Behandler innhold .. vennligst vent..

gorwell
10:40
29.06.2024
#31135

NUMND:

https://newsweb.oslobors.no/message/622671
Nordic Unmanned ASA agrees terms with Innovasjon Norge for the financial restructuring 28.6.2024 13:09:29 CEST

Nordic Unmanned announces it has agreed terms with Innovasjon Norge as part of the financial restructuring communicated to the market on the 14th May 2024.

The key terms agreed with Innovasjon Norge are as follows:
Debt forgiveness of NOK 10 million,
Postponement of all debt instalments until 27th October 2028,
The initial interest payment for the Term Loan Facility is deferred until
June 30th 2025, with subsequent interest payments occurring quarterly thereafter.


/

Småpenger. Så er spørsmålet: Hva gikk private placement pengene til?

gorwell
gorwell
09:33
06.07.2024
#31195

https://newsweb.oslobors.no/message/623184
Reference is made to the stock exchange announcement by Nordic Unmanned ASA (the "Company") (ticker: NUMND) on 20 June 2024 announcing the submission of a national prospectus dated 20 June 2024 (the "Prospectus") and the subsequent offering (the "Subsequent Offering") of 470,000,000 new shares (the "Offer Shares") in the Company, at a subscription price of NOK 0.05 per share.

The subscription period in the Subsequent Offering expired on 5 July 2024 at 16:30 hours (CEST). By the end of the subscription period, the Company had received subscriptions for 654,067,971 Offer Shares in the Subsequent Offering.


https://newsweb.oslobors.no/message/623188
Please see the attached forms for further details regarding the allocations of Offer Shares in the Subsequent Offering to primary insiders and their close associates.

(BJØRNØY INVEST AS 1.4 mill aksjer, EAAH INVEST AS 8 mill aksjer, Ålgård Holding AS 14 mill aksjer, Lars Andreas Landsnes 5 mill aksjer.)

gorwell
gorwell
15:43
28.07.2024
#31342

Copy, paste fra NUMND-tråden hos Hoffnarr:

På mandag kommer 470 mill aksjer på markedet (ser bort fra de 470 mill som hovedeier også har fått).
Av disse 470 er det innsidekjøp av CFO, CCO og styremedlem på til sammen 28,4 mill aksjer.
Da gjenstår det 440 mill aksjer som småaksjonærer kan omsette.
Man skulle tro at de fleste av disse ser en veldig tydelig optimisme fra hovedeier og innsidere for øvrig, og har fått med seg de nye kontraktene som er meldt i det siste.
Når man så vet at Q2 og Q3 allerede i fjor gikk med overskudd, så tror jeg ikke det blir så veldig mye salgspress ned mot 5 øre. Man kan jo tenke seg at noen selger til 6-9 øre for en kortsiktig gevinst, men da vil dette plukkes kjapt opp av de som har tro på caset.
Jeg tipper en liten sving nedom 7-8 øre, med ganske høy omsetning på mandag (kanskje tirsdag og onsdag også), og så er vi på vei oppover til 50 øre i løpet av noen uker.


/

https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010907090-MERK/market-information
Market cap på 21 mill på 199 mill aksjer på 10.45 øre. Om kursen ikke endrer seg fra 10.45 øre, skal 470+470 mill nye aksjer øke market cap med 98 mill kroner til 119 mill kroner.

Mulig? Ja. Sannsynlig? Nei.

gorwell
highlander
21:03
30.07.2024
#48023

Karl Johan Molnes har åpenbart samlet gode krefter i ferien som han hardt slipper løs på Private equity-selskapene i dagens kommentar i Finansavisen:

"Private equity-sektoren er som 10 millioner Sandnes-advokater. De har lovet for høy avkastning på pensjonspengene dine i 25.000 overbelånte selskaper de ikke får solgt."

"PE-sektoren har nå over 10 millioner ansatte, og alle som arbeider i sektoren sier at mer­avkastningen er 3,0 prosent pr. år. Det er en løgn som er blitt gjentatt i kor de siste 20 årene, og er akkurat like lite å stole på som Sandnes-advokaten som lurte hele bygder på Jæren til å investere i hans pyramidespill," sier han til avisen. (FA, Xi)

Endret 21:04 30.07.2024 av highlander
gorwell
19:32
16.08.2024
#31490

I saga'en om NUMND>:

https://newsweb.oslobors.no/message/625076
Due to recently identified liquidity challenges resulting from project delays, working capital requirements and the restructuring cost, the Company's current expectation is that it will not have sufficient liquidity to repay on the original due dates at the end August 2024 the EUR 2 million bridge loan guaranteed by Tjelta Eiendom AS from February 2024, and the EUR 1 million additional liquidity loan from Tjelta Eiendom AS provided in connection with the financial restructuring. The Company will seek an extension of the due date for these loans in dialogue with the banks and Tjelta Eiendom AS.

Med sikkerhet i the EUR 2+1 million bridge loan guaranteed by Tjelta Eiendom AS, kan banka smøre seg med tolmodighet og Spenol, og velge å vente på EUR 2+1 million. Om de velger å vente på resten av utestående beløp, se det var en annen sak.

Aksjen var da også ned 27% i forgårs. Fra urealistisk høye nivåer. Med slike utfordringer (stort potensiale for at banka vil tiltre sine pant og kreve selskapet konket) ville emisjonskurs vært mer enn tilstrekkelig høyt nok.

gorwell

Endret 19:32 16.08.2024 av gorwell
gorwell
14:34
29.08.2024
#31568

NUMND spekulasjon:

https://newsweb.oslobors.no/message/626265
The Company is working with the banks to close out the final conditions for completion of amendments to the Company's loan facilities, which is a condition precedent for the completion of the NOK 23.5 million private placement, the NOK 23.5 million subsequent offering and the EUR 5,172,414 bank debt conversion, all approved by the Company's extraordinary general meeting held on 11 June 2024 (the "EGM"). The Company continues to expect that closing of the financial restructuring will take place within the end of August 2024, in line with the last update from 14 August 2024. Delivery of shares to subscribers in the subsequent offering will take place as soon as practically possible thereafter, either end of August or beginning of September 2024.

SR-bank. 1204 mill aksjer (på 5 øre). Av 184+470+470+1204 gir SR-bank snaue 52% av selskapet. 2328 mill aksjer skulle gi en MC på 116+ mill (på 5 øre).

gorwell

Endret 14:37 29.08.2024 av gorwell
OldNick
17:39
04.09.2024
#32535

ODA mot null?

Måtte hente ny EK til kurs SEK 0.01 per ny ODA-aksje.

Som medfører at verdien av gamle ODA-aksjer blir nærmest verdiløse også.

Det var de eksisterende hovedaksjonærene Kinnevik, Verdane og Summa Kapital som bidro med det meste av kapitalen.


Ny verdikollaps for ODA: Ansatte går på aksjesmell

ODA gikk fra 7.5 mrd. kroner til nærmest null i verdi på 3 år. Med et nødskrik sikret selskapet seg nylig friske penger for å overleve. Det rammer ansatte som har aksjer i matleverandøren.

Eivind Bøe, E24.no
04.09.2024


Kortversjonen

- ODA, som selger matvarer på nett, sikret nylig 750 mill. svenske kroner i ny kapital.
- Verdsettelsen av aksjer ble ekstremt lav (SEK 0.01 per aksje), og ansatte risikerer å tape sine investeringer.
- ODA jobber fortsatt med å finne økonomisk stabilitet og lønnsomhet.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
16:08
06.09.2024
#32569

re. OldNick #32535,

De kapitalsterke hovedaksjonærene tar over, og nå vil de ha grunderen helt ut av selskapet.


Storaksjonærer vil kaste ODA-gründeren ut av styret

Først ble han presset ut av sjefsstolen. Nå ser det ut til at Karl Munthe-Kaas’ tid i ODA er fullstendig over.

Hans M. Jordheim, Eivind Bøe, E24.no
06.09.2024
gorwell
18:56
06.09.2024
#31629

NUMND, minus snaue 50% til en MC på 8,957,000 på 4.5 øre per aksje gir feil. For ifølge melding

https://live.euronext.com/en/product/equities/NO0010907090-MERK#CompanyPressRelease-12509230
Blah, blah, blah, blah og blahblah
The Company's new share capital is NOK 17,336,312.94 divided into 1,733,631,294 shares, each with a par value of NOK 0.01.


Og da er MC på 78 mill and change. Om NUMND er verdt 78 mill and change? Det vil jeg tro. Men aksjespredningen er null og nix (SR-bank og Tjelta sitter på "alt")

Trivia verdt å få med seg:
Nordic Unmanned is a leading European manufacturer (OEM) and certified operator of unmanned aircraft systems (“UAS”).

Selskapets propaganda-operatører er minst like flåsete som Judas Gal Røre's pressetalsmann eller Høyres kommunikasjons-eksperter. Som CNN når de fremmer at den politiske amøben Kamelen vinner US president election?

gorwell
gorwell
11:54
25.09.2024
#31808

Spleis i NUMND:

https://newsweb.oslobors.no/message/628353
To facilitate the reverse share split of the Company's shares in a 100:1 ratio, the Company's board of directors resolved on 17 September 2024 to issue six (6) new shares, each with a par value of NOK 0.01, pursuant to a board authorization. The share capital increase of NOK 0.06 and the reverse share split have today been registered with the Norwegian Register of Business Enterprises. Following such registration, the share capital of the Company is NOK 17,336,313 divided into 17,336,313 shares, each with a par value of NOK 1.00.

MC 76.3 mill.

/

De fem største Shareholders pre-spleis:
https://www.nugroup.no/investor-relations/share-information#larg-shareholders
TJELTA EIENDOM AS 731,508,965.00 47.25 42.20
SPAREBANK 1 SR-BANK ASA 262,876,853.00 16.98 15.16
EKSPORTFINANSIERING NORGE 170,198,688.00 10.99 9.82
HERSETH AS 94,953,956.00 6.13 5.48
SPORTSMAGASINET AS 32,700,240.00 2.11 1.89

Total number owned by top 20 1,548,242,357.00 89.31

"Others" har dermed 185.4 mill påre-spleis, 1.85 mill post-spleis, 10.7% av utestående aksjer.

gorwell
OldNick
09:15
19.11.2024
#33271

Gjeldsfinansiert, ledelses-oppkjøp.

Kan det gå bra?


Jordanes-gründerne vil kjøpe hele selskapet

Kjøperne har allerede sikret seg nesten alle aksjene i merkevarekonsernet


Truls Lier, Jonas Hagmansen, Fredrick Chr. Ekeseth, E24.no
18.11.2024

Kortversjonen

- Gründerne Jan Bodd og Stig Sunde, samt nøkkelansatte, vil kjøpe hele merkevarekonsernet Jordanes.
- Kjøperne har allerede sikret seg 98.9% av aksjene.
- Jordanes eier kjente merkevarer som Synnøve Finden, Peppes Pizza og Sørlandschips.
- De tidligere planene om børsnotering ble lagt på is på grunn av ugunstige markedsforhold.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister

Jordanes la tidligere i år planer om børsnotering på hylla.

Nå vil gründerne Jan Bodd og Stig Sunde, sammen med «nøkkelansatte», kjøpe hele merkevarekonsernet. Det kommer frem i en børsmelding.

Selskapet eier over 20 merkevarer, inkludert Synnøve Finden, Peppes Pizza, Bodylab, Sørlandschips, Backstube og Camilla Pihl Cosmetics.

Gründerne og de ansatte har inngått avtaler som sikrer dem totalt 98.9% av aksjene i selskapet. Ifølge meldingen venter de å sikre avtaler for å kjøpe de siste aksjene innen kort tid.

Kjøperne har sikret gjeldsfinansiering på 2.75 mrd. kroner. Dette skal brukes til gjennomføring av oppkjøpet og refinansiering av Jordanes-gruppen. 1.2 mrd. kroner går til å innfri et obligasjonslån.

Storeiere i dag

Jordanes var allerede kontrollert av de to gründerne og forretningspartneren Karl Kristian Sunde, ifølge prospektet i forbindelse med den kansellerte børsnoteringen i vår.

Partnerne og familiene deres har eid tre fjerdedeler av Jordanes Invest, mens ansatte har eid det resterende. Jordanes Invest har igjen eid nesten 52% av Jordanes.

Jens Ulltveit-Moes Umoe (rundt 10%) og det Storebrand-eide oppkjøpsfondet Cubera (rundt 33%) har vært de andre store aksjonærene.

Vår ambisjon om å bygge et ledende skandinavisk merkevarehus av ikoniske forbrukermerker, som dekker forbrukernes daglige behov på tvers av alle kanaler og anledninger, har vært uendret siden vi grunnla selskapet for 17 år siden. Den planlagte transaksjonen vil tillate oss å akselerere vår jakt med flere ressurser og sterkere støtte, heter det i en uttalelse fra Bodd og Sunde i meldingen.

Pressekontakt Sofie Oraug-Rygh i Jordanes viser i stor grad til børsmeldingen, og svarer ikke på E24 spørsmål om størrelsen på transaksjonen og hvordan mulighetene er for en børsnotering i fremtiden.

Løsningen fremstod som den beste for selskapet, noe alle hovedaksjonærene var enige om, skriver pressekontakten om dagens nyhet.

Oppkjøp og børsplaner

Jordanes ble grunnlagt av Jan Bodd og Stig Sunde i 2007.

I løpet av de første årene kjøpte selskapet opp matmerkevarer som Sørlandschips og Synnøve. I 2021 kjøpte selskapet, som da het Scandza, Jens Ulltveit-Moes Umoe Restaurants. Det inkluderte Peppes Pizza, Starbucks, TGI Friday's og La Baguette i Norge, Sverige og Danmark. I 2023 kjøpte Jordanes bakervarekjeden Backstube.

Konsernet har de siste årene lansert planer om notering på Oslo Børs flere ganger. Hver gang har planene blitt lagt på is.

Den siste gangen børsplanene ble lagt bort var i mai i år. Da uttalte medgründer og toppsjef Jan Bodd at det var «beklagelig at markedsforholdene ikke var som ventet».

Konsernet hadde i 2023 rundt 2 700 ansatte, ni fabrikker i Skandinavia og 6.47 mrd. kroner i omsetning.
OldNick
09:39
11.12.2024
#33523

TECO: TECO 2030 ASA - Decision to petition for Bankruptcy

Børsmelding
10.12.2024

Lysaker, Norway - Reference is made to the stock exchange notice of 14.11.2024 in which it was disclosed that a bankruptcy petition was filed against TECO 2030 ASA (the "Company"). Further reference is made to the stock exchange notice of 03.12.2024 where the implications of the bankruptcy filing of TECO 2030 Innovation Center AS were highlighted.

The board of directors of the Company has this evening decided to file for bankruptcy. The board decision is unanimous and is due to the fact that there is no longer a realistic opportunity to raise sufficient capital to continue operations. The bankruptcy petition will be filed this evening.


CONTACTS:
Pål Christian Johnsen, CFO, tel. +47 4127 6747, E-mail: pcj@teco2030.no
Tore Enger, CEO of TECO 2030 ASA, tel. +47 9208 3800, E-mail: tore.enger@teco2030.no


TECO: Pressemelding (PDF)
OldNick
15:27
13.12.2024
#33554

Båtprodusenten Hydrolift er konkurs

Fredrikstad-bedriften Hydrolift har meldt oppbud. 26 ansatte kan miste jobben.

Marianne Stensland, Jonas Hagmansen, E24.no
13.12.2024


Kortversjonen

- Hydrolift, en båtprodusent fra Fredrikstad, har meldt oppbud.
- Daglig leder Bård Eker sier at avgjørelsen var nødvendig på grunn av et vanskelig marked.
- Selskapet hadde et årsresultat på -30.1 mill. kroner i 2023.
- Gjelden er på rundt 160 mill. kroner, hvorav 70 mill. er til eierne, opplyser styreleder.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
16:42
17.12.2024
#33596

Nok en konkurs.

Norsun var vel en av de første som produserte monokrystallinske solcelle Si-bolter og wafers i kommersiell skala?

Det sprang ut av Alf Bjørseth's Scatec-system, som fikk bra kapital til å investere i bl.a Norsun, dengang REC gikk på børs, og Scatec solgte sin ca. 20% eierandel i REC ifm. børsnoteringen.

Iflg. AI-kilder så fikk Bjørseth/Scatec ca. 900 mill. kroner for eierandelen (se under). Hvor mye som ble investert i Norsun vet ikke jeg, men mye gikk nok til Scatec Solar, som idag kjennes under navnet Scatec ASA (OSE:SCATC), og er blitt en ubetinget, kommersiell suksess.

Vi kan også lese i artikkelen (og forsåvidt på Norsuns hjemmesider) at selskapet har fått betytdelige midler fra det offentlige, bl.a. fondet Nysnø Klimainvesteringer, som jo styres av den gamle værdamen Siri Kalvig og ser ut til stor teft til å finne de største taperne (Nysnø = Nedsnødd? :-), midler som nå ganske sikkert er 100% tapt.


Norsun er konkurs

Norsun som gjenvinner solceller vil begjære seg konkurs


Kjetil M. Hovland, E24.no
17.12.2024

Kortversjonen

- Norsun, som gjenvinner solceller, vil begjære seg konkurs tirsdag.
- Selskapet har slitt med konkurransen fra kinesiske lavprisprodukter.
- Norsun har en fabrikk i Årdal i Vestland fylke med rundt 70 ansatte.



Det kommer til å bli innlevert en oppbudsbegjæring i dag, sier konsernsjef Eirik Løkke-Øwre i Norsun til E24.

Norsun driver med gjenvinning av materialer fra solceller og har en fabrikk i Årdal i Vestland fylke.

Solmarkedet har vært under kjempepress fra lavprisprodukter fra Kina. Vi har så langt stått mot den kinesiske dominansen og har vært den eneste aktøren utenfor Kina som produserer disse produktene, sier Løkke-Øwre.

Hva tenker du om å måtte gjøre dette?

Det er ekstremt trist, for selskapet, de ansatte og eiere som har stått bedriften bi og vært med på å utvikle den. Det er kjempesynd. De ansatte har virkelig fått til gode forbedringer.

Men dere kan ikke klare konkurransen mot Kina?

I denne omgangen ser vi at vi ikke greier konkurransen mot Kina. Vi har hverken penger til å betale lønn eller til å betale våre leverandører. Da er det ikke grunnlag for videre drift.

Sogn Avis omtalte saken først.

Flere statlige eiere

Tidligere har Sogn Avis skrevet at de rundt 70 ansatte ved Norsun-fabrikken ikke fikk utbetalt lønn som vanlig i oktober.

Ifølge avisen startet driften ved fabrikken i Årdal opp igjen i vår etter permitteringer og en stans som varte i et halvt år.

De største eierne i Norsun er statlige Nysnø Klimainvesteringer med 17.7%, Statkraft Ventures med 16.7%, ABN AMRO med 16.6%, Scatec Innovation med 15.5% og Arendals Fossekompani med 11.5%.

Selskapet har blant annet fått 600 mill. kroner i støtte fra EUs innovasjonsfond, som en av få gjenværende vestlige produsenter av solcellewafere.
______

MSFT Co-pilot

Spørsmål:

Hva ble Scatecs gevinst da de solgte seg ut av REC som ble notert på oslo børs i 2007?

CP svar:

Scatec solgte seg ut av REC ved børsnoteringen på Oslo Børs i 2007. Selv om den eksakte gevinsten fra denne transaksjonen ikke er spesifisert i tilgjengelige kilder, er det kjent at Alf Bjørseth, grunnleggeren av Scatec, solgte alle aksjene sine i REC ved børsnoteringen. Han fikk 900 mill. kroner for posten, som senere ble investert i Scatec Solar, Norsk Titanium, NorSun og flere andre selskaper.
OldNick
12:40
07.01.2025
#33773

Nok en konkurs.

Norsun var vel en av de første som produserte monokrystallinske solcelle Si-bolter og wafers i kommersiell skala?

Det sprang ut av Alf Bjørseth's Scatec-system, som fikk bra kapital til å investere i bl.a Norsun, dengang REC gikk på børs, og Scatec solgte sin ca. 20% eierandel i REC ifm. børsnoteringen.

Iflg. AI-kilder så fikk Bjørseth/Scatec ca. 900 mill. kroner for eierandelen (se under). Hvor mye som ble investert i Norsun vet ikke jeg, men mye gikk nok til Scatec Solar, som idag kjennes under navnet Scatec ASA (OSE:SCATC), og er blitt en ubetinget, kommersiell suksess.

Vi kan også lese i artikkelen (og forsåvidt på Norsuns hjemmesider) at selskapet har fått betytdelige midler fra det offentlige, bl.a. fondet Nysnø Klimainvesteringer, som jo styres av den gamle værdamen Siri Kalvig og ser ut til stor teft til å finne de største taperne (Nysnø = Nedsnødd? :-), midler som nå ganske sikkert er 100% tapt.


Norsun er konkurs

Norsun som gjenvinner solceller vil begjære seg konkurs


Kjetil M. Hovland, E24.no
17.12.2024

Kortversjonen

- Norsun, som gjenvinner solceller, vil begjære seg konkurs tirsdag.
- Selskapet har slitt med konkurransen fra kinesiske lavprisprodukter.
- Norsun har en fabrikk i Årdal i Vestland fylke med rundt 70 ansatte.



Det kommer til å bli innlevert en oppbudsbegjæring i dag, sier konsernsjef Eirik Løkke-Øwre i Norsun til E24.

Norsun driver med gjenvinning av materialer fra solceller og har en fabrikk i Årdal i Vestland fylke.

Solmarkedet har vært under kjempepress fra lavprisprodukter fra Kina. Vi har så langt stått mot den kinesiske dominansen og har vært den eneste aktøren utenfor Kina som produserer disse produktene, sier Løkke-Øwre.

Hva tenker du om å måtte gjøre dette?

Det er ekstremt trist, for selskapet, de ansatte og eiere som har stått bedriften bi og vært med på å utvikle den. Det er kjempesynd. De ansatte har virkelig fått til gode forbedringer.

Men dere kan ikke klare konkurransen mot Kina?

I denne omgangen ser vi at vi ikke greier konkurransen mot Kina. Vi har hverken penger til å betale lønn eller til å betale våre leverandører. Da er det ikke grunnlag for videre drift.

Sogn Avis omtalte saken først.

Flere statlige eiere

Tidligere har Sogn Avis skrevet at de rundt 70 ansatte ved Norsun-fabrikken ikke fikk utbetalt lønn som vanlig i oktober.

Ifølge avisen startet driften ved fabrikken i Årdal opp igjen i vår etter permitteringer og en stans som varte i et halvt år.

De største eierne i Norsun er statlige Nysnø Klimainvesteringer med 17.7%, Statkraft Ventures med 16.7%, ABN AMRO med 16.6%, Scatec Innovation med 15.5% og Arendals Fossekompani med 11.5%.

Selskapet har blant annet fått 600 mill. kroner i støtte fra EUs innovasjonsfond, som en av få gjenværende vestlige produsenter av solcellewafere.
______

MSFT Co-pilot

Spørsmål:

Hva ble Scatecs gevinst da de solgte seg ut av REC som ble notert på oslo børs i 2007?

CP svar:

Scatec solgte seg ut av REC ved børsnoteringen på Oslo Børs i 2007. Selv om den eksakte gevinsten fra denne transaksjonen ikke er spesifisert i tilgjengelige kilder, er det kjent at Alf Bjørseth, grunnleggeren av Scatec, solgte alle aksjene sine i REC ved børsnoteringen. Han fikk 900 mill. kroner for posten, som senere ble investert i Scatec Solar, Norsk Titanium, NorSun og flere andre selskaper.
OldNick
23:55
13.01.2025
#33836

Relativt marginale selskap som har forbrukerne som hovedkunde, og tilbyr produkter til hobbymarkedet får problemer i en slik dyrtid vi er inne i nå.

Det første som kuttes er nice-to-have hobby eller luksus-produkter, som denne butikk-kjeden har tilbudt (slik jeg oppfatter det).


Konkurs: Det er så mørkt som det går an

Rammeverksted-kjeden Mester Rammer går konkurs med 10 butikker og over 20 ansatte. Nå jobbes det på spreng med å finne en kjøper av konkursboet.

Fredrick Chr. Ekeseth, E24.no
13.01.2025


Kortversjonen

- Verkstedkjeden Mester Rammer går konkurs, og 21 ansatte ved ni butikker i Stor-Oslo og Drammen rammes.
- Økte leiekostnader og prisvekst er utpekt som årsaker.
- Konkursboet søker kjøpere for å drive virksomheten videre.
- Styreleder Georg Uhlmann beskriver det som svært vanskelig, og erkjenner også at markedet for kunst og innramming har vært utfordrende.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
11:51
14.01.2025
#33842

Det samme kan vel sies om dette selskapet.

Uønsket allikevel.


Interiørkjeden Home & Cottage er konkurs

Interiørkjeden Home & Cottage er konkurs


Kjetil M. Hovland, E24.no
14.01.2025

Det skriver Dagens Næringsliv (DN).

Det er veldig trist for oss, men ikke minst er det fantastisk leit og vondt overfor våre ansatte. Dette er ikke noen god dag, sier daglig leder Øivind Tidemandsen i Home & Cottage til avisen.

I starten av fjoråret fikk interiørkjeden konkursbeskyttelse. Selskapet satt da med en gjeld på 108 millioner kroner og verdier på 168 millioner, i form av varelager, anleggsmaskiner og kundefordringer.

Siden la selskapet ned butikker og hentet inn penger, og kreditorene tapte penger, men nå er det likevel slutt for 180 ansatte i 14 butikker, skriver DN.

Mange konkurser i fjor

I underkant av 4 000 aksjeselskaper gikk konkurs i 2024. Vi må tilbake til 2019 for å finne like høye tall.

Målt i omsetning var Agder Gruppen fjorårets største konkurs. Dette er blant norgeshistoriens største konkurser i anleggsbransjen. Selskapet omsatte for 1.5 mrd. kroner i 2022 og meldte oppbud i april med 2.5 mrd. i gjeld.

Det var totalt 24 selskaper med over 100 mill. kroner i omsetning som gikk konkurs i 2024.

Blant de andre storkonkursene var selskapet bak Foto.no. Fotobutikken gjenoppstod kort tid etter, men kun 15 av de 60 ansatte ble garantert videre jobb.
OldNick
16:51
14.01.2025
#33848

Domino-effekt: Slutt for «Norges største kjøkkenstudio»

HTH Bergen rammes hardt av to større entreprenørkonkurser i regionen. Nå kaster eierne kortene.

Fredrick Chr. Ekeseth, E24.no
14.01.2025


Kortversjonen

- Eierselskapet bak HTH kjøkkenstudio i Bergen, Ludvigsen Interiør As, har slått seg konkurs.
- Konkursen skyldes tap på konkursene i entreprenørselskapene J. V. Nævdal Bygg og Byggmester Markhus.
- Advokat Willy Dalheim er oppnevnt som bostyrer og fokuserer på å selge konkursboet og sikre flest mulig av de 27 ansatte.
- HTH Kjøkkenstudio Bergen hadde en omsetning på rundt 94 mill. kroner i 2023, og et underskudd før skatt på −1.5 mill. kroner.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
17:34
31.01.2025
#34018

Utviklingsselskapet bak det lukkede oppdrettskonseptet . "Egget" begjører oppbud.

Det var vel bl.a. lakseskatten som indirekte har tatt livet av dette prosjektet?

Som mange innen næringen har påpekt: Trygve Og Jonas har stukket av med investeringskapitalen.




Cato Lyngøy foran Egget. Foto: Emil W. Breistein (arkivet)


Konkurs: Nå mister 63 personer jobben

Skulle redde oppdrettsnæringen. Nå er produksjonsselskapet konkurs.

Eivind A. Pettersen, Nettavisen.no
31.01.2025
gorwell
14:51
04.02.2025
#32641

NUMND konker:

3.2.2025 23:06:23 CET | Nordic Unmanned | Inside information

The board of directors of Nordic Unmanned ASA (the "Company") has today, 3. February 2025, resolved to file a petition for bankruptcy at Sør-Rogaland tingrett (Sør-Rogaland District Court).

The decision is based on the Company facing an immediate lack of liquidity, estimated to be in the amount of MEUR 4, mainly based on loss of bids assumed to be won, lack of expected funds for services delivered, additional unforeseen capex and financing needs in its subsidiaries. While the Company has sought to explore all realistic potential mitigating actions, this has unfortunately not led to the identification of any viable solution to the situation in time.


gorwell
OldNick
11:48
10.02.2025
#34085

Nok en nisjebank flagger ut: Instabank søker lisens i Finland

Instabank mener særnorske regler er en barriere for bankens utvikling og ekspansjonsplaner.

Fredrick Chr. Ekeseth, E24.no
10.02.2025


Kortversjonen

- Instabank søker om banklisens i Finland på grunn av norske konkurranseulemper.
- Banken mener norske regler er en barriere for utvikling og ekspansjon.
- Finansforbundet mener utflaggingen er et eksempel på skjevregulering som tapper Norge for arbeidsplasser.
- Instabank har rekordhøy vekst i bedriftssegmentet og planlegger nye produktlanseringer i Tyskland og Finland.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister
OldNick
14:08
27.06.2025
#34964

Fantastiske resultater for grunderen av app'en Wordfeud. Grattis!




Håkon Bertheussen (40) utviklet Wordfeud alene på fritiden. Bildet er fra 2011. Foto: Thor Nielsen, VG/NTB


Wordfeud-skaperen tjente 56.4 mill. kroner i fjor

Håkon Bertheussen staver seg til million-overskudd enda et år


Eivind Nejad-Trondsen, E24.no
27.06.2025

I 2010 opplevde Bertheussen stor suksess med sin egenutviklede scrabble-app Wordfeud.

Wordfeud er et ordspill som kan spilles på smarttelefoner, og går ut på å bruke bokstaver til å lage ord og få poeng i konkurranse mot andre spillere.

Regnskapet til Bertheussen IT for 2024, viser nok et knallår for Wordfeud-utvikleren:

- Bertheussen IT hadde inntekter på nesten 79 mill. kroner
- Årsresultatet endte på 56.4 mill. kroner

Siden han utviklet appen i 2010 har gründeren tjent over 480 mill. kroner på mobilspillet. Inntektene i selskapet toppet seg i corona-årene 2020 og 2021, da selskapet hadde omsetning på over 90 mill.

E24 har ikke lykkes å få kontakt med Håkon Bertheussen i forbindelse med denne saken.

Skyhøye marginer

Spillet er i dag tilgjengelig på ti språk og har mer enn 30 millioner aktive spillere.

Gjennom alle årene har marginene vært skyhøye, og aldri lavere enn 50% så langt regnskapene rekker.

Hele resultatet har de siste årene blitt gitt som utbytte til eierselskapet Bertheussen Invest.

Tidligere i år ga Bertheussen 500 000 kroner til den ferske spillakseleratoren Spawn Point i Trondheim, ifølge Shifter.

Jeg vet hvor vanskelig det kan være å navigere i spillbransjen, spesielt i starten. Når vi ser tiltak som Spawn Point, som virkelig prøver å skape struktur og støtte rundt nye utviklere, vil vi gjerne bidra, uttalte Bertheussen i en pressemelding til Shifter.
OldNick
16:34
11.01.2026
#36206

Reitan-familien har sett på å børsnotere Reitan Retail i flere år, sist i fjorvinter antydet de en børsnotering høsten 2025.

Det skjedde som kjent ikke.

Nå har de oppdatert markedet om at det mest sannsynlig ikke blir noe i 2026 heller.

Ole R. Reitan, sjef i Retail-delen av Rema-konsernet, forklarer det hovedsakelig med 2 forhold:

1. Svakt IPO-marked
2. Formue-skatten for norske eiere (som selvsagt også påvirker 1.)




Ole Robert Reitan er sjef i Rema-eier Reitan Retail. Foto: Skjalg Bøhmer Vold / E24


Reitan avviser børsnotering i år

Det handler både om markedet for børsnoteringer, men også Norges skattesystem, forklarer Ole Robert Reitan.

Hans M. Jordheim, E24.no
07.01.2026


Kortversjonen

- Reitan-familien utsetter planene om børsnotering av Reitan Retail, og det blir ikke aktuelt i 2026.
- Ole Robert Reitan peker på svakt marked og formuesskatten som store hindre.
- Reitan Retail omsatte for 132 mrd. kroner i 2024, og julehandelen var historisk god.

Oppsummeringen er laget av AI-verktøyet ChatGPT og kvalitetssikret av E24s journalister

Endret 16:48 11.01.2026 av OldNick
OldNick
18:34
19.01.2026
#36255

I denne artikkelen skrives det om Robotselskapet 1X Holdings, opprinnelig fra Moss, som nå har etablert et nytt datterselskap (slik jeg oppfatter det) i Palo Alto, California (for å kommersialsere sine humanoide-roboter), og prisingen i en ny, forstående kapital-innhentingsrunde i USA.

Hjemmeside: 1X Hoildings AS
Hjemmeside: 1X Inc

Proff.no: 1X Hoildings AS




Står bak robotkonkurrent: Bernt Børnich er konsernsjef og gründer i 1X. Foto: 1X Technologies


Ansatte løser inn aksjer før skattebombe: Kjøper for 1 200 - kan få prising på 100 000 kroner

Ansatte kjøper aksjer for en drøy tusenlapp. Snart kan verdiene ligge på 100 000 kroner aksjen og utløse skattebombe


Jørgen Hyvang, Per S. Præsterud, FA.no
19.01.2026

Hjemmeroboten Neo er nå til salgs i USA for US$20 000. Gründer Bernt Børnich og resten av selskapet ligger med det i front av konkurransefeltet om å lansere en humanoid til privatmarkedet. Det kan bety massivt salg og økende verdier om de lykkes.

I fjor høst ble det mye oppmerksomhet rundt en forestående emisjon i 1X, og at Goldman Sachs var en av tilretteleggerne. Angivelig skulle det hentes $1 mrd. med en verdsettelse av selskapet på $10 mrd., tilsvarende 100 mrd. norske kroner.

Finansavisen har vært i kontakt med flere av aksjonærene i det norske selskapet 1X Holding, som eier 46% av 1X Inc., og de forteller at det er lite informasjon å få fra selskapet rundt pengeinnhentingen.

Jeg har forsøkt å sondere litt rundt, men det er lite informasjon å finne, sier en aksjonær.

Mulig markedsleder

Det som kan dokumenteres er at mange nåværende og tidligere ansatte i løpet av høsten har utøvd opsjonene de sitter på i 1X Holding. I offentlige kunngjøringer i Brønnøysundregisteret kommer det frem at styret i selskapet ga ledelsen rett til å øke aksjekapitalen med 32 000 kroner, og at det skulle kunne utstedes like mange aksjer. Fullmakten er gyldig frem til april 2026. På et styremøte i starten av desember kjøpte en tidligere ansatt 75 aksjer i 1X Holding. På det tidspunktet var det totalt utøvd 5 426 opsjoner, og det gjensto drøyt 26 000.

Vedkommende fikk kjøpe aksjene til den forhåndsavtalte prisen på 1 190 kroner. En annen tidligere ansatt snakker med Finansavisen, men ønsker å være anonym. Vedkommende utøvde sine opsjoner i løpet av 2025, og aksjene ble tildelt i 2021. Prisen på vedkommendes aksjer var 1 190 kroner for de fleste aksjene, men 1 700 kroner for en liten del. Den høyeste avtalte innløsningsprisen som kommer frem i dokumentene er 4 380 kroner.

1X vil bli markedsledende om de klarer å være det første selskapet som kommer med roboter til markedet. Aksjene kan bli verdt en formue om jeg beholder dem, sier den tidligere ansatte til Finansavisen.

Personen solgte aksjer i 2023 til en kurs på $417, men at vedkommende ikke angrer. Det ble også solgt noen aksjer i starten av 2025. Nå er målet å beholde resten.

Jeg ble tilbudt $5 000 dollar for hver aksje, men jeg vil holde på dem, sier vedkommende.

Vil sikre seg

En tidligere ansatt, som også ønsker å være anonym, løste inn aksjer i forbindelse med de første finansieringsrundene.

Det var veldig stas fordi jeg ikke hadde vært borti noe sånt før, men nå er verdien så høy at jeg holder på dem, sier vedkommende.

De som sitter med aksjer opplever nemlig stor interesse for aksjene sine. Meglerhusene snuser opp eiere, og det er blitt en populær markedsplass der man kan kjøpe unoterte aksjer. Men det er tungrodde prosesser. Mange legger ut aksjene sine for å få bekreftet verdien på grunn av spekulasjoner.

Mange tenker nok at det er bedre å få ut verdier nå. Det er vanlige folk med hus og hjem og bil og båt, som kan tenke seg en romsligere hverdag. Det er ikke mye informasjon å få om priser og progresjon. Da blir det å sikre seg nå, sier vedkommende.

Det kan være mange ulike grunner til at nåværende og tidligere ansatte ønsker å utøve opsjonene sine. En viktig grunn kan være skatt. Så lenge man kun sitter på opsjonen har det ingen skatteeffekt for personen, men så fort de blir konvertert til aksjer kommer skatteetaten på banen. Da må det betales inntektsskatt av differansen mellom innløsningskursen, og markedsverdien av aksjene.

Når selskapet ikke er børsnotert, må man finne andre måter å fastsette markedsprisen på. Det kan være en emisjonskurs som setter verdien, eller prisen på aksjer som er omsatt fritt.

Det seneste året har prisene på omsatte 1X Holding-aksjer skutt i været. Finansavisen omtalte i fjor fotograf Arthur Halseid som har sittet på aksjer i selskapet i en årrekke. I fjor solgte han rundt 5 600 aksjer. De første aksjene ble solgt til kurser mellom $600 og $700 dollar på vårparten, og så flere aksjer i fjor sommer for mellom $1 000 og $1 300.

Skattespørsmål

På nettstedet Hiive.com, som forsøksvis holder oversikt over transaksjoner i det private markedet, er aksjene i 1X Holding listet på $3 700.

Det er lite sannsynlig at det blir markedsprisen som aksjeeierne må betale skatt av, men den blir helt sikkert langt høyere enn den drøye tusenlappen de betaler for aksjen.

Like fullt kan det være lønnsomt å ta skatteregningen så raskt som mulig. Dersom de beholder aksjen, og verdien stiger til 10.000 dollar pr. stykk, vil de få kapitalskatt på økningen. Skulle de flytte aksjene over i et eget holdingselskap vil de slippe skatt helt til verdiene eventuelt tas ut av selskapet.

Dersom alle de 32 000 opsjonene blir utøvd, er det snakk om massive verdier for de som sitter på dem.

Skulle prisingen på $10 000 dollar per aksje materialisere seg, vil det innebære aksjeverdier på 3.2 mrd. kroner.

Da snakker vi om den ene runden fra 2024. Det er sannsynlig at det har vært delt ut opsjoner i selskapet før dette. Både store og små aksjonærer håper nå på tidenes gevinst i 1x. Selskapsstrukturen er litt komplisert og det er både et norsk og et amerikansk holdingselskap. I det norske eier vindkraftmilliardær Lars Helge Helvigs Valinor snaut 10% av aksjene og sitter altså på verdier på svimlende 4.6 mrd. kroner dersom den varslede finansieringsrunden landes. Seriegründer Jakob Hatteland har en egen evne til å havne på eiersiden i oppstartsvinnere, men 1X kan være én av hans beste investeringer med 2.6% av aksjene.

Kjente investorer

1x har vekket oppmerksomheten hos store investorer med dype lommer. I 2023 gikk AI-giganten OpenAI tungt inn i 1X med sitt investeringsfond, i en finansieringsrunde sammen med blant andre Tiger Global og norske investorer. Året etter styrte EQT Ventures en runde hvor $100 mill. ble hentet til en verdsettelse på $850 mill. Sandwater, Skagerak Capital og Nistadgruppen tegnet seg for aksjer.

Store deler av driften er flyttet fra Moss til USA for å kunne hente penger på høyere verdsettelse, og det er lettere å få tak i kapitalen i Silicon Valley. En kilde forteller om helt andre muligheter innen robotikk nå som AI er kommet på banen. Nå er det mulig å koble det digitale over i fysisk bevegelighet.

Man ser en helt annen mulighet i robotikk nå som AI er kommet på banen. Du hører snakken om AGI og kunstig intelligens, og hvordan man kobler det som skjer i det digitale over til manipulasjon, å flytte noe i den fysiske verden. Det er en enkel business case, sier den tidligere ansatte.

1X-gründer Bernt Børnich har ikke besvart Finansavisens henveldelse til denne saken.
OldNick
16:49
22.05.2026
#36893

[Beklager! Nye innlegg er bare tilgjengelig for abonnenter! Allerede registrert? Logg inn eller Gå til registrering og kjøp abonnement!]
Nytt innlegg