Du er her: Forside > AFTER HOURS > Båt
Båt
tas1
22.05.2017 20:32
#13437

Stocka,

Ein monterer ikkje vekk det som er installert og fungerer fra før - eg lurte bare på korleis ting virka. Oppgradere derimot er en annen sak, og eg undrast på kor store (i Ah) batteri eg skal unne meg (både start og fritid).
2 x 105Ah eller held det med 75Ah på startbatteriet? Eg trur fritids-batteriet er noke slakt iom. Wallas'en vil kun starte med motor i gong.

Ellers vil ikkje vasspumpa virke (ho er dau). Eg fylte ikkje opp tanken med vatn før eg skrudde på springen med det resultat at den spytta ut noke brunt sjete vatn. Deretter var ho dau. Eg vart galen og fekk 4000.- att frå selgar (truga med eit bilete av chang). Utover dette fungerer det meste som det skal.

Endret 22.05.2017 20:32 av tas1
mats2005
22.05.2017 21:19
#13213

Hva behager?

Småpikenes truser bliver duggfriske når jeg gjør min entré.
renud
22.05.2017 21:55
#15675

Man sparer ikke noen kroner på Ah, tassen.
Hverken på forbruks- eller startbatteriet.

Eller tror du virkelig at du husker å switche over bryteren fra start- til forbruk, etter at du har fått i deg x-antall styrepils?
renud
22.05.2017 21:57
#15676

Dvs.,
det husker du sikkert, når startbatteriet er tomt litt over midnatt, og du switcher over for så å sovner drita med alle lys på, musikken på full guffe og kjøleskapet åpent.
tas1
22.05.2017 22:06
#13438

Ser bare at det som står i nå (og som tilsynelatende fungerer greit) er ett startbatteri på 75Ah og ett forbruks-batteri på 85Ah.
75Ah på start er i mitt hode ok, men forbruks-batteriet på 85Ah virker da lite(?). En annen ting er at jo større Ah jo større plass trengs det (og plassen er liten).

Bilde fra tilsvarende båt og plass..
Stockamateur
23.05.2017 09:47
#11995

tassen

Hva slags motor har du? Dieselmotorer har høyere komp og trenger typisk litt mer startstrøm enn bensin. Jeg tror 75Ah er OK, jeg har det samme og det drar igang en 5,3L V8'er uten problemer. D.v.s. jeg hadde problemer, men det skyldtes ene og alene at kablene var for spinkle så spenningstapet ble for stort. (Det er like viktig at kablen(e) som jorder er tjukk(e) nok.)

Jeg har et 110Ah forbruksbatteri. (Pluss et 90Ah i reserve som jeg vanligvis ikke lader sammen med de 2 andre når motoren går.) Men forbruksbatteriet går også tomt hvis man følger renuds råd og glemmer å switche ladestrømsvelgeren fra "begge" (eller "start") til "forbruk" om kvelden...
tas1
23.05.2017 10:02
#13439

VP Kad32 (160 HK - diesel). Har ikke problemer med å starte med det 75 Ah (kraftige kabler) som står der nå, men baugpropellen styres (også) fra startbatteriet - og dermed lurer jeg på om det tross alt kan være lurt å sette inn ett på 105 AH som startbatteri. Det hele handler mao. om være føre var, og ikke minst vite med seg selv at dette er ok fremfor tidligere eiers formaninger.

Har som du ser ikke plass til 3 batterier der alle kabler o.l. er strukket frem, men kan selvsagt ha ett reserve lagret et annet sted (som vil være topp ladet, men ikke koblet til på noen annen måte).
Stockamateur
23.05.2017 10:14
#11997

Jeg hadde beholdt 75Ah batteriet. Baugsproppen bruker du kun når motoren er i gang, og da lades startbatteriet kontinuerlig (og i mitt tilfelle også forbruksbatteriet). Burde ikke være noe problem.

Når det gjelder posisjon på ladestrømsvelgeren under drift, hadde jeg en morsom diskusjon med eieren av Malfix (Uelands gt., Oslo). Han mente at man ikke skulle ha bryteren på "begge" under drift, da det det dårligste batteriet da ville draine det beste. Det var ikke jeg enig i, det er ladestrømsregulatoren ("vippa") som bestemmer maksimum ladespenning. Denne er såpass høy, kanskje 14,3V, så begge batteriene får vedlikeholdslading hele tiden. Vel å merke kan det ikke være noe helt galt med et batteri, f.eks. at en celle er kortslutta. Da går det til helvete.

Kjør debatt!
tas1
23.05.2017 10:32
#13440

Og der kommer du vel inn på noe omkring dette med usikkerhet (vedr. batteriene) generelt sett. Jeg vet ikke hvor god tilstand det faktisk er på dem, og dermed så kan det vel være lurt å kjøpe nytt til både start og forbruk. Dessuten har de vel en viss levetid selv om de tilsynelatende virker ok nå.

I "gamle" dager når man kjøpte seg en bruktbil uten servicehefte e.l, så skiftet (ihvertfall jeg) både olje, filter og plugger - slik at man da i det minste visste at dette var friskt og i orden.

Lades begge batteriene kun når ladestrømsvelgeren står på "begge"?
Stockamateur
23.05.2017 11:38
#11998

Du merker det når batteriene begynner å bli gåene. De bør holde over 13V flere timer til dager etter at du har skrudd av motoren. Ved lading, enten med batterilader eller dynamo, bør spenningen komme opp i 14,3-14,6V. Hvis du har et batteri i reserve, kan du bytte ut startbatteriet hvis du f.eks. skulle få problemer med start til sjøs. (Jeg skrur aldri av motoren hvis jeg ikke ligger til ankers.) Om forbruksbatteriet svikter, er ikke det noen umiddelbar krise, så du har tid til å bytte det. Jeg kjøper batterier hos Biltema, og de varer 7-8 år. Sørger for at de alltid er ladet, også om vinteren, da jeg vedlikeholdslader en gang ca. hver måned.

Begge batteriene lades kun når jeg har velger'n i "Begge" ("Both" på utenlandsk) i min båt. Jeg har skjønt det slik at det er vanlig måte å koble på. Ved start skal bryter'n i stilling "Start", grunnen til det er at du vil ikke at det skal gå masse strøm gjennom bryter'n. (Spenningen synker kraftig på startbatteriet når du vrir om nøkkel'n, og derved går det masse strøm fra forbruksbatteriet gjennom bryter'n til startbatteriet hvis du har velger'n i "Begge". Jeg har brent opp en velger på den måten!) Så snart motoren går, skrur jeg over til "Begge" og lar den stå der til jeg skrur av motoren igjen. Da tilbake til "start", mest for ikke å glemme å sette den dit før jeg starter neste gang. Vanligvis har man en hovedbryter for begge batteriene, og når du skrur av den for startbatteriet, bryter du forbindelsen mellom batteriene. Dermed blir ikke startbatteriet utladet selv om du sovner i grisefylla med alle lysene på.... Hvis du begynner å mekke på dette, vær oppmerksom på at hovedbryter'n(e) kan være koblet i jordingskretsen, ikke nødvendigvis på pluss-sida.

Malfix dude'n mente at man skulle starte motoren med bryter'n i "start", skru over til "begge" etterpå, men til forskjell fra meg skrur han den tilbake til "start" etter en times tid. Dette er det jeg er uenig i, uten at jeg tror det er noen big deal.
Stockamateur
23.05.2017 11:44
#11999

Det er en fargeindikator på moderne vedlikeholdsfrie batterier. Jeg husker ikke fargene, trolig grønt for "oppladet", en annen farge for "trenger lading", og en tredje for "bytt batteri". Jeg holder meg til blybatterier.

Se forøvrig: "http://sonnak.com/faq-sporsmal-og-svar/".
tas1
23.05.2017 12:03
#13441

Glimrende forklaringer Stocka, og mange takk for det.
Ja, jeg har en hovedbryter (ihvertfall for) startbatteriet, men på min korte tid som eier har jeg ikke lagt vekt på denne (har alltid stått på - mens jeg derimot alltid har slått velgeren mellom 1, 2 eller "begge" til null (eller av).

Så hvis jeg forstår deg rett nå, så kan velgeren alltid stå på start (som vil si 2 for min del) SÅ SANT jeg slår av hovedbryteren? Vil forbruks-batteriet likevel bli ladet av den fastmonterte laderen (via landstrøm) når ovennevnte hovedbryter er slått av?
renud
23.05.2017 12:21
#15679

Velkommen i klubben for de som har, eller har hatt, litt større båter.
Det første man da lærer, er at man ved å spørre flere personer om samme utfordring, får ca dobbelt så mange ulike svar.

Minner litt om et landsmøte i Venstre.
tas1
23.05.2017 12:39
#13442

Nja, nå virker det som at Stocka og undertegnede har lik tilnærming til batteribank osv. og dermed blir det han skriver relevant for min del.

Men jeg har fremdeles ikke lært en drit om hvordan dritten kommer seg ut (så her er sammenligningen med Venstre riktig).
tas1
23.05.2017 14:18
#13443

Stokk, har i grunnen alltid hørt bra om Biltema sine batterier, men de vinner ikke lenger på pris (dermed må/bør de ha en kvalitet som overgår "kjente" merker).

Biltema kan f.eks. ikke overgå DETTE i hverken pris eller Ah. Vil også bli overrasket hvis Biltemas kvalitet er mye bedre.
Stockamateur
23.05.2017 14:41
#12001

tassen

Mitt startbatteri er også "2", mens forbruk er "1". Venderen må aldri skrus til "null" når motoren går, men det er du sikkert klar over.

Akkurat hvordan den fastmonterte laderen din er koblet til batteriene vet jeg ikke. Jeg har koblet den rett på forbruksbatteriet. D.v.s. at hvis jeg også vil lade startbatteriet må jeg skru hovedbryter for "2" på, og stille vender til "begge". Jeg tror du rett og slett må følge kablene, eller måle for å finne ut av det. Du kan måle spenninga over de 2 batteriene, når meteret viser over 14V vet du at det batteriet du måler på er koblet til laderen. Prøv så å skru hovedbryter av/på og forskjellige posisjoner for ladestrømsvelgeren, så finner du ut hvordan det funker. Jeg endte opp med å tegne et kretsskjema som jeg konsulterer hver gang den nedsnødde hjernen har kobla ut. (D.v.s. hver gang jeg er til sjøs og promillen er på opadstigende.)
Stockamateur
23.05.2017 14:44
#12002

renud

Hvis du spør om lakking, maling, bånnstoff, osv., får du akkurat så mange forskjellige svar som det er kapteiner på opplagsplassen. Og mange av dem kan være gode.

Med et gitt elektrisk opplegg bør det ikke være mer enn et svar. Det er ihvertfall bare et riktig svar.
tas1
23.05.2017 15:14
#13444

Laderen her er også satt opp mot forbruksbatteriet, men jeg har som tidligere nevnt alltid satt venderen på "null" når båten blir forlatt og laderen står på. Jeg har mao. ikke satt venderen på 2 (startbatteriet) mens laderen står på - men hvis jeg forstår deg rett så kan dette gjøres, for da vil også startbatteriet bli ladet. Er det riktig?

Skrur aldri venderen på "null" mens motor går - jeg setter den på "Both".
Stockamateur
23.05.2017 15:44
#12003

Du må prøve deg frem tassen. Jeg ville tro at du må ha venderen på "begge" for å få ladet startbatteriet fra laderen. Men mål spenninga over startbatteriet mens du skrur venderen i de forskjellige posisjoner.
tas1
23.05.2017 15:54
#13445

Så jeg skal ikke sette venderen på "null" når båten blir forlatt i båsen og laderen står på?
Stockamateur
23.05.2017 16:09
#12004

Jeg ville tro du ikke får ladet startbatteriet da. Men du må måle!

En annen sak er at det stort sett ikke burde være nødvendig å la laderen stå på.
tas1
23.05.2017 16:13
#13446

Trodde ikke det var noe problem så lenge den går over på vedlikeholds-lading når batteriet er fullt.
Changes
18.07.2017 15:08
#26968

Ei stor glede å lese innlegget ditt her i dag, om båt, Tassen. Tankane gjekk til Olav Duun, og Trygve Gulbranssen. Kanskje også Børli. Eg skal ikkje her kome med noko større litterær analyse anna enn å seie at det var eit inspirerande stykke tekst. Er det lov å ønskje seg meir av dette?
tas1
18.07.2017 15:44
#13682

Kjøpte til slutt to nye batteri, og båten gjeng som eit skot.
I morgon skal me til Vågseidestranda for øvenatting, bading og grilling.
Me får no eit døgn med sumar, og den må nytast. Du kan derfor stjele krabbe med godt samvet.
Changes
18.07.2017 15:53
#26969

Det var ein av dei ljosaste dagane heile året. Tassen var snart tredve år. Han, snakka alltid med folk han møtte og spurde rett fram om allting. Når han no gjekk nedover mot Kleppestøkaien der han visste det var to kafear, tenkte han gjennom kva han skulle snakka om med folk, kva han kunne seia om seg sjølv til heilt ukjende.

Etter å ha arbeidd i mange år på ferja, hadde han fått god trening i desse korte møta. Han kunne ikkje halda ut å prata lenge med folk og gjekk alltid raskt vidare utan å ha noko å gå til. Han var turist i sitt eige liv.

Døra inn til kafeen sto open, han gjekk inn og sveipa over borda med ljoskastaraugene sine. Det sto ein kronesautomat ved veggen, og ein jukeboks rett innanfor døra spelte Stones. "But Angie, Angie, aint it good to be alive?"Han tok av seg brillene og las menyen, men fann ingenting han likte.

Han gjekk ut og vidare nedover til Essostasjonen. Her var det godt utsyn over fjorden, vegen til storhavet. Sytten år gammal hadde han mønstra på M/S Tananger som dekksgut, ein Westfal- Larsen båt. "Over Rio og Shanghei, over Bali og Hawai." Sjømannslivet varte berre eit år.

Men det var hans song, som han aldri vart kvitt. Om han hadde ein kjerne, ein stein inni seg ein stad, var det denne lengten etter å reisa ut i det ukjende og koma til byar for aller fyrste gong, få gå aleine i gatene, kjenna at han var på ein heilt ny plass der ingen visste noko om han.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter