Behandler innhold .. vennligst vent..

tjobingas
10:30
04.12.2006
#658

Jeg vurderer sterkt og binde deler av boliglånet fem år til rente 5,50%. Renten skal opp nå, men hvor langt og hvor fort vet ingen. Jeg mener 5,5% er lav rente og det er historisk liten grunn til å forvente så lav rente over lang tid. Neste rentemøte er vell 13 des. så avgjørelsen burde gjøres før da. Jeg er LITT tvilende siden jeg (med mange flere) bommet stort på å binde renten rundt 6-7% 3-4 år siden.
Gladiator
08:08
09.03.2009
#1831

Det er grunn til å ta frem denne igjen.

Jeg er vel ikke den eneste som sitter i flytende rente og vurderer fastrente igjen på et tidspunkt. Jeg gikk i fastrente på 5,7 % / 10 år ved overgang til større bolig for ca 3 år siden. Gikk ut igjen i fjor høst på 7,25.

Skal inn igjen, men når?

Per i dag er tilbudet hos DNB NOR hhv 4,35 og 5,0% for hhv 5 / 10 år.

Og alle banksjefer anbefaler nå fastrente.

Et utmerket tegn på at det lønner seg å vente litt til? Hva tror dere?
engam64
08:41
09.03.2009
#1634

Jeg tok også 10 års lån noen år tilbake. Rett i overkant av 5 % Kan dog ikke erindre at 10 - åringen har vært så høyt som 7,25. Hvilken bank kvoterte så dårlige priser?

Antonius
10:06
09.03.2009
#47

Gladiator,
Kopierte denne fra Navigatøren som Nordea har.
Du kan lese litt om rentestrategier her.

Figur 3 sammenligner 5 års rente om 5 år i de
viktigste markedene, og norske fremtidsrenter
skiller seg ut ved at de ikke har falt tilsvarende
det vi ser i mange av de andre markedene.
Dette tilsier at lange norske renter kan komme
ytterligere ned fremover. For å sette dette i
perspektiv er det verdt å nevne at forrige gang
vi hadde en lav styringsrente bunnet 10 års
renten nesten et år etter det siste kuttet fra
Norges Bank. Sannsynligvis er det derfor for
tidlig for lange rentebindinger nå.
Vi står ved vår tidligere anbefaling om korte
rentebindinger for å sikre forutsigbarhet
fremover, men at men man ikke skal binde
renten for langt ut. Man kan gjøre korte
rentebindinger i dag med tanke på å forlenge
disse når lange renter har falt fra dagens nivå.
sats 72
10:22
09.03.2009
#486

Æ skal vurdere fastrente mot sommeren,trur det blir ennu billigere..
Gladiator
13:14
09.03.2009
#1832

engam 64, DNBNOR en kort tid i fjor høst når det stormet som verst.

Ellers takk for kommentarer - jeg avventer også bare for å ha nevnt det.
observer
17:39
09.03.2009
#15144

Låst 3/4, med lik fordeling av den faste delen mellom 5 år og 10 år. Nominell rente hhv. 4,25% og 4,9%. Greit langsiktig finansiering det, skulle jeg tro. Antar at nedsiden for 10-åringen er begrenset til 0,5%-0,7% poeng herfra.

Endret 09.03.2009 17:38 av observer
trader.nr1
17:48
09.03.2009
#12335

Antonius

Hvor på Nordeasidene finner jeg denne navigatøren ?
Proact
18:29
09.03.2009
#288

Som ansatt i Nordea kan jeg jo ligge link til prisene

her:
observer
18:50
09.03.2009
#15146

KRISEPAKKENES BAKSIDE:

Frykter høy inflasjon - og høy rente


Både Dørum og Rogoff varsler at rentene skal stige kraftig. Rogoff peker på at rentene på statsobligasjoner skal opp.

Dørum mener at pengemarkedsrentene skal stige.

- Veddemålene i markedet nå ligger på at femårsrenten om fem år skal ligge på 4 prosent. Den har tradisjonelt ligget på 6 prosent. Det betyr at markedet verken tar hensyn til at renten i dag er spesielt lav, eller at inflasjonen antagelig vil stige, sier Dørum.
Antonius
21:27
09.03.2009
#48

trader.nr1
Den kom pr. e-post. Om du sender meg din e-post adresse
sender jeg over mailen.




Antonius
21:33
09.03.2009
#49

Dobbel

Endret 09.03.2009 21:33 av Antonius
anton123
21:54
09.03.2009
#87

kan få 3.5% hvis lån bundet opp i 10 år, pga noe ansatt vilkår. Tror vi i dette huset binder opp 50% av lånet på det.
tomtank
21:58
09.03.2009
#76

Hadde jeg fått tilbud om 3,5% fast i 10 år, hadde jeg ikke stusset på å binde hele lånet.
Gladiator
22:46
09.03.2009
#1833

Hadde jeg fått 3,5% i 10 år hadde jeg bundet fast kona også.
observer
12:55
18.03.2009
#15249

Lange renter fortsetter oppover. Norsk 10-årig statsobligasjon nå med effektiv rente 3,92%, opp 7 basispunkter i dag og opp vel 50 punkter fra det som kan ha vært bunnen 22.januar.
Krafer
13:35
18.03.2009
#5428

re Gladiator
Hvor lang bindingstid har du på kona nå da? ;-)
Gladiator
14:01
18.03.2009
#1880

He, he....

Ingen :-)

Sitter og teller på knappene, nå. Vente et par uker til eller hoppe på og binde 3/4 igjen for 10 år.

gorwell
14:12
25.03.2009
#13439

- Utsiktene for verdensøkonomien har forverret seg. For å dempe virkningene her hjemme, setter vi ned renten, sier visesentralbanksjef Jan F. Qvigstad.

Prognosen for styringsrenten fremover er redusert. Hovedstyrets strategi er at styringsrenten bør ligge i intervallet 1- 2 prosent i perioden fram til neste pengepolitiske rapport legges fram 17. juni 2009, med mindre norsk økonomi blir utsatt for nye store forstyrrelser. Analysen i Pengepolitisk rapport 1/09 tilsier at styringsrenten kan komme ned mot 1 prosent i løpet av høsten.

Aktiviteten i norsk økonomi ser ut til å falle kraftigere enn tidligere anslått. Bedriftene i Norges Banks regionale nettverk venter ytterligere nedgang i produksjon og sysselsetting det nærmeste halve året. Arbeidsledigheten er fortsatt lav, men øker raskt.

- For å dempe nedgangen i aktiviteten og motvirke at inflasjonen blir for lav, er det riktig å sette renten lavt, sier visesentralbanksjef Jan F. Qvigstad.

*****

50 punkter i dag. Renta skal lengre ned, også fastrenta.

gorwell
rug_0573
14:15
25.03.2009
#8928

Hvor finner en oversikt over de ulike bankenes fastrentetilbud?
JIPPI
14:21
25.03.2009
#2471

Her finner du renter osv
Fanatic
14:22
25.03.2009
#9140

http://www.finansportalen.no/ er noe av det samme.
rug_0573
14:38
25.03.2009
#8929

Takk takk.
Skal nok vente en stund enda før jeg binder.
Men det frister med 10-års binding gitt.
bulrik
14:51
25.03.2009
#672

Fastrente i 10 år - får du det noen steder da?
Fanatic
14:53
25.03.2009
#9143

Du får fastrente i 20 år hos Nordea til 5,30%, 10 år til 5,15%.

Endret 25.03.2009 14:53 av Fanatic
Nytt innlegg