skipper80
11:52 27.10.2025 #24
|
Såg forsvarssjefen på NRK er om dagen.
Han er den eneste fornuftige som snakker om forsvar og om Norges forhold til Russland..
Politikerne er totalt hjernevasket av VG,Dagbladet og NRK og har helt sluttet å bruke eget hode... de er totalt hjelpesløse når det kommer til forsvar, Ukraina og Russland... og sluker alt som blir presentert fra EU og andre hjernevaska politikere...
Hvor dette ender er ikke helt klart, men det må nå bli en slutt... Alt har en end,e også denne Ukrainakrigen som Norge ikke har noe med å bestille...
Endret 11:57 27.10.2025 av skipper80 |
OldNick
19:47 03.11.2025 #35771
|
re. skipper80 #24,
Stort sett enig i det der, skipper.
______
Hvor mye har denne saken kostet Norge?
De gikk ut med et krav på 29 mrd., men nøyde seg med et forlik på ca. 3.5 mrd. kroner.
De 29 mrd., er det en indikasjon på alle kostnadene (inkl. det faktum at ingen helikoptere ble levert)?
Regjeringen har inngått forlik i saken om NH90-helikoptrene
NRK Nyheter
03.11.2025
Den norske regjeringen og NH Industries har kommet til et forlik.
NHI vil betale den norske regjeringen 305 millioner euro - omtrent 3,55 milliarder kroner. Dette kommer i tillegg til tidligere utbetalte bankgarantier på om lag 70 millioner euro.
Staten krevde tidligere 29 mrd. kroner fra NH Industries for bomkjøp av NH90-helikoptre til Forsvaret.
Forliket innebærer at alle tvister mellom partene knyttet til det norske NH90-programmet nå er løst, skriver regjeringen i en pressemelding.
Som en følge av forliket, droppes rettssaken som skulle ha startet 10. november.
I fjor gikk Forsvarsdepartementet til sak mot helikopterprodusenten etter et mislykket forsøk på mekling. Som følge av forliket er alle rettsprosesser mellom partene avsluttet.
Forsvaret inngikk kontrakt med NHI i 2001 om å kjøpe 14 helikoptre av typen NH90, men disse ble betydelig forsinket. Kontrakten ble sagt opp i 2022.
Forliket innebærer at NHI vil ta tilbake alle helikoptre sammen med tilhørende reservedeler, verktøy og oppdragsrelatert utstyr fra den norske regjeringen.
______
Men det jobbes derimot aktivt med droner, kan vi lese.
Forsvaret har 100 nye droner på plass
Hæren ruster seg på dronefeltet.
Edvard R. Ertesvåg, Nettavisen.no
03.11.2025
Endret 19:48 03.11.2025 av OldNick |
OldNick
11:14 05.12.2025 #35991
|
Dette var en varslet hendelse.
Men, både Jonas og forsvarminister Tore Sandvik har stort vært ute og brukt penger og gjøre avtaler for å "beskytte oss".
Merkelig så ukoordinert denne hendelsen var.
Vet ikke Jonas hva de forskjellige, statlige institusjonene driver med?
Sprengde fregatt midt i fiskefelt – minister varslar full gjennomgang
Forsvaret brukte to fregattar som bombemål under ei militærøving. No innrømmer Klima- og miljødepartementet at dei først i ettertid fekk vite kor fregattane var sokke.
Hans-Jacob Omre, NRK.no
04.12.2025
Saken oppsummert
- Forsvaret senket to utrangerte fregatter under en øvelse i Andfjorden i september.
- Én av fregattene, KNM «Bergen», ble senket på 125 meters dyp midt i fiskefeltet Svengrunnen.
- Fiskere reagerer kraftig og frykter tapt redskap, spøkelsesfiske og permanent skade på feltet.
- Klima- og miljødepartementet innrømmer at de ikke visste hvor fartøyene ble dumpet før etter øvelsen.
- Departementet varsler nå full gjennomgang av om senkingen kan være brudd på regelverket.
- MDG har løftet saken til Stortinget og ber om vurdering opp mot forurensningsloven.
- Havforskningsinstituttet beskriver området som særlig sårbart, med viktige gyteområder og et nærliggende korallrev.
- Fiskeridirektoratet avviser Forsvarets påstand om at lokasjonen var avklart – de sier de advarte mot nettopp dette.
- Forsvaret forsvarer senkingen som nødvendig for å teste våpen, og har ingen planer om å fjerne vraket.
- Fiskere og miljøorganisasjoner krever opprydding, men departementet vil ikke si om det blir aktuelt.
Oppsummeringen er laget av en KI-tjeneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRKs journalister før publisering. |
gorwell
14:53 05.12.2025 #34290
|
Ser ikke ut til at det var Forsvaret som senket skutene, snarere at det var okkupasjons-makten som gjorde det. Ikke hos seg selv, men i den okkuperte staten:
US and Norway Tested New American Precision Weapon in ...
www.highnorthnews.com › us-and-norway-tested-n...
12. sep. 2025 · The test integrated an American B-2 Spirit bomber, four Norwegian F-35 fighters, and a Norwegian P-8 maritime patrol aircraft in a long-range ...
US, Norway test maritime strike in High North - AF.mil
www.af.mil › News › Article-Display › Article › us-...
10. sep. 2025 · The U.S. Air Force partnered with Norwegian allies to test next-generation precision maritime strike capabilities Sept. 3 in the Norwegian Sea.
B-2 Stealth Bomber Sinks Target in Anti-Ship Weapon Test
news.usni.org › 2025/09/10 › b-2-stealth-bomber-si...
10. sep. 2025 · The U.S. Air Force, alongside Norwegian aircraft, sank a maritime target last week with a new precision-guided bomb in the service's latest ...
gorwell |
OldNick
10:18 15.12.2025 #36041
|
Er den norske soldaten noe tess?
Det kan det stilles spørsmål ved, dersom de viser seg å være feilernært?
Soldatar i førstegangstjenesten har mangel på viktig næringsstoffer
Forskera mener Forsvaret bør vurdere tiltak.
Julie H. Egge, NRK.no
14.12.2025
Saken oppsummert
- Norske forskere har funnet at soldatar i førstegangstjenesten har lave jernnivå både før og etter krevende øvelseer.
- Kvinner har generelt lavere jernnivå enn menn, noe som kan påvirke helse og prestasjon.
- Jern er essensielt for oksygentransport og andre vitale kroppsfunksjoner, og mangel kan svekke både fysisk og mental yteevne.
- Forskerne anbefaler Forsvaret å vurdere tiltak som jerntilskudd og lengre hvileperioder mellom øvelsar.
- Studien bidrar til å tette kunnskapshull om korleis fysisk belastning påvirker kvinner i militæret.
- Videre forsking undersøker om jerntilskudd kan være en effektiv strategi for å unngå jernmangel.
Oppsummeringen er laget av en KI-teneste fra OpenAI. Innholdet er kvalitetssikret av NRK sine journalister før publisering
______
Den norske regjeringen burde bruke mye mer energi på å fremme fred fremfor krig.
Nå snakkes og skrives det om krigen er like rundt hjørnet.
Det er den ikke, dersom vi hadde hatt en mer realist-fokusert regjering.
De som sier det var bedre før, har ikke møtt dagens norske soldater
Unge er bekymret for krig, men nettopp møtene med de unge gjør hærsjefen beroliget.
Eirik H. Sveen, Arne E. Tønset, NRK.no
13.12.2025
Endret 10:18 15.12.2025 av OldNick |
gorwell
14:53 15.12.2025 #34365
|
- Norske forskere har funnet at soldatar i førstegangstjenesten har lave jernnivå både før og etter krevende øvelseer.
Som kyniker vil jeg ta dette som et varsel om at den norske soldaten skal utsettes for å være guinea-pig i en eller annen medikament-uttestings sammenheng, dvs at "jernmangelen" er et 100% rent piss poor excuse.
gorwell
Endret 14:54 15.12.2025 av gorwell |
skipper80
23:28 09.01.2026 #208
|
Nyheter
Vil bygge 28 nye fartøy for Forsvaret
Ulstein Verft kaster seg inn i kampen om å bygge standardiserte fartøy for Sjøforsvaret. FMA sier at konkurransen er i gang.
https://www.forsvaretsforum.no/flateplanen-fma-forsvarsdepartementet/vil-bygge-28-nye-fartoy-for-forsvaret/475492
Som en del av langtidsplanen for forsvarssektoren og flåteplanen skal Norge ha minst 28 nye standardiserte fartøy. Dette er skip som skal erstatte flere av dagens fartøysklasser, deriblant kystvakt, mineryddere og korvetter.
***
Håper Ulstein får kontrakten for å bygge disse båtene i Norge, det klarer de fint og de tvil selvsagt være en stor fordel for det norske forsvar at båtene blir bygget i norge med norske reservedeler osv...
Håper fornuften seirer her...
LANGTIDSPLANEN
Vil levere skip til mange Nato-land
Norge har trolig skaffet seg flere kunder til prestisjeprosjekt, ifølge statssekretær Marthe Gerhardsen.
https://www.forsvaretsforum.no/flateplanen-forsvarsdepartementet-kongsberg-gruppen/vil-levere-skip-til-mange-nato-land/440415
Endret 23:30 09.01.2026 av skipper80 |
OldNick
18:10 26.01.2026 #36286
|
Det synes som om ungdommen vår er dårligere rustet enn tidligere til å bli soldater, kan vi lese.
Stort antall belastningsskader under førstegangstjenesten indikerer at de har blitt forskånet fra vanlige, fysiske påkjenninger gjennom skole (gym etc.) eller i idrettslag i oppveksten.
Mange soldater i førstegangstjeneste får belastningsskader
Mer enn 50% av soldatene oppsøker Forsvarets helsepersonell på grunn av muskel- og skjelettskader mens de er inne til førstegangstjeneste. Forsvarets sanitet, sammen med Sjøforsvaret og Hæren, starter nå en kartlegging for å finne ut hva som er årsaken.
Pressemelding fra Forsvaret
15.10.2025
______
2 militær-leger forklarer oss hvorfor.
Fra klasserom til kaserne
Daglig fysisk aktivitet er en investering i beredskapen. Vi har ikke råd til å la være.
Norske rekrutter er i dårligere form enn før på grunn av for lite fysisk aktivitet i ungdomsårene, skriver kronikkforfatterne.
Kjetil Askim– Militærlege, leder for Norsk militærmedisinsk forening,
Anders Storhaug Heen– Militærlege, spesialist i allmennmedisin og autorisert idrettslege, Kronikk på Ytring, NRK.no
21.01.2026
______
Legeforeningen har lenge jobbet med å få skolene til å tilby elevene minst 1 time aktivitet per dag i skolen.
Alliansen for fysisk aktivitet i skolen
Legeforeningen har siden 2002 arbeidet for å få innført en times fysisk aktivitet daglig for alle elever i grunnskolen gjennom alliansen for fysisk aktivitet i skolen.
Nikolai Skorge Bogre, Helsepolitisk avdeling i Legeforeningen
23.03.2023
______
Mark Rutte er, som NATO's generalsekretær, vanskelig å tolke.
Hans smiske-taktikk overfor D.Trump er som en tenåring som forsøker å innynde seg hos et idol som ellers ser ut til å forakte sitt publikum. Du vet aldri om han snakker sant eller vrir på sannheten (jeg går utifra at han ikke lyver direkte til Donald).
Skal vi tro ham i dette utsagnet: Alle som tror at Europa kan forsvare seg uten USA, bør fortsette å drømme?
Det minner meg om tidligere general Robert Mood (nå pensjonert fra jobben som president i Norges Røde Kors), som er kjent for å sagt dette: Det norske forsvaret er ikke istand til å forsvare mer enn en bydel i Oslo.
Han sa det mens han var i aktiv tjeneste, og han har gjentatt det inntil ganske nylig.
Vi sendte en god del av forsvarets (reserve) utstyr til Ukraina, slik at de skulle ta knekken på den russiske bjørn. Ikke særlig smart, dessverre.
Nå er det panikk i regjeringen fordi de, i likhet med en lang rekke regjeringer siden 90-tallet, har forsømt å holde aktiviteten i forsvaret ved like.
Kan de/vi greie det? Norske regjeringer er ikke akkurat kjent for å prioritere, de vil prioritere alt, og helst skal de komme med minst en, større "reform" hvert år.
(Reform: en eller annen gruppe minoriteter skal prioriteres fremfor storsammfunnet).
NATO's generalsekretær: Bør fortsette å drømme
Alle som tror at Europa kan forsvare seg uten USA, bør fortsette å drømme. Lykke til, sier Nato's Generalsekretær mandag kveld
Ole C. Nymoen, Nettavisen.no
26.01.2026
Det har stormet de siste dagene etter at USA's president Donald Trump først skapte store overskrifter med sine ønsker om å overta kontroll over Grønland, før han forrige uke kom med uttalelser om Nato-styrker i Afghanistan.
Sistnevnte fikk flere statsledere, deriblant Norges statsminister Jonas Gahr Støre og Danmarks Mette Frederiksen til å rase.
Mandag kveld møtte Nato's generalsekretær Mark Rutte opp i EU-parlamentet for en spørretime om sikkerheten i Arktis og USAs forsøk på å skaffe seg Grønland.
Alle som tror at Europa kan forsvare seg uten USA, bør fortsette å drømme, sa han.
Endret 18:11 26.01.2026 av OldNick |
gorwell
20:42 26.01.2026 #34617
|
Nå har det tørna for den Neuropeiske eliten, innrømmes. Utover det er problemstillingen heller at
Alle som tror at Europa kan forsvare seg mot USA, bør fortsette å drømme, sa han.
gorwell |
OldNick
20:30 24.02.2026 #36450
|
Overraskende smarte studenter.
For hvem vil kjempe for AP-bermen?
Hvis politiske korrupsjon nå brettes ut i offentligheten i (noen) media, men i sin helhet i sosiale media, som mange flere stoler mer på enn de kamuflasje- og dekk-operasjonene som mye av MSM bedriver.
Få studenter vil krige for Norge: Må tilbys kurs i militær motstand
Bare 36 av 300 spurte Oslo-studenter er villige til å gå ut i krig, viser spørreundersøkelse. Studentleder Sigve Næss Røtvold mener kunnskapen om beredskap må styrkes i høyere utdanning
Joar Hystad, joar.hystad@khrono.no, Khrono.no
16.02.2026
På vegne av Universitas har Sentio gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter i Oslo, der et av spørsmålene er hva man ville gjort dersom Norge ble utsatt for en militær invasjon.
Av 300 spurte studenter svarte bare 12%, altså 36 studenter, at de ville kjempet militært.
Dette viser at vi i høyere utdanning må styrke kunnskapen om beredskap, sier leder i Norsk studentorganisasjon, Sigve Næss Røtvold, til Khrono.
På spørsmål om hvordan han tenker at det skal gjøres, svarer studentlederen:
Det bør blant annet tilbys kurs i militær motstand og sivil beredskap til de som ikke har avtjent førstegangstjeneste.
1 av 5 ville flyktet
Magnus Håkenstad ved Forsvarets Institutt for forsvarsstudier mener tallene ikke nødvendigvis er så alarmerende som de først kan virke.
Min umiddelbare reaksjon var at det var oppsiktsvekkende lave tall. Men når man ser nærmere på det, er det ikke fullt så oppsiktsvekkende, sier han til Universitas.
Håkenstad sier til avisa at andelen unge som har gjennomført førstegangstjeneste de siste årene, er 15%, omtrent det samme nivået som andelen studenter som svarer at de ville kjempet.
Undersøkelsen fra Sentio viser ellers at 40% av de spurte studentene ville prøvd å bidra på andre måter, som for eksempel innenfor helse, beredskap og frivillig arbeid.
21%, altså rundt 1 av 5, har svart at de ville forsøkt å flykte til et tryggere sted.
30% av de spurte mannlige studentene har svart at de ville kjempet militært, mot 5% av de kvinnelige studentene.
Avklart forhold
Magnus Håkenstad mener spørsmålet i undersøkelsen er formulert på en måte som skiller mellom hva folk mener Norge bør gjøre, og hva de faktisk tror de selv ville gjort.
De som svarer at de vil kjempe militært, er trolig de som har et avklart forhold til sin egen militære rolle, sier han til Universitas.
Sommeren 2025 svarte rundt 70% av unge under 30 år at de ville vært villige til å delta sivilt eller militært dersom Norge ble angrepet. Den undersøkelsen var gjennomført av Opinion for Folk og Forsvar.
Endret 20:30 24.02.2026 av OldNick |
gorwell
12:52 25.02.2026 #34784
|
På vegne av Universitas har Sentio gjennomført en spørreundersøkelse blant studenter i Oslo, der et av spørsmålene er hva man ville gjort dersom Norge ble utsatt for en militær invasjon.
Spørsmålet er altfor snevert. Det må skilles mellom provosert og ikke-provosert, spesial-oparasjon og fullskala krig, angrep fra Neuropa, USA, Nord-Korea, Russland og USA.
Her er ikke engang spørsmål om svareren ville aktivt- eller passivt forsvart seg selv mot norske myndigheters handlingsmønster verken før eller etter "faktum". Undersøkelsen viser følgelig nada, og ser mer ut til å være et hendig propaganda-verktøy for policy-implementering, enn noe som helst annet.
gorwell
Endret 12:53 25.02.2026 av gorwell |
skipper80
09:34 13.03.2026 #338
|
How Female Submarine Sailors Eat, Sleep & Live for 3 Months Underwater
https://www.youtube.com/watch?v=8Brr2FHFvHg
Håper det norske forsvar tenker på kvinner når de nå har bestelt så mange Ubåter... kvinner på Ubåter må være topp..
Endret 09:37 13.03.2026 av skipper80 |
gorwell
11:27 18.04.2026 #35051
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
12:53 23.04.2026 #35070
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
OldNick
00:34 24.04.2026 #36749
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
12:44 22.05.2026 #35183
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
OldNick
10:34 02.06.2026 #36931
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
Beins
15:06 03.06.2026 #22853
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
00:37 04.06.2026 #35253
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
Beins
10:21 04.06.2026 #22854
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
21:38 04.06.2026 #35254
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
Beins
22:39 04.06.2026 #22858
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
10:47 05.06.2026 #35259
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
Beins
16:07 05.06.2026 #22860
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |
gorwell
16:52 05.06.2026 #35260
|
[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!] |