Du er her: Forside > POLITIKK > Klimautfordringen og fornybar energi V
Klimautfordringen og fornybar energi V
Beins
10.07.2017 20:25
#10848

Ifølge klimaforskere er grafen som renud viser til, heller ikke riktig, den er noe som brukes på denial-sider.

Zeke Hausfather, forsker ved Berkley, sier at de klareste justeringene skjedde av temperaturer før 1940 - og at disse justeringene svekket graden av oppvarming ved å heve nivået før ww2 slik at stigninggraden i grafen ble mindre.



Endret 10.07.2017 20:29 av Beins
renud
10.07.2017 21:03
#16101

Da sier jeg tusen takk, Beins,
og kan igjen fortsette å harselere med de ovennevnte tre Herrer.

Edit. Jeg skal jo innrømme at jeg forventet en slik dissekering av den rapporten, etter å ha sett på et par av forfatternes bakgrunn og meritter:

Dr. Alan Carlin:
- Author, Environmentalism Gone Mad, Stairway Press, 2015."

Dr. Theodore R. Eck
- Former Chief Economist of Amoco Corp. and Exxon Venezuela
- Advisory Board of the Gas Technology Institute and Energy Intelligence Group

Dr. Thomas P. Dracula

Endret 10.07.2017 21:13 av renud
Beins
10.07.2017 21:19
#10849

Jeg får legge til at grafen som vist hos renud ikke er falsk, men den viser ikke justeringene i forhold til rådata.

Det er tre sett med temperaturdata fra NOAA, NASA og HAdley (UK).

Alle disse justerer sine rådata - slik som satelittmålingene til denials John Christy & Co blir justert for satelittens høyde, passeringstidspunkter, lokalisering og slike ting.

Grafen hos renud viser justeringer etter 2008 på data hos NOAA, ikke for NASA og HADLEY. NOAA passet best til formålet deres. Justeringsprofilene er nemlig forskjellige.
HADLEY oppjusterer f.eks alle sine temperaturer i perioden 1880-2010 littegrann. Ingen endring der som skulle favorisere oppvarming på noe vis.

Hvorfor justerer man:

Tidspunkt for temperaturmåling varierer (tid på dagen). Må korrigeres for.
Flytting av målestasjoner - eks fra byens sentrum til en flyplass utenfor.
Nytt måleutstyr som gir avvik fra tidligere målinger.
EN stasjon avviker klart fra alle nærliggende stasjoner.
Man får inn flere historiske målinger ved å undersøke gamle logger og metrologiske datasamlinger. osv
oya4
11.07.2017 09:26
#353

Hvorfor De CO2-RELIGIØSE justerer sine data:


Når man ikke får ønsket resultat, så justerer man selvfølgelig virkeligheten.


Alle CO2-RELIGIØSE vet at de hellige grafene er sannheten, den eneste sannheten, og at alle som tror på grafene kommer til himmelen.
renud
11.07.2017 09:51
#16106

oya4
Og det gjør ikke de denial-religiøse? LOL
tas1
11.07.2017 10:44
#13670

Men er det ikke det som er normalen da?
Alle (uten at jeg kjenner til fleste) religioner forfekter sin tro som den rette?
Når det gjelder klima, så er jeg nok mer som en ateist å regne - der fokus på miljø og bærekraftig utvikling også (og automatisk) vil komme menneskeheten og kloden tilgode.
Beins
11.07.2017 12:23
#10850

Vitenskapen justerer rådata av meget gode grunner.

F.eks: Du skal regne ut gjennomsnittlig temperatur for Norges fastland for hvert av de siste 50 årene. De fleste målingene er tatt opp om dagen ved befolkningssentra.
Det finnes følgelig ingen måler for Norge som helhet.
Du må nøye kalkulere ulike målinger som omfatter hele døgnet, fordi bare kl 12 eller 17 blir helt feil.

Oppgaven er faglig krevende - og estimatene vil bli gjennomgått og revidert av forskere på senere tidspunkt.

Men oya4 tror på den store konspirasjonen - at alt er rigga og fiksa.

Men er det noe poeng å hente om man bruker rådata i kurven over min # 10848 ?

For noen er det mest komfortabelt å lukke øynene for vitenskapen - sånn var det med røyking der Big Tobacco hadde egne "forskere" som forklarte at røyking, nei det e'kke no farlig. Etter hvert ble det likevel konsensus om røykingens farer.

DDT - den kvinnelige forskeren som slo alarm ble motarbeidet i flere år, men la likevel grunnlag for konsensus flere år senere. DDT ble forbudt i vestlige land.

Svoveldioksid - UK eksporterte store mengder SO2 fra kullkraftverkene til Norge.
Massivt med fiskevann ble ødelagt. Men også her var det forskere som sto fram på TV og forklarte nøye - nei, SO2 det er ikke farlig for fisken.
I UK er det mange innsjøer med fisk. I Norge er vitenskapen infisert av overtro og enkle slutninger.

Men til slutt fikk vi konsensus også her - og en egen London-konvensjon mot de samme utslippene, en slags Paris-avtale for SO2.

Sånn er det alltid - når miljøet er truet, er det alltid noen som kommer med "alternative fakta" eller sier; vi vet for lite, det er stor usikkerhet, vi kan ikke trekke konklusjoner ennå - og andre bortforklaringer.

Dagens oppgave: Hvorfor kunne kullindustriens forskere vise fram britiske fiskevann der fiskene tilsynelatende trivdes bra og ikke ble drept i hopetall som i Norge?

Endret 11.07.2017 12:30 av Beins
blåball
11.07.2017 12:43
#3544

Svar : vind mot Norge . Og renere fiskevann nå , med aure på kroken mye oftere .
Det er bra med internasjonale avtaler om forurensning , KFK gasser m.v.

Isolert sett er det ikke CO2 som er hovedproblemet , men kilden til svovel for eksempel

Mer bruk av Hydrogen er en trend , kjemisk og etter hvert innen transport . ( Dagens elbiler krever mye energi , og batteri produksjon krever råvarer som på sikt det blir mangelvare på , og pris stigning på batterier på lengre sikt . )

Så rensing av avgasser fra fossile er en del av løsningen på klima og miljø .
Beins
11.07.2017 13:19
#10851

Vestavind og høye piper tok en god del SO2 bort fra Storbritannia, riktig, men nedfallet var likevel stort også der borte. Du får 3 poeng av 10 oppnåelige.

Hva er en mer komplisert grunn til at fisk overlevde i UK - en årsak som ga oss noen spesielle idéer om redning i Norge ?

Endret 11.07.2017 13:19 av Beins
renud
11.07.2017 13:27
#16109

Da sier vi kalkholdig fjell.
Beins
11.07.2017 13:33
#10852

Ja, det ble innertier på renud !

Og Norge tok etter og begynte å kalke vassdrag og innsjøer.
blåball
11.07.2017 13:41
#3546

Og siden Naturgass tilbake ......og med litt innblanding av Hydrogen blir den gullende ren . ( Litt mer " sot i fisert handel og vandel i dag , enn i varmere Vikingtid..... ) .
blåball
11.07.2017 13:43
#3547

Da blir hondra poeng ......
Beins
22.07.2017 22:33
#10888

E24:

Hunter Harrison, sjefen for en av USAs største godstransportører på jernbane, sier CSX ikke kommer til å kjøpe et eneste nytt tog som kan frakte kull, melder Financial Times.

Kullkraft slipper ut mye CO₂ og er regnet som en klimaversting.

Det er bred enighet om at hvis verden skal nå klimamålene som ble satt i Paris, så må utslippene, og spesielt fra kull, reduseres kraftig.

- Fossilt brensel er dødt. Men det er på lang sikt. Det kommer ikke til å skje over natten eller på to til tre år. Men det kommer til å forsvinne, mener jeg, sier CSX-sjefen til avisen.


Økt kullproduksjon i USA, Kina og India
- Kull er dødt
Harrison er ikke den første som erklærer fossilt brensel og kull for dødt.

Leder for investeringer i infrastruktur i det store amerikanske investeringsselskapet Blackrocks kom i mai med en lignende uttalelse:

- Kull er dødt. Det betyr ikke at alle kullkraftverkene vil stenges i morgen. Men enhver som ser ut over et 10-årsperspektiv på kull driver i betydelig grad med gambling, sier investringsleder Jim Barry til Australian Financial Review.

- Fundamentalt endret
Blackrock-toppen mener å se en holdningsendring rundt fornybar energi fra å bare handle om subsidier til at investorene i økende grad ser at fornybar energi er lønnsom også uten subsidier.

- Det som fundamentalt har endret hele bildet er at fornybar energi har blitt så billig, sier han.

Både Europa, Kina, India og en rekke amerikanske stater har ambisiøse planer om å øke fornybarandelen kraftig. Med lavere kostnader blir dette mye lettere.

Gevinsten for store energiimportører kan også være betydelig: EU sparte 16 milliarder euro i energiimport bare i 2015 på grunn av egen fornybarproduksjon, og besparelsene ventes å øke til 58 milliarder i 2030, ifølge EU-kommisjonen.


Enighet i G20 bortsett fra om klima
«Krigen mot kull»
Uttalelsen til CSX-sjefen er i sterk kontrast til president Donald Trumps planer om å revitalisere den amerikanske kullindustrien og sette en stopper for «krigen mot kull», og samtidig trekke USA ut av Parisavtalen.

Til tross for president Trumps planer, bygger USAs energiselskaper stadig ut flere gasskraftverk som skal erstatte gamle kulldrevne kraftverk. I tillegg har fallende kostnader på vind og solenergi gjort at grønn energi har fått seg et innhugg i markedet, skriver Financial Times.

Jernbaneselskaper i Nord-Amerika følger også med på utviklingen og har tilpasset strukturen sin i en erkjennelse av at kull har passert toppen.

Sjef for Union Pacific railroad, USAs største jernbaneselskap, Lance Fritz, uttalte nylig i et intervju at Trumps planer om deregulering av kullindustrien sannsynligvis vil ha liten effekt på veksten i næringen, skriver Financial Times.

Beins
26.07.2017 15:36
#10898

Martin Hall Larsen(E24) Publisert: 20:37 - 24.07.2017, Oppdatert: 21:13 - 24.07.2017

Porsche vil muligens vil fase ut produksjonen av dieselmotorer. Det sa konsernsjef i Porsche Oliver Blume til nyhetsbyrået til Reuters.

Det gjør Porsche til den første tyske bilprodusenten til å si at de ser etter alternativer for forbrenningsmotorer.

Utslippskandalen i moderselskapet Volkswagen har kastet skygger over Porsche, som introduserte sin første diesel i Cayenne-modellen i 2009. Blume sa at Porsche vil tilby forbrenningsmotorer, hybrider og rent batteridrevene biler de neste 10-15 årene, og at de vil bestemme seg innen den tid om diesel har en fremtid hos bilprodusenten.

- Vi forventer at de største byene i Kina og resten av Asia vil bytte til elbiler veldig fort. Jeg tror det vil være få rene forbrenningsmotorer å se i asiatisk metropoler om fem år, sier Blume.

Helelektriske biler kan stå for en fjerdedel av alle Porsche-salg innen 2025, legger han til.

Milliardinvesteringer
Beins
24.08.2017 12:51
#11041

Angela Merkel, Tysklands vel og merke konservative forbundskansler sier at et forbud mot rene bensin- og dieselbiler kan bli aktuelt i Tyskland.
Fra før har UK og Frankrike, heller ikke de regjert av venstre-rabulister, vedtatt å sette sluttstrek for rene fossilkjøretøyer i 2040, men Vår mann Helgesen, vil fase ut alt fossilt innen personbiler i 2025.

DN: Nå åpner forbundskansler Angela Merkel for å forby nye salg av biler med bare diesel- eller bensinmotor, melder CNN. Det var i et intervju med Super Illu at Merkel uttalte seg. Hun ble spurt om det ville være riktig for Tyskland å sette en deadline for siste salg av slike biler.

«Jeg kan ikke si et eksakt år ennå, men tilnærmingen er riktig, fordi hvis vi investerer raskt i mer ladeinfrastruktur og teknologi for elektriske biler, vil en generell endring være strukturelt mulig», svarte forbundskansleren.

- Det er en veldig spennende utvikling. Vi har god erfaring med dette skiftet i Norge, og jeg tror Tyskland har gode måter til å integrere elbiler i både transport- og kraftsystemet, sier professor Magnus Korpås ved Institutt for elkraftteknikk ved NTNU.

Endret 24.08.2017 12:52 av Beins
Beins
13.09.2017 12:38
#11128

Hyundai Kona kommer snart i salg. En elektrisk SUV som kan gjøre det bra i Noregs land. 64Kwh skal gi opp til 500 km rekkevidde.

renud
24.09.2017 12:02
#16496

Vi tar med en liten reminder om at det ikke bare er Grønlands-innlandsisen som smelter raskere enn man forutså kun for få år siden.

Big Antarctic iceberg edges out to sea. BBC Science 22 September 2017

The giant berg A-68 looks finally to be on the move.
A wide stretch of clear water has opened up between the berg's southern end and the remaining Larsen shelf structure, suggesting A-68 is set to swing around and head north.

This would then export what is one of the largest bergs ever recorded out into the South Atlantic.



When A-68 moves clear of its birth position it will reveal seafloor that probably has not been free of ice cover for 120,000 years - during the peak of the last warm phase in Earth's history known as the Eemian.
renud
24.09.2017 12:04
#16497

blåball
24.09.2017 12:42
#3665

Det er bra renud , her kan mijøbevegelsen ha " Base Camp " i flere år fremover .
( Den totale isen i Sørpol området øker , og jeg har ikke hørt noe annet fra forskere på området . )

I Viking tid for tusen år siden , var det varmere i Norge , havet stod vestentlig høgere enn i dag , noe landhevning har det vært dog .

Senere forskning viser att havet tar imot vesentlig mer CO 2 , enn klimapanelet har hatt som forutsetning / konsensus .

Mer konkret innen enegimix , kommer nå NEL Hydrogen , med flere , med løsninger for renere gass og en del oljeraffenerier . ( Skal man sette NEL Hydrogen som ett " uendlig bull case " ? )

Teknologi innen olje og gass relatert , medfører også renere utslipp med tiden . ( Teknologi utvikling på området er sterk , og big oil har kapital ).

En gradvis utfasning av kull krever , gode nok batterier og mineraler / metaller nok for flere hundre år .

Olje og gass ressurser er begrenset på lang sikt , neste hundre år .

Norsk Hydro og alluminium produksjon har gruver i Brasil og produkter til det aller fleste formål .
Yara har også nytte av klima og mijømessige forbedringer .

Verden trenger 28 % prosent mer energi dei neste tiårene , dermed er olje og gass en del løsninger også i fremtiden , Statoil investerer gradvis innen såkalt fornybart , med god grunn .

Endret 24.09.2017 12:42 av blåball
motbedreviten
24.09.2017 22:30
#2554

renud,

Akkurat i det område er det mange aktive vulkaner.
Det har vært aktivitet nylig.

Samme område har blitt valgt av klima- forskere (som nok har visst om vulkanene) for å finne følgene av AGW.

Vel ikke helt tilfellig tror jeg.
motbedreviten
24.09.2017 23:06
#2555

The first physical evidence of subglacial volcanism under the West Antarctic Ice Sheet
Nels A. Iverson, Ross Lieb-Lappen, Nelia W. Dunbar, Rachel Obbard, Ellen Kim & Ellyn Golden
Scientific Reports 7, Article number: 11457 (2017)
doi:10.1038/s41598-017-11515-3
Download Citation
Climate sciencesGeochemistryVolcanology
Received:
23 February 2017
Accepted:
14 August 2017
Published online:
13 September 2017
Abstract
The West Antarctic ice sheet (WAIS) is highly vulnerable to collapsing because of increased ocean and surface temperatures. New evidence from ice core tephra shows that subglacial volcanism can breach the surface of the ice sheet and may pose a great threat to WAIS stability. Micro-CT analyses on englacial ice core tephra along with detailed shard morphology characterization and geochemical analysis suggest that two tephra layers were derived from subglacial to emergent volcanism that erupted through the WAIS. These tephra were erupted though the center of the ice sheet, deposited near WAIS Divide and preserved in the WDC06A ice core. The sources of these tephra layers were likely to be nearby subglacial volcanoes, Mt. Resnik, Mt. Thiel, and/or Mt. Casertz. A widespread increase in ice loss from WAIS could trigger positive feedback by decreasing ice mass and increasing decompression melting under the WAIS, increasing volcanism. Both tephra were erupted during the last glacial period and a widespread increase in subglacial volcanism in the future could have a considerable effect on the stability of the WAIS and resulting sea level rise.
Beins
24.09.2017 23:33
#11183

IPCCs siste rapport AR5 har ingen varsler som kollaps i Antarktis' ismasser. En undersøkelse de viser til fra 2003-2009 viste ingen klar tendens i området, mens isbreene i verden totalt mistet 258 gt per år +/-.
blåball
25.09.2017 06:49
#3666

Er det noen god forklaring på hvorfor i Isen i og rundt Sørpolen øker , mens Nordpol området har ett varmere klima og att Isen er på retur .

Golfstrømmen er sterkere og varmere nå . ( Erik Raude snublet på stranden , før avreise til Nord Amerika , det var ett tegn , overtroisk som den Viking han var , sendte han kun mannskapet til Vinland , fra en isfri fjord på Grønland . )
blåball
25.09.2017 07:12
#3667

Så klimautfordringen krever flere svar, og i fornybar energi inngår også forbedringer innen olje og gass relatert , NEL Hydrogen har en del av svaret innen både gamle og nye energikilder , samt i industrielle sammenhenger .

Endret 25.09.2017 07:13 av blåball
Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter