Du er her: Forside > POLITIKK > Klimautfordringen og fornybar energi V
Klimautfordringen og fornybar energi V
yemaya 2
08.06.2017 21:18
#8418

Og det har vel knapt noen vondt av.
yemaya 2
08.06.2017 21:20
#8419

Og skulle vi nå the point of no return så kan renud ringe NASA, de ordner opp.
tas1
08.06.2017 21:28
#13551

Temperaturen de siste 10.000 år

"For 7000-8000 år siden var også mesteparten, eller alle breene på Svalbard smeltet bort, da temperaturen der oppe var ca.4 grader høyere enn i dag. Det betyr også at polhavet må ha vært isfritt i sommer månedene."

"Og for 7000-8000 år siden da temperaturen var opptil 3 grader høyere enn i dag gikk tregrensa i 1300-1400 meters høyde, noe som medførte at store deler av Hardangervidda var dekket av Furu og Bjerkeskog."
yemaya 2
08.06.2017 21:47
#8420

Men tassen, det var jo første fase i en varm mellomistid. Hvorfor drar du inn det. Det har jo ingen relevans til CO2
blåball
08.06.2017 22:00
#3456

Selvfølgelig har det relevans til CO2 , det var vulkansk aktivitet i hele denne perioden . ( Tempratur de siste 10.000 år ) .

Og solhelningsvinkel har variert og golstrømmen har variert i styrke / retning .

Endret 08.06.2017 22:03 av blåball
Beins
08.06.2017 22:02
#10643

Når vi er inne på det konspirative.

Jeg leste faktisk forleden at alt er styrt av The Report from Iron Mountain.

Staten sender beskjeder til forskerne om hva de skal bevise hvert år.

Disse oppdragene sendes til Mattilsynet, Universiteter og andre.

Hele opplegget er rigga og styrt ovenfra.


"The Iron Mountain Report" er instruksen fra CIA som har styrt Vesten og Norge siden 1965.

-Vi trenger en veldig miljøtrussel for å skremme folk til lydighet, som det forklart i kap 3. Når vi ikke kan krige mot Russland,er dette den nest beste løsningen for å holde statens makt over borgerne.

Koste hva det koster - vi må aldri gi slipp på CO2-trusselen. Uten den kan hele samfunnet gli ut i anarki og kaos. CO2 gir lydighet.

Erna leverer den store boka til livakkten og lager en oppsummering:

Nå er listen klar over hva vi må bevise, og CO2 er nr 1 også i år.

Vi bør og spre litt skremsler om vaksiner og ebola via kontaktene blant de alternative.

Endret 08.06.2017 22:04 av Beins
tas1
08.06.2017 22:05
#13552

Nei, dette var vedr. temperatur (ref; y2 #8417) gjennom noen tusen år.
yemaya 2
08.06.2017 22:43
#8421

Du har misforstått helt hvordan forskning drives Beins. Forskningen styres ikke fra toppen.
Forskningen springer ut i fra sann forskningsglede, eller nyfikne om du vil.
Men forskning koster penger.
For å få penger må forskeren publisere noe, og helst noe som den som gir pengene liker.
Slik driver forskningen vitskapen fram.
Beins
08.06.2017 23:02
#10644

Ifølge The Report from Iron Mountain er alt rigga og engineera av CIA, inkludert forskningen.

Alternativt ved hjelp av:

Frimurerne
Bilderbergerne
Illuminati

renud
08.06.2017 23:37
#15839

Mens vi snakker om været...

'Unprecedented' bush fires in South Africa leave 9 dead'Unprecedented' bush fires in South Africa leave 9 dead. June 8, 2017

(CNN)Around 8,000 people have been evacuated from a scenic coastal town in South Africa's famous Garden Route to escape fast-moving wildfires that have already killed nine people, Western Cape local government spokesman James Brent Styan told CNN.

... Firefighters are currently battling 26 active fires, made worse by a "storm front" that has flooded nearby Cape Town but fanned the flames around the well-heeled seaside town of Knysna and the neighboring Plettenberg Bay.

... "We've never seen fires of this nature. This is significant. Unprecedented," Styan said, .."

... Meanwhile along the coast in Cape Town, local authorities are fighting devastating floods caused by the same storm that whipped up the flames along the coast.
According to the South African Weather Service, 37 millimeters of rain fell at Cape Town airport. Other areas recorded as much as 131 millimeters of rain.
The floods follow the region's worst drought in a century, washing away shanty-town dwellers.

Min kommentar: "Worst" og "Unprecedented", har blitt begreper vi hører om årlig, ikke lenger hvert tiår som i gode, gamle dager.
tas1
08.06.2017 23:59
#13553

Dårlig med internett i gode, gamle dager.
Da gikk det i (film)aviser og ukeblad.

Men jeg tror det brant i gamle dager også, men det brant vel mer ut enn i dag siden det ikke var fly/helikopter som kunne brukes i slukningsarbeid. Organisert brannvern var det også dårlig med, og hjelp fra naboland o.l. var det heller dårlig ved større katastrofer. Stygt å si det, men 9 innfødte ble nok heller ikke gjort særlig notis utav.
renud
09.06.2017 00:12
#15845

"Rykter sprer seg som ild i tørt gress",
har man sagt siden tidenes morgen.

I dag spres ild i tørt gress på samme måte.
tas1
09.06.2017 00:41
#13560

Det er lite som tyder på at verden brenner mer nå enn før, ifølge britiske forskere.
renud
09.06.2017 00:47
#15849

Selvfølgelig brenner det ikke mer enn før.
Branner trenger oksygen som føde, men ettersom CO2 har fortrengt all oksygen, mangler brannene næring.

I mitt innlegg over, var det ortografien og topografien langs South Africa's famous Garden Route, som jeg ønsket å reklamere for (er nemlig deleier i en lokal barbecue-fastfood-kjede).
renud
09.06.2017 00:48
#15850

Glemte slagordet:
"We burn while you're waiting"
Beins
09.06.2017 00:59
#10645

Det oppstår flere branner der klimaendringene skaper et mer uttørket landskap.
Slik som Vest-USA. Deler av Afrika.
OldNick
09.06.2017 09:35
#19176

re. beins # 10322,


Ang. spørsmålet om ny batteriteknologi (neste generasjon evt. etter Li-ion teknologien).


Kom over denne artikkelen om Musk og TESLA's batteriteknologi:

Sakser:
Given how much Tesla is investing in the battery technology, it's fair to say the company is pretty confident its bet will pay off. And recently, CEO Elon Musk shared some additional insight regarding why he is so optimistic about Tesla's battery technology.

"At this point we have quite a good understanding of all the battery technologies in the world," Musk said during the Baron investors conference.

"Right now, we track about 60 different efforts around the world to develop improved batteries and some of them hold some long-term promise. We rate all of them from one to five, where five is we should be doing business with them and one is complete BS."

Musk said there were no four or fives, but there were some threes, based on that rating system.

Musk acknowledged that there is a slight chance that there could be some super secret laboratory somewhere where a new battery technology is being developed that Tesla doesn't know about. But he said it's unlikely because Tesla is the biggest consumer of lithium-ion in the consumer world, so it would make the most sense for them to license to tesla.

Currently, Tesla's vehicles do have the longest range of any electric vehicle, but they also have the highest cost.
_____________


Leser en del om batteriteknologi for tiden, og dette er mitt inntrykk også.

Li-luft, Na-luft, Na-svovel og flere andre teknologier kan de nok få til å virke i en eller annen batteriteknologi-form, men de blir ikke oppladbare, og da blir det kostbart.

Det finnes ingen Moore's lov i denne teknologien, de jobber tett mot fysiske barriærer allerede.


Det finnes ikke noe i "pipelinen" som kan erstatte Li-ione batterier på "kort sikt" (si 10 år, kanskje en generasjon - med det er litt for lenge p.d.)

Og, dessverre, Li-ione batterier har for dårlig kapasitet til at det skal erstatte ICE-teknologien i min levetid, det får en viss, men relativ marginal markedsandel.

Før den tid, blir det material-mangel til å produsere nok, og prisene på noen råmaterialer vil gå "til himmels".

Autonome biler kan gjøre en viss forskjell, men det vil i prinsippet dramatisk øke etterspørselen etter transport-tjenester. Politiske endringer kan jo komme, men det krever egentlig dramatiske klimakatastrofer, noe jeg ikke ser ;-)

Esktremvær blir faktisk mer sjelden, om enn mer dokumentert.
OldNick
09.06.2017 11:54
#19177

Her er noe nyere info.

Litt mer optimistisk.


New battery technologies still years away

Li-ion replacements promise improved safety, lower prices -- someday


TETSUO NOZAWA, Nikkei Electronics staff writer
Apr. 02, 2017

TOKYO -- Lithium-ion batteries are in everything -- smartphones, wearables, drones, electric vehicles, power system stabilizers, even jetliners.

But safer, cheaper and higher-capacity power packs are poised to replace them.

While still years away, post-Li-ion batteries are no longer stuck in the distant future.

This past year has seen a number of significant technological breakthroughs. If only one of a number of promising technologies can be commercialized, we can expect dramatic performance improvements from a host of gadgets and machines.



One alternative is the solid-state battery, which uses a solid electrolyte instead of the electrolytic solution that does the heavy lifting in transporting the positive lithium ions between the cathode and anode in today's batteries. Researchers have succeeded in developing an efficient electrolytic solid material that significantly improves lithium ion conductance, raising hopes that batteries with much higher power densities are edging closer to reality.

Lithium-air batteries, meanwhile, have the ability to greatly improve energy density, but researchers have hit a discharge wall -- these power packs can't put out much current for very long. Yet this technology could also be on the cusp of a dramatic turn: Researchers have succeeded in raising the density close to theoretically expected levels, if only for a single charge cycle.

mer på link

Endret 09.06.2017 11:54 av OldNick
Beins
09.06.2017 13:03
#10646

OldNick

Kjenner du til israelske Storedot? De hevder å redusere ladetida kraftig med en spesiell type li-on batteri. Det skal gjøre batteriet mer brukervennlig, men ande begrensninger gjenstår. Vi får se hva fasiten blir

StoreDot is developing a new type of electric-car battery consisting of proprietary organic compounds - based on the innovative materials used in its FlashBatteryT for mobile devices. The EV FlashBattery will enable a charging experience which is very similar to fueling a gasoline car.

The EV FlashBatteryT enables full charge in 5 minutes, providing up to 300 miles (480 km) of driving distance, depending on the model of your EV. StoreDot fast charging technology shortens the amount of time drivers have to wait in line to charge their cars, thus also reducing the number of required charging posts in a given charging station.


Link til storedot

Lithium Air utvikling:

Tror du dette kan ha noe for seg? Et Li-air utviklet ved National Insititute for Material Sciences i Japan. Naturlig nok på eksperimentstadiet.

The research team recently achieved very high electric storage capacity of 30 mAh/cm2 using realistic cell forms. This value represents about 15 times greater capacity compared to the capacity of conventional lithium-ion batteries (about 2 mAh/cm2). This achievement was made by using CNTs as an air electrode material and thereby optimizing the electrode's microstructure. We think that the battery's large capacity can be attributed to CNTs' large surface area and flexible structure. It is unlikely that existing knowledge can explain the capacity increase seen in this study, and these findings may stimulate discussion over lithium-air battery reaction mechanisms.

In light of these results, we aim to develop genuinely high-capacity lithium-air batteries at the practical level by exploring techniques to increase energy density in cell layers, called a stack, and remove impurities from the air


Her er link til artikkel.

Nyheten er ganske fersk. Jeg kan ikke si noe sikkert om saken. Jeg leste at et påstått gjennombrudd på LI Air på universitetet i Cambridge (2015) ble nedgradert av en del forskere. Og siden har det vært stille om videre arbeid.

NIMS egen presentasjon-abstract:

http://www.nims.go.jp/eng/news/press/2017/04/201704050.html

Endret 09.06.2017 13:08 av Beins
Beins
09.06.2017 13:50
#10648

Linken må skrives på nytt grunnet det vanlige tullet med dobbel https: som blir lagt inn av programmet.

https://www.store-dot.com/business-units

https://www.sciencedaily.com/releases/2017/05/170517120733.htm
Beins
09.06.2017 17:15
#10650

Blir det mer ekstremvær?
Det avhenger en del av definisjonen på ekstremvær.

Iflg Verdens Meteorologiske Organisasjon blir det mer ekstremvær i form av varmerekorder, hetebølger, tørkeperioder, nedbørsmengder og oversvømmelser.

Orkaner sto det ikke noe særlig om.

https://public.wmo.int/en/media/press-release/global-climate-2011-2015-hot-and-wild

Endret 09.06.2017 17:16 av Beins
renud
09.06.2017 17:43
#15855

Beins
Når du legger inn linken, så fjern kun s i https, før du klikker på "Lim inn".
Da blir alt bra, ikke verre enn det

Som den siste linken du la inn:

The global climate 2011-2015: heat records and high impact weather
tas1
09.06.2017 17:59
#13566

Synes ofte vi hører; "Det har ikke vært så varmt siden 1936" - "Sist det var like mye snø i fjellet var i 1951" - "Ryker rekorden denne gang?" - "100-års flom" osv. osv.
Beins
09.06.2017 18:26
#10652

Avisene skriver på den måten, og vær er viktig for folk.
Hvem husker vel ikke sommeren 1997 ?

Mens WMO foretar en systematisk kartlegging av værdata og trender.
Et oppdrag de er gitt av FN. Da kan man og trekke godt begrunnete konklusjoner.

renud - ja, jeg skal følge opp på beste måte :-)
Beins
10.06.2017 15:31
#10657

Et interessant innblikk i krav til vitenskapelig dokumentasjon har man i hvordan klimavitenskap og klimaskeptikere ser på og anvender arbeidene til den tyske biologilæreren Ernst-Georg Beck.

Beck fant at historiske målinger av CO2 viste veldige sprang i nivåene, og et helt annet bilde enn de nyere målingene utviklet av Charles Keeling i 1957.



Beck konkluderte med at det var påvist raske og enorme endringer i CO2-nivå og at det skyldtes økt havtemperatur og vulkanutbrudd. Menneskelig aktivitet falt utenfor, og likedan CO2 initiert global oppvarming.

Klimaskeptikere synes dette er fantastisk, og bruker Beck som et sentralt "bevis" mot IPCC. Wattsupwithat gjengir Beck krtikkløst. Stein Bergsmark bruker 6 sider på Beck i argumentsamlingen sin. Klimarealistene henviser til Beck osv.

Men selv en ungdomskoleelev kan se at det er noe som skurrer her. Om hvordan CO2 i helt enorme mengder brått slipper ut i atmosfæren for like fort å forsvinne. Og at alt roer seg når Keeling begynner å måle CO2 på Mauna Loha på Hawaii.

Kanskje tenker ungdomsskoleeleven at de gamle målemetodene var helt på jordet. Kanskje leser han om den amerikanske flyverdamen Amelia Earhart som og prøvde å måle CO2 nivå, og fant nivåer på 1000 ppm en dag, 900 ppm neste, og 1100 ppm en tredje.
Slike ting som gjorde at Keeling forkastet alt det gamle og brukte IR-analyse for nøyaktig å måle nivået.

IPCC-forskere ser på Beck-analysene som helt unyttige og bortkastet energi. Kvasi-vitenskap av første klasse.

Endret 10.06.2017 15:40 av Beins
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter