Du er her: Forside > POLITIKK > Selvkjørende biler.
Selvkjørende biler.
Beins
28.05.2017 23:02
#10515

Det skjer mye på bilfronten. ikke bare kommer el-kjøretøyer for fullt, men selvkjørende er og på vei. Tesla ligger vel i front også her.
Da blir det mange ledige jobber sier noen - men bussene må uansett ha sjåfør ombord - eller hva?
Taxi er greiere - men mange ledige innvandrere rundt omkring. Taxi blir virkelig billig får vi tro.
Hva med de gamle - de kan ha egen bil når førerkortet utgår, hvordan blir det?
Trailere kan vel kun være førerløse på motorveier eller veier med autovernskiller.

Litt fra USA:

Selvkjørende biler er i ennå bare i start- eller testfasen til å bli den neste store revolusjonen innen bilindustrien. Likevel er man sikker på at utviklingen kommer til å ha en stor effekt på samfunnet vårt. Goldman Sachs Economics Research har laget en rapport hvor de ser på hvor mange jobber som kommer til å bli rammet av selvkjørende biler.

Rapporten viser at det amerikanske jobbmarkedet vil forsvinne 25.0000 jobber i måneden til selvkjørende biler, eller 300.000 jobber i året. Hardest vil det gå utover trailersjåfører, står det i rapporten gjengitt av CNBC.
yemaya 2
28.05.2017 23:35
#8327

Førerkortprøven for de eldre endres til en prøve om de behersker nettet.
renud
29.05.2017 02:10
#15696

Beins.
Her har du misset poenget.

Selvkjørende, betyr selvkjørende.
Ikke bare privatbiler, men taxier, busser, vare-/lastebiler, trailere, tog og de snart kommende "flyvende bilene/taxiene".

Alt blir selvkjørende, du bestiller via iPhone/Android når du trenger transport, og like etterpå blir du plukket opp av nærmeste alternativ. Hva som plukker deg opp, bestemmes av størrelsen på lommeboken din.

Når?
Innen 2025 er vi langt på vei, sannsynligvis noen år før.
renud
29.05.2017 02:11
#15697

Men det var jo egentlig et yemaya skrev.
Beins
29.05.2017 13:20
#10516

renud

Tror jeg vet hva selvkjørende betyr. Men tyske SAE rangerer selvkjørende i 5 ulike kategorier - avhengig av hvor "selvstendig" kjøretøyet kan opptre.
Foreløpig er produsentene ikke kommet så veldig langt, men ting vil endres.

Poenget mitt går på at i utgangspunktet vil disse kjøretøyene både håndteres manuelt med sjåfør og som selvkjørende robot. På trange vestlandsveier vil det gå ei tid før man tør å overlate kjøringen av trailere til datamaskinen. Ved snø og glatte oppstår situasjoner som en datamaskin ikke kan håndtere alene oppe på fjellet.
Busser må ha en kontrollør ombord, i en overgangsfase helst en som kan overta styringen.

Får vi nå en befolkning som ikke kan kjøre bil, buss, trailer. Det er interessant. Samfunnet vil bli sårbart når sånne ferdigheter dør ut. Pluss for pensjonistene som får bil til disposisjon også etter fylte 100.
På sikt kan det og bli mye bra - ingen farlige forbikjøringer eller fyllekjøring på lørdagskvelden.

Jeg tipper at de fleste ønsker sin egen robotbil som de har ansvaret for- ikke en kollektivt eid. Men noen forskere tipper en mye mindre bilpark som håndterer folks reiser. Disse bilene vil da kjøre enorme lengder, og må ha kvaliteter som ikke er til stede selv på dagens Toyota'er. Det kan være at el-bil i hvert fall er mye enklere på drivverk og slitasje der.

Endret 29.05.2017 13:21 av Beins
tas1
29.05.2017 17:17
#13460

Hvorfor ikke slå et slag for sjømannsbruder også mens dere først er igang?
Fanatic
29.05.2017 17:54
#28015

Varsling på tema     Varsling på stikkord




StockTalk er en tjeneste levert av Kreateam Consult AS. Orgnr. 911 839 806 MVA
Adresse: Postboks 39 Holmlia, 1201 Oslo. Email: st@stocktalk.no Tlf. 40 07 31 70
Kontakt oss | Hjelp | Regler | Sett som startside | Legg til favoritter