Du er her: Forside > Utenlandske aksjer - Valuta - Råvarer > Wolksvagen AG
Wolksvagen AG
OldNick
28.04.2016 12:32
#18035

Nå kommer det økonomiske oppgjøret for Volkswagen etter "diesel-skandalen" siste år. Det er vanvittige summer/kostnader de rapporterer.



Toppsjef i hardt vær: Volkswagens toppsjef Matthias Müller under aksjonærmøtet torsdag.


Volkswagen-sjef om dieselskandalen: Veldig smertefullt

Den svindyre dieselskandalen og et stort underskudd preger Volkswagens årlige aksjonærmøte. Toppsjefen beskriver situasjonen som «svært turbulent»


Geir Molnes, E24.no
28.04.2016

Volkswagen har vært i hardt vær etter avsløringen av bilprodusentens massive utslippsjuks. Dette var også et viktig tema da selskapets toppsjef Matthias Müller avholdt selskapets årlige aksjonærkonferanse.

- Det har vært turbulente tider. Vi jobber fortsatt videre med dieselsaken. Vi har kommet langt med dette arbeidet. Nå kan vi se mye lenger frem enn tidligere, sa Müller under pressekonferansen i Wolfsburg.

Toppsjefen gjorde det klart at VW skal satse hardt på nullutslippsbiler fremover.

- Vi skal gjøre elektriske biler til et av våre kjennetegn, sa han under konferansen, der han gjorde det klart at selskapet skal lansere 20 nye modeller av denne typen innen 2020.

Veldig smertefullt

Han understreket videre at selskapet nå skal endre sin holdning for å unngå lignende skandaler i fremtiden.

- Jeg skulle ønske jeg kunne snakke til dere under bedre omstendigheter. Dieseljukset var et brudd på reglene. Det er veldig smertefullt, og vi beklager det sterkt.

Toppsjefen fremhevet imidlertid også en rekke lyspunkter under konferansen og understreket at VW fortsatt er et sterkt selskap. Dette er noen av lyspunktene han trakk frem under pressekonferansen:

- Volkswagen-grupper leverte mer enn 10 millioner biler i fjor, kun litt dårligere enn foregående år.

- Audi leverte 1,8 millioner biler og satt ny salgsrekord.

- Porsche økte sitt salg til 225.000 biler, og er verdens mest lønnsomme bilmerke.

- Skoda leverte mer enn én million biler i fjor.

Beklaget milliardtap

Toppsjefen beskrev det også som svært beklagelig at selskapet, på grunn av dieselskandalen, gikk på et tap på nær 39 milliarder kroner i 2015.

- Volkswagen er mye mer enn krise. Men vi kan ikke unngå å si at dagens situasjon krever alt av oss på alle måter. Også finansielt, sa Müller under pressekonferansen.

Han viser til at utslippsskandalen vil koste selskapet 150 milliarder kroner, med alle kostnader inkludert.

- På grunn av dette rapporterer vi underskudd for 2015. Det er veldig smertefullt fordi det er et tap i et år som ellers gikk bra. Og det er ekstra ille fordi skaden som har skjedd er vår egen feil, sa Müller.

Han sa imidlertid at selskapet har finansielle muskler til å komme seg gjennom krisen.

Holder kortene tett til brystet

Under aksjonærmøtet fortalte Müller at selskapet jobber med å komme til enighet med alle som er berørt av dieseljukset, men at de «ikke kunne gå i detalj på dette».

- Det vil ta tid og krever konfidensialitet, sa han.

Noe foreløpig resultat ble heller ikke presentert av VW-toppen.

- Vi ønsket å presentere et foreløpig resultat. Men ble sterkt frarådet å gjøre det av våre advokater. De mener det vil medføre en uakseptabel risiko.

Til tross for dette fremholdt sjefen at de ikke ønsker å holde noe skjult.

- Vi tar ansvar for det som har skjedd. Det er den eneste måten vi kan lære av dette, og det er den eneste måten vi kan unngå at noe lignende skjer igjen. Vi jobber hardt med å endre vår ledelseskultur som følge av det som har skjedd,

Endret 28.04.2016 12:33 av OldNick
OldNick
28.04.2016 13:02
#18036

5-års chart for ordinære VW-aksjer (Euro/aksje)


OldNick
21.11.2016 07:24
#18547

Nå begynner "skandalen" som VW har utsatt seg selv til å få alvorlige konsekvenser for konsernet.

De skal finne kapital til å få begynne å få betalt boten de er ilagt av amerikanske myndigheter+erstatning til VW-dieseleiere i USA (totalt ca. US$15 mrd.), og da er kutt i antall ansatte en plass å finne den.

Tipper mange ikke er særlig blide på VW i Tyskland nå fremover. 23 000 suger, selv i et slikt megakonsern.

Volkswagen kutter 30.000 ansatte i kjølvannet av diesel-skandalen

Her forsvinner stillingene


TU,no/NTB
18.11.2016

Volkswagen skal gjennom sin største omstilling noensinne og kutter antall ansatte med inntil 30.000 de neste årene.

Rundt 23.000 av stillingene kommer til å forsvinne bare i Tyskland, opplyste VW fredag. Også i Brasil og Argentina kommer jobber til å forsvinne ettersom selskapet har slitt i begge land.

Nedbemanningen skal gi en kostnadsbesparelse på 3,7 milliarder euro, tilsvarende 34 milliarder kroner, i året fra og med 2020.

- Det er et stort skritt framover og utvilsomt ett av de største i selskapets historie, sa VWs merkevaresjef Herbert Diess da han fredag kunngjorde planen på en pressekonferanse i selskapets hovedkvarter i Wolfsburg.

- Dette er svært beklagelig for dem som blir rammet, men den nåværende situasjonen for merkevaren gir oss lite handlingsrom, sa han videre.

Kuttene gjelder kun den delen av selskapet som produserer Volkswagen-biler. Selskapet står også bak en rekke andre bilmerker, blant annet Audi og Skoda.

Diesel-skandale

Nedbemanningen kommer på tampen av det som har vært et svært vanskelig år for den tyske bilgiganten. I fjor høst erkjente selskapet at det har manipulert programvaren i flere dieseldrevne bilmodeller slik at de fremstår som mer miljøvennlige i tester enn hva de er i virkeligheten.

Rundt 11 millioner kjøretøy rundt omkring i verden ble berørt av skandalen, og erstatningskravene har haglet.

Volkswagen har ifølge nyhetsbyrået AP gått med på å betale 15 milliarder dollar i et forlik med amerikanske myndigheter og eierne av om lag 500.000 kjøretøy der den villedende programvaren var installert.

Selskapet har avsatt om lag 18 milliarder euro for å håndtere skandalen, men ifølge eksperter kan regningen bli langt høyere.

Nye elbiler

Nå vil selskapet satse på nye investeringer i elbilteknologi, noe som er ventet å skape 9.000 nye arbeidsplasser. Innen 2025 satser selskapet på å utvikle og produsere over 30 nye elkjøretøymodeller.

Løftet om å satse på ny teknologi er en viktig del av avtalen som er gjort med de ansattes fagforbund.

Planen innebærer en investering på om lag 3,5 milliarder euro i Tyskland de neste fire årene. Prosjektene dreier seg både om automatisering, digitalisering og e-mobilitet.

Den tyske bilmarkedseksperten Ferdinand Dudenhöffer mener at selskapet er på rett vei.

- Dette er en vanskelig, men riktig avgjørelse, sier han.

På verdensbasis sysselsetter merkevaren Volkswagen 215.000 personer. VW-konsernet som helhet har over 624.000 ansatte.

Endret 21.11.2016 07:25 av OldNick
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter