tjobingas
10:30 04.12.2006 #658
|
Jeg vurderer sterkt og binde deler av boliglånet fem år til rente 5,50%. Renten skal opp nå, men hvor langt og hvor fort vet ingen. Jeg mener 5,5% er lav rente og det er historisk liten grunn til å forvente så lav rente over lang tid. Neste rentemøte er vell 13 des. så avgjørelsen burde gjøres før da. Jeg er LITT tvilende siden jeg (med mange flere) bommet stort på å binde renten rundt 6-7% 3-4 år siden. |
Gladiator
08:08 09.03.2009 #1831
|
Det er grunn til å ta frem denne igjen.
Jeg er vel ikke den eneste som sitter i flytende rente og vurderer fastrente igjen på et tidspunkt. Jeg gikk i fastrente på 5,7 % / 10 år ved overgang til større bolig for ca 3 år siden. Gikk ut igjen i fjor høst på 7,25.
Skal inn igjen, men når?
Per i dag er tilbudet hos DNB NOR hhv 4,35 og 5,0% for hhv 5 / 10 år.
Og alle banksjefer anbefaler nå fastrente.
Et utmerket tegn på at det lønner seg å vente litt til? Hva tror dere? |
engam64
08:41 09.03.2009 #1634
|
Jeg tok også 10 års lån noen år tilbake. Rett i overkant av 5 % Kan dog ikke erindre at 10 - åringen har vært så høyt som 7,25. Hvilken bank kvoterte så dårlige priser?
|
Antonius
10:06 09.03.2009 #47
|
Gladiator, Kopierte denne fra Navigatøren som Nordea har. Du kan lese litt om rentestrategier her. Figur 3 sammenligner 5 års rente om 5 år i de viktigste markedene, og norske fremtidsrenter skiller seg ut ved at de ikke har falt tilsvarende det vi ser i mange av de andre markedene. Dette tilsier at lange norske renter kan komme ytterligere ned fremover. For å sette dette i perspektiv er det verdt å nevne at forrige gang vi hadde en lav styringsrente bunnet 10 års renten nesten et år etter det siste kuttet fra Norges Bank. Sannsynligvis er det derfor for tidlig for lange rentebindinger nå. Vi står ved vår tidligere anbefaling om korte rentebindinger for å sikre forutsigbarhet fremover, men at men man ikke skal binde renten for langt ut. Man kan gjøre korte rentebindinger i dag med tanke på å forlenge disse når lange renter har falt fra dagens nivå. |
sats 72
10:22 09.03.2009 #486
|
Æ skal vurdere fastrente mot sommeren,trur det blir ennu billigere.. |
Gladiator
13:14 09.03.2009 #1832
|
engam 64, DNBNOR en kort tid i fjor høst når det stormet som verst.
Ellers takk for kommentarer - jeg avventer også bare for å ha nevnt det. |
observer
17:39 09.03.2009 #15144
|
Låst 3/4, med lik fordeling av den faste delen mellom 5 år og 10 år. Nominell rente hhv. 4,25% og 4,9%. Greit langsiktig finansiering det, skulle jeg tro. Antar at nedsiden for 10-åringen er begrenset til 0,5%-0,7% poeng herfra. Endret 09.03.2009 17:38 av observer |
trader.nr1
17:48 09.03.2009 #12335
|
Antonius
Hvor på Nordeasidene finner jeg denne navigatøren ? |
Proact
18:29 09.03.2009 #288
|
Som ansatt i Nordea kan jeg jo ligge link til prisene
her: |
observer
18:50 09.03.2009 #15146
|
KRISEPAKKENES BAKSIDE: Frykter høy inflasjon - og høy rente
 Både Dørum og Rogoff varsler at rentene skal stige kraftig. Rogoff peker på at rentene på statsobligasjoner skal opp.
Dørum mener at pengemarkedsrentene skal stige.
- Veddemålene i markedet nå ligger på at femårsrenten om fem år skal ligge på 4 prosent. Den har tradisjonelt ligget på 6 prosent. Det betyr at markedet verken tar hensyn til at renten i dag er spesielt lav, eller at inflasjonen antagelig vil stige, sier Dørum. |
Antonius
21:27 09.03.2009 #48
|
trader.nr1 Den kom pr. e-post. Om du sender meg din e-post adresse sender jeg over mailen.
|
Antonius
21:33 09.03.2009 #49
|
Dobbel Endret 09.03.2009 21:33 av Antonius |
anton123
21:54 09.03.2009 #87
|
kan få 3.5% hvis lån bundet opp i 10 år, pga noe ansatt vilkår. Tror vi i dette huset binder opp 50% av lånet på det. |
tomtank
21:58 09.03.2009 #76
|
Hadde jeg fått tilbud om 3,5% fast i 10 år, hadde jeg ikke stusset på å binde hele lånet. |
Gladiator
22:46 09.03.2009 #1833
|
Hadde jeg fått 3,5% i 10 år hadde jeg bundet fast kona også. |
observer
12:55 18.03.2009 #15249
|
Lange renter fortsetter oppover. Norsk 10-årig statsobligasjon nå med effektiv rente 3,92%, opp 7 basispunkter i dag og opp vel 50 punkter fra det som kan ha vært bunnen 22.januar. |
Krafer
13:35 18.03.2009 #5428
|
re Gladiator Hvor lang bindingstid har du på kona nå da? ;-) |
Gladiator
14:01 18.03.2009 #1880
|
He, he....
Ingen :-)
Sitter og teller på knappene, nå. Vente et par uker til eller hoppe på og binde 3/4 igjen for 10 år.
|
gorwell
14:12 25.03.2009 #13439
|
- Utsiktene for verdensøkonomien har forverret seg. For å dempe virkningene her hjemme, setter vi ned renten, sier visesentralbanksjef Jan F. Qvigstad.
Prognosen for styringsrenten fremover er redusert. Hovedstyrets strategi er at styringsrenten bør ligge i intervallet 1- 2 prosent i perioden fram til neste pengepolitiske rapport legges fram 17. juni 2009, med mindre norsk økonomi blir utsatt for nye store forstyrrelser. Analysen i Pengepolitisk rapport 1/09 tilsier at styringsrenten kan komme ned mot 1 prosent i løpet av høsten.
Aktiviteten i norsk økonomi ser ut til å falle kraftigere enn tidligere anslått. Bedriftene i Norges Banks regionale nettverk venter ytterligere nedgang i produksjon og sysselsetting det nærmeste halve året. Arbeidsledigheten er fortsatt lav, men øker raskt.
- For å dempe nedgangen i aktiviteten og motvirke at inflasjonen blir for lav, er det riktig å sette renten lavt, sier visesentralbanksjef Jan F. Qvigstad.
*****
50 punkter i dag. Renta skal lengre ned, også fastrenta.
gorwell |
rug_0573
14:15 25.03.2009 #8928
|
Hvor finner en oversikt over de ulike bankenes fastrentetilbud? |
JIPPI
14:21 25.03.2009 #2471
|
Her finner du renter osv |
Fanatic
14:22 25.03.2009 #9140
|
http://www.finansportalen.no/ er noe av det samme. |
rug_0573
14:38 25.03.2009 #8929
|
Takk takk. Skal nok vente en stund enda før jeg binder. Men det frister med 10-års binding gitt. |
bulrik
14:51 25.03.2009 #672
|
Fastrente i 10 år - får du det noen steder da? |
Fanatic
14:53 25.03.2009 #9143
|
Du får fastrente i 20 år hos Nordea til 5,30%, 10 år til 5,15%. Endret 25.03.2009 14:53 av Fanatic |