalt intensity usage than the next.

The original NCM111 material has evolved into NCM523 (5 parts nickel, 2 cobalt and 3 manganese) and more recently, NCM622 (6 parts nickel, 2 cobalt and 3 manganese).

The end game with this chemistry is to develop NCM811, to which Elon Musk’s refers to. However, this is still a number of years away from widespread commercial adoption due to lifecycle and safety concerns but will offer a lower raw material costs and improved energy density.

In fact, Benchmark only expects NCM811 to have a material impact on the lithium ion battery industry from 2022 onwards when we forecast it to account for 10% of the cathode market.


Annual production cobalt is only around 100,000 tonnes primarily as a byproduct of nickel and copper mining with more than 60% coming from the Democratic Republic of the Congo, where fears about political instability and the challenges of ethical sourcing combine to supercharge supply concerns.


Source: Benchmark Mineral Intelligence [Kommentar: iflg. min info, så er Tesla model 3 utstyrt med 2170-type batteri-celler, ikke 18650-celler, som brukes på model S, X og andre, tidligere modeller]


Return to rare earths

Another significant difference between Tesla and other automakers has been its use of induction motors in its Roadster and S models, which unlike permanent magnet traction motors features no rare earths elements.

Car manufacturers are keen to reduce reliance on rare earths, which like cobalt, suffers from highly concentrated supply and unpredictable pricing, with China holding a virtual global monopoly in primary supply and processing.

But with the Model 3, which Tesla hopes would turn it into a mass-market success and not just a niche luxury car manufacturer, the company has ditched induction motors.

In a recent interview with Electrek, Tesla’s principal motor designer justified the switch as a “tradeoff between motor cost, range, and battery cost” and explained that “the permanent magnet machine better solved [Tesla’s] cost minimization function, and it was optimal for the range and performance target”.

New research by Adamas Intelligence, a strategic metals and minerals advisory, suggest that the switch back to permanent magnet motors in the Model 3 comes with significant costs savings:

It can be observed that the direct bill of materials for a PM traction motor is approximately 15% higher than that of a comparable induction motor – primarily because of NdFeB magnet costs – a fact that proponents of induction motors often cite as the architecture’s main advantage.

What this argument ignores however is that induction motors are upwards of 15% less efficient than PM traction motors, especially at low speeds, thus an automaker using an induction motor may need to compensate with a larger (and costlier) battery pack so as to offer a competitive driving range (mileage per charge).

The cost of increasing the capacity of a 60-kWh battery pack by just 5% to compensate for use of an induction motor can increase powertrain costs by upwards of $300 (optimistically assuming an added cost of just $100/kWh), suggesting that use of a PM traction motor is substantially more economically attractive despite higher direct material costs.



______

Kort innslag på Bloomberg/Hegnar (video): Musk tror de kan kutte cobalt i batterier ned mot null, May 4, 2018
______

TESLA: Q1-2018 Report (PDF)

Endret 05.05.2018 11:59 av OldNick
Provence
15:06 08.05.2018
#10119

Finansavisen 8.5.2018

Innrømmer mulig kapitalbehov

INDUSTRI:En måned etter Elon Musks erklæring om at Tesla «selvsagt» ikke trenger mer kapital,innrømmer selskapetat han tok feil.

Thomas Hilmersen


For bare en måned siden raste Tesla-toppen Elon Musk mot tidsskriftet The Economist, som viste til et anslag om at selskapet vil trenge opptil tre milliarder dollar i ny kapital i år.

«Tesla vil være lønnsom og generere kontanter i tredje og fjerde kvartal, så selvsagt trenger vi ikke å hente inn mer penger,» tvitret den eksentriske gründeren.

Svidde av åtte milliarder

I første kvartal svidde elbilprodusentens imidlertid av en milliard dollar, over åtte milliarder kroner, i kontanter.

Den sveitsiske banken UBS regner med at ytterligere 600 millioner dollar vil fordufte frem til utgangen av juni, mens meglerhuset Bernstein tror tallet blir nærmere 800 millioner dollar. Det høyeste anslaget innebærer at nesten halvparten av Teslas kontanter ved begynnelsen av året blir brukt opp. Trekker man dessuten fra betjening av gjeld og påløpte fordringer, blir den gjenværende summen bare neppe nok til å finansiere selskapet ut året, ifølge enkelte eksperter.

Gjemt i kvartalsrapporten

Nettsiden Zerohedge påpeker at Tesla flere steder i den seneste kvartalsrapporten innrømmer at det slettes ikke er «selvsagt» at dagens kontanter strekker til.

«Til syvende og sist vil vår kapitalbruk utvikle seg i tråd med Model 3-produksjonen, vår lønnsomhet og kontantstrømmen fra vår drift,» heter det i delen om likviditet.

«Vi vurderer kontinuerlig våre kapitalbehov og kan komme til å hente inn mer penger for å finansiere vår raske vekst.»

Samtidig begynner markedet å miste tilliten til Musks rosenrøde prognoser og merkverdige adferd, ifølge analytikeren Jeffrey Osborne i Cowen & Co.

Tryllet frem 300 millioner

Til tross for et underskudd tilsvarende 27 milliarder kroner, var både Teslas topp- og bunnlinje bedre enn ventet i årets første tre måneder.

Hovedårsaken til den positive overraskelsen var imidlertid en endring i selskapets regnskapsmetode.

Fra og med 1. januar blir leasede Teslaer bokført som salg, og dette trakk opp inntektene med 300 millioner dollar. Markedet ble tilsynelatende ikke «lurt» av tallakrobatikken, ettersom Telas aksjekurs falt med rundt fem prosent, dagen etter at kvartalsrapporten ble fremlagt.

tesla
highlander
11:21 09.05.2018
#9853

Ifølge en ny undersøkelse fra den amerikanske bilforeningen sier 20% av amerikanerne at deres neste bilkjøp vil bli en elektrisk bil. I fjor var tilsvarende andel 15%.

Frykten for å gå tom for elektrisitet reduseres:

– 58% sa at dette var en grunn som stoppet dem fra å kjøpe elektrisk bil som er et fall fra 68% in 2017. (Xi)
highlander
21:13 20.05.2018
#10096

Gjennom en rekke Twitter-meldinger forteller Tesla-gründer og toppsjef, Elon Musk, om spesifikasjonene på en ventet Model 3-modell med firhjulstrekk og bedre ytelse.

Ifølge Musk vil den nye «dual motor» modellen, altså en bil med motor både foran og bak, en optimalisert for kraft, og en for rekkevidde, gjøre 0–60 miles i timen på 3,5 sekunder (0–96,56 kilometer i timen på 3,5 sekunder.)

Toppfarten er 155 miles (249,45 kilometer) i timen, og bilen vil ha en rekkevidde på 310 miles (498,9 kilometer).

Prisen med alt utstyr, bortsett fra autopilot, vil ligge på 78.000 dollar (633.000 kroner).

– Det er omtrent det samme som en BMW M3, men 15 prosent raskere og bedre å kjøre. Den slår alt i sin klasse på bane, skriver Musk på Twitter.

Bilene skal etter planen leveres fra og med juli. (Twitter, E24)
highlander
23:19 21.05.2018
#10102

Tesla har tidligere uttalt at ventetiden for nye Model 3 vil være på 12 til 18 måneder. Den ventetiden er nå halvert, og vel så det, til mellom 4 og 6 måneder for de heldigste. Dette gjelder for amerikanske kunder som bestiller den rimeligste versjonen av bilen.

Personer som fortsatt står i kø og som har fått invitasjon til å konfigurere bilene, kan belage seg på å få bilen i løpet av 12-16 uker.

Og nye kunder som venter på den rimeligste Model 3 med standardbatteri, må vente fra seks til 12 måneder. Det er ned fra 12-18 måneder fra tidligere. (ITavisen, E24)

Tesla-aksjen endte opp 2,77% mandag etter at dette ble kjent, sluttkurs 284,49 USD.
highlander
00:21 23.05.2018
#10129

Tesla har ansatt programvareingeniøren Stuart Bowers i en nøkkelrolle i selskapet, skriver Financial Times.

Bowers, som kommer fra Snap Inc. og jobbet med hvordan selskapet skulle tjene penger på produktet, skal i Tesla blant annet jobbe med autopilot-programmet. (FT, E24)
highlander
23:20 26.05.2018
#10235

I dokumenter levert en domstol i San Francisco ber Tesla om at søksmålet fra en gruppe aksjonærer blir avvist, ifølge Reuters.

Det var i oktober i fjor at elbilprodusenten ble saksøkt på vegne av investorer som kjøpte aksjer i perioden 4. mai 2016 til 6. oktober 2017.

I søksmålet hevdes det at aksjekursen var kunstig høy fordi toppsjef Elon Musk og andre i ledelsen villedet aksjonærene. Selskapet skal angivelig ha unnlatt å informere om at det var «sørgelig uforberedt» på produksjonen av Model 3.

Tesla skriver i rettsdokumentene at de har vært ærlige og brukte klar tale. Selskapet viser også til at Musk gjentatte ganger informerte om «produksjonshelvete».

Pengene renner ut av Tesla, og mange håper at Model 3 skal tilføre sårt tiltrengte inntekter som kan veie opp for de skyhøye utgiftene. (Reuters, E24)
highlander
13:30 06.06.2018
#10370

Oljefondet stemte for forslaget fra aksjonærene om at Elon Musk ikke lenger skal fungere som både styreleder og administrerende direktør i Tesla.

Fondet mener heller at Tesla heller skal ha en uavhengig styreleder.

Forslaget ble nedstemt.

I mars stemte fondet imot Elon Musks gigantiske lønnspakke, men også da måtte Oljefondet se at forslaget ble vedtatt.

Oljefondet har ifølge Bloomberg konsekvent stemt mot selskaper som har samme administrerende direktør og styreleder, så stemmegivningen kom neppe som noen overraskelse. (Bloomberg, E24)
highlander
23:55 06.06.2018
#10379

Under gårdagens generalforsamling lovet Elon Musk at produksjonen av Model 3 vil nå 5.000 biler per uke innen utgangen av året. Per nå klarer man å lage 3.500 biler i uken.

Musk lovde også at man vil bygge en stor fabrikk i Shanghai, for en utvidet satsing på det kinesiske markedet.

Markedet stoler tydeligvis på Musks løfte.

Ved stenging er aksjen opp 9,69 prosent. Det betyr at en aksje omsettes for 319,56 dollar - og at aksjen har steget 2,63 prosent for år, ifølge E24.
highlander
15:20 10.06.2018
#10426

Tesla-sjef Elon Musk er kjent for å bruke Twitter aktivt, både til hverdagslige og tidvis underlige betraktninger, og til å uttrykke større ideer og visjoner.

Søndag skrev han på mikrobloggen at den neste Roadsteren, som er ventet i 2020, vil komme med en «SpaceX-tilleggspakke». Det vil ifølge tweeten innebære 10 små raketter montert rundt om på bilen.

Musk skriver at disse rakettene vil øke bilens ytelse når det kommer til akselerasjon, toppfart, bremsing og svinging. Deretter avslutter han med å skrive at kanskje rakettene vil tillate bilen å fly, og sørger med det for at hele meldingen blir noe vanskelig å tolke.

I en ny tweet skriver Musk at den nye Roadsteren vil overgå bensindrevne sportsbiler «på alle måter». (Twitter, E24)

Endret 15:20 10.06.2018 av highlander
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter