Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > Mining, generell topic
Mining, generell topic
OldNick
25.07.2017 00:14
#19667

Interessant REE-diskusjon :-)
______

Mer om potensialet for basemetaller som følger med en evt. bilrevolusjon fra ICE til BEV (+H2-BEV?)

En fin artikkel i E24, basert på en artikkel i FT.com


Elbil-boom sender kobberprisen til himmels

Prisen på metallet kan dra god nytte av et økende salg og etterspørsel for batteridrevne kjøretøy. Det har fått investorene på banen


Ida Bing, E24.no
22.07.2017

Flere elektriske biler på veiene vil øke kobberetterspørselen til industrien fra 185.000 tonn i 2017 til 1,74 millioner tonn i 2027, ifølge en rapport utarbeidet av konsulentselskapet IDTechEx, på vegne av International Copper Association (ICA) i juni.

Ifølge studien vil antallet elektriske biler og busser, i tillegg til hybridbiler, øke fra tre millioner i år, til 27 millioner om ti år.

Ettersom elektriske biler benytter seg av batteri med kobber, kan antallet batteridrevne kjøretøy øke prisene og etterspørselen etter metallet.

Nå ser flere investorer til kobberselskapene - og det er ikke kun de største selskapene investorene er ute etter å sikre seg aksjer i, skriver Financial Times.

Satser på mindre gruveselskap

Australske SolGold, Ivanhoe Mines og Nevsun Resources i Canada, Atalaya Mining, som holder til i Spania og på Kypros, samt Georgian Mining er noen av kobber-bedriftene som nå ser økt interesse fra investorer, ifølge Financial Times.

Interessen har allerede ført til store aksjekursgevinster, særlig for relativt små selskaper som utvinner kobber i nye og mer utfordrende områder.

Gruveinvestorer har tradisjonelt sett til store diversifiserte selskaper som gruvegiganten Glencore, eller gruveselskapene BHP Billiton og Rio Tinto. Felles er at disse selskapene produserer langt flere råvarer enn bare kobber.

Investorene har nå blitt drevet til småselskap i håpet om et løft fra elbilproduksjonen. Ser investorene analytikeres vei finnes det tydelige indikasjoner på at et slikt løft er mulig.

- Etterspørselen etter elbiler er anslått til å øke betraktelig over de neste ti årene i sammenheng med at teknologien stadig blir bedre, prisforskjellen mellom drivstoffdrevne- og elbiler forsvinner, og flere ladestasjoner bygges ut, skriver IDTechExs senioranalytiker, Franco Gonzalez i rapporten fra ICA, ifølge Reuters.

Høyere kobberpris gir bedret stemning

Prisene på kobber styrket seg kraftig i løpet av fjoråret, og har styrket seg betraktelig siden mai måned i år.

- Etter hvert som råvareprisene har økt i løpet av det siste året, og det har vært en økende etterspørsel rundt elektriske biler, har stemningen mot de såkalte «juniorene» blitt bedre, sier analytiker John Meyer i London-baserte SP Angel til Financial Times.

Han mener investorene ser elektriske kjøretøy som en ren driver, særlig inn mot investeringer for små selskap som er i gang med nye gruveprosjekter.

SolGold er et av selskapene som kan slippe jubelen løs, hvor aksjene i selskapet har økt med om lag 900 prosent i løpet av det siste året - til tross for at selve produksjonen kan ligge flere år frem i tid. De jobber fortsatt med å kartlegge mulige kobberfunn i Ecuador.

Elektriske kjøretøy kan stå for seks prosent av etterspørselen

Per i dag er det globale kobber-markedet på rundt 23,9 millioner tonn, ifølge International Copper Study Group. Det betyr at elektriske kjøretøy om ti år kan stå for rundt seks prosent av den totale etterspørselen, ifølge analytikernes estimater.

Der biler med forbrenningsmotorer trenger opp til 23 kilo kobber, hevder rapporten a

Endret 25.07.2017 00:15 av OldNick
OldNick
18.08.2017 09:58
#19667

Der biler med forbrenningsmotorer trenger opp til 23 kilo kobber, hevder rapporten at elektriske biler bruker nesten det dobbelte, og at hybridbiler bruker hele 60 kilo kobber. Avhengig av størrelsen på batteriet kan en elektrisk buss bruke mellom 224 og 369 kilo kobber.

Glencore, som er en av verdens ledende kobberprodusenter, regner med at det vil gå med 138 kilo kobber til ett elektrisk kjøretøy, samt ytterligere 20 kilo for ladepunktet.
______


En interessant nyhetsbrev fra et meglerhus/investerings-selskap som fokuserer på råvarer som investeringscase.


Har ingen kjennskap til dette/disse, annet enn hva som kan leses av deres nyhetsbrev, som jeg kom over på et annet forum.

Det fant jeg imidlertid interessant, og bringer det videre gjennom dette innlegget.


Quarterly Investment Letter (PDF)

Natural Resource Market Commentary, Q2-2017

Ghoering & Rozencwajg Associates






Chart 1 plots the price of commodities as measured against the US stock market going back 100 years.

______

Home page: Ghoering & Rozencwajg Associates
______

Som jeg har gitt uttrykk tidligere, på andre tråder, så vil jeg bl.a. anbefale å fokusere på råvarer som blir viktige innenfor energilagring, så som for fornybar energi-teknologi (vind, sol etc.), som trenger mellomlagring og el-biler (som trenger batterier), det være seg alt fra BEV, HEV og FCEV, hva som nå bli førende fremover (det kan bli ulike sykluser for disse, avhengig av både politikk og kostnader/priser). Det ser ut til å bli megatrender.


For dette markedet ser akkurat nå disse metallene interessante ut (som tidligere diskutert):

Lithium
Nickel
Cobalt
Copper

men det kan være/bli flere etterhvert.
OldNick
06.09.2017 09:48
#19667

En annen megatrend blir kanskje at superprofitten fra megagruver som ofte eies av diversifiserte, multinasjonale giganter må dele mer av profitten fra disse gruvene i boom-perioder med statene gruvene ligger i (dette i form av økte royalties, skatter, avgifter og andre utgifter), evt. i form av at de blir tvunget til å ta i minoritestaksjonærer lokalt.

I verste fall nasjonaliseres slike gruver av statene de er hjemhørende i.

World's Richest Mines Slipping From Hands of Multinationals

- Rising nationalism leads countries to seize more of the bounty
- Freeport set to cut Indonesian stake after decades of strife


Danielle Bochove. Bloomberg
05.09.2017

Outnumbered and outflanked, Freeport-McMoRan Inc. Chief Executive Officer Richard Adkerson made an about-face.

Only months before, Adkerson had dismissed the idea of selling a majority stake in the Phoenix-based company's flagship Indonesian copper-and-gold mine to local investors. But, seated beside government officials in Jakarta last week, the veteran executive told reporters he planned to do just that.

"Freeport caves to govt demands" headlined The Jakarta Post while the Indonesian Energy and Mineral Resources Ministry tweeted its glee: "Freeport obedient, Indonesia is sovereign" and posted pictures of Adkerson, conspicuous in gold-and-black batik alongside triumphant local officials.


Richard Adkerson, CEO in Freeport McMoran. Photographer: Cristobal Olivares/Bloomberg


That image - a red-faced American CEO in a tropical shirt furiously back peddling - may come to haunt not just Adkerson but his cohort of multinational CEOs. Freeport's loosening grip on its Indonesian crown jewel illustrates a larger challenge facing the global mining industry: In a surge of economic nationalism, local governments and unions are pushing back against Western dominance of the world's natural resources.

"We're seeing the rise of more nationalistic governments everywhere," said Paul Mitchell, a partner at Ernst & Young's mining and metals practice. "That desire to hold the assets of a nation and work on them themselves, I think is only going to rise as we realize they're becoming scarce, and are only going to become more scarce."

Mongolia to Zambia

In the past year, a merger between Harmony Gold Mining Co. and AngloGold Ashanti Ltd. stalled in South Africa because of regulations meant to increase black ownership of natural resources.

In Mongolia, calls for greater control of such valuable commodities have dominated the national election, while an attempt to force foreign miners to channel sales revenue through local banks threatened Rio Tinto Group's operations and almost derailed an IMF bailout.

Last year, Freeport's attempts to sell its share of a copper-and-cobalt mine in the Democratic Republic of Congo were stalled for eight months, ending only when the company made a $33 million exit payment to the government, a third of a settlement involving several companies.

In Zambia, Glencore Plc, a Baar, Switzerland-based miner and commodities trader, threatened to fire 4,700 workers after the government raised power prices -- and then turned off the switch -- before agreeing
OldNick
06.09.2017 09:48
#19667

to pay, the president's office said. First Quantum Minerals Ltd. had earlier agreed to higher tariffs, according to the government.

In Tanzania, gold miner Acacia Mining Plc., majority owned by the world's largest gold producer, Canada's Barrick Gold Corp., is facing a tax bill on its gold mines equal to four times the country's GDP and a demand from the president that it "seek forgiveness in front of God and the angels."

Super Charged

"Governments start seeing companies making more money and, around the world, start seeing other ways of getting more out of it," Adkerson told analysts during Freeport's second quarter earnings call in July. Those government disputes, as well as more strikes and aging mining equipment, will disrupt metal supplies and "super charge" prices, he said.

To be sure, some developing nations are becoming more welcoming of foreign mining companies. In Latin America, for example, Argentina and Ecuador have adopted more investor-friendly rules in a bid to exploit their vast mineral potential.

Still, a decade-long boom in copper prices, which peaked in 2011, has made many governments increasingly eager for a piece of the mining action. Prices retreated, reaching their low in early 2016 and have since partly rebounded. Copper on the London Metal Exchange traded Tuesday at a three-year high, and advanced 0.1 percent to $6,924 a ton at 9:26 a.m. in New York.

"People perceived companies to be making very large windfall profits, notwithstanding the fact that many companies' costs also increased amid higher commodity prices," said Gus MacFarlane, vice president of mining and metals at Verisk Maplecroft, a research firm that focuses on reducing corporate risk.


Freeport McMoRan's Grasberg copper and gold mining complex in Papua province, Indonesia. Photographer: Dadang Tri/Bloomberg


Freeport's Indonesian operations have always been lucrative and tough to manage. Rain forests surround its flagship property in Papua, the largest and most remote province in Indonesia. Grasberg means "grass mountain" in Dutch. (The Netherlands colonized much of Indonesia.)

Viewed from above, Grasberg's gaping maw dwarfs nearby Puncak Jaya, the highest mountain in Indonesia. Freeport's largest mine, it represented roughly a fifth of the company's $14.8 billion revenue last year and produced more than a billion pounds of copper and a million ounces of gold.




Since its early dealings with President Suharto, the company has been the target of local separatist and indigenous groups, as well as international environmental and human rights organizations. Freeport has relied on the military to protect operations from riots and violent protests. In 2011, the authorities fired on striking workers, killing one.

"Since then, the union has not been shy about making strong demands and backing it up with industrial action," said Adam Lee, director for campaigns for Geneva-based IndustriAll, an umbrella group for unions.

Today, workers at Grasberg are entering month five of what they consider a strike. Freeport describes it differently, saying that 4,000 workers have "voluntarily resigned" after being asked to refrain from high rates of "absenteeism."

Given this environment, Fraser Institute, a Canadian think tank, ranked Indonesia 99th out of 104 mining jurisdictions in terms of investor perception of the favorability of government policies.

Adkerson, who is 70 and has worked for the company's various incarnations for more than two decades, must now negotiate the terms of Grasberg's divestment with the Indonesian government. The two sides still need to agree on the price that local investors will pay Freeport to reduce its stake from 81 percent to 49 percent.

Endret 06.09.2017 09:48 av OldNick
OldNick
06.09.2017 09:49
#19667

For now at least, Freeport intends to keep operating the mine. But, someday, improved technology may let national governments run mines essentially on their own, cutting out the Freeports of the world almost entirely, according to Ernst & Young's Mitchell.

"I wonder if what we're starting to see is governments realizing that, and starting to agitate in preparation," he said. "Is the increase in nationalism just nationalism or is it governments thinking: we don't actually need the mining companies anymore?"


Provence
11.11.2017 13:20
#9862

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter