Du er her: Forside > POLITIKK > Klimautfordringen og fornybar energi V
Klimautfordringen og fornybar energi V
blåball
12.06.2017 23:40
#3468

G7 Landene har hatt to dagers langt møte , men USA ville ikke skrive under på Klima . ( Fra Nyheter i kveld ) .

Endret 12.06.2017 23:40 av blåball
blåball
13.06.2017 08:49
#3470

Tidligere Telenor Sjef ; skal forvalte 100 milliarder kroner i nytt investerings fond innen fornybar / energi generelt . ( Mer på DN.no / Hegnar.no i dag ) .

NEL og Hydrogen til industrielt bruk er en god trend , frem i tid også innen transport .

Karbonrensing kan gi Statoil fordeler . ( Big Oil gradvis inn i fornybar neste hundre år ) .

Teknologi selskaper som Telenor og Apple og Tesla skifter beite og inn i nye områder gradvis . ( Kapital er viktig for utvikling . )

Ha en god morgendag.......
Beins
13.06.2017 19:31
#10698

Amerikanerne er for Paris-avtalen, men Trump overkjører folkeviljen. Han vil ikke høre på folkets ønske.

Climate Change

American voters disapprove 62 - 32 percent of Trump's decision to withdraw from the Paris Accord. Republicans are the only listed group to approve, 72 - 20 percent.

A total of 76 percent of voters are "very concerned" or "somewhat concerned" about climate change and 65 percent say the U.S. needs to do more to address climate change.

America can fight climate change and protect jobs at the same time, 73 percent of American voters, including 62 percent of Republicans, say.

Voters disapprove 63 - 30 percent of Trump's handling of the environment.
yemaya 2
13.06.2017 21:58
#8449

Trumps negasjon kan neppe bygge på vitenskap, i motsatt fall må det dreie seg om upublisert vitenskap.
yemaya 2
13.06.2017 22:05
#8450

Kanskje Breibart har noen ennå ikke publiserte artikler på beddingen.

Endret 13.06.2017 22:06 av yemaya 2
Beins
14.06.2017 16:06
#10706

Noen ting er på rett vei, trass i alle slags Trump'er og "Klimarealister"

Ida Bing(E24) Publisert: 13:46 - 14.06.2017

Det globale kullforbruket falt med 53 millioner tonn oljeekvivalent (mtoe) i 2016. Dette er det laveste nivået siden 2004, viser tallene fra BPs årlige energirapport.

BP er et av verdens fire største oljeselskap, og har utgitt rapporten Statistical Review of World Energy i 66 år.

Tallene fra 2016 viser at gigantens produksjon av kull faller med 6,2 prosent - den laveste produksjonen hittil registrert, skriver WSJ.

Verdens energiproduksjon beveger seg mot et renere og lavere karbonforbruk, som igjen er drevet av miljøhensyn og teknologiske fremskritt, peker BPs Bob Dudley på i rapporten.
Beins
15.06.2017 21:38
#10719


Klimaopprøret mot Trump er i full gang. 292 byer og 12 delstater gir blanke i presidentens «nei» til Parisavtalen.

BOISE, IDAHO (Aftenposten): Selv i dypt republikanske Idaho jobber lokalmyndighetene for å få folk til å tenke grønnere. Men de sørger for å ikke si ordet «klimaforandringer» høyt.


Ben Nydegger står foran et fjell av menneskelig avføring og smiler med et stort, stolt glis.

- Kjenner du lukten? Det lukter bare jord, ikke sant? Produktet vi får fra kloakkanleggene er varmebehandlet og tilført mikrober som spiser bakterier. Nå er dette noe av det beste du kan bruke som gjødsel, sier Nydegger fornøyd.

Vi står et sted midt i den 17.000 mål store gården Nydegger jobber ved. Gården er eid og drives av byen Boise, 30 kilometer nordover, og fungerer nå som et eksperiment for bærekraftig gårdsdrift.

Erstatter kunstgjødsel

Den menneskeskapte gjødselen - et produkt Boises 216.000 innbyggere produserer over 3000 tonn av hvert år - erstatter kunstgjødsel og sparer gården for masse penger.

- Men vi får ikke lov til å si at hveten, alfalfaen eller maisen vi produserer er økologisk. Det er rart. Bruker man naturgjødsel fra kuer, er det økologisk. Men fra mennesker? Nei. Forstå det den som kan, sier Nydegger. osv...
yemaya 2
15.06.2017 22:39
#8462

Forstå det den som kan? Ingen ønsker humane patogener i maten.
'' Varmebehandlingen '' er ingen garanti.
Beins
15.06.2017 23:18
#10721

Er det så nøye, Y2 ?

Jeg husker da gårdene hadde utedo og alt gikk i samme bingen. Det farligste var utkjøringen da bonden sto med oljehyre midt opp i "suppa" og skulle skyve møkka opp i tilhengeren. Tilgangen på oksygen var ikke alltid like god.
yemaya 2
16.06.2017 00:15
#8465

Jeg må innrømme at erfaringen teller mer enn teorien.
Beins
16.06.2017 08:22
#10722

Norge skal kutte 30 mill tonn CO2 i perioden 2021-2030, og 2/3 skal tas på hjemmebane. Det øvrige kan kjøpes via kvotesystemet i EØS.
Det som er sikkert er at nye fossil-personbiler forsvinner fra 2025. Da blir det hydrogen eller batteri på oss alle etter hvert. Når blir det vanskelig å fylle bensin?

Aftenposten:

Tiltakene er allerede vedtatt

- Denne strategien viser at vi virkelig har 2030-målene innen rekkevidde. Det er en strategi som legger hovedvekten på tiltak i Norge, sier han.

Klimaministeren foreslår ikke nye tiltak for å nå målet. Tvert imot viser Miljødirektoratets beregninger at det kan nås ved at Norge ganske enkelt gjennomfører den politikken som allerede er vedtatt.

De viktigste grepene ligger innenfor transportsektoren:

Alle nye personbiler og lette varebiler må være utslippsfrie fra 2025.
Andelen biodrivstoff må trappes opp til 20 prosent i 2020.
Persontransporten med bil kan ikke øke i byområder.
- Det er ikke så mange nye politiske satsingsområder som trenger å identifiseres. Det handler om å sørge for at vi følger opp målene vi allerede har satt, sier Helgesen.

Endret 16.06.2017 08:22 av Beins
Stockamateur
16.06.2017 10:12
#12058

Det er ikke aktuellt at det blir " vanskelig å fylle bensin"!
Beins
16.06.2017 12:02
#10724

Det blir aktuelt en gang, spørsmålet er hvor lenge tungtransporten vil holde oppe et landsomfattende forsyningsnett for bensin og diesel når vi nærmer oss 2040-tallet. Men det er lenge til.
Stockamateur
16.06.2017 13:49
#12063

Det er noe som heter veteranbiler Beins. Mange, meg selv inkludert, kjører til daglig rundt i biler, motorsykler og båter som er 40, 50 og 60 år gamle. I tillegg har du de som er opptil 100 år gamle, som ofte bare blir brukt på solskinnsdager og til fest. Det er utelukket at alle disse skal parkeres bare for at miljømafiaen skal få presset igjennom sine krav.

Nå kan det sies at det er en liten del av bilparken disse utgjør, men det burde gjøre det mer spiselig for miljøvernerne. Derfor blir bensin å få tak ihvertfall 50 år fremover, om ikke 100. Og da er vi daue hele gjengen som diskuterer det nå.
Beins
16.06.2017 14:21
#10726

Vel, nå ligger disse tingene som sagt langt inn i tid, kanskje 20 år og mer.
Men det kan nok bli slik at bensinbil blir som el-bil i dag. At det greit å ha litt lager i garasjen, og at avstanden til nærmeste pumpe kan bli et bra stykke.

For veteran som kjøres av og til, er ikke dette noe problem. De får sikkert kjøpt ei kanne på jernia i nødsfall.

Men for biler som brukes hver dag, blir det mer krevende, om 25 år eller litt mer. Slik er markedet. Men folk kan gå sammen om løsning der det ikke er kommersielt tilbud. Dersom de ser på det som viktig.

For egen del har jeg ingen problem med å svitsje til elektrisk dersom bilen kan lades relativt raskt. Avgiftene på fossilt drivstoff er et annet tema.
renud
16.06.2017 20:29
#15910

A massive climate change study is canceled ... because of climate change. June 16, 2017

""Considering the severe ice conditions and the increasing demand for search and rescue operations and ice escort, we decided to cancel the BaySys mission," said Dr. David Barber, expedition chief scientist and BaySys scientific lead. "A second week of delay meant our research objectives just could not be safely achieved. The challenge for us all was that the marine ice hazards were exceedingly difficult for the maritime industry, the (Canadian Coast Guard) and science."

Barber and his team confirmed that a large portion of the sea ice they were seeing off Newfoundland's coast was indeed from the Arctic."
motbedreviten
16.06.2017 21:03
#2537

renud,
Slik er forklaringen deres:

"But because of warmer temperatures in the Arctic, hazardous sea ice is traveling farther south than usual. The Amundsen, which is part of the Canadian Coast Guard fleet, has been diverted several times because its ice-breaking capabilities have been needed to help out in rescue efforts along Newfoundland's northeast coast. All of the delays and concerns about safety forced the cancellation of the study's first leg."

Det har faktisk vært skikkelig kalt på Grønland og nord Canada hele vinteren.
Barendshavet har hatt mild vær inntil mars.
.
Beins
16.06.2017 21:08
#10732

Helgesen sier de ikke kan forby fossil-personbiler grunnet EU, men at det skal bli uinteressant med slike biler i 2025 via ulike virkemidler. Jeg mener at et forbud er bedre dersom alternativet er en veldig kostnadsskvis på bensin som rammer de som kjøpte slike før 2025, f.eks i 2021.
Hvor mye må bensin koste for at vi ikke vil ha slike biler til hverdags- kjøring? 30 kr literen eller mer?

Klimaministeren skal gjøre bensinbiler helt uinteressant å kjøpe
Klimaministeren avviser at han vil forby bensin- og dieselbiler fra 2025. Han vil bare stanse deg fra å ville kjøpe en.


Karl Wig(E24) Publisert: 20:26 - 16.06.2017

Og han må lykkes, hvis regjeringen skal nå sitt mål om å utrydde salget av nye bensin- og dieselbiler innen 2025.

Det skal skje med en blanding av pisk og gulrot.

Overfor E24 er klima- og miljøminister Vidar Helgesen mest opptatt av gulroten.

- Målet er at det ikke skal være nye fossilbiler solgt fra 2025. Vi kan ikke forby det, blant annet på grunn av EU-regelverk, sier Helgesen.

- Hva er egentlig forskjellen i praksis?

- At vi skal ha virkemidler som gjør at det blir helt uinteressant å kjøpe fossilbiler i 2025.
motbedreviten
17.06.2017 12:30
#2538

"blanding av pisk og gulrot"

Politikkere vil vel hjelpe med pisk.
Gulrot kan bli mangelvare.
.
renud
17.06.2017 20:22
#15916

Mener å huske at det var på denne topicen planene om, samt begrunnelsene for, å kolonisere Mars, and beyond, og ble diskutert.

Making Humans a Multi-Planetary Species. Elon Musk Chief Executive Officer SpaceX Hawthorne, California

By talking about the SpaceX Mars architecture, I want
to make Mars seem possible-make it seem as though
it is something that we can do in our lifetime. There
really is a way that anyone could go if they wanted to.

WHY GO ANYWHERE?
I think there are really two fundamental paths. History is
going to bifurcate along two directions. One path is we stay on
Earth forever, and then there will be some eventual extinction
event. I do not have an immediate doomsday prophecy, but
eventually, history suggests, there will be some doomsday event.
The alternative is to become a space-bearing civilization
and a multi-planetary species, which I hope you would agree
is the right way to go.
So how do we figure out how to take you to Mars and create
a self-sustaining city-a city that is not merely an outpost but
which can become a planet in its own right, allowing us to
become a truly multi-planetary species (see Fig. 1)?

(Innlegget er på 16 sider, og lånt fra neste utgave av NEW SPACE)
yemaya 2
17.06.2017 23:26
#8470

Fåfengte drømmerier hos generasjonen som vokste opp med StarWars og Ziggy Stardust.
Mars har intet beskyttende magnetisk felt. Det alene er nok til at planene kan kalles drømmerier.
yemaya 2
17.06.2017 23:30
#8471

Men han har noen poeng, som dette:
It would be quite fun to be on Mars because you would have gravity that is about 37% of that of Earth, so you would be able to lift heavy things and bound around.
yemaya 2
17.06.2017 23:31
#8472

Menneskets lodd er å bevare Jorden.

Endret 17.06.2017 23:31 av yemaya 2
motbedreviten
17.06.2017 23:40
#2539

Jeg vil det se det slik:
Vi er en del av jordens evolusjon.
.

Endret 17.06.2017 23:57 av motbedreviten
Beins
17.06.2017 23:58
#10737

Menneskene reiser til Mars, enten det er en opphøyet historisk misjon eller en
teknologisk heisatur for noen spesielt ressurssterke nasjoner.
Når de første drar dit, vil det nok bli forsøkt varig opphold.
Kunstig gravitasjon for fysisk trening er mulig å produsere i roterende bygg.

Spørsmålet om farer og overlevelse lærer man mer om via erfaring. Det er klart at strålingen er livsfarlig, miljøet er uegnet for mennesker. Men med vitenskapen i baklomma kan mye gjøres for å mestre utfordringene. Spørsmålet er om det er mulig å leve på overflaten, eller om man er nødt til å bo i huler og tunneller for all framtid.
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter