fjellbonde
18:08 23.11.2007 #15745
|
javelda
hva skjedde her i dag? |
javelda
19:28 23.11.2007 #2874
|
fjellbonde Vanskelig å si, spesielt når en tenker på de mange kontrakter de har, fulle ordre bøker og kontanter langt opp over ørene. Trodde Aker ville bli en "safe heaven", men har ikke fungert som det i det siste. Med fallende børser så vil de fleste selskaper få litt bank. Er selv langsiktig i denne aksjen. |
javelda
09:25 27.11.2007 #2875
|
Hva er forholdet mellom Aker og Aker Holding? |
lamegse
18:00 04.12.2007 #460
|
Aker eier 60% av aker holding som igjen eier 40.1% av Aker Kværner.
Også spennede er annenhåndssalget av aker exploration som har blitt annonsert.
Eneste sammenhengen jeg ser med kursfallet til Aker er kursfallet til Aker Kværner. Mangler på positive nyheter i et generelt nervøst marked så blir Aker en "glemt" aksje.
Aker slettet jo nå nettopp alle B-aksjene. Det er 37% av aksjene. Skal bli spennede å se på effekten av dette i Q4 når det kommer til utbyttet. Hvis Aker utbetaler like mye i Cash i utbytte for i år som i fjor, utgjør det denne gang 30,- kroner pr aksje. Ikke dårlig... |
kattaklore
15:02 05.12.2007 #9247
|
GLI jobber bevisst i AKVER. 43 ganger i dag har de solgt den ned. Er det en short som forsvares? Og ASC og CSB kjører i par. Fond som skal ut?
Trodde den skulle opp på denne positive nyheten:
AKVER: Aker Kvaerner celebrates MultiBooster success
5 December 2007 - Aker Kvaerner today celebrates the success of the company's MultiBooster pump technology that is now operational at BP's King field in the Gulf of Mexico. BP expects the two subsea pumps to enhance production by an average of 20 percent.
The successful installation marks a breakthrough for Aker Kvaerner's subsea multiphase pumping technology. It also breaks two world records for this technology as it is applied in water depths in excess of 1 700 metres, with more than 29 kilometres step-out from the platform. Aker Kvaerner has delivered two complete subsea pump systems and a spare pump currently stored at the company's service facility in Houston.
"This truly is a major breakthrough for our subsea technology," says Svenn Ivar Fure, senior vice president Trees / Processing & Boosting at Aker Kvaerner Subsea. "We are confident that our MultiBooster subsea system will increase oil production and recovery rates significantly. We congratulate BP and their excellent project team for taking this technology into use."
"We also hope this news will function as a springboard for other oil operating companies interested in this technology," adds Fure.
Aker Kvaerner's MultiBooster subsea system increases oil production and recovery rates, extends the useful life of fields and enables longer step-out distances between subsea assets and host facilities by adding energy to the wellstream.
The MultiBooster pumps have been engineered and produced at Aker Kvaerner's subsea facility in Tranby, Norway. The Aker Kvaerner subsidiary, Aker Marine Contractors, installed the MultiBooster pumps in the Gulf of Mexico.
The contract was first announced by Aker Kvaerner on 4 October 2005.
ENDS
For further information, please contact:
Media: Torbjørn S. Andersen, SVP Group Communications, Aker Kvaerner. Tel: +47 67 51 30 36, Mob: +47 928 85 542 [Endret 05.12.07 15:05 av kattaklore] |
ludden
15:16 05.12.2007 #528
|
Er det tilbakekjøpet av B-aksjene markedet ikke liker? Likviditeten i selskapet ble vel en god del dårligere med den transaksjonen. |
lamegse
10:08 06.12.2007 #461
|
Tilbakekjøpet av B-askjene hadde ingen betydning på likviditeten i markedet da b-aksjene ikke er notert på børsen. Det er kun A-aksjene som er børsnotert og handles over børs. |
ludden
10:16 06.12.2007 #530
|
Lamegse, Jeg tenkte på likviditet i form av cash. Selskapet måtte jo betale for b-aksjene. |
oddiv
12:23 18.12.2007 #150
|
Forsatt glemte billige selskap igjen på børsen:
MELDEPLIKTIG HANDEL
Leif-Arne Langøy, konsernsjef og styreformann i Aker ASA, har i dag kjøpt 10.000 aksjer i Aker ASA gjennom sitt selskap Lapas AS. Aksjene er kjøpt til kurs NOK 318,68. Ny beholdning er 41.000 aksjer.
Geir Arne Drangeid, konserndirektør i Aker ASA, har i dag kjøpt 1.500 aksjer i Aker ASA gjennom sitt selskap Casa Drandi AS. Aksjene er kjøpt til kurs NOK 318,68. Ny beholdning er 1.500 aksjer.
Martinus Brandal, konsernsjef i Aker Kværner ASA, har i dag kjøpt 1.300 aksjer i Aker ASA gjennom sitt selskap Polarsel AS. Aksjene er kjøpt til kurs NOK 318,68. Ny beholdning er 1.300 aksjer.
|
javelda
13:16 18.12.2007 #2915
|
Er AKER ute av Aker Yards eller blir de også berørt av overkontraheringen som de sliter med? |
fjellbonde
14:12 18.12.2007 #15919
|
lenge siden det har vært + 10 + nå.. |
fjellbonde
14:13 18.12.2007 #15920
|
opp tosifret altså... |
lamegse
15:34 18.12.2007 #462
|
ludden [530] Aker har rompa full av cash, og et oppkjøpspotensiale på nærmere 50 mrd kroner. Tilbakekjøpet av aksjene bør ikke ha noen nevneverdig betydning på dette.
javelda [2926] Aker solgte seg ut av AKY i januar på rundt 100,- kroner aksjen. [Endret 18.12.07 15:34 av lamegse] |
javelda
15:40 18.12.2007 #2918
|
lamegse Bra timing på salget med andre ord. |
lamegse
18:31 18.12.2007 #463
|
javelda [2929]
Det er sikkert. |
lamegse
13:20 19.12.2007 #464
|
Utbyttet for 2007
I følge Aker var verdien pr. aksje 500,- før kanseleringen av B aksjene. Med 4% utbytte, utgjør dette 20,- kroner pr aksje. Hvis Aker nå utbetaler det samme beløpet på det gjenværenede aksjene utgjør dette nesten 26,- kroner pr aksje.
Gleder meg til å se hvor mye utbyttet egentlig kommer til å bli. En ting er sikkert, Aker har nok cash til å utbetale omtrent det de måtte ønske... |
fjellbonde
14:01 19.12.2007 #15933
|
når er dette klart? |
javelda
14:13 19.12.2007 #2920
|
Mener å ha lest en eller annen plass at Aker ikke hadde planer om å bruke den fulle pengesekken til utbytte denne gang, men heller til investeringer/oppkjøp. Ikke ta dette for god fisk, for jeg vet ikke hvor jeg har det fra eller om jeg husker riktig. Håper dog på utbytte. Time will show. |
Primary Insider
14:27 19.12.2007 #644
|
Aker har hele tiden sagt at det skal betales utbytte på 2-4% av VEK. Det har vel i det senere blitt klart at de framover vil ligge i øvre del av det intervallet. (Og de har vel også blitt presset ytterligere nå som bankrenten stiger, men det tror jeg neppe de vil ta hensn til med det første.)
Uansett har de hele tiden vært klare på at det ikke skal betales noe ekstraordinært som føgle av den velfylte pengebingen. |
oddiv
15:58 09.01.2008 #154
|
Har vert på bunnfiske her idag,kanskje galskap å kjøpe aksjer i desse tider,men Aker til 306 ble for fristende |
lamegse
15:20 15.01.2008 #466
|
Aker til 270,- WOW!
Gleder meg til rekylen opp igjen. Dette er billigsalg uten like! |
Primary Insider
17:57 15.01.2008 #715
|
|
fjellbonde
18:07 15.01.2008 #16181
|
dette må vel være opp ned PI? |
Primary Insider
23:01 15.01.2008 #717
|
Ja, kursmessig har den vært ganske kjip. Enda så godt posisjonerte de er, med masse cash. Folk må være redde for inflasjon...
(Heldigvis endte det ikke med kabooom! denne gangen...) |
lamegse
00:04 16.01.2008 #467
|
Hva er så et opp ned PI? |