Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > Renewable Energy - for investors
Renewable Energy - for investors
OldNick
20.03.2017 16:42
#18922

Fin artikkel på WattUpWithThat-bloggen, som omhandler en annerledes type analyse av våre energisystemer/el.forsyning.

"Exergy" forklart: "The maximum useful work which can be extracted from a system as it reversibly comes into equilibrium with its environment."

WUWT-artikkelen fra Andy May (nedenfor) er i stor grad basert på et vitenskapelig arbeid i form av en fagfellevurdert artikkel av:

D.Weissbach et al., "Energy intensities, EROIs (energy returned on invested), and energy payback times of electricity generating power plants', Energy (2013) vol52, p210-221

Siden dette er et tysk-ledet forsker-team, så har de brukt tall fra Tyskland, som jo er anerkjent som en "fornybar-lab i global målestokk".

De har vurdert kostnadene for de ulike energi-teknologiene med og uten evt. nødvendig back-up kapasitet (for at energi-systemet skal klare å levere strøm når markedet trenger det, ikke bare levere når vinden blåser, eller solen skinner, da markedet kanskje ikke trenger strømmen)

Konklusjonene er ganske klare:

- Energiteknologier basert på varmekraftverk, forsynt med naturgass, kull eller kjerne-energi er alle lønnsomme, og leverer EROI EMROI over minimumskravene de har satt for Tyskland,
- Strøm-produksjon fra vannkraftverk leverer høyest, mens
- Fornybare energiteknologier med nødvendig back-up kapasitet ikke leverer over minimumskravene.
- Sett bort ifra back-up kapasitet, levere vindkraft (onshore) over minimumskravet, men ikke PV-sol eller biobrensel.
- Et spesial-case som PV-solanlegg i Sahara-ørkenen, med antatte forutsetninger for overføringsnett til Tyskland, kan levere over minimums-kravene både med og uten back-up kapasitet.

Så hvordan vil så fornybar-teknologier klare seg om både;

- Subsidiene tas vekk, og
- disse anleggene også må betale for back-up kapasitet?

Ikke særlig bra, skal vi tro denne artikkelen.
En dag vil det kunne bli virkelighet, det kan f.eks. være avhengig av fremtidig politiks utvikling, og hvilke partier/politikere som kommer i regjering i Tyskland. Merkel varer ikke evig.

Exergy and Power Plants

Andy May, WattUpWithThat
Mar. 17, 2017



Et par diagram fra artikkelen:



Fig. 1: German EMROI of various energy sources. Source Weißbach, et al. (2013)




Fig. 2: German EROI of various energy sources) source: Weißbach, et al. (2013)


mer på link
______

I artikkelen over er ikke "kostnadene" til de miljømessige konsekvensene av de ulike energiteknologiene tatt med.

Mange vil da tenke på klimagass-utslipp, men det er mange andre måter våre moderne energiteknologier påvirker natur og miljø, både tradisjonelle (konvensjonelle) og ny fornybare teknologier.

I den tyske dokumentaren under, fokuserer de på natur- og miljø-ødeleggelse ved fornybare energiteknologier, og spesielt biodrivstoff og palmeolje-produksjon i tropiske områder (les: Indonesia f.eks.)

Jeg aner ikke hvor korrekt denne dokumentaren fremstiller det ift. "virkeligheten", men filmen gir virkelig ettertanke.

Denne dokumentaren burde sendes alle stortingpolitikerne i Norge, og de burde umiddelbart ta affære og vedta annulering av kravet om biodrivstoff-innblanding i bensin og diesel i Norge, et minste bidrag for å begrense skadene som denne aktiviteten medfører.





Link til Youtube-videoen: Climate Crimes

Endret 20.03.2017 16:53 av OldNick
gorwell
20.03.2017 19:53
#22600

Fersk biofuel er en crime against humanity. Solar er for kostbart, det er også vind. Biomasse kan la seg gjøre med avfalls-ressurser, herunder masse fra parker og gjennvinning av trevirke i industrien og husholdningene, siste gjøres tildels i sammenheng ved brenning av innsamlet avfall fra nærområdet.

Kun en base load RE som kan brukes og den er også super-effektiv og uutømmelig. Geothermal.

Hvor vind- og insolation data i dag er fritt tilgjengelig for allmuen, geothermal-data er hysj-hysj.

Ta påstandene med en klype salt:
https://www.iea.org/topics/renewables/subtopics/geothermal/

Kjekk å lese:
http://geo-energy.org/Basics.aspx

Med en eneste (heldig) geothermal brønn kan det produseres nok energi til (opptil) 40.000 boliger. Vind, solar, biodrivstoff: Vi må se å få faset ut den dritten asap.

gorwell

Endret 20.03.2017 20:01 av gorwell
Beins
20.03.2017 21:35
#10001

Jfr Old Nicks innlegg

Solkraft er dyrt i Tyskland, jfr EROI og EMROI, og mer relevant i solrike områder lenger sør. Så får man se om kostnaden blir redusert videre og kan endre bildet også for vår verdensdel. Jfr Solarpack og elpris 25 øre per KWH i Chile.

Vindkraft er mer interessant i vår del av verden. Kostnadskurven er overraskende positiv - når man ser på estimatene 3-4 år tilbake. Havvind på Krigers flak topper lista med en aksept-pris på 44 øre kwh.

Potensialet er stort. USA kan teoretisk produsere det dobbelte av dagens el - om man tar i bruk de mest gunstige områdene.
Den analysen er her.


Man har imidlertid et stort problem med back up - som gjør EROI lite tilfreddstillende i dag når man ser på de tyske tallene.

Her får man engasjere de gode hodene og finne løsninger.

Jeg ville tro at desto større områder man kopler sammen, desto større sjanse for å holde jevn produksjon. Været varierer mellom Nord- Og Sør-Europa.
El-forbruket i Europa er mindre om sommeren da det og blåser mindre.
Man kan bygge ekstrakapasitet som benyttes til å lage ekstra hydrogen når det blåser mye. Ved mindre vind kutter man hydrogenproduksjonen først.
Redusere vedlikeholdsbehovet på møllene.
Ellers er gasskraft en mulig back up - slik vi hadde på Mongstad.

Fra den amerikanske diskusjonen om vind-back up:

http://www.awea.org/Issues/Content.aspx?ItemNumber=5454

Ta og med at EROI på dansk vindkraft kunne nå opp i 33 uten back up. Langt bedre enn tyske tall.

Endret 20.03.2017 21:43 av Beins
OldNick
03.05.2017 00:53
#19049

En fin visuell presentasjon av batteriteknologi, nå mer og mer fokusert på Li-ione batterier til el-bil pga. forventet vekst og markedsandel i det globale markedet for oppladbare batterier.


Visual Capitalist er en blog operert av kanadieren Jeff Desjardins.


Akkurat denne artikkelserien er verdt å gå gjennom, da får du mye konsentrert nøkkelinformasjon om batterier som investorer kan ha nytte av.

Part 1: THE EVOLUTION OF BATTERY TECHNOLOGY, 22.06.2016

Part 2: OUR ENERGY PROBLEM: PUTTING THE BATTERY IN CONTEXT, 20.07.2016

Part 3: EXPLAINING THE SURGING DEMAND FOR LITHIUM-ION BATTERIES, 24.08.2016

Part 4: CRITICAL INGREDIENTS NEEDED TO FUEL THE BATTERY BOOM, 26.10.2017

Part 5: THE FUTURE OF BATTERY TECHNOLOGY, 23.02.2017
______

NB! Dette er en blog, dvs. datasjekk kan være mer mangelfull enn for seriøse media. Jeg har sjekket noen nøkkeltall, og de ser OK ut.

Merk referansene som anvendes, spesielt for forecast trenddiagram. Her ser det ut til å være basert på DOE- og Bloomberg NEF-data. Referansene må gjerne sjekkes for å være sikker på hva som ligger til grunn for estimater.

Endret 03.05.2017 00:54 av OldNick
Beins
04.05.2017 13:49
#10380

På denne siden finner du en podcast om mulig kommersielt gjennombrudd for havvind - det vil se el-produksjon fra havmøller uten subsidier.
motbedreviten
12.05.2017 16:56
#2524

Den tyske "sol konge" er ferdig:

https://www.thegwpf.com/europes-biggest-solar-company-goes-up-in-smoke/
OldNick
26.05.2017 13:43
#19117

En bra artikkel om EV's og batterier.

Jeg er uenig i pris-forecastet for batterier. Det er kun realistisk dersom det kommer en ny teknologi på markedet.

Move Over Tesla, Europe's Building Its Own Battery Gigafactories

- Global battery capacity set to double by 2021 and slash costs
- Daimler joins Tesla in investing in battery factory capacity


Anna Hirtenstein
22.05.2017

Battery-making gigafactories are about to arrive in Europe, challenging a lead Tesla Inc. is building at a plant in Nevada and opening the way for a quicker shift toward green power for both cars and utilities.

German Chancellor Angela Merkel on Monday is scheduled to break ground at a 500 million-euro ($543 million) plant to assemble lithium-ion energy-storage units for Daimler AG, which produces Mercedes-Benz and Maybach luxury cars.

The facility 130 kilometers (81 miles) south of Berlin highlights a push by both major automakers and power companies into energy storage. The technology is crucial to drive the next generation of green vehicles and to hold electricity from wind and solar farms for when it's needed most. With two dominant industries moving in the same direction, the cost of batteries is likely to plunge quickly, according to Bloomberg New Energy Finance.

"As battery costs fall and their energy density increases, we could see cheaper battery-electric cars than their fuel-burning equivalents by 2030," said Nikolas Soulopoulos, an analyst with the London-based research arm of Bloomberg LP.



Global battery-making capacity is set to more than double by 2021, reaching 278 gigawatt-hours, up from about 103 gigawatt-hours now, according to BNEF. Europe's market share is expected to almost double over that time from 2.5 percent.

Large-scale factories planned in Sweden, Hungary and Poland, as well as Daimler's battery assembly plant in Germany, are expected to feed demand from automakers such as Volkswagen AG and Renault SA. That will cut the cost of lithium-ion packs by 43 percent and make electric cars a mainstream reality, the researcher estimates.

For the utilities, cheaper batteries reduce the cost of storage units that smooth the variable flows of electric power to the grid from renewables. At Enel SpA, the biggest distributor in Italy, pairing a battery with a wind farm helped grid managers improve forecasts for electricity output from the plant by as much as 30 percent.

"Batteries are clearly a key enabler for renewables penetration," said Riccardo Amoroso, the head of innovation at Enel. "We have seen impressive results in our pilot industrial scale projects, especially in terms of increased programming and reduced intermittency."

Greener Power

Finland's Fortum Oyj is similarly testing batteries for its gigawatt-sized plan for solar and wind projects, according to Chief Financial Officer Markus Rauramo.

Used since the early 1990s in consumer electronics such as computers and phones, lithium-ion batteries have made a leap into the transport and power industries. But because of their cost, their application on the grid and in cars is only now starting to spread. The battery boom will be most evident to consumers in electric vehicles, with most major automakers planning plug-in models by the middle of the next decade.



Currently, electronics makers in Asia control the battery business. South Korea's LG Ltd. and Samsung SDI Co. are among the top vendors, according to BNEF. Asia is expected to maintain its lead with an additional eight factories being constructed in China alone.

Endret 26.05.2017 13:49 av OldNick
OldNick
26.05.2017 13:44
#19118

Automakers are moving quickly to secure battery capacity. Daimler's factory would be the biggest yet in Europe, responding to Tesla's $5 billion Gigafactory venture with Panasonic Corp. At Daimler, batteries will feed both its cars and a venture Mercedes-Benz entered with rooftop-solar installer Vivint Solar Inc. to produce home energy storage systems.

"Looking a few years out, as we have a stronger penetration of EVs in the market, you'll have more demand on the grid, which may need to be supported by storage," said Boris von Bormann, chief executive officer of Mercedes-Benz Energy Americas.

Tesla's plant was about a third complete in January and will give it access to 35 gigawatts a year of capacity when finished, enough for its planned production rate of 500,000 cars a year. This would place the carmaker based in Palo Alto, California, as the No. 2 supplier behind LG Chem Ltd. Tesla is also planning to build additional gigafactories.

"Later this year, we expect to finalize locations for Gigafactories 3, 4 and possibly 5 (Gigafactory 2 is the Tesla solar plant in New York)," the company wrote in its fourth quarter letter to shareholders.

The scale of Daimler's investment is smaller, and the company hasn't disclosed its capacity goal. Volkswagen is in talks with battery makers over possible ventures and plans a prototype assembly plant in Germany to develop its own expertise. A Stockholm-based startup run by a former Tesla executive, NorthVolt AB, has also announced plans for a 4 billion-euro battery factory in Sweden by 2023.

Higher production of lithium-ion units for cars will help slash costs of batteries for all applications, making storage more affordable in homes and on the grid.



The result may make electric cars competitive with ones fueled by gasoline or diesel sometime in the next decade. The battery pack is the most expensive part of a plug-in, making up about a third of the total cost. Lithium-ion packs are projected to be 43 percent cheaper by 2021, dropping to $156 a kilowatt-hour from $273 today.



To be sure, the wider use of lithium-ion batteries is still in its early days and there are potentially competing technologies. It remains an open question whether storage can ever be profitable for consumers or utilities at a big scale.

"You still need a crystal ball to operate a system on batteries," said Bridgit Hartland-Johnson, head of energy storage at Siemens Energy Management U.K., a maker of wind turbines and power systems. "There are still some unanswered questions."

Even so, the battery factories are being built by automakers looking toward an electric future. Plug-ins could make up a fifth of new auto sales, or 21 million units, by 2030, according to BNEF. Merkel's visit to the Daimler plant underscores her government's target to have 6 million electric cars on the road by 2030.


______

Så ser vi flere og flere av disse artiklene som kommer med spådommer om når batteribilene blir billigere å anskaffe enn bensin-bilene (+diesel for noen). (utgangspunktet ser ut til å være at batteriet utgjør 50% av anskaffelsesprisen til en EV.)

Som denne, der analytiker hos Bloomberg New Energy Finance ser ut til å anta at utviklingen av bensinbilene ikke får noen kostnads-forbedringer, bare batteribilene.

Lite trolig spør du meg...

Pretty Soon Electric Cars Will Cost Less Than Gasoline

Jess Shankleman, Bloomberg
26.05.2017



Endret 26.05.2017 13:47 av OldNick
Beins
26.05.2017 14:29
#10502

Et interessant spørsmål her, er om israelske Store-dot kan holde det de lover om et prismessig konkurransedyktig batteri som kan lade en el.bil med rekkevidde 480 km på 5 minutter.

Store-dot startet med mobilbatterier og satser nå på EV.
Batteriet er ikke av lithium-typen.
Et interessant paradoks er LOs boikott av israel- hvordan den vil slå ut på overfor kjøretøyer med Store-dot teknologi.

Endret 26.05.2017 14:29 av Beins
OldNick
17.06.2017 12:13
#19214

Jeg kjenner ikke teknologien til Store-dot, men om den leverer noe i nærheten av hva de forteller, burde det bli en "teknologisk revolusjon", og gjøre firmaet til en økonomisk gigasuksess.

Så langt ser det ikke ut til at den er høyt på listen over teknologier som f.eks. TESLA som sannsynlige, men who knows.

Det er bare å legge inn ny info, når den kommer.

Her er en artikkel om deres deltagelse på en tech-messe i Tyskland nylig.

THIS ISRAELI CAR BATTERY CAN CHARGE IN FIVE MINUTES

On stage in Berlin, the company showed the capabilities of one battery cell - of which there would be about 800 in a typical electric vehicle like a Nissan Leaf, Myersdorf explained.

Sharon Udasin, Jerusalem Post
May 18, 2017

______

Siste forecast fra Bloomberg New Energy Finance.
De er ofte langt mer optimistiske enn forecast fra andre analysehus.

Solar Power Will Kill Coal Faster Than You Think

Bloomberg New Energy Finance's outlook shows renewables will be cheaper almost everywhere in just a few years


Jess Shankleman, Hayley Warren, Bloomberg
15.06.2017

Solar power, once so costly it only made economic sense in spaceships, is becoming cheap enough that it will push coal and even natural-gas plants out of business faster than previously forecast.

That's the conclusion of a Bloomberg New Energy Finance outlook for how fuel and electricity markets will evolve by 2040. The research group estimated solar already rivals the cost of new coal power plants in Germany and the U.S. and by 2021 will do so in quick-growing markets such as China and India.



The scenario suggests green energy is taking root more quickly than most experts anticipate. It would mean that global carbon dioxide pollution from fossil fuels may decline after 2026, a contrast with the International Energy Agency's central forecast, which sees emissions rising steadily for decades to come.

"Costs of new energy technologies are falling in a way that it's more a matter of when than if," said Seb Henbest, a researcher at BNEF in London and lead author of the report.

The report also found that through 2040:
- China and India represent the biggest markets for new power generation, drawing $4 trillion, or about 39 percent all investment in the industry.
- The cost of offshore wind farms, until recently the most expensive mainstream renewable technology, will slide 71 percent, making turbines based at sea another competitive form of generation.
- At least $239 billion will be invested in lithium-ion batteries, making energy storage devices a practical way to keep homes and power grids supplied efficiently and spreading the use of electric cars.
- Natural gas will reap $804 billion, bringing 16 percent more generation capacity and making the fuel central to balancing a grid that's increasingly dependent on power flowing from intermittent sources, like wind and solar.



BNEF's conclusions about renewables and their impact on fossil fuels are most dramatic. Electricity from photovoltaic panels costs almost a quarter of what it did in 2009 and is likely to fall another 66 percent by 2040. Onshore wind, which has dropped 30 percent in price in the past eight years, will fall another 47 percent by the end of BNEF's forecast horizon.

That means even in places like China and India, which are rapidly installing coal plants, solar will start providing cheaper electricity as soon as the early 2020s.

Endret 17.06.2017 12:15 av OldNick
OldNick
17.06.2017 12:16
#19215

"These tipping points are all happening earlier and we just can't deny that this technology is getting cheaper than we previously thought," said Henbest.



Coal will be the biggest victim, with 369 gigawatts of projects standing to be cancelled, according to BNEF. That's about the entire generation capacity of Germany and Brazil combined.

Capacity of coal will plunge even in the U.S., where President Donald Trump is seeking to stimulate fossil fuels. BNEF expects the nation's coal-power capacity in 2040 will be about half of what it is now after older plants come offline and are replaced by cheaper and less-polluting sources such as gas and renewables.

In Europe, capacity will fall by 87 percent as environmental laws boost the cost of burning fossil fuels. BNEF expects the world's hunger for coal to abate starting around 2026 as governments work to reduce emissions in step with promises under the Paris Agreement on climate change.



"Beyond the term of a president, Donald Trump can't change the structure of the global energy sector single-handedly," said Henbest.

All told, the growth of zero-emission energy technologies means the industry will tackle pollution faster than generally accepted. While that will slow the pace of global warming, another $5.3 trillion of investment would be needed to bring enough generation capacity to keep temperature increases by the end of the century to a manageable 2 degrees Celsius (3.6 degrees Fahrenheit), the report said.

The data suggest wind and solar are quickly becoming major sources of electricity, brushing aside perceptions that they're too expensive to rival traditional fuels.

By 2040, wind and solar will make up almost half of the world's installed generation capacity, up from just 12 percent now, and account for 34 percent of all the power generated, compared with 5 percent at the moment, BNEF concluded.


______

Kommentar:

Fra mitt ståsted er det fortsatt slik at;

- den dagen vi ser en polysilikon/wafer/solcelle-panel produsent fyres opp kun med PV-sol el.energi, eller

- en vindmølleprodusent fyres opp med el. fra vind-møller,

- Begge typer helt uten subsidier, i stand til å konkurrere i markedet,

- så vil vi ha bevis for at dette virker og kan konkurrere.

Endret 17.06.2017 12:20 av OldNick
Beins
02.07.2017 16:06
#10826

Batterier blir billigere og EV vil gå under fossilbiler prismessig, spørsmålet er når. VW har snakket om 2020, mens andre, uavhengige kommentarer gjelder 2025-2030. Mye angår bateripakkene.

De gjennomsnittlige kostnadene for batteripakker har falt betydelig de siste årene, ifølge Bloomberg New Energy Finance:

2010: 1.000 dollar per kilowattime
2011: 800 dollar per kilowattime
2012: 642 dollar per kilowattime
2013: 599 dollar per kilowattime
2014: 540 dollar per kilowattime
2015: 350 dollar per kilowattime
2016: 273 dollar per kilowattime


Ifølge BNEF vil kostnadene for batteripakker falle videre til 73 dollar per kilowattime innen 2030. Dette er et gjennomsnitt, så batteripakker fra enkelte produsenter kan koste mindre.

- Det å bygge gigafabrikker er et logisk neste steg i å skape en batteriindustri som kan levere til kjøretøyer, sier David Hart ved i konsulentselskapet E4tech, ifølge GTM Research.

- Jeg tror ikke at økningen i antallet gigafabrikker nødvendigvis vil føre til et priskrasj, sier han.

Planlagte gigafabrikker:

Tesla og Panasonic er snart klare med sin gigafabrikk i USA med årlig kapasitet på 35 gigawattimer, og Tesla-sjef Elon Musk har sagt at han planlegger flere, blant annet i Europa og i kinesiske Shanghai

BMZ åpnet i mai Europas største batterifabrikk i tyske Karlstein, som skal produsere 15 gigawattimer batterier, og planlegger en gigafabrikk som skal kunne produsere opp til 34 GWh innen 2028

Tyske Daimler bygger et anlegg til 550 millioner dollar som øker selskapets kapasitet fra 80.000 enheter til 320.000 enheter i året

Energy Renaissance planlegger en fabrikk i australske Darwin med kapasitet på 1 gigawattime allerede fra 2018
Tidligere Tesla-direktør Peter Carlsson i selskapet SGF Energy ønsker å bygge en batterifabrikk i Sverige
LG Chem planlegger en fabrikk i Polen med produksjon på 229.000 batterier i året

Boston Energy and Innovation og Magnis Resources har gått sammen om planer for å bygge ut en fabrikk som kan levere 15 gigawattimer batterier i året på et gammelt IBM-anlegg i New York, og en fabrikk i australske Woodstock

Thailandske Energy Absolute planlegger en fabrikk til 2,9 milliarder dollar som skal produsere 1 gigawattime batterier i året, økende til 50 gigawattimer innen 2020

Johnson Controls planlegger to nye fabrikker med samlet kapasitet på 13,5 millioner batterier. Elbiler går på lithium-ion-batterier, men dette selskapet produserer tradisjonelle blybatterier

Lenke til artikkel
renud
10.07.2017 22:36
#16105

SHELL HYDROGEN STUDY - ENERGY OF THE FUTURE? Sustainable Mobility through Fuel Cells and H2

SHELL
Dr. Jörg Adolf (Project Lead)
Dr. Christoph H. Balzer
Dr. Jurgen Louis
Dipl.-Ing. Uwe Schabla
www.shell.de

WUPPERTAL INSTITUT
Prof. Dr. Manfred Fischedick (Supervision)
Dr. Karin Arnold (Project Coordination)
Dipl.-Soz.Wiss. Andreas Pastowski
Dipl.-Ing. Dietmar Schüwer
www.wupperinst.org

ABSTRACT
Hydrogen is an element that receives significant attention: As an energy carrier, hydrogen is considered to be the basis for a sustainable
energy future. But hydrogen is not alone, since it competes with other energies and their application technologies. The question arises as to
what extent hydrogen can or will play a leading role in the global energy system of the future. Shell has already been active for decades in
hydrogen research and development. In cooperation with the Wuppertal Institute, Shell has now conducted an energy carrier study, which
addresses the current status as well as the long-term prospects of the use of hydrogen, in particular for energy and transport purposes.

The Shell Hydrogen Study discusses firstly the (natural) occurrence, properties, and historical perspectives of the element hydrogen. It then
examines current as well as future technologies/processes and source materials for the production of hydrogen, and it compares the energy
requirements, greenhouse gas emissions and supply costs of the different production pathways. Furthermore, hydrogen logistics is investigated.
That includes, on the one hand, current and future storage methods, and on the other, the various transport options and their respective
benefits, including questions of transport economy.

This is followed by a description of the different potential options for the use of hydrogen. A distinction is made between the use in materials
or for energy purposes/as an energy carrier. The analysis of hydrogen use for energy purposes focuses on the fuel cell - and not on the
use in heat engines resp. combustion engines. On the user side, stationary energy applications for back-up electricity production as well as
domestic energy supply - including their economics - are looked into.

The main focus of the study is on mobile hydrogen applications. For this purpose, the technological status and prospects of mobile applications
- from aerospace, via material handling, through to the passenger car - are discussed. This is followed by an analysis of the economics
of hydrogen-powered fuel-cell cars based on a simplified car cost comparison. Subsequently, the construction of a hydrogen retail station
infrastructure for road transport is discussed.

Finally, the possible effects of fuel-cell cars on fuel consumption and greenhouse gas emissions in selected regions up to 2050 are discussed.
This analysis is based on the ambitious 2DS hydrogen scenario from the International Energy Agency.

Shell Deutschland Oil GmbH
22284 Hamburg
www.shell.de/h2study
www.shell.com/hydrogen
Hamburg 2017
motbedreviten
16.10.2017 12:04
#2562

OldNick,
Pga server-omleggingen ble noen av dine innlegg borte.
Savner innlegget/artikelen om handelen med opphavs-garantier av elkraft som brukes i Norge.
Kan du poste det igjen?
.
OldNick
16.10.2017 15:29
#19587

re. mbv #2562,

Her er artikkelen.
Det finnes flere, eldre med omtrent samme innhold ser jeg når man googler dem.
Fra bl.a. TU.no


Norge i EUs klimasystem:

75.1% av norsk strømforbruk i 2015 var fossil- og atomkraft


Thomas Vermes, ABC Nyheter
09.07.2016

Intetanende bruker vi nordmenn ren vannkraft - tror vi. Men mesteparten av renheten er blitt kjøpt opp av EU-land. Dermed står Norge igjen som storforbrukere av fossil kraft og atomkraft, viser NVEs oversikt.

Trodde du at strømmen du bruker, stammer fra ren, norsk vannkraft?

I 2015 ble det produsert 141,5 TWh (1TWh= 1 milliard kilowattimer) fornybar strøm i Norge, langt mer enn det vi trenger. Forbruket her i landet lå på 130TWh ifølge tall fra Norges Vassdrags- og Energidirektorat, NVE.

Tilsynelatende er alt i sin skjønneste orden.

Likevel er de fleste av oss medansvarlige for at Norge i 2015 sto for et forbruk av 63,3TWh fossil kraft og 34,4TWh kjernekraft - altså hele 75,1 prosent av hele det norske kraftforbruket - ifølge en såkalt varedeklarasjon utarbeidet av NVE.

EU tilbyr shopping av klima-samvittighet

Grunnen er at tyskere, østerrikere, italienere og andre europeere har kjøpt retten til å påberope seg hele 94,664 TWh fornybar, ren kraft fra Norge.

Til oss i Norge gjenstår bare 32,3TWh fornybar kraft etter beregninger gjort i noe som kan fortone seg som et absurd utslag av klimatiltak i EU.

Som ledd i EUs klimapolitikk, som Norge har sluttet seg til, er en ordning for å gi forbrukere et valg mellom fornybar kraft og ikke-fornybar kraft innført i EUs fornybardirektiv.

Det innebærer at kraftprodusenter kan selge opprinnelsesgarantier.

De garanterer at strømmen du forbruker, stammer fra fornybar kraftproduksjon. Det har norsk kraftbransje solgt i bøtter og spann.

Om den konkrete kraften som føres til din bolig stammer fra kull, vind, uran eller vann, er likegyldig.

Norge kjøper fornybarhet fra Italia!

Handelen av fornybargarantier, som er blitt en ny inntektskilde, går begge veier.

Norge eksporterte i 2015 137.87 TWh opprinnelsegarantier ifølge Statnett, som registrerer kjøp og salg av opprinnelsesgarantier.

Samtidig importerte vi også garantier for bruk av fornybar kraft, faktisk hele 43.2 TWh. Nettoeksporten er altså 94.664 TWh.

Som for å forsterke det absurde, kjøpte vannkraftlandet Norge for eksempel 9.2 TWh i garantier fra Italia i 2015.

Denne handelen av opprinnelsesgarantier krever imidlertid ikke at en eneste elektron i virkelighetens verden skal flyttes fra ren, norsk strøm til kontinentet.

For det gjør den ikke, bortsett fra eksporten av overskuddet vi hadde på virkelig kraft. Den utgjorde nesten 15 TWh.

Helt uavhengig av fysisk forbruk

Også her hjemme er det strømkunder som betaler ekstra for å få garantert fornybar kraft. 15 prosent av forbruket i Norge, 19 TWh, er garantert ren.

Du kan selv velge om du vil betale din strømleverandør ekstra for en slik garanti. Ta hallingdalsselskapet Ustekveikja. De reklamerer med at dersom du vil ha garanti for at krafta deres fra elvene i Hallingdalen ikke gir klimautslipp, kan du betale 0.35 øre ekstra for kiloWattimen.

Hva sier så ekspertene, blant dem førstekonsulent Olav Sem Berg i NVE?

– Det virker absurd at vi nordmenn forbruker mye mer fossilkraft og kjernekraft enn vannkraften vi omgir oss med. Kan du forklare?

– Fysisk forbruk av kraft og ordningen med opprinnelsesgarantier har ingen sammenheng. Opprinnelsesgarantiordningen er en ren markedsbasert sporingsordning, svarer han.

– Derfor kan kraftprodusentene, som får utstedt opprinnelsesgarantier, selge opprinnelsesgarantiene i et eget marked som er uavhengig av fysisk forbruk og eksport av strøm ut av landet, legger Olav Sem Berg til.

Først elsertifikater, så ekstra betaling

– Men hva da med oss, kan vi samtidig påberope oss å bruke fornybar kraft?

– Opprinnelsesgarantier følger av EUs fornybardirektiv og er den eneste godkjente måten å deklarere kjøp av fornybar kraft på. Innenfor denne ordningen kan kun kunder som sto for 15 prosent av forbruket i Norge, påberope seg å bruke 100 prosent fornybar energi.

– Kan forbrukere i Norge og utlandet samtidig påberope seg å forbruke den samme grønne kraften?

– Innenfor ordningen med opprinnelsesgarantier ville dette ført til dobbelttelling av de fornybare egenskapene, klargjør Olav Sem Berg.

Ordningen med opprinnelsesgarantier, som er frivillig for deg og meg å kjøpe, kommer i tillegg til et annet klimatiltak, som er obligatorisk:

Grønne elsertifikater.

Ca. 2-3 øre av hver kWh legges på strømregningen din og deles ut til kommersielle investorer som bygger ny fornybar kraftproduksjon hovedsakelig i Sverige, men også i Norge.

Da er du med på å spleise på mer grønn kraft i markedet. Når du så selv forbruker strøm, kan du altså beskyldes for å stå for både kullkraft eller atomkraft - med mindre du betaler enda en ekstra regning. Selv om du altså bruker ren, norsk vannkraft.

Se handelen med opprinnelsesgarantier over landegrensene her:



Norsk eksport: Så mange garantier for fornybar kraft eksporterte Norge til ulike europeiske land. Målt i millioner MWh, tilsvarende tiendels TWh. Foto: NECS/Statnett




Så mange garantier for fornybar kraft importerte Norge fra ulike europeiske land. Målt i millioner MWh, tilsvarende tiendels TWh. Foto: NECS/Statnett


Ordningen med opprinnelsesgarantier omtalt i Stortingets behandling i juni av energipolitikken mot 2030
______

Denne absurditeten innebærer at kritikerne nå med Stortingets viten og vilje med rette kan anklage el-bileiere i Norge, som ikke betaler for opprinnelses-garanti kan sies å kjøre på strømprodusert med kull (og atomkraft).

Den skitne realiteten bak elbilene

En Tesla slipper ut tre ganger så mye som en gjennomsnittlig bil, skriver biljournalist Magnus Blaker.

Magnus Blaker, Journalist, Side3
05.02.2015


Endret 16.10.2017 15:30 av OldNick
OldNick
16.10.2017 18:43
#19588

Et par artikler om feil gjort ved ombygging av energiforsyning fra fossil/atom-kraft basert til fornybare kilder (vind, sol etc.)


Eksempel 1: Provinsen Ontario, Canada


Boondoggle: How Ontario's pursuit of renewable energy broke the province's electricity system

The Ontario green electricity regime is a monumental failure. The costs to consumers are prohibitive and damaging the economy.

Terence Corcoran, Financial Post
Oct. 06, 2016


______


Eksempel 2: Tyskland


Germany’s electrical Franken-system illustrates green energy challenges and the importance of fossil fuels

Terry Etam, BOE-Report
Oct. 16, 2017

______

Her kan strøm-produksjonen og El-prisene i Tyskland følges.
Beins
18.10.2017 14:43
#11240

New battery realizes driving range of electric vehicles boosted to 320km on 6-minute, ultra-rapid recharge, triple that possible with current lithium-ion battery.
・New anode material, titanium niobium oxide achieves double the capacity of the anode of current lithium-ion batteries.



Toshibas batteri med nye anode-materialer.
motbedreviten
07.11.2017 14:00
#2569

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
motbedreviten
08.11.2017 13:39
#2570

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
Beins
08.11.2017 15:45
#11302

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
motbedreviten
09.11.2017 13:49
#2571

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
Beins
09.11.2017 14:11
#11303

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
OldNick
19.11.2017 18:45
#19683

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
OldNick
19.11.2017 18:45
#19684

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
Beins
19.11.2017 20:46
#11335

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter